Het is voor mij inmiddels allemaal een stuk duidelijker geworden. Dat was ook in eerste instantie mijn opzet met deze discussie. Ik ben geen geboren discussieleider, dus dat de discussie soms een andere kant uitgaat, alla. Ik heb nog het meest gehad aan de opmerkingen van Mockinbird, generaal en bassieman (in willekeurige volgorde).
Zoals ik al aangegeven had, was het niet mijn bedoeling om maar het onderste uit de kan te halen. Dat lijnkwaliteit etc bepalend is voor je verbinding, moge duidelijk zijn. Het ging mij puur en alleen om de misleiding, want zo mag ik het wel noemen.
Ik als consument ben ervan uit gegaan, dat het pakket zowel de verbinding alsmede het modem betrof. Deze werden samen aangeboden. Ik ga er dan in goed fatsoen van uit, dat iig datgene wat ik krijg in staat is het overeengekomen te bewerkstelligen. Daarnaast was ik mij ook bewust van de eventuele nadelen. Ik ben niet verplicht zover te gaan, dat ik de app. in de centrale moet weten om daar het modem bij te kunnen passen. Als er op de site vermeld was (in kleine lettertjes) dat het geleverde modem een max van 832 up had, dan had ik met deze volledige informatie een bewuste keus kunnen maken. Nu ben ik ervanuit gegaan dat ik een 1024 verbinding zou krijgen, met wat verlies door lijnkwaliteit.
Dat is iets anders dan dat het uitgangspunt begint met een max van 832 waar vervolgens nog verlies vanaf moet. Nu heb ik een up van 672. Dat is bijna de helft van 1024. Als ik de juiste info had gehad, dwz
- ik wist van verlies door lijnkwaliteit etc.
- ik wist dat de modem een max had van 832
- ik wist dat afstanden en interne bekabeling bepalend zijn
dan had ik voor een andere aanbieding gekozen. Puntje 1 en 3 zijn duidelijk voor mij als consument. Deze informatie kon ik lezen op de site, de alg. voorwaarden en door nuchter na te denken. Dit mag je van een consument verwachten. Puntje 2 echter was mij niet duidelijk. Ik kon niet weten welke modem er geleverd werd en dat deze een max. had van 832. Zover gaat de onderzoeksplicht niet.
En DAT is nu juist waar het mij in deze discussie om ging. Ik heb nu een keus gemaakt op basis van onjuiste, missende of misleidende informatie. Daarom is het belangrijk deze informatie wel aan te bieden. Als de ISP netjes op hun site had vermeld, dat de bij het pakket geleverde modem een max heeft van 832, dan is het mijn eigen keus om daarmee in zee te gaan. Nu veronderstellen ze een 1024 up verbinding waar zoals iedereen weet nog wat door lijnkwaliteit vanaf gaat. Een veronderstelling die ze in hun aanbod van het pakket (modem+verbinding) dus niet mogen maken zonder erbij te vermelden dat de modem maximaal 832 kbps uploadsnelheid heeft. Deze vermelding heeft nergens gestaan.
Ik had achteraf gezien met deze omstandigheden en op basis van juiste informatie een 512 verbinding gekozen. Dan had ik bijna net zover geweest. Dat ik hiermee me gelijk krijg bij de rechter, das mooi meegenomen. Echter, daar wil ik het niet op aan laten komen. Daar is in dit geval niemand mee gebaat. Wat ik wel wilde bereiken, is dat deze misleiding eens werd uitgesproken. Er zijn nu hopelijk veel mensen geweest, die de topic hebben gelezen en er daardoor wellicht eens op letten of over na denken. Dan heb ik mijn doel bereikt. van 1 worden het er 2 enz. Wellicht veranderd er dan nog eens iets.
Daarnaast volg ik het hier gegeven advies op en ga ik een mooie brief maken om deze op te sturen naar mijn ISP. Ik zou graag een kosteloze downgrade willen naar een 512 verbinding. Daarmee bespaar ik een aantal euroos en wellicht nog 110 euro, omdat bij deze verbinding de betreffende modem niet noodzakelijk is en ik het afkan met mijn oude adsl modem van zonnet, die al ruim een jaar op 512 up heeft gedraaid.
Ik ben benieuwd naar de reactie van de ISP.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 23-11-2004 15:37
. Reden: spelfouten en zinsbouw ]