Geheugen voor MB ASUS CUSL2

Pagina: 1
Acties:

• Butchi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05-2023
Hallo,

Voor mijn moederbord ASUS CUSL2 (Pentium 3, 800MHz) heb ik onlangs een 256MB geheugenstrip gekocht (256MB, PC133). Ik had al 256MB+128MB.
Het bleek dat de computer slechts de helft van deze nieuwe strip registeerde (128MB) onafahankelijk in welke geheugenplug ik de strip zette.

De leverancier vertelde mij dat mijn MB alleen overweg kan met een zogenaamde 16*8 chip en dus niet met de door hem geleverde strip. De nieuwe strip heeft aan beide zijde 8 geheugenchips en is, vermoed ik, van het merk Empaq.

Klopt dit verhaal en zijn dan geheugenstrips van 16*8 nog leverbaar?

Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.

M.v.g.

Butch

Butchi

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08 18:03

Duinkonijn

Huh?

volgens mij kon de cusl2 maar 512 aan. zet hem eens in zijn eentje er in..

dat verhaal klopt wel., maar was alleen voor de p2 generatie meen ik

zie ook [TOPIC=649229///#maximumram]

http://gathering.tweakers...a%5BxFILTERS%5D=#hitstart

[rml][ geheugenprobleem] Moederbord herkent maar de helft[/rml]

Dimm, slechts de helft wordt herkend?

[ Voor 85% gewijzigd door Duinkonijn op 19-11-2004 23:05 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

een CUSL2 is een intel 810 chipset toch?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan bij dit moederbord gewoon 256 mb erin zetten met enkel side geheugen. Dat is dus geen probleem om bijvoorbeeld Kingston te nemen met single side geheugen. Maar stop bij de 512 mb. De computer kan wel opstarten met 1,5 gb maar daar hield het bij mij daarna op(windows xp gaf error bij bootmenu(ligt niet aan geheugenlimitatie maar aan chipset). Ervaring!!!

Het is trouwens een Intel 815. Ik had zelf een TUEP2-M met een Intel Pentium III 1,2. Wat een topbord was dat trouwens met 512 mb en als Windows 2000 server.

[ Voor 19% gewijzigd door itsalex op 19-11-2004 23:07 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08 18:03

Duinkonijn

Huh?

itsalex schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 23:05:
Je kan bij dit moederbord gewoon 256 mb erin zetten met enkel side geheugen. Dat is dus geen probleem om bijvoorbeeld Kingston te nemen met single side geheugen. Maar stop bij de 512 mb. De computer kan wel opstarten met 1,5 gb maar daar hield het bij mij daarna op(windows xp gaf error bij bootmenu(ligt niet aan geheugenlimitatie maar aan chipset). Ervaring!!!

Het is trouwens een Intel 815. Ik had zelf een TUEP2-M met een Intel Pentium III 1,2. Wat een topbord was dat trouwens met 512 mb en als Windows 2000 server.
asus heeft stuk voor stuk goeie bordjes,

ben begonnen met asus en het is me eigenlijk nog niet tegen gevallen
hier is de handleiding btw http://www.asuscom.de/pub.../815e/cusl2/cusl2-102.pdf

ik meende trouwens dat de cusl2 een limiet had van 512

heb volgens mij nog eens met 768 mb zitten klooien wat ook niet wilde

zie blz 8 van de handleiding max 512

[ Voor 11% gewijzigd door Duinkonijn op 19-11-2004 23:13 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Butchi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05-2023
Allen,

Bedankt voor de reacties zover.

Het bord heeft een 815 chip en ja het bord kan maximaal 512MB aan.
Uiteraard heb ik ook de strip ook alleen in het bord gezet (met als resultaat slechts 128MB bruikbaar).

Omdat ik deze memory chip al gekocht heb ben ik niet van plan om er nog meer memory bij te kopen (ik kan ook leven met 128MB extra).

Wat ik alleen nog wil weten is: heeft die leverancier gelijk met zijn verhaal over 16*8 chips of heeft hij mij een (1/2) kapotte strip verkocht?

Hoop nog op een reactie.

m.v.g.

Butch

Butchi

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Butchi schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 23:16:
Wat ik alleen nog wil weten is: heeft die leverancier gelijk met zijn verhaal over 16*8 chips of heeft hij mij een (1/2) kapotte strip verkocht?
Die leverancier heeft gelijk ja.
en een kapotte strip zal het niet zijn. dan geeft het of bergen met foutens of het werkt gewoon niet. De helft die maar herkend wordt ligt niet aan de geheugen module.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check eens de FAQ van dit subforum voor alle antwoorden op jouw vragen:
Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?
Pagina: 1