Dimm, slechts de helft wordt herkend?

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 10:28
dit moederbord: http://www.uktsupport.co.uk/pb/mb/borapro.htm
dit geheugen: Kingston (ValueRAM) 256MB 133MHz Non-ECC CL3 DIMM KVR133X64C3/256 (specs. pdf)

En ik kan maar geen reden bedenken waarom dat pokke MB slechts 128MB ziet :(
Jullie misschien een idee?

• scorpionv
  • Laatst online: 10-08 22:06

scorpionv

This space for rent

Staat in de FAQ dacht ik, heeft te maken met 128 of 256 MBit geheugenchips.

edit:

Hier!

[ Voor 40% gewijzigd door scorpionv op 19-12-2002 09:36 . Reden: ff opgezocht ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 21:12
juist .. heb het zelf ook gehad .. waarschijnlijk zul je op zoek moeten naar een double sided Dimm .. doet ik namelijk ook..is me nog niet gelukt

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

440ZX chipset:

- ondersteunt maximaal 256 MB RAM
- ondersteunt alleen dubbelzijde 256 MB modules. Bovendien moeten die een bepaalde chipconfiguratie hebben (IIRC 16Mx8)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

EXX heeft gelijk, en dat had je kunnen zien aan ValueRAM, wat bij mijn weten zoiezo niet in oudere Intel chipsets werkt.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

RammY

Dát!

RAM : 2 DIMM sockets supporting single- or double-sided SDRAM up to a maximum of 256 MB.
RAM : Upgradable up to 512 MB using 66 or 100 MHz SDRAM DIMMs. The Bora Pro motherboard only accepts 168-pin DIMM modules. Only gold-plated DIMMs may be used, as the sockets on the motherboard are also gold-plated, and oxidation must be prevented. Use 3.3 V CAS Latency 2 or 3, single- or double-sided DIMMs only. Parity is not supported.
Van de site...

Het zou dus wel moeten lukken d8 ik

Deze advertentieplaats is te huur!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:02
http://www.intel.com/design/chipsets/datashts/29065001.pdf

Supports 2 double sided dimms, 4 rows of memory
oftweel, alleen 512 MB als je dubbel zijdige modules van maximaal 128MB per zijde hebt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

RamShackle schreef op 19 december 2002 @ 13:00:
[...]

[...]

Van de site...

Het zou dus wel moeten lukken d8 ik
Ramschackle volgens mie bin ie een donders dikke flikker ofniet?? 8)7 Waar heyt in godsnaam over

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

hmmm... heb eens even naar de specs van het geheugen gekeken (in tegenstelling tot mijn voorgangers blijkbaar...) en dit is wel degelijk dubbelzijdig geheugen.... 16*16M*8bits.....

De website van Intel zegt "Supports 16MBit and 64MBit technology" waaruit ook blijkt dat dit geheugen gewoon zou moeten werken.....

Ik heb het idee dat je module niet helemaal gelijk is aan de specs die je gepost hebt.... Kun je eens kijken op de module zelf, of die overeenkomt met de omschrijving in de PDF file?

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:04
Verwijderd schreef op 19 december 2002 @ 13:23:
[...]

Ramschackle volgens mie bin ie een donders dikke flikker ofniet?? 8)7 Waar heyt in godsnaam over
:? en wat betkent dat in het A.B.N. ?

[ Voor 5% gewijzigd door Fanatic_FS op 19-12-2002 13:34 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

RonaldH schreef op 19 December 2002 @ 13:12:
http://www.intel.com/design/chipsets/datashts/29065001.pdf

Supports 2 double sided dimms, 4 rows of memory
oftweel, alleen 512 MB als je dubbel zijdige modules van maximaal 128MB per zijde hebt
In diezelfde data sheet staat ook: 8 to 256 MB. Meer als 256 in totaal kan er volgens mij dus niet in.

Verderop staat bij
----------------------------------------------------------------------------------
DRAM Interface:

The 42443ZX integrates a DRAM controller that supports 64-bit main interface. The DRAM controller supports the following feature

DRAM type: Extended Data Out (EDO) or Synchronous (SDRAM) DRAM controller optimized for dual-bank SDRAM organization on a row to row basis.

Memory Size: 8 to 256 MB with 4 memory rows (two DIMMs).

Addressing type: Symmetrical and aysmmetrical addressing

Memory Modules supportes: single and souble density 3.3 V DIMMs

DRAM device technology: 16Mbit en 64MBit.

DRAM speeds: 60 ns for EDO and 66/100 MHz for synchronous memory (SDRAM)

The Intel 440ZX AGPset also provides DIMM plug-and-play support via Serial Presence Detect (SPD) mechanism using SMBus interface.
----------------------------------------------------------------------------------

Er kan dus volgens bovenstaande 256 MB in met 4 memory rows. Dat zou betekenen dat je maar maximaal 64 MB per row kan hebben en geen 128 MB. Dat houdt dan weer in dat de maximale DIMM die je kan gebruiken een 128 MB dubbelzijdige DIMM is (64 MB per zijde).

Hmmm, nou weet ik het eigenlijk ook niet meer zo goed. Even vergelijken met de grote broer, de 440BX.

440ZX -> 8 to 256 MB, 4 rows unbuffered SDRAM
440BX -> 8 to 512 MB or 1 GB (with registered DIMM), 8 rows unbuffered or registered SDRAM

Hier snap ik dus helemaal geen biet van. Mijn eigen bak heeft een 440BX plank (ASUS P2B) en daarop draait vrolijk 640 MB (2 dubbelzijdige en 1 enkelzijdige) unbuffered SDRAM (Infineon), De manual van het P2B zegt ook maximaal 768 MB unbuffered RAM. Dat zou weer kunnen betekenen dat de 440ZX 512 MB unbuffered aankan, ondanks wat intel beweerd.

[ Voor 33% gewijzigd door EXX op 19-12-2002 14:11 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
EXX, voor zowel de BX als de ZX geldt dat er een specupdate is (in beide gevallen exact hetzelfde document). In eerste instantie konden beide chipsets maximaal 64Mbit chips aan (DRAM device technology), echter, na de invoering van de 128Mbit chips bleken deze chips ook te werken, zelfs indien werd toegepast op een unbuffered DIMM :)

Voor de topicstarter, de DIMM voldoet, zoals al door Croga gezegd, aan de juiste specs; 16Mx8 chips. Hij zou dus moeten werken. Misschien een BIOS update, toch stiekem de verkeerde DIMM of een DIMM die niet helemaal lekker is (kun je 'm testen in een ander bord?)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
scorpionv schreef op 19 december 2002 @ 09:31:
Staat in de FAQ dacht ik, heeft te maken met 128 of 256 MBit geheugenchips.

edit:

Hier!
Klopt .... hier kwamen ze ook met bakken terug ....
de chippies zijn van 16 mb per stuk naar 32 mb per stuk gegaan wat niet alle mederbordjes op prijs stellen :)

• witchdoc
Abbadon schreef op 19 december 2002 @ 14:38:
Voor de topicstarter, de DIMM voldoet, zoals al door Croga gezegd, aan de juiste specs; 16Mx8 chips. Hij zou dus moeten werken. Misschien een BIOS update, toch stiekem de verkeerde DIMM of een DIMM die niet helemaal lekker is (kun je 'm testen in een ander bord?)
Mja, moet wel lukken.
Maar bios update voor geheugen? dat heb'k nog nooit gehoord :) (kan best wel hoor, maar voor zulk MB'tje een flash upgrade zoeker is weer wat anders vrees'k)

• witchdoc
Volgens packard bell (sjah, 't is niet mijn pc hoor!) :) ligt het aan dat die dimms double sided zijn.
Ander mem is ondertss besteld.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Eeeh, is dat 256 MB single sided? Volgens mij gaat dat van-ze-lang-zal-ze-leven niet werken op een 440ZX based plank (Abbadon: correct me if I'm wrong).

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
[...]

offtopic:
|:(
En woar he jie't ovur dan?! Doe in't vervolleg ff normoal man

Rookworst zonder R is ook worst.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

poohbeer schreef op 20 December 2002 @ 16:20:
Volgens packard bell (sjah, 't is niet mijn pc hoor!) :) ligt het aan dat die dimms double sided zijn.
Ander mem is ondertss besteld.
PB blaat :Z

Dit is een module met 16Mx8 chips, die volgens specs zou moeten werken op een mobo met ZX chipset...

Het is een MSI-6168 mobo, misschien dat je daar meer op zou kunnen vinden...

Maar ho ff- dit kan ik zelf testen :)

* dion_b pakt z'n Bora Pro en 256MB 16Mx8 module uit z'n CUBX...

Ben over paar minuten terug met resultaat...

EDIT:

Resultaat=niet van toepassing :'(

Er zijn twee versies Bora Pro (MSI-6168), namelijk eentje met de ZX chipset maar ook een oudere met de BX chipset. Verder zijn ze volkomen identiek en in de 2 jaar dat ik bij PB op de TD werkte heb ik geen eigenschap om ze uit elkaar te kunnen houden gevonden muv eentje (zelfs SiSoft Sandra zegt i440BX/ZX):

De BX kan 512MB slikken, de ZX maar 256MB :z

Zonder er RAM in te stoppen zou je de (opgelijmde) heatsink van de northbridge moeten verwijderen om te zien welke je hebt.

En (nu komt het)- mijn Bora Pro slikte de 256MB zonder problemen, maar toen stak ik er nog 128MB bij en werd het doodleuk als 384MB herkend. Conclusie: ik heb de BX versie. Hoogstwaarschijnlijk jij niet...

[ Voor 40% gewijzigd door dion_b op 20-12-2002 20:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

[...]
Is dit een poging tot niveau-verhoging :? :?
Niet echt gelukt moet ik zeggen :(

1: Dikke flikker vind ik nogal beledigend en zeer off-topic.
2: Schrijf gewoon ABN en geen dialect, we zitten niet in een gehucht maar op het internet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 20 december 2002 @ 20:26:
[...]

Is dit een poging tot niveau-verhoging :? :?
Niet echt gelukt moet ik zeggen :(

1: Dikke flikker vind ik nogal beledigend en zeer off-topic.
2: Schrijf gewoon ABN en geen dialect, we zitten niet in een gehucht maar op het internet.
Negeren en desgewenst aangeven in SEM- hij probeert te zeggen dat hij niet snapt/gelooft wat Ramshackle zegt mbt de specs (ik volg Ramshackle's redenering wel en ben het er roerend mee eens, overigens)

Overigesn, Abbadon, waarom BIOS update :? Dit gaat om mem controller->mem module combatibiliteit, typisch iets waar de BIOS niet mee te maken heeft, toch :?

Oslik blyat! Oslik!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
dion_b schreef op 20 december 2002 @ 20:40:
[...]

Overigesn, Abbadon, waarom BIOS update :? Dit gaat om mem controller->mem module combatibiliteit, typisch iets waar de BIOS niet mee te maken heeft, toch :?
Net wel, omdat het in begin niet ondersteund werd (was niet nodig) zijn er veel biosen die daar ook niet voor geschreven zijn. Abit en Asus BX boarden als voorbeeld. :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
dion_b schreef op 20 December 2002 @ 20:40:
[...]

Negeren en desgewenst aangeven in SEM- hij probeert te zeggen dat hij niet snapt/gelooft wat Ramshackle zegt mbt de specs (ik volg Ramshackle's redenering wel en ben het er roerend mee eens, overigens)

Ik heb het zelf nooit meegemaakt maar heb hier wel eens voorbeelden gezien dat een BIOS update soelaas bood, dus die niet waagt die niet wint :) , temeer een ZX bord met een dergelijke DIMM (welke de topicstarter naar verwijst) zou moeten kunnen werken; een ZX is in feite gewoon qua geheugenondersteuning een halve BX en beide kunnen double-sided 256MB DIMM's aan (ZX max 4 sides, BX max 8 sides).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 21:12
vraag .. gaat dit ook op voor 128 MB Dimms ? ik heb er hier een waar hij maar wordt aangezien als een 64 MB .. hij is single sided met 4 chips ..

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de hele topic überhaupt wel doorgenomen :?

In de 1e posting staat een linkje naar het antwoord op je vraag :z
scorpionv in "Dimm, slechts de helft wordt herkend?"

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

nee denk het niet..

4 chips daar heb je 't al.. 128 / 4 = 32MB = 256MegaBIT per chip. ik weet dat de BX chipset
tot 128MegaBIT chips aankan.. dus de helft zal bij jouw wegzijn..

had je IC 8 chips dan had je 128 / 8 = 16MB = 128MegaBIT.. die zullen dan wel werken.

dat gezeur met geheugen enzo... don't get me started.. had ook zo de nodige problemen met mem gehad :P...

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1