Ik heb ff leuk een Processor (2.4Ghz P4) een MoBo (Asus P4PE) en 512MB DDR PC2100 RAM gekocht.
leuk. dacht ik.. ff m'n computer upgraden (ouwe bak zie sig, maar dat veranderd denk ik wel).
ik plaats MoBo op MoBo plaat.. OK!
ik plaats CPU in MoBo.. OK!
ik plaats Koeler op CPU.. OK!
ik plaats mem erop.. OK!
ik plaats MoBo+MoBoPlaat in KAST.. OK!
ik ram me 300W voeding erop.. OK!
sluit alle FDD, HDD's, XX-ROMS/WRITERS.. OK!
grafische kaart.. OK!
TV-kaart.. OK!
kortom allus weer.
zet computer aan.. gebeurt helemaal NIX!
ik flauw natuurlijk.. vooral als je later alle hardware eruit haalt.. dus
barebone booten met grafische kaart + mobo + cpu + mem + voeding erop.
nix!
nou denk ik.. dit is niet grappig. (een kameraad van mij had het precies hetzelfde gekocht en bij hem ook NOPPES.. nix).
ikke geheugen eruit.. ja hoor.. in iedergeval begint ie te piepen en zeiken dat ie
het geheugen niet vindt. in iedergeval mobo reageert.
nu lees ik ffies de handleiding door.. en staat er bij geheugen..
SD / DD supported
DD or SD 16x DDR memory not supported.
nu vraag ik me weer af. wat is dat 16x geheugen gedoe. is m'n memory bankie
dan ook 16x?
ikke internet op voor meer info over dat 16x. het heeft iets te maken met die mem
chippies op dat geheugen. ik vermoed dat ik die rottige "16x" DDR geheugen heb en daardoor het niet doet.
heb ook dan geen 256MB DDR PC2100 nogwat RAM over om te testen.
er zijn blijkbaar verschillende soorten DDR PC2100 ram. 8x, 9x, 16x en 18x. heb zo'n vermoeden dat het met bits te maken heeft.
want 8x heeft altijd een oneven aantal chipjes als het ECC is, maar 9x heeft altijd een even aantal chipjes als het ECC is. idem met 16x en 18x?!
ik heb oneven aantal chippies om m'n memorymodule en het is ECC.. ik heb
zo'n donkerbruin vermoeden dat het om een 16x DDR module gaat. en dat m'n
nieuwe MoBo het niet wil accepteren (hangen dus).
Hoe in vredesnaam kun je zien dat het een 8, 9, 16 of 18x DDR module is??
en het rottige is dat geen enkele aanwijzing op het internet te vinden is over dat 16x feit + intel 845PE chipsets.. dit lijkt me toch BEHOORLIJK belangrijk te weten. vooral als je de MoBo tergelijkertijd met de Mem koopt.
maar ik ga denk ik die module omruilen voor iets wat zeker GEEN 16x DDR ding is.
leuk. dacht ik.. ff m'n computer upgraden (ouwe bak zie sig, maar dat veranderd denk ik wel).
ik plaats MoBo op MoBo plaat.. OK!
ik plaats CPU in MoBo.. OK!
ik plaats Koeler op CPU.. OK!
ik plaats mem erop.. OK!
ik plaats MoBo+MoBoPlaat in KAST.. OK!
ik ram me 300W voeding erop.. OK!
sluit alle FDD, HDD's, XX-ROMS/WRITERS.. OK!
grafische kaart.. OK!
TV-kaart.. OK!
kortom allus weer.
zet computer aan.. gebeurt helemaal NIX!
ik flauw natuurlijk.. vooral als je later alle hardware eruit haalt.. dus
barebone booten met grafische kaart + mobo + cpu + mem + voeding erop.
nix!
nou denk ik.. dit is niet grappig. (een kameraad van mij had het precies hetzelfde gekocht en bij hem ook NOPPES.. nix).
ikke geheugen eruit.. ja hoor.. in iedergeval begint ie te piepen en zeiken dat ie
het geheugen niet vindt. in iedergeval mobo reageert.
nu lees ik ffies de handleiding door.. en staat er bij geheugen..
SD / DD supported
DD or SD 16x DDR memory not supported.
nu vraag ik me weer af. wat is dat 16x geheugen gedoe. is m'n memory bankie
dan ook 16x?
ikke internet op voor meer info over dat 16x. het heeft iets te maken met die mem
chippies op dat geheugen. ik vermoed dat ik die rottige "16x" DDR geheugen heb en daardoor het niet doet.
heb ook dan geen 256MB DDR PC2100 nogwat RAM over om te testen.
er zijn blijkbaar verschillende soorten DDR PC2100 ram. 8x, 9x, 16x en 18x. heb zo'n vermoeden dat het met bits te maken heeft.
want 8x heeft altijd een oneven aantal chipjes als het ECC is, maar 9x heeft altijd een even aantal chipjes als het ECC is. idem met 16x en 18x?!
ik heb oneven aantal chippies om m'n memorymodule en het is ECC.. ik heb
zo'n donkerbruin vermoeden dat het om een 16x DDR module gaat. en dat m'n
nieuwe MoBo het niet wil accepteren (hangen dus).
Hoe in vredesnaam kun je zien dat het een 8, 9, 16 of 18x DDR module is??
en het rottige is dat geen enkele aanwijzing op het internet te vinden is over dat 16x feit + intel 845PE chipsets.. dit lijkt me toch BEHOORLIJK belangrijk te weten. vooral als je de MoBo tergelijkertijd met de Mem koopt.
maar ik ga denk ik die module omruilen voor iets wat zeker GEEN 16x DDR ding is.
[ Voor 9% gewijzigd door nIghtorius op 24-11-2002 23:01 ]
Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)