Toon posts:

[geheugenprobleem] Moederbord herkent maar de helft

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een een MS-6163VA Pentium-II/III SLOT1 moederbord van MSI, waarop volgens de fabrikant 1,5 GB geheugen geplaatst zou moeten kunnen worden. Deze chipset kan volgens de site van MSI ook inderdaad 256 Mbit geheugenchips. Dat geeft dus 256/8*16=512 MB. Er moeten dus dubbelzijdige 512 MB geheugenlatjes inpassen.

Er zit 1x singlesided 128 MB geheugen in dit bord, en dat wordt 100% herkend. De eigenaar heeft nu een 256 MB geheugenlat erbij gekocht, waarop 16 chips zitten (deze zijn dus 128 Mbit per stuk.) Ik denk dat dit dus een dubbelzijdige 256 MB lat is.

Toch wordt het geheugen maar voor de helft herkend: de computer geeft nu 256 MB aan, in plaats van 384 (128 + 256 MB).

Op de site van MSI heb ik het nieuwste BIOS voor dit bord neergehaald en geflashed. Er zijn verschillende problemen met geheugen opgelost: "compatibilty issues resolved", en "Winbond 128 MB memory only recognized as 64 MB", onder andere.

Het flashen naar het nieuwste BIOS heeft niks geholpen: de computer gaat nu nog steeds maar tot 256 MB ipv 256. Ik kan de geheugenlat niet in een andere PC proberen, omdat ik geen andere SD-RAM borden voorhanden heb. Is nu gewoon dat latje brak, of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
.
.
.
.
.
.
(Hoi Abbadon. Déja vu? :+)

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien een Single-sided DIMM met aan beide kanten chips? :P

Verwijderd

Topicstarter
Erik1 schreef op 09 July 2003 @ 01:38:
Misschien een Single-sided DIMM met aan beide kanten chips? :P
Dat zou een vreemde DIMM zijn, maar toch zou het dan wellicht moeten werken... óf de chipset zou geen DIMMS moeten herkennen met meer dan 8 chips aan één kant.

Verwijderd

http://plusabit.tvnet.hu/html/lap/ms6163va/ms6163va.jpg
http://gathering.tweakers...ssage/17919688#maximumram
http://www.via.com.tw/en/apollo/Apolloproplus.jsp
The BalusC Server > Hardware > Chipsets > Via > Apollo Pro+

Apollo Pro+ > NB: VT82C693 / SB: VT82C596A
1GB max
8 RAM rijen
16 / 64 / 128 RAM Mbit
128 ECC / parity

chipstructuurDIMM structuur(aantal chips / pagesize)
capaciteit
(DRAM density)
structuurdiepte
x datalijnen
32MB64MB128MB256MB512MB1GB
16Mbit4Mx4161 /4K
64Mbit4Mx164 / 2K
64Mbit8Mx88 / 4K161 /4K
64Mbit16Mx4321/3 /8K
128Mbit8Mx164 / 4K
128Mbit16Mx88 / 8K161 /8K
128Mbit32Mx4162 /16K323 /16K
256Mbit16Mx164 / 4K
256Mbit32Mx88 / 8K161 / 8K
256Mbit64Mx4162 /16K323 /16K
512Mbit64Mx88 / 16K161 /16K
512Mbit128Mx4162 /32K
1 Double-sided DIMM met pertwee chips de datalijnen parallel geschakeld.
2 Single-sided DIMM met aan beide kanten chips.Voldoet niet aan de PC100/133 specs.
3 32 chip modules (stacked DIMM's), alleen registered DIMM's.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 02:16 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Jupz, heb dat mobo hier ook en die slikt idd geen (normaal) 256MB reepje (kwam ik ook te laat achter :( ). Heb het probleem ondertussen gelukkig opgelost door het te ruilen met 2x128MB :).

tvw

• Erik1
  • Niet online
Wat voor chipset zit er precies op?

Let op dat er kwa geheugen een verschil tussen de VIA 693 en 693A zit.

Verwijderd

Topicstarter
WAT slikt-ie dan wel? :(

Hij zou dubbelzijdig 512 MB moeten kunnen hebben, dus dubbelzijdig 256 MB zou ook moeten werken. Single-sided 256 MB moet het ook doen. (3 geheugenslots, 6 banken/kanalen.) Is jouw 128 MB dubbel- of enkelzijdig?

Misschien kan ik hier wel de 2x128 uit de computer van m'n oom halen en in deze bak zetten, en die 256 MB bij m'n oom erin. Dat idee had ook ook al ooit bij een andere PC, maar daar was het toen niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 01:52:
WAT slikt-ie dan wel? :(

Hij zou dubbelzijdig 512 MB moeten kunnen hebben, dus dubbelzijdig 256 MB zou ook moeten werken. Single-sided 256 MB moet het ook doen. (3 geheugenslots, 6 banken/kanalen.) Is jouw 128 MB dubbel- of enkelzijdig?

Misschien kan ik hier wel de 2x128 uit de computer van m'n oom halen en in deze bak zetten, en die 256 MB bij m'n oom erin. Dat idee had ook ook al ooit bij een andere PC, maar daar was het toen niet nodig.
Erik1 schreef op 09 juli 2003 @ 01:49:
Wat voor chipset zit er precies op?

Let op dat er kwa geheugen een verschil tussen de VIA 693 en 693A zit.
Moederbord: MS-6163VA.
Chipset: VIA Apollo Pro Plus (693A)

Website van MSI, betreffende dit mainboard

• Erik1
  • Niet online
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat het gewoon een 256MBit module is maar dan op een of andere manier toch 16 chips.

Ik heb laatst ook zo'n MSI 6163 bord gehad, met VIA 693 Chipset, en die herkende een doublesided 512MB module met 8 chips aan elke kant als een 128MB.

Edit: Ik was in de war met de gewone 6163, dit is een 6163VA met 693A Chipset :P

[ Voor 14% gewijzigd door Erik1 op 09-07-2003 02:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een probleem erbij:

De bootsequence in het BIOS staat op CDROM, C, A.

Er zit een bootable XP cdrom in het station (mijn PC boot er iig van), maar deze P3 wil er niet meer vanaf opstarten.

Voordat ik het BIOS naar versie 3.5 opwaardeerde werkte de cd wel. :(

• Erik1
  • Niet online
Laat me raden, PC blijft hangen met een knipperende cursor?

Verwijderd

Topicstarter
Erik1 schreef op 09 juli 2003 @ 02:10:
Laat me raden, PC blijft hangen met een knipperende cursor?
Bij het oude BIOS: inderdaad. Hij begon wel met de setup van XP, maar bleef op een gegeven moment hangen met knipperende cursor linksboven.

Met het nieuwste BIOS: de CD-ROM begint met booten, en dan gebeurt er niks meer. Zwart scherm. Ik krijg zelfs niet de melding "Press any key to boot from CD-ROM", zoals je normaal krijgt.

(Op de 440BX PC van mijn oom met een BIOS uit begin '99 installeert XP perfect. Deze PC heeft nu een BIOS van ergens rond de helft van 2000.)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 02:20 ]

Verwijderd

RAM:
Zie boven: 32 chip modules (stacked DIMM's), alleen registered DIMM's... (alleen het vet gedrukte wordt ondersteund imo).

CD Boot
Zat er in de bios update ook een bijwerking voor grotere harddisk ondersteuning?
Als je tijdens het booten de pause knop drukt om de cd meer initialisatietijd te geven?
Niet bios relevant maar toch een checkertje: Ander kanaal / kabel?
Kijk of de CDROM in de bios instellen als CDROM, Auto of None verschil maakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 02:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zat inderdaad een ondersteuning in voor grotere harde schijven, boven de 65 GB.

De CD-ROM (Lite-On brander) hangt aan de primaire IDE, als master.

De harde schijf hangt aan een Promise TX2 controller.

De computer boot nu wel vanaf de CD... het duurt alleen ruim 1 minuut (!) voordat hij met booten begint.

De 256 MB module is trouwens geen stacked DIMM voor zover ik weet... het is een gewone standaard 256 module van Infineon.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Vaag, ik nergens last van met booten vanaf CD :?. Maar anders kon je altijd nog CDromdrive:/I386/winnt.exe vanaf bootflop openen :).

offtopic:
Heb jij ook dat het bordje vaag OCt? Bij mij is het namelijk zo dat de FSB een andere waarde krijg dan je hem insteld :(.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Dit is niet mijn PC. Deze moet gewoon gaan werken met WinXP, dan verdien ik er nog wat aan. Het wordt een Word/E-mail/Internet PC, dus niks te OC'en. :+

Volgende probleem: de Seagate die aan de Promise TX2 hangt is waarschijnlijk kapot. Deze schijf veroorzaakt bijna zeker alle problemen. Hij doet continue "tik, klik, tik, klik...", en hij fluit heel hard met een hoge toon. Het BIOS herkent hem nog, en de TX2 ook, maar FDISK wil hem niet lezen. FDISK ziet hem wel, maar doet er niks mee... breekt af met de foutmelding "Kan schijf niet lezen." WinXP's setup hangt op een gegeven moment.

Ik heb van die persoon ook nog een IDE->USB behuizing meegekregen met een Samsung schijf erin, om te zien of die bij mij werkt. (De driver installeert bij hem niet onder Win98.) Dat apparaat inclusief Samsung schijf werkt goed. Win2k herkent het hier zodra ik het aan de USB hang.

Ik heb de (waarschijnlijk kapotte) Seagate afgekoppeld. Daarna heb ik de Samsung uit de USB behuizing genomen, en in de PC gezet. (Ik heb hem aan de Promise TX2) Nu ziet FDISK wel een schijf, en ik kan partitioneren. WinXP's setup ziet de schijf ook. Ik heb een partitie gemaakt met WinXP's setup, en het OS heeft zijn bestanden gekopieerd en heeft de PC gereboot. Morgen zal ik zien of WinXP doorboot naar zijn graphische UI.

Om zeker te weten of de Seagate kapot is, zal ik deze eens in de USB behuizing zetten.

Het geheugenprobleem is nog niet opgelost... het kán waarschijnlijk ook niet worden opgelost, of er moeten één of meer nieuwe DIMMS worden geplaatst.

Nu ga ik maffen... wel te rusten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 03:27 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
Wazig, dat met het geheugen. Op je omschrijving afgaande is het een double-sided DIMM met 16Mx8 chips of een single-sided DIMM met 32Mx4 chips. In het eerste geval zou het sowieso moeten werken en in het tweede geval doen de meeste VIA chipsets er ook niet moeilijk om maar het kán een probleem opleveren (da's de pest met die VIA zooi: er is _geen_ fatsoenlijke documentatie over te krijgen :/ ). Kun je ook zien wat er precies op de geheugenchips staat? (niet dat je het daarmee aan de praat krijgt want anders werkte het al wel maar gewoon voor de weet :) )

Er kan ook iets geheel anders aan de hand zijn zoals een brakke DIMM of een brak bord maar dat is zonder te testen (andere DIMM, ander bord) niet te bepalen natuurlijk :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Er staat wel iets op het geheugen, maar dat is zelfs met een vergrootglas onleesbaar. Ik ga straks eens bij mijn oom langs. Die heeft nog een 256 MB DIMM rondslingeren (die DIMM die problemen maakte in de Athlon van mijn neef). Misschien werkt die in deze computer wel goed.

Misschien kan ik ook, zoals ik zei, deze DIMM bij mijn oom in de P2 inbouwen, en 2x128 daaruit weghalen als de DIMM goed werkt. (Uurtje of 3-4 MemTest met alle tests aan moet uitsluitsel geven.)

De Seagate schijf is bijna zeker kapot. Windows XP installeert op de Samsung (aan de TX2 controller) zonder enig probleem. Loopt perfect hier, nu op een P3-550 met 256 MB (herkend) geheugen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Abbadon schreef op 09 July 2003 @ 08:02:
Wazig, dat met het geheugen. Op je omschrijving afgaande is het een double-sided DIMM met 16Mx8 chips of een single-sided DIMM met 32Mx4 chips. In het eerste geval zou het sowieso moeten werken en in het tweede geval doen de meeste VIA chipsets er ook niet moeilijk om maar het kán een probleem opleveren (da's de pest met die VIA zooi: er is _geen_ fatsoenlijke documentatie over te krijgen :/ ). Kun je ook zien wat er precies op de geheugenchips staat? (niet dat je het daarmee aan de praat krijgt want anders werkte het al wel maar gewoon voor de weet :) )

Er kan ook iets geheel anders aan de hand zijn zoals een brakke DIMM of een brak bord maar dat is zonder te testen (andere DIMM, ander bord) niet te bepalen natuurlijk :+
Helemaal niet zo wazig. De ApolloPro+ slikt max 128Mb chips, deze module heeft 16 256Mb chips voor in totaal 512MB. Als maar de helft per chip herkend wordt, dan is herkenning als 256MB juist exact wat je zou verwachten :z

En idd, zoals euss al zei, om 512MB te krijgen met 128Mb chips moet je een 32 chip stacked, registered module hebben, wat dit niet is ;)

Edit: brak gelezen :/

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b, je hebt waarschijnlijk fout gelezen.

Dit is een 256 MB DIMM, die als 128 MB herkend wordt.

De Apollo Pro+ zou volgens de MSI website 1,5 GB aan geheugen kunnen addresseren. Er wordt ook geschreven dat dit bord dat kan, en dat er ondersteuning is voor DIMMs met 256 Mbit chips. Er zitten 3 geheugenslots op het bord, en als er 1,5 GB geheugen in moet, dan kan dat alleen met 512 MB DIMMs, oftwel 16x256Mbit, en dat is meestal een doublesided 512 MB DIMM.

• Abbadon
Hmm, ik heb het over het bord v.d. topicstarter en op de MSI site staat expliciet:
support 256Mbit SDRAM technology
Daarenboven heeft de topicstarter het over een 256MB DIMM en niet een 512MB DIMM. En aangezien hij zegt dat er 16 chips op zitten zijn het 256Mbit chips (of van het type 16Mx8 of 32Mx4). Dát maakt het zo wazig.

[edit]

dion_b moet nog wakker worden dus :+

[ Voor 7% gewijzigd door Abbadon op 09-07-2003 11:33 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 11:27:
dion_b, je hebt waarschijnlijk fout gelezen.
Ja. Sorry (was in de war met de 'zou 512MB aan moeten kunnen')
Dit is een 256 MB DIMM, die als 128 MB herkend wordt.

De Apollo Pro+ zou volgens de MSI website 1,5 GB aan geheugen kunnen addresseren. Er wordt ook geschreven dat dit bord dat kan, en dat er ondersteuning is voor DIMMs met 256 Mbit chips.
En dat is fout. De VT82C693 kan maximaal 128Mb chips aan. Maar goed, als je 16 chips hebt is het idd 128Mb per chip, dus dat is het iig niet.
Er zitten 3 geheugenslots op het bord, en als er 1,5 GB geheugen in moet, dan kan dat alleen met 512 MB DIMMs, oftwel 16x256Mbit, en dat is meestal een doublesided 512 MB DIMM.
Verkeerde logica. 32 x 128Mb chips. Overigens maakt het single/doublesided verhaal veel minder uit dan de chipdichtheden (en kun je niet aan een module zien of hijSS/DS is- je hebt DS modules met 8 xxX16 chips aan een enkele kant, net zo goed als dat je SS modules hebt met 16 xxX4 chips hebt (8 aan elke kant))

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 09 July 2003 @ 11:36:

<knip>

En dat is fout. De VT82C693 kan maximaal 128Mb chips aan. Maar goed, als je 16 chips hebt is het idd 128Mb per chip, dus dat is het iig niet.
Dat de VT82C693 slechts 128 Mbit trekt klopt, maar dit bord bevat een VT82C693-A[/quote]
Verkeerde logica. 32 x 128Mb chips. Overigens maakt het single/doublesided verhaal veel minder uit dan de chipdichtheden (en kun je niet aan een module zien of hijSS/DS is- je hebt DS modules met 8 xxX16 chips aan een enkele kant, net zo goed als dat je SS modules hebt met 16 xxX4 chips hebt (8 aan elke kant))
Dit zou natuurlijk wel kunnen. Ik ga in elk geval straks eens een andere 256 MB DIMM regelen, waarvan ik WEET dat hij dubbelzijdig is, met 16 chips. (Of 2x128 MB waarvan ik dat ook zeker weet.) Dan zie ik wel wat er wel en niet werkt, en dan probeer ik deze DIMM in een P2 met i440BX chipset.

• Abbadon
Een voor de duidelijkheid, het betreft hier niet de Apollo Pro+ (Plus) maar de Apollo Pro133 (da's de 693A) en die ondersteund gewoon 256Mbit chips (want anders zou hij nooit op z'n max van drie maal 512MB DIMM's uit kunnen komen). Misschien vandaar de lichte verwarring :)

FirePower. misschien dat je kunt vertellen wát er precies op de geheugenchips staat (ik vroeg het je al eerder ;) ) Oh, ik zie dat het onleesbaar is, sorry :+

[ Voor 25% gewijzigd door Abbadon op 09-07-2003 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hm. Lekker. Op verschillende sites heb ik gelezen dat er op dit bord een Apollo Pro+ zit. Toch wordt op de site van MSI aangegeven dat er een 693A van VIA op zit. Dat is dus weer een andere chipset. Lekker verwarring ten top.

Ik zal eens zien of iemand anders kan lezen wat er op die chips staat. Dan nog, ik blijf erbij dat deze 256 MB DIMM eigenlijk zou moeten werken, of het is een of ander wazig model.

Edit: Mijn vader heeft kunnen lezen wat er op de chips van deze module staat.

PC133 SDRAM
32Mx64, 256 MB (? snap er niks van nooit van gehoord.)
DIMM Module

Er staat ook een serienummer op:
SD2513E36NN02 (levert met Google niks op)
12-5078-03 (levert ook niks op)

Eens zien of deze DIMM op een KT133A of op een 440BX werkt. Dan valt er wellicht wat te ruilen.
Abaddon: Overigens heeft de topicstarter het over een 256MB DIMM en niet een 512MB DIMM. En aangezien hij zegt dat er 16 chips op zitten zijn het 256Mbit chips (of van het type 16Mx8 of 32Mx4). Dát maakt het zo wazig.
Een 256 MB module met 16 chips heeft 16 MB per chip, wat dus 128Mbit chips oplevert. Volgens de tabel hieronder bestaan die in 32Mx4, 16Mx8, en 8Mx16. Op mijn module staat volgens mijn vader (én mijn oom) toch echt 32Mx64. (Een 2048 MBit module??)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2003 12:41 ]

Pagina: 1