Haan schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:29:
Ik heb nu iets raars als ik een ETpro server join. Er wordt dan nl automatisch een demo opgenomen terwijl ik dat nooit ergens heb aangegeven. Ik kan ook niks terugvinden in config files.
Kijk eens in je etpro ingame configuratiemenu. Waarschijnlijk staat de "autoaction" setting op het automatisch opnemen van demos. Het is bijvoorbeeld mogelijk om automatisch van elke map een demo op te nemen, screenshots van de resultaten te maken en de playerstats in een textfile te dumpen.
Laat maar zitten, dat blijkt het probleem niet te zijn.
Selfkill in battle alleen omdat je de tegenstander de kill niet gunt vind ik niet erg sportief. Imho ook in wars niet, maar goed volgens de regels mag het dus daar kan ik weinig van zeggen. Bovendien bespaart het je ammo omdat je degene niet hoeft te gibben.
Op public zie je vaak iemand die naar een of andere spawnkill positie wilt lopen, maar wanneer dat mislukt, dan drukken ze snel op selfkill. Dat is wel erg flauw: je neemt een gok maar je durft de gevolgen niet te dragen.
Spawnkillen is trouwens een lastig begrip. Je kan iemand hebben die mensen uit spawn met een panzer dood. Op zich is dat irritant (machteloosheid en weer 30 seconden wachten), maar niet echt een probleem. De volgende keer dat je spawned neem je hem wel te grazen, eventueel door even via een andere spawn te gaan.
Het echte probleem is teambalans. Als het andere team twee a drie goede medics heeft en jouw team heeft er geen of maar een, dan zal het uiteindelijk tot spawnkilling leiden. Overschakelen naar een andere spawn heeft dan geen zin, de tegenstanders kiezen de posities waar de meeste spelers vandaan komen. Op een gegeven moment komen er dan ook meerdere tegenstanders aangelopen met panzers, riflenames en mgs en dan kom je al helemaal niet meer uit de spawn meer weg. Vaak heb je twee uitgangen, de ene uitgang wordt geblokkeerd door een mortar, en in de nadere uitgang zitten drie man met smgs te schieten en af en toe een riflenade erin.
Zodra je in die situatie zit, dan kom je er niet meer uit. De tegenstander (vooral medics) staat op dusdanige posities dat als je ze een paak keer goed treft, ze wegduiken en wat healthpakjes pakken. Vervolgens komen ze weer te voorschein, jij hebt geen bewegingsruimte en niet zoveel health meer over, en je bent weer kapot. Of bij een map als railgun, heb je net wat tegenstanders uitgeschakeld die voor je staan, wordt je van rechts afgeknalt. Of je krijgt een panzer voor je voeten.
Dit zijn situaties die niet leuk zijn voor het team dat niet uit zijn spawn kan wegkomen, maar juist wel weer leuk voor het spawnkillende team. Er is geen echte oplossing voor, behalve wat geluk en onoplettendheid van de tegenstander. Of door een shuffle. Maar daar heeft meestal een van de teams geen zin in. Tenzij je nog een gelukje hebt dat er wat mensen joinen aan je zijde die een beetje kunnen schieten, maar dan heb je nog vaak kans dat het mensen zijn die voor de kills gaan en dan vervolgens het sterkste team joinen.
Ofwel, samenvattig van bovenstaande: tegen structurele spawnkilling bestaat geen andere oplossing dan een herverdeling van teams. Incidentele spawnkilling kan mensen irriteren maar zo'n persoon kan je dan gewoon kicken en dan is het ook weer afgelopen.