Promise Fastrak S150 SX4 en de SX4-M nieuwe revisie ?

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:30

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik ben weer eens naar de Promise Fastrak S150 SX4 aan het kijken, eind 2003 heb ik ook naar deze kaart gekeken, maar toen waren er nog veel te veel problemen mee. Nu meende ik dat er een nieuwe revisie op de markt is verschenen de SX4-M, alleen kan ik hiervan weinig bij Promise terug vinden.

Daarbij zou ik graag willen weten of de performance problemen van deze kaart reeds zijn verholpen met de ?nieuwe? revisie of door nieuwe/betere drivers.

Ik heb hier op GOT al een beetje rond gesnuffeld, maar nog niet echt wat kunnen vinden... tenminste niet veel.

Ik wil namelijk een dergelijke kaart gaan gebruiken met de volgende schijven:

2x P-ATA 160GB 8MB cache Maxtor DiamondMAX Plus 9 schijven (incl. P-ATA <> S-ATA converter)
1x S-ATA 160GB 8MB cache Maxtor DiamondMAX Plus 9 schijf

En als OS schijf waarschijnlijk een Western Digital Raptor van 36GB, maar het kan ook zijn dat ik vanaf de/een RAID 5 set wil gaan booten.

[ Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 10-11-2004 23:30 . Reden: typo's ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:15
Het einigste verschil is dat op deze al standaard 64 mb gesoldeerd is en geen geheugenslot heeft.

Staat ook op de promise site.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 11-11-2004 00:35 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik geloof dat de driverproblemen inmiddels wel zijn opgelost.

Er zijn inmiddels wel veel beter presterende RAID-adapters op de markt maar geen kan tippen aan de prijs van de FastTrak S150 SX4.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Ik heb er 2 "oude" versies in m'n FTP zitten en het loopt allemaal prima.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
leonbong schreef op 11 november 2004 @ 00:35:
Het einigste verschil is dat op deze al standaard 64 mb gesoldeerd is en geen geheugenslot heeft.

Staat ook op de promise site.
Inmiddels heb ik hier op GOT al wel gelezen dat het inderdaad de bedoeling was 64MB op de kaart te gaan solderen en het DIMM slot weg te laten, maar dit schijnt uiteindelijk niet het geval te zijn. Men heeft nu een 64MB module meegeleverd bij de SX4-M daarnaast schijnt deze kaart een compleet nieuwe BIOS te hebben. Wie kan dit bevestigen?

P.s. Ik weet dat er betere kaarten zijn, maar die zijn gelijk de dubbel "promise prijs" :/

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• leonbong
Als je in de BIOS download sectie kijkt van de twee producten dan zie je dat voor beide dezelfde versie beschikbaar is. Dus ik denk dat het verschil nogal meevalt.

Er waren ook nog al wat problemen met SX4 met het vinden van geschikt geheugen ik denk dat ze dat willen ondervangen met SX4-M.

PS:
Ja kan ook een highpoint rocketraid overwegen heb je voor 178 euro een 8 poort controller met jammer genoeg geen cache. Maar toch het overwegen waard

[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 11-11-2004 11:39 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De eerdere problemen met de SX4 waren op te lossen door gebruik te maken van betadrivers van een ander product. Niet optimaal, maar dit was ook een redelijke tijd terug. Ik denk dat je d'r wel van uit kan gaan dat Promise inmiddels wat betere drivers levert bij de kaartjes. :)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:01

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ja, inderdaad jouw topic heb ik gezien, maar ik vraag mij af zit het verschil nu echt alleen in de meegeleverde 64MB geheugen module of zit er ook nog een groot verschil in de gebruikte componenten en Bios van de kaarten.

Zoals de laatste reactie in jouw topic doet vermoeden zit er een compleet andere BIOS op de SX4-M.

P.s. Overigens moet ik zeggen dat de reacties over deze kaart in een jaartje heel wat beter geworden zijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 11-11-2004 12:52 ]

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

leonbong schreef op 11 november 2004 @ 11:30:

PS:
Ja kan ook een highpoint rocketraid overwegen heb je voor 178 euro een 8 poort controller met jammer genoeg geen cache. Maar toch het overwegen waard
Ik heb op de forums van Storage Review en 2CPU.com veel negatieve verhalen over de RocketRAID 1820 gehoord. Je kunt beter wat meer geld uitgeven aan de RocketRAID 1820A, daar heb ik tot nu toe geen negatieve ervaringen over gelezen. De 1820A is sneller dan FastTrak S150 SX4 en heeft een lagere prijs per poort.

Hier zijn wat benchmarks met drie schijven in RAID 5. Ik heb de LSI MegaRAID SATA 150-4 er ook bij gedaan omdat die zich nog enigzins in een vergelijkbare prijsklasse bevindt:

• leonbong
Het ging mij met name om de meer dan 4 poorten want dan is RAID5 zo zonde (Hoge overhead). Maar met 6 of 8 poorten in gebruik is dat niet zo erg. Ik zou zelf ook de 1820A nemen alleen jammer dat ding geen online expansie onderstuent.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
leonbong schreef op 11 november 2004 @ 18:37:
Het ging mij met name om de meer dan 4 poorten want dan is RAID5 zo zonde (Hoge overhead). Maar met 6 of 8 poorten in gebruik is dat niet zo erg. Ik zou zelf ook de 1820A nemen alleen jammer dat ding geen online expansie onderstuent.
Wat wordt er precies met online expansie bedoeld?

De HighPoint RR1820A bezit voor zover ik heb gelezen geen cache? Door welke componenten van het systeem wordt dit opgevangen? Door een snelle processor of door het geheugen van de werkstation/server?

Wat is precies het verschil tussen 64-bit 66MHz PCI (LSI) en de PCI-X 133Mhz (HighPoint)? of is dit beide het zelfde alleen anders benoemd, want PCI-X is toch 64bit. Deze sloten zitten namelijk op mijn Dual Athlon bord.

Ik wilde de controler trouwens gaan gebruiken in combinatie met Maxtor Diamond Max plus 9 schijven van 160 GB 8MB cache. Hier heb ik er reeds 2 van.

Of is het verstandig voor de snelheid om een WD Raptor 36GB als OS schijf te gebruiken? Alleen heb ik voor 1 Raptor schijf van 36GB ook een Maxtor schijf van 160GB.

[ Voor 53% gewijzigd door _Dune_ op 11-11-2004 23:02 ]

• leonbong
PCI-X is nog hoger snelheid namelijk 133 of 100 mhz op 3,3V PCI-64 is er in 33/66/100 mhz maar 3,3 of 5 volt.

Nu is het leuke van de highpoint dat deze alle standaarden ondersteund.
3,3 en 5 Volt
PCI-64 op 33/66/100 mhz
PCI-X op 100/133
en natuurlijk ook PCI-32
Zie ook PmG Faq PCI gedeelte
deze haalt dus echt het maximale uit je array de adapter kan max 1 gb/s over de pci-bus gooien. De promise maar max 266 mb/s

De promise kan namelijk alleen maar 32-bit op 66 mhz.
(133 mb/s @ 33mhz 32 bit => 266 mb/s @66 mhz 32 bit)
Highpoint
(133 mb/s @ 33 mhz 32 bit => 1105 ms/s @133 mhz 66 bit)

Online expansie: Houdt in dat bij het toevoegen van schijven (Highpoint heeft 8 poorten }) ) de array niet gebroken hoeft te worden de gegevens gaan niet verloren dus. Maar de raid5 array wordt gewoon uitgebreid nu kan de promise dit wel maar heeft toch maar 4 poorten dus dit voordeel is niet zo groot. ik neem aan dat je raid5 gaat draaien dus toch al 4 schijven hebt anders is het verlies van ruimte zo groot.

Namelijk voor een 100GB (Beschikbare ruimte) raid5 array kan je volgens
Groote Array/(Schijven -1) = Grote enkele schijf benodig
code:
1
2
3
4
5
6
3 schijven   => 100 /(3-1) = 50 GB schijf
4 schijven   =>100/(4-1) = 33 GB schijf
5 schijven   =>100/(5-1) = 25 GB schijf
6 schijven   =>100/(6-1) = 20 GB schijf
7 schijven   => 100/(7-1) = 16,7 GB schijf
8 Schijven   => 100/(8-1) = 14 Gb schijf

De ruimte die je weg gooit is altijd gelijk aan de grote van 1 schijf dus als je 100GB array wilt je doet dat met 8 schijven dan pleur je maar 14% weg in tegenstelling tot 3 schijven waar je 50% weggooit. Alleen dit al is voor mij een rede om een controller te nemen met meer dan 4 poorten.

Ik zou voor de highpoint 1820A gaan dus dan maar geen cache. Hij doet zonder cache toch beter dan de promise.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 11-11-2004 23:59 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Online expansie: Houdt in dat bij het toevoegen van schijven (Highpoint heeft 8 poorten }) ) de array niet gebroken hoeft te worden de gegevens gaan niet verloren dus. Maar de raid5 array wordt gewoon uitgebreid nu kan de promise dit wel maar heeft toch maar 4 poorten dus dit voordeel is niet zo groot. ik neem aan dat je raid5 gaat draaien dus toch al 4 schijven hebt anders is het verlies van ruimte zo groot.

mmmm ja ik denk er inderdaad aan om met 4 schijven te beginnen, maar als ik dan de raid5 set zou willen uitbreiden dan ben ik de data kwijt.... als ik je goed begrijp.

Lijkt mij lastig, want waar laat je 4x160GB(-160GB) zogauw :D.
Natuurlijk staat de belangrijkste data ook op een backup in dit geval op DVD, maar toch.... jammer dat de highpoint dit niet doet....

Maar dat cache geheugen, de HighPoint is sneller dan de Promise ondanks het cache geheugen van de Promise kaart, maar kan het ook om slaan als het systeem zelf wat minder snel is. B.v. ik gebruik een Dual Athlon MP 2000+ systeem terwijl Femme tests heeft met een Opteron systeem. Sanp je wat ik bedoel?

Verwijderd

Als je linux wil gaan draaien als OS zou ik toch nog een keer goed nadenken. Ik heb nu ruim een half jaar een Promise FastTrak S150 SX4 draaien met een RAID5 array op linux, en dat heeft me toch al enige moeite gekost moet ik zeggen. Als je een RedHat (8/9) of SUSE 9 draait heb je geluk, want daar hebben ze drivers voor.
Een zelf gecompileerde linux (zoals ik draai) is al een stuk minder. Gelukkig werkt hun support goed mee. De 2.4 kernels zijn wel aan de praat te krijgen als je de 'partial open source' van ze krijgt, maar van 2.6 hebben ze precies nog nooit gehoord (en die is er al bijna een jaar). Ik kreeg wel de 'partial open source' driver code van ze voor wat ze zelf '2.6.8 or higher' kernel noemen maar dat ding bouwde voor geen meter. Na een dagje had ik het ding dan toch compilerend en aangepast aan het 2.6 module systeem (dat zijn .ko files ipv .o want dat hebben ze precies ook nog niet helemaal door) maar het ding crashed constant.
Ook hun PAM (array management maar vooral monitoring) aan de praat krijgen viel lichtjes tegen btw.
Kortom: Promise en linux, daar is nog werk aan :P

Afgezien daarvan vind ik tot nu toe dat ik wel krijg waarvoor ik betaald heb. Je kan natuurlijk niet van zo'n dingetje verwachten dat het wat prestaties betreft (en dat bedoel ik heel ruim) op de hoogte staat van wat ik professionele controllers noem, maar wat wil je voor die prijs. Want zoals je zelf al aangaf: die professionele controllers kosten makkelijk het dubbele...

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

_Dune_ schreef op 12 november 2004 @ 00:42:

Maar dat cache geheugen, de HighPoint is sneller dan de Promise ondanks het cache geheugen van de Promise kaart, maar kan het ook om slaan als het systeem zelf wat minder snel is. B.v. ik gebruik een Dual Athlon MP 2000+ systeem terwijl Femme tests heeft met een Opteron systeem. Sanp je wat ik bedoel?
De lagere bandbreedte van jouw systeem (533MB/s van 64-bit 66MHz PCI vs 1,06GB/s van 133MHz PCI-X) zal niet veel uitmaken. Met 64-bit 66MHz kun je in praktijk ongeveer 400MB/s halen en dat is meer dan genoeg. Mijn testsysteem heeft een schamele Opteron 240 op 1,4GHz. Twee Athlon MP 2000+'jes zijn sneller dan één Opteron 240.

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-03 16:55
Femme schreef op 12 november 2004 @ 01:08:
[...]

De lagere bandbreedte van jouw systeem (533MB/s van 64-bit 66MHz PCI vs 1,06GB/s van 133MHz PCI-X) zal niet veel uitmaken. Met 64-bit 66MHz kun je in praktijk ongeveer 400MB/s halen en dat is meer dan genoeg. Mijn testsysteem heeft een schamele Opteron 240 op 1,4GHz. Twee Athlon MP 2000+'jes zijn sneller dan één Opteron 240.
Ik heb dus een Gigabyte 7DPXDW-P bordje met 2 van die MP2000+jes draaien.
Echter, dikke problemen met de Promise S150 SX4 :( Ik krijg hem gewoon niet werkend op dit mobo. De onboard Promise (met 2 disks eraan met het OS erop) gaat devices scannen....gaat allemaal prima.
Daarna wil de Promise SX4 devices gaan scannen ... en dan hangt hij meteen.
Tot nu toe nog geen oplossing voor kunnen vinden :(

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Sleepie schreef op 12 november 2004 @ 10:38:
[...]

Echter, dikke problemen met de Promise S150 SX4 :( Ik krijg hem gewoon niet werkend op dit mobo. De onboard Promise (met 2 disks eraan met het OS erop) gaat devices scannen....gaat allemaal prima.
Heb jij toevallig een usb muis? er zijn namelijk meer mensen die dit probleem hebben. de oplossing is een ps/2 muis gebruiken

(ik vind dit zelf ook een heel vreemd verhaal maar het werkt wel :) )

• Sleepie
sadar schreef op 12 november 2004 @ 10:51:
[...]

Heb jij toevallig een usb muis? er zijn namelijk meer mensen die dit probleem hebben. de oplossing is een ps/2 muis gebruiken

(ik vind dit zelf ook een heel vreemd verhaal maar het werkt wel :) )
Ik heb inderdaad een USB-muis eraan hangen .....
Als dit het probleem oplost .. heb ik meteen een ander probleem erbij. Een PS2-muis werkt namelijk niet op mijn bord ... don't ask me why :?
Daar baalde ik op zich al van, want daardoor kan ik hem ook niet aan mn KVM-switch hangen. Maar ik zal om te proberen eens zonder de USB-muis opstarten en kijken wat er gebeurt.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Sleepie schreef op 12 november 2004 @ 10:38:
[...]

mmm ik heb dus ook dit moederbord met twee Athlon MP 2000+ procs. Een soortgelijk probleem heb ik ook gehad met de onboard Promise controller in combinatie met een Promise Fastrak 100 RAID controller. Uiteindelijk heb ik deze er maar weer uit gehaald. En ik gebruik de PS/2 poort voor mijn muis. De eerste revisie van de MP(X) chip-set's hadden ook problemen met de USB-poorten.

Ik geloof dat ik het eens een keer werkende had, maar ik weet het eigenlijk niet eens meer zeker. Het liep in iedergeval voor geen meter.

Dus kan het misschien wel eens verstandig zijn alleen hierom al voor de HighPoint te kiezen... al-hoe-wel deze aardig wat duurder is dan de Promise. (tenzij je prijs per poort gaat rekenen)

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 12-11-2004 11:35 ]

• Sleepie
_Dune_ schreef op 12 november 2004 @ 11:30:
[...]

mmm ik heb dus ook dit moederbord met twee Athlon MP 2000+ procs. Een soortgelijk probleem heb ik ook gehad met de onboard Promise controller in combinatie met een Promise Fastrak 100 RAID controller. Uiteindelijk heb ik deze er maar weer uit gehaald. En ik gebruik de PS/2 poort voor mijn muis. De eerste revisie van de MP(X) chip-set's hadden ook problemen met de USB-poorten.

Ik geloof dat ik het eens een keer werkende had, maar ik weet het eigenlijk niet eens meer zeker. Het liep in iedergeval voor geen meter.

Dus kan het misschien wel eens verstandig zijn alleen hierom al voor de HighPoint te kiezen... al-hoe-wel deze aardig wat duurder is dan de Promise. (tenzij je prijs per poort gaat rekenen)
Ja, na dit topic gelezen te hebben, begin ik daar ook aan te denken.
Het systeem loopt verder prima, maar ik vind het toch maar een beetje een brakkig mobo-tje eerlijk gezegd.
De problemen met de Promise is één ding, maar bv. ook de PS2 muis die het gewoon niet doet.
Ik zit nu te twijfelen om de Promise in te ruilen voor een HighPoint of evt. het mobo te vervangen door een Tyan. Waarschijnlijk verkoop ik de Promise toch maar (of steek hem in mn werkstation ofzo).
Heb je trouwens zelf ervaring met de HighPoint op dit bord ? Ik heb geen zin om die te bestellen en dan weer een niet-werkende combi te hebben :)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Sleepie schreef op 12 november 2004 @ 11:44:
[...]

Ja, na dit topic gelezen te hebben, begin ik daar ook aan te denken.
Het systeem loopt verder prima, maar ik vind het toch maar een beetje een brakkig mobo-tje eerlijk gezegd.
De problemen met de Promise is één ding, maar bv. ook de PS2 muis die het gewoon niet doet.
Ik zit nu te twijfelen om de Promise in te ruilen voor een HighPoint of evt. het mobo te vervangen door een Tyan. Waarschijnlijk verkoop ik de Promise toch maar (of steek hem in mn werkstation ofzo).
Heb je trouwens zelf ervaring met de HighPoint op dit bord ? Ik heb geen zin om die te bestellen en dan weer een niet-werkende combi te hebben :)
Nee ik heb geen ervaring met een HighPoint controller op dit moederbord.
Maar heb jij het moederbord nieuw gekocht? Ik bedoel dat een PS/2 poort moet gewoon kunnen werken, anders stuur je zo'n bord toch gewoon terug?

• Sleepie
_Dune_ schreef op 12 november 2004 @ 12:05:
Nee ik heb geen ervaring met een HighPoint controller op dit moederbord.
Maar heb jij het moederbord nieuw gekocht? Ik bedoel dat een PS/2 poort moet gewoon kunnen werken, anders stuur je zo'n bord toch gewoon terug?
Als ik het nieuw had gekocht, was hij ook al lang terug gegaan natuurlijk :)
Nee, ik heb het hele systeem voor een heel zacht prijsje tweedehands hier via "Vraag en Aanbod" kunnen kopen.
Thuis kwam ik erachter dat de PS2 poort niet werkte, maar goed als ik voor 400 euro een complete Dual MP2000+ kan kopen, ga ik daar niet over zeuren.

• Laurent
  • Niet online
Hebben jullie al eens geprobeerd de onboard Promise controller uit te schakelen met de jumper? Wel meer mensen op 2cpu.com hebben last van freezes en instabiliteit met de onboard Promise controller.

Ik zou deze trouwens sowieso niet gebruiken; het is bekend dat de 768 met wat 33MHz pci bandwidth problemen zit. Zo is het soms niet mogelijk om meer dan 25MB/s eruit te persen en hebben veel mensen last van latency problemen. De onboard Promsie controller op het Gigabyte bord zit op de 33MHz bus aangesloten. Als je een insteekkaart hebt en deze doet in een 66MHz (3.3V) slot, zit deze direct op de northbridge aangesloten, en heb je dus nergens last van. :)

• leonbong
Op die highpoint kan je natuurlijk ook meedere array's aanmaken als je later toch meer schijven hebt (Een raid5 4 HD en later bijvoorbeeld nog een raid5 4HD).
En die hoeveelheid ruimte die je kwijtraakt bij raid5 is hetzelfde als op de promise waar je maar 4 schijven kan aansluiten.

Dus even extra sparen en meteen met 5 of 6 schijven beginnen dan is je overhead niet zo groot.

Die muisproblemen van promise zijn totaal vreemd bij de highpoint. Die doet het gewoon. Ik denk dat die online expansie meer een driver probleem aangezien dit een soortgelijke kaart is als de promise. De promise kan het ook alleen onder windows terwijl LSI of adaptec, 3ware ofzo het OS-onafhankelijk kunnen.

[ Voor 103% gewijzigd door leonbong op 12-11-2004 19:59 ]

Verwijderd

Sleepie, _Dune_:

hmm, da's raar, want hier heb ik daar geen probleem mee. Ik heb ook een Gigabyte GA-7DPXDW+ (wel + en geen -P) met daarop 2 AMD athlon XP2500+ procs (L5 mod naar MP), met m'n onboard RAID enabled. PS2 werkt prima (hangt ook aan een Belkin switch) én de Promise FastTrak S150 SX4 doet het prima. Ik kan dus zeker niet zeggen dat ik het een brakkig mobo vindt, het ding werkt al maanden schitterend :)
De S150 SX4 scant hier trouwens devices voor de onboard controller dat doet, dus hij vindt eerst m'n RAID5 array voor ie onboard devices tegenkomt. De kaart zit hier wel in het onderste 64bit/66Mhz slot trouwens (derde slot van onderen dus), omdat het bovenste niet kan (videokaart cooler zit in de weg :X)

• Sleepie
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 20:49:
Sleepie, _Dune_:

hmm, da's raar, want hier heb ik daar geen probleem mee. Ik heb ook een Gigabyte GA-7DPXDW+ (wel + en geen -P) met daarop 2 AMD athlon XP2500+ procs (L5 mod naar MP), met m'n onboard RAID enabled. PS2 werkt prima (hangt ook aan een Belkin switch) én de Promise FastTrak S150 SX4 doet het prima. Ik kan dus zeker niet zeggen dat ik het een brakkig mobo vindt, het ding werkt al maanden schitterend :)
De S150 SX4 scant hier trouwens devices voor de onboard controller dat doet, dus hij vindt eerst m'n RAID5 array voor ie onboard devices tegenkomt. De kaart zit hier wel in het onderste 64bit/66Mhz slot trouwens (derde slot van onderen dus), omdat het bovenste niet kan (videokaart cooler zit in de weg :X)
Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde bord en misschien heb jij een wat latere revisie ? Ik heb alle PCI sloten geprobeerd, handmatig wat interrupts gezet en nog vanalles en nogwat geprobeerd, maar het werkt gewoon niet :(
Hij scant bij mij dus eerst de onboard, en daarna pas de Fasttrak S150 SX4 en dan loopt hij gewoon vast.
PS2 is bij mij een ander losstaand probleem denk ik hoor, vermoedelijk is er iets kapot bij de aansluitingen ofzo.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Toch nog een klein vraagje, aangezien het bij mij eigenlijk allemaal hobby is en ik dus om mijn "eigen" butget moet denken vindt ik de €100 extra voor de HighPoint controller toch wel een beetje veel.

Misschien is het een vraag voor Femme? In de grafiekjes is duidelijk te zien dat de HighPiont beter presteerd ten opzichte van de Promise kaart, maar hoe presteerd de Promise kaarte ten opzicht van een single disk systeem? (lees en schrijf snelheden). Ik mag toch aannemen dat in een dergelijk geval de Promise kaart betere getallen neerzet.

En dan wil ik het er even op gokken dat ik hem wel aan de praat krijg op mijn Gigabyte plankje. Want dat moet toch kunnen werken lijkt mij... toch?

[ Voor 62% gewijzigd door _Dune_ op 14-11-2004 18:57 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
@sleepie, Heb je de SX4 al eens geprobeerd met een uitgeschakelde onboard controller?

• Laurent
  • Niet online
De Highpoint controller zet uiteraard met RAID5 over 3 disken wèl betere prestaties neer dan een SX4 met maar één disk:

En zo scoren de disken over het algemeen in de desktop benchmarks:

Zeker geen slechte controller dus. Vaak is het zo dat controllers van hetzelfde merk dus met elkaar in conflict komen. Bij controllers van een verschillend merk is dit niet zo vaak het geval. Heb je trouwens al geprobeerd de controller uit te schakelen met de jumper, zoals ik in mijn vorige post aanraadde?

[ Voor 11% gewijzigd door Laurent op 15-11-2004 09:17 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Met een single disk bedoelde ik niet specifiek dat deze aan een Fastrak S150 SX4 zou moeten hangen maar meer in het algemeen. Dus wanneer je de onboard S-ATA of ATA controller pakt en daar een schijf aan hangt, deze naast een Fastrak RAID5 opstelling houdt, presteerd de RAID5 set beter, tenminste dat is mijn verwachting.

Ik vindt de HighPiont eigenlijk een beetje duur: €250 tegenover de Fastrak €160, dan is de HighPiont wel een €100 duurder.

Ik zal het linkje ook eens volgen :) eens kijken welke vergelijkingen ik daar kan vinden... mmm je hebt het linkje weer weggehaald of wordt ik gek :P ik kijk dus niet goed... de resultaten van het laatste setje grafieken lijkt mij vrij duidelijk.

Als ik het zo bekijk kan de Fastrak toch wel redelijk presteren. Alleen lees je toch weer verschillende problemen met deze kaart en dat is een beetje jammer.

[ Voor 59% gewijzigd door _Dune_ op 15-11-2004 09:38 ]

• leonbong
En daarom krijg je spijt daarvan 160 euro uitgeven en het werkt nog niet goed dat is gewoon balen. Je kan dan beter langer wachten en iets kopen wat wel werkt. Ik ben nog steeds aan het sparen voor me LSI-megaraid 6 poorts adapter. (Deze is buiten budget voor jouw denk ik)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
leonbong schreef op maandag 15 november 2004 @ 10:07:
En daarom krijg je spijt daarvan 160 euro uitgeven en het werkt nog niet goed dat is gewoon balen. Je kan dan beter langer wachten en iets kopen wat wel werkt. Ik ben nog steeds aan het sparen voor me LSI-megaraid 6 poorts adapter. (Deze is buiten budget voor jouw denk ik)
Ik weet niet wat de LSI-Megaraid 6 poorts adapter kost, maar in princiepe is mijn butget wat ik er zelf van maak. Er zijn dus grensen, Het is en blijft toch een systeempje voor thuis gebruik. :P Dus als ik echt zou willen kan ik die 250 euro voor een highpoint ook wel neerleggen.

Als ik 4x 160GB aan schijven a 95 euro = 380 euro daarnaast nog een controller van 250 euro = 620 euro dat vind tik een beetje veel worden en meer dan die 4x 160GB aan opslag capaciteit verwacht ik toch niet te gebruiken. Als er dan nog meer data moet worden opgeslagen ga ik wel DVDtjes bakken. :)

Misschien is het handig om te weten wat ik met het systeem wil gaan doen, dat is het volgende:

- Data opslag/ file server (eventueel via FTP)
- VMware : meerdere virtuele servers
- Op zijn tijd een game, het systeem is voorzien van 2x Athlon MP 2000+ en een ATI Radeon 9700 Pro.
- Eventueel game server voor op een lan party.

Maar als je de compatibliteit problemen van de fastrak niet meeneemt dan presteerdt deze kaart toch voldoende voor wat ik er mee wil doen?

@Leonbong, waarvoor ga jij een RAID5 systeem gebruiken als ik vragen mag?

[ Voor 63% gewijzigd door _Dune_ op 15-11-2004 11:21 ]

• Sleepie
_Dune_ schreef op maandag 15 november 2004 @ 08:45:
@sleepie, Heb je de SX4 al eens geprobeerd met een uitgeschakelde onboard controller?
Ik heb dit weekend eerst mijn USB-muis er eens uitgetrokken, zoals gesuggereerd werd ergens. Dat helpt in mijn geval dus helemaal niks :(
De onboard controller uitschakelen moet ik nog proberen, ga ik morgenavond eens doen. Zou wel jammer zijn als dat per se moet, want met 2 disks op RAID0 is hij wel heerlijk snel nu.
Ik zit nog steeds te twijfelen wat ik zal doen, de Promise inruilen voor een Highpoint, het Gigabyte bord inruilen voor een Tyan bord ... of misschien meteen maar een leuk Opteron systeempje aanschaffen.
Als ik nou die Staatsloterij eens zou winnen he ;)

• leonbong
Gewoon veel opslag ik heb op dit moment 6 maxtor 120GB sata schijven allemaal los aangesloten (Op normale promise SATA controllers). Maar ik weet eigenlijk ook nog niet zeker of ik de lsi (330 euro) ga kopen of de highpoint. Ik denk dat het de laatste wordt.

Wat ik ermee doe niks bijzonder het is mijn PC gewoon waar ik met behulp van mijn Hauppauge 350 TV mee opneem. Het gaat mij om de mogelijkheid om één grote schijf aan te kunnen maken betrouwbaar. 6 losse schijven is niet handig (Vroeger had ik onder WinNT4 een software raid5 van 3 schijven en daar was ik blij mee).
Ik hou ook niet van een hoog hobby gehalte (Promise) mij iets teveel problemen bekend over dat ding.

PS ik heb niet eens 64-bit sloten maar toen ik zag dat jij ze wel hebt dacht ik TIP!!
Mijn PC is ook maar een PIII 450 mhz 512 mb 6X120GB en een Hauppauge PVR350.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 15-11-2004 18:41 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
@Leonbong, Als je toch ook een ander moederbord nodig bent met PCI-X sloten, dan zou ik als ik jou was voor de HighPoint gaan. De kaart presteerd net zo goed als de LSI kaarten of sneller heeft 2 S-ATA aansluitingen meer (voor eventueel uitbreiding) en is daarnaast ook nog goedkoper met zijn €249.

@Sleepie, ik lees graag het resultaat wanneer je de onboard controller hebt uitgeschakeld. Helaas kan ik zelf op het ogenblik niet testen. Ik heb mijn Dual Athlon systeempje uitelkaar liggen. Ik ga alles in een CM Stacker behuizing bouwen, omdat ik in mijn huidige behuizing een serieus hitte probleem heb.
2 Athlon MP 2000+ die elk 70 graden worden als het systeem nagenoeg idle is lijkt mij niet echt gezond. (ik heb er twee mooie coperen Zalman waaiers op staan)

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2004 08:55 ]

• Sleepie
_Dune_ schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 08:52:
@Leonbong, Als je toch ook een ander moederbord nodig bent met PCI-X sloten, dan zou ik als ik jou was voor de HighPoint gaan. De kaart presteerd net zo goed als de LSI kaarten of sneller heeft 2 S-ATA aansluitingen meer (voor eventueel uitbreiding) en is daarnaast ook nog goedkoper met zijn �249.

@Sleepie, ik lees graag het resultaat wanneer je de onboard controller hebt uitgeschakeld. Helaas kan ik zelf op het ogenblik niet testen. Ik heb mijn Dual Athlon systeempje uitelkaar liggen. Ik ga alles in een CM Stacker behuizing bouwen, omdat ik in mijn huidige behuizing een serieus hitte probleem heb.
2 Athlon MP 2000+ die elk 70 graden worden als het systeem nagenoeg idle is lijkt mij niet echt gezond. (ik heb er twee mooie coperen Zalman waaiers op staan)
Hmmz ... wij eindigen met hetzelfde systeem denk ik. Ik wil ook een CM Stacker gaan kopen, zeker om straks al mijn schijven kwijt te kunnen ook.
Ik ga vanavond proberen met de onboard controller uitgeschakeld. Echter, of dat de blijvende oplossing is weet ik nog niet, aangezien ik net in de BenchDB lees, dat de prestaties van de Promise compleet ineenstorten als er een bootarray aanhangt.
Oplossing zou dan nog kunnen zijn om een losse PATA schijf als bootdisk te gebruiken natuurlijk.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Sleepie schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 18:33:
[...]

Hmmz ... wij eindigen met hetzelfde systeem denk ik. Ik wil ook een CM Stacker gaan kopen, zeker om straks al mijn schijven kwijt te kunnen ook.
Ik ga vanavond proberen met de onboard controller uitgeschakeld. Echter, of dat de blijvende oplossing is weet ik nog niet, aangezien ik net in de BenchDB lees, dat de prestaties van de Promise compleet ineenstorten als er een bootarray aanhangt.
Oplossing zou dan nog kunnen zijn om een losse PATA schijf als bootdisk te gebruiken natuurlijk.
Dat de Promise Fastrak S150 SX4 slecht presteerd in een RAID5 set up die ook nog als boot set gebruikt wordt was inderdaad eind vorige jaar ook het geval en mijn reden om deze kaart niet aan te schaffen, maar ik had verwacht dat men dit nu wel eens opgelost zou hebben. Op een gegeven moment had Promise Beta drivers voor de Fastrak SX4000 dit is in principe dezelfde kaart alleen missen hier de P-ATA<>S-ATA converters die op de Fastrak S150 SX4 geplaatst zijn.

@Sleepie, Wat voor voeding gebruik jij? Ik heb op het moment een 400Watt Zalman.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2004 20:32 ]

• Sleepie
_Dune_ schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 20:04:
[...]

Dat de Promise Fastrak S150 SX4 slecht presteerd in een RAID5 set up die ook nog als boot set gebruikt wordt was inderdaad eind vorige jaar ook het geval en mijn reden om deze kaart niet aan te schaffen, maar ik had verwacht dat men dit nu wel eens opgelost zou hebben. Op een gegeven moment had Promise Beta drivers voor de Fastrak SX4000 dit is in principe dezelfde kaart alleen missen hier de P-ATA<>S-ATA converters die op de Fastrak S150 SX4 geplaatst zijn.

@Sleepie, Wat voor voeding gebruik jij? Ik heb op het moment een 400Watt Zalman.
Voeding is een Antec 430Watt. Daarmee hoop ik het straks wel te trekken als mijn 4 HD's er allemaal aanhangen.

Ik heb net getest ... en als ik de onboard RAID controller uitschakel werkt Fasttrak als een speer.
Blijf ik dus zitten met het feit dat ik niet mijn bootable partitie op de RAID5 wil hebben, dus ik hang er 1 HD aan de IDE bus aan, of misschien is een goedkoop RAID 0/1 kaartje nog wel een ideetje.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Zijn de performance problemen van een bootable RAID5 set dan nog niet opgelost met die Promise kaart? Ik weet niet Promise was altijd redelijk goed met zijn RAID 0/1 kaarten, maar bij deze Fastrak S150 SX4 laten ze volgens mij een steekje vallen. Maar ik zou zeggen probeer de nieuwste firmware en drivers eens. Ik meende toch gelezen te hebbe ndat de performance problemen verholpen zouden zijn. Het lijkt mij zo zonde om als nog een extra single schijf of een extra RAID controller met een stripe set er bij in te moeten hangen, zeker van het geld.

Overigens als je een extra RAID 0/1 kaartje overweegt moet je geen Promise nemen, anders loop je waarschijnlijk tegen het zelfde probleem aan wat je met de onboard controller hebt.

Trouwens ik meende ook gelezen te hebben dat je 2 Fastrak S150 SX4 kaarten in één systeem kunt hangen. Vervolgens detecteerd één van beide BIOSen dan alle schijven van beide kaarten. Waarom het dan niet samen gaat met de onboard controller vindt ik vreemd... maar ja.... het blijft een relatief goedkope kaart.

@Leonbong, Het grootste nadeel van de Highpoint vindt ik dat deze geen Online expansie ondersteund. Als je zoals ik met 4 schijven begint en er later misschine nog één wilt bijplaatsen mag je dus gelijk de hele RAID set opnieuw aanmaken waarbij alle data verloren gaat. Dat lijkt mij niet echt wenselijk.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2004 21:19 ]

• leonbong
Ik denk dat het toch de Highpoint wordt voor mij ik heb nu toch al 6x maxtor 120Gb.
PS: Het is bij mij geen mission-critical data dus als ik schijven toevoeg dan vind ik het niet zo erg dat de array gebroken moet worden. Het wordt me PVR-array die ik toch regelmatig helemaal leeg maak. Het array moet voor mij dus alleen maar stabiel zijn. Ik heb de raid0 gekte ook nooit begrepen veel te onbetrouwbaar.

Over voedingen gesproken ik draai in totaal 7 schijven op maar 550watt q-tec. Een HD-gebruikt maar 20 watt max (SCSI-modellen).

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 16-11-2004 22:35 ]

• Sleepie
_Dune_ schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 21:15:
Zijn de performance problemen van een bootable RAID5 set dan nog niet opgelost met die Promise kaart? Ik weet niet Promise was altijd redelijk goed met zijn RAID 0/1 kaarten, maar bij deze Fastrak S150 SX4 laten ze volgens mij een steekje vallen. Maar ik zou zeggen probeer de nieuwste firmware en drivers eens. Ik meende toch gelezen te hebbe ndat de performance problemen verholpen zouden zijn. Het lijkt mij zo zonde om als nog een extra single schijf of een extra RAID controller met een stripe set er bij in te moeten hangen, zeker van het geld.

Overigens als je een extra RAID 0/1 kaartje overweegt moet je geen Promise nemen, anders loop je waarschijnlijk tegen het zelfde probleem aan wat je met de onboard controller hebt.

Trouwens ik meende ook gelezen te hebben dat je 2 Fastrak S150 SX4 kaarten in één systeem kunt hangen. Vervolgens detecteerd één van beide BIOSen dan alle schijven van beide kaarten. Waarom het dan niet samen gaat met de onboard controller vindt ik vreemd... maar ja.... het blijft een relatief goedkope kaart.

@Leonbong, Het grootste nadeel van de Highpoint vindt ik dat deze geen Online expansie ondersteund. Als je zoals ik met 4 schijven begint en er later misschine nog één wilt bijplaatsen mag je dus gelijk de hele RAID set opnieuw aanmaken waarbij alle data verloren gaat. Dat lijkt mij niet echt wenselijk.
Nu ik zeker weet dat de Promise in ieder geval werkend te krijgen is op mijn systeem, ga ik mn harddisks bestellen. Ik heb al een Maxtor 160GB, dus daar komen er nog 3 van bij :P

Dan ga ik het gewoon eens proberen met de bootable array, als het niet werkt kan ik altijd nog een andere oplossing zoeken. En inderdaad, geen ander Promise kaartje dan, dat had ik zelf ook al bedacht ;)

Inderdaad jammer dat die HighPoint geen online expansie ondersteunt. Ik was erg onder de indruk van de transfer-rates, maar dit heeft me toch doen besluiten om mijn Promise te houden.

Ik heb ook nog geen idee waarom het niet samengaat, maar het is me wel duidelijk dat het probleem toch echt bij de twee Promise controllers zit, die elkaar op een of andere manier in de weg zitten.
Misschien moeten we er eens een mailtje naar Promise aan wagen (als daar ergens een support email-adres te vinden is).

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Sleepie schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:50:
[...]
Ik heb ook nog geen idee waarom het niet samengaat, maar het is me wel duidelijk dat het probleem toch echt bij de twee Promise controllers zit, die elkaar op een of andere manier in de weg zitten.
Misschien moeten we er eens een mailtje naar Promise aan wagen (als daar ergens een support email-adres te vinden is).
support@promise.nl Promise zit in Eindhoven, maar verwacht niet et veel van het antwoord. Vorige jaar heb ik ook een e-mail er aan gewaagt m.b.t. de performance problemen van de Fastrak S150 SX4 als deze als boot RAID5 set gebruikt wordt. Het antwoord wat ik terug kreeg kwam eigenlijk neer op dat Promise niet alle hardware combinaties zouden kunnen testen bla bla bla.
Daarom konden ze geen garanties geven etc etc.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2004 23:38 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
leonbong schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:33:
Ik denk dat het toch de Highpoint wordt voor mij ik heb nu toch al 6x maxtor 120Gb.
PS: Het is bij mij geen mission-critical data dus als ik schijven toevoeg dan vind ik het niet zo erg dat de array gebroken moet worden. Het wordt me PVR-array die ik toch regelmatig helemaal leeg maak. Het array moet voor mij dus alleen maar stabiel zijn. Ik heb de raid0 gekte ook nooit begrepen veel te onbetrouwbaar.

Over voedingen gesproken ik draai in totaal 7 schijven op maar 550watt q-tec. Een HD-gebruikt maar 20 watt max (SCSI-modellen).
Bij mij zal het ook geen "mission-critical" data zijn, maar als je 6x120GB (min de paraty) aan data hebt verzameld schrijf je dat niet zomaar ergens weg om even een nieuwe RAID set aan te maken. En hoe zit het met je OS die mag je ook gelijk opnieuw gaan installeren of heb je een apparte OS disk?

Een 550 Watt voeding is zat zeker als je een beetje A-merk hebt, zoals Enermax en Zalman. Ik weet alleen niet waar Q-Tec ondervalt.

Trouwens als je voor de HighPoint gaat heb je wel een ander moederbord nodig, dat was je bedoeling ook?

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2004 23:45 ]

• leonbong
Sleepie schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:50:
[...]

Nu ik zeker weet dat de Promise in ieder geval werkend te krijgen is op mijn systeem, ga ik mn harddisks bestellen. Ik heb al een Maxtor 160GB, dus daar komen er nog 3 van bij :P
De promise heeft toch maar 4 poorten
Inderdaad jammer dat die HighPoint geen online expansie ondersteunt. Ik was erg onder de indruk van de transfer-rates, maar dit heeft me toch doen besluiten om mijn Promise te houden.
Oonline expansie is geen voordeel voor promise als je toch al me 4 schijven gaat draaien. Eerder een nadeel van de highpoint omdat die wel 8 poorten heeft.
Ik zou bijna alles nemen in plaats van promise.

• Sleepie
Tuurlijk zit de Promise met 4 disks vol en is online expansie geen voordeel meer.
Voorlopig lijkt me 4 x 160 GB (480 GB effectief) wel genoeg. Echter, wie weet wat de toekomst brengt. Als de HighPoint nou online expansie zou ondersteunen, zou ik nu voor 4 x 160 GB op een Highpoint gaan, die ik dan nog eens zou kunnen uitbreiden indien nodig. Alleen gaat dat dus niet werken dan, dus zie ik nu geen reden om de Promise (die ik al heb) te verkopen en een HighPoint aan te schaffen.
Ik heb nog even gekeken naar de andere mogelijkheden, maar die zijn me toch te duur.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
@Sleepie: ik zat net even de maten van de Fastrak te bekijken, kom je niet hopeloos in de knoei met je onboard IDE aansluitingen. Volgens mij gaat deze kaart daar nog overheen.

• Sleepie
_Dune_ schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:01:
@Sleepie: ik zat net even de maten van de Fastrak te bekijken, kom je niet hopeloos in de knoei met je onboard IDE aansluitingen. Volgens mij gaat deze kaart daar nog overheen.
Klopt, niet elke aansluiting is bruikbaar. Maar als je de 64-bits sloten gebruikt past het wel, want dan valt hij precies tussen 2 IDE aansluitingen in.
Met flatcables wordt het dan nog lastig, maar met rounded cables heb ik hier geen probleem.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
@Sleepie, Heb je inmiddels al een werkende RAID5 set en gebruik je deze ook als bootdrive? Ik ben namelijk nieuwsgierig hoe jij nu de performance ervaard.

Wat voor schijven gebruik je eigenlijk? (Merk en type.)

• Sleepie
@_Dune_ Ik heb mijn schijven gekocht. Hier naast me liggen 4 x Maxtor DiamondMax10 200GB SATA schijven. Ben nu druk bezig ff wat dingen die nog bewaard moeten worden van mn server af te kopieren en dan ga ik (hopelijk) vanavond of morgen de boel installeren.
De RAID5 array zal in eerste instantie als bootable array worden opgezet.
Mocht dat niet lekker werken, dan hang ik er 1 losse disk in voor het OS.
Ik heb je ff toegevoegd op MSN

• Sleepie
_Dune_ ik heb mijn RAID5 draaiend, de OS partitie (10 GB) staat gewoon op het RAID5 array en de prestaties vallen mij niet tegen, zie de screenshots hieronder :

Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~sleepie/bench_c.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~sleepie/bench_d.JPG

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik stuur deze topic toch nog even naar boven... ik denk dat het toch de HighPoint 1820A wordt. Wat ik mij nu nog afvraag is heeft deze controler native S-ATA poorten of is het net als bij de Promise Fastrak S150 SX4 dat het een ATA kaart is met S-ATA converters? Dat kan ik namelijk nog niet helemaal duidelijk krijgen op de Highpoint site.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 27-11-2004 22:43 ]

• leonbong
Als ik zo de PCB bekijk zie ik geen marvel chips zitten ofzo. Nu is dit geen garantie voor native. Maarja nu is de vraag of dit een probleem zo zijn ik denk het niet namelijk.

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
_Dune_ schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 20:03:
Ik stuur deze topic toch nog even naar boven... ik denk dat het toch de HighPoint 1820A wordt. Wat ik mij nu nog afvraag is heeft deze controler native S-ATA poorten of is het net als bij de Promise Fastrak S150 SX4 dat het een ATA kaart is met S-ATA converters? Dat kan ik namelijk nog niet helemaal duidelijk krijgen op de Highpoint site.
De HighPoint 1820A kan je volgens mij alleen op een server moederbord installeren en niet op een desktop met PCI-X. Ander formaat.

De 1640 lijk mij beter dan. In ieder geval beter dan de Promise volgens prestaties, a.d.h.v. positieve reacties die ik op internet zie.

http://www.highpoint-tech.com/USA/sataraid.htm

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
abusimbal schreef op zondag 28 november 2004 @ 02:49:
[...]

De HighPoint 1820A kan je volgens mij alleen op een server moederbord installeren en niet op een desktop met PCI-X. Ander formaat.

De 1640 lijk mij beter dan. In ieder geval beter dan de Promise volgens prestaties, a.d.h.v. positieve reacties die ik op internet zie.

Dat deze kaart een PCI-X slot nodig heeft vindt ik niet erg. Hij moet namelijk dienst gaan doen op een Dual Athlon bord van Gigabyte die voorzien is van enkele PCI-X sloten :P.

Het Gigabyte bord heet dan ook een Server/Workstation moederbord. Overigens heb je op serverborden en werkstationborden geen verschillende PCI-X sloten hoor, tenminste daar heb ik nog nooit van gehoord.

@Leonbong:

Het lijkt mij wel wat uit te maken, namelik een Native S-ATA controller moet in theorie 150MB/sec halen. Als je gebruik maakt van converters dan heb je nog altijd de 133MB/sec ATA interface er tussen zitten, in theorie moet dit een bottleneck worden. Tenminste dat idee heb ik. Op zich vindt ik dan ook niet zo vreemd dat de Highpoint kaart beter presteerd dan de Promise kaart.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 28-11-2004 14:56 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:01

Valkyre

Kitesurf FTW!

zeker dit topic even bookmarken,
heb gister de SX4 besteld.
en 2 x 200GB WD
ik scrolled de even snel en zag dat controllers van hetzelfde merk, vaak problemen geven,
ik heb ook al een Promise ultra 133 TX ATA controller. maar goed ik zie vanzelf wel of ut goed gaat of niet.
binnekort volgen wel wat RAID 0 benchmarks

ik snap er even niks meer van
op het bevestigings mailtje staat het volgende: " Promise FastTrak S150TX4 32bit PCI S-ATA150 Raid Controller "
die heb ik besteld bij empc, maar als ik op de promise site kijk is dat de volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.promise.com/product/images/FTS150SX4-web.jpg
deze moet volgens promise raid 0,1,5 e.d kunnen.

maar als ik op de site van EMPC kijk dan zie ik allen RAID 0 , 1, 0+1 en ook een andere plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://www.empc.nl/ProductPlaatjes/All/4633.jpg
ben ik nu 8)7 of?

[ Voor 149% gewijzigd door Valkyre op 28-11-2004 20:25 ]

iRacing Profiel

• Femme
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De FastTrak TX4 is inderdaad de onderste kaart. Als ik op de Promise-site kijk dan krijg ik het juiste plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.promise.com/product/images/FT_TX4-web.jpg

Simpel hostbased kaartje met 4-poorten, geen RAID 5.
abusimbal schreef op zondag 28 november 2004 @ 02:49:
[...]

De HighPoint RocketRAID 1820A kan gewoon in 32-bit 33MHz slots gebruikt worden. De meerste PCI-X-kaarten zijn backwards compatible
_Dune_ schreef op zondag 28 november 2004 @ 14:53:
[...]

Het lijkt mij wel wat uit te maken, namelik een Native S-ATA controller moet in theorie 150MB/sec halen. Als je gebruik maakt van converters dan heb je nog altijd de 133MB/sec ATA interface er tussen zitten, in theorie moet dit een bottleneck worden. Tenminste dat idee heb ik. Op zich vindt ik dan ook niet zo vreemd dat de Highpoint kaart beter presteerd dan de Promise kaart.
Uiteindelijk gaat het erom wel package het beste presteert. De SATA bridges hebben wellicht enige nadelige invloed op de performance, maar op basis van de aanwezigheid van SATA bridges kun je geen aannames doen over de RAID-prestaties van een bepaalde kaart. Belangrijker is de beperkte PCI-bandbreedte van de FastTrak S150 SX4 (maximaal 266MB/s op 66MHz) en mogelijk bottleneck in de performance van de onboard XOR-accelerator.

De RocketRAID 1820A is sneller dan de FastTrak S150 SX4, waarschijnlijk dankzij de hogere PCI-bandbreedte, de native SATA-controller en snellere XOR-bewerking door gebruikmaking van de CPU. Hardware RAID of hardware assisted RAID kan sneller zijn dan hostbased RAID-adapters die de CPU gebruiken voor RAID-bewerkingen, maar dan moeten er wel componenten gebruikt worden die voldoende performance bieden.

[ Voor 9% gewijzigd door Femme op 28-11-2004 20:42 ]

Pagina: 1