De 70-200 f/4 L heeft geen IS en gaat maar tot 200mm i.p.v. 300mm. Dat is natuurlijk een nadeel. Maar de optische kwaliteit van de L is echt (stukken) beter dan 'standaard' Canon glas. Tel daarbij het superieure AF systeem van de L lens op, en mijn keuze is gemaakt

Dat stukje extra range aan de bovenkant mis ik persoonlijk toch niet zo (met de cropfactor van de 20D wordt 200mm toch al dik 300mm; ik ben gewend te werken op 35mm analoog, kun je nagaan

) en IS, tsja, dat is leuk op een 70-200 f/2.8 L IS

Optische kwaliteit gaat bij mij gewoon voor. Anders had ik ook geen 20D aangeschaft, maar een cheapere cam. Dat is sowieso mijn tip: investeer in de eerste plaats in goed glas, daarna(ast) in een goede body. Bij digitaal gaat dat minder ver op dan bij analoog, maar (voor mij) blijft dit principe gelden. Waarom een mega 1337-e (en dure) body aanschaffen om er vervolgens een flimsy consumerlensje op te proppen?
Mijn setje heb ik overigens besteld bij Ingram Micro, maar daar kun je als consument niet echt aankloppen. Voor Canon spul kun je bijvoorbeeld goed terecht bij Crown in Woudenberg (scherpe prijzen).
Een kleine note over de verschillende typen USM:
Er zijn inderdaad twee typen USM, te weten ring USM (vind je terug in de L-lenzen van Canon) en micro USM (goedkopere lenzen).
Wat hebben deze twee typen met elkaar te maken? Verrassend weinig.
- Ring USM is een type motor waarbij de rotor en stator in een ringvorm om elkaar heen liggen, om de lens heen als het ware. Voor engineers zijn de voordelen duidelijk: door de grote afmetingen van de motor zal het koppel van de motor erg hoog zijn, waardoor ook zware lenzen (zoals de 400 L IS) zonder veel problemen gefocust kunnen worden. Bijkomende voordelen van het ring USM type zijn het feit dat je continu de autofocus kunt overriden door aan de focusring te draaien (zonder dus eerst een knopje om te hoeven zetten) en het feit dat dit type USM focusafstandinformatie kan communiceren naar de body (met name handig bij E-TTL en E-TTL2 flitssystemen).
- Micro USM lijkt qua opbouw in de verste verte niet op ring USM. Micro USM is gewoon een klein elektromotortje, in principe gelijk aan de motortjes in de low-end en primitieve Canon AF lenzen. Het enige verschil met die motortjes is dat de micro USM motortjes stil zijn en wat sneller dan hun luidruchtige broertjes. Voordelen zoals manual focus override en hoog koppel hebben micro USM's niet. Daarnaast zijn micro USM's een stuk trager dan de ring USM typen. Micro USM heeft dus maar één echt voordeel: het is vrij stil. Maar als je één keer met een L lens hebt gespeeld (met ring USM dus), dan wil je nooit meer terug naar micro USM. Het zou verboden moeten worden dat Canon beide typen onder de noemer 'USM' verkoopt, want de verschillen zijn groter dan de overeenkomsten

de 50mm f/1.4 is dan weer de uitzondering op de regel want deze heeft wel FTM, terwijl deze lens Micro USM heeft.
Ik vermoed dat dit toch mogelijk is doordat de 50mm f/1.4 een erg lichte (qua gewicht) lens is, en MF override daardoor makkelijker te implementeren is. Bij zwaardere lenzen zoals de 70-200 varianten stuit je onherroepelijk op mechanische problemen van het micro-usm concept.
Ik lees net dat de Canon EF 75-300/4.0-5.6 USM IS ondanks de USM als zeer traag ervaren wordt. Het ziet ernaar uit dat je dan die extra 200 euro toch wel wilt betalen voor de Canon EF 70-200 4.0 L USM.
Tsja, dat is voor ieder een persoonlijke keuze, maar laat ik dit zeggen: één keer spelen met L-glas en je bent voor de rest van je leven verpest

Daar helpt geen IS of 300mm aan
[
Voor 16% gewijzigd door
koraks243 op 11-11-2004 22:39
]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot