Wouw...:o er is een aardige discussie op gang gekomen. Het heeft me ruim een uur gekost voordat ik er doorheen was, maar ik vind deze wending van de discussie zeer interessant.
Helaas

zie ik de vergelijking met Sjonnie en zijn autootje en het ongeboren kind niet helemaal.
Ik kijk nu even niet naar mijzelf, maar naar a.s. ouders in het algemeen. Wanneer iemand bewust kiest voor het krijgen van een kind, dan wordt zo'n beslissing niet voor niets genomen. Men wil een nieuw leven creeëren, iets moois op aarde zetten, iets wat uit liefde is gemaakt.
Men heeft/krijgt vóór de keuze van een zwangerschap wordt genomen, een bepaald beeld (van het ouderschap) voor ogen.
Men krijgt verantwoordingen die niet te vergelijken zijn met welke verantwoording dan ook. Op dat moment gaat men beseffen dat die verantwoordingen onomwendbaar zijn. Op dat moment is het raadzaam af te wegen in hoe verre je die verantwoordingen kunt dragen.
Iedere ouder in spé houdt rekening met het feit dat het ongeboren kind misschien wel een dusdanig ernstige afwijking kan krijgen dat ze die verantwoording misschien niet meer op zich kunnen nemen.
Dan is het dus raadzaam om eens rond de tafel te gaan zitten om te overleggen met elkaar, hoe en wat als blijkt dat de ongeboren baby een handicap heeft (nogmaals: ik heb het dus over een zware handicap mét ruime overlevingskansen van de baby, en niet over het missen van een teen o.i.d.)
Welk besluit er ook uit voort vloeit, het is er een genomen, die is voortgevloeid uit een eerder besluit: "wij willen een kind".
En dan kom ik weer terug op onze vriend Sjonnie. Hij rijdt lekker met zijn vierwieler over de weg, ziet met verontrust oog zijn meterteller op 80 km/u staan, en beseft dat zijn autootje niet voor niets 200 km/u (excuseer mij als ik er naast zit, ik heb nu eenmaal geen verstand van maximum snelheden van auto's

)kan halen.
De adrenaline begint te lopen en ongemerkt trapt zijn voet harder op het gaspedaal. Kwijlend

kijkt hij naar zijn meterteller die steeds hoger en hoger oploopt.
Op dat moment hoort hij een innerlijk stemmetje wat roept: "Hey vriend, wat zijn we nou allemaal aan het doen... dit is gevaarlijk, je kunt je zelf wel te pletter rijden! Of erger, je kunt een complete verkeerschaos veroorzaken!!"
Maar Sjonnie luistert niet naar het stemmetje maar denkt alleen maar aan zijn meterteller.
Wat er daarna gebeurt is niet relevant. Waar het mij om gaat is dat de ene beslissing (het krijgen van een kind, en voortgevloeid uit een mooie gedachte) niet in vergelijking staat met het andere besluit (de gaspedaal intrappen, voortgevloeid uit pure egoïsme).
Maar wat ik wil zeggen met mijn verhaal, is dat ik
zelf niet zou kiezen voor het geboren laten worden van een gehandicapt kind om eerder genoemde redenen, maar dat ik het respecteer als een ander het wel op kan brengen.
Maar ik kan geen respect opbreng voor de één of andere sukkel (Sjonnie) die het risico neemt zichzelf te pletter te rijden, of erger, anderen er bij betrekt.
Die belastingcenten ben ik toch wel kwijt, maar laat ze dan gaan naar iemand die bereid is zijn vroegere levenswijze op te offeren aan een kindje met een handicap, i.p.v. aan bovengenoemde idioot.