Hoe stel jij die 'verharding' die het eerste amendement veroorzaakt dan 'objectief' vast? En wat is dit nou voor een bigotte reflex om organisaties als 'pervers', en een grondwet die ze niet verbiedt daarom als een puinhoop te bestempelen? Waarom meteen grijpen naar een spreekverbod van staatswege, in plaats van een open debat of (als dat niet baat) een tolerante houding jegens andersdenkenden?Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 19:22:
[...]
Mijn uitspraken over de puinhoop van het amerikaanse vrije woord was gebaseerd op de in mijn ogen perverse uitwassen (zoals de KKK) die erdoor getolereerd moeten worden en de objectief vaststelbare verharding in de politiek die het oplevert. Als vrijheid van meningsuiting in de praktijk betekent dat urgente politieke issues en maatschappelijke problemen door de politici zelf tot de man in de straat worden gereduceerd tot persoonlijke aanvallen en "name calling", dan hoeft dat voor mij niet zo nodig.
Het is bovendien gechargeerde onzin dat politieke problemen zouden worden gereduceerd tot scheldpartijen nu een columnist spreekt van 'geitenneukers' en een politicus 'kutmarokkanen' fluistert, laat staan dat dat 'dus' is wat vrijheid van meningsuiting betekent'.
Jouw uitspraak over die Europese grondwet is ongegrond gebleken, en je probeert daaromheen nu een rookgordijn op te trekken door mij te wijzen op een hele andere uitspraak.Ik zwijg niks dood, maar vind het vrij absurd dat je beweert dat er geen wetgeving toetsbaar zal zijn aan de europeese grondwet, dus tenzij je die in mijn ogen wat surrealisitsche claim verdedigt, neem ik niet de moeite er op te reageren.
We hebben, in tegenstelling tot wat jij bij hoog en bij laag hebt volgehouden, geen Europese grondwet waaraan wetten getoetst kunnen worden. Nog niet, en ik hoop nooit niet. Die grondwet is nl. niet van kracht, en of wetgeving er toetsbaar aan zal zijn weet ik niet (dit moet er in zijn opgenomen, maar ik kon het niet vinden) Wat ik wel weet is dat in Nederland wetgeving niet getoetst kan worden aan de grondwet. Zo absurd of surrealistisch is die claim dus niet, en je hebt hem met zulke termen ook niet in het minst tegengesproken.
Tja, het zal toch nodig zijn om te quoten, want ik ben er stellig van overtuigd iets dergelijks niet gezegd te hebben.Jij beweert ergens in je proza dat er een grondwetswijziging nodig is om uitspraken zoals van Gogh die deed te verbieden (ik hoop dat het niet nodig mag blijken dat stukje te quoten) waarna ik aanneem dat jij bedoelt dat uitspraken zoals die van van Gogh grondwettelijk beschermd zijn. Dat is of nogal naief, of een verwarring van de amerikaanse grondwet met de nederlandse, of een bewuste verdraaiing van de feiten; gesteld dat ik je goed begrepen heb.
Nee, je refereerde niet aan een krantenartikel, je refereerde expliciet en ondubbelzinnig aan drie boeken van Fortuyn die jij gelezen zou hebben. Quod non, zo moet ik concluderenIk verwar niks, ik refereer aan het Volkskrant interview waarin Fortuyn toegeeft dat zijn plannen betreffende de islam alleen gerealiseerd kunnen worden als artikel 1 van de grondwet gewijzigd wordt (en dat dat wat hem betreft geen probleem is). Dit "enkel kranteninterview" veroorzaakte de breuk tussen Leefbaar Nederland en Fortuyn en is politisch relevant.
Je kan wel willen dat een probleem opgelost zal worden zonder te pretenderen dat jouw beschrijving een onderdeel van die oplossing zou moeten zijn. Vaak ook is een confrontatie een legitiem doel op zich. Daarnaast is het 'doorbreken van een taboe' zoals dat zo lelijk heet, een literaire stijlvorm. Tot slot lijkt het mij een fnuikend en onwerkbaar criterium, dat werk van kunstenaars en schrijvers zou moeten bijdragen aan een oplossing voor de problemen die ze aan de kaak stelt.Mag ik jouw dan eens rechtuit vragen waarom je een probleem aan de kaak stelt? Waarom zeg je "die klootzakken zijn een probleem" als je niet wilt dat het opgelost wordt?
Politieke correctheid is natuurlijk heel wat anders dan de geldende fatsoensnorm tegen schelden. De periode van politieke correctheid is min of meer voorbij, maar publiekelijk schelden is nog altijd uit den boze. Doodmoe maakt het me, om telkens weer jouw retorische foefjes te ontmaskeren.Kun je me nu eens voor eens en voor altijd duidelijk maken welk politiek vooroordeel er schuilt in de fatsoensnorm elkaar in het publiek niet uit te maken voor rotte vis?
Politieke correctheid strekte zich namelijk uit tot vrijwel alle uitspraken over immigratie, etniciteit, multiculturele samenleving, Islam, enzovoorts. Begrijpelijk, dat een bepaald, wat minder mondig gedeelte van het volk, na een jarenlang politieke taboeisering van deze steeds belangrijker onderwerpen onder aanvoering van Mietjes avant la lettre, intens kan genieten van zo'n kleine guit die die moslims eens lekker op hun nummer zet door ze geitenneukers te noemen.
Een taboe is iets anders dan een in jouw ogen onderbelicht onderwerp, en politieke correctheid is iets anders dan fatsoensnormen en debatregels. Nogmaals, deze eigenaardige, strikt persoonlijke interpretaties van gangbare woorden vertroebelen niet weinig de discussie.Er zijn altijd taboe-onderwerpen in de politiek, dat heeft niets met politieke correctheid te maken. Wat werkelijk te doen aan de lange-termijn gevolgen van de vergrijzing, is nu zo'n taboeonderwerp. Politieke correctheid betekent dat je problemen op een beschaafde manier bespreekt en niet op een manier die de gesprekspartner suggereert dat hij het laagste uitschot der aarde is.
We hadden dus die stilzwijgende beperkingen van de PC moeten koesteren teneinde politiek-juridische beperkingen van het vrije woord te voorkomen. Alsof de sociale beknotting van het vrije woord net iets minder erg en willekeurig zou zijn dan een politieke.Nee, ik zeg niet maar wat. Misschien is het je niet opgevallen, maar mijn onderbuikangsten zijn zo reeel dat ik mijn vermoedens betreffende de reacties van de politiek binnen een enkele dag bevestigd zie. We zullen moeten afwachten of die reactie een even grote beknotting op het recht van vrije meningsuiting zal inhouden als de patriot act dat in de VS deed.