SAPmanVrijheid van meningsuiting is goed, maar er zijn grenzen. Of dhr. van Gogh hier overheen is gegaan; ik denk van wel, maar dat is hier de discussie niet. Ik vind dat vrijheid van meningsuiting alleen daar geldt waar je geen mensen nodeloos kwetst. Oh, en als je dat wel doet, hou er dan rekening mee dat er nu eenmaal mensen zijn die niet met woorden terugslaan maar met vuisten.... of erger.
Dit is ook al door anderen aangekaart maar ik verzet mij met verve tegen dit soort kul-redenaties. In dit land mag je elkaar verrot schelden. Het maakt mij niet uit wat je zegt. Maar wat je zegt kan
nooit een reden zijn om iemand te vermoorden. Dus beweren '...hou er dan maar rekening mee...' daar moet je geen rekening mee houden. Misschien een paar bewakers des noods, maar door die gedachte moet je je nooit de mond laten snoeren.
Smoke a lotwat moet je tegen zo'n kreet inbrengen dan? "NIETES!!!" terugzeggen? of anders zeggen dat de christelijke cultuur zeker zo achtelijk is?
Je zou kunnen beginnen met de vraag stellen: "Hoezo dat?". Vervolgens komen er allerlei renenen die................
voor degenen die de laatste soutphark aflevering hebben gezien: "I assure you, *you* are a turd sandwich"
Ik ben meteen aan het downloaden geslagen, bedankt voor de tip!
Misschien als de kritiek wat concreter en genuanceerder gebracht zou worden dat er wat meer discussie mogelijk zou zijn.
Een uitspraak als "de islam is achtelijk" is gewoon niet hard te maken, dus alleen maar provocerend. sowieso moet je van goede huize komen om aan te tonen dat jouw mening over wat goed is de enige juiste is, dat is zelfs grote namen als Kant niet gelukt.
.................stuk voor stuk eenvoudig kunnen worden weerlegd als er geen donder van klopt dus is er helemaal niets aan de hand. Het maakt mij niet uit, wat goed is of slecht is is niet absoluut omdat het slechts verzinsels zijn. Maar mijn verzinsel is dat het allerhoogste goed kwaliteit van leven is en daarna het leven zelf. Voor dat idee wil ik wel vechten. (verbaal). Wat je bijvoorbeeld ziet in de islamitische cultuur en het gedachtengoed is het feit dat zaken als 'eer' etc. 10x belangrijker zijn dan een menseleven. Mensen worden vermoord omdat de 'eer' is aangetast. Mensen worden vermoord om niets. Ja, maar dat zijn uitzonderingen, uitwassen zal worden tegengeworpen. Nee dat zijn ze niet!. Probeer google eens uit, heb er goede ervaringen mee.
Mietje en volgens mij ook ergens nog Bacterie?Mja, maar als Pim "de Islam is een achterlijk geloof" gezegd had, had hij dat voor de rechter moeten verantwoorden; geloofsgoed is beschermd in Nederland, ander cultuurgoed niet.
Dan schrijf ik het hier nog wel even, nu hij het niet meer kan: De Islam is net zoals geloof in het algemeen achtelijk. Zoals je ziet discrimineer ik niet. Ook vind ik dat ik zoiets mag en moet kunnen schrijven. Net als dat iedereen het nu vrij staat mij op deze uitspraak aan te vallen of te negeren.
Dat is allemaal goed en aardig, maar een kanttekening: de afkeer richt zich in wezen tegen arabieren en niet tegen moslims, al hebben we dat soms zelf niet helemaal door. Wat de Koran beweert over vrouwen (horig zijn aan de man), verschilt maar bitter weinig met hetgeen de Bijbel daarover beweert. Je ziet dat het bv. in Indonesië (het grootste moslimland ter wereld) meevalt met die vrouwenmishandeling en dat het meer een arabisch probleem is.
Dat neem ik ter kennisgeving aan, gesteld dat het juist is. Ik ben net zo gekant tegen vergelijkbare onzin uit de bijbel als uit de koran. Dat is mij om het even.
Je kunt niet een anders-denkende "confronteren" met zijn op religie gebaseerde ideeen, de geschiedenis heeft keer op keer geleerd dat dat gelijk staat met de lont in het buskruitvat werpen.
Dat maakt mij niet uit. Ik vind het prima, als we maar wat doen aan zaken als mishandeling, moord, etc. Als wij deze mensen maar confronteren met hun abjecte ideeen.
Dat is persoonlijk mijn grootste probleem met personen als Fortuyn en van Gogh, ze pretenderen klokkenluiders te zijn die een ernstig maatschappelijk probleem aan de kaak stellen, maar ondertussen dragen ze helemaal niets bij tot een oplossing van dat probleem; ze vergroten het probleem alleen maar door het doen van ongenuanceerde uitspraken in de media.
Ze hebben een probleem dat al minstends twintig tot dertig jaar speelt eindelijk aan de kaak gesteld, waarbij Bolkestein eigenlijk de eer verdient. Je kunt stellen dat P en T hun boodschap niet bepaald genuanceerd brachten. Maar ik weet zeker dat nuance niet altijd de juiste weg is. Soms is duidelijke stelling name nodig. Een hamer in plaats van een zachte tik. Een verbale hamer overigens. Laat dat duidelijk zijn.
Dat wordt door de "tegenpartij" als onredelijk gezien, omdat die partij niet een dusdanige spreekbuis heeft en zich niet publiek kan verdedigen; als dit ongelijke spel keer op keer gespeeld wordt, wordt dit als "natrappen" gezien.
Dan kom ik met de dooddoener: waar een wil is is een weg. Als alle kritiek zo makkelijk is af te doen, waarom staat er dan niet een goed opgeleide en goed gebekte marrokaan/turk/moslim/whatever op?
Dat de problemen daadwerkelijk escaleren door dit soort uitspraken en acties in de media, wordt perfect aangetoond door de moorden zelf. Nu wil ik niet beweren dat die uitspraken dan maar verboden moeten worden, maar het is niet bepaald verstandig of maatschappelijk verantwoord om ze te doen.
Dat is precies de redenatie die ik verafschuw tot op het bot. Mensen snappen niet dat vrije meningsuiting in houdt dat iemand dingen mag zeggen en op een wijze mag brengen die jou niet aan staat. Nu suggereer jij dat door dit soort uitspraken je de moorden wel moet uitlokken, maar dat is de omgekeerde wereld. Niet P en T zijn het probleem. Het probleem zit bij een redelijk grote groep waarvan er nu een paar in de cel zitten.
Ik vind het dan ook nogal ironisch dat deze mensen plots "helden" worden als ze slachtoffer worden van die polarisatie in de samenleving, die ze zelf zo ijverig hebben helpen versterken.
Dus onzin. Het probleem ligt bij de persoon die het mes of het pistool hanteerd. Niet bij de spreker. Woorden zijn uiteindelijk niet meer dan dat. Pas als er op geroepen wordt tot moord en discriminatie, ja dan wordt het een ander verhaal. Maar daar is hier helemaal geen sprake van.
De Islam is een bron van woorden en niet meer, net zo als het Christendom of het Boeddhisme. Het punt is dat er mensen kiezen om zo'n geloof op een radicale, fundamentalistische manier te beleven; die mensen zijn het probleem, niet het geloof op zich.
Daar ben ik het mee eens. Uiteindelijk is het probleem de mens zelf met zijn emoties, etc. Het probleem is dat geloof en de mens is als een brandende toorts naast een kruitvat. Eigenlijk moet ik de mens bestrijden, maar aangezien dat nogal wat complicaties met zich meebrengt, bestrijdt ik dan maar religie en de cultuur er om heen.
Ik zie dan ook niet in hoe je de Islam kunt aanpakken door discussie, want daar trekt een fundamentalist zich niets van aan (die weet van te voren zeker dat hij gelijk heeft). Door de Islam te verbieden drijf je de zaken alleen nog maar meer op de spits en dat kan sowieso grondwettelijk niet in Nederland, dus dat is geen optie.
In de praktijk zal een verbod op religie helaas niet werken. Ik beschouw de fundamentalist ook als verloren. Eenmaal in zo'n denkpatroon ben je niet meer te redden. Maar als er zoveel moslims in NL zijn die
niet achter al die heikele punten uit de islam en bijbehonrende cultuur staan dan zijn zij het die het verschil kunnen uitmaken. Ik ben een blank westers jochie, alles wat ik beweer is bij voorbaat verdacht. Maar wat als je broer of zus je ter verantwoording roept? Ik denk dat fundamentalisme teveel gedoogd wordt binnen deze cultuur en zij, de gematigde moslims zelf zijn de sleutel.
De gematigde moslim zal begrijpen dat T met geiteneuker doelde op de fundamentalist en niet op de gematigde moslim. Daar was ook zijn hele betoog tegen. Tegen de misstanden. Niet tegen alle moslims als groep.
In mijn optiek is die moslims in hun thuislanden een beter perspectief, meer welvaart en meer scholing te bieden de enige mogelijkheid om dat fundamentalisme te bestrijden.
Daar geloof ik niets van. Een beter perspectief, meer welvaart kunnen zij alleen bereiken als zij het juk van het geloof en de oude cultuur kunnen afwerpen. Dat heeft onze eigen geschiedenis bewezen. De opstand zal van binnen uit moeten komen. Daarom zal Irak ook mislukken, tot mijn grote spijt en ook mijn grote angst.
Roepen dat de Islam achterlijk is, betekent elke gelovige moslim beledigen. Dat betekent dus niet alleen de mannen die hun vrouwen slaan, maar ook die vrouwen en hun kinderen.
Maar waar is zo'n opmerking op gericht? Op het mishandelen, het onderdrukken, het oproepen van haat jegens homo's, joden en ongelovigen. Denk twee seconden na en begrijp dat jij je als je deze zaken niet onderschrijft je helemaal niet aangesproken hoeft te voelen. En als je het er niet mee eens bent: laat je horen. Ga niet met een verongelijkt gezicht als calimero zitten mokken.

Ik vraag me wel af hoeveel van de mensen die fel tegen de Islam ageren omdat moslims hun vrouw zouden onderdrukken, stilstaan bij de vrouwen die gedwongen in de prostitutie zitten op bijv. de wallen in Amsterdam. Dezelfde mensen die tegen de Islam ageren omdat moslims hun vrouwen zouden onderdrukken, propageren vrijheid van prostitutie en gaan er volledig aan voorbij dat dit onderdrukking van vrouwen betekent op een even barbaarse wijze als de onderdrukking van moslimvrouwen die ze veroordelen.
Onderdrukking van vrouwen in de prostitutie is niet fundamenteel aan prostitutie maar de actie van criminelen. Deze criminelen worden ook aangepakt. Net zoals de mannen die hun vrouw mishandelen.
Nee, het is het zinloos zwartmaken van een bevolkingsgroep waarvan een deel helemaal niet tot de beoogde groep behoort.
Het is de mensen confronteren met het feit dat de eigen cultuur een aantal zaken propageert die niet door de beugel kunnen.
Maar het punt is juist dat een groot deel van deze groep die ideeen niet onderschrijft. Het is hetzelfde als tegen christenen zeggen dat de paus een eikel is die debiele ideeen loopt te verkondigen.
Vijftig jaar geleden beoogde je daar wel resultaat mee.
Roepen dat de Islam achterlijk is, is inderdaad prima - een serieuze discussie wordt er echter niet door op gang gebracht.
Ik denk dat die nu wel degelijk op gang zal komen.
Wat moet je tegen een bewering als "de Islam is een achterlijke cultuur" inbrengen? De reden dat sommige moslims hierdoor een slachtofferpositie innemen is imho begrijpelijk: ze zijn het slachtoffer van mensen die in het wilde weg maar wat zinloze kreten lopen te slaken.
Nee, dat is dus het Calimero gedrag waar ik een vieze smaak van in mijn mond krijg. Komop! Is er dan niemand in de moslim gemeenschap die een weerwoord kan bieden?
[
Voor 6% gewijzigd door
Q op 03-11-2004 20:23
]