Simpel. De ene contest-opdracht leent zich nu eenmaal beter voor het insturen van bestaande foto's dan de andere. Ik heb vorige maand bewust rekening gehouden met het feit dat mijn opdracht niet zo gemakkelijk uitnodigde tot het insturen van archieffoto's. Wat je in zo'n geval ziet is dat het aantal foto's dat ingeleverd wordt ook een stukje minder is dan in een contest waarin dat wel kan. Tja, dan zit er ook de afweging in of je een grote deelname en een grotere toegankelijkheid wilt, danwel vooral speciaal geschoten pics waar mensen speciaal de tijd voor hebben genomen.EbAyzo schreef op 03 november 2004 @ 19:28:
Mijn standpunt is duidelijk en dacht dat er een dalende lijn in het aantal archieffoto's zat (zie vorige maand) maar dat wordt deze maand (helaas) weer "goed" gemaakt
dan heb je dus de regel dat 'archieffoto's' mogen [punt] Tja, je hebt ook de regel dat je op de snelweg niet harder mag dan 120 [punt] Iedereen voelt aan dat midden in de de nacht op een lege snelweg zo'n regel wat minder relevant lijkt dan in de drukte overdag en oh wat voelen we ons genaaid als we voor die lullige paar kilometers een boete krijgen.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat er meer is dan alleen die regel. GoT is een forum waarop je door discussie en uitwisseling van kennis en ervaringen verder probeert te komen en je kennis van onderwerpen probeert te verdiepen. Ik denk dat in dat licht ook de contest bekeken moet worden. Zoals norjee in de starpost aangeeft, de contest is ook bedoeld om elkaar juist te laten zien hoe een bepaalde foto is genomen en om daarvan te leren.
Tenslotte is het een contest, een wedstrijd. Makkelijk is om de vergelijking te trekken met een athleet. Een in het verleden behaalde toptijd zegt niets over de wedstijd die er op dat moment is. Er zit dus ook een uitdaging in het speciaal op zoek gaan om een foto te maken die past bij het onderwerp, gewoon, omdat dat nu net de uitdaging is en omdat fotografie een leuke hobby is om uit te oefenen.
Conclusie: ja archieffoto's zijn toegestaan. Meedoen is ook belangrijker dan winnen en niet iedereen is in staat om een topfoto te fabriceren. Maar meedoen is wel meer dan het alleen plaatsen van een foto, meedoen is het anderen laten leren en zelf leren van anderen door de toelichting en uitleg over foto's te geven, door feedback te ontvangen en te geven [punt]
Zijn er ook smileys met een opgestoken wijsvingertje?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.