Sapphire Radeon 9800 Pro Artifacts @ Stock

Pagina: 1
Acties:

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
Hallo luitjes,
Ik ben al een tijdje in het bezit van een Radeon 9800 Pro en in het begin was ik er zeer tevreden mee. Toen begon het wat warmer te worden en moest ik een casefannetje aansluiten om CPU BSODs te voorkomen. Ik weet eerlijk gezegd niet echt meer of ik daarvoor ook al artifacts had. Ik kreeg in ieder geval in de "warmere" periode artifacts op XT snelheden, zelfs in Windows. Dus ik terugclocken naar standaard snelheden maar geheugen wil gewoon niet, zelfs artifacts op standaardwaardes. Core echter wel, die kan zelfs naar XT snelheden zonder artifacts. Zelf verdenk ik mijn PSU. Het betreft een Codegen 350W en ik had al eerder problemen toen ik mn Radeon 9800 op een andere "lijn" heb aangesloten; toen spinde mn harddisk steeds down in Windows. Nu op het andere lijntje (samen met 2x CD-Rom en floppy en casefan) heb ik dit niet, maar hier de artifacts. Ook met Zalman HP80C maakt het geen verschil.
Nu komt er bij dat de fan van de voeding een soort brommend geluid maakt. Dit kan toeval zijn maar mischien is mn PSU naar de mallemoeren. Als ik de radeon ietsje terugclock onder standaard snelheden, iig geheugen, zijn alle artifacts weg. Iemand een idee?

Hier wat specificaties:
ECS K7S5A Mobo
Athlon XP 1800+
Codegen 350W voeding (2x CD, 1x casefan, 1x firewire, 1x HD)
Sapphire Radeon 9800 Pro met Zalman HP80C
Casefan (merkloos van Vobis)
Windows XP SP1/SP2
(Ik heb gehoord dat een 350w dit makkelijk aan zou moeten kunnen, dus ik tast een beetje in het duister)

[ Voor 3% gewijzigd door Frash op 31-10-2004 13:13 . Reden: Details aangepast ]

• Fludizz
  • Niet online
Misschien is de koeler inmiddels beetje stoffig geworden waardoor die zijn warmte niet goed meer kwijt kan? Kan je hem testen in een andere computer?

Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad met een oudere kaart (tnt2, inmiddels vervangen). Die was met een fannetje gekoeld, maar op gegeven moment door stof koelde het blokje nauwelijks nog. fannetje was uiteindelijk vastgesmolten aan het blok. Verbaast me dat die daardoor niet kapot gegaan is, want ik heb hem daarna een tijdje watergekoeld gebruikt.

Probeer anders eens te kijken wat er met je voedingswaardes gebeurt als je gaat gamen of iets dergelijks? beginnen die te schommelen zal het best mogelijk de voeding kunnen zijn, echter vermoed ik van niet. Ik heb een tijd lang een soortgelijk systeem gebruikt met een el-cheapo 300watter, enkel dan een GF4 MX440 + PCI vidkaartje en 2 hdd's en 3 casefans. Die trok het wel (zei het met moeite ;))

• Frash
Fludizz schreef op 31 oktober 2004 @ 13:27:
Probeer anders eens te kijken wat er met je voedingswaardes gebeurt als je gaat gamen of iets dergelijks? beginnen die te schommelen zal het best mogelijk de voeding kunnen zijn, echter vermoed ik van niet. Ik heb een tijd lang een soortgelijk systeem gebruikt met een el-cheapo 300watter, enkel dan een GF4 MX440 + PCI vidkaartje en 2 hdd's en 3 casefans. Die trok het wel (zei het met moeite ;))
Hm ik heb al een kijkje in de bios genomen, weet je welke Windows software dit kan doen? :)

• Fludizz
  • Niet online
MBM zou dat moeten kunnen. Volgens mij doet SpeedFan dat ook wel.

De manier waarop ik het in de gaten gehouden is door Asus Probe op mijn 2e monitor te plaatsen en dan te gaan gamen. Dat resulteerde in het zien van enigzinds schommelende waardes (ongeveer 1~2% schommelinen). Verder heb je niet zoveel aan het kijken in de BIOS omdat je dan niet bezig bent met het belasten :P

[ Voor 6% gewijzigd door Fludizz op 31-10-2004 13:32 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Ik heb tijdelijk een Codegen 300W in mijn PC. Ik kan op 1916MHz @ 1,475V draaien (lager voltage = lager energie verbruik) met een FX5600, 2 hdd's en 2 voodoo II's.

Als ik volledig ga stressen (burnk7 etc.) dan trekt de voeding het nog maar nét. Misschien dat jouw PSU het ook niet meer trekt.
Door Thandor - zondag 31 oktober 2004 13:37 --> 1337 :+

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 31-10-2004 13:45 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Frash
Thanks, zal het eens proberen :)

Verwijderd

Waar je op moet letten is het volgende. Kijk op de voeding hoeveel Ampere er maximaal op de 3,3 V lijn staat. Dit moet voor een Radeon toch zeker 16 A zijn. Anders krijg je problemen zoals jij omschrijft.

Verwijderd

Ook ik heb die voeding gehad en ik weet wel zeker dat dat jouw probleem is.

Mijn setup:

Xp2500+@2400
Asus A7N8X-X
512mb pc2700@3200
3 hdd's
dvd+r
en een Sapphire Atlantis Radeon 9800pro@XT

De 350watter heeft zelfs gewoon de geest gegeven na een lange periode van instabiel gedrag, het plaatsen van een Tagan 480 heeft al mijn problemen op gelost.

Dus ik zou toch eens met MBM je voeding monitoren als je gaat gamen.

• Frash
Geloof het of niet, ik heb niet echt VGA Intensieve games geinstalleerd ATM, denken jullie dat AtiTool ook wel een mooie "stresstest" is?

PS. Dank voor alle reacties!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Download eens de Doom 3 demo ...
Meer heb je niet nodig. 8)

• Frash
OK Mn PC is dus duidelijk niet klaar voor Doom 3, moet formateren en meer RAM hebben. Ik heb toch maar AtiTool genomen met een MP3tje op de achtergrond om ff te stressen. Alles op stock speeds gexet (380/340).
Hier de resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://img85.exs.cx/img85/3526/MBM.th.jpg

Wat me opviel is dat volltages hoger(/beter) werden naarmate de artifacts vorderden.
Ik ben geen expert maar wat er met het 5v lijntje gebeurd lijkt me niet best ;x
Op welke "lijn" zit de Radeon, 12v of 5v?

[ Voor 9% gewijzigd door Frash op 31-10-2004 15:29 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

12v

je hebt een max van 13.3 volt op je 12 volt lijn, dit zal wel artifacts geven, je moet toch eens gaan denken aan een andere voeding.

[ Voor 96% gewijzigd door HeepH op 31-10-2004 15:33 ]

http://specs.tweak.to/16495

• Frash
HeefStan schreef op 31 oktober 2004 @ 15:32:
12v

je hebt een max van 13.3 volt op je 12 volt lijn, dit zal wel artifacts geven, je moet toch eens gaan denken aan een andere voeding.
Hoe gek het ook klinkt ben ik blij dat het dat is en niet mn kaart/mobo.

Satan.NB: Is zo'n Tagan 480 een beetje redelijk geprijst? Het valt me op dat sommige voedingen nogal prijzig zijn. Anders ga ik maar eens kijken naar de Sweex, die schijnt ook best goed uit de bus te komen.
-Edit- Nee dus, minimaal 85 euro...toch maar wat reviews van die goedkope Sweex opsnorren.

[ Voor 9% gewijzigd door Frash op 31-10-2004 15:39 ]

• Fludizz
  • Niet online
die +12 valt nog mee, die waardes hadden mijn vorige voeding ook. Echter de +3.3 en +5 wijken zorgwekkend veel af :o

Probeer het eens met een goede 400watt voeding of iets dergelijks. En neem geen Sweex ;) dat zijn minder goede voedingen ;) Minder genuanceerd: Ze staan hier bekend als slecht ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Fludizz op 31-10-2004 15:49 ]

• Frash
Fludizz schreef op 31 oktober 2004 @ 15:43:
die +12 valt nog mee, die waardes hadden mijn vorige voeding ook. Echter de +3.3 en +5 wijken zorgwekkend veel af :o

Probeer het eens met een goede 400watt voeding of iets dergelijks. En neem geen Sweex ;) dat zijn minder goede voedingen ;) Minder genuanceerd: Ze staan hier bekend als slecht ;)
Ah OK zal het in gedachten houden, zal eens die 7 threads uitspitten om een beetje goede eenvoudige voeding to vinden voor redelijke prijs. Wish me luck :P

• Fludizz
  • Niet online
Frash schreef op 31 oktober 2004 @ 15:53:
[...]

Ah OK zal het in gedachten houden, zal eens die 7 threads uitspitten om een beetje goede eenvoudige voeding to vinden voor redelijke prijs. Wish me luck :P
Goede voedingen zijn helaas altijd wat aan de prijzige kant. Ik heb eventjes wat topics voor je gezocht waarin het een Sweex voeding betreft ;) zelfs draadjes waarin een 600watt sweex ding gebruikt word die niet goed genoeg lijkt te zijn :X

Crash alweer <>
kleefding in "pc blijft freezen"
Verwijderd in "Sweex voedingen??"
Beetje gek van AMD 64 en P4
[rml]NoStra in "[ Instabiel]Wat is er mis met m'n systeem..."[/rml]

Zoeken op "sweex voeding"

• Frash
Het moge nu duiodelijk zijn dat Sweex idd niet veel goeds met zich meebrengt.
Denk je dat 350 watt voldoende is? MyCom heeft een niet al te dure Aopen voeding zag ik.

• MelvinvdC
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 15:22
Een 350 Watt A-merk (Antec, Enermax, Tagan, Zalman, Aopen) voeding moet voor jou systeem voldoende zijn. Mijn computer met

Athlon XP 2600+ @ 3000+
Sapphire 9800 pro @ XT
A7N8X-X
2 HD's
DVD speler
DVD brander
3 casefans

gaat ook prima met een Antec 350W!

[ Voor 3% gewijzigd door MelvinvdC op 31-10-2004 18:55 ]

• Frash
Hm ik zal eens om me heen kijken of ik wat kan vinden :)

Verwijderd

Frash schreef op 31 oktober 2004 @ 15:35:
[...]

Hoe gek het ook klinkt ben ik blij dat het dat is en niet mn kaart/mobo.

Satan.NB: Is zo'n Tagan 480 een beetje redelijk geprijst? Het valt me op dat sommige voedingen nogal prijzig zijn. Anders ga ik maar eens kijken naar de Sweex, die schijnt ook best goed uit de bus te komen.
-Edit- Nee dus, minimaal 85 euro...toch maar wat reviews van die goedkope Sweex opsnorren.
Als je een goede voeding voor weinig wil hebben moet je voor de chieftec 360W gaan...topvoeding voor 40 a 50 euro..

• Frash
Update: Ik heb een nieuwe PC besteld, en in die kast zit standaard weer een Codegen voeding, maar dan echter 400 Watt. Nog steeds artifacts zodra ik naar de standaard snelheden ga met radlinker. Nu zal ik mn dillema uitleggen:
- Ik heb het gevoel dat de Voltage monitor van zowel MBM en DigiCell niet accuraat zijn, maar ik kan dit niet concreet bewijzen. Volgens MBM en Digicell zitten de 12+ voltages gewoon rond de 12. (MSI Neo2 doet sowiezo vaag met MBM)
- De garantie is per direct van mn Radeon 9800 pro vervallen omdat ik de koeler vervangen heb. (En stock cooler is kaduuk)

Toch vind ik het raar dat binnen enkele seconden de artifacts te voorschijn komen als ik m naar bijv 380 Core zet. (Lijkt me te snel om "op te warmen")
De koeling is passief met een Zalman ZM-80C zonder OP1 fan (maar 2 casefans + voeding fan)

Nogmaals: Als ik underclock is er geen vuiltje aan de lucht, dan zou ik denken dat de core etc. nog intact is.

(Nieuwe specs: MSI Neo2 MS-7025 mobo, AMD 3500+ CPU, Codegen 400w PSU)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Als je de voltages exact uit wilt meten moet je toch een goede multimeter o.i.d. gebruiken :)
De uitlezingen in het bios en/of met programma's kloppen niet altijd.

Als de artifacts ineens komen op 380MHz kan het ook gewoon zijn dat de GPU niet hoger meer wil, als ik mijn GPU (GeForce FX 5600) op 400MHz zet is het ook in 1 keer afgelopen omdat mijn GPU dat simpelweg niet trekt. Zet ik hem op 380MHz dan is het na een korte tijd afgelopen omdat de GPU het dan niet trekt, tenzij de koeling sterk verbeterd wordt (Onder nul bv. ;)).
Een GPU heeft een maximale overclock, zit je precies op dat punt of ga je er iets boven dan kan het onherroepelijk artifacts veroorzaken.

Nu is 380MHz volgens mij standaard bij een Radeon 9800 Pro (Wat de titel van dit topic ook doet vermoeden), misschien is jouw GPU niet helemaal lekker meer of er is iets anders aan de kaart kapot waardoor de GPU niet z'n juiste voltage o.i.d. krijgt.
Een kapotte weerstand kan al voor problemen zorgen en de GPU bv. te weinig sap geven om goed te functioneren op de standaard instellingen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Frash
Inderdaad, ik bedoel de standaardsnelheden, maar memory komt niet hoger dan 320. Denk jij dat een Op1 koelertje en/of een nieuwe voeding nog wat uit zal maken of zijn dit gewoon "wanhopige ideeen"?

:)
Pagina: 1