Toon posts:

Beetje gek van AMD 64 en P4

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Situatie
Ik wil een computer kopen om voornamelijk te gaan gebruiken als server
(mysqldb, apache, exchange, FTP, fileserver). Deze computer zal 24uur per dag en hopelijk meer dan 365 dagen in het jaar draaien. De eisen waar een nieuwe comoputer aan moet voldoen is dan hij:
1) Stabiel is
2) koel
3) bijna geluidsarm
4) snel met afhandelen van php, mysql connecties
5) Snel

Nu zie je overal op internet die strijd van AMD vs Intel alleen de ene review spreekt de andere weer tegen.
AMD is warm, minder stabiel maar een hele goeie game pc :S
Intel is stabiel cooler en beter met dvd rippen.

Ook over het geheugen met dat dual channel.
Intel heeft profeit van een bv 2x 256 pc3200 en AMD maakt het niet zoveel uit.

Ik heb twee systemen in mijn hoofd.
Configuratie1:
Twinmos 512MB DDR400 cl2.5 Dual Channel kit €85.00
Sweex D4 Midi Tower 300W P4 +usb RJA70 €26.99
MAXTOR 160.0Gb 7200RPM 6Y160M0 SATA €99.89
ASROCK P4 S478 P4VT8+ €42.99
P4 2.80GHz 478 800MHz 1MB Box Prescott €171.49
Subtotaal: €426.36

Configuratie 2
ASROCK AMD SOCKET-754 K8S8X ATX €72.99
Athlon 64 2800+ Box €149.99
DDR ValueRAM 512Mb 400MHz Non ECC CL3 €90.00
Subtotaal: €439.86

Wat ik nu wil weten is of er mensen zijn die praktijk ervaring hebben met deze systemen of met deze werkzaamheden.

ps Op de AMD zal waarschijnlijk gewoon een 32 bits OS ( Windows Server2003 ) op komen te draaien.

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Gezien je eisen zou ik gaan voor de AMD64. Deze is een stuk koeler als een P4 prescott en heeft ingebouwde cool en quiet, de processor klokt automatisch terug als hij weinig te doen heeft ( was nogal eens voorkomt bij een database server). De bijgeleverde koelers (boxed) van de Athlon 64 zijn tegenwoordig erg goed.

Verder lijkt me de AMD een stuk sneller voor jouw toepassingen.

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 21:43:
Situatie
Ik wil een computer kopen om voornamelijk te gaan gebruiken als server
(mysqldb, apache, exchange, FTP, fileserver). Deze computer zal 24uur per dag en hopelijk meer dan 365 dagen in het jaar draaien. De eisen waar een nieuwe comoputer aan moet voldoen is dan hij:
1) Stabiel is
2) koel
3) bijna geluidsarm
5) Snel
Voor hoeveel clients zal de server gaan draaien? als het maar 10 zijn hoef je helemaal niet met hoge specs aan te komen zetten. De meeste servers van tweakers.net draaiden tot niet zo heel lang geleden op athlon MP cpu's en die zijn lang niet zo krachtig als de a64.
de punten:
1. stabiliteit, krijg je vooral door het gebruiken van de juiste software en drivers.
2. koel zijn high end cpu's nooit, maar met een paar stille casefans kom je een heel eind.
3. dat bereik je door stille coolers te gebruiken, een ZalmanCNPS7000A-CU
4. php en mysql zijn de a64 cpu's net wat sneller in dan de p4's voor dezelfde prijs (p4 is vaak weer sneller met dingen zoals photoshop).
5. dat zijn ze beide
Nu zie je overal op internet die strijd van AMD vs Intel alleen de ene review spreekt de andere weer tegen.
die verhalen zijn allemaal uit de mouw geschut. De ene zegt dit, de ander zegt dat.

Configuratie1:
Twinmos 512MB DDR400 cl2.5 Dual Channel kit €85.00
ASROCK P4 S478 P4VT8+ €42.99
P4 2.80GHz 478 800MHz 1MB Box Prescott €171.49
Subtotaal: €426.36

Configuratie 2
ASROCK AMD SOCKET-754 K8S8X ATX €72.99
Athlon 64 2800+ Box €149.99
DDR ValueRAM 512Mb 400MHz Non ECC CL3 €90.00
Subtotaal: €439.86

Wat ik nu wil weten is of er mensen zijn die praktijk ervaring hebben met deze systemen of met deze werkzaamheden.

ps Op de AMD zal waarschijnlijk gewoon een 32 bits OS ( Windows Server2003 ) op komen te draaien.
ik zou wel voor een wat betere voeding gaan, want beide's cpu's slurpen aardig wat stroom. En als ik zo moet inschatten zal de amd wat sneller zijn in php/mysql

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:21

Shunt

Boe

als eerste zou ik die kast weg laten want een 300 W sweeks voeding gaat niet genoeg zijn voor zo'n systeem. daar je kan beter wat meer geld uit geven en er dan een msi of een epox of asus mobo in te knikkeren aangzien ik er uit snap dat dit een server word servers moet je NOOIT uit buget spullen bouwen. (tenminste vind ik dan)
plus dat je beter voor een zalman cooler op de proc kan gaan als hij geluids arm moet worden. en welicht ook nog een stille voeding er bij kopen.

amd is net zo stabiel als intel
intel is juist warmer als amd (veeeeel warmer)

[ Voor 9% gewijzigd door Shunt op 22-08-2004 21:55 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• PASware
  • Nu online
Fulcrum2000 schreef op 22 augustus 2004 @ 21:51:
Gezien je eisen zou ik gaan voor de AMD64. Deze is een stuk koeler als een P4 prescott en heeft ingebouwde cool en quiet, de processor klokt automatisch terug als hij weinig te doen heeft ( was nogal eens voorkomt bij een database server). De bijgeleverde koelers (boxed) van de Athlon 64 zijn tegenwoordig erg goed.

Verder lijkt me de AMD een stuk sneller voor jouw toepassingen.
niet elk mobo ondersteunt cool and quiet, daarvoor moet je de websites van de fabrikant bezoeken
Shunt schreef op 22 augustus 2004 @ 21:54:
als eerste zou ik die kast weg laten want een 300 W sweeks voeding gaat niet genoeg zijn voor zo'n systeem. daar je kan beter wat meer geld uit geven en er dan een msi of een epox of asus mobo in te knikkeren aangzien ik er uit snap dat dit een server word servers moet je NOOIT uit buget spullen bouwen. (tenminste vind ik dan)
plus dat je beter voor een zalman cooler op de proc kan gaan als hij geluids arm moet worden. en welicht ook nog een stille voeding er bij kopen.

als je het bekijkt wat de TS wilt, zal het geen highend server worden, want dan is 512mb al vrij snel krap. idd de voeding is een punt, maar een ashrock is echt geen "bagger" hoor, maar als je geld over hebt zou ik toch eerder voor een merk zoals asus of msi gaan (o.i.d.)

dat intels prescot veel warmer worden is ook niet helemaal zo, het ligt vooral aan de koeling wat je ze geeft

[ Voor 48% gewijzigd door PASware op 22-08-2004 21:58 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Je wilt toch een server, waarom koop je dan geen oude p2 of iets dergelijks, die zijn nog passief te koelen.

Bovendien heb je niet echt veel processorkracht nodig (waarom moet een server DVD-rippen, dat vermeld je bij de intel's). ZIt hier een idee achter waarom je naar p4 en amd64 kijkt, post dan hier eens waar je hem ECHT voor denkt te gebruiken.

Verwijderd

AMD 64 is koeler dan de P4 Prescott en verbruikt veel minder stroom. Als ik naar jouw voorgestelde config kijk (en de gedachte toepassing) kan je dat wel 100 euro per jaar schelen.

Let op of de Asrock inderdaad Cool&Quiet ondersteund. En zorg voor een extra fan voor je Maxtor

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:21

Sjod

Ik ben goed luisterend

Als eerste zou ik een goed voeding nemen ipv dat sweex ding. Een stabiel systeem begint bij een goede voeding.

Ten 2de heb ik geen ervaring met Asrock, maar het zijn lowbudget borden. Ik zou voor de grote broer Asus gaan.

Het voordeel, van een Intel systeem is dat deze (over het algemeen) stabielere chipset hebben. Daarintegen heeft AMD Cool & Quiet, wat je PC aanzienlijk stiller maakt. Als je een AMD systeem neemt, moet je ook beter geheugen plaatsen.

Edit: weer te langzaam getypt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sjod op 22-08-2004 22:02 ]

• PASware
  • Nu online
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 21:57:
AMD 64 is koeler dan de P4 Prescott en verbruikt veel minder stroom. Als ik naar jouw voorgestelde config kijk (en de gedachte toepassing) kan je dat wel 100 euro per jaar schelen.

Let op of de Asrock inderdaad Cool&Quiet ondersteund. En zorg voor een extra fan voor je Maxtor
idd, als cool and quiet ondersteunt wordt kan het idd flink in de stroomrekening gaan tellen. En hddkoeling is ook zeer aangeraden

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08 15:59

IvoB

Prutst er rustig op los

De combinatie Asrock en Twinmos is vragen om problemen. Kies dan voor de asus k8V en Kingston/Dane Elec geheugen.

Verder lijkt mij een sweex voeding voor een 24/7 systeempje niet verstandig. Omdat het de vraag is of deze voeding een goede 12Volt lijn kan afgeven, zoals de AMD64 deze vereist.

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB op 22-08-2004 22:05 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:07
heb je niet wat onderdelen liggen nog die je als servertje kan gebruiken? als je geen 100.000 clients hebt kan je met een pc van rond de 1Ghz nog makkelijk doen wat jij ermee wilt doen. Stop er veel geheugen in (min 256) en het is snel zat. Zorg eventueel voor een veilige RAID opstelling (raid 5 ofzo) om je data te beschermen en je bent klaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 08:34
Shunt schreef op 22 augustus 2004 @ 21:54:

Wat dat budget spul betreft, vooral de voeding baart mij zorgen. 300 watt sweex dag en nacht, houd ie volgens mij niet vol.

En intel veel warmer dan amd?
Ik denk dat idrn wel negatieve ervaringen gehad heeft met cpu-temp, amd en intel gebruikers. Mijn 2600+ is met volcano 12+ dezer dagen niet meer onder 50 graden te houden (een laatste wanhoopspoging komt eraan }) ), een 2.6Ghz van een vriend zit steeds in de 30°.
Tis maar wat je veeeeeel warmer noemt... ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat hangt af van de systeemconfiguratie en van de gebruiker :)
2) koel
Wat versta je onder "koel?". De P4 Prescott wordt wat warmer dan de A64, maar dat kan die prima verdragen.
3) bijna geluidsarm
Dat ligt er maar net aan wat voor koeling je gebruikt.
Dan check je even de reviews die dat behandelt? En het hangt er ook maar van af hoeveel connecties/s je verwacht. Bij een kleine website met 200 bezoekers per dag bijvoorbeeld is een PII meer dan zat.
5) Snel
Dat hangt er ook maar van af wat jouw verwachtingen zijn.
Wáár wil je de PC nou voor gebruiken? Als server of juist om mee te gamen en DVD's rippen? Anders negeer je die informatie gewoon :z
Integendeel. Neem eens de RAM FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden. Daar staat een stukje getiteld "Invloed van Dual Channel". Neem deze eens door ;)
Het enige wat je hoeft te doen is om te kijken welke sneller is in Php/MySQL. Als je daar zoveel waarde aan hecht :)

In ieder geval is het niet de bedoeling om een "Welke moet ik nemen?" topic op GoT te starten, zie alsook de FAQ van dit subforum onder "Welke proc/mobo/geheugen moet ik nemen?" voor richtlijnen :)

offtopic:
En verzin in het vervolg een fatsoenlijke topictitel. Zie ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 22-08-2004 22:11 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.