Zo, het geld is aangekomen, en de gast moet nog wat filter onderdelen bij elkaar zoeken, maar maandag of dinsdag ging het de post op
Ondertussen heb ik van Raymond scans gekregen van de HH waar de pico lino in staat. Een waanzinnig interessant stukje tekst moet ik zeggen. Ook de metingen zijn echt uitstekend, vooral in het hoog gedraagt dat ding zich vrijwel net zo goed als een normale tweeter
Ik heb ook nog ff naar de TS params gekeken die HH heeft gemeten. Die waren toch nog wel verschillend van de fabrieksopgaven. Vooral de fs (81 -> 61 Hz) en VAS (2,5 -> 4 Liter) weken af. Na een check met winISD blijkt dat ik eigenlijk een iets grotere kast nodig heb. Dat kan door de kast 25x25x16 cm te maken. Dat is nog net acceptabel.
Verder heb ik ff gekeken hoe die orginele TML nu in elkaar zit. de lijn is maar 70 cm lang, en komt makkelijk tot 50 hz. Dit is gedaan door van een grote SD naar een hele kleine SD (aan de lijn uitgang) te gaan. Omdat het ding toch al niet zo hard kan, is de kleine SD op het eind van de lijn niet erg. Er stonden een aantal screenshots van de simulatie van de lijn gepost. Deze zijn gemaakt met AJHorn. Ik gebruik zelf echter Martin Kings Mathcad worksheets. Als ik daar echter de zelfde parameters invul krijg ik lang niet de curve die HH gesimuleerd heeft met AJHorn:
Mijn vraag is dan ook of misschien iemand AJHorn heeft om eens een vergelijking te maken tussen de twee simulaties. Blijkbaar kloppen de AJHorn simulaties vrijwel exact, ik vraag me dan wel af wat er mis is met de Mathcad sheets...
Er is van AJHorn een demo beschikbaar, ik ga eens kijken of ik daar wat mee kan doen. Het schijnt verder wel een mooie tool te zijn, misschien wel waard om het een keer te kopen...
Edit: de demo kan geen parapolisch hoorn (zoals op het plaatje te zien is) simuleren... ik zou dus de echte versie moeten hebben om er mee te werken
[
Voor 14% gewijzigd door
voodooless op 06-11-2004 17:31
]