[DIY] Kerstcadeau :Y)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 872 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:15

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Mijn vorige project is nog niet helemaal afgerond, maar ik heb alweer een nieuwe idee :P

Dit maar iets heel anders, namelijk een kerstcadeau voor mijn ouders. Ze hebben in de kamer een mooie Sony set staan (EX 770MD). Maar deze wordt eigenlijk vrijwel altijd gebruikt om kleine twee draadloze speakertjes aan te sturen (via hoofdtelefooningang). Dit soort dingen dus:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/img09.jpg

Wat zit er in:

- een doosje FM ontvanger en antenne (CS-433FM)
- een printje met amp: TDA1905, en wat knopjes die versleten zijn.
- 4 Ohm speakertje

Aangezien de knopjes toch versleten zijn, wil ik die vervangen. Dus ik dacht: waarom dan niet ook ff de speaker vervangen, en meteen een mooie kast maken :)
De TDA kan met de huidige voedingsspanning zo'n 4~5W aan 8 Ohm leveren. Dat zal genoeg zijn voor keukenvolume :)

Vervangen van de knopjes en pometertjes is geen probleem, kan in tevens een mooi blauw LED'je inbouwen :P

Nu dus nog een kast en units. Budget voor units en filter is ongeveer 60~65 euro/speaker. Verder moet het echt compact zijn, en natuurlijk behoorlijk geluid geven! Het hoeft niet hard te gaan, zoals gezegt heb ik maar een beperkt vermogen ter beschikking!

Een geschikte afmetingen zou zijn: 16x20x25 cm (BxDXH). Kleiner is ook goed, maar zeker niet groter. Dat geeft me ongeveer 4,8 Liter ruimte om de units in kwijt te kunnen. Ik ging dus op zoek...

Ik kwam de HobbyHifi Minimonitor Basic tegen, die voor het budget net zou passen. Deze zou ik dan iets kleiner kunnen maken en dan zou die in de beschreven kast passen. Verder kwam ik nog de Pico Lino tegen (eveneens uit de HH). Dit is een transmission line die gebruik maakt van een Vifa 10 cm breedbander. Probleem is dat dat ding te groot is. De Vifa unit is echter wel in een kleine BR behuizing te gebruiken, en komt dan ook nog redelijk diep, tot 60 hz ofzo. Voor de keuken is dat zat en zeker beter dan wat er nu staat!

Nu vind ik de Vifa wel wat interessanter, omdat ik nog niet echt wat met een breedbander heb gedaan, en ik dat wel eens wil uitproberen :) Ik heb dus een ontwerpje gemaakt voor een versie van de Pico Lino te maken, met de afmetingen zoals boven beschreven, echte met een BR poort i.p.v een TML, met behoudt van het design van de Pico Lino. Het filter van de Pico Lino kan ik gewoon misbruiken.

Ziet er dan ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/kerst/picolina.jpg

Ziet er niet verkeerd uit denk ik zo. Het is compact, lief en zou best goed moeten klinken :) En het is goed binnen het budget. Wat denken jullie ervan? Misschien heeft iemand nog een ander leuk idee? Dan hoor ik dat natuurlijk graag :) Ik weet dat het nog geen kerst is, maar ik ga dit dus niet thuis maken, en zodoende heb ik maar ieder 2e weekeind de tijd om er wat aan te doen. Vroeg beginnen is dus wel nodig ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 22:04

Skef

Ik scheer.me

deepspace, ik zeg maar 1 ding: TB W4-657SC ;)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Skef schreef op 27 oktober 2004 @ 18:16:
deepspace, ik zeg maar 1 ding: TB W4-657SC ;)
Heb je ook een reden waarom die beter zou zijn dan deze Vifa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

Ik weet niet in hoeverre het beter is dan een breedbandertje, maat de Tangband W4-937SA is een coaxiaal speakertje.. misschien ook wel interessant?

PS. bij klingtgut voor nog geen €50,- p.st. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
kwa diepgang is de Vifa in ieder geval wat beter dan de W4-657SC, in het hoog is de curve ook wat rustiger.

De W4-937SA moet ik nog ff bekijken, die link wil niet in firefox :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Ehm, weet je zeker dat ze wel zo groot mogen worden, die speakers? Ik weet helemaal niks van audiotechniek af, maar als ik die speakertjes zo bekijk denk ik dat die wat kleiner zijn of lijken dan het 'blok' wat je nu van plan bent te bouwen?

Probeer eens een beetje met vorm en kleur te spelen om ze iets minder massief te laten zijn zou ik zeggen.
* cryforhelp zal even in het ontwerpen boek snuffelen of daarover wat staat... B)

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De W4-937SA komt nog minder diep :(, maar de tweeter is wel leuk (alleen natuurlijk weer een filter nodig (of zit dat er al op :? )

@cryforhelp: Blok? Kijk ff naar de afmetingen. Het is helemaal niet groot. Veel kleiner kun je een zinnige speaker niet maken. Ik hen van karton een modelletje gemaakt en getest in de keuken. Het is echt niet groot! Designtips zijn natuurlijk altijd welkom. Ik ben wel niet van plan om het zo ingewikkeld te maken als mijn center ;)

De W4-657SC heeft wel een betere belastbaarheid, maar dat is niet echt een issue in dit geval ;)

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 27-10-2004 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op 27 oktober 2004 @ 18:43:
De W4-937SA komt nog minder diep :(, maar de tweeter is wel leuk (alleen natuurlijk weer een filter nodig (of zit dat er al op :? )

@cryforhelp: Blok? Kijk ff naar de afmetingen. Het is helemaal niet groot. Veel kleiner kun je een zinnige speaker niet maken. Ik hen van karton een modelletje gemaakt en getest in de keuken. Het is echt niet groot!

De W4-657SC heeft wel een betere belastbaarheid, maar dat is niet echt een issue in dit geval ;)
Volgens mij zittie er al op hor :9
Ik weet alleen niet of het een beetje een hoogwaardig exemplaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:16

JT

VETAK y0

Tja, het enige wat me op die speaker tegenstaat is de gevoeligheid van 79dB...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
JT schreef op 27 oktober 2004 @ 19:00:
Tja, het enige wat me op die speaker tegenstaat is de gevoeligheid van 79dB...
De TML versie ja. De BR zal wat meer hebben (het is 82 dB BTW).

De Tangband W4-1052SA lijkt me ook wel wat (heeft wat weg van die high-end Scan Speak woofers :P ). Nadeel van al die TB drivers is dat ik dan weer zelf een filter moet gaan fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

AAARGH ! 82db/2.83v is bruikbaar 79db, kan iemand dat ff bevestigen want hij gelooft me niet :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
JT schreef op 27 oktober 2004 @ 20:20:
AAARGH ! 82db/2.83v is bruikbaar 79db, kan iemand dat ff bevestigen want hij gelooft me niet :P
Ik zie niet in waarom ik dat zonder reden zou moeten geloven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

deepspace schreef op 27 oktober 2004 @ 20:23:
[...]

Ik zie niet in waarom ik dat zonder reden zou moeten geloven ;)
Kijk maar in WinISD: USPL (2.83v) ligt 3dB hoger dan de gewone gevoeligheid. Kan je zien in die driver-editor.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Wat is "gewone" gevoeligheid :? 2.83 V is gewoon 1 W @ 8 Ohm. De unit is 8 Ohm, dus de gelvoeligheid klopt gewoon.

Verder hoor ik veel goed over de pico lino, dus ik denk dat ik dus voor de vifa unit ga.

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 27-10-2004 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ik weet niet over welke unit jullie het nu hebben, maar het kan iets te maken hebben met het feit dat de unit 4 Ohm is. 79 dB bij 2.83v zou dan resulteren in 82dB bij 1 Watt. Alleen bij 8 Ohm speakers zijn de waarden van 1 Watt en 2,83v hetzelfde als ik het goed heb.
deepspace schreef op 27 oktober 2004 @ 20:32:
Wat is "gewone" gevoeligheid :? 2.83 V is gewoon 1 W @ 8 Ohm. De unit is 8 Ohm, dus de gelvoeligheid klopt gewoon.
Nou, OK.....wat ik zei is dus niet een issue.........

[ Voor 35% gewijzigd door zimbab op 27-10-2004 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gevonden op een site:
The "old fashioned" way of quoting sensitivity was to measure the sound pressure level that resulted from 1 watt of input. The trouble with that is the power drawn by a load depends on its impedance, and the impedance of a loudspeaker varies wildly with frequency. So, a load of 8 ohms was assumed, for which you need 2.83 volts. The problem comes with low impedance speakers like this one - it's a nominally 4 ohm speaker, meaning that 2.83 volts actually results in a power input of 2 watts - which effectively adds 3dBs to the sensitivity figure.
Dus in jouw geval gaat het niet op, maar met een 4 ohm speaker dus wel :)

Dan nog vind ik 82db weinig. En met een continue belastbaarheid van 30w kom je niet ver qua volume, maar tis natuurlijk maar net wat je nodig hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 27-10-2004 20:42 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
JT schreef op 27 oktober 2004 @ 20:38:
Dan nog vind ik 82db weinig. En met een continue belastbaarheid van 30w kom je niet ver qua volume, maar tis natuurlijk maar net wat je nodig hebt.
Idd niet veel, maar voor de keuken is het wel zat :) Ik ben nu in onderhandeling on de units goekoop uit Duitsland te krijgen. Hoop dat het lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 23:12

jedel

Kevlar

deepspace schreef op 27 oktober 2004 @ 20:50:
[...]

Idd niet veel, maar voor de keuken is het wel zat :) Ik ben nu in onderhandeling on de units goekoop uit Duitsland te krijgen. Hoop dat het lukt :)
heb je het nu over de vifa's of de TB units?

ik heb in duitsland 14.5E betaald voor de w4-657SC (ex verzenden)
is wel ff wat anders als 45E

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Voor hoeveel denk je ?

En tja, persoonlijk vind ik het wel lachen om een beetje hard te kunnen spelen in de keuken :P Was vandaag een pannekoek aan het eten bij m.m en toen waren we onder het bakken lekker hard hardtrance aan het draaien :Y) :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Mja, maar die dingen zijn voor mijn ouders, en mijn moeder houdt er absoluut niet van als de muziek te hard staat (mijn pa vind dat wel weer leuker).

* voodooless dacht dat JT aan het leren was in de bieb met een mutella om :X

@jedel: Ik heb het over de Vifa ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

deepspace schreef op 27 oktober 2004 @ 21:24:
* JT dacht dat JT aan het leren was in de bieb met een mutella om :X
STFU, de muren hebben oren :X Je snapt wel wat ik bedoel :P En ik heb pauze :P

Maar wat gaan ze dan kosten ?

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 27-10-2004 21:28 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
45 euro/stuk. normaal rond de 50~55 euro. En als het goed is zonder verzendkosten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JT schreef op 27 oktober 2004 @ 21:19:
Voor hoeveel denk je ?

En tja, persoonlijk vind ik het wel lachen om een beetje hard te kunnen spelen in de keuken :P Was vandaag een pannekoek aan het eten bij m.m en toen waren we onder het bakken lekker hard hardtrance aan het draaien :Y) :P
haha jullie lijken me pa wel!! :)
Naja mijn pa draait dan ID&T tijdens het eten koken, maar het verbaast me eerlijk gezegd dat er nog nooit een buurman scheldend aan de deur staat rond zo vlak voor etens tijd.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Het is pas lachen waneer je pa Meat Loaf draaait op een Sony-set die serieus HARD gaat! :(

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

deepspace, ik draai nu zelf al een erg lange tijd met die W4-657SC's als fronts, en ik moet zeggen: het is nog steeds heerlijk...

Je mag anders wel eens een keer komen luisteren?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Skef schreef op 27 oktober 2004 @ 21:47:
deepspace, ik draai nu zelf al een erg lange tijd met die W4-657SC's als fronts, en ik moet zeggen: het is nog steeds heerlijk...

Je mag anders wel eens een keer komen luisteren?
Ben je ver weg? Waarschijnlijk wel...

Maarja, de een zegt dat DIT geweldig is, de ander zegt dat DAT geweldig is... Misschien is het ook wel beide geweldig B) Anyway, ik vertrouwe wel op die Vifa. De Tangband zal vast ook wel goed zijn, maar ik vind de vifa er ook mooier uitzien :P

[ Voor 32% gewijzigd door voodooless op 27-10-2004 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Het zal ook wel niet AL te nauw komen voor de keuken van je ouders, dus neem gewoon lekker waar je je goed bij voelt zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 20:15

Jag

zimbab schreef op 27 oktober 2004 @ 20:32:
Ik weet niet over welke unit jullie het nu hebben, maar het kan iets te maken hebben met het feit dat de unit 4 Ohm is. 79 dB bij 2.83v zou dan resulteren in 82dB bij 1 Watt. Alleen bij 8 Ohm speakers zijn de waarden van 1 Watt en 2,83v hetzelfde als ik het goed heb.
Precies andersom :). Bij een 4 Ohm luidspreker geldt als je 79dBspl output hebt op 1 meter afstand bij 1 Watt vermogen, dat je 82dBspl op 1 meter krijgt bij 2.83V (2 Watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
zimbab schreef op 27 oktober 2004 @ 21:53:
Het zal ook wel niet AL te nauw komen voor de keuken van je ouders, dus neem gewoon lekker waar je je goed bij voelt zou ik zeggen.
Het hoeft niet al te audiofiel idd, maar een beetje leuk mag het wel klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zimbab schreef op 27 oktober 2004 @ 21:53:
Ja idd, ook met zo een ampje en een fm-"transmissie" kun je toch niet het uiterste aan kwaliteit uit die drivertjes persen..dus de verschillen zullen ook wel niet heeeeel duidelijk hoorbaar zijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 111211 op 27-10-2004 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
WTF!! Niet audiofiel? Het wordt toch weer zo'n ''freaky kerst expiriment''! Go for it!! En denk ook aan de akoestiek die de keuken meebrengt, fluitende ketels, en piepende ovens moeten vermijdt worden!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik sluit mij aan bij Skef. ben op het moment bezig met minimonitoren. Als units gebruik ik de TangBand W4-657 SC en de ringradiator van vifa (dankzij Raymond). De TS parameter van W4 zijn door HH opgemeten en zijn anders dan aangegeven door TB zelf. De Fs ligt (bij mijn units, na nog nauwelijks gespeeld te hebben) in werkelijkheid op 50 Hz, de units die door HH opgemeten zijn hadden zelfs een Fs van 46 (!) Hz. De gevoeligheid is 84 dB.

het artikel uit de HH is hier te vinden:

http://www.nbl.fi/~nbl104/hobby%20hifi/laajakaistat/

Zelf heb ik de kast suggestie van HH aangehouden, dan kom je op een kast van 10 liter (met passive filtering). Kleiner kan natuurlijk ook. Als ik jou was zou ik de TB niet te snel wegcijferen. Al met al een hele mooie unit voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hmm, toch nog eens bekijken met die parameters dan ;) Als het in 4~5 liter kan is het wel leuk. Filter kunnen jullie me dan ook geven natuurlijk :B

ik heb het ff bekeken. Diepgang is idd goed met die TSP :). Maar dat hoog is wel wat wiebbeling, ik hoop dat een filter dat nog een beetje goed kan krijgen..

Heeft iemand mischien het orginele HH artiekel over de Pico Lino, of de test van de Vifa unit uit de HH. Ben wel benieuwd naar de verschillen!

[ Voor 56% gewijzigd door voodooless op 27-10-2004 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Geerts
Filter is bij mij nog in de concept fase, zeg maar. Ik weet niet hoe Skef filtert, maar die gebruikt hem full range. Ik ga filteren rond de 3500 Hz, maar dan zit die cone breakup bij 6000 Hz (is op de curve van TB veel minder aanwezig) nog een beetje in de weg.

(edit) ik zie in win ISD dat hij het met 5 liter ook goed doet! -3dB @50 Hz

[ Voor 14% gewijzigd door Peter Geerts op 27-10-2004 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Ik heb zelf een notchfilter, idd omdat ik 'm fullrange gebruik...

Peter: wel grappig dat jij ook met een w4-657 en zo'n xt van raymond gaat werken, ik heb nl. ook 5 van die dingen bij raymond gehaald... en ik ga ze in mtm zetten met 2x een 657... gooi me anders ff op je msn (of icq, maar dat lees ik morgen pas weer)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, ik heb de TB en Vifa units ff bekeken (helaas heb ik over de Vifa wat minder info). De curve van de Vifa is hier te vinden: http://www.nbl.fi/~nbl104...stat/vanhat-elementit.jpg . De afval na 16~17K is niet zo erg, aangezien de FM zender toch niet hoger zal komen. Verder is het verloop gewoon super goed en eenvoudig plat te slaan 8)7 :+ . Bij de TB is het een stuk grilliger. De units kan ik voor 102 euro incl verzenden krijgen, dus dat is best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Ik denk dat de Tangband de beste performance voor de laagste prijs levert. Erg indrukwekkend woofertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Als iedereen Tangband zegt, dan zeg ik Vifa. Beetje steun voor deepspace :P Maar waarom dan Taco ? Als het frequentieverloop van de Tangband grilliger is dan hoor ik graag waarom je die toch beter vind :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die TB straalt enorm goed af, en de Vifa is nog redelijk duur m.i. Ik heb die HH mini TL met Vifa wel eens gehoord, dat klinkt enorm goed. Maar TB moet dat ook kunnen voor minder euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ja, ik heb nog geen goed overtuigend argument voor de TB gehoord (buiten misschine de prijs). Niemand hier kent de Vifa, lijkt me een beetje moeilijk oordelen. dus toch... Nouja, als ik de vifa 10 euro goedkoper kan krijgen is het verschil kleiner. Ik vind hem er ook nog eens mooier uitzien, en de curve is mooier. Hij mag dan niet zo hard gaan, het is zeker een leuk ding :), en in het hoog is ie zeker beter.

Nog een argument:

Die TB's heeft iedereen al, de Vifa is wel wat speciaals :)

[ Voor 57% gewijzigd door voodooless op 28-10-2004 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zo beoordelend op de frequentie respons zou ik ook voor de Vifa gaan. Die TB heeft toch wel wat nasty pieken in de respons zitten. Onder de 4K is ie wel erg mooi lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Geerts
De Frequentie response van die vifa ziet er inderdaad wel heel strak uit. Dat had ik nog niet gezien. Als je persee voor breedband wil gaan en je bent bereidt er een beetje laag voor in te leveren, dan zou ik ook voor die vifa gaan. Al vind ik zelf de TB mooier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
beetje offtopic,
ik zoek ook nog speakertjes voor mijn pc, nu zit ik heel erg te twijfelen tussen zo'n breedband speakertje of tussen de picolino, het liefst niet zo duur.
op http://www.nbl.fi/~nbl104...stat/vanhat-elementit.jpg staat ook een visaton, is die een beetje te doen? (voor wat pc geluid)

of een eigen ontwerpje met bv,
de visaton FRS 8 en een leuke tweeter.
of de Gradient TPC 80 RW-4, W-100/8 MG

[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 28-10-2004 21:32 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
B_FORCE schreef op 28 oktober 2004 @ 20:55:
beetje offtopic,
ik zoek ook nog speakertjes voor mijn pc, nu zit ik heel erg te twijfelen tussen zo'n breedband speakertje of tussen de picolino, het liefst niet zo duur.
op http://www.nbl.fi/~nbl104...stat/vanhat-elementit.jpg staat ook een visaton, is die een beetje te doen? (voor wat pc geluid)

of een eigen ontwerpje met bv,
de visaton FRS 8 en een leuke tweeter.
of de Gradient TPC 80 RW-4, W-100/8 MG
Die eerste Visaton is volgens mij niet meer te krijgen (weet het niet zeker), die B200 is wel wat erg groot (en vast ook te duur). Ik denk dat die TB's beter zijn dan de FRS8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
en als ik bv gewoon een visaton w100 S(C) gebruik, die heeft een netter verloop wat laag bedtreft, en gooi ik daar een redelijk goedkoop tweetertje bij
( een gradient LPKH 50, of een visaton TW 70)
en dan ben ik voor ongveer 70 eurootjes klaar ofzo.
(en dat ben ik dus ook oneveer met die gradient)
Het enige wat goedkoper kan is dus zo'n FRS 8, maar in winISD geeft hij een enorme bult bij 150 Hz
De FRS 8 staat nog wel bij speaker en co op het lijstje btw

[edit]

Er zijn ook een paar speakerstjes van gradient die niet zo duur zijn, maar daar kna ik bijna nergens goeie gegevens over vinden (voor in winISD), dus ik heb geen id hoe laag die kunnen etc

owja ik bedoelde de visaton SC 8, en niet de B200

[ Voor 44% gewijzigd door B_FORCE op 28-10-2004 23:47 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

FRS8 heeft weinig met HiFi te maken hoor. Ik weet niet wat jij een enorme bult noemt, maar ik zou me meer druk maken om wat dat drivertje met het midhoog doet. Er heeft ooit iemand een opname van een nearfield FRS8 gemaakt, gaf een goede impressie van wat je kon verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De units zijn besteld :) Ik hoop ze volgende week te ontvangen.

Verder ga ik mee eens ff inlezen in back loaden hoorns. Misschien is het wel grappig om een mico hoortje te maken, als de simulaties dat toelaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, het geld is aangekomen, en de gast moet nog wat filter onderdelen bij elkaar zoeken, maar maandag of dinsdag ging het de post op :)

Ondertussen heb ik van Raymond scans gekregen van de HH waar de pico lino in staat. Een waanzinnig interessant stukje tekst moet ik zeggen. Ook de metingen zijn echt uitstekend, vooral in het hoog gedraagt dat ding zich vrijwel net zo goed als een normale tweeter :D

Ik heb ook nog ff naar de TS params gekeken die HH heeft gemeten. Die waren toch nog wel verschillend van de fabrieksopgaven. Vooral de fs (81 -> 61 Hz) en VAS (2,5 -> 4 Liter) weken af. Na een check met winISD blijkt dat ik eigenlijk een iets grotere kast nodig heb. Dat kan door de kast 25x25x16 cm te maken. Dat is nog net acceptabel.

Verder heb ik ff gekeken hoe die orginele TML nu in elkaar zit. de lijn is maar 70 cm lang, en komt makkelijk tot 50 hz. Dit is gedaan door van een grote SD naar een hele kleine SD (aan de lijn uitgang) te gaan. Omdat het ding toch al niet zo hard kan, is de kleine SD op het eind van de lijn niet erg. Er stonden een aantal screenshots van de simulatie van de lijn gepost. Deze zijn gemaakt met AJHorn. Ik gebruik zelf echter Martin Kings Mathcad worksheets. Als ik daar echter de zelfde parameters invul krijg ik lang niet de curve die HH gesimuleerd heeft met AJHorn:

Afbeeldingslocatie: http://www.aj-systems.de/sim/picolino.gif

Mijn vraag is dan ook of misschien iemand AJHorn heeft om eens een vergelijking te maken tussen de twee simulaties. Blijkbaar kloppen de AJHorn simulaties vrijwel exact, ik vraag me dan wel af wat er mis is met de Mathcad sheets...

Er is van AJHorn een demo beschikbaar, ik ga eens kijken of ik daar wat mee kan doen. Het schijnt verder wel een mooie tool te zijn, misschien wel waard om het een keer te kopen...

Edit: de demo kan geen parapolisch hoorn (zoals op het plaatje te zien is) simuleren... ik zou dus de echte versie moeten hebben om er mee te werken :(

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 06-11-2004 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hier nog een plaatje van hoe het er dan van binnen ongeveer uit zou moeten gaan zien:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/kerst/tml.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Niemand met AJHorn, of niemand met een idee waarom de simulaties zo verschillend zijn?

Nouja, ik heb nog wat anders leuks gevonden:

http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-horizontal.html (scrol down naar Helix 75 & 88) . Dat zie ter geweldig cool uit! en het schijnt echt te werken. Check: http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-intro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
@deepspace:

Ik heb hier nog een stel drivers liggen uit een JBL-speakerset, ik weet dat ik er een beetje laat mee ben maar ik zag ze vanmorgen toevallig liggen. Het gaat om de volgende drivers:

JBL JBSM10 (9cm midwoofer)
JBL JBST10 (dome tweeter)

Ik doe er niks meer mee, dus je mag ze van mij hebben. Ik heb de drivers zelf ook gratis weten te bemachtigen. Aan de hand van de coderingen (SM & ST) lijkt het te gaan om een 3-weg systeem(?). Ik zal eens even opzoeken in welke kast de drivers horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Barry|IA schreef op 08 november 2004 @ 10:01:
@deepspace:

Ik heb hier nog een stel drivers liggen uit een JBL-speakerset, ik weet dat ik er een beetje laat mee ben maar ik zag ze vanmorgen toevallig liggen. Het gaat om de volgende drivers:

JBL JBSM10 (9cm midwoofer)
JBL JBST10 (dome tweeter)

Ik doe er niks meer mee, dus je mag ze van mij hebben. Ik heb de drivers zelf ook gratis weten te bemachtigen. Aan de hand van de coderingen (SM & ST) lijkt het te gaan om een 3-weg systeem(?). Ik zal eens even opzoeken in welke kast de drivers horen.
En wat zou ik daar dan mee moeten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Misschien kan je ze gebruiken voor het project. Vooral een dome tweeter lijkt me geen overbodige luxe.

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 08-11-2004 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Barry|IA schreef op 08 november 2004 @ 11:17:
Misschien kan je ze gebruiken voor het project. Vooral een dome tweeter lijkt me geen overbodige luxe.
Nee, dankt, kan ik helaas niet gebruiken, de Vifa is al in bestelling, en het hoog van dat ding is zeker zo goed als een dome tweet: http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/10bgs-7.jpg

Ik ga natuurlijk niet na een geringe tegenslag wat nieuws maken, die neiging schijn jij wel snel te hebben ;)

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 08-11-2004 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
deepspace schreef op 08 november 2004 @ 11:28:
[...]

Nee, dankt, kan ik helaas niet gebruiken, de Vifa is al in bestelling, en het hoog van dat ding is zeker zo goed als een dome tweet: http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/10bgs-7.jpg

Ik ga natuurlijk niet na een geringe tegenslag wat nieuws maken, die neiging schijn jij wel snel te hebben ;)
Klopt, als achteraf blijkt dat iets beter, sneller, goedkoper, makkelijker, etc. kan sta ik daar altijd voor open.

De keuzes die je moet maken in 'HiFi wereld' zijn altijd lastig, er is nooit één goede keuze :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Barry|IA schreef op 08 november 2004 @ 12:41:
Klopt, als achteraf blijkt dat iets beter, sneller, goedkoper, makkelijker, etc. kan sta ik daar altijd voor open.
geloof me maar, die JBL's zijn niet beter dat dat Vifa woofertje :P En ik had het meer de over overhaaste besluiten, waar weinig doordachte redenen achterzitten (ik ga dat niet verder uitdieppen...)
De keuzes die je moet maken in 'HiFi wereld' zijn altijd lastig, er is nooit één goede keuze :/
klopt, er zijn deste meer slechte keuzes!

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 08-11-2004 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anyway...

Ik heb nog met de mathcad sheets zitten spelen, en ben dit keer wat wijzer geworden, en heb ook de AJHorn resultaten kunnen evenaren (grofweg in ieder geval).

Nu heb ik een kleinere versie geprobeerd te modeleren. Ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/tml.png

De lijn is zo'n 71 cm lang, de de buitenafmetingen zijn 16x25x23 cm (ietje groter geworden dus)

Het eenvoudige model geeft het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/params.png

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/simple.png

Een gedetailleerder model (met sections) leverd het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/params2.png

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/complex.png

Niet echt verkeerd. Ik vermoed dat de dipjes niet gelemaal zo extreem zullen uitvallen, aangezien het modeleren van dempingsmateriaal nog steeds niet helemaal perfect is, en ook omdat ze bij de HH gezien hebben dat de dippen niet ze extreem waren als gesimuleerd.

In de kast rechts bovenin plaats voor de amp, zender en het filter.

Ik heb nu de smaak te pakken, en ga eens kijken of ik nog een langere lijn in het kastje kan proppen :P

Edit: Ik ben nog wat verder bezig geweest en heb een lijn van 1 meter kunnen fabriceren:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/100.png

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/100cm.png

Tevens heb ik iemand met AJHorn gevonden die mij even wilde helpen met simulaties:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/tl2.jpg

Zeer netjes dus :)

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 08-11-2004 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Die curve ziet er best wel erg cool uit voor zo een klein kassie :)

[ Voor 78% gewijzigd door JT op 08-11-2004 20:49 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, de units het filter zijn binnen :D Ik kan dus eindelijk aan de slag. Daarnaast heb ik ook al een bouwtekening gemaakt:

http://deepspace9.xs4all.nl/~christiaan/picolina.pdf

Helaas heb ik geen 15 mm MDF kunnen krijgen, en moet ik het met 18 mm doen. Ook 10 mm (voor de binnenkant) was er niet, dus heb ik voor 8 gekozen. Dat laatste is niet erg, aangezien er toch geen hoge SPL's uit dat ding gaan komen. Mijn tekening moet ik echter wel aanpassen. Ik wilde deze echter ook alleen maar als grove schets gebruiken ;)

Ik kan dus eindelijk echt beginnen :) Misschien dat ik morgen ga beginnen met het zagen. Ik zal dan ook ff proberen wat pics te maken!

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 13-11-2004 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Update

Ik heb al tijd gehad om wat te klussen:

Afbeeldingslocatie: http://213.84.93.82/~christiaan/kerst/img_001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://213.84.93.82/~christiaan/kerst/img_002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://213.84.93.82/~christiaan/kerst/img_003.jpg

Meer helaas pas over twee weken... Ik begin nu pas te zien hoe klein het eigenlijk is. Als het ding echt zo diep komt als verwacht zou dat wel meersterlijk goed zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wow, ziet er kompakt uit! Hoe staat het met je center ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anoniem: 2111 schreef op zondag 14 november 2004 @ 20:32:
Wow, ziet er kompakt uit! Hoe staat het met je center ...?
Die staat even in de diepvries (figuurlijk), totdat ik weer zin heb om geld uit te geven voor de amps en filter ;) Hij doet het nu ook best oke, en het is in ieder geval 100x beter dan de oude, maar zeker niet optimaal. Na nieuwjaar zal ik daar wel mee verder gaan. Dit heeft even prioriteit, aangezien ik hiervoor een deadline heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Das best klein....past geen sidefiring Shiva in :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
klein maar fijn :P, ik zou die dingen echt willen horen volgens mij sta je er echt compleet versteld van wat voor geluid uit die dingetjes komen. Tis dat de drivers een beetje duur zijn anders zou ik hem ook zo na bouwen (nouja duur, iig te veel voor mijn budget nu, die is nmlk min of meer 0 :( )

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Als ik nog een keer een kleine TL ga maken doe ik dat tóch met een tangband denk ik die kunnen net ff wat meer spl (zo'n 6db) leveren.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
m.m schreef op maandag 15 november 2004 @ 13:06:
Als ik nog een keer een kleine TL ga maken doe ik dat tóch met een tangband denk ik die kunnen net ff wat meer spl (zo'n 6db) leveren.
Klopt, maar ik heb de vifa genomen voor zijn mooiere hoog. De tangband doet het denk ik ook wel in zo'n soort TL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

m.m schreef op maandag 15 november 2004 @ 13:06:
Wij zijn gewoon meer SPL gericht dan Deepspace :) Die is zuinig met z'n oren :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
JT schreef op maandag 15 november 2004 @ 13:18:
[...]

Wij zijn gewoon meer SPL gericht dan Deepspace :) Die is zuinig met z'n oren :P
Nou, ik wil best mijn center eens met jullie dingentje meten hoor >:) Die gaat behoorlijk hard als ie zin heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Niet een beetje onhandig dat je het gat van de driver er nog in moet frezen. Zou ik liever op het plankje zelf ehbben gedaan dan op de afgebouwde speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

deepspace schreef op maandag 15 november 2004 @ 13:23:
[...]

Nou, ik wil best mijn dingetje eens met jullie dingentje meten hoor >:) Die gaat behoorlijk hard als ie zin heeft :)
Jeetje... we hadden het toch over speakers???

goed, ontopic: de mathcad simulaties van mijn "standaard" pico lino:

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/got/pico_lino.gif
Beetje spelen met de demping dus, en met een LCR + zobel poets ik het dipje wel weg...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

teacher schreef op maandag 15 november 2004 @ 16:21:
[...]

Jeetje... we hadden het toch over speakers???

goed, ontopic: de mathcad simulaties van mijn "standaard" pico lino:

[afbeelding]
Beetje spelen met de demping dus, en met een LCR + zobel poets ik het dipje wel weg...
Leuk he, de tekst van iemand door middel van een quote bewerken? :o
Grapjas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87276

Wel wat ik zou doen in zo een geval ... en ik weet het dat trekt waarschijnlijk nergens op he maar ... Ik zou me bij een winkel als bijvoorbeeld mediamarkt een setje auto speakers halen ... ik heb er 2 weg coaxiaal gekocht van Clarion met afmetingen van 13 cm mooie gril in zilver er bij etc een bereik van 50 tot 29 000 hz verder 30 watt rms wat ruim voldoende zou moeten zijn voor wat jij nodig hebt ...

Afbeeldingslocatie: http://www.prodigit.net/clarionDB/image/2003/thumb/common/SRC1373-Eu.gif

Als je dit mooi inbouwd in een behuizing bijvoorbeeld in gelakt zwart ...

Nu ik weet niet of dit een goed idee is of zo ... maar in ieder geval ik heb zo mijn surround speakers gemaakt en dat klinkt echt behoorlijk ... beter dan mijn standaard speakertjes die er bij zaten. Voor het setje van speakers betaalde ik bij mediamarkt 29 euro daarvoor kreeg ik er zelfs 4 m kabel en schroeven ... ik weet niet hoe hard ze je voor 29 euro kunnen af zetten maar ik ben er echt wel tevreden mee :) Behuizing gemaakt in MDF van 16 en ongeveer 25 hoog 20 breed en 15 diep in cm ... ik moet ze wel nog lakken.

Verder heb ik gekozen voor close cabinet want ik had geen zin in basspijpen berekenen. Ook hou ik van een korte bass en die wordt verzorgd door de subwoofer hoewel ik moet bekennen dat de speakers best wel een goede bass geven.

Maar ik zeg het ... ik heb dat gewoon zo gedaan weet niet of dat audiotorisch gezien verantwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Dat ze een "goede" bass hebben geloof ik wel. In zo'n klein kastje zul waarschijnlijk een hoge Q hebben, waardoor de kickbass aangedikt wordt. Dat kan nog wel eens lekker klinken :)

Maar het idee van een audio coax speaker is best mogelijk. Er zijn verder ook nog zat andere gewoon hifi coax speaker te vinden. Als je voor 29 euro twee woofers, twee tweeters en een filter moet betalen (en ook nog winst), dan weet ik niet echt wat ik moet verwachten. Vermoedelijk is het best goed voor het budget :) (voor dat geld kunnen ze je idd bijna niet afzetten). Ik wilde echter toch wat speciaals maken. Die TB's gebruikt iedereen al, dus ben ik voor de Vifa gegaan. Het gaat toch niet om hard spelen, maar om kwaliteit. En dat biedt de Vifa zeker wel.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 16-11-2004 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat is ook wat ik vertelde enige wat ik sterk betwijfel is of je met dat soort luidsprekers echt een verschil hoort ... en in die car speakers bestaan er in alle vormen en kleuren ... ik heb er zelfs al zien staan met Kevlar konus voor een 40 euro. JVC levert er in een mooi blauw tintje ... sony in het rood ... enfin dat is beetje mijn idee daar over. Verder betwijfel ik echt of je van een hifi winkel voor 60 euro deftig spul mag verwachten ... die winkels zijn meestal enorm duur en maken best deftig winst ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Anoniem: 87276 schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 12:27:
Ja dat is ook wat ik vertelde enige wat ik sterk betwijfel is of je met dat soort luidsprekers echt een verschil hoort ... en in die car speakers bestaan er in alle vormen en kleuren ... ik heb er zelfs al zien staan met Kevlar konus voor een 40 euro. JVC levert er in een mooi blauw tintje ... sony in het rood ... enfin dat is beetje mijn idee daar over. Verder betwijfel ik echt of je van een hifi winkel voor 60 euro deftig spul mag verwachten ... die winkels zijn meestal enorm duur en maken best deftig winst ...
Net als met gewone losse speakers (zoals van Visaton, Vifa, Scan Speak, whatever...) heb je gewoon prijsklassen. Auto speaker budget spul is net zo budget als hifi budget spul. Ik denk niet dat daar groot verschil in zit. Er is goed spul voor weinig geld, maar ook slecht spul voor veel geld. Je moet maar net vinden wat je nodig hebt.

Persoonlijk vind ik de meeste auto woofers (en vooral de kleutjes) niet om aan te zien, maar over smaak valt te twisten natuurlijk ;) Daarnaast zullen er nog wel andere verschillen zijn, aangezien auto woofers voor een auto gemaakt zijn, en dus op die eigenschappen aangepast, terwijl een hifi woofer voor thuis is gemaakt.

Het is hetzelfde als PA spul voor thuis gebruiken. Het kan opzich prima, maar wordt gewoon bijna nooit gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 16-11-2004 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Japs begrijp ik en dat is het inderderdaad ook wat ik van in de beginnen wilde duidelijk stellen. Ik had zo een standaard dolby setje... full range speakertjes in van 4.5 cm je kent dat wel ik zo een plastic kastje BLEHHH ... en nu dus 4 speakertjes gemaakt alles samen matteriaal en alles voor een kleine 90 euro. Als ik dan het verschil hoor is dat wel enorm maar echt enorm. Voor de center speaker ga ik het zelfde doen en 2 auto speakers van 16 cm gebruiken in een hoeg van 45 graden aan beide kanten. De subwoofer werkt vrij behoorlijk zit een subwoofer in van een 20 cm merk staat er niet op. In de sattelietjes waren dat speakertjes van NOKIA ... ik weet dat die ook voor volkswagen de luidsprekers maken.

In een volgende stap zal ook de sub wel vervangen worden lol en de rommel speakertjes de garage in. Als versterker heb ik een Marantz SR 4300 mooi ding werkt echt prachtig en haar scherp geluid. (Nu toch lol) verder woon ik in een rij huis dus hard en veel bass kan toch niet mits buren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik hoop dat je niet het idee hebt dat de Vifa zo klinkt als die el cheapo 5cm speakertjes die je zelf zo waardeloos vind klinken :o Het zal iig stukken beter klinken dan die piezo tweeter van je :P

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 16-11-2004 14:27 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De HH pico lino klinkt erg fraai, helemaal als je realiseert hoe klein alles is :). Op TNT-audio (http://www.tnt-audio.com/clinica/primaluce_e.html) staat een project met car-woofers. Mits je goed je best doet is er heus wel resultaat mee te behalen. Car-woofers zijn vaak geoptimaliseerd voor de auto omgeving (kleine ruimtes/ boost van de omgeving) en m.i. moet je daar rekening mee houden als je er een luidspreker mee gaat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 13:59
Oppassen met die coax carspeakers. Veel van die cheapo meuk is niet anders dan een slecht woofertje met een piezo tweetertje erbij. De woofer speelt gewoon fullrange, zonder filter, en de piezo tweeter klinkt er dan nog schel overheen. Ok, het zal vast wel harder spelen dan die Pico Lino, maar ik weet 100% zeker dat die Pico Lino beter klinkt :)

Ter illustratie: frequentieverloop van de Visaton DX 10 (10cm compo) - en bedenk dan dat Visaton géén cheapo merk is.

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/bilder/frequenz/gross/dx10_fs.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Goed, na een beetje overleg en interpreteren en omrekenen van gevevens samen met deepspace is dit wat er ongeveer uitkomt:

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/got/vifa_goed.png

voor diegenen die het nog niet helemaal snappen; deepspace en ik bouwen ruwweg dezelfde speaker; die van hem wordt iets kleiner, met een langere lijn....
(als dat geen luistertest-shootout wordt weet ik het ook niet meer :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Waar blijven die pics Teach!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

slowchat, moi? nee hoor... O-) O-)

Hier zijn een paar snelle pics:
Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/got/vifa_1.jpg
eentje mét flits...

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/got/vifa_2.jpg
eentje zonder flits (mooi he, zon glasvezel "beest")

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/got/vifa_3.jpg
eentje met een cd-tje, voor de maat...

en bouwen... hmmm., zal de kerstvakantie wel worden..

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 16-11-2004 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter

[ Voor 54% gewijzigd door voodooless op 16-11-2004 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm.. zien er idd mooi uit! :)
Ik vertrouw er natuurlijk op dat ze minstens net zo goed klinken he? :P

Misschien ook wel leuk; een center bouwen op grond van die dingen.. 6 van die beestjes naast elkaar :9

/me Triple_A schudt zichzelf snel wakker voordat ie zichzelf weer in allemaal ideën verliest :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-07 01:13
Of als fronts met woofer-ondersteuning (jota van hobbyhifi).
Schitterende dingetjes... En betaalbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Redheinz op 17-11-2004 16:08 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Redheinz schreef op woensdag 17 november 2004 @ 16:08:
Of als fronts met woofer-ondersteuning (jota van hobbyhifi).
Schitterende dingetjes... En betaalbaar.
Als fronts heb je er wel meer dan een nodig. Om een beetje SPL te halen moet je ze wel redelijk hoog crossen (200 Hz ongeveer). Met twee of drie van deze haal je wat meer SPL en kun je wat lager gaan.

Maar twee van die dingen met een woofer op de zijkant werkt wel prima. De vraag is allen of je ze dan beide full range zou willen gebruiken..

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 17-11-2004 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Juist niet 2, dan heb je meer SPL maar je puntbron ben je kwijt. Dat lijkt mij nou juist het voordeel van een breedbandertje. In die jota van HH zetten ze het crossover op ca. 110 uit mijn hoofd. Zal het zo thuis eens nakijken. Ziet er wel erg mooi uit, met een AL130 aan de zijkant.
Maar ook de picolino vind ik persoonlijk erg mooi kwauiterlijk. Geluid ken ik niet. Die jota vonden ze gelijk aan de pico, alleen bij hard draaien vonden ze dat die jota het won, beetje voorspelbaar.....
linkje: jota

[ Voor 37% gewijzigd door Redheinz op 17-11-2004 16:29 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Redheinz schreef op woensdag 17 november 2004 @ 16:27:
Juist niet 2, dan heb je meer SPL maar je puntbron ben je kwijt. Dat lijkt mij nou juist het voordeel van een breedbandertje. In die jota van HH zetten ze het crossover op ca. 110 uit mijn hoofd. Zal het zo thuis eens nakijken. Ziet er wel erg mooi uit, met een AL130 aan de zijkant.
I know, maar op 110 Hz speel je max 78 dB (zonder over de Xmax te gaan) ;) Gesloten nog minder. Pas vanaf 370 hz heb je de volle 98 dB MaxSPL... Je raakt je puntbron misschien wel kwijt, maar wint wel wat SPL (niet dat het veel is, maar goed). Een line array zou al wat meer helpen, maarja dat wordt het al snel erg duur.

Ik zou zoiets voor een serieuze HT niet echt aanraden..

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 17-11-2004 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik denk dat deepspace en ik beide sets voor 'de leuk" maken;
Ik heb de pico lino altijd een leuk ding gevonden (want TL) en aangezien ik weer eens in een DIY vacuum zat besloot ik met hem mee te bestellen.. :)

En voor serieuze HT zou je deze speaker heus wel kunnen gebruiken; het gaat alleen niet zo hard. Maar het voordeel is de puntbron; geen gedoe met groepslooptijden, offsets enzo. Ik denk dat een paar van deze dingen een verdacht leuk surround setje maken.

En die jota... hmm. leuk ding :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of als zeer leuke speaker set voor bij de PC :)
5 van die dingen in elk een eigen kastje, plus een leuke sub natuurlijk. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 17 november 2004 @ 17:36:
En voor serieuze HT zou je deze speaker heus wel kunnen gebruiken; het gaat alleen niet zo hard. Maar het voordeel is de puntbron; geen gedoe met groepslooptijden, offsets enzo. Ik denk dat een paar van deze dingen een verdacht leuk surround setje maken.
HT staat toch voor Home Theatre... In een bios staat het gluid ook niet op huiskamervolume, dus in een HT hoort dat ook niet. Ietsje harder dan normaal mag dat best wel gaan vind ik. Een echt sereuze HT zou ik het dan niet willen noemen, maar wel een orginele leuke HT ;)

Voor in de keuken is dit echter prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
UPDATE!

Zo, de lijn zit erin. Er moet nog wel flink wat geschuurt en geplamuurt worden, maar dat gaat goed komen:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/kerst/img_001.jpg

Het filter zit al op zijn plaats en het past echt net (de spoel is behoorlijk groot). Het comartiment wordt opgevult met schelpenzand (voor in de vogelkooi :P ). De aansluitingen voor het filter zijn naar boven geleid via twee gaatjes.

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/kerst/img_003.jpg

Over twee weken weer verder. Ik hoop dan zo ver te komen dat ik alles mooi geschuurt en geplamuurt heb en dat er een gaat is voor het woofertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Zo daar is nog het nodige aan af te werken .... polyester maar weer ;)
Mooi begin iig

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Scout77 schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:25:
Zo daar is nog het nodige aan af te werken .... polyester maar weer ;)
Mooi begin iig
Liever niet meer :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hehe, ja geduldigheid is ook mijn sterkste punt niet :+

Ziet er iig al mooi uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ziet eruit als een bizar laag getunede BR i.p.v. een hoorn/TL. Wel erg leuk om iets anders te fabrieken..
Wel erg gaaf. Krijg je nog een behoorlijke plamuur/schuur/grond-klus aan!

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ziet er cool uit :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Mooi werk! En zó ontzettend veel schuren/plamuren/schuren/plamuren etc. lijkt het mij ook weer niet. Alles zit redelijk gelijk, op de TL na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Barry|IA schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 18:56:
Mooi werk! En zó ontzettend veel schuren/plamuren/schuren/plamuren etc. lijkt het mij ook weer niet. Alles zit redelijk gelijk, op de TL na.
Dat hoort ook zo ;) . Echt super veel schuurwerk is het idd niet, maar helaas kan ik het spul niet thuis maken, dus moet ik het doen met wat ik beschikbaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Dat weet ik. Ik bedoelde de naat tussen de TL

Pagina: 1 2 Laatste