Ik programmeer in PHP, en ben al meerdere keren van "stijl" verwisseld. Het feit of je wel of geen matching brackets gebruikt, welke kleurcode je gebruikt etc. bepalen voor een groot deel of je overzichtelijk kunt werken. Ik heb dit topic geopend om misschien nog wat tips te krijgen van meer ervaren programmeurs over wat, ook op lange termijn, een goede manier van coden is. Het is namelijk zo, dat ik er na lange tijd ineens achter kom dat ik dit of dat beter anders had kunnen doen, zoals bijvoorbeeld geen # gebruiken voor je commentaar omdat dat door sommige machines niet goed verwerkt wordt.
Wat valt er op aan dit voorbeeld:
• mijn tabs zijn 2 spaties breed
• ik gebruik matching brackets
• na het declareren van globals sla ik een regel over
• ik gebruik enkele quotjes bij strings
• (natuurlijk niet te zien hier, maar toch -) ik gebruik dezelfde kleurcode als GoT (hopelijk is die niet gecopyright, want dan heb ik nu een probleem
Ik heb nog een aantal vragen:
• breken jullie lange tekst (bijvoorbeeld lange regel HTML) af na bv. 80 tekens of laat je dat op 1 regel staan?
• hoe verwerk je een blok HTML in je PHP? Ik doe het nu zo (eingelijk doe ik maar een beetje, heb geen vaste regels), maar denk niet dat het erg netjes is:
• Ik zie vaak de volgende stijl van commentaar geven. Wat is het voordeel hiervan dan?
Ik hoop op positieve reakties op deze post. Op GoT worden veelal programmeerproblemen besproken, en dit is er denk ik zeker ook een. Ik wil zo professioneel mogelijk coden, maar zou graag eens een overzicht van voor -en nadelen van verschillende manieren lezen
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| /* ** Voorbeeld commentaar ** Tweede regel van het commentaar */ function voorbeeld() { global $variabele; if ($dit_topic == 'goed') { echo 'ik lever ook commentaar!'; } } |
Wat valt er op aan dit voorbeeld:
• mijn tabs zijn 2 spaties breed
• ik gebruik matching brackets
• na het declareren van globals sla ik een regel over
• ik gebruik enkele quotjes bij strings
• (natuurlijk niet te zien hier, maar toch -) ik gebruik dezelfde kleurcode als GoT (hopelijk is die niet gecopyright, want dan heb ik nu een probleem
Ik heb nog een aantal vragen:
• breken jullie lange tekst (bijvoorbeeld lange regel HTML) af na bv. 80 tekens of laat je dat op 1 regel staan?
• hoe verwerk je een blok HTML in je PHP? Ik doe het nu zo (eingelijk doe ik maar een beetje, heb geen vaste regels), maar denk niet dat het erg netjes is:
PHP:
1
2
3
4
| $output.= '<table>'. '<tr><td colspan="2">dit is cel 1</td></tr>'. '<tr><td>cel 2</td><td>cel 3</td></tr>'. '</table>'; |
• Ik zie vaak de volgende stijl van commentaar geven. Wat is het voordeel hiervan dan?
PHP:
1
2
3
| /** * Commentaar */ |
Ik hoop op positieve reakties op deze post. Op GoT worden veelal programmeerproblemen besproken, en dit is er denk ik zeker ook een. Ik wil zo professioneel mogelijk coden, maar zou graag eens een overzicht van voor -en nadelen van verschillende manieren lezen
[ Voor 10% gewijzigd door Reveller op 24-10-2004 12:02 ]
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."