Toon posts:

Hoe zit het nou met tv-out en de refresh rates

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik zit met een probleempje. Ik heb met tv-out nooit zulke goede ervaringen gehad met het kijken van films. De films stotterden mij wat te vaak.
Sinds gisteren ben ik er achter gekomen dat het stotteren te maken had met hoe je de refreshrate van je beeldscherm had staan. Sinds ik deze op 100Hz heb gezet lopen de films met 25 fps uitermate goed! Zeer vloeiend.
Maarrrr... wanneer ik een ntsc film draai, dus eentje met 23,976 fps heb ik weer hetzelfde probleem. Ik vraag me af hoe ik dit probleem kan verhelpen. Heb bijna iedere refreshrate van m'n beeldscherm al geprobeerd. Maar bij geen 1 loopt het beeld vloeiend.
Even wat gegevens:
Ik heb een P4 2,8 Ghz
Nvidia GeForce FX 5200

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb tot nu toe bij geen enkele tv-out gezien dat het veranderen van refreshrate een oplossing was. Ik denk eerder dat je een codec probleem hebt. Ik heb zelf vaak gehad dat een rotte codec m'n films schokkend afspeelde terwijl het er op een ander systeem weer perfect uit zag. Ziet het er op je monitor wel goed uit?

Wat ik vaak heb gedaan bij nvidia chipsets is dat je je tv als primaire monitor instelt en je monitor als secundaire. Dit zorgde bij oudere drivers namelijk voor een veel mooiere output.

Zorg in ieder geval dat je de nieuwste codecs en videokaart drivers hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Pixal op 20-10-2004 17:13 ]

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

volgens mij hadden ze speciaal hiervoor 72hz uitgevonden (3x24), weet alleen niet of je dat zo kan instellen anders moet je ff powerstrip installeren, dan kun je precies je refreshrate instellen zoals jij dat wilt

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus de 72 Hz geprobeerd, maar helaas bij 23,976fps is dit geen oplossing.
Ik heb mijn twijfels over of het een codec probleem is, want het verschil tussen 60Hz en 100Hz was erg groot. Verwacht toch dat het probleem bij de refreshrate zit...
Maar ik zou die powerstrip eens proberen. Wie weet helpt het :)

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn Nvidia Geforce FX 5200 zit een optie "Advanced Timing" op. Hier kun je best veel instellen. Alleen instellingen als: Front Porch, Back Porch, Sync width enz enz zeggen mij eerlijk gezegt erg weinig en zou niet weten wat ik hier in moet vullen.

Nu ik dit gevonden heb leek het mij niet echt zinvol om nog een programma als powerstrip te instelleren, volgens mij kun je hier bijna hetzelfde mee.

Mijn vraag is alleen of bepaalde mensen, die hier wel verstand van hebben, misschien voor NTSC films, die dus 23,976 fps hebben, de juiste instellingen hebben gevonden die ik hier kan invoeren. Misschien handig om te weten dat mijn breedbeeld-TV op een refresh rate loopt van 100 Hz. Een 100 Hz beeldbuis zou toch wel met 23,976 fps kunnen samenwerken ??

Graag reacties... |:(

• Digital-DNA

Digital-DNA

volgens mij haal je tv en monitor een beetje doorelkaar ofzo

je kan alleen de refreshrate van je monitor precies veranderen, voor tv-out is dat altijd 50hz (pal) of 60hz (ntsc of pal60), dat is het enige waar een tv mee om kan gaan, de tv maakt er zelf 100hz van

dus als je je refreshrate verandert verander je dus alleen de monitor en niet je tv-out, dus het kan zijn dat het op je monitor wel goed draaid en op je tv je soms wat tearing ziet

misschien kun je proberen een player te vinden die je 24fps film op 25fps afspeelt, je film speelt dan wel ietsje te snel (104%) maar dat lijkt me verwaarloosbaar

www.nintendocasemods.com

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Pixal schreef op 20 oktober 2004 @ 17:12:
Wat ik vaak heb gedaan bij nvidia chipsets is dat je je tv als primaire monitor instelt en je monitor als secundaire. Dit zorgde bij oudere drivers namelijk voor een veel mooiere output.
Dit moet ook op mijn 9600 Pro hoor als je een beetje vloeiend beeld wil :)

Verder moet je geen NTSC Films op een PAL TV kijken lijkt me ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Verder moet je geen NTSC Films op een PAL TV kijken lijkt me ??
Je PC draait alle filmpjes gewoon op de refresh van het scherm en de Tvout af.

De laatste videokaart waarbij ik nog echt dit soort problemen tegenkwam waren de Matrox G200/G400 kaartjes - en daar was het installeren van een activeX filter (g400) de oplossing.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Pixal met gewoon ff proberen z'n tv-out op pal60 of ntsc te zetten (staat nu waarschijnlijk nog op gewoon PAL), meeste tv's kunnen deze modes wel aan.

www.nintendocasemods.com

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Je tv werkt met 50 fields (25 frames) per seconde (kan met 100 Hz dubbel weergegeven worden), je tv out werkt ook met eenzelfde systeem wanneer je voor PAL kiest. Speel je NTSC af dan krijg je iedere seconde een hapering.

Een oplossing krijg je door zowel je tv als je tvout op NTSC in te stellen. Je TV moet dit wel aankunnen.

Een andere optie is om Reclock te gebruiken: http://ogo.nerim.net/reclockfilter/
en als mediaspeler een programma dat hier mee overweg kan, zoals Zoomplayer (wat sowieso al een heerlijke speler is :) ): http://www.inmatrix.com/files/zoomplayer_download.shtml

Vervolgens kun je bij het afspelen van een ntsc bestand of dvd instellen dat het op 25fps moet worden gespeeld. Het beeld en geluid spelen dan iets sneller af, zoals dat ook gewoon met PAL is.

Overigens gebruik ik zelf nooit de tvout dus ik zou niet weten hoe dit gaat werken :). Ik gebruik reclock echter wel om zowel pal als ntsc op 24 fps te spelen op een 72Hz refresh (projector), dat lukt prima.
Tweede punt is dat files met 29,97 fps niet werken, dan moet je daarvoor reclock even anders instellen (geen idee hoe dat gaat werken, altijd gekloot met ntsc :P )

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Digital-DNA

Digital-DNA

volgens mij is 30fps eigenlijk 29,97
in tijden van zwartwit tv was het 30,00fps maar sinds de introductie van kleur werd dit om technische redenen 29,97

meen ik me herinneren dat dat zo was, beschouw 29,97 gewoon als 30

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dit maakt het voor mij toch wel allemaal wat duidelijker, alleen is het volgens mij niet waar dat de refreshrate, die je voor je monitor kan instellen, geen invloed heeft op de weergave via tv-out. Wanneer ik namelijk de refreshrate instel op 60Hz draaide een 25fps film stotterent, wanneer ik hem op 100Hz zette, draaide de film zeer vloeiend. Maar ik ga aan de slag met Reclock.
Bedankt voor de reacties...

Verwijderd

Of monitortimings uitmaakt ligt er ook maar aan of je Tvout aangestuurd wordt via een aparte DAC/omzet chip (zoals de Chrontel chippies op veel kaarten). De ene chip doet dat wat beter als de andere.

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb het programma ReClock geinstalleerd, en tot mijn verbazing lopen nu zowel de 25fps als de 23,976fps films geheel vloeiend! Wat een wonder programma :) Mijn probleem is opgelost... Erg bedankt ShittyOldMan! 8)
Pagina: 1