Toon posts:

Waarom ben jij overgestapt van Windows naar Apple?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Ach, marketing praat moet je altijd met een korrel zout nemen, of het nou Apple, Intel of AMD is :)

Wat mij gewoon het meest aanspreekt is het OS, met name het register component dat compleet niet aanwezig is _O_, plus vindingen als Exposé en Quartz Extreme :)

Dat "tweaken" van een OS vind ik ook BS, moet gewoon goed werken, en geen gezeik met tools om alles soepeler te laten draaien.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 18:31:
[...]
ik kan nog wel tig dingen opnoemen, maar ga nou niet zeggen dat wij als Apple gebruikers STINKEN, dat is een regel rechte FLAME. ik zeg toch ook niet dat Windows gebruikers debielen zijn?!
Iedereen zijn keuze, maar je moet pas oordelen als je alle 2 de systeemen kent!
Als jij systemen 'kent' van je oom die ook nog eens vastlopen... misschien moet hij dan eens wegblijven van dialers en andere meuk. XP hoeft gewoon net zo vaak vast te lopen als OS-X. Als ik mijn G5 op het werk als voorbeeld voor alle Macs ga nemen dan vind ik het hoerenmachines want ze freezen compleet bij het inpluggen van een USB-stick. Kortom, think different betekent niet direct dat je niet meer na hoeft te denken. Probeer het wat minder narrow-minded te bekijken.

Als jij als bv die die leuke staafdiagrammen op Apple.com wilt geloven dan moet je dat zien als een keuze om marketing talk te geloven. Net zoals iemand de keuze wil maken om te geloven in een boek van veel pagina's wat overgenomen is uit een stel kleitabletten. Prima, maar hou het lekker voor jezelf en geef andere mensen ook de ruimte hun eigen mening te vormen.

Tot slot wil ik zeker gezien je reactie richting chem kwijt dat je wellicht eens kan doen met de woorden 'lighten up'.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Ik denk niet dat we zo in dit topic verder moeten, het taal gebruik wordt er zo ook niet beter op.
Maar weer on-topic en je mag me gerust uitnodigen in een ander topic of een IRC chat.

Verwijderd

Ik ben van een Apple Macintosh LC II met systeem 7.5 overgestapt op een PC met Windows, dat was zo rond 1997. Eerst met het Windows '95, daarna '98, 2000 en nu XP. Naast m'n PC's heb ik sinds 3 jaar ook nog een eerste type iMac DV met het laatste OS X erop.

Soms zit ik achter de PC en soms achter de mac, beide vind ik eigenlijk wel zwaar ok. Ik kan zo geen serieuze nadelen of voordelen opnoemen waarom je het een boven het ander zou moeten kiezen. XP doet qua stabiliteit niks onder van OS X.

Ik heb in XP nog nooit een blauw scherm gezien en het proceskillen gaat een stuk sneller dan bij OS X. OS X loopt ook weleens vast met de bekende kleurencirkel des doods. Als je vervolgens een proces probeert te killen zit je een eerst een kwartier te wachten en daarom reset ik 'm vaak liever.

Het Mac OS zit imho wel wat logischer in elkaar. Als je OS X vergelijkt met de screens van MS Longhorn dan zie je dat laatstgenoemde nogal beeldvullend is.. en waarom? omdat men bij Microsoft kennelijk vastzit aan de rolmenu's in de vensters ipv een variabele bovenin en omdat alle actieve programma's zonodig op de taakbalk moeten komen.

Daarnaast hebben ze nog een soort dock uitgevonden wat op dezelfde manier zou moeten werken als het dock van OS X, dit dock is niet geintegreerd maar komt als een extra "superbalk" rechts in je scherm. Kortom, allemaal troep wat net zo goed ergens weggestopt kan worden zoals Apple dat doet, waardoor je alleen een bureaublad en een menubalk overhoudt en je dus meer werkruimte hebt voor je applicaties.

Heeft Microsoft misschien iets getekend waardoor ze dit niet mogen doen? :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2004 20:38 ]

Verwijderd

Nog even een domme vraag tussendoor. Wat is nu een goede Office applicatie voor een Apple waarmee je ook MS Office bestanden kunt openen?

Ik weet dat MS Office ook te verkrijgen is voor de Apple, maar ik was eigenlijk op zoek naar iets goedkopers.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 18:00:
Nog even een domme vraag tussendoor. Wat is nu een goede Office applicatie voor een Apple waarmee je ook MS Office bestanden kunt openen?

Ik weet dat MS Office ook te verkrijgen is voor de Apple, maar ik was eigenlijk op zoek naar iets goedkopers.
Gratis goedkoop genoeg?

Verwijderd

Gratis is goedkoop genoeg, bedankt :)

Ik ga daar eens kijken, scheelt wee ruim € 200 voor een MS Office licentie.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 20:31:
Ik heb in XP nog nooit een blauw scherm gezien en het proceskillen gaat een stuk sneller dan bij OS X. OS X loopt ook weleens vast met de bekende kleurencirkel des doods. Als je vervolgens een proces probeert te killen zit je een eerst een kwartier te wachten en daarom reset ik 'm vaak liever.
Dat het een kwartier duurt voordat jij een proces kan killen heeft denk ik meer te maken met het feit dat je een nogal verouderde machine hebt dan met het feit dat OSX lang doet over het killen van processen. ;)

Ik geef toe dat OSX wel eens vast loopt maar dat is in mijn geval nog maar 1x gebeurt zonder dat ik er zelf iets mee te maken had. En de apps lopen natuurlijk wel eens vaker vast maar dat is geen OSX. :P

kleurbleur.nl

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 18:07:
Ik ga daar eens kijken, scheelt wee ruim € 200 voor een MS Office licentie.
Ik zie dat je (deeltijd) studeert. Je kan kijken of jouw school meedoet aan Surfspot. Dan heb je Office 2004 voor twee tientjes :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

kenneth schreef op 28 oktober 2004 @ 18:44:
[...]

Ik zie dat je (deeltijd) studeert. Je kan kijken of jouw school meedoet aan Surfspot. Dan heb je Office 2004 voor twee tientjes :)
Voor mijn laptopje heb ik al Office XP SBE aangeschaft ... duur grapje voor zo'n OEM-licentie € 200 :/

Verwijderd

Gebruik MacOS X Panther nu zo'n 4 dagen, bevalt mij uitstekend moet ik zeggen, alles wijst zich makkelijker dan in Windows, meegeleverde app. hebben meerwaarde dan de meegeleverde apps van WinXP.

Denk dat ik geen Windows machine meer zal aanschaffen :) Office 2004 werkt trouwens prima, vind het beter dan office voor Windows :D

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 22:35:
Gebruik MacOS X Panther nu zo'n 4 dagen, bevalt mij uitstekend moet ik zeggen, alles wijst zich makkelijker dan in Windows, meegeleverde app. hebben meerwaarde dan de meegeleverde apps van WinXP.

Denk dat ik geen Windows machine meer zal aanschaffen :) Office 2004 werkt trouwens prima, vind het beter dan office voor Windows :D
inderdaad, ook windows media player draait stukken beter dan de windows varianten. alleen messenger:mac blijft een sloom programma, die moeten ze eens nodig vernieuwen

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als Messenger:mac je niet bevalt kun je misschien Adium X proberen. Die ondersteunt ook MSN, naast ICQ, Jabber enz.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

ik mis Access in het Office pakket voor de Mac, ik weet dat er alternatieven voor zijn maar die zijn moeilijk of niet te combineren met Access voor Windows.
Sage schreef op 28 oktober 2004 @ 18:19:
[...]

Dat het een kwartier duurt voordat jij een proces kan killen heeft denk ik meer te maken met het feit dat je een nogal verouderde machine hebt dan met het feit dat OSX lang doet over het killen van processen. ;)
Een 400mhz iMac DV (even een heel belangrijke note.. een blauwe!!) moet snel genoeg zijn om processen direct de nek om te draaien. M'n oude PII 350hz met Windows XP doet het iig sneller. :)
Ik geef toe dat OSX wel eens vast loopt maar dat is in mijn geval nog maar 1x gebeurt zonder dat ik er zelf iets mee te maken had. En de apps lopen natuurlijk wel eens vaker vast maar dat is geen OSX. :P
Idd, lekker OS.. al is dat hier meer gevoelsmatig want ook over XP ben ik dik tevreden. Het lijkt alleen wel alsof het OS X meedenkt, dat idee krijg ik bij XP nooit.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 23:11 ]

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

bolleh schreef op 28 oktober 2004 @ 22:37:
[...]

inderdaad, ook windows media player draait stukken beter dan de windows varianten.
Mwoah, dat wil ik nou weer ook niet zeggen. Ik vind Windows Media Player op Mac OS X behoorlijk tegenvallen qua snelheid en interface. Wat dat betreft heeft RealMedia mij wel erg verrast met hun RealPlayer 10 voor Mac OS X, die is echt 1000000x beter dan de Windows-versie.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb realplayer de eerste maanden uit principe niet geïnstalleerd. Maar na een tijdje had ik het toch nodig en ik moet zeggen dat ik erg verbaasd was.. die speler is inderdaad helemaal niet onaardig.

WMP is wel aardig, maar niet zo boeiend. Bovendien heb ik er nog geen 1x goed mee in een stream kunnen spoelen.

• bolleh
Daedalus schreef op 28 oktober 2004 @ 22:58:
Als Messenger:mac je niet bevalt kun je misschien Adium X proberen. Die ondersteunt ook MSN, naast ICQ, Jabber enz.
ik heb adium nog niet geprobeerd, fire wel en hoewel het wel lekker werkt is het gewoon nog een beetje ontwenning, kzit pas anderhalve week op mn ibook, daarvoor 2-3 jaar msn op de pc dus je raakt nogal gewend aan die looks en waar alles zit enzow. maar ik zal em zeker eens proberen
FL!PNEUS schreef op 28 oktober 2004 @ 22:59:
[...]

Mwoah, dat wil ik nou weer ook niet zeggen. Ik vind Windows Media Player op Mac OS X behoorlijk tegenvallen qua snelheid en interface. Wat dat betreft heeft RealMedia mij wel erg verrast met hun RealPlayer 10 voor Mac OS X, die is echt 1000000x beter dan de Windows-versie.
mischien dat mijn mening niet helemaal gegrond is, het enige waar ik media player voor gebruikte was om af en toe naar de live stream van www.fresh.fm te luisteren, dat ging vaak niet goed etc, de 1e keer op mn ibook echter ging meteen goed, en verder heeft het playertje niet teveel fratsen. play en stop is eigenlijk wel voldoende als je live stream luistert. maar ik heb nog geen 1 keer echt een buffer underrun gehad, ook niet op itunes radio op de pc/mac overigens maar die heeft geen freshfm radio en das toch mn favo radiozender hier in utrecht :)

ik heb osx overigens al meerdere malen laten crashen vandaag, maar dit ligt eerder aan hardware issues, ik ben bang dat ik met mn ibook last krijg van die printplaat storing waarbij je zon mooi vervormd/freezend beeld krijgt enzow. gelukkig van mn ibook id wel in de range die apple kosteloos repareert :)

bovendien werk ik nu al weer zon 5-6 uur op mn ibook achtereen en geen vreemde dingen meer gezien :)

[ Voor 61% gewijzigd door bolleh op 29-10-2004 02:08 ]

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:38
Nou me PB 15" 1gig ram 128mb videokaart en wireless mouse staat eindelijk in de bestelling :D:D

Verwijderd

[quote]kenneth schreef op 22 oktober 2004 @ 17:11:

"Wat chem vertelde kan ik beamen: gister in de Apple Center in Den Haag werd als belangrijk argument voor een Apple aangevoerd "geen blauwe schermen meer" ... alsof ik die dagelijks heb :/ Zo slecht is al het andere ook niet (meer)"

Hahaha, dat hebben ze tegen mij ook gezegd.
Willen kennelijk geen blauwtje lopen... (wie wel?)

Chuba

Verwijderd

[quote]OzBoz schreef op 22 oktober 2004 @ 20:20:
[...]

"Als ik mijn G5 op het werk als voorbeeld voor alle Macs ga nemen dan vind ik het hoerenmachines want ze freezen compleet bij het inpluggen van een USB-stick."

Los van het feit dat ik met veel humor de discussies volg (wat een subcultuur, haha-leuk).

vraagje:
- heeft iemand last van freezen met usb sticks bij de PB?
Ik gebruik heel regelmatig deze sticks en als ik de PB aanschaf, hoef ik dat er dus niet gratis bij...
- wat is de oorzaak van freezen. Zou het aan de USB stick kunnen liggen.

(ik word overigens steeds enthousiaster en ga met kerst een PB kopen. Hoewel ik nu weer lees dat er nieuwe PB in jan verschijnen. Zouden de oude PB dat goedkoper worden...?)

chuba-chub

• Sage
Juist, als jij leert quoten en editen beantwoord ik je vragen. ;)

De oorzaak van het freezen lag aan de machine van OzBoz. Zover ik weet heeft hij er nu geen problemen meer mee en ik heb het nog nooit meegemaakt dat een Apple vast loopt door een USB stick en wij gebruiken ze zelf ook op mn werk. Ik werk trouwens bij Apple Centre Den Haag. ;)

kleurbleur.nl

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 29 oktober 2004 @ 09:18:
OzBoz schreef op 22 oktober 2004 @ 20:20:
[...]

"Als ik mijn G5 op het werk als voorbeeld voor alle Macs ga nemen dan vind ik het hoerenmachines want ze freezen compleet bij het inpluggen van een USB-stick."

Los van het feit dat ik met veel humor de discussies volg (wat een subcultuur, haha-leuk).

vraagje:
- heeft iemand last van freezen met usb sticks bij de PB?
Ik gebruik heel regelmatig deze sticks en als ik de PB aanschaf, hoef ik dat er dus niet gratis bij...
- wat is de oorzaak van freezen. Zou het aan de USB stick kunnen liggen.

(ik word overigens steeds enthousiaster en ga met kerst een PB kopen. Hoewel ik nu weer lees dat er nieuwe PB in jan verschijnen. Zouden de oude PB dat goedkoper worden...?)

chuba-chub
Ik heb een lenco usb mp3spelertje en mijn pb heeft geen problemen met freezen, wel mn mp3spelertje, maar dat doet ie ook bij windows :X

Zo meteen ff een overstapverhaaltje erbij :) (opmerking ben niet overgestapt van windows naar apple, maar van windows naar linux en ging een apple erbij gebruiken :))

Ik ben altijd gek geweest van linux dus na wat te hebben gekloot met Redhat (die me niet echt beviel) ben ik toen overgestapt naar een minimale linuxdistro. Bij die distro moest je alles lekker zelf compileren wat me heerlijk veel dagen gekost heeft en bergen kennis opleverde :) Deze pc moest dienst doen als terminal server via wlan voor mijn oude P120 laptop en het internetverkeer routen naar mijn athlonnetje. Deze pc waar dit op gebeurde draait nu al sinds kerst vorig jaar 100% probleemloos wat ik dus niet gewent ben ;) Vroeger draaide deze pc op windows 2000, windows 9x draaide er voor geen meter op, want bij gebruik van een AGP kaartje crashte de pc iedere uur (overclock foutje O-) ) en in linux dus niet :).[/ME]

Mijn athlon draaide toen nog op windows XP en hoewel die nogal gammel was wou ik gewoon eens kijken hoe lang windows XP een beetje werkbaar bleef voor mij. De pc hield het ongeveer 1 jaar vol toen ik het echt genoeg vond (5 keer inloggen voordat je profiel redelijk goed laadt is me wat lastig :P). En toen werd er Crux op gezet, ook een linux. Deze draaide heerlijk alleen moest ik nog steeds alles zelf compileren wat dus niet zo handig is als ik snel ff wat moest installeren. Dus na een paar weekjes kwam er Debian op en deze bevalt redelijk goed (beter dan fedora iig :P). Dat is nu een maand of 2 geleden.

Voor de zomervakantie was ik nog niet bezig met een nieuwe laptop en was ik aan het spelen met pearpc met OSX erop. Het liep natuurlijk als dikke *piep* door een trechtertje, maar OSX beviel me goed, vooral die BSD unix onderlaag 8).

Na wat centjes te hebben verdiend in de zomervakantie en de kabel van de adapter van mn laptop (Compaq Armada 4120 met linux) los contact kreeg, kwam ik op het idee om eens een nieuwe laptop aan te schaffen :) De eisen waren: niet groter dan mijn oude laptop (11,6" scherm zeer klein dus :P), moet linux op draaien, wlan en bluetooth en een lange batterijduur. Na wat zoeken kwam ik bij mooie pc laptops uit zoals een Acer TravelMate 8003LMib en een Sony VAIO VGN-S2HP. De Acer beviel me goed maar helaas hij heeft een 15" scherm dus afgekeurd. En voor de Sony vond ik geen informatie over linux erop en de prijs was beetje erg hoog € 1798,09 nu maar 3 weken geleden zat ie tegen de 2000 aan.

En toen dacht ik zo van OSX beviel me goed dus waarom geen apple. Dus ben ik eens naar de site van apple gegaan en heb de specs eens bekeken. Het eerste wat opvalt van de powerbook is dat ie weinig mhzjes heeft. Toevallig ben ik wel erachter gekomen dat een distributed.net client best veel gebruik maakt van die altivec en een powerbook 1.33 met 768mb geheugen 15.9 mkeys/sec haalt in OSX en mijn athlon 2600+ maar 7.95 in linux en 6.7 in windows :+.

Ondanks ik vaak lees dat de laptop slomer is ben ik er toch maar voor gegaan. Ik vond nergens een laptop die zo compact en veelzijdig is als de Apple Powerbook op de sony na maar die was te duur en miste info over linux erop. Bij de Powerbook hoefde ik niet eens linux erop te installeren omdat er OSX al een unix is, wat dus ook zeer aantrekkelijk is als linuxgebruiker :)

En toen heb ik em gekocht en ik gebruik em iedere dag, maar nog niet overal vanwege ontbreken tasje ;) De accuduur is fantastisch ik heb er ongeveer 5,5 uur kunnen werken met de backlight op minimaal cpu op spaarstand, wlan aan en bluetooth uit. Heerlijk :P

Momenteel heb ik de standaard 256mb geheugen erin, dit is echter te weinig als ik veel applicaties tegelijk heb lopen en dus soms iets slomer aanvoelt. Maar binnenkort bestel ik me 512mb erbij :) Er wordt ook vaak gezegd dat je minimaal 512mb geheugen moet hebben om OSX lekker te laten lopen.

Iedereen die niet echt een gamefreak is raad ik deze laptop aan. Microsoft Office voor Mac is trouwens ook beschikbaar, maar ikzelf gebruik liever OpenOffice.org. Quicktime kan je films mee afspelen maar ik gebruik liever Video Lan Client , die speelt werkelijk alles behalve Windows Media 9+, maar daar heb je Windows Media Player voor de Mac natuurlijk weer voor :)

Zo dat was het :P

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Koenijn, hartelijk dank :) Ik waardeer je post ontzettend, een erg nuchtere en praktische ervaring. Kan ik eens af en toe terug lezen als ik te weinig geduld kan opbrengen in de nog toekomstige aanschaf van een mac. :D

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• bolleh
jaa

de postbode kwam net met een pakketje aanzetten :)
een airport kaart en een airport express station, 1 van de weinige winkels die nieuw nog de gewone airport kaart verkocht, en een minuut na het aansluiten zat ik op de bank draadloos te internetten _/-\o_

• Sage
bolleh schreef op 29 oktober 2004 @ 15:56:
jaa

de postbode kwam net met een pakketje aanzetten :)
een airport kaart en een airport express station, 1 van de weinige winkels die nieuw nog de gewone airport kaart verkocht, en een minuut na het aansluiten zat ik op de bank draadloos te internetten _/-\o_
Elke AASP kan nieuwe airport kaartjes verkopen. Hoef je volgende keer niet zo erg meer op zoek. ;)

kleurbleur.nl

• bolleh
Sage schreef op 29 oktober 2004 @ 17:49:
[...]

Elke AASP kan nieuwe airport kaartjes verkopen. Hoef je volgende keer niet zo erg meer op zoek. ;)
weet ik, maar ik zocht er een die ze op voorraad had, en dan slinken je opties toch wel _heel_ erg snel, zeker als je het het liefst aan de deur bezorgd krijgt ;)

verder werk jij toch bij een apple dealer?
heb jij ervaring met de problemen aan de ibook modellen van die hoofdprintplaat? ik heb namelijk volgens mij een beetje last van.

gister deed het scherm af en toe vaag, af en toe liep hij vast en soms starte hij helemaal niet of niet goed op.
en zojuist starte hij weer niet goed op, ik hoorde wel het geluidje uit de speakers maar verder nix, beeld bleef zwart. toen oefende ik druk uit links van de trackpad en toen startte hij dus wel door, en nu 5 minuten later type ik dit bericht op de ibook...het serie nummer van de ibook valt ook in de range van ibooks die apple gratis repareert als ze dat probleem hebben.

wat zit daar links eigenlijk? harde schijf/processor ofzow?

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

bolleh, waarom ga je niet gewoon terug menn :)

• bolleh
Nitai schreef op 29 oktober 2004 @ 21:10:
bolleh, waarom ga je niet gewoon terug menn :)
hij is 2ehands :)
maar t gekke is dat hij het wel eerst een week probleemloos heeft gedaan

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

hmmm weird! heb je geen applecare?

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

bolleh schreef op 29 oktober 2004 @ 21:24:
[...]

hij is 2ehands :)
maar t gekke is dat hij het wel eerst een week probleemloos heeft gedaan
Dat maakt niet uit, gewoon naar een aasp gaan. Aan mij werd geen aankoopbewijs/bon gevraagd, ik had hem daar niet gekocht en had geen applecare. 2 weken later was ie -gerepareerd- terug, met alle settings+data intact.
(dit in tegenstelling tot de Dell van een oom die na de vervanging van een videokaart met een lege hdd terugkwam 8)7 )

[ Voor 6% gewijzigd door pinball op 30-10-2004 01:02 ]

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• bolleh
Pinball schreef op 30 oktober 2004 @ 01:00:
[...]

Dat maakt niet uit, gewoon naar een aasp gaan. Aan mij werd geen aankoopbewijs/bon gevraagd, ik had hem daar niet gekocht en had geen applecare. 2 weken later was ie -gerepareerd- terug, met alle settings+data intact.
(dit in tegenstelling tot de Dell van een oom die na de vervanging van een videokaart met een lege hdd terugkwam 8)7 )
denk dat ik dan toch maar binnenkort even in woerden langsga(machouse, is het dichste bij hier in utrecht/de meern)

is er ergens in de hardware/software waar je kunt zien wanneer hij ongeveer gemaakt is?
onder het toetsenbord staat op het zichtbare stuk printplaat copyright 2002 maarja dat zal wel geen productiedatum zijn maar final design oid van de printplaat

heeft iemand trouwens een idee wat er nou linksonder zit in de ibook(links van het trackpad dus) omdat daar enige handdruk uitoefenen de ibook weer laat booten. ik gok dat daar de processor en harde schijf zitten? aangezien het harde schijf geratel ook daarvandaan komt. het gaat om een g3 800 dual usb trouwens

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

maar bolleh, om weer ontopic te gaan, ondanks deze hardware issues, hoe bevalt de ibook je?

• bolleh
Nitai schreef op 30 oktober 2004 @ 11:41:
maar bolleh, om weer ontopic te gaan, ondanks deze hardware issues, hoe bevalt de ibook je?
ondanks dat ik nog wacht op mn extra reepje geheugen bevalt hij me goed, vooral osx werkt erg lekker. en dat zegt iemand die bijna anderhalf jaar op een windows pc heeft gewerkt met 2x 15" tft schermen. t was dus wel een hele switch van die config naar een single ibook. maar als dat met deze hardware issue verder goed loopt(wat ik wel verwacht, heb de apple service al meegemaakt met mn ipod) dan ben ik voorgoed apple gebruiker(mits ik geen geld oid heb uiteraard ;)) en dan komt er of een powerbook g5 als ze uit zijn of de dikste ibook g4 die je maar kan bedenken tegen die tijd ;)

overigens, als dual monitor gebruiker ben je natuurlijk gewend om bijv te internetten en tegelijkertijd te kunnen msnen of film kijken. dat film kijken gaat niet lukken erbij op 1 scherm, maar internetten/verslag maken oid en msnen tegelijk gaat een stuk makkelijker dmv expose. vaak laat ik bij een nieuw berichtje alle vensters verkleinen en kan ik daar al het berichtje lezen en kan dus meteen de window kiezen waar ik in verder wil gaan, lekker efficient dus allemaal :)

moet vast wel een genot zijn om dual screen te gebruiken icm expose _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door bolleh op 30-10-2004 14:12 ]

• Bigs
  • Niet online
Als je alleen ff snel een berichtje wil checken kun je ook F9 vast houden, als je dan loslaat gaat ie gewoon weer terug naar het venster waar je in bezig was.. ook erg handig :)

• MacDokie
  • Laatst online: 12-02 22:05
Op mijn werk kregen we een mac om er een leuk redactioneel verhaaltje over te schrijven. Het bedrijf is partner van Apple zelf en ik loop daar stage. Ik mocht ermee werken en na drie dagen was ik helemaal verkocht. Vervolgens heeft mijn baas gevraagd aan Apple zelf of een van zijn stagaires dat demomodel niet over kon nemen.

Vervolgens ben ik voor 1000e eigenaar geworden van een 20" imac G4 en staat ie nu naast de 22" Iiyama op mijn bureau. En ik ben er heel erg blij mee.

edit:

overigens gebruik ik mijn p4 nog steeds voor games enzo. Dat is gewoon minder met een mac

[ Voor 12% gewijzigd door MacDokie op 30-10-2004 20:15 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Verwijderd

Nu wel ja :9

Op Mac OS 8/9 moest je dat echt niet proberen...Wat liepen die dingen vaak vast (error 11, bommetje), de ene keer wel opstarten dan weer eens om onverklaarbare redenen vastlopen tijdens het opstarten..(Ook Macos 9: The Missing Manual; zegt zoiets als: Locksup during start-up: This should be quick to resolve...druk dan shit-appeletje in; want het is een extensieconflict...nou bij mij bleef ie ook daarmee gewoon hangen tijdens het opstarten (kale desktop)...staat er als dat niet werkt: doe dan een clean install, yeah right..daar gaat mn werk).
En het was niet eens truely-multithreaded geloof ik...Terwijl Windows en OS/2 dat al "eeuwen" deden.

Mijn ouders hebben nog steeds een iMac staan, maar ik zou m'n studiewerk er nooit aan toe vertrouwen. Althans niet aan alles lager dan Mac Os X.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 22:56 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Kom van linux naar mac, motivatie:

Windows naar linux jaren terug: Iedereen vond windows sucken en ook ik was niet echt gecharmeerd van windows 9x. Terug naar dos kon niet en OS/2 was helaas geflopt. Dan maar linux, veilig, snel en kompleet naar je hand zetbaar. In het begin was ik er weg van, mooier, handiger ook wel redelijk snel, ff iets opzoeken vond ik leerzaam en niet erg spellen speelde ik haast nooit dus dat was geen issue. Later sloeg dit om: Linux deed mij veel tijd verliezen om eens wat nieuws te doen, configureren betekende manuals lezen, omwegen zoeken enz. Hoogstwaarschijnlijk kon het wel makkelijk, eens je die makkelijke weg vond maar ik had geen zin meer om te zoeken, na 4 jaar was ik linux moe.
Terug naar windows wilde ik niet, niet dat ik het slecht vond maar ik ben dagelijks bezig met windows workstations en servers, s'avonds wilde ik een andere werleld binnenstappen. Mac's kende ik al lang als zijnde "die andere veel te dure computerleverancier die nog minder concurentie duld dan Microsoft in zijn markt" Meer en meer las ik positive verhalen over een stabile gebruiksvriendelijke omgeving waar alles intiutief werkte. Dat was precies wat ik nodig had. Mijn 3 jaar oude laptop was technisch gezien nog goed voor nog 3 jaar maarja je kent dat, tijd voor wat nieuws :p

De prijzen van de ibook en centrino van een gekend merk naast elkaar gelegd en de iBook was goedkoper (wat me dus echt verbaasde). Toe kon ik m niet meer weerstaan..

Werk nu enkele maanden op een mac en het bevalt me best.

You don't need eyes to see, you need vision

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 30 oktober 2004 @ 22:45:
Nu wel ja :9

En het was niet eens truely-multithreaded geloof ik...Terwijl Windows en OS/2 dat al "eeuwen" deden.
Het was wel multithreaded, alleen gebruikte het een andere manier van tijd toewijzen. OS9 en eerder waren Cooperatively multithreaded, wat inhoudt dat de applicatie zelf aangeeft hoeveel CPU tijd het denkt nodig te hebben. Windows, OS/2 en OSX zijn preemptively multithreaded, wat inhoudt dat het OS het schedulen doet. (In een notendop)

Overigens, een clean install in os9 houdt niet in dat je al je werk kwijt bent. Het houdt slechts in dat de oude System Folder wordt gerenamed en er een nieuwe wordt geinstalleerd. Het betekent niet dat de volledige schijf geformatteerd wordt ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Morgen komt de nieuwe iBook :)

Na 8 jaar PC 's wat anders proberen: ben benieuwd!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 19:28:

Ik heb na 10j Windows een iMac gekocht, en ik ga nooit meer een Windows PC kopen :Y)

Alles is veel logischer, gebruik Mac OSX nu zo'n 3 weken, en weet alle belangrijke systeem functies zo te vinden. Met Windows zat ik af en toe nog na te denken, "hoe doe je dat ook weer?" terwijl ik het al jaren gebruik :P

Meegeleverde software heeft ook meer waarde dan de meegeleverde software van Windows, gister een D-Link bluetooth module gekocht, en binnen een minuut had ik mijn telefoon gesynchd, danzij de meegeleverde apps iSynch en Bluetooth Assistant.

Zo zijn er ook een aantal zeer handige disk en netwerk utils meegeleverd, waar je in Windows moet grijpen naar 3rd party.

• Bigs
  • Niet online
De voorzieningen voor Bluetooth en WiFi zijn echt veel beter dan in Windows.

Ik heb geprobeerd vandaag een Windows XP PC aan te melden op een 802.1x netwerk, wat een hoop gedoe qua instellingen voordat het eindelijk werkte. Toen ik bij mijn Mac doorhad dat ik het in het Internet Connection programma in kon stellen (ipv het network preference panel) had ik het binnen een minuut werkend. En dan gebruikt het notabene nog het MSCHAPv2 protocol :)

Bluetooth is hetzelfde.. er is gewoon geen eenduidige standaard voor, echt matig.

• MacDokie
  • Laatst online: 12-02 22:05
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 19:28:

You're in for a surprise :P

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Verwijderd

Ja..dit is mooi spul. Ziet er allemaal netjes uit, werkt prima maar moet wel wennen. Niet alleen aan een Mac maar ook aan een laptop. Dat is op te lossen door binnenkort ook maar een iMac te kopen :)

Jammer genoeg dat SPSS nog al blijft vastlopen :(

Ik ga iig weer ff verder spelen.

• The_Invincible
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04-2022
Van een huisgenoot mocht ik een tijdje een PB lenen om eens met OS X te werken. Ik was hier zo van onder de indruk dat ik serieus ging kijken naar een mac.

Aangezien ik een laptop wilde en de iBook net vernieuwd was, was dit een makkelijke keuze. Met de cram 'n jam actie erbij kon ik er ook nog een iPod bij kopen voor weinig geld.

Ik zit dit bericht nu te typen op me iBook en ik moet zeggen dat hij me perfect bevalt!!Een hele hoge prijs/kwaliteitsverhouding. Ik had me geen betere laptop kunnen kopen.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
The_Invincible schreef op 11 november 2004 @ 02:12:
Van een huisgenoot mocht ik een tijdje een PB lenen om eens met OS X te werken. Ik was hier zo van onder de indruk dat ik serieus ging kijken naar een mac.

Aangezien ik een laptop wilde en de iBook net vernieuwd was, was dit een makkelijke keuze. Met de cram 'n jam actie erbij kon ik er ook nog een iPod bij kopen voor weinig geld.

Ik zit dit bericht nu te typen op me iBook en ik moet zeggen dat hij me perfect bevalt!!Een hele hoge prijs/kwaliteitsverhouding. Ik had me geen betere laptop kunnen kopen.
Wacht maar tot je die iBook een poosje hebt en je werkstation aan vervanging toe is. Wedden dat het een Apple wordt?! ;)

Once you go Mac, you never go back :P

Rookworst zonder R is ook worst.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

BezurK schreef op 11 november 2004 @ 09:56:
[...]

Wacht maar tot je die iBook een poosje hebt en je werkstation aan vervanging toe is. Wedden dat het een Apple wordt?! ;)

Once you go Mac, you never go back :P
Dat moet ik nuanceren... ik twijfel nog tussen een G5 en een Athlon64 :)
nee, natuurlijk niet. Als de financiën het toelaten: een G5-dual-dikke-vloeistofkoeling met een 30"-scherm (of 2 :P )

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:43
je moet je werkstation upgraden? je hebt anders nog een behoorlijk snelle.
Pagina: 1 2 Laatste