Toon posts:

Waarom ben jij overgestapt van Windows naar Apple?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Waarom zijn jullie overgestapt van Windows naar Apple? Bij mij op school hebben ze zowel Windows als Mac's. Aangezien de werkplekken schaars waren, waren de pc's altijd bezet. Ik heb toen vaak op de mac gezeten. [dat waren die emac's met die kleurtjes] Mijn interesse groeide richting apple. [ook door de adware/spyware en virussen op windows]

Vervolgens ben ik info gaan zoeken en toen ik het design zag was ik verliefd! Toch was ik redelijk angstig om over te stappen ivm progs e.d. Gelukkig had mijn buurman een mac die ik voor een week gekaapt heb en zodoende ben ik overgestapt. :)

Hoe is dat bij jullie gegaan, en vooral waarom?

Verwijderd

Ik ben nogal op hun reclame afgegaan eerst altijd gedacht van ja zal wel kan niet :P
toen eens wat vaker Apple in de gaten gehouden en na een tijdje, kwam ik er achter dat het toch wel gaaf was, maar had verder totaal geen ervaring :P

Heb toen een iMac G4 17" 1.25Ghz gekocht, echt een super ding!

de laatste tijd toen ik nog een PC had baalde ik er van als ik snel iets moest doen dat windows me altijd in de steeklied :'( met een Apple nooit meer gehad!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik gebruik nog steeds vooral linux op mijn desktop, en af en toe windows voor de keren dat ik een spelletje speel.

Vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar een laptop voor mijn studie (Nou ja, eigenlijk voor mezelf) en toen heb ik een paar punten voor mezelf gemaakt:

* geen windows (ik had er toen echt genoeg van)
* klein
* goede batterijtijd
* niet te duur
* processorkracht niet van belang

Uiteindelijk is het de iBook 12" geworden. Vergeleken met andere laptops van dezelfde grootte echt een koopje (bij x86 laptops worden ze duurder naarmate ze kleiner worden, bij apple's net het omgekeerde). Ik wou eigenlijk geen linux op mijn laptop omdat ik daar niet veel goede verhalen over hoor (veel problemen met ACPI, ik wil wel gewoon binnen 3 seconden door kunnen gaan met werken als ik mijn laptop open klap) en liever ook geen windows omdat de windows user interface mij een beetje ontgroeid is. Veel keuze heb je dan niet :P

Het is me uiteindelijk geweldig bevallen, ik kan alles met mijn laptop waar ik hem voor nodig heb, draadloos internet op de uni werkt nu perfect zonder extra software, goeie batterij duur, hij past in mijn Eastpack, en met over de batterij heb ik niets te klagen.

Enige vervelende is dat ik word uitlachen door mede-studenten omdat ik een Apple heb :|

• Pennywise0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb altijd interesse gehad in Apple. Maar geen geld om er een te kopen
Toen mijn vader via pc-prive een iMac G4 kon bestellen was dat mijn kans. En heb er geen moment spijt van gehad.
Vooral de stabiliteit, geen virussen en spyware zijn de pluspunten van de mac.
Ondertussen staat er een Powermac naast en ben van plan om een Powerbook 17" te kopen.
Nooit meer een pc. >:)

Verwijderd

Uitgekeken op windows, had elk hoekje/schempje wel gezien en ben graag bezig met iets nieuws.
Was van de zomer al van plan om een G4 te gaan kopen, maar dat is er toch niet van gekomen.

Voor school had ik nu een laptop nodig en dat is een 15" Powerbook geworden.
Helemaal verliefd op OSX! Al die grafische foefjes en de mooie stabiele werkende software. (Expose :9 )

In mijn opzicht is de PowerBook gewoon de mooiste laptop die er te koop is, ook die is weer prachtig gemaakt! O+

Ik kan me gewoon helemaal vinden in Apple, heb ook een 20GB iPod 3G en ben helemaal gek van de details en kwaliteit die tot aan elk stekkertje en de doos aan toe te vinden is. O+

Ook de hele denkwijze achter de software als iTunes en de iTms vind ik helemaal geweldig. En na de keynote van Tiger gezien te hebben kan het voor mij al helemaal niet meer stuk!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-02 16:59

jurma

simply connecting...

om eerlijk te zijn (deels onnodige replie zal dit wel zijn) ben ik nog niet overgestapt op apple, dit zou ik wel willen.
vooral voor de betere verhalen en het mooie design O+
alleen geld is een beetje rot probleempje, ik zie me zelf nog wel snel met een apple rond lopen

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op 14 oktober 2004 @ 20:00:

Enige vervelende is dat ik word uitlachen door mede-studenten omdat ik een Apple heb :|
Ook door de vrouwlijke mede-studenten? Die zijn er nl bij mij verliefd op. :)

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Gewoon teruglachen, dat zij Windows gebruiken (indien zij Windows gebruiken dan). Heb zelf nog geen Apple, maar zit er sterk over te denken om van het eerstvolgende wat een laptop word een Apple te maken. Strakke UI, hoog brag-gehalte, en werkt gewoon. Windows doe ik allang niet meer aan, en een Linux laptop is natuurlijk ook leuk, maar Apple is wat dat betreft gewoon wat verder geevolueerd, gewoon no nonsense, maar werken dus :).

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

wat?!
bij mij in de klas vind iedereen de Apple helemaal vet, supermooi, maar te duur en te anders.

( er zijn nog een aantal iBooks en PowerBooks in de klas gelukkig 8) )

Verder hebben ze allemaal zeker respect voor de Apples en vinden ze heel mooi, uitlachen is zeker niet aan de orde!

Wat voor opleiding doe je dan?

Verwijderd

Topicstarter
idd. klinkt als een MBO opleiding. ;)

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik ben voor Apple gegaan omdat ik het altijd al machtig interessant vond, en er op school (Grafisch Lyceum) ook regelmatig mee werkte.

Verder was ik echt helemaal klaar met de kuren van Windows, I know, je kan het wel fool en bugproof maken, maar het is in mijn ogen gewoon een inferieur OS tov OS X. (Flame! :P)
Met z'n eindeloze rare fouten, vastlopers, pozen van niks doen en toch 99% CPU usage en het overschot aan viri en spyware.

Daarnaast is het design gewoon verschrikkelijk mooi.
Mijn eerste Mac was een iBook 500 mhz, niet super snel maar ik heb er nog steeds een beetje spijt van dat ik 'm heb weggedaan, zo mooi. PS7 draaide er snor op, en je kon lekker DVD'tje kijken.

Toen had ik de smaak van OS X (10.2) aardig te pakken, dus na 2 maand een iMac G4 gekocht met 10.3. Nog ±8x zo lekker!!

Ik ontdek nog steeds nieuwe en goeie(!) apps voor de Mac, dus mijn PC blijft zo goed als onaangeroerd. Ik mis eigenlijk niks, zelfs Word (v. X) bevalt me beter op de Mac.

Later nog eens een iMac G3 DV 400 voor m'n ouders er bij gekocht, 10.3 op gezet en dat loopt super. Ze kunnen er zelfs mee omgaan!

En ja, ik doe een opleiding in de ICT/Grafische wereld, dus Apple = not done bij ex klasgenoten die Die-hard ICT'ers zijn *D
Heerlijk. En chix dig it!

beetje warrig stukje misschien, ben ff met 48 dingen tegelijk bezig

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 21:02:
idd. klinkt als een MBO opleiding. ;)
Bij mij is 70% zeer positief, iedereen vind het er mooi uit zien en het os vinden ze ook allemaal geweldig, sommigen snappen niet dat er iets anders als Windows bestaat.
die denken dat Windows de computer heeft uitgevonden :P dat zijn van die users als je vraagt wat voor computer heb je? zeggen ze Windows XP Home :+

Docenten vinden het ook allemaal geweldig behalve wat ICT docenten, die zijn jaloers en zeggen er niks op :+

Ik vind het echt Mega geweldig gewoon :D zie me sig, onderin :P
heb nu alleen een 40gb iPod 4g d8 dat die er nog niet tussen stond en me Airport Express ook niet (wat ook geweldig is :D heb nu geen kabel van me iMac naar me versterker lopen :D

als ze weer in de aanbieding zijn koop ik er nog 2 bij ofzow :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je mij een jaar+maand geleden zou hebben verteld dat ik deze tekst op een apple computer zou tikken dan had ik je stomverbaasd aangekeken. Ik had toen nog geen apple aangeraakt.

Ik ben echter een studie gaan volgen die een aantal Imacs G4 17" als werkplek aanbood. Deze werkplekken stonden er deels vanwege de soms een tikkeltje religieuze anti-MS houding en deels omdat de opleiding is gericht op open software. Nu is de mac niet zo open, maar biedt wel een goed platform die voor de opleiding belangrijk was: unix-based en
draait dmv darwinports / fink veel oss software.

Gaandeweg wilde ik zelf een eigen werkplek en wat om handen in de trein. Na de bevestiging van een aardige belasting meevaller besloot ik om dat te besteden aan een ibook 12" inch.

Waarom? Ik wilde;

1. klein
2. lange batterij duur
3. snel genoeg
4. niet te duur

Een paar weken geleden ging mijn windows pc stuk. Ik was hem 2 weken kwijt en heb hem eigenlijk totaal niet gemist. Ik doe er eigenlijk alleen nog spelletjes op. Af en toe dan.

Ik ben geen windows hater. Ik werk er op mijn werk mee en "het werkt". Bovendien levert windows zo nu en dan bij mensen problemen op en daar heb ik een zeer goede cent aan verdient. Maar serieus: windows is niet echt slecht, maar ik vind os x gewoon een prettigere omgeving.

Oh, en het trekt vrouwen aan, zo is de ervaring... :)

Verwijderd

Mijn PC werd oud, iTunes en Mozilla startten langzaam, een ventilator maakte lawaai en een van de twee harde schijven ging plots een paar keer uit en weer aan. Nog wat andere kleine klachten, zoals een niet-werkende slaapstand, kortom: tijd voor wat nieuws.

Toen eens op een rijtje gezet wat ik echt gebruikte: iTunes, Photoshop, Mozilla, Apache, PHP, RDP (MS Terminal Services), ACDSee, Secure Shell en wat klein grut. Nauwelijks spelletjes. En alles bleek beschikbaar te zijn op de Mac, soms precies hetzelfde, soms een gelijkwaardig of beter programma.

Linux doet het heel goed op onze servers op de zaak, maar voor thuis had ik er geen zin in. Open source software, zoals Apache, PHP en PostgreSQL is geen enkel probleem op de Mac (eigenlijk net zoals onder Linux), maar bleef onder Windows altijd wat vreemd aanvoelen.

Toen eens kijken bij een Apple Centre, want ik had nog nooit met een Mac gewerkt. Hoop vragen gesteld, nog een uur zitten rommelen op een G5: RDP Client geinstalleerd (nou ja: download, sleep naar Applications, klaar) en ik zat ingelogd op mijn werk. Spelen met Photoshop Elements en een Wacom tekenpen. De Mac bleek helemaal geen gek ding te zijn, maar was stil, snel, mooi en bruikbaar. Appeltje-C in plaats van Control-C went erg snel. Alt-Appeltje-H ("Hide Others") is mijn grote favoriet geworden.

Nog een tijdje over nagedacht en in april overgestapt. De PC is alleen nog aangezet om data naar mijn Mac te kopiëren (handig, zo'n iPod).

Alleen in juli had ik drie weken spijt: mijn Mac ging stuk, moest ter reparatie en dat duurde verrassend lang. Maar goed, mijn Mac en ik hebben ons voorgenomen nu nog heel lang en gelukkig te zullen leven.

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

"Dat is een gevoel, dat kun je niet uitleggen."

De belangrijkste reden is wel dat ik Windows helemaal zat was. Het eindeloze geherinstalleer, oppassen met alles wat je aanraakt, de onsamenhangende GUI (is het je wel eens opgevallen dat voor elke applicatie die Microsoft ontwikkelt ze een andere GUI ontwerpen?), waardoor het OS als een rommeltje overkomt, enz. Ik heb toen zeer actief naar Linux gekeken en ermee gespeeld. Mijn server is toen sowieso omgegaan naar Linux en dat is iets waar ik geen moment spijt van heb gehad, maar Linux op de desktop was en is het gewoon niet voor mij; ik vind het gewoon niet fijn aanvoelen en bovendien is het veel te veel gepruts voor mij om alles er een beetje aardig uit te laten zien.

Enter Mac OS X. Een collega van mij had een 12" PowerBook G4 gekocht en die mocht ik een avondje lenen. Het bizarre was was dat je gewoon alles in één keer gevonden hebt, het OS zit ongelofelijk intuitief in elkaar. Om mezelf niet voor de gek te houden heb ik toen mijn opa ermee laten werken, die regelmatig de grootste moeite heeft om dingen voor elkaar te krijgen in Windows. Die zat na een half uur vrolijk al CD'tjes te branden en lekker door het systeem te bladeren.

Het grootste probleem voor mij is altijd de prijs geweest, waardoor het er maar niet van kwam. In oktober vorig jaar kwam Apple echter met de iBook G4, een zeer betaalbare laptop. Omdat ik die iBook wilde gaan gebruiken voor school was ik eerst huiverig omdat ik bang was dat ik bepaalde dingen misschien niet kon gaan doen op mijn iBook. Na aardig wat research kwam ik erachter dat Mac OS X het enige alternatieve OS is waar Microsoft Word en Excel op beschikbaar zijn, iets dat voor mij echt heel belangrijk is daar ik OpenOffice.org een gedrocht van hier tot Tokio vind. Ook wat betreft programmeertalen zit het op Mac OS X wel snor, dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Daar komt dan ook nog eens bovenop dat ik alles met Mac OS X kan dat ik ook onder Linux deed, maar dan met een gelikte (consistente) GUI.

Omdat ik mijn 12" iBook toch net te zwak vind als primaire machine ben ik nooit helemaal geswitched, maar nu staat er een iMac G5 in bestelling, die mijn Windows-PC moet gaan vervangen. En daarna komt er never nooit meer een Windows-bak in mijn huis, echt niet. Windows kan mij geen nieuwe dingen meer bieden, want alles wat er in toekomstige versies van Windows komt heb ik nu toch al tot mijn beschikking, in een superieure uitvoering.

Het enige wat mij af en toe wel tegenstaat is de Mac-community, die alles wat Apple doet als heilig verklaren en zelfs de keuze van Apple voor een GeForce 5200Ultra, dat gewoon een zwakke kaart is, in de nieuwe iMac G5 te stoppen met hand en tand proberen te verdedigen. Maar aan de andere kant levert de community wel veel mooie dingen op. Kijk maar eens naar de themes en iconen voor Mac OS X, die zijn van zeer hoge kwaliteit, of naar de shareware op VersionTracker. Het is allemaal net dat stukje beter onder Windows...

En dat is wat mij zo erg trekt aan Apple, het hele platform.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• blouweKip
  • Laatst online: 25-12-2025
mja, ik zit er aan te denken om mn huidige x86 laptop (linux) in te gaan ruilen voor een ibook (12"), mede omdat ik mac os x erg mooi vind (kwa desktop) en omdat ik het gros van mn linux apps er ook op kan draaien (en op de mac draaien weer wat progjes die ik met node op linux mis, best of both worlds dus eigenlijk)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Nu ja, ik ben niet echt overgestapt op de Mac, de eerste computer die ik aanraakte was een MacSE. Apples waren echter niet de computers die ik primair gebruikte.

Toen ik begon met m'n studie (Technishe Informatica aan de TU Delft) heb ik na een jaar sparen een Dell Inspiron 500m gekocht. Hoewel ik liever een Mac had gehad, had ik toch gekozen voor een Windows laptop, omdat ik bang was dat ik niet alle programma's die ik nodig had kon draaien. Toen na een jaar de laptop, net buiten de garantie, kapot ging heb ik een 12-inch Powerbook gekocht. De Dell had niet helemaal aan mijn verwachtingen voldaan en ik was het ondertussen zat met Windows.

De Powerbook voldeed (gelukkig :P) wel aan m'n verwachting. De batterijtijd was lang (5 uur) en het formaat precies goed. Nagenoeg alle programma's die ik nodig heb zijn er ook voor de Apple, of iig een goede vervanger. En als laatste redmiddel heb ik Virtual PC.

De meeste begrijpen niet waarom je een Mac gebruikt. En als je dan vraagt wat er mis is met Mac OS X, dan weten ze daar geen antwoord op. Overigens vind ik het zelf ook moeilijk om te zeggen waarom ik Mac OS X beter vind dan Windows XP. Windows XP is niet slecht hoor, maar Mac OS X is toch net even wat doordachter. Het zijn de subtiele dingen die het net even wat prettiger maken. Het is iets wat je moet ervaren. Ik raad mensen dan ook aan om Mac OS X gewoon een week te proberen. Maar daar moet je dan wel weer voor open staan :P

Overigens is de Apple ook niet heilig. Mac OS X kan ook crashen en sommige programma's doen ook niet altijd wat je wil. Maar het komt minder vaak voor dan onder Windows XP.

En als mensen mij uitlachen omdat ik een Mac gebruik, dan lach ik net zo hard weer terug. :+

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

e meeste begrijpen niet waarom je een Mac gebruikt.
-Omdat een Mac geen rechter muisknop heeft.
-Er is vrijwel geen software voor.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De laatste jaren ben ik vooral bezig geweest met Linux en Windows als primaire OSsen (om en om). Windows was leuk, maar vond ik toch niet ideaal. Linux vond ik super krachtig, maar ik miste bepaalde zaken als DVD spelers en integratie van programma's e.d. Bovendien ben je met Linux veel te veel bezig met het werkend krijgen van je systeem, wat wel leuk is voor de hobby, maar niet als je echt werk hebt te doen.

Toen ik Mac OS X zag wist ik meteen dat het iets voor mij was. De kracht van Unix, maar dan in een mooi jasje en met eenduidige standaarden. Toen ik een jaar geleden een laptop wilde kopen was de keuze dan ook snel gemaakt.. een 12" Powerbook.

De bedoeling was eigenlijk om de Powerbook naast mijn PC te gebruiken, maar na 2 weken heb ik mijn PC uitgezet en toen is hij serieus 3 maanden niet aan geweest. Toen heb ik hem nog 1x aan gehad omdat ik wat bestanden moest hebben en sindsdien staat hij zonder toetsenbord en monitor in een hoekje niks te doen. Ik ben dus echt 100% geswitched :) Ik denk ook niet dat ik ooit nog een PC koop eigenlijk

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Ik was toe aan een nieuwe laptop. Mijn oude kreeg kuren, had te weinig geheugen maar vooral een reden voor een nieuwe was dat het scherm af en toe uitviel. Sinds een jaar of drie gebruik ik nu Linux maar Linux op mijn vorige lapop keerde dat het een hoop problemen gaf met de ondersteuning van verschillende hardware.

Ik moest dus een laptop hebben die snel is, goede ondersteuning voor hardware en als het even kon ondersteuning voor Linux. Als snel bleek dat deze erg schaars zijn, zo niet onvindbaar. Voor distrubuties als RedHat en Suse ben ik altijd een beetje terughoudend, die installeren nog meer troep dan Windows standaard doet. HP heeft sinds kort wel een Linux laptop maar daarvan ontbraken toen nog specs.

Toen viel mijn oog op de PowerBook met Mac OS X, dat sinds een paar jaar gebasseerd is op FreeBSD. Toen bleek dat Apple niet alleen het OS om FreeBSD gebouwd heeft maar ook nog je ook nog eens toegang geeft tot de core van het systeem, de shell, was de keus snel gemaakt. Het werken met bash en alle (standaard) unix-tooltjes vind ik echt een uitkomst en zou niet meer zonder kunnen.

De laptops waar ik toen nog echt tussen liep te twijfelen was een Dell met super groot scherm (1440x1024 pixels) op 1.7Ghz en een 15" PowerBook (1.5Ghz). Het prijsverschil is bijna €1000,- en dat is best veel!! Toch heeft de PowerBook het gewonnen mede dankzij de toegankelijkheid van de shell. Andere afwegingen waren de beschikbaarheid van ontwikkel omgevingen en de ondersteuning voor Java (ik heb echt het idee dat Java apps onder OS X sneller draaien dan op Windows). De prijs heb ik me toen maar over heen gezet.

En ik heb er geen spijt van. Ik doe 3 tot 3,5 uur met een accu, iTunes kopieert zonder morren (en vooral zonder allerlei vreemde tooltjes) ook CopyProtected cd's naar MP3, een geweldige GUI en alles draait super soepel. Ik gebruik de pc's die er nog staan steeds minder.... Wat trouwens ook geweldig is, is de ingebouwde WiFi, kan nu overal gaan zitten en behoudt verbinding met het netwerk (lees internet).

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm. Dat heeft m'n pappie op een gegeven moment bedacht. * CyBeR was 6 ofzo toen dat gebeurde ;) 't is dus niet zo dat ik een heel serieus verleden heb en echt geswitched ben. Overigens ben ik op de meeste OSsen (Classic MacOS en OSX, Windows, UNIX en UNIX-achtigen) wel thuis tegenwoordig.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 15-10-2004 00:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik ben niet zozeer overgestapt maar werk 10 jaar in grafische sector achter macs. Tegenwoordig meer PC gezien functie. Maar OS7/8/9 etc.. complete bagger en vastlopers. Dus nooit ook maar het idee gehad zo'n ding in huis te halen.

Maar paar maanden geleden zat ik te denken aan laptop. En sja.. ik kon wel weer een PC nemen dan heb ik er 3 en voegt het zo weinig toe. Wil hem vooral gebruiken voor wat bankhangen/surfen etc maar een PowerBook had voor mij nog wat toegevoegde waarde zodat ik thuis voor eigen bedrijf eventueel ook nog drukwerkklussen compleet kan maken. Dus in dat kader heb ik een PB gekocht, het rechtvaardigt de extra kosten niet echt, maar aan de andere kant, een verlicht toetsenbord is best leuk.

En daarbij, OSX is eindelijk een stabiel OS. Het duurde lang maar ze hebben het voor elkaar. En ik moet zeggen, bevalt me prima, mis nog steeds wat goede software alternatieven maar ach, daarvoor staan er nog PC's in huis.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Bigs
  • Niet online
Zonder OS X had ik ook zeker nooit een Mac overwegen.. ik heb wel met OS 9 gewerkt, maar ik vind het traag, lelijk en onhandig :) Heb nog wel een oude LC 630 met System 7.5 staan, dat werkt op zich nog wel aardig.

• SV3NNER
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:23

SV3NNER

Hello..Follow Me.....OK

Ik vind de mac wel een mooi OS
Het is alleen zo jammer dat je er niet veel spellen op kan spelen.
Dus voor een spellengek zoals ik heb ik er weinig aan erg jammer.
Mocht er ooit een goede support komen voor de mac dan ga ik
er toch is meer in verdiepen.

| Youtube |

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02 09:19
Hydraulik-Phunk schreef op 14 oktober 2004 @ 21:32:beetje warrig stukje misschien, ben ff met 48 dingen tegelijk bezig
Dat vind ik ook nog steeds zo mooi van mijn iBookje. Mijn oude laptop (1400 Mhz AMD, 256 ram) was misschien in megahertzen sneller maar zodra ik meer dan alleen eclipse draaide was het niet vooruit te branden. En dat terwijl ik ik op m'n iBook geregeld een programma of 20 heb staan draaien nog zonder dat ik het merk! :)

Alleen laatst probeerde ik Skype, dat volgens de activity meter 101.2% CPU kracht verbruikte 8)7

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 20:18:
[...]

Ook door de vrouwlijke mede-studenten? Die zijn er nl bij mij verliefd op. :)
idd :*)

bij mij wordt er vaak wel 1 of 2 keer per dag gevraagd "wat voor laptop is dat?", "waar koop je die?", etc :)

Maareh, om ff ontopic te blijven, ik ben vroeger al in aanraking gekomen met Apple toen ik zo'n beetje 10 jaar oud was. Mijn oom en mijn beste vriendje hadden beiden een Apple thuis staan. Ik heb 'natuurlijk' altijd een PC gehad daarna maar toen ik 4 jaar geleden aan mijn TI-opleiding begon groeide mijn interesse richting alternatieve besturingssystemen. Toen ben ik voornamelijk Linux en FreeBSD gaan gebruiken een aantal jaren lang. Daarna kwam voor mij ongeveer een jaar geleden de kans om een nieuwe laptop aan te schaffen via m'n pa (hij had mijn oude laptop nodig, en ik mocht een nieuwe uitzoeken) en toen zocht ik een goede, stevige laptop. Vooral de fysieke eigenschappen van de Powerbook spraken mij aan, en dat er dan OS X op stond was voor mij alleen maar mooi meegenomen :Y)

Na een paar avonden aanklooien bij m'n oom en tante - die al jaaaaaaren Macfans zijn - op hun iMac G4 was ik verliefd en compleet overtuigd. Dit was het!
En idd, heb toen een PB G4 15" aangeschaft en er is nog geen haar op mijn hoofd die er spijt van heeft. Sterker nog: als mijn huidige PC aan vervanging toe is wordt dat een powermac.... Geen PC meer voor mij dus :)

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Ik had nog nooit met een mac gewerkt en was op zoek naar een klein/licht laptopje, maar tot mijn schrik kwam ik erachter dat hoe kleiner en lichter de pc laptop, hoe duurder hij werd. Ik ben toen een keer een machouse binnen gewandeld en heb wat met iBooks en Powerbooks lopen klooien; ik was verliefd. De stilte(!!!), het uiterlijk (zowel van het OS als de Hardware), het OS, die dingen straalden harmonie uit.

Ik was uitgekeken op windows, niet dat ik het een slecht OS vind, maar ik was gewoon verveeld. Nu, na een half jaar heb ik echter nog wel windows ontwenningsverschijnselen, niet dat ik rechtsbovenin een scherm probeer weg te klikken, maar ik mis wel WinAmp; iTunes heeft te veel aan boord naar mijn smaak en MacAmp is gewoon #$%@#$.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

|orion schreef op 15 oktober 2004 @ 03:15:
[...]
Dat vind ik ook nog steeds zo mooi van mijn iBookje. Mijn oude laptop (1400 Mhz AMD, 256 ram) was misschien in megahertzen sneller maar zodra ik meer dan alleen eclipse draaide was het niet vooruit te branden. En dat terwijl ik ik op m'n iBook geregeld een programma of 20 heb staan draaien nog zonder dat ik het merk! :)

Alleen laatst probeerde ik Skype, dat volgens de activity meter 101.2% CPU kracht verbruikte 8)7
Idd, verdeling van cpu kracht en geheugen is vele malen beter. Mijn iBookje 500 met 384 mb trok ook prima iMovie, iPhoto, PS, Illu, Mail, Safari, Cyberduck, Word etc. tegelijk. (Overdreven je hele dock aanklikken :+)
Als je van de ene naar de andere applicatie wilde switchen ging dat altijd vrij probleemloos. Vooral als je een andere applicatie 'Hide' blijf je gewoon een soepel systeem behouden. Irritante toen nog was dat je nog geen Exposé had, dus moest Appel-tabben of de app aanklikken in je dock.

Nu op een G4 iMac 1.25 17" 512 mb klaag ik al helemaal niet meer *D

@Sorbogloeilamp; probeer het eens een paar weken. Je ergert je bont en blauw in het begin maar het went. Het zit zó vol met handige features, je hebt in een oogwenk een bepaald nummer te pakken of een playlistje in elkaar gefriemeld.
Wanneer je in iTunes in het wilde weg begint te typen (bijv. 'Soul') krijg je al je soulmuziek te zien wanneer je op genre geselecteerd hebt, of bijvoorbeeld de artiest 'Souls of Mischief' wanneer je op artist hebt geselecteerd.
Dit is dus buiten het zoekscherm om.

Ook de smart playlists zijn ideaal, en vooral als je een iPod hebt is het raten van nummers ultiem. Ik zag het nut er niet van in, maar ik gebruik het nu dagelijks tijdens het shuffelen. Over shuffle gesproken, die is niet zo best in mijn ogen. Vaak dezelfde nummers en artiesten terwijl je sommige cd's weken niet hoort.
Maar ook daarom is de smart playlist erg handig, kan je bijv. alle nummers afspelen die je het minst vaak 'ooit' hebt gehoord.

Give it a try :) -vooral als je een nette en grote collectie hebt is iTunes echt super.

[ Voor 33% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 15-10-2004 10:59 ]

Verwijderd

Ik maakte in 1991 (op de UT) kennis met de Mac. In die tijd waren PC's nog saaie bakken met groen monochrome schermen en was de Mac een multimediaal wonderapparaat met kleur, een volledige desktopomgeving, video, geluid en alles. Moge duidelijk zijn dat ik toen meteen verkocht was.

Ik wilde altijd een mac hebben maar had er eigenlijk nooit geld voor als student zijnde want face it, ze zijn gewoon 2x zo duur als PC's. Maar dat ze mooier zijn en lekkerder werken wist ik vanaf dag 1.

Toen dus toch maar PC en met Linux in de weer want Windows en ik zijn echt nooit vrienden geweest. Ik bedacht me hoe mooi het zou zijn als er een OS was dat de kracht van Linux zou hebben maar toch alle bekende apps (photoshop, office, etc. etc.) gewoon beschikbaar. Ik had al eens met NeXT/OPENSTEP gewerkt (voorloper van MacOS X) en dat vond ik al helemaal geweldig. Eeuwig jammer dat NeXT computers nooit zijn aangeslagen....

Toen kwam MacOS X uit en zag ik dat mijn 'droom' werkelijkheid was geworden. Dit was precies wat ik altijd hoopte dat iemand es mee op de proppen zou komen. Moest wel Apple zijn natuurlijk die dat uiteindelijk zou doen!

Eind 2001 had ik een sloot geld van iemand tegoed waarvan ik niet goed wist wat ik ermee moest. Als ie het zou storten had ik de volle mep belasting moeten betalen da's zeker. Toen was het moment daar: Ik zei bestel maar een G4 met Studio TFT scherm voor me en laat hem maar afleveren. De man ging akkoord en eindelijk had ik mijn voorheen onbereikbare machine: een G4 van zo'n 6500 keiharde Hollandse guldens.

Inmiddels is de G4 (466Mhz) vervangen voor een Powerbook G4 en deze jongen gaat echt never nooit meer terug naar Wintel! :W

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
He SorboGloeilamp heb je al eens naar audion gekeken ? is ook een hele mooie mp3 speler van panic software
http://www.panic.com/audion/

Misschien dat dit een beetje op winamp lijkt :)

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• BezurK
Daedalus schreef op 14 oktober 2004 @ 23:41:
[..]

De meeste begrijpen niet waarom je een Mac gebruikt. En als je dan vraagt wat er mis is met Mac OS X, dan weten ze daar geen antwoord op. Overigens vind ik het zelf ook moeilijk om te zeggen waarom ik Mac OS X beter vind dan Windows XP. Windows XP is niet slecht hoor, maar Mac OS X is toch net even wat doordachter. Het zijn de subtiele dingen die het net even wat prettiger maken. Het is iets wat je moet ervaren. Ik raad mensen dan ook aan om Mac OS X gewoon een week te proberen. Maar daar moet je dan wel weer voor open staan :P

[..]
Dat doet me denken aan dit interview met Steve Jobs, check wat hij zegt:
It's because when you buy our products, and three months later you get stuck on something, you quickly figure out [how to get past it]. And you think, "Wow, someone over there at Apple actually thought of this!" And then three months later you try to do something you hadn't tried before, and it works, and you think "Hey, they thought of that, too." And then six months later it happens again. There's almost no product in the world that you have that experience with, but you have it with a Mac.
Hij heeft voor de volle 100% gelijk. Het is de doordachtheid van zowel de soft- als de hardware van Apple. Het is de passie waarmee de producten ontwikkeld zijn en de harmonie tussen alle onderdelen. Je kan aan alles wat Apple maakt gewoon zien dat ze gemaakt zijn met pure passie. Kijk alleen al naar de fantastische verpakkingen waar alles in zit :)
Zelfs daar is goed over nagedacht. Dàt is de reden dat ik (en met mij vele anderen) verliefd ben op Apple :D

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Pinball schreef op 25 augustus 2004 @ 23:13:
Nog een switcher.
Net even gekeken, op de bon van m'n iBook staat 1-3-3. Al bijna 1,5 jaar 'geswitched' dus, hoewel die term niet echt op mij slaat: ik gebruik m'n vorige OS (linux) ook nog, en ik was daarvoor al een hele tijd windows-loos.

Ooit begonnen met één van de eerste IBM pc's die in Nederland aankwamen, DOS tot op het bot uitgeplozen en daarna gewoon doorgegaan met Windows. Ook professioneel want 'in de ICT', en toen begon ik tegen de beperkingen van Windows aan te lopen. Dus me toen verdiept in linux. Freesco, redhat, slackware, debian, en alle andere distributies ook trouwens :)

Ik had ondertussen besloten dat ik privé geen Windows wilde gebruiken, daarvan had ik al genoeg ellende op m'n werk. Maar ik merkte ook dat linux op de desktop gewoon veel werk was. Alles werkt uiteindelijk wel, precies zoals je wil, met controle, zonder virussen, gratis, maar o mijn god.. wat ging het soms moeizaam. En wat was ik het beu om libraries en dependencies te regelen voor progje X terwijl prog Y een andere versie nodig had.
Grmbl.
Voor m'n servers was ik eruit: Linux. Op m'n werk? Linux en Windows.
Als desktop? Toch ook maar Linux, d'r kan zóveel mee..

Maar ik wilde ook 1 machine die het gewoon deed. Zonder gezeik, zonder geklooi. Om mee te googlen als ik m'n linux server in de soep gedraaid had, om m'n mail te lezen als m'n desktop rokend de laatste restjes koelpasta aan het wegsmeulen was. Geen linux, geen Windows, dus een Mac!
Zo'n homoding??? Yep. Zo'n homoding.

Anderhalf jaar later, duizenden euro's lichter, 1 iBook rijker, heeft Apple er een fan bij.
Ondanks alles. Ondanks de prijs van 'service pack' Panther. Ondanks de hordes die je af en toe moet nemen om iets te doen zoals jij het wil ipv van hoe Apple het wil. Ondanks de zoektochten naar pakketten en tools die voor OSX nog schaars zijn.
Want uiteindelijk doet m'n (ondertussen al antieke, want G3 800) iBook het nog steeds lekker met 10.3.5. Kan ik 'm overal inprikken en zonder vrees voor virus of vijandelijkheden vrolijk netwerken en internetten. Doet alle multimedia-zooi het gewoon zonder morren. Heb ik geen last van linux problemen (glibc 8-2.54.1c is broken with smp enabled kernel 4.3-2.1-patch-0.44. bla), geen last van Windows problemen (m'n computer doet raar, Netsky.P, Bagle.L w32/lovesan.o, Adaware draaien, bla).
Vrienden en collega's zijn ondertussen even duur uit want al weer toe aan een nieuwe laptop. En hoewel die vele malen sneller zal zijn dan mijn iBook surfen en mailen en tekstverwerken we uiteindelijk even snel, alleen ik mooier :)

En dat is meteen het punt waarmee imo alle keuzes vallen of staan. Ik doe geen spelletjes, en geen rare dingen, en ik zeik niet als 'het internet' er niet hetzelfde uitziet als met IE. Daarom kan ik op een apple alles wat ik met windows of linux ook zou doen, respectievelijk beter en makkelijker.

Tegen de tijd dat apple even groot en monopolistisch genoeg is sta ik vooraan in de rij van mac-haters, maar tot die tijd heb ik 1 pc eh.. mac in huis die het doet, ondanks de beperkingen. Met een OS wat behalve stabiel en mooi ook handig is, en wat de 'grote katten' namen alle eer aandoet: een prachtige aaibare buitenkant, maar rauwe kracht van binnen.
Schaamteloze zelfquoterepost, maar 't geldt nog steeds.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

offtopic:
@ Hydraulik-Phunk & scan
Bedankt voor jullie reacties. Ik had Audion al geprobeerd, maar die respecteert de volgorde van de nummers in mijn full albums niet. (Misschien dat het aan m'n tags ligt, misschien aan mij, maar ik vond het iig hondsirritant)
Ben nu vastberaden met iTunes aan het klooien!

Ik heb ook met Mac OS dat ik me er op de een of andere manier prettig bij voel, natuurlijk ondermeer door expose, dat is echt fantastisch! :)

• OzBoz

OzBoz

BezurK schreef op 15 oktober 2004 @ 15:20:
Kijk alleen al naar de fantastische verpakkingen waar alles in zit :)
Zelfs daar is goed over nagedacht. Dàt is de reden dat ik (en met mij vele anderen) verliefd ben op Apple :D
Ik ben het er helemaal mee eens dat 'gelikt' iets is wat geldt voor Apple in general. En ook wanneer het om verpakkingen gaat, van iPod, naar Airport, van PowerBook naar G5 het zit allemaal neat verpakt. Echter dragen die verpakkingen natuurlijk wel bij tot hogere prijs. Alles moet betaald worden tenslotte. En ik vraag me af wanneer je bv € 50,- korting krijgt wanneer je alles in een plastic tas gemikt krijgt, wie dan nog graag die doos wil. Maar feit is dat Apple gebruikers (hoewel nu minder dan 5 jaar geleden) graag teveel betalen voor dingen, soms alleen omdat er andere firmware in de chip zat. Ook wel typerend.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:38
Moet zeggen dat ik pas vanaf de titanium pb apple mooi begon te vinden. Die half doorzichtige plastic doosjes was ik echt niet gek van :S

Ik ben windows gewoon zat, veel verschillende programmas draaien om alles tegen tegaan qua virussen spyware :r Bovendien ben ik tweaker af. Ik vind het niet meer leuk om met hardware bezig te zijn software uit te puzzelen. Aan en werken moet het zijn.

Daarom ook binnenkort voor mij een 15" PB :D

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
Low-Fi schreef op 15 oktober 2004 @ 20:22:
Moet zeggen dat ik pas vanaf de titanium pb apple mooi begon te vinden. Die half doorzichtige plastic doosjes was ik echt niet gek van :S

Ik ben windows gewoon zat, veel verschillende programmas draaien om alles tegen tegaan qua virussen spyware :r Bovendien ben ik tweaker af. Ik vind het niet meer leuk om met hardware bezig te zijn software uit te puzzelen. Aan en werken moet het zijn.

Daarom ook binnenkort voor mij een 15" PB :D
Je neemt me de woorden uit de mond, geen gekloot meer met pc's, het moet gewoon functioneren :) Mijn 15" PB komt volgende week binnen Afbeeldingslocatie: http://www.onzinforum.nl/images/smilies/cheer.gif

Verwijderd

Ik was een PC'er. Veel mee bezig geweest, zelfs toen ik klein was met Windows 3.0 zitten klooien en dan later alle windows versies gehad. Maar mijn eerste echt aanraking met Mac was toen ik naar een middelbare school ging in Blankenberge (Sint-Pieterscollege). Daar gebruikten ze bijna uitsluitend Mac. De iMacs waren leuk, werkten goed, maar OS 9 was naar mijn mening toch niet super te noemen. Maar de tijd gaat verder en ik studeerde er af en val weer terug op mijn eigen windows xp pc. Tot ik de iPod zag! Ik werd er direct 'verliefd' op! Zo'n jaar geleden heb ik dan ook maar een 20 gb model aangeschaft. En ik was er zo tevreden van dat mijn Mac-interesse direct is toegenomen. Zo ben ik alles wat beginnen volgen enzo...

En van het één komt het ander! Want nu ben ik een trotse bezitter van een Powerbook 17" en ik wil momenteel geen pc meer! :)

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06-2025
Mijn broer had al jaaaaren een Mac, nogal logisch, hij werkte in een ontwerpstudio. Maar ik dus stug een PC kopen, en steeds vaker begon ik me af te vragen waarom dezelfde handelingen bij mij zo veel lastiger, langzamer, or met meer knoppen ging dan bij mijn broer... die hele computer leek vooruit te denken. Toen mijn derde PC de geest gegeven had, en mijn broer nog steeds stug door kon werken met zijn Mac, ging ik overstag. PC prive bestond nog, en mijn baas had geen eiden qua hardware, zolang je maar Office kon draaien.

Dus kwam mijn eerste Macje in huis... een PowerMac G3. Nooit meer terug gegaan.

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Low-Fi schreef op 15 oktober 2004 @ 20:22:
Bovendien ben ik tweaker af. Ik vind het niet meer leuk om met hardware bezig te zijn software uit te puzzelen. Aan en werken moet het zijn.
Tja een bekende zei ooi, een tweaker doet alles en kan eigenlijk niets echt.... >:) :P

Maar een kern van waarheid zit er in,
lopen knoeien met je hardware en software tot het perfect is.... :|
Terwijl ik misschien iets meer uit geef maar wel goed werkende hardware, en redelijk goede software heb. Oke zelfs een Mac kan stuk gaan...
Heb zelf 4 weken zonder iBook gezeten... :'( Foutje kan gebeuren..... :|

Maar het complete plaatje hard en software is aardig goed.
* Hexley zal niet vrijwillig terug gaan naar de WinTendo.... ;)

Verder hoor je nog dat gezeur over die ene knop op de muis....
Nou die overbodige pokke knoppen op de normale muizen
stoort me tegenwoordig enorm.... :P
Hoe vaak ik die ctrl knop op het toetsen bord wel niet in druk van een wintendo,....
En dan is het, oopss.... daar is die andere rare muis knop voor..... :X

Na 3 jaar Apple / Mac moet ik niets anders meer, mijn schatjes draaien gewoon.... :>
En dat broertje liev nog bijna dagelijks bezig is met maffe probl's oplossen bezig is,
tja das een keuze.... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hexley op 16-10-2004 05:23 . Reden: Lay-out, enz. enz,... ]

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• HJR
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Ik vind het jammer dat iedereen zo af zit te geven op Microsoft. Het is misschien wel zo dat Microsoft Windows minder stabiel is, maar juist door de wisselwerking van concurrentie, zoals Linux, BSD, Windows en ook OSX is er nu juist een heerlijk OS gemaakt door Apple.

Ik ben zoals velen hier opgegroeid met de DOS/Windows machine. Ooit op mijn twaalfde begonnen op een Commodore 64 daarna een XT 8088 op 8 MHz! Met amber beeldscherm en DOS 5. Later een 386, Pentium, enz. Ik werkte ook in een computerwinkel tijdens mijn studie en had alleen gehoord van Apple, maar door de prijs en het onbekende nooit verder naar gekeken. Bij dat computerbedrijf veel probleemshit opgelost met Windows 95 en 98. Ik raakte uitgekeken op het OS en wilde wat nieuws. Mijn interesse in Linux was geboren. Vanaf 97 ben ik actief bezig met Linux en vorig jaar was er dan eindelijk de mogelijkheid om met PC prive mee te gaan doen, zonder afhankelijk te zijn van een bepaalde leverancier.

Dus ik kocht een Acer Travelmate laptop om hier een hardcore Linux op te zetten. Werkte allemaal prima, alleen de hardware ging om de havenklap kapot. Kapotte muisknoppen enz. Ding is 5 keer RMA gegaan en daarna was ik het zat. Ik heb mijn geld terugevraagd (was nog best een probleem) en een Apple gekocht.

Een vriend van mij had namelijk een half jaar eerder een TiBook gekocht en was onder de indruk van het design en het OS. Een UNIX basis met een gelikte schil en het belangrijkste, de commerciele programma's gewoon beschikbaar. Ik vond het toen te duur, dus voor een Intel laptop gekozen. Nu deze steeds kapot ging, daalde het vertrouwen in de kwaliteit van de hardware (tegenwoordig allemaal tuinstoelenplastic en Mickey Mouse design), omdat het allemaal goedkoper moet en toen toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een Powerbook 15" gekocht.

Ik moet zeggen wel een rib of twee uit mijn lijf, maar geen seconde spijt van gehad. Heerlijke machine, prachtig OS. Kortom :>

Mensen die het geld ervoor over hebben en gewoon geen gezeik willen zoals Adaware, en virussen, raad ik dan ook gewoon Apple aan.

Maar vergeet niet, juist door de concurrentie van Microsoft en andere partijen zitten we nu heerlijk op MacOS X, vergeet dat gewoon niet...

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:07
Antwoord op topictitel in 1 woord; ERGENIS

Lekker!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Waarom ik ben overgestapt?

Ik heb leren programmeren op een Mac, tijdens het eerste jaar van mijn studie. Er waren toen twee computerzalen voor de opleiding, een Mac zaal en een Sun zaal. PC's werden niet gebruikt. De Macs gebruikten we voor Lightspeed Pascal, Word, Excel, beeldbewerking, Snood en over het netwerk Tronnen. Dat was in 1997: inloggen en pauze houden, terugkomen en eindelijk ingelogd zijn, continu bommetjes op je scherm met MacOS 7. Dus alles bij elkaar niet echt een positieve ervaring.
Toen kwamen de iMacs en een vriendin had een roze gekocht. Die was er helemaal blij mee, maar ik vond het raar.
Jaren later werden de nieuwe iMacs geïntroduceerd en die wilde ik wel op een kastje in de woonkamer hebben, als mp3/mail/internet terminal. Dus op sta-hoogte, niet om lang achter te gaan zitten.
Sinds Windows XP ben ik ook steeds meer op de GUI gaan letten. XP vond ik al een hele verbetering tov 98, maar dat kon nog mooier. Ik heb toen een tijdje met skinning programma's ge-experimenteerd, zoals Windowsblinds, ObjectBar en DesktopFX. Ben nogal een eye-candy liefhebber :P. En afgelopen winter zag ik voor het eerst MacOSX en was ik helemaal verkocht! Dus heb ik een iBook gekocht toen ik weer een laptop wilde kopen.
Nu heb ik ook weer een pc, want ik heb niks tegen Windows ofzo. Ik vind dat beide platformen voor- en nadelen hebben. Van virussen en vaslopers heb ik ook zelden last, dus dat was ook geen reden om voor Apple te kiezen.
Ik gebruik pc en iBook ongeveer even vaak. Met m'n pc vind ik het sinds kort ook leuk om met hardware bezig te zijn, ontwikkelingen bijhouden en af en toe upgraden. En games doe ik ook niet op m'n iBook.
M'n iBook vind ik nog steeds vooral mooi, handig en slim. Maar een desktop Apple hoef ik niet. Best of both worlds dus.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Bigs
  • Niet online
HJR schreef op 16 oktober 2004 @ 20:23:
Ik vind het jammer dat iedereen zo af zit te geven op Microsoft. Het is misschien wel zo dat Microsoft Windows minder stabiel is, maar juist door de wisselwerking van concurrentie, zoals Linux, BSD, Windows en ook OSX is er nu juist een heerlijk OS gemaakt door Apple.

Ik ben zoals velen hier opgegroeid met de DOS/Windows machine. Ooit op mijn twaalfde begonnen op een Commodore 64 daarna een XT 8088 op 8 MHz! Met amber beeldscherm en DOS 5. [..]
Dos 5 op een 8088? In die tijd werkte je met DOS 2 of 3. Dos 5 stamt volgens mij uit het 386-tijdperk :) Is ook een beetje overbodig voor een XT.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:53
ik ben nog niet overgestapt, maar ga binnenkort toch wel switchen denk ik

ik gebruik mn pc lang niet meer zoveel als vroeger, en zeker niet zo veeleisend(enige waar hij tegenwoordig 100% door belast wordt is het omzetten van avi naar dvd)
verder ben ik het gedoe met windows zat en heb ik liever een laptop, plus dat looks voor mij _wel_ iets uitmaken

zal dus waarschijnlijk niet lang duren voordat mijn pc de deur uitgaat en ik een powerbook ga verwelkomen :)

maar eerst nog even een keertje oefenen met osx voor ik mn daadwerkelijke keus maak, hoewel dat meer een formaliteit lijkt te zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door bolleh op 17-10-2004 02:56 ]

• HJR
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Bigs schreef op 17 oktober 2004 @ 00:19:
[...]

Dos 5 op een 8088? In die tijd werkte je met DOS 2 of 3. Dos 5 stamt volgens mij uit het 386-tijdperk :) Is ook een beetje overbodig voor een XT.
Sorry was inderdaad DOS 3.22 op de XT DOS 5 was op de 386 ;)

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 14:30

waxle

Schavuit & Schobbejak

Op de Kunstacademie werd Apple verafgood en was je volgens velen geen echte ontwerper zonder een Mac op je bureau. Wat ik vervolgens niet snapte, is dat al die Quadra's, 8600's, 9200's en G3's waar we op werkten allemaal even hard konden crashen als een PC met Win9*... Ik verhaal halen bij de docenten, maar die zeiden tegen me dat een Mac alleen kon crashen als de gebruiker iets verkeerd deed. (typisch) Ik besloot in 1999 toch maar dat ik wel kritisch was en schafte een PII aan met win98. (onder het mom van: als ik dan gezeik met computers krijg, kan ik in ieder geval Microsoft de schuld geven)

Tot begin dit jaar zag ik geen reden om een Mac aan te schaffen; drukwerk kan tegenwoordig ook prima op een PC gedaan worden en ik zag het nut niet van een extra grote investering voor een geil buitenkantje.
Edoch...

Heb ik sinds een jaar samen met een maat een eigen bedrijf. Hij was wel vervent mac-gebruiker en we stonden dus in dubio bij de overweging welke nieuwe machines aan te schaffen. Feit blijft: als je samenwerkt is gelijke Hardware en OS wel preferabel.
Sowieso wilden we A-merk-apparatuur, omdat we er afhankelijk van zouden zijn voor ons inkomen en onze bedrijfsvoering. Het bleek ook dat Apple een uitgebreide langdurige ondersteuning aanbood in de vorm van Applecare, iets wat je als zelfstandig ondernemer best nodig zou kunnen hebben.

Na lang wikken en wegen en veel lezen over de voor- en nadelen van OSX en natuurlijk de presentaties van de G5 besloot ik mee te gaan in de aanschaf van 2 powermacs G5. Dual 1.8's om precies te zijn.

Nu, na ruim 10 maanden kan ik met een haat-liefde verhouding terugkijken op die aanschaf. Ja, ze zijn snel en krachtig, ja, ze zien er goed uit en ja, het OS went en werkt prettig.

Maar verder: 1 van de twee heeft 8 maanden dagelijks freezes gehad (ook wel beachball of death) de ander hield er na 3 weken helemaal mee op (doorgebrand moederbord), en begon na reparatie ook te freezen. Na HEEL VEEL zeuren en HEEL VEEL bellen met de Applecare werd die vervangen en (je raadt het al) die nieuwe deed hetzelfde: vastlopen.

De ondersteuning bij Apple is op zijn zachtst gezegd zo flexibel als graniet en ongelooflijk moeilijk te overtuigen van echte problemen (ze moeten een standaard callsheet afwerken en bij punt 293 komen ze er achter dat je probleem toch echt serieus is) Je moet HEEL erg je best doen om iemand in de 2e lijn te pakken te krijgen en om echt wat gedaan te krijgen moet je eerst brieven gaan sturen en ruzie trappen.(geheugen resetten?! zal ik jouw geheugen es resetten!)
Uiteindelijk kregen we mail van iemand uit San Jose die ons een oplossing aanbood: we moesten in onze terminal de Quartz Extreme-engine uitzetten. (wist niet eens dat ik 'm had) En inderdaad: presto, probleem verholpen. Bleef ik wel met de vraag: als ik iets uit moet zetten om mijn computer goed te laten werken, is dat dan een fix? Apple vond ook van niet en ze zeiden toe dat ze werkten aan een permanente oplossing.

Aan de andere kant... ( er is altijd een andere kant)
Werk ik nu wel met plezier op de machine en de koppeling van Adobe CS met Extensis X1 (lettertypen beheer), het Isynchen, je mp3's beheren, browsen, Video monteren, Audio bewerken... het gaat als een zonnetje. Netwerken en internet zijn een feest, dus Apple is wel een blijvertje, hoewel ik contact blijf zoeken met San Jose voor een permanente oplossing voor bovenstaande problemen.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik neem aan dat jullie de machines online hebben gekocht als ik het verhaal zo hoor?
Ik werk zelf namelijk bij een AASP en ik kan je wel vertellen dat als jullie de machines bij een AASP brengen, en ook voortaan koopt ;), je minder van dit soort problemen hebt. Deze kunnen namelijk gewoon veel betere support bieden dan Apple over de telefoon of online. Boven op het feit dat je lang in de wacht staat als je een probleem hebt is het ook zo dat het een hele toer is om de machine even te laten testen etc door Apple zelf. Dit is precies de reden dat je als bedrijf beter bij een Apple Authorized Serive Provider klant kan zijn dan bij Apple online.

kleurbleur.nl

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

waxle schreef op 17 oktober 2004 @ 18:08:
Op de Kunstacademie werd Apple verafgood en was je volgens velen geen echte ontwerper zonder een Mac op je bureau. Wat ik vervolgens niet snapte, is dat al die Quadra's, 8600's, 9200's en G3's waar we op werkten allemaal even hard konden crashen als een PC met Win9*...
Het al dan niet vastlopen van het OS was dan ook niet de reden dat de mac populair is onder grafisch ontwerpers. De reden zit 'm meer in dat de mac al sinds jaar en dag goede kleursynchronisatie (ColorSync) in het OS heeft zitten, terwijl dat voor windows in den beginne niet beschikbaar was en later slechts als (duur) product van aparte fabrikanten.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 17-10-2004 22:57 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BezurK
CyBeR schreef op 17 oktober 2004 @ 22:56:
[...]

Het al dan niet vastlopen van het OS was dan ook niet de reden dat de mac populair is onder grafisch ontwerpers. De reden zit 'm meer in dat de mac al sinds jaar en dag goede kleursynchronisatie (ColorSync) in het OS heeft zitten, terwijl dat voor windows in den beginne niet beschikbaar was en later slechts als (duur) product van aparte fabrikanten.
En niet te vergeten dat het ook altijd al een soort emotionele waarde voor veel mensen in die industrie heeft gehad. Apple was natuurlijk de eerste met een grafische interface en heeft dus eigenlijk die hele industrie aan de gang geholpen ;)

Veel mensen hebben hun baan te danken aan Apple, ook al weten ze dat zelf niet :P

• Brent
  • Laatst online: 10:11
Oww, dat had je nou niet moet zeggen! Is zo'n beetje de meest oppervlakkige opmerking die je maar kunt maken over PC's. Intel =! PC =! Windows. Zolang je dat niet ziet, zijn de zeloten de wereld nog niet uit.
BezurK schreef op 17 oktober 2004 @ 23:19:
Veel mensen hebben hun baan te danken aan Apple, ook al weten ze dat zelf niet :P
Beetje relatievering is hier wel op zijn plaats: de meeste uitvindingen vinden plaats niet omdat de uitvinder zo geniaal is, maar omdat zij toevallig de eerste zijn die het aan de wereld presenteren. Als Einstein z'n theorien niet had ontdekt, had iemand anders dat 3 jaar later wel gedaan.

In wetenschap en technologie bouw je op anderen en komt niets zomaar uit de lucht vallen. Bovendien lijkt de geschiedenis uit te wijzen dat Microsoft het geslaagst is in het presenteren van de gui, want sinds '95 is de gui pas in alle woonkamers terug te vinden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Breepee schreef op 18 oktober 2004 @ 00:03:Oww, dat had je nou niet moet zeggen! Is zo'n beetje de meest oppervlakkige opmerking die je maar kunt maken over PC's. Intel =! PC =! Windows. Zolang je dat niet ziet, zijn de zeloten de wereld nog niet uit.
Wat een onzin, wintel is gewoon een normale term voor windows op intel. Ik denk dat je in de war bent met wintendo.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• BezurK
Breepee schreef op 18 oktober 2004 @ 00:03:
[...]

Oww, dat had je nou niet moet zeggen! Is zo'n beetje de meest oppervlakkige opmerking die je maar kunt maken over PC's. Intel =! PC =! Windows. Zolang je dat niet ziet, zijn de zeloten de wereld nog niet uit.

[...]

Beetje relatievering is hier wel op zijn plaats: de meeste uitvindingen vinden plaats niet omdat de uitvinder zo geniaal is, maar omdat zij toevallig de eerste zijn die het aan de wereld presenteren. Als Einstein z'n theorien niet had ontdekt, had iemand anders dat 3 jaar later wel gedaan.

In wetenschap en technologie bouw je op anderen en komt niets zomaar uit de lucht vallen. Bovendien lijkt de geschiedenis uit te wijzen dat Microsoft het geslaagst is in het presenteren van de gui, want sinds '95 is de gui pas in alle woonkamers terug te vinden.
Heb je gelijk in, maar ik heb het nu puur over de grafimedia industrie :)
(en dus de reden waarom die industrie nog steeds zo apple-minded is)

• geertb
  • Laatst online: 15-11-2025
Ik wil in de toekomst eigenlijk overstappen naar Apple, bijv. een Powerbook. Voor zover ik ergens las is er een Windows-emulatie programma wat goed werkt? Ik zit namelijk met een ICT opleiding en werk waarin ik voor klanten nog wel eens wat Windows spul moet gebruiken. Natuurlijk heb je daar ook nog een Windows pc voor, maar het is wel makkelijk om bepaalde programma's in de emulatie te kunnen draaien.

• Whieee
  • Laatst online: 15-02 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

geertb schreef op 18 oktober 2004 @ 11:15:
Ik wil in de toekomst eigenlijk overstappen naar Apple, bijv. een Powerbook. Voor zover ik ergens las is er een Windows-emulatie programma wat goed werkt? Ik zit namelijk met een ICT opleiding en werk waarin ik voor klanten nog wel eens wat Windows spul moet gebruiken. Natuurlijk heb je daar ook nog een Windows pc voor, maar het is wel makkelijk om bepaalde programma's in de emulatie te kunnen draaien.
even zoeken had geholpen... maar ik ben liev vandaag :P

Die emulator die je bedoelt is Virtual PC. Daarmee kun je op je mac een virtuele (Windows) PC draaien (andere OS'es gaan ook), zodat je op je PowerBook ook de beschikking hebt over Windows programma's. De snelheid is natuurlijk niet te vergelijken met die van een pc, maar traag is het niet te noemen. Je bent wel erg afhankelijk van de hoveelheid RAM in je PowerBook. Het geheugen dat je reserveert voor je virtuele PC, is namelijk tijdens het gebruiken daarvan NIET beschikbaar voor iets anders, of de virtuele PC er nu iets mee doet of niet.

Als je dus veel gebruik gaat maken van Virtual PC, is het zeker niet overstandig om 1GB of meer aan RAM te nemen in je PowerBook. Ik kan sowieso aanraden om er 512MB of meer in te stoppen, maar voor Virtual PC mag er nog wel een stuk meer in.

Launching containers into space

• geertb
  • Laatst online: 15-11-2025
Whieee schreef op 18 oktober 2004 @ 11:32:
[...]

even zoeken had geholpen... maar ik ben liev vandaag :P

Die emulator die je bedoelt is Virtual PC. Daarmee kun je op je mac een virtuele (Windows) PC draaien (andere OS'es gaan ook), zodat je op je PowerBook ook de beschikking hebt over Windows programma's. De snelheid is natuurlijk niet te vergelijken met die van een pc, maar traag is het niet te noemen. Je bent wel erg afhankelijk van de hoveelheid RAM in je PowerBook. Het geheugen dat je reserveert voor je virtuele PC, is namelijk tijdens het gebruiken daarvan NIET beschikbaar voor iets anders, of de virtuele PC er nu iets mee doet of niet.

Als je dus veel gebruik gaat maken van Virtual PC, is het zeker niet overstandig om 1GB of meer aan RAM te nemen in je PowerBook. Ik kan sowieso aanraden om er 512MB of meer in te stoppen, maar voor Virtual PC mag er nog wel een stuk meer in.
Dank. Ik heb wel wat rondgezocht (inderdaad, ik geef toe, niet enorm goed) maar ik wilde vooral meningen horen of het een beetje goed werkt. Indien ik in de toekomst namelijk een Appletje aan schaf, is dit wel een belangrijke functie :)

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 14:30

waxle

Schavuit & Schobbejak

Sage schreef op 17 oktober 2004 @ 21:03:
[...]

Ik neem aan dat jullie de machines online hebben gekocht als ik het verhaal zo hoor?
Ik werk zelf namelijk bij een AASP en ik kan je wel vertellen dat als jullie de machines bij een AASP brengen, en ook voortaan koopt ;), je minder van dit soort problemen hebt. Deze kunnen namelijk gewoon veel betere support bieden dan Apple over de telefoon of online. Boven op het feit dat je lang in de wacht staat als je een probleem hebt is het ook zo dat het een hele toer is om de machine even te laten testen etc door Apple zelf. Dit is precies de reden dat je als bedrijf beter bij een Apple Authorized Serive Provider klant kan zijn dan bij Apple online.
Gekocht Online, zeker. Maar de reparaties konden door ons Applecare-pakket gewoon bij elke AASP uit worden gevoerd. Ik ga geen namen noemen, maar de eerste reparatie kostte 3 weken (bij de ASSP, ze kregen geen nieuwe logicboards binnen van Apple), en het enige wat ik terugkreeg was een Mac die 5 keer per dag een freeze had.
CyBeR schreef op 17 oktober 2004 @ 22:56:
[...]

Mee eens, op dat moment was Windows nog niet zover als Apple. Toch wil ik wijzen naar de emotionele waarde van Apple bij haar gebruikers. Voor mij gaat het namelijk voor een groot deel om de betrouwbaarheid waar Apple mee markette (destijds) en haar snelheid (een Slak met een Pentium-II processor op haar rug) Daar bleek in de praktijk maar weinig van waar.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
waxle schreef op 18 oktober 2004 @ 13:11:

Gekocht Online, zeker. Maar de reparaties konden door ons Applecare-pakket gewoon bij elke AASP uit worden gevoerd. Ik ga geen namen noemen, maar de eerste reparatie kostte 3 weken (bij de ASSP, ze kregen geen nieuwe logicboards binnen van Apple), en het enige wat ik terugkreeg was een Mac die 5 keer per dag een freeze had.

[...]
Het enigste wat Apple doet is de zaken doorschuiven naar de AASP. De AASP verdient hier niks mee en het kost ze ontzettend veel tijd terwijl er verlies op gedraait wordt. En het klopt inderdaad dat Apple de laatste tijd weinig spullen op voorraad heeft. Bijvoorbeeld voor een scherm van een Powerbook heeft een klant van ons 1,5 maand moeten wachten terwijl wij allang met de Powerbook klaar waren. Apple schuift ons wel de reparaties toe maar heeft ondertussen flinke problemen met het leveren van de parts naar ons. Zo krijgen wij klanten die onze service slecht vinden en alleen nog maar met Apple willen handelen terwijl ze daar dus juist slechter af zijn.

kleurbleur.nl

• Brent
  • Laatst online: 10:11
Pinball schreef op 18 oktober 2004 @ 00:39:
[...]

Wat een onzin, wintel is gewoon een normale term voor windows op intel. Ik denk dat je in de war bent met wintendo.
Op intel-cpus kun je heel wat andere OS-sen dan windows draaien, en windows kan ook op cpu's van andere siliconenbakkers draaien, dus wat die geuzennaam nu dient te beschrijven is me niet helemaal duidelijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Breepee schreef op 18 oktober 2004 @ 18:11:
[...]

Op intel-cpus kun je heel wat andere OS-sen dan windows draaien, en windows kan ook op cpu's van andere siliconenbakkers draaien, dus wat die geuzennaam nu dient te beschrijven is me niet helemaal duidelijk.
Heel simpel: Wintel is de geuzennaam voor Windows op een x86 of compatible platform. Daarmee worden dus ook AMD, VIA, Transmeta e.d. bedoeld. Echter omdat Intel de grondlegger is van de x86 architectuur wordt ook wel van het Intel-platform gesproken en hebben we het dus over Wintel. Dat je op x86 ook andere OS'en kunt planten doet in zn geheel niet terzake in deze draad...

• bolleh
ik type dit nu vanaf mijn vandaag gekochte ibook

ik moet zeggen dat osx ff wennen is maar het gaat nog niet eens zo slecht op het moment, natuurlijk wel af en toe windows afkickverschijnselen maarja das normaal na jaren windows te hebben gebruikt

moet zeggen dat osx stukken sneller went dan verwacht :)

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

bolleh schreef op 17 oktober 2004 @ 02:56:
ik ben nog niet overgestapt, maar ga binnenkort toch wel switchen denk ik
bolleh schreef op 18 oktober 2004 @ 23:44:
ik type dit nu vanaf mijn vandaag gekochte ibook
Das wel heel snel :)
Veel plezier d'r mee!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen van apple naar windows overstappen. :+

Denk dat de keuze dan niet zo erg slim is. 8)7

• OzBoz

OzBoz

cemackor schreef op 19 oktober 2004 @ 00:06:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen van apple naar windows overstappen. :+
Om daar even serieus op in te gaan, die zijn er ook. En eerlijk gezegd kan het me ook goed voorstellen dat zelfs in de prepress branche overgestapt gaat worden met de jaren. Ik ken vanuit mijn werk legio bedrijven die nu overstappen naar Indesign vanuit Quark. Met als voornaamste reden naast de hoeren-support van Quark, de prijs. En of je Indesign/Photoshop etc nou draait op Mac of PC, dat boeit niet. Maar wanneer je als bij grotere drukkerijen 30 Mac's hebt staan die afgeschreven zijn en vervangen moeten worden... hoewel een goede PC ook geld kost, daar kan op bezuinigd worden door geen Mac's te nemen. Ben benieuwd of dat gaat gebeuren, maar het kan me goed voorstellen dat het gaat gebeuren. Een gelikt OS is voor een workflow namelijk van ondergeschikt belang. In mijn ditch-Quark voorspelling van paar jaar terug begin ik in elk geval gelijk te krijgen, en terecht :)

• kiddyl
  • Niet online
Ik ben niet echt helemaal overgestapt, maar op een gegeven moment wilde ik een laptop en gewoon iets nieuws. Toen kwam ik dus in aanraking met OSX en dat vond ik geweldig. WindowsXP ken ik al helemaal binnenste buiten en mijn PC heb ik nog steeds op mijn bureau staan.
De iBook is geweldig vooral bij presentaties. Geen gezeur met tweede scherm aanzetten of overlay problemen bij het afspelen van filmpjes. Vooral 'iets' laten zien tijdens een presentatie met Expose is geweldig!
Verder kan ik met mijn 800 MHz eigenlijk alles doen wat ik wil, maar sneller mag altijd.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

Als mijn huidige pc het begeeft ben ik ook van plan een ibook te halen.
Waarom? stabieler, mooier, haast geen virussen en een mooi design (kwa uiterlijk). Ben ook een beetje zat van windows, het moet eens tijd worden voor iets nieuws. Het kost wel wat maar je moet het ervoor over hebben... :D

Verwijderd

Ben nog niet overgestapt maar op zeer korte termijn ga ik voor een iBook. Ik trein tussen Amsterdam en Maastricht en dan is zo'n lange batterijduur echt perfect. Verder ben ik Windows ook een beetje 'beu'. Mijn desktop PC draait als een trein en heb zeer zelden problemen maar ik wil toch ook 's in die wereld stappen die 'Apple' heet....

• Q

Q

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 04:21:
Als mijn huidige pc het begeeft ben ik ook van plan een ibook te halen.
Waarom? stabieler, mooier, haast geen virussen en een mooi design (kwa uiterlijk). Ben ook een beetje zat van windows, het moet eens tijd worden voor iets nieuws. Het kost wel wat maar je moet het ervoor over hebben... :D
Zie de kleine correctie hierboven

• OzBoz

OzBoz

Q schreef op 19 oktober 2004 @ 12:56:
[...]
Zie de kleine correctie hierboven
Waarom zo reageren? Waarom niet gewoon nadenken en beseffen dat ook OS-X zwakheden heeft die uitgebuit kunnen worden. Of dacht je dat die veiligheidspatches van september voor niets waren? mutherbiatch heeft absoluut gelijk met haast geen. Ik zou zeggen, lees eens wat meer online ipv bekrompen te reageren.

Dat er inderdaad enorm weinig virussen en andere tools zijn om OS-X om zeep te helpen is vooral gevolg van het feit dat het gezien de publiciteit niet de moeite waard is om een leuk virus te schrijven voor een beperkte doelgroep.

Even fyi, onder OS 7.x waren al virussen voor de Mac. Zie het niet als flame, maar meer als een aanmoediging een beetje nuchtere-hollander te blijven en zelf na te denken.

Verwijderd

[[quote]waxle schreef op 17 oktober 2004 @ 18:08: iets over een bedrijfsmatige aankoop. Ik sta op het punt om dezelfde beslissing te nemen en heb een paar aanvullende vraagjes:

1) wat voor een gebruiker ben je, welke programma heb je open?
2) je schrijft: " Feit blijft: als je samenwerkt is gelijke Hardware en OS wel preferabel". Vraag: wie heeft je gezegd? Mij wordt juist verteld dat alles nu uitwisselbaar is. Ik ben beniewd of dat dus klopt of niet.
3) je schrijft: " Na lang wikken en wegen en veel lezen over de voor- en nadelen van OSX " Ik heb op het internet gezicht naar goede vergelijkende info over voor en nadelen maar kan geen goede sites vinden. Welke bronnen heb jij gebruikt?

Chub

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 14:04:
2) je schrijft: " Feit blijft: als je samenwerkt is gelijke Hardware en OS wel preferabel". Vraag: wie heeft je gezegd? Mij wordt juist verteld dat alles nu uitwisselbaar is. Ik ben beniewd of dat dus klopt of niet.
Ben wel geen Waxle maar ken um ;) maar wat betreft gelijke systemen, in principe is er veel gewoon uit te wisselen. Al moet de gemiddelde maccer nog even leren standaard extenties te gebruiken (OSX vind dat ook fijn). Waar je vooral mee zit zijn fonts. Die waren namelijk niet 1:1 uitwisselbaar. Daar is nu veel verbetering in gekomen door de OpenType standaard, maar lang niet alle fonts zijn al goed beschikbaar als OpenType variant. Maar die heeft dus als voordeel dat het helemaal 1:1 compatible is.

Wat betreft de programma's bij Wax, zal wel ongeveer alles van Adobe zijn en iets als Final Cut Pro gok ik.

Maar gelijke systemen is altijd prettig. Hier werken nog wat mensen onder OS9.x en dat schept al vage problemen. Zeker qua rechten etc.

• Gluten Parody
  • Laatst online: 13:17
http://www.xvsxp.com

OS X tegen Windows XP, alles wat je
wilt weten (of niet) staat hierin. :)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Q

Q

OzBoz schreef op 19 oktober 2004 @ 13:24:
[...]

Waarom zo reageren? Waarom niet gewoon nadenken en beseffen dat ook OS-X zwakheden heeft die uitgebuit kunnen worden. Of dacht je dat die veiligheidspatches van september voor niets waren? mutherbiatch heeft absoluut gelijk met haast geen. Ik zou zeggen, lees eens wat meer online ipv bekrompen te reageren.

Dat er inderdaad enorm weinig virussen en andere tools zijn om OS-X om zeep te helpen is vooral gevolg van het feit dat het gezien de publiciteit niet de moeite waard is om een leuk virus te schrijven voor een beperkte doelgroep.

Even fyi, onder OS 7.x waren al virussen voor de Mac. Zie het niet als flame, maar meer als een aanmoediging een beetje nuchtere-hollander te blijven en zelf na te denken.
Sorrry maar je reageert veel te overtrokken op mijn kleine correctie, die weldegelijk corect is.

De persoon schrijft 'virussen'. Noem mij 1 virus voor Mac OS X en je krijgt een dikke kus van mij (dat kan een reden zijn om er geen te noemen terwijl ze er toch zijn maar geloof mij, ik zoen heel goed).

Ik hoef je verder vast niet bij het handje te pakken en uit te leggen wat het verschil is tussen een virus en een security vulnerability. Ja er zijn zo nu en dan wel security vulnerabilities, maar waar wordt dat ontkend? Met andere woorden: So what?

Ja ik weet dat ook oudere mac-os versies <9.1 virussen kenden maar daar heb ik het al helemaal niet over. Op het gevaar af een flamewar te starten beweer ik even stoutmoedig dat Mac OS 9.1 en ouder sowieso een rommeltje wat onmiddellijk naar Windows 2000/XP doet verlangen en dat Mac OS X versie 10.3 de eerste Mac OS versie is die echt serieus genomen kan worden (door handig venster beheer met exposé bijv.). (bij deze opmerking laat ik de revolutie van de begintijd even buiten beschouwing).

Vrees niet. Q heeft de Hollandse nuchterheid uitgevonden.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Er zijn idd voor Mac OS X geen bekende actieve virussen. Een paar proof-of-concepts en daar houd het mee op. De enige echte virus bedreiging onder Mac OS X zijn de macro virussen voor MS Office en de virussen voor de Classic Mac OS die je in de Classic omgeving onder OS X kunt oplopen.

De kans dat je een virus onder Mac OS X krijgt is dus zeer klein. Je zou voor de zekerheid een virusscanner kunnen installeren, al is het alleen maar om voor je Windows collega's de macro virussen uit de Word documenten te halen :P

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Dr_Frickin_Evil
  • Laatst online: 15-02 23:08
Ik zou toch best een ibook willen, maar er zijn nogal wat specifieke programma's die hierop zouden moeten draaien:

- Matlab + uitbreidingen
- MS Visio
- Spice programma's (PSpice, Orcad Spice oid)
- Verschillende kleine applicaties die waarschijnlijk wel onder linux werken

Hoe zit het met dit soort dingen? Voor school (TU/e Elektrotechniek) heb ik toch regelmatig wel dergelijke programma's nodig.

• Bigs
  • Niet online
Matlab is er voor OS X en ipv Visio gebruik ik zelf OmniGraffle. Maar inderdaad als je veel specifieke Windows applicaties gebruikt is een Mac geen handige keuze.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zat er aan te denken om een imac g5 te kopen om als 'werkcomputer' te gebruiken, maar er zijn een aantal dingen die me niet aanstaan:
-plaatsing harddisk, die 'hangt' er scheef in, en positie wordt ook nog regelmatig veranderd omdat 'ie in de monitorbehuizing zit: niet echt super voor levensduur/betrouwbaarheid ivm. inslijten lagers lijkt me
-garantieperiode: standaard slechts 1 jaar, terwijl de EU toch heeft vastgelegd dat de garantie voor meeste duurzame consumentenproducten minimaal 2 jaar moet zijn.

Misschien zie ik te snel complottheorien, maar de combinatie van die 2 bezwaren zijn vooralsnog de hoofdredenen om niet over te stappen.
Jammer, maar helaas. Misschien een volgend model/generatie.

NB: ik wil geen laptop, geen eMac met CRT-scherm, geen 2e hands en ook geen 200+ euro neertellen voor extra garantie (waarmee je dus wel een andere hdd zou krijgen bij defect, maar niet de gemoedsrust: zou steeds het idee hebben dat 'ie ieder moment kapot kan gaan).
De Powermac G5 heeft dan wel een aparte kast waar de harde schijf rustig z'n rondjes kan draaien, maar die valt ruim buiten mijn budget, zeker met monitor erbij geteld (en heeft ook maar 1 jaar garantie).

Verwijderd

[quote]OzBoz schreef op 19 oktober 2004 @ 16:08:
[...]

Ben wel geen Waxle maar ken um ;) maar wat betreft gelijke systemen, in principe is er veel gewoon uit te wisselen. Al moet de gemiddelde maccer nog even leren standaard extenties te gebruiken (OSX vind dat ook fijn). Waar je vooral mee zit zijn fonts. Die waren namelijk niet 1:1 uitwisselbaar. Daar is nu veel verbetering in gekomen door de OpenType standaard, maar lang niet alle fonts zijn al goed beschikbaar als OpenType variant. Maar die heeft dus als voordeel dat het helemaal 1:1 compatible is.

vet bedankt voor je tips. Ook voor de link van alcatrash.
Ik ga er nu weer dieper in duiken. het valt me op dat op deze site veel mensen zeggen dat ze apple goed vinden, maar ze gaan er niet altijd op in waarom. Ook advocaat van de duivel spelen, vind ik wel prettig als je zo'n overstap maakt. Weet je misschien 5 redenen waarom ik geen apple zou moeten aanschaffen. (ik hoop van niet....:)

chuba

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik ben vanuit mijn beroep (grafisch vormgever) al jaren aan Mac's gewend. Alleen dat brakke OS9 weerhield mij altijd. Zelfs Win98 was beter...

Met de komst van OSX was ik verkocht, ik moest en zou er privé een hebben.

Qua ruimte in huis (dikke PC, 2 schermen) was ik wat beperkt, en ook voor mijn studie en werk was het handiger om een portable te hebben. Hoefde niet per se top-of-the-line of stat-of-the-art te zijn, als er maar OSX op draaide. Het werd een iBook G$, vorig jaar 1 december was het zover... Things wille never be the same... :)

Nog geen cent voor betaald ook. Mijn enorme lading overuren heeft daarvoor gezorgd.
:*) daar heb ik ook mijn 300D aan te danken...

Het waarom: OSX is voor mij het ultieme stabiele OS met goeie grafische interface en compatibiliteit, beschikbare grafische software en - niet te vergeten - muzieksoftware :)

Ik ben bang dat mijn volgende 'desktop' ook een G5 gaat worden... voor hetzelfde geld als waar ik 3,5 jaar geleden mijn - toendertijd dikke - PC voor kocht kan ik nu in dat topsegment, misschien net geen dualpoc, instappen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ramzzz op 20-10-2004 12:10 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Q

Q

Dr_Frickin_Evil schreef op 20 oktober 2004 @ 11:32:
Ik zou toch best een ibook willen, maar er zijn nogal wat specifieke programma's die hierop zouden moeten draaien:

- Matlab + uitbreidingen
Is er idd, maar weet niet of die uitbreidingen ook beschikbaar zijn, ken het prog verder niet echt.
- MS Visio
Met omnigraffle kun je schitterende diagrammen maken (mooier dan visio) maar het is maar net waar je visio voor gebruikt.
- Spice programma's (PSpice, Orcad Spice oid)
Weet ik niet.
- Verschillende kleine applicaties die waarschijnlijk wel onder linux werken
Check Darwinports en Fink.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Naast MatLab is er ook Maple, wellicht biedt dat dezelfde functionaliteit. Is alleen niet erg snel op mijn G4 1,25 Ghz.

Apple zal in de volgende versie van Mac OS X een gratis grafische calculator (voorheen bekend onder de naam Curvus Pro X) meeleveren, die overgekocht is van een Zwitsers bedrijf. Zie plaatjes hier:
* http://images.appleinsider.com/images/tiger8a2graph1.gif
* http://images.appleinsider.com/images/tiger8a2graph2.gif
* http://images.appleinsider.com/images/tiger8a2graph3.gif
* http://images.appleinsider.com/images/tiger8a2graph4.gif

Site van Curvus Pro X: http://www.arizona-software.ch/applications/curvusprox/en/ (Check screenshots op deze site)

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Ramzzz schreef op 20 oktober 2004 @ 12:06:
Qua ruimte in huis (dikke PC, 2 schermen) was ik wat beperkt, en ook voor mijn studie en werk was het handiger om een portable te hebben. Hoefde niet per se top-of-the-line of stat-of-the-art te zijn, als er maar OSX op draaide. Het werd een iBook G$, vorig jaar 1 december was het zover... Things wille never be the same... :)
hoofdletter 4 _/-\o_ :+

• Nitai
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

thnx Ramzzz voor de ontopic post :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• OzBoz

OzBoz

[quote]Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 12:03:
OzBoz schreef op 19 oktober 2004 @ 16:08:
vet bedankt voor je tips. Ook voor de link van alcatrash.
Ik ga er nu weer dieper in duiken. het valt me op dat op deze site veel mensen zeggen dat ze apple goed vinden, maar ze gaan er niet altijd op in waarom. Ook advocaat van de duivel spelen, vind ik wel prettig als je zo'n overstap maakt. Weet je misschien 5 redenen waarom ik geen apple zou moeten aanschaffen. (ik hoop van niet....:)
Ik ben zelf erg voor best of both worlds. Mijn PB heb ik gekocht omdat ik het geld wel kon missen (als is het veel meer dan gelijkwaardig PC-notebook) en omdat ik nou eenmaal in de grafische hoek werk en soms een mac wel praktisch kan zijn met uitwisselen. Ik wilde een laptopje, een derde PC had weinig toegevoegde waarde. Nu veel geld kwijt maar wel een erg gelikt laptopje.

De redenen om iets al dan niet aan te schaffen zijn voor iedereen anders. Net zoals de redenen om iets niet aan te schaffen. Speel je veel games dan moet je geen Mac kopen. Vindt je OS-X geil dan moet je geen PC kopen. Persoonlijk vind ik de enige argumenten om een Mac te kopen, je gebruikt software alleen geschikt voor mac, je werkt in grafische sector waar mac's de overhand hebben of je hebt teveel geld en houdt van de looks. Vroeger waren er zowel software als hardwarematig veel grotere verschillen. Nubus, SCSI etc. tegenwoordig gebruiken Mac's gewoon PCI, zijn de harddisks gewoon IDE en is het ram gewoon standaard mem gelijk aan PC. De processor, die is anders.

Wat Apple erg mooi doet is het bouwen van de computers, de desktops zijn ook voor wat je krijgt prima geprijst. PB's vind ik eigenlijk te duur maar als je het dan toch kan missen... Het is met alles een kwestie van persoonlijke afwegingen, ik heb graag beide en zowel thuis als op het werk is dat het geval. In december zit ik 10 jaar achter een mac en wat betreft pc's is dat zo'n 11 jaar. Beide hebben zo hun voordelen. Voor mij persoonlijk (thuis) kan ik me prima redden met een PC alleen maar zou ik met een Mac weer wat software missen als ik geen PC had buiten de games. Al wordt er op www.sourceforge.net aan een hoop software gewerkt en dat is mooi.

Maar wat je kiest ligt dus gewoon aan jezelf, je kunt ook altijd een leuke Apple kopen en even wachten op aanbieding voor een PC, die kosten toch relatief weinig tegenwoordig. Al ben je ook wel snel 1100-1200 kwijt wil je er lekker op kunnen gamen enzo. Allemaal keuzes ;) succes :)

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10-2024

NielZ

Casual

cemackor schreef op 19 oktober 2004 @ 00:06:

Denk dat de keuze dan niet zo erg slim is. 8)7
Jep, die zijn er. Ik bijvoorbeeld. :+

Al vanaf m'n tweede gebruik ik Mac's. M'n vader zat in de grafische wereld, en we hadden thuis een Mac+ staan. Daar deed ik altijd Memory (voor de kenners: met die boef en de agent) op. Later een LC475, in '99 een Blueberry iMac en in 2000 heb ik m'n eerste Ruby iMac gekocht. O+
Ondertussen kwam ik te werken bij een computerzaak. Een vriend van mij werkte er, ik was toch op zoek naar werk en het leek me wel geinig. Thuis bleef ik actief me iMac gebruiken, op me werk verkocht ik dus windozen. En toen is het misgegaan. Waarschijnlijk heb ik mezelf geïndoctrineerd oid door télkens te blijven zeggen "ja ja mevrouwtje, Windows XP is echt een top OS, dit is een supercomputertje! :*) ". In Mei 2003 kocht ik mijn eerste PC. Vol gestuntel begon ik aan XP; veel ervaring had ik niet. ;)
Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder, en ga ik als de nieuwe Powerbooks uitkomen er diréct eentje bestellen. De mooie harware maar vooral het mooie OS zijn zo vele malen beter dan XP. Nog stééds zitten er dingen in XP die ik niet begrijp, of functies die ik niet kan vinden. Het werkt gewoon niet intuïtief; iets wat OS X wél heeft.
Het hebben van een Mac heeft tegenwoordig een zekere status; je bent 'anders', maar op een leuke manier. Ik vond (en vind) het gewoon prettig om tot die 'selecte' groep te behoren, waarbij de gebruikers een 'ons-kent-ons' gevoel hebben. :)

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

• bolleh
NielZ schreef op 21 oktober 2004 @ 01:39:
[...]

Jep, die zijn er. Ik bijvoorbeeld. :+

Al vanaf m'n tweede gebruik ik Mac's. M'n vader zat in de grafische wereld, en we hadden thuis een Mac+ staan. Daar deed ik altijd Memory (voor de kenners: met die boef en de agent) op. Later een LC475, in '99 een Blueberry iMac en in 2000 heb ik m'n eerste Ruby iMac gekocht. O+
Ondertussen kwam ik te werken bij een computerzaak. Een vriend van mij werkte er, ik was toch op zoek naar werk en het leek me wel geinig. Thuis bleef ik actief me iMac gebruiken, op me werk verkocht ik dus windozen. En toen is het misgegaan. Waarschijnlijk heb ik mezelf geïndoctrineerd oid door télkens te blijven zeggen "ja ja mevrouwtje, Windows XP is echt een top OS, dit is een supercomputertje! :*) ". In Mei 2003 kocht ik mijn eerste PC. Vol gestuntel begon ik aan XP; veel ervaring had ik niet. ;)
Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder, en ga ik als de nieuwe Powerbooks uitkomen er diréct eentje bestellen. De mooie harware maar vooral het mooie OS zijn zo vele malen beter dan XP. Nog stééds zitten er dingen in XP die ik niet begrijp, of functies die ik niet kan vinden. Het werkt gewoon niet intuïtief; iets wat OS X wél heeft.
Het hebben van een Mac heeft tegenwoordig een zekere status; je bent 'anders', maar op een leuke manier. Ik vond (en vind) het gewoon prettig om tot die 'selecte' groep te behoren, waarbij de gebruikers een 'ons-kent-ons' gevoel hebben. :)
dat laatste klopt idd, nu ik bezig ben met de overstap van pc naar apple(maar nu nog heel even beiden in huis heb) hoor ik van de meeste pc gebruikers "waarom" of "je bent gek". terwijl als ik het tegen een mac user zeg dan is het van "goeie keus" "welkom bij de club". je krijgt echt hele leuke reacties van maccers, en ook vaak bieden ze hulp aan.

osx is voor jou mischien intuitief maar voor mij niet echt, ook niet verwonderlijk natuurlijk als je bedenkt dat ik van dos via win 3.11, 95 en 98 naar xp ben gegaan maar toch kan ik heel aardig met osx uit de voeten. hoewel dat vast ook komt omdat ik zulk soort dingen snel door heb. mn ouders zouden er meer moeite mee hebben om na zon tijd van windows naar osx te moeten switchen.

maar tis gewoon een feit dat een ander os gewoon gewenning vereist. en dat kost nu eenmaal even wat tijd

Verwijderd

Wat ik ook altijd grappig vind is dat ondanks het feit dat Apple een stuk duurder is dan PC's, de gemiddelde Maccer absoluut niet het type is dat 'teveel geld heeft' en graag wil patsen etc. etc. Integendeel zelfs. Vaak hoor je dat die mensen een eeuwigheid hebben gespaard / gewerkt gewoon omdat ze nu eenmaal met een mac willen werken. Ik heb mijn macs (eerst een G4 tower, nu een powerbook) ook gefinancierd met heel hard extra werken buiten mijn normale baan om, anders was het echt nooit te betalen geweest.

Maccers zijn ook praktisch nooit 'agressief' qua houding tegenover PC's in tegenstelling tot de gemiddelde Linux enthousiast die alleen maar in krachttermen en schuttingwoorden kan praten over Microsoft. Mac gebruikers lachen meestal slechts wat meewarig en gaan daarna weer verder op hun altijd probleemloos werkende machines. Linux is leuk maar je moet ondanks de verbeterde distro's nog steeds een behoorlijke 'nerd' zijn om er echt goed mee te kunnen werken. Apple bedient zowel de casual user als de 'nerd' omdat je als je wilt naar hartelust in de onderliggende UNIX core kunt rotzooien.

De mac community is vriendelijk en wie ergens hulp mee nodig heeft krijgt dat gewoon in plaats van dat ie verrot gescholden wordt of 'RTFM!!!!' om zijn oren krijgt. Probeer het maar eens op een Apple forum en je merkt het snel genoeg. Zelfs HIER op Tweakers, een in mijn ogen over het algemeen niet echt casual-user vriendelijk forum merk je verschil in attitude tussen de mensen in de wintel forums en dit Apple Talk forum!

Ik vind het echt te gek dat die hele 'Think Different' slogan die ooit door een marketeer bij Apple is verzonnen in feite gewoon echt opgaat. Dat zit helemaal door en door in de Mac community.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 08:33 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

@ Nitai: No thanx :)

Mac's zijn niet duurder dan PC's, evenmin als appels duurder zijn dan peren. Voor een ander product een andere prijs vragen is geen schande, een Mac is overigens ook echt niet duurder dan een PC!

Voor de performance die je krijgt, de kwaliteit, de stabiliteit, de schoonheid, kortom het hele pakket in Apple-stijl betaal je gewoon een goede prijs. De Mac-gebruiker gaat daar gewoon verder in dan de PC(kloon)gebruiker. Daar ga je niets voor voelen (mooie mods daargelaten).

Kijk maar op www.tweedehandsmac.nl, als je ziet hoe duur een 2e-hands Mac is, dan krijg je een indruk van hoe gehecht iemand aan zijn Macje is (of hoe schaperig de Mac-user is :P) Ik zou uiteraard ook wel minder voor een Mac willen betalen, maar wie niet? ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Ramzzz schreef op 21 oktober 2004 @ 08:59:
@ Nitai: No thanx :)

Mac's zijn niet duurder dan PC's, evenmin als appels duurder zijn dan peren. Voor een ander product een andere prijs vragen is geen schande, een Mac is overigens ook echt niet duurder dan een PC!
Prijsverschil is idd te verwaarloosen, ik heb zelf een iMac G5 1.6GHz besteld, en heb gister voor de grap via de site van MyCom via losse onderdelen een PC samengesteld die qua hardware in de buurt komt (hoewel de processor naturlijk erg moeilijk in te schatten is, ik heb gekozen voor een PIV2.4Ghz met 1MB cache)

Ik kwam incl. een originele windows/works op een prijs verschil van ong. €150, dan heeft apple een beter scherm en optische drive, en windows een 128mb kaart ipv 64mb.

Ok, Windows is makkelijk illegaal te krijgen, maar dan zou de vergelijking natuurlijk niet eerlijk meer zijn :)

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Ramzzz schreef op 21 oktober 2004 @ 08:59:
Kijk maar op www.tweedehandsmac.nl, als je ziet hoe duur een 2e-hands Mac is, dan krijg je een indruk van hoe gehecht iemand aan zijn Macje is (of hoe schaperig de Mac-user is :P) Ik zou uiteraard ook wel minder voor een Mac willen betalen, maar wie niet? ;)
ja heel erg waardevast een Mac, zowel in euro's als in gevoel. :) Best jammer, want als ik de prijzen zie op tweedehandsmac dan denk ik vaak, ja, dan kan ik net zo goed een nieuwe mac halen bij de Applestore. :)

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik heb voor de PowerMacs even hetzelfde gedaan :)

x86 opstelling:
LianLi PC V1200
Tagan 480W EPS voeding
Tyan Thunder K8W 2885ANRF
2x AMD Opteron 246 (2.0GHz)
2x Kingston PC3200 reg
ATi Radeon 9600XT 128MB
NEC ND3500A DVD-RW
Seagate Barracuda 160GB SATA
2x Zalman CNPS7000B-Cu
2x Papst 4412/F2GLLE casefans
Logitech DLX Access Keyboard
Logitech Pilot Wheel Optical
MS Windows XP Pro

---------------------------------------------> 3157,00 euro (Alternate.nl)

Apple setup:
PowerMac G5
2x G5 2.0GHz
2x 512MB PC3200
160GB SATA
Superdrive
ATi Radeon 9600XT 128MB
Apple Pro keyboard
Apple Pro mouse
MacOS X 10.3

--------------------------------------------> 2959,01 euro (Apple Store NL)

Apple is dus niet per se duurder. Als je een PC wilt samenstellen die net zo krachtig is, net zo stil, net zo mooi, EN je wilt legale software, dan is het dus zelfs een tikje duurder soms... Nu kun je zeggen "die koeling is overbodig, en die case kan ook goedkoper", maar ik wilde juist iets dat kwalitatief lijkt op de Apple case, uiterlijk lijkt op de Apple case, en wat net zo stil is.

my 2 cents :)

Punt blijft wel: als je die-hard gamer bent --> PC

Verwijderd

Whieee schreef op 21 oktober 2004 @ 11:06:
Ik heb voor de PowerMacs even hetzelfde gedaan :)

Apple is dus niet per se duurder. Als je een PC wilt samenstellen die net zo krachtig is, net zo stil, net zo mooi, EN je wilt legale software, dan is het dus zelfs een tikje duurder soms...
Dit is over het algemeen echt zo'n bullshit argument, dat je voor hetzelfde geld een betere (qua hardware) PC krijgt dan Apple.

Ook ik zal ooit een iBook kopen, hoewel voor hetzelfde geld ik waarschijnlijk een betere laptop kan krijgen...Maar so what? Een gemiddelde gebruiker heeft aan een PIII 1Ghz al meer dan voldoende.

Mijn laptop gebruik ik voornamelijk voor tekstverwerking, muziek luisteren, surfen en mailen, en wat simpele spelletjes tussendoor (pinball, patience). Daar is zo'n iBook prima geschikt voor. Misschien dat een echte Tweaker geilt op Ghz'en, milliseconden etc., maar daarvoor heb ik een gamePC. Dus in wezen maken voor een gemiddelde notebook gebruiker die extra snelheden nauwelijks wat uit, en dan maakt het ook niet uit of je een iBook of een x86 Windows laptop koopt. Als het zakelijke gebruik maar werkt.

• BezurK
Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 11:27:
[...]

Dit is over het algemeen echt zo'n bullshit argument, dat je voor hetzelfde geld een betere (qua hardware) PC krijgt dan Apple.

Ook ik zal ooit een iBook kopen, hoewel voor hetzelfde geld ik waarschijnlijk een betere laptop kan krijgen...Maar so what? Een gemiddelde gebruiker heeft aan een PIII 1Ghz al meer dan voldoende.

Mijn laptop gebruik ik voornamelijk voor tekstverwerking, muziek luisteren, surfen en mailen, en wat simpele spelletjes tussendoor (pinball, patience). Daar is zo'n iBook prima geschikt voor. Misschien dat een echte Tweaker geilt op Ghz'en, milliseconden etc., maar daarvoor heb ik een gamePC. Dus in wezen maken voor een gemiddelde notebook gebruiker die extra snelheden nauwelijks wat uit, en dan maakt het ook niet uit of je een iBook of een x86 Windows laptop koopt. Als het zakelijke gebruik maar werkt.
Precies, dan is het veel beter om te gaan voor gebruiksvriendelijkheid, design en kwaliteit :)

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 11:27:
[...]

volgens mij heb je mn bericht verkeerd gelezen. Ik geef juist aan dat als je een PC wilt met het gebruikersgemak van een Mac de Mac goedkoper is. Ik heb zelf een iBook en ik vind het een prima laptop. Hij doet alles wat ik wil :)

Verwijderd

Ik zit er ook over te denken om over te stappen van Windows naar Apple. Alle zaken waarvoor ik mijn pc gebruik kan ik ook op de Apple (Office, internet, e-mail, iTunes).

De reden dat ik overstap is toch wel de frustratie om Windows, ik wil gewoon een computer waar ik niet teveel aan moet doen voordat het werkt.

Nu heb ik weer het probleem dat Windows niet goed wil opstarten, tijdens het opstarten loopt de hele zooi weer vast. Formatteren en opnieuw installeren wordt het dan maar weer en dit is al de tweede keer sinds de zomervakantie :(

Binnenkort toch maar eens naar een Apple winkel gaan om mij voor te lichten.

Verwijderd

[quote]OzBoz schreef op 21 oktober 2004 @ 01:22:

" Persoonlijk vind ik de enige argumenten om een Mac te kopen,
- je gebruikt software alleen geschikt voor mac,
- je werkt in grafische sector waar mac's de overhand hebben of
- je hebt teveel geld en houdt van de looks. " [unquote]

Je helpt me weer een stukje verder. Ben vandaag ook maar weer gaan praten in de applestore. Geen van jouw argumenten gaan voor mij op. Ik gebruik veelal programma's die onder windows draaien, (en waarvan ook een mac versie beschikbaar zijn) ben geen gamer. Werk in de communicatie en muziek. Eind vorig jaar crashte de harde schijf, weg data. Deze zomer kreeg ik ondanks antivirus/firewall een virus binnen via de mail. Slapeloze nachten. Naar nu blijkt een smerig virus uit Japan.

Uit vrees voor nog zulke avontuur kijk ik nu naar apple. En zoek een laptop. Tegelijktijd ook een studie gemaakt van antivirusscanner en firewalls voor windows laptops. Twijfel nu nog. Niet alleen om de prijs.
Ik houd sowieso de prive pc als desktop in gebruik Wil de nieuwe laptop in een netwerk met de pc brengen en eventueel de freelancers met wie ik werk ook op (delen) van het netwerk toelaten. Sommige met windows laptops, anderen met apples (oude met schelpmodel bijv.) weet niet of dat allemaal goed zal aansluiten.

www.sourceforge.net zal ik bekijken.

chuba-chub

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

OzBoz' argumenten zijn, uiteraard, persoonlijk.
Ik, persoonlijk doe niet veel met m'n Mac dan beetje surfen, internetten, webdevven en in het algemeen "aanklooien".

Desalniettemin doe ik het meer plezier dan onder Windows, al was het maar een gevoel.

En in het algemeen; trek je niks aan van Apple-freaks. Veelal negeren ze de feiten en stinken ze van voor tot achter in het marketingverhaal van Apple.
Bepaal zelf wat je wil op basis van de feiten en van wat je wil. Er is nu vrijwel geen virus probleem, maar dat kan zomaar voorbij zijn.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik ben wellicht een overstapper, afhankelijk van een evt. eindejaarsuitkering en dat soort dingen :P

Wat chem vertelde kan ik beamen: gister in de Apple Center in Den Haag werd als belangrijk argument voor een Apple aangevoerd "geen blauwe schermen meer" ... alsof ik die dagelijks heb :/ Zo slecht is al het andere ook niet (meer).
Voor mij is de reden om over te gaan simpel: ik wen snel aan goede dingen, maar ik wen niet aan irriterende dingen. Voor zover ik bekend ben met Apple ligt het aantal irriterende dingen beduidend lager dan onder Windows XP.
Een alternatief zou KDE/FreeBSD zijn, maar daar komt mijn tweede reden: het moet gewoon werken.

En de laatste reden: F9! F9! F9! F9! F9! F9! F9! F9! :+ Exposé is zó leuk speelgoed.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

chem schreef op 22 oktober 2004 @ 16:56:
OzBoz' argumenten zijn, uiteraard, persoonlijk.
Ik, persoonlijk doe niet veel met m'n Mac dan beetje surfen, internetten, webdevven en in het algemeen "aanklooien".

Desalniettemin doe ik het meer plezier dan onder Windows, al was het maar een gevoel.

En in het algemeen; trek je niks aan van Apple-freaks. Veelal negeren ze de feiten en stinken ze van voor tot achter in het marketingverhaal van Apple.
Bepaal zelf wat je wil op basis van de feiten en van wat je wil. Er is nu vrijwel geen virus probleem, maar dat kan zomaar voorbij zijn.
Hier ben ik het niet mee eens, XP heeft best goede dingen, maar veel ook veel problemen. ik noem 1 ding, drivers.
Het is ook niet gebruiksvriendelijk, ik moet zovaak mensen helpen met Windows, voorbeeld; mijn oom heeft een windows pc (a-merk computer) hardware is gewoon goed. Windows XP zorgt toch voor de vastlopers, hij heeft ook een eMac, kan die perfect mee overweg bijna nooit problemen (natuurlijk heb je daar ook hangende programmas)
Hij werkt zijn hele leven al met MS producten en had in een paar dagen door hoe een Mac werkte, hij kwam van Win98 en heeft nu nog steeds moeite met bepaalde dingen in XP.

(ga nou niet lopen zeggen, ja dat kan je allemaal aanpassen bla bla bla, het moet uit de doos en WERKEN, ik heb een hekel aan tweaks voor welk systeem dan ook, het moet in 1 keer werken)

Windows gebruikers zijn vaak jaloers, wat er op een Mac kan.
MS gebruikers zijn NOOIT aardig, vraag ergens wat en het is gelijk RTFM UTFS bla bla.

Apple users zijn gewoon blij met hun product, Apple heeft vaak gelijk in hun marketing, maar dat willen mensen NIET geloven, netzoals dat veel mensen TelSell niet geloven, en ze hebben soms echt wel goede producten :P

ik kan nog wel tig dingen opnoemen, maar ga nou niet zeggen dat wij als Apple gebruikers STINKEN, dat is een regel rechte FLAME. ik zeg toch ook niet dat Windows gebruikers debielen zijn?!
Iedereen zijn keuze, maar je moet pas oordelen als je alle 2 de systeemen kent!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Qorne, lezen bro, chem zegt, ze stinken in het marketing verhaal....niet dat ze stinken :)

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

chem schreef op 22 oktober 2004 @ 16:56:En in het algemeen; trek je niks aan van Apple-freaks. Veelal negeren ze de feiten en stinken ze van voor tot achter
Ja chem, jij flamert! ik stink helemaal niet, hoogstens een beetje zurig, maar ik STINK niet!

* pinball is ouderwets rotfl :)

Pagina: 1 2 Laatste