Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] DIY Daymaker lampwekker

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-11 09:05

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
@SugarLEVI: Die ga ik misschien hierna maken. Ik begin nou ff met dat ding van sprite. Foto's 2come

@Chickdorp: We zitten toch in het in het EL topic? :P

Nog ff een vraagje: hebben comparators een plus/minkant

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58
jup en een voeding op pennen 4 en 8 4 = min, 8 = +

ingangen 2 = niet inverterend (+), 3 = inverterend (-), 7 = uit

Repareren doe je zo.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Sorry. Bedoelde eigenlijk condensators 8)7 |:(

Moet ik trouwens die voeding voor de comparator aansluiten? Ik neem aan dat dat gewoon rechtstreeks aan de voeding moet?

[ Voor 69% gewijzigd door QkE op 24-10-2004 17:14 ]

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:56

Soul__assasin

de Belbelg

elcos hebben een polarisatie... er gebeuren handige dingen als je die omdraait bij elco's

www.weefab.com

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Aan wat voor handige dingen moet ik dan denken en hoe moet ik weten welke kant welke is?

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:56

Soul__assasin

de Belbelg

normaal is de kant waar de witte streep aanstaat of de pijljes naar wijzen de min kant....

ziet er ong zo uit...

Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/condensator/elko-220uf400v.jpg
google brengt ook wel raad

www.weefab.com

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Die van mij ziet er anders uit. Plat en blauw.
Meer zo als dat duidelijk is:
code:
1
2
3
   _
 _|_|_
|     |

• Sine
da's een keramische condensator, die hebben geen polariteit

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Dat is de partner-versie, waarvoor je het origineel nodig hebt; welke nog immer duur is. :)

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de compu-gestuurde versie hiervan. (mag die ook hier weer in cm&e blijven :)) Hoe heb je die inelkaar gezet Sprite_tm? Heb ook een 24/7 server in de buurt staan, als het een en ander dan veel makkelijker inelkaar zit ...
Ik zie hier een leuke toepassing voor halogeen lampen boven mijn bed. Maar het zou wel jammer zijn als ik dan de lampen niet meer gewoon zou kunnen gebruiken, is er een mogelijkheid het schema te omzeilen?

(wat zijn trouwens de psychologische gevolgen van het toch weer in het donker naar school/uni/werk gaan?)

[ Voor 11% gewijzigd door Scout77 op 25-10-2004 16:29 ]

Lekker belangrijk

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 12:00:
[...]

Dat soort elco's hebben een forse tolerantie (-20/+50 %) in waarde en lek stroom, wordt niet echt nauwkeurig.

Kijk ook eens naar dit project:

http://www.voti.nl/fader/n_index.html
Dan kom ik bij jou geen elko's halen... de elko's die wij verkopen zitten op 10% tolerantie/afwijking, wat echt wel goed genoeg is voor iets als dit. Vergeet ook niet dat een gemiddelde weerstand ook 5% afwijking heeft.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Als ik aan een 220V dimmer denk, komt automatisch het woord triac in me op. Simpel schakelingetje om vervolgens een flink vermogen (enkele Ampere met wat prutswerk) te dimmen.

In Elektuur van een paar jaar terug staat een schema.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 18:00 ]

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:27
Het ziet er al erg wreed uit ga ik ook maar eens knutselen kijken wat er deze x weer ontploft als ik een draadje verwissel ;)

Keep up the good work :Y)

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:38
Je hebt ook dimmers waar een draaipotmetertje in zit.
Als je dat potmetertje vervangt door een LDR en daarop een klein lampje monteert in een lichtdicht kokertje,
en dat lampje door een enkelzijdig gelijkrichtende adapter met parallel een dikke RC combinatie laat opgloeien,
en die adapter op een simpele schakelklok zet in het stopcontact,

dan werkt het ook.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
deepbass909 schreef op 25 oktober 2004 @ 17:32:
[...]

Dan kom ik bij jou geen elko's halen... de elko's die wij verkopen zitten op 10% tolerantie/afwijking, wat echt wel goed genoeg is voor iets als dit. Vergeet ook niet dat een gemiddelde weerstand ook 5% afwijking heeft.
dan wil ik daar de datasheet en de prijs wel van hebben, want die dingen zijn dan best zeldzaam!!! (als het klopt wat je zegt)

• Sine
dat lijkt me inderdaad knap ... de meeste elco's zijn 20% met uitschieters naar 50% ! ( max -10 +50 )

behalve voor folie c-tjes die zitten meestal op 5% en een enkeling op 1%

[ Voor 30% gewijzigd door Sine op 26-10-2004 00:30 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

WEBsel schreef op 25 oktober 2004 @ 18:35:
Je hebt ook dimmers waar een draaipotmetertje in zit.
Als je dat potmetertje vervangt door een LDR en daarop een klein lampje monteert in een lichtdicht kokertje,
en dat lampje door een enkelzijdig gelijkrichtende adapter met parallel een dikke RC combinatie laat opgloeien,
en die adapter op een simpele schakelklok zet in het stopcontact,

dan werkt het ook.
Om te voorkomen dat je dan een ontzettend grote elco moet gebruiken omdat de oplaadtijd een uur is, kan je die elco beter vullen dmv pulsen.
Dus een langzaam lopende pulsgenerator met instelbare pulsbreedte lijkt mij hier beter op z’n plaats.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2004 19:39 ]

• hilbren
dat het heel moeilijk is om een elko boven een minuut te vullen is vrij moeilijk, daar zijn de meeste het wel over eens.

wat ik denk dat nog steeds het beste is is gewoon een klok maken met een ne555 vervolgens een of twee digitale teller en daar een dac achter: blokschema:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/lampwekker.gif

Nog mooier is om de ne555 te vervangen door het zoem signaal van een normale wekker, met een simpel rc netwerk heb je dan een puls van een halve sec. ofzo.

dan zal de lamp binnen 256 sec op volle sterkte branden, vindt je dat te kort dan maak je er gewoon nog een teller bij :)

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Mijn idee dus eigenlijk :) (Zie eerste pagina) Alleen wist ik niet dat er zoiets als een NE555 bestond. Volgens mij kan je ook gewoon allemaal dezelfde weerstandjes pakken. Wat is het voordeel van 2 machten? Whoha! Er zijn duidelijk meerdere wegen die naar lekker opstaan leiden.

Kan iemand mij helpen met het identificeren van de var weerstand. Er zitten 3 pootjes aan. Twee aan de ene, een aan de andere. Welke moet ik hebben?

[ Voor 30% gewijzigd door QkE op 26-10-2004 18:36 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die van mij is nog steeds half af.. heb het erg druk gehad de afgelopen dagen. :{

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Schiet lekker op :)
Moet zeggen dat ik ook niet heel hard verder kom. Vooral lastig om het schema om te tekenen. Of bestaan daar tooltjes voor? Of doe ik het solderen verkeerd :?

Verwijderd

als je nou eens gewoon bij de blokker een megasimpel digitaal wekkertje koopt van 5 euro en daar aan de radio schakeling een tor hangt die de voedingspanning van bv de SLOW ON-OFF DIMMER Order Code:K8029 van voorziet dan ben je er toch ook al ??

dat is goedkoop.... simpel.... digitaal je tijd belezen instellen en toch je lamp controllen van 1 sec tot een uur

of denk ik nou weer eens veel te simpel

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ja. Dat is ook zo. Maar ik ga het nu eerst zo proberen ;)

Als iemand op een andere manier iets werkends heeft ben ik daar wel heel benieuwd naar!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Ik wilde ook zoiets maken, ik denk alleen dat ik niet genoeg heb aan een 12V lampje, het zal bij mij wel een 1000W bouwlamp worden aan m'n plafond. Die brandt me wel uit bed! :P

Het probleem bij mij is dan alleen dat ik gewoon de steker eruit trek en verder maf. Ik moet het geheel dus in de muur bouwen en zorgen dat ik er niet meer bij kom. Zodra het bed afkoelt mag de lamp weer uit, zo wil ik detecteren of ik er wel echt uit ben!

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

vanochtend werd ik heel ontspannen wakker, door de auto van mn pa
maar normaal slaap ik daar doorheen...
wat nu anders was, was dat de broodbakmachine het brood precies toen klaar had.
ik denk dat mn lichaam nu al wakker is geraakt door de geur, en dat ik alleen nog een prikkel nodig had die me echt wakker maakte.

dus een soort reuk/geurwekker werkt ook, denk ik dan...

ps: het was heerlijk brood: pittige kaasmix

. . . . . Youp.net . . . . .

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:44
ja en dan nu een wekker met brand lucht, kijken hoesnel je dan wakker bent :P

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

niet, want in je slaap ruik je niks :)

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

maar als je dus die 8028 van velleman neemt en daarbij een wekker neerzet die een constante toon geeft ben je dus eigenlijk al klaar !?

dan is t dus de truc om een wekker te vinden die een constante toon geeft, ipv van dat zoemertje wat zo standaard is.........

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Verwijderd

Is een oplossing met een triac niet beter?
Ik kan wel es wat in elkaar flansen.
Die Ideale opzet lijkt mij gewoon een microcontrollertje die dim signaal geeft met PWM, zijn tijd uit een ds1307 real time klok IC haalt, en dan wat mooie grote 7 segment displaytjes.
Kan nooit moeilijk zijn. Ik ga der mee aan de slag.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik een dim circuitje maak met een triac.
Kan je daar een PWM signaal in pompen. Ik weet dat t met fase aansnijding werkt, maar details zijn me niet bekend.

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 08:16
Als je toch al fase aansnijding wil gebruiken, en dus ook een zero-crossing detection circuitje hebt, waarom dan nog een apart ic voor het bijhouden van de tijd.

je kan dan toch gewoon die zero-crossing als 1/100 seconde gebruiken, en dit tellen in de uC.

dat is allemaal niet zo moeilijk te realiseren.

zal vanavond nog wel even een schematje in elkaar drukken (gebruik alleen nooit pic's maar een avr chip 2313 ofzo, of een attiny zal ook wel genoeg zijn.

offtopic:
50 hz betekend 100 fase overgangen dus 1/100 seconde

[ Voor 9% gewijzigd door the12be op 29-10-2004 17:16 ]

• Benadski
  • Laatst online: 11-11 13:59
Nee, fase aansnijding is geen PWM! Wat je wilt weten is wanneer de spanning op de fase gelijk is aan de nul (nuldoorgang). Een triac gaat na aanzetten namelijk niet meer uit, tenzij de spanning door de nuldoorgang dus wegvalt. Wil je dimmen dan moet je timen. Een nuldoorgang komt 100 keer per seconde voor, om de 10 ms.

Wil je nu 50% dimmen, dan zet je de triac elke keer na 5ms na de nuldoorgang aan. Wil je minder licht dan zet je 'm later aan, meer licht is eerder.

Je hebt dus een nuldoorgangsdetector nodig en een controllertje o.i.d., de triac stuur je bijvoorbeeld met een MOC3023 opto-triac aan.

• the12be
hier een schema voor een dimmer met fase aansnijding.

Dit schema is goed getest en kan met de juiste koeling een lamp van 1000W nog prima dimmen, dus meer dan genoeg om wakker van te worden :P.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
the12be schreef op 29 oktober 2004 @ 17:10:
hier een schema voor een dimmer met fase aansnijding.

Dit schema is goed getest en kan met de juiste koeling een lamp van 1000W nog prima dimmen, dus meer dan genoeg om wakker van te worden :P.
Kan aan mij liggen, maar waar zit dan het "dimmer" gedeelte?

• the12be
wat versta je onder dimmer gedeelte?

de triac zorgt voor het eigenlijke dimmen. Deze word aangestuurd door een opto-coupler (moc 3021), welke weer door de uC wordt aangestruurd.

Er moet natuurlijk nog wel een stukje code geschreven worden voor de uC, maar dit stelt ook niet zo veel voor. Eventueel een standaard lcd'tje eraan en wat knopjes, en je kan een heel uitgebreidt klokje bouwen.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:23

Atmoz

Techno!!

Leuk topic. Ook grappige ideeën wat erin staan.....

Maar niemand kan tegen mijn "wakker-maak-apparaat" op:

Server (thuis) kijkt op internet (site van school) naar het lesrooster en aan de hand van de tijd berekent hij welke trein en bus ik moet hebben. En dan een uur voordat de bus komt gaat de radio aan (afstandsbediening gekoppeld aan relais die weer aan de LPT1 v.d. server hangen). Toen ben ik ook nog bezig geweest om mijn Senseo apparaat ermee aan te laten gaan (eerst aanzetten, en minuut later koffie eruit laten komen), maar halverwege alles ging ik op kamers en toen is het allemaal een beetje... tja hoe zeg je dat.... een beetje "niets meer van gekomen" :D

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

whahaha, wel vet!
als je daar dan ook nog een lampwekker inbouwd is t helemaal compleet (op de geurwekker na dan, maar dat kan de senseo wel doen)

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:06
Dus als jij kan als smoes gebruiken dat je internet verbinding eruit lag :) haha, wazig :)

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Misschien inderdaad toch wel heel cool om toch iets met je computer te doen. Eerst maar ff het geval van sprite_tm afmaken om wat te oefenen met die elektronica, maar daarna misschien wel interessant om dingen aan te sturen met de computer en misschien een koppeling te maken met de lampwekker. Dat van dat rooster klinkt ook wel interessant. Maar als je slaapt ruik je inderdaad niks. Jammer genoeg. Als we wel zouden ruiken zouden er weinig doden meer vallen als er brand uit breekt. Vreemd eigenlijk. Lijkt me evolutionair gezien iets behoorlijk nuttigs.

• Atmoz
  • Laatst online: 14:23

Atmoz

Techno!!

enveekaa schreef op 31 oktober 2004 @ 13:20:
Dus als jij kan als smoes gebruiken dat je internet verbinding eruit lag :) haha, wazig :)
Nee, want als er iets mis gaat (internet eruit, school site plat, fout met parsen, weet ik veel wat) dan gaat de radio automatisch het eerste uur aan zodat ik nog altijd op tijd ben B)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:37
atmoz schreef op 01 november 2004 @ 10:06:
[...]

Nee, want als er iets mis gaat (internet eruit, school site plat, fout met parsen, weet ik veel wat) dan gaat de radio automatisch het eerste uur aan zodat ik nog altijd op tijd ben B)
Tja, en je hebt ook een giga-UPS zodat je stroomuitval kunt voorkomen? :P

Verwijderd

Bij stroomuitval doet mijn normale wekker het ook niet. }:O

• Scout77
Maarhu iemand het al werkende ben wel benieuwd naar het eindreslutaat :)
Iemand ook ergens een schema / idee voor een compu gestuurde?
In de compu zit natuurlijk al de tijd en schakel mechanisme ... alleen hoe krijg je daar een langzaam oplopende helderheid van de lamp in een uur? welke gedeelte heb je dan nog nodig alleen het stuk met de NE555?

Lekker belangrijk

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 20:22

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Opzich wel een vette "wekker", alleen beetje lullig als je op je buik slaapt :P

Nu ook met Flickr account

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Scout77: Omdat de computer digitaal is en deze schakeling analoog ga je een hele andere schakeling met ongeveer minimaal 2 keer zoveel componenten nodig hebben. Het is wel te doen en als je interesse hebt wil ik wel weer eens een schemaatje inmekaar flansen.

Edit: 3 ic's dan: de parallele poort voor 8 bit aan helderheidsdata, een 4020 + ne555 (of een 4060 als dat kan... houdt je maar 2 chips over) als teller en een 74hct688 als comparator. De goede lezert slash el-lert ziet het schema al :Y)

Edit2: Ja, het kan met 2 onderdelen: een 4060 en een 74hct688 + paar condo's + weerstanden + lpt-uitgang v/d PC + een BUZ11.

[ Voor 42% gewijzigd door Sprite_tm op 02-11-2004 15:53 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
sprite_tm: En als je je PC alleen als "timer" gebruikt die de stroom erop zet via een relais dat aangestuurd wordt door de printerpoort? Dan werkt het toch verder precies hetzelfde? Of zie ik dat verkeerd?
Scout77: Ik ben nog steeds bezig een tekening te maken waarbij mijn banen niet over elkaar heen lopen en nog met een heleboel andere dingen die niks hiermee te maken hebben, dus het kan nog wel ff duren. :) Kaj was ook bezig, maar daar heb ik al een tijdje niks meer van gehoord. Verder weet ik het niet. Ik kan wel pics maken, maar dat heeft niet zo veel zin denk ik of wel?

[ Voor 19% gewijzigd door QkE op 02-11-2004 18:13 ]

• hilbren
jongens dit moe toch wel zonder pc kunnen, je wilt wakker worden van die lamp niet van die §"$%" herrie van je pc....

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Daar heb je wel gelijk in. Maar als hij toch al aan staat (zoals bij 90% van de tweakers het geval is op tijdstip x, waarbij x ieder willekeurig tijdstip is tussen hun eerste en hun laatste computer ;)), dan kan je er in combinatie met het wereld wijde web leuke dingen meedoen.

• Scout77
QkE> Dan gebruik je de compu alleen als schakelaar terwijl je de compu ook makkelijk meer dingen kunt laten doen. Het langzaam harden laten branden bijv.
Ik wacht met smart af :)

sprite_tm>
Ik heb de datasheets ff bekeken maar heb niet veel kennis van elektronica. Meeste is logisch nadenken dus dat heb ik geprobeerd en ben benieuwd of ik het een beetje begrepen heb.

Met de 74hct688 kun je 8 signalen met elkaar vergelijken en zo dus 255 stappen onderscheiden. Uit de datasheet kan ik halen dat alleen als alle signalen hetzelfde zijn de output laag is. De 8 signalen van de lpt-poort worden vergeleken met de andere 8 van de 4060. De 4060 blijft een loop doorlopen van 0-255 en mijn lpt-poort laat ik langzaam oplopen van 0-255 in een uur en heb zo steeds vaker dat mijn buz11 (electronische schakelaar zoals je het in je informatieve post noemde) aan staat.
Of gaat er nog wat mis in mijn redenatie .. aangezien de 74hct688 alleen output geeft als alle signalen gelijk zijn dan moet de lpt-poort, als je bijvoorbeeld de lamp voor de helft zou willen hebben branden, vanaf 128 met dezelfde frequentie oplopen als de 4060 omdat anders de BUZ niet meer aangaat.

Hum zoals je ziet ben ik er nog niet helemaal uit. Erg graag zou ik je schema zien heb daar zelf niet veel kaas van gegeten.

Hilbren> Compu die ik ervoor wil gebruiken staat toch altijd aan, staat in de kast en wordt als server gebruikt. Kan dan ook makkelijk de tijd instellen ..

Trouwens al eerder met de lpt-poort lopen klooien, wil nog eens 220v gaan schakelen via zoiets, bestuurbare webcam maken enzo nog veel meer :)
http://scout.kvz.tudelft.nl:8888/lpt/ niet reallife te bekijken tenzij je er naast zit ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Scout77 op 02-11-2004 18:38 ]

Lekker belangrijk

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Krek, je hebt compleet gelijk, ik meende dat de '688 ook een a>b-uitgang had naast een a=b-uitgang :) Ben even aan het zoeken geweest, maar comparators die ook kunnen kijken welke ingangswaarde groter is zijn helaas dungezaaid... een '682, '684 of '686 zou het doen, maar Conrad heeft die iig niet. Anyway, geen probleem, komt er alleen een set-reset-flipflop bij. (Je zou bijvoorbeeld een 7478 daarvoor kunnen misbruiken.) Wordt het geheel zo:
Comparator met aan de ene kant de 8-bits uit de LPT, aan de andere kant de teller, uitgangen Q4-Q12. Q13 is doorverbonden met zowel de master reset van de teller als de set-ingang van de flipflop. De a=b-uitgang van de '688 hangt aan de clear-ingang van de flipflop. De uitgang van de flipflop is dan je PWM-uitgang.

• Scout77
Ah ok dus zo'n flipflop laat je op het moment wanneer de bit overeenkomt flippen en wanneer de loop van de teller voorbij is weer floppen en dan begint het spelletje weer opnieuw.

Vraagje, heb je gewoon geen rs-flipflops of zijn jk flipflop's gewoon goedkoper. Niet iets kunnen vinden met nummer 7478 maar wel een HEF4027B is dat ook ok?

Heb je nog iets meer nodig voor de schakeling dan de ic's of moeten er nog enkele weerstanden en condensators nodig? Ik zie graag een schema .. als je er tijd voor hebt :)

Lekker belangrijk

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sout77: Helemaal goed :) Ik heb die 7478 gepakt omdat ik daar toevallig de datasheet het eerste van tegenkwam :) Een hef4027 moet ook kunnen.

Een schema: Nou, vooruit dan. Ik zit hier op een laptop en tekenen met die clitoAccuPoint van mijn Toshiba gaat niet fijn, dus hier een foto:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/daymaker_comp.jpg

• hilbren
waarom die flipflop voor die fet????

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Offtopic: Ik wist niet dat je van schakelingen karikaturen kon tekenen ;)

• Scout77
hilbren> aangezien de 74hct688 alleen output geeft als alle signalen gelijk zijn dan moet de lpt-poort, als je bijvoorbeeld de lamp voor de helft zou willen hebben branden, moet vanaf bit 128 met dezelfde frequentie oplopen als de 4060 omdat anders de BUZ niet meer aangaat.

sprite_tm> (hopelijk vind je me nog niet lastig) uit je tekening kan ik opmaken dat o13 van de 4060 de boel reset ... alleen kan ik dat nergens vinden in de datasheet. Dat er 10 outputs zijn voor een 8bit signaal vond ik al een beetje raar.

Lekker belangrijk

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat klopt. Ik heb de datasheet van de 4060 er zo 123 niet bijliggen, maar het is een 14-bit teller waarvan de 2e en 3e bit niet naar buiten geleid zijn. Ik gebruik er hier maar 8bits nuttig van, maar ik heb verder nog wel een signaal nodig om de flipflop te resetten als de teller op 0 staat. Dat doe ik hier door de teller te resetten als 'ie zover geteld heeft dat Q13 hoog word, en dat signaal kan meteen gebruikt worden om de flipflop te resetten. Het geintje met de lk en j en k moet zo omdat de uitgang van de comparator actief laag is en de ingangen van de flipflop actief hoog. Je kan het ook normaal aansluiten en een inverter ertussenproppen, maar dit scheelt je weer een ic :)

QkE: Gaat m'n zelfvertrouwen :'( :+

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Hoe kan dat nou? Jij bent de gene die hier zo ongeveer alle schema's hebt getekend. Niets dan restecp sprite! Een lininaal zou misschien een leuk verjaarscadeau zijn alleen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door QkE op 05-11-2004 02:12 ]

• Scout77
Ik zal binnenkort eens een schema in eagle ofzo proberen te maken .. kan niet meer zo moeilijk zijn.

Lekker belangrijk

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

KICK
hebben jullie al resultaten?
ben benieuwd

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Sorry. Ligt een beetje stil moet ik zeggen. Toch weer eens aan beginnen. Was laatst al op m'n comperator van 2 euro zoveel gaan staan (zal wel veel te duur zijn, maar ik heb er geen verstand van)

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

:+ KICK _/-\o_
ik heb ff voor onderdelen gekeken:

Boodschappenlijstje
1xIC LM 311 P LM 211 DIP 175994 - 8A0,51 EUR
1xBUZ 11 HARRIS (HAR) 151334 - 8A0,92 EUR
1xIC NE 555 TIMER 177113 - 8A0,26 EUR
1xPT 10 LV 5 M 430935 - 8A (5Mohm instel weerstand)0,38 EUR
1xELEKTROLYT-CONDENSATOR 468282 - 8B0,20 EUR
2xELEKTROLYT.-CONDENSATOR 468193 - 8B0,36 EUR
1xB40C800 SI.GELIJKRICHTER 501379 - 8A0,69 EUR
1xGEDR. SCHAKELING 1000/16ST 472395 - 8B (Brugcel condens.)0,40 EUR
1xLAAGSP LED LAMPJE WIT 20 LEDS 570735 - 8B12,95 EUR
2xWID.1W 1% 1K 419567 - 8B (1K weerstand)0,34 EUR
1xTRANS 2X12V 3.2VA 506338 - 8B4,29 EUR
1xZD 1 WATT 5.1 V 180572 - 8B (Zener diode)0,26 EUR
1xZD 1 WATT 6.2 V 180599 - 8B (Zener diode)0,26 EUR
Subtotaal21.82 EUR

CONRAD Prijzen, dus dit geef ik er niet aan uit, maar heeft iemand nog een negatief advies of denken jullie allemaal: laat het hem maar eens kopen, kijken of het lukt....

en is die brugcel genoeg beveiligd met 1000microF?

ps: die zener diodes zijn voor de 12cm fan die ik er ook in wil bouwen, maar ik denk dat die het niet fijn vind een half uur te weinig spanning te krijgen om te starten... (2 omdat ik ff moet teste welke die t leukst vind)

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

goed, vanmiddag het lijstje gekocht, alles aanwezig behalve de BUZ11, maar die hebben ze morgen waarschijnlijk...

[ Voor 218% gewijzigd door ExploWare op 23-12-2004 18:46 ]

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Wow. Het gaat weer door :)
Hopelijk ben jij een stuk sneller met solderen als ik. Keep us posted :D

Verwijderd

:D ik heb hier ook al een maand de print geëtst en gebouwd liggen.
Nog geen zin gehad om hem te programmeren :o
zal ik toch maar es proberen.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ok! Jij kunt dus etsen! Wat kost het mij als je dat voor mij zou doen? Is het mogelijk om dit ontwerp: [afbeelding] te maken?

Verwijderd

Dat is toch niet de moeite om te gaan etsen.
Kan je toch binnen 5 minuutjes solderen op een experimenteerprintje?

Verwijderd

Hou er wel rekening mee dat de spanning op de plusingang van de comparator mag varieren van 1/3 tot 2/3 van de voedingsspanning van de 555.
Dit is nl de spaning die over de condensator staat (onderste signaal)

Uitgaande van een voedingsspanning van 12V:
Tot 4V en vanaf 8V staat er op de uitgang van de comparator dus geen blokspanning (bovenste signaal) meer.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new8/driehoek_blok_2.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 14:49 ]

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

wow, dit gaat mij te snel, wat gooit die er dan uit, die 3hoekige? das toch ook goed?

Verwijderd

Ik neem even aan voor het gemak dat de voedingsspanning 12V is.
Als ik het over de condensator heb bedoel ik de 10nF condensator die tussen pen 6 en 2 van de 555 en 0V zit.

De spanning over de condensator varieert tussen 1/3 en 2/3 van de voedingsspanning van de
555, dus tussen 4V en 8V, dit is een vast gegeven.

Deze spanning is aangesloten op de inverterende ingang (-) van de comparator (een comparator is een spanningsvergelijker)
Op de niet-inverterende ingang (+) komt een stuurspanning.

regel:
De uitgang van de comparator is hoog als de spanning op de + ingang hoger is dan de spanning op de - ingang.
De uitgang van de comparator is laag als de spanning op de - ingang hoger is dan de spanning op de + ingang.

Bij stuurspanningen tot 4V is de uitgang van de comparator dus laag.
Tussen 4V en 8V hoog of laag. (afhankelijk van de varierende condensatorspanning)
Vanaf 8V hoog.

Omdat de spanning over de condensator varieert, het is een (bijna) driehoekvormige spanning, komt er op de uitgang een blokvormige spanning, de breedte van de blokken hangt af van de hoogte van de stuurspanning.
Dit wordt dus PWM (pulsbreedtemodulatie) genoemd.

Ik kan me voorstellen dat je er nog niks van snapt, zo'n simpel schakelingetje en dan zo'n
uitleg, misschien dat iemand anders het korter en duidelijker kan, maar het komt er dus op
neer dat je de pulsbreedte alleen kan regelen met een stuurspanning tussen 4V en 8V.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2005 12:37 ]

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

als ik t goed begrijp geeft t dus niet als er meer op komt maar verandert er gewoon niets?

dat zou dus betekenen dat het gewoon werkt maar dat de 555 nogal overhead heeft, maar dat is toch niet erg?
en is het anders een idee om nog een potmeter tussen 555 trigger (pen6?) en de - van de comparator te zetten om die 12 volt te reduceren, zodat je meer 'trappen' van de 555 kan gebruiken?

• Robindev
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
ik heb 2 jaar geleden het idee gehad om een dimmer voor me pc te bouwen, en ben hier terecht gekomen.
dat schema bouwen, voor zoveel kanalen je wilt, dan nog een 4094 en een dac per kanaal aansluiten. en je kan dimmen via de pc. (heb ook wel schema's). (en ja, ik weet dat het veel beter kan met een pic, maar toen wist ik dat nog niet!)

wat ik alleen niet zie bij de schema's in dit topic is een synchronisatie met je 50 hz wisselspanning van het lichtnet. Hierdoor kan je toch geknipper krijgen als de aansturing uit fase is? of maakt dat geen groot verschil?

groeten.

Verwijderd

ExploWare schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 23:36:

en is het anders een idee om nog een potmeter tussen 555 trigger (pen6?) en de - van de comparator te zetten om die 12 volt te reduceren, zodat je meer 'trappen' van de 555 kan gebruiken?
Nee, je moet er juist voor zorgen dat op de + ingang van dd comparator niet meer dan 8V komt te staan. Meer (tot voedingsspanning) kan geen kwaad, maar je hebt er niks aan.
Geen spanningen aanbieden op de ingangen van de opamp die hoger zijn dan zijhn voedingsspanning btw, want dan gaat ie stuk.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Heel even een vraagje hoor. Kent iemand een programma waarmee je schakelingen door kan rekenen? Ik heb ooit Crocodile clips gehad en dit is natuurlijk een fantastisch programma, maar volgens mij werkt het niet helemaal 100 procent. Dus is er iets wat de "professionals" gebruiken?

• Felyrion
  • Laatst online: 17:56

Felyrion

goodgoan!

op school gebruikten we Electronic Workbench. Geen idee of het ook echt wat is :P
http://www.electronicsworkbench.com/

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Bernaar
  • Laatst online: 07-03 15:22
Het is misschien een beetje kicken van een oud topic, maar ik ben benieuwd of ExploWare de "Daymaker" nou heeft nagebouwd? :)

Verwijderd

Ik weet t, dit topic is oud. Maar ik zag de Philips Wake-Up wekker; 79 Euro; http://www.consumer.phili...tid_HF3461_01_GB_CONSUMER

Nu d8 ik; kan ik mn huidige wekkerradio niet ombouwen tot zo iets?

Wanneer de radio wordt ingeschakeld (alarm gaat af) moet de lamp starten met branden (0%), en in 30 min op 100%. Dat moet kunnen door een AVR te programmeren.

Nu dus de wekkerradio uitpluizen en uitzoeken welk voltage het radiocircuit gebruikt (5v nodig voor de AVR), en achter komen waar aan te sluiten. Heb een schema gemaakt: (Semitone Crystal dimmer aangepast).

schema

Kan dit denk je of is dit onzin?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Allemaal leuk en aardig, maar de essentie blijft hetzelfde. Als je moeite hebt met wakker worden maakt het niet uit of dat nou een wekker, zonlicht of dit soort 'fake zonlicht' is die je wekt. Die lichtwekker vind ik zelf nogal onzinnig persoonlijk, iedereen heeft toch wel een raam in zijn kamer? Zorg er gewoon voor dat je 's avonds je gordijnen/lamellen een beetje open doet, dan word je vanzelf gewekt door het zonlicht. Mocht dat te laat zijn (vandaag rond 8:00u) dan zou je het kunnen overwegen.

De essentie blijft toch wel dat je gewoon voldoende nachtrust moet nemen. Welke methode je ook wekt, het blijft irritant als je niet voldoende slaap hebt gehad en problemen hebt met 'eruit' komen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Ok, stel dat ik dit gewoon wil proberen te bouwen :P

Denk je dat dat kan via dit schema?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:59
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 18:41:
Ik weet t, dit topic is oud. Maar ik zag de Philips Wake-Up wekker; 79 Euro; http://www.consumer.phili...tid_HF3461_01_GB_CONSUMER

Nu d8 ik; kan ik mn huidige wekkerradio niet ombouwen tot zo iets?

Wanneer de radio wordt ingeschakeld (alarm gaat af) moet de lamp starten met branden (0%), en in 30 min op 100%. Dat moet kunnen door een AVR te programmeren.

Nu dus de wekkerradio uitpluizen en uitzoeken welk voltage het radiocircuit gebruikt (5v nodig voor de AVR), en achter komen waar aan te sluiten. Heb een schema gemaakt: (Semitone Crystal dimmer aangepast).

schema

Kan dit denk je of is dit onzin?
Waar kun je deze krijgen voor 80 euro?

Verwijderd

Nope zal niet gaan, je moet nog een nuldoorgangs detectie maken, anders weet je nooit waar je zit op de 50Hz sinus en @ random je triac aan zetten is ook geen goed idee je krijgt dan een lamp die flikkert en niet een gedimde lamp.

De nuldorgangsdetectie is gewoon een circuitje dat 100 pulsjes per seconde afgeeft (elke keer als je door 0 gaat) je kunt deze dan gebruiken om het ontsteekhoek van je triac te berekenen.

Let je wel op met hoge spanningen en auw en zo? we willen je (nog) niet kwijt....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2007 21:27 ]

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

Nou, daar is het weer...

Ik heb sinds een half jaar een aquarium en daarmee is de behoefte aan een lampwekker weer gegroeid.
Ben er dus weer helemaal ingedoken en ben ondertussen een heel stuk verder!

Ik heb de Velleman K8029 langzaam aan/uit dimmer gekocht (€ 19.75 - Radio Piet, Arnhem) en die heb ik stekkers gegeven (hij is niet gemaakt voor directe montage, maar wel zeer geschikt :*) )
Heb m een knopje gegeven en hij werkt prima, alleen nog niet op een timer...

Ik heb het plan met een mechanische tijdklok (€ 1.99 - Xenos, Arnhem) de knop in te drukken, maar die beweging kost 15minuten, maar als je het knopje langer dan 1 seconde ingedrukt houd activeer je een andere functie dan de langzaam aan/uit functie.

Nu heb ik een schema getekend op basis van een knipperlicht schema met een opto-coupler;
Deze zal hoop ik een puls geven op het moment dat het knopje wordt ingedrukt en als het wordt losgelaten. Op die manier kan ik het knopje in laten drukken door de mechanische tijdklok.

Afbeeldingslocatie: http://youp.net/images/flipflop-pulse.GIF
Toelichting:
Knopje S1 wordt ingedrukt: de opgebouwde lading in C1 loopt naar de opto-coupler en zal enkele milisecondes de brug openen. Ondertussen wordt C2 opgeladen.
Knopje S1 wordt losgelaten: de opgebouwde lading in C2 loopt naar de opto-coupler en zal enkele milisecondes de brug openen. Ondertussen wort C1 Opgeladen

Afbeeldingslocatie: http://youp.net/images/condensator-pulse.GIF
Toelichting: C1 loopt leeg als de knop S1 wordt ingedrukt omdat de stroom de makkelijkste weg zal kiezen en dus via C2 zal lopen die hij dan oplaad.

Let op: knop S1 zal dus een groot deel van de dag ingedrukt zijn door de mechanische tijdklok.

Ik ben nogal een held met electronica, wel handig maar niet kundig dus: Nu twijfel ik of het werkt en hoop ik commentaren van jullie te krijgen

[ Voor 6% gewijzigd door ExploWare op 10-03-2008 15:03 ]

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

Ik vind net op internet een schema voor een Monoflop (Monostable Multivibrator).

Daar ga ik me even in verdiepen want dat schijnt me te kunnen helpen. Laat jullie z.s.m. weten of en hoe het werkt.
Graag reactie als je denkt dat ik hiermee de verkeerde weg in sla...

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

Het is me gelukt!
Ik heb een one-shot timer (Monostabiele Multivibrator) gekregen van een vriend, die heb ik op de schakelaar van een mechanische tijdklok (€1.99 Xenos) gezet.
Schema one-shot (Monostabiele Multivibrator) timer

Die triggert de 8029 die ik op een 25min. 0%-100% fade heb staan, in de 5 minuten daarna springt de gewone TL buis van het aquarium (via een 2e tijdklok) aan en dan start ook de 55 minuten durende 100%-0% fade.

Dus 's ochtends om 8uur start de 0-100 en dan om 8.30 springt de TL aan en start de 100-0,
en 's avonds om 21.30 trigger ik de 0-100, dan om 22.00 gaat de TL uit en start de 100-0.

Ik doe de gloeilampjes overdag uit zodat er niet te veel hitte ontstaat en geen verkeerd licht in het aquarium komt, want dat is slecht voor de bak, bevordert algengroei en benadeelt daarmee de gewone plantengroei.

De one-shot timer draait op een 5v adapter die de hele dag stroom krijgt.
De tijdklok waarin ik de schakelaar heb losgekoppeld van het 230v circuit heb ik direct doorgeschakeld zodat er altijd spanning is op de 2e tijdklok die ik er in heb gestoken (wegens ruimte besparing in de stekkerdoos)

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

Denk er wel aan om de tijdklok(ken) handmatig op zomertijd te zetten :+

Pagina: 1 2 Laatste