Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] DIY Daymaker lampwekker

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-11 09:05

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ik weet niet of jullie het hebben gemerkt, maar het wordt de laatste tijd weer steeds donkerder op het moment dat je op moet staan. Dit maakt het er voor mij en met mij denk ik vele andere tweakers er niet makkelijker op.

Ik heb een tijdje geleden een wekker gezien die een uur of zoiets voordat je op moet staan zacht begint te branden. Deze lamp begint steeds feller te branden tot het moment waarop je wakker moet worden en de lamp op z'n felst schijnt. Het idee hierachter is dat dit de natuurlijke manier van wakkerworden is. Immers, toen wij nog apen waren stonden we altijd zo op :)

Het enige nadeel van dit wekkertje was dat het behoorlijk prijzig was. Daarbij lijkt het me ook leuker om het ding zelf te maken met een elektronische schakeling. Helaas ben ik hier geen held in, dus roep ik maar weer eens de hulp in van de fijne Tweaker community

Ik heb gezocht en (jawel!!!) iemand gevonden die de commerciele variant aanraadde, maar die wil ik dus niet ;)
[rml][ Slapen] - Wakker worden[/rml]

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:03
Hier zat ik toevallig ook laatst aan te denken, want opstaan als het nog donker is... is nog erger dan wanneer het zonnetje gewoon lekker schijnt :)

Je zal iets van een dim-circuit moeten hebben, waaraan je gewoon een simpel gloeilampje hangt. Daarbij moet je een regelmachinisme hebben dat de dimmer langzaam van 0 tot 100% laat gaan, beginnende bij het 1e signaal dat een (2e) alarmwekker hem geeft. Hoe dit er precies uit moet komen gaan zien zou ik alleen nog niet weten eigenlijk...

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ik heb al wat uitgetekend, maar is er een plaats waar ik plaatjes neer kan planten?

Snelle reactie trouwens :-)

[ Voor 16% gewijzigd door QkE op 14-10-2004 19:29 ]

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 15:05
QkE schreef op 14 oktober 2004 @ 19:28:
Ik heb al wat uitgetekend, maar is er een plaats waar ik plaatjes neer kan planten?
http://imageshack.us/

* addictive is ook wel geinterreseerd in zoiets... voeg het toe aan mn favorieten

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

http://www.imageshack.us/, of mail maar naar mij.

edit:
Waar zie jij .com staan dan? ;)

[ Voor 36% gewijzigd door ACID-dude op 14-10-2004 19:32 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• addictive
ACID-dude schreef op 14 oktober 2004 @ 19:30:
[url]ttp://www.imageshack.com/[/url], of mail maar naar mij.
psst! het is .us niet .com :>

[ Voor 3% gewijzigd door addictive op 14-10-2004 19:31 ]

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ok. Komt er zo aan ACID-dude....op voorwaarde dat jullie mij niet uitlachen. :) Ik ben namelijk echt totaal niet bekend op het gebied van de elektronica. Hoop dat hiermee een beetje te krijgen.

Als het goed is hab je mail ACID-dude...

[ Voor 11% gewijzigd door QkE op 14-10-2004 19:46 ]

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

Afbeeldingslocatie: http://www.cbsys.nl/Wekkerschema.GIF

Alstu.

Verwijderd

Kan iemand een link geven naar die commerciele variant?
Ik kan niet bij het forum komen waar dat topic in staat |:(

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

De wekker heet Daymaker® en is te bestellen bij www.drjones.nl en kost rond de 85 euros.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
TNX!!!
Uitleg erbij: Ik had dus bedacht om een gewone schuifweerstand elektronisch uit te voeren en dit is het geworden. Waarschijnlijk deugt het van geen kanten alleen al omdat je de lamp een gloeilamp moet zijn en transistors het over het almeneen slecht doen met 230 (dacht ik), maar dit was het beste dat ik kon verzinnen. Is er iemand met verstand die dit even af zou willen kraken en nog beter, iets wat wel zou kunnen werken opperen?

Om de wekker te starten zat ik te denken aan een gewone tijdschakelaar die de elektriciteit op een bepaalde tijd aanzet.

[ Voor 14% gewijzigd door QkE op 14-10-2004 19:55 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:50

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Eerlijk gezegd ben ik ook benieuwd, die lamp kost toch eigenlijk 120 euro ofzoiets?
oei, niet goed gelezen, 85 euro dus.
Ik dacht dat ik ergens ook een variant van 120 euro had gezien, maar al met al een dure aangelegenheid.
Weet iemand of het echt goed werkt?

[ Voor 53% gewijzigd door bartvl op 14-10-2004 19:56 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Misschien kan ik er beter een inkoopactie van maken ;)

Maar ik kan dus niks zonder een goede elektrotechnicus die precies weet wat er kan en wat er bestaat aan elektronica om zoiets mee te bouwen.

[ Voor 58% gewijzigd door QkE op 14-10-2004 20:02 ]

• ACID-dude

ACID-dude

Make More Music!

@ bartvl: misschien heb je ook wel gelijk. De wekker kost geen €85,- maar "Van 112,99 Nu: 89,50".

Deeplink: http://www.drjones.nl/def...d=_27608&product_id=22259 en http://www.drjones.nl/def...d=_27608&product_id=23481

[ Voor 5% gewijzigd door ACID-dude op 14-10-2004 20:03 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat je schema werkt, aangezien die schakeling niet op wisselstroom werkt :) Ik denk dat je ook beter met relais kan werken.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Dat dacht ik al. Je hebt helemaal gelijk. Heb je een idee of er zoiets als een weerstand die elektronisch aangestuurd wordt bestaat? Want dat is eigenlijk wat ik wil hebben.

Met relais zit je toch met hetzelfde wisselstroom probleem of zie ik dat verkeerd?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:59
Ik zou het zowieso niet op 230V laten lopen. Wat is er mis met een 12V autolamp? Komt meer dan voldoende licht af :P

Nadeel is dat je dan even een oude lampfitting moet modificeren, maar dat lijkt me geen probleem.

En daarmee zijn er dan een boel dingen mogelijk, 12V kun je veel leuker mee spelen dan 230V ;)

[edit]
Wissel / gelijkspanning: Gooi er een gelijkrichtertje voor (kost 3x niks), en je hebt gelijkstroom. En je lampje doet het op gelijkstroom even goed als wisselstroom :P

[ Voor 23% gewijzigd door Xandrios op 14-10-2004 20:24 ]

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ok! 230 is misschien inderdaad wel een beetje spannend ;) Is het schemaatje dan wel van toepassing? Want dan is dat natuurlijk wel interessant. Bestaat er iets als een elektronische dimmer? Dat is dan in ieder geval een begin :-)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je zou toch een tijdklok kunnen nemen, daarmee een schakelingetje met een aardige condensator+powertor op kunnen zetten, en de tor een spanning van 0-12v laten geven, waar je vervlgens een halogeen spotje op kan zetten? lijkt me niet zo moeilijk om te bouwen op zich :)

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 14-10-2004 20:46 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Misschien een microcontroller programmeren die elke zoveel seconden 1% spanning erbij gooit totdat die op 12v zit?

• Xandrios
Normaal gesproken doe je zoiets via een condensator die je laat vol of leeglopen. Over wat voor een tijdperiode praten we, om die lamp van 0% naar 100% te laten lopen?

Anders zou een flink condensator + tor idd prima voldoen. Mischien die LM317, die wordt _veel_ gebruikt voor dit soort dingetjes. (En is denk ik wel sterk genoeg om een autolamp te voeden) :)

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01
Xandrios schreef op 14 oktober 2004 @ 20:53:
Normaal gesproken doe je zoiets via een condensator die je laat vol of leeglopen. Over wat voor een tijdperiode praten we, om die lamp van 0% naar 100% te laten lopen?

Anders zou een flink condensator + tor idd prima voldoen. Mischien die LM317, die wordt _veel_ gebruikt voor dit soort dingetjes. (En is denk ik wel sterk genoeg om een autolamp te voeden) :)
tijdsperiode = ~1 uur

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:31
Ik zat hier tijdje geleden ook aan te denken.
Nu was mijn idee meer om de schakelaar van de lamp beetje aan te gaan passen.
Dus kwestie van het omleiden om de schakelaar heen van een timer met condensator die in 1 uur (of half uur) op loopt.
Dat lijkt me het goedkoopste je hebt een timer en condensator nodig. (werkt dan op 230 V)
Maar ik heb geen verstand ervan welke daarvoor geschikt is.
Ik hoop dat er hier wat mensen een idee hebben.

• koenvn
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Deze heb ik ook nodig! Heb nu mn wekker met super irritant piep-geluid aan de ander kant van m'n kamer gezet zodat ik er wel uit moet, en zelfs dat lukt niet altijd.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:21
Er zijn genoeg dimmers in de handel waarmee je een lamp kan aansturen door een regelspanning van 0 - 10 volt (wat ie dan omzet naar een spanning van 0-230 volt wisselstroom voor de lamp). Wellicht dat zoiets in combinatie met jouw schema zou kunnen werken?

[ Voor 18% gewijzigd door Pc123 op 14-10-2004 21:16 ]

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
Misschien een programmatje schrijven dat de spanning op een USB poort verhoogt op een bepaald tijdstip, zodat een USB lamp steeds harder begint te schijnen: http://www.mitron.com.tw/...Cat=44&Subcat=225&id=1701

• Satch
  • Niet online
Denk dat 5 volt iets te weinig is. En anders de ampere. Is toch ook maar 0.5 A ?

• Xandrios
De spanning vand e USB poort kun je niet aanpassen hoor. Hoogstens een signaal via de USB poort sturen, die een controllertje aanstuurt. En die controller kan weer een dimmer aansturen :)

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Das op zich ook wel een goed idee, maar het moet wel een stevige (hard schijnende lamp) zijn. De usb lampjes die ik ken zijn daar een beetje te klein voor.

Die dimmer die lijkt me wel wat. Waar kan je die kopen? Gewoon bij de elektronica zaak? Met dat ding Zou je hem gewoon als dimmer tussen welke lamp dan ook kunnen zetten. Lekker flexibel.

Maar is dat idee wat ik heb getekend mogelijk of kunnen we dat beter meteen vergeten?

[ Voor 12% gewijzigd door QkE op 14-10-2004 21:46 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

W00t, dat idee klinkt als iets wat ik al tijden lang met mijn verlichting doe :) Let wel op: Je wil natuurlijk een beetje felle lamp hebben (minimaal 40 watt), dan is dimmen mbv. weerstanden out of the question, dan ga je behalve een lamp namelijk ook een verwarming maken :) Dat betekent dus een PWM-schakeling als je met 12v wilt werken en een fase-aansturing als je met 220V wilt werken

Verder: is het een idee om de lamp aan de computer te knopen? Dan heb je namelijk de klok, de snelheid dat hard de lamp harder gaat branden en de voeding al in 1 apparaat zitten.

Anyway, ik zou het geheel (natuurlijk :P) met een microcontroller aansturen, maar met logica is het ook prima te maken, ben je (in het geval van 12v) klaar met een chipje of 5.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Jij stuurt je licht aan met je computer ofzo?
Gaat dat goed, want je moet dan wel weer je compu wel aan laten springen of hem heel de dag aanhouden, maar hij is eigenlijk voor m'n vriendin en die houdt haar computer niet heel de dag aan :)

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Yep, aan mijn server, die staat toch 24/7 aan.

Ik heb toch ff tijd, dus ik zal meteen even een opzetje maken hoe je zoiets inmekaar zou kunnen zetten.
*start Gimp op*

• addictive
Sprite_tm schreef op 14 oktober 2004 @ 22:34:
Yep, aan mijn server, die staat toch 24/7 aan.

Ik heb toch ff tijd, dus ik zal meteen even een opzetje maken hoe je zoiets inmekaar zou kunnen zetten.
*start Gimp op*
cool :)

Maar is het geen betere oplossing om het niet bvia de pc te laten verlopen, niet iedereen heeft zn pc 24/7 aanstaan of een pc in de buurt van zijn/haar bed

• Goof2000
Zelf dacht ik aan iets van zo'n ding waarmee je een lamp op een bepaalde tijd kan aan laten gaan.
Maar dan moet als de tijd afloopt de lamp eerst (bijv.) 10 Volt krijgen en dan steeds 10 Volt erbij tot de 230 Volt. (of klets ik nu uit mijn nek)

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:47

FlyEragon

Alien Monkeys

Zou het niet handiger zijn om gewoon een oude wekker te pakken en dan het alarmsignaal af te tappen en doorsluizen naar de circuit die ervoor zorgt dat de lamp langzaam aangaat. Moet je wel je wekker 1 uur vroeger instellen dan normaal

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

mischien is dit een interessante link:
http://home.planet.nl/~he...nics/course/lesson22.html

fixed

[ Voor 68% gewijzigd door Fidel op 14-10-2004 22:59 ]

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ja. Zo'n ding bedoel ik. Daar zou je hem mee kunnen starten, maar dan moet je hem daarna langzaam aan laten faden... Met dat ding van pc123 kunnen we er iig mee werken. 10 volt is wel te doen toch? Kan iemand uitsluiten of ik dat schema van me kan vergeten? :-) Als dat niet zo is hoeven we alleen nog maar iets te vinden dat om de zoveel tijd een puls genereert en wat geheugenelementen (tenminste als die zo werken als op het systeembordje van vroeger bij de Natuurkunde)

• addictive
Fidel schreef op 14 oktober 2004 @ 22:55:
mischien is dit een interessante link:
<a href ="http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/lesson22.html"> Klik </a>

grrmmffff kan iemand mij uitlegge hoe je een link maakt die het ook doet? 8)7
geen html op GoT (behalve voor mods + admins)

dus gebruik:
code:
1
[url=http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/lesson22.html]Klik[/url]

of gewoon:
code:
1
[url]http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/lesson22.html[/url]

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

eeuh .. ik bedenk iets doms misschien.. maar waarom geen programma .. schrijven als screensaver.. die van donker naar licht gaat.. over een uur genomen? CRT/LCD.. wordt dan als lamp gebruikt.. en als het echt donker is.. dan kun je dat wel als lamp zien lijkt me..

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Tadaaaaa, in XPaint:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/wakkerword.png

Als je hier een 12V adapter + een standaard Gamma tijdklok aanknoopt, gaat 'ie, zodra de tijdklok 'm aanzet, langzaam meer licht geven.

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

jah sorry khebbem al gefixed

mischien is het een id om zo'n dimmer te maken die je regelt met een potmeter
(zie link hierboven ergens in mn post)
je zou dan die potmeter kunnen vervangen door een serie parallel liggende weerstanden die erbij geschakeld worden door een PIC?
of is dat een heel slecht id

dat je dus iedere 10 minuten ofzo de weerstand verlaagd (of verhoogd) door er een weerstandje bij te schakelen

zomaar een id, moet ff verder denken

[ Voor 7% gewijzigd door Fidel op 14-10-2004 23:05 ]

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• addictive
henkleerssen schreef op 14 oktober 2004 @ 23:01:
eeuh .. ik bedenk iets doms misschien.. maar waarom geen programma .. schrijven als screensaver.. die van donker naar licht gaat.. over een uur genomen? CRT/LCD.. wordt dan als lamp gebruikt.. en als het echt donker is.. dan kun je dat wel als lamp zien lijkt me..
dat geeft niet genoeg licht

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je toch een pic of avr of andere microcontroller wilt gebruiken is het nog makkelijker: pak mijn bovenstaande schema, haal alles behalve de buz11 en de lamp weg en knoop dat aan een pwm-uitgang van je microcontroller. Schrijf dan een progje wat de pwm-waarde die gegenereerd wordt in de loop van een uur opvoert en klaar ben je.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58
Sprite_tm schreef op 14 oktober 2004 @ 23:01:
Tadaaaaa, in XPaint:
[afbeelding]

Als je hier een 12V adapter + een standaard Gamma tijdklok aanknoopt, gaat 'ie, zodra de tijdklok 'm aanzet, langzaam meer licht geven.
Budget pwm ... :D

Als je nu een 2e opampje als stroombron neerzet heb je ook nog een mooi liniar verloop

Dit zou je kunnen inbouwen in de voet van een halogeenlampje

[ Voor 67% gewijzigd door Sine op 14-10-2004 23:07 ]

Repareren doe je zo.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sine: Mja, da's de pwm-manier die altijd in de boeken staat: een zaagtandgenerator (in mijn schema heel crude gemaakt door de NE555) die door een comparator met een instelbare spanning vergeleken wordt. En idd, een 2e opampje is een idee, maar dat mag jij in m'n schema modden :P

Edit: Dan is 'tie btw nog niet lineair, da's het signaal uit de ne555 ook niet. Mmm... bij nader inzien kunnen de fouten in de signalen in mijn originele ontwerp zelfs wel zoveel overeenkomen dat het geheel door de comparator tegen elkaar wegvalt.

Edit2: Henkleerssen: In de thread staat al dat de comp van de TS z'n vriendin (waar het ding komt te hangen) niet continue aanstaat.

[ Voor 47% gewijzigd door Sprite_tm op 14-10-2004 23:12 ]

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

addictive schreef op 14 oktober 2004 @ 23:04:
[...]

dat geeft niet genoeg licht
2 monitors dan.. vlakbij je hoofd?
Is een leuke optie toch?

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
LOL! Lijkt me inderdaad wel cool. Is ook zo'n prettig licht wat van je monitor afkomt. ;) Misschien kan je er wel je kussen van maken :)

Ik moet zeggen dat dit allemaal een beetje boven m'n petje gaat hoor. Ik heb alleen bij natuurkunde met een systeembordje gekloot en al die Pics? zeggen mij niets. Wat doen die dingen? Die Thyristor moet ik even gaan bestuderen. Lijkt me ook wel heel interessant. Volgens mij gaan we er wel komen.

Vooral driehoekjes op die site staan me wel aan >:)

[ Voor 8% gewijzigd door QkE op 14-10-2004 23:40 ]

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Sprite_tm schreef op 14 oktober 2004 @ 23:06:
Als je toch een pic of avr of andere microcontroller wilt gebruiken is het nog makkelijker: pak mijn bovenstaande schema, haal alles behalve de buz11 en de lamp weg en knoop dat aan een pwm-uitgang van je microcontroller. Schrijf dan een progje wat de pwm-waarde die gegenereerd wordt in de loop van een uur opvoert en klaar ben je.
is precies wat ik zou voorstellen. Kan je ook nog lekker een beetje knutselen met assembley/c/basic programmeertalen :)

• Goof2000
Wil je de bestaande verlichting gebruiken of juist een aparte lamp.
Mijn idee is bestaande verlichting. (scheelt weer wat lampen)
Beetje het volgende had ik ingedachtte:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/047X3B6S155M/picserver.jpeg

• addictive
henkleerssen schreef op 14 oktober 2004 @ 23:10:
[...]

2 monitors dan.. vlakbij je hoofd?
Is een leuke optie toch?
daar heb ik geen plaats voor op mn nachtkastje :) en hoe wil je dat doen met computeren dan? en dan komt er nog eens bij dat je pc aan moet blijven staan

• Koppensneller
  • Laatst online: 20-11 16:25

Koppensneller

winterrrrrr

addictive schreef op 14 oktober 2004 @ 23:52:
[...]

daar heb ik geen plaats voor op mn nachtkastje :) en hoe wil je dat doen met computeren dan? en dan komt er nog eens bij dat je pc aan moet blijven staan
Mja, en een pc volledig gebruiken voor je leuke zelf-in-mekaar-geprutste weklampje is een beetje not done he? ;)

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Zouden jullie een beetje uitleg willen geven bij de verschillende schemaatjes. Ik probeer het ook nog een beetje te volgen, maar ik moet zeggen dat dat wel erg lastig is.

• ExploWare
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

@GOOF200: ik denk dat je dan wel een ENORM sterke condensator mag hebben om 1 uur een +40watt lamp op te laten lopen

@HenkLeersen: een lamp is over het algemeen zuiniger dan een monitor, en al helemaal 2 monitoren :D, wat je wel kan doen is een oude spaarlamp nemen, die goed koud houden, want dan wordt die vanzelf langzaam licht :P

@Qke: PIC en AVR zijn programeerbare ICs, de PIC is iets beperkter en simpeler, de AVR iets geavanceerder en duurder

ik denk dat het t simpelst is om idd een Tijdklok te nemen, en die een circuit te laten starten

@DIl.nl (gevonden via Google, ken t verder niet)
   buzz11 €1,70
   ne555 €0.95
   Potmeter 5M € 0,75
2* Potmeter 5K € 0.75
   comparator 4bit 16magnitude v.a. € 0.95 ??? (ik ken t niet, hoop dat dit een goede is)

2*10nF en 1*100µF = 3* € ¿0.10?

totaal:    €6.15
das nix!

DIGITALE SCHAKELKLOK €11,95
of
   SCHAKELKLOK ANALOOG 1* P.DAG €5,95       (heb je van dat kut geratel)

denk dat het een heel goed ID is, en dat het zelfs in het contactpunt van mn plafond past, alleen jammer van die tijdklok

ik volg dit topic even, heb zelf ook enorme wakkerword problemen :D

PS: ¿Leuk? feitje:
De meeste hardaanvallen gebeuren 'snachts rond de tijd dat de wekker gaat!
Het wakkerschrikken is NIET GOED dus :Z

. . . . . Youp.net . . . . .

• Goof2000
DIGITALE SCHAKELKLOK €11,95
of
SCHAKELKLOK ANALOOG 1* P.DAG €5,95 (heb je van dat kut geratel)
Iets goedkoper. (kwam hem toevallig net tegen :*) )
Bij Praxis in de folder gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/52453C47A1T0/picserver.jpeg

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

ow, maar dat is wel relax, die digitale van de praxis is denk ik ook nog wel in schakelaar te bouwen, in de muur, want daar moet je eigenlijk nog wel bij kunnen, om m in te stellen 8)7

Verwijderd

Nog even een opmerking ,gelijkspanning is rustgevend voor de ogen, waar wisselspanning al naar gelang van het aantal Hz juist opzwepend kan werken. met het oog hierop zou wisselspanning praktische3r kunnen zijn.

Alcohol in ieder geval niet... dus vergeef mijn evt spel, grammatica, praktische en ook gedachten fouten

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Ehrm, is het niet handiger om een halogeen lampje te gebruiken?

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-11 07:48
Misschien niet echt wat je wilt, maar ik heb laatst bij de gamma een bewegingscensor gehaald en mijn bureaulamp daarop aangesloten.
Handig want als s'morgens de wekker gaat, en ik mijn bed uitstap dan gaat mijn bureaulamp automatisch aan :) (Mits het donker is.)
Bewegingscensor staat op mijn bureau. M'n bed staat n stukkie verder, maar de censor staat zodanig dat de lamp niet aangaat als ik me omdraai in bed.
Ik vind het zo handig dat ik later van plan ben alle lampen in huis hier van te voorzien. Dan heb ik zo'n beetje het huis van de toekomst-toekomst. In de zin van: Ik hoef niet eens te roepen: "LIGHTS!". B)

[ Voor 9% gewijzigd door sjhgvr op 15-10-2004 04:37 ]

oisd.nl

• Ganzz
  • Laatst online: 23-10-2021
Wel leuk onderwerp, is het niet makkelijker om hem aan te sturen met je pc?
Ik gebruik mijn pc al als wekker, hij start op rond een ingestelde tijd en zet muziek en en schakleld via de printerpoort met qbasic mijn verlichting aan via een triac
(een hoogvermogen transistor) je kunt 8 lampen aan sturen misscien per uitgang ander voltage en een progje maken dat steed meer stroom op je lamp zet.

Er was hier ook een project met 64 leds die een 255 stappen kon dimmen misschien is dat iets, ik wil dat ook nog gaan bouwen maar eerst school.

offtopic
heeft dit iest met pc te maken behalve dat alle tweakers moeilijk hun nest uit komen? :o
offtopic

[www.ganzz.nl]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Omdat QkE erom vroeg: Wat uitleg bij mijn schema.
Voor de handigheid is hier de pic weer:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/wakkerword.png

De NE555 is astabiel geschakeld (met een schema wat rechtstreeks uit de datasheet komt), wat betekent dat normaliter op de output een blokgolf staat, van enkele KHz in dit geval. Ik heb echter in de datasheet gezien dat op de thres-pin een zaagtandgolf staat, da's een signaal wat langzaam toeneemt met de tijd om dan weer vrij snel af te vallen. Dat is het signaal wat ik uit dat stuk van de schakeling haal.

Het weerstandje + condo'tje onder de NE555-spullen dienen ervoor om een zeer langzaam stijgend signaal te geven: de condensator wordt zeg maar heel langzaam opgeladen door de weerstand.

En nu een misschien lastig te begrijpen geintje: De comparator. Een comparator is een beestje wat z'n uitgang hoog maakt (in dit geval betekent dat dat er 12V op komt te staan) als de spanning op de + -ingang hoger is dan die op de - -ingang. Stel nu dat de spanning uit het onderste deel van de schakeling erg laag is. Dat betekent dat de uitgang van de comparator alleen hoog is tijdens het hele kleine stukje dat het zaagtandsignaal minder is dan deze spanning. Dat betekent dat het licht even aangezet wordt en daarna vrij lang weer uit, even aan, vrij lang uit, etc. (De buz11 werkt als een eletronische schakelaar btw.) Omdat dit allemaal zo snel gebeurt dat het lampje 'het niet meer kan bijhouden' gaat 'ie maar zachtjes branden.
Anyway, als je je dit kan voorstellen snap je vast ook wel dat als de spanning uit het onderste deel van de schakeling hoger wordt, de uitgang van de comparator per periode langer hoog is, en de lamp dus harder gaat branden.

Als je je afvraagt waarom ik het langzaam stijgende signaal niet meteen gebruik om de BUZ11 aan te sturen: Op deze maniet staat de BUZ11 alleen maar of helemaal aan of helemaal uit. Als ik 'm direct aan het stijgende signaal zou knopen betekent dat dat de BUZ11 als weerstand moet gaan dienen, en in het ergste geval (namelijk dat de lamp half aan is) bij een lamp van 40 watt, 20 watt zelf moet gaan verstoken. Zoals ik al zei, dan heb je in het beste geval een flinke kachel en ik het ergste geval vuurwerk.

En nog wat info: Mocht het je interreseren, deze manier van een apparaat snel aan- en uitschakelen zodat 'ie lijkt te dimmen heet Pulse Width Modulation, wat meestal afgekort wordt tot PWM.

--

Exploware: Nope, de comparator die je aanhaalt vergelijkt 2 digitale signalen met elkaar. Je moet een analoge comparator hebben. Kosten ongeveer E0.50 't stuk, als je een typenummer wilt hebben moet je even een gil geven, dat moet ik nl. even opzoeken. En die 2*5K potmeters zijn overbodig, de hele schakeling rond de NE555 is namelijk niet kritisch, zolang er maar ongeveer een zaagtandgolf uitkomt is 't goed, bijregelen geeft geen effect. Kan je beter van de 1M weerstand een 5M potmeter maken (als die al bestaan btw), dan kan je regelen hoe snel het lampje lichter wordt. En bedenk wel dat je er eigenlijk nog een 12v adaptertje bij nodig hebt, maar die heeft iedereen toch nog wel ergens liggen?

offtopic:
Heb ik de prijs voor langste informatieve post al? :-)

[ Voor 37% gewijzigd door Sprite_tm op 15-10-2004 10:18 . Reden: Nog meer info bijgeedit. ]

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Super! Bedankt voor de uitleg. Ik moet het nog een keertje langzaam lezen, maar nou snap ik in ieder geval het principe. Is slim zo. Als ik het goed begrijp hangt de lichtsterkte dus af van de frequentie? En frequentie is natuurlijk redelijk makkelijk te reguleren.

Volgens mij levert het net zo veel, zo niet meer werk op als je het met je computer zou proberen te regelen met als extra nadeel dat je altijd een computer nodig hebt voor je klokkie.

Het heeft weinig met computers te maken (misschien iets met laat gamen ;)), maar wel met elektronica. Ik dacht dat dat forum hier ook voor was. Daarnaast heb ik het idee dat er toch wel een aantal tweakers hier in geinteresseerd zijn.

• JER00N
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 01:41:
Nog even een opmerking ,gelijkspanning is rustgevend voor de ogen, waar wisselspanning al naar gelang van het aantal Hz juist opzwepend kan werken. met het oog hierop zou wisselspanning praktische3r kunnen zijn.

Alcohol in ieder geval niet... dus vergeef mijn evt spel, grammatica, praktische en ook gedachten fouten
Ik denk dat je het verschil tussen een gloeilamp op AC en een gloeilamp op DC niet ziet ;)

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

@Sprite_™:
ja, 5M potmeters bestaan, die heb ik ook in mn lijstje staan (€0.75)
het lijkt me echt SUPER relax wakkerworden 8)
maar, die 2 5Kpotmeters kunnen dus gewone weerstandjes worden, scheelt toch een euro :)
en de 12volt, kan dat van een halogeenvoeding komen? of mag de buz11 niet dezelfde voeding aan elke kant hebben? (omdat de + niet verbonden zijn op je schema)

en: die koeling voor de buz11, die maakt t vast onmogelijk om die echt in de muur te verwerken? of heeft die geen airflow nodig binnen dit schema?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Qke: Nee, de frequentie is vast (wordt ingesteld door een paar vaste componenten rond de NE555), het is de spanning aan de +-ingang van de comparator die de hoeveelheid licht reguleert.

@ Exploware: Die + mag idd van een halogeenvoeding komen, maar het moet wel 12VDC zijn. Als je een halogeenvoeding hebt waar wisselspanning uitkomt (AC dus) moet je dat even met een redelijk brute brugcel + condo gelijkrichten.
De hoeveelheid airflow langs de BUZ11 is afhankelijk van de lampen die je eraan gaat knopen; als het 1 25 watt lampje is moet het wel kunnen, anders heb je denk ik toch echt een koellichaampje nodig. Ik zou zeggen: Probeer het gewoon uit, wordt de BUZ11 zo heet dat je 'm niet meer kan aanraken, moet je er een koellichaam aanknopen ;)
Als alternatief kan je ook nog proberen de NE555 trager te laten lopen (zie datasheet), daar wordt de BUZ11 ook koeler van.

[ Voor 36% gewijzigd door Sprite_tm op 15-10-2004 18:15 ]

• NaliXL
  • Laatst online: 16-11 10:28
Afbeeldingslocatie: http://www.vi-ko.hu/Kepek/Kardelen/dimmer.jpg
+
Stappenmotor
+
Afbeeldingslocatie: http://www.belluccidesign.it/clip_art/lamp.jpg
=
weg ivm login
?

[ Voor 22% gewijzigd door Sprite_tm op 15-11-2007 19:50 ]

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

== lompe mechanice == PIC programeren voor stappenmotor of een PC beschikbaar == niet echt practisch als wekker
maar wel leuk gevonden ;)

Verwijderd

ooh! Dit is geniaal!! Ik zet em gelijk in mijn favorieten..!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik denk dat Sprite_tm wel in goede weg komt. Een trysistor lijkt me een goeie aangezien die met een sperstroom de stroom steeds groter kan laten worden

• spokje
  • Laatst online: 14:26
Is het niet makkelijker 5 minuten voordat je wekker afgaat de gammaschakelaar met lamp 'af te laten gaan?' :P

• Rickbv
Das niet natuurlijk he, dan kan je net zo goed met een emmer water boven je hoofd wakker worden :P

Maar kan het niet simpeler? Want er zijn toch zat dimmers te krijgen die van 0-10V netjes een gedimde 230V uitgang maken... Dan zou je met zo'n microcontrollertje of condensatortje ff iets moeten fixen dat in een uur een uitgang van 0-10 of 0-5V geeft. Of denk ik te simpel? :p

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

* Kaj. gaat dit dingetje morgen eens bouwen. :)

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

hmm, ik heb dat schematje even met strakken lijnen gedaan, vanaf 1 voedingspunt, klopt dit zo? en is de LM311 een juiste voltage comparator?

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/exploded/images/lampwekker.png

datasheets van Fairchild Semiconductors
LM311 http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM311.pdf
BUZ11 http://www.fairchildsemi.com/ds/BU/BUZ11.pdf
NE555 http://www.fairchildsemi.com/ds/NE/NE555.pdf

hmmm, ik hoop dat t wat wordt :D

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 22:13

ScSi

Belg.

Ja, dit ziet er best relax uit!! Als er een werkend schema uitkomt, dan maak ik dat zeker ook en zelfs met zo een matglas plexi kap bovenaan, zodat het licht echt mooi egaal verdeeld wordt. 85 euro is echt té veel voor wat het uiteindelijk maar is!

• Rickbv
Je zou er eigenlijk een dimmable zonnebank bij moeten hebben, dan heb je nog UV ook 8). Maar voor de echte tweaker zou er ook nog een input moeten komen voor de alarmklok, zodat een pulsje daarvan genoeg is om het kunstmatig-wake-up-apparaat te starten, dat stelt wat makkelijker in 's avonds als je toch ook al brak aan het worden bent...

• Bud_s
  • Laatst online: 13:54

Bud_s

Team Anticimex & Lock

En al bij Velleman gekeken ?

Verwijderd

Deeplinken werkt niet bij Velleman (althans niet altijd, ik kreeg alleen de beginpagina) ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/products/0/k8029.jpg
Slow On-On Timer
Order Code: K8029
- for use with the Velleman home modular light system K8006
- 2 programmable delays ranging from 1s to 1h
- no memory loss in case of power failure
- 'soft-start' function that prolong the life of the bulbs
- AC power: 110-125 or 220-240VAC 50/60Hz
- max. load: 2A (200W/110V - 400W/220V)
- dimensions: 67 x 57 x 25mm (2.7" x 2.3" x 1.4")
- not suited for use with low voltage halogen lighting or electronic transformers
http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_K8029.pdf
http://www.velleman.be/Do...%20dimmer%20selection.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 21:37 ]

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

ik vond ook de K8028 van/bij Velleman
die bestaat ook in module versie: VM101, en die is bij hissink.nl €46,-
zie http://www.hissink.nl/nl/dept_266.html

is misschien wat, maar even kijken, want dit is waarschijnlijk toch goedkoper :P

[ Voor 21% gewijzigd door ExploWare op 15-10-2004 21:43 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
mm, als er echt van die 10v -> 220v dimmerdingen zijn

dan kan je ook zoiets:

a stabiel iets (met ne555oid) -> electronische potmeter (jah die heb je) -> dimmer

dan kan je met 256 stappen je lamp aan/uit zetten...

dan 1 stap elke 15 sec dan heb je ongeveer een uur....

(oftewel:
Astabiel ding geeft elke 15 sec een puls
In de electronische potmeter
Weerstand van de potmeter word lager
Gaat meer stroom lopen naar de dimmer
De dimmer gaat meer electriciteit aan lamp geven
Lamp gaat harder branden...
)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

De K8029 had ik ook al gevonden, maar die is ongeschikt, aangezien je die extren moet triggeren om 'm langzaam aan te laten gaan. De K8028 is wel geschikt, maar die kost €35 in kitvorm.
Kun je beter voor een paar stuivers bovenstaand schema in elkaar klussen; denk dat de FET het duurst is.

Goed, nu het een en ander vorm krijgt en geen computers van dichtbij zal zien, schop ik dit draadje richting SG. :)

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

ExploWare: Ziet er an sich goed uit, maar voeg nog wel even een brute condo (1000uF ofzo) over de brugcel toe. Die LM311 werkt denk ik ook wel prima.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
WOW!!!
Echt supercool dat er zo veel reacties op komen. Dit speelt blijkbaar wel een beetje :) Prima dat het naar SG is gegaan. Dacht dat het onder elektro viel, maar blijkbaar is dat een beetje hergedefinieerd. De faq niet (goed) gelezen [southparkstemmetje] "Kick the QkE! Kick the QkE!"[/southparkstemmetje]

Ik denk dat ik dat schemaatje van sprite_tm maar gewoon eens ga bouwen. Kijken wat er gebeurt. Als ik een 12 volt voeding (bijvoorbeeld oude halogeenlampjes) heb is het ook goed toch? Doe ik de rest daar daar wel op bouwen. Zou de Coditronix alle spulletjes hebben? Ik heb zin om te klussen!!!! :D

Kan de k8029 niet in combinatie met zo'n timer bruikbaar zijn? (die van de karwei) Scheelt een hoop gedoe... :)

[ Voor 9% gewijzigd door QkE op 18-10-2004 13:34 ]

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
leuk topic dit, ik heb er zelf ook eens over zitten denken om zo'n ding te kopen (ik had hem een keer in de KIJK gezien)
iig ik zou het denk ik doen met een 2 binaire tellers icm een ne555
en dan achter die teller een DA converter met wat weerstandjes en dan van die spanningsoutput een PWM maken en dan zo een halogeenlamp harder en/of zacher zetten... is dit nog te begrijpen?

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ja. De Kijk. Daar komt mij oorspronkelijke idee ook vandaan. Kon me herinneren dat ze toen nog een gulden of 40 kostten. Maar ja. Euroflatie he.

Wat is een PWM? Waarom heb je 2 binaire tellers nodig? 1 als klok?
Wat is het voordeel boven het systeem van sprite_tm en andersom? Misschien is dit systeem in combinatie met de dimmer van pc123 ook gewoon op netspanning te gebruiken.

Sorry voor al deze EL noobvragen hoor, maar kan je gewoon printplaatjes kopen, daar gaatjes in maken en dan solderen? Of is er een andere handigere manier om componentjes aan elkaar te plakken?

By the way: Zijn er al mensen aan het bouwen?
Super dat de thread is verhuisd. Komen geen reacties meer :(

[ Voor 5% gewijzigd door QkE op 18-10-2004 19:31 ]

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
ja is altijd leuk, alle experts zitten bij het casemod item.
PWM kun je opzoeken met google ;) (is een manier om motoren maar ook lampen te regelen/dimmen)

die twee tellers zorgen er voor dat je in een aantal stappen van 0 tot 100 % kunt regelen.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het schemaatje van Sprite kost een euro of 12, de K8028 zit op 35...
Ik heb 'm gebouwd, maar ik moet nog een dingetje hebben om de zaak te testen enzo.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:56

Felyrion

goodgoan!

stuffis generalis?? gaat toch om een (zelf) te bouwen schakeling? lijkt me toch behoorlijk electronica.

naja, anyway.. ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een wat betaalbaardere versie van zo'n wekker. Ben benieuwd of er nu mensen zijn die het aan het maken/testen zijn?

(hm.. zie net de reactie van Kaj. ben benieuwd naar de resultaten)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• ExploWare

ExploWare

BoingBoing

CME is PC-related electronica, en dat is dit niet, maar het is idd wel jammer dat de echt electronica-kenners nu niet meer mee kijken...

• DoD Cerberus
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

misschien is t een idee om de mods te vragen of ze voor een keer een uitzondering willen maken en dit topic naar CME te moven aangezien toch wel een aardig groepje tweakers bezig is met dit projectje en ieder beetje hulp hierbij welkom is...

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik ben voor :) Ik kom gemiddeld nooit in SG en moet er dus aan denken dat er daar ook nog een interresant topic voor mij draait. Nou, ik en aan dingen denken, dat gaat dus niet goed :)
Dat mag wat mij betreft trouwens wel veranderen in de policy: alles wat met electronica te maken heeft (dus minimaal een halfgeleider of 2 zeg maar als vuistregel) mag naar CM&E, de rest (stopcontacten, accu's, whatever) mag naar SG. Dit omdat, zoals gezegd, de electronicakunstenaars toch voor het grootste gedeelte alleen in CM&E rondhangen.

Kaj.: Je was het vast al van plan maar nog even ten overvloede: Doe me een plezier en test het geheel met in plaats van de MOSFET een ledje, die MOSFET gaat het nl. niet grappig vinden als de schakeling niet werkt en er perongeluk 3V op de gate komt te staan... icm een bruut halogeenlampje gaat 'ie dan wat heet worden zegmaar...

QkE: Ja, mijn schakeling kan je met een el cheapo Gamma timer gebruiken. Een halogeenvoeding gaat werken, mits er gelijkspanning vanaf komt! Zoniet moet je er nog even een brugcel + een brute condensator bijknopen, gil maar als dat het geval is en ik teken het er wel bij.

[ Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 21-10-2004 02:04 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Daar valt wel wat voor te zeggen (het CME-idee), die LED was ik ook al op gekomen. ;)
Ik zal eens een balletje opgooien in het crewforum.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Jippie!!! Tof dat hij weer in CME zit! Hier zitten toch wel de echte experts.

Ik moet elke dag werken. De winkels zijn al dicht als ik thuiskom. Morgen ga ik die componentjes kopen. Hopelijk werkt het allemaal. Nogmaals de vraag: Waar kan ik die componentjes het beste op solderen?

Nog een vraag: wat is het voor/nadeel van de schakeling van sprite_tm vs hilbren?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het verschil is dat het idee van Hilbren (half-)digitaal is en dus in principe makkelijker te debuggen zou moeten kunnen zijn (geen instelpunten etc). In de praktijk komt het idee er op neer dat je een IC of 6 moet solderen, wat het geheel een stuk compliceert, en zowiezo de schakeling 3 of 4 keer zo groot maakt als die van mij. Mocht je dat idee toch willen uitvoeren, geef dan even een gil, de d/a-en pwm stap kan vervangen worden door een logische comparator en nog een teller.

Waar je de componenten het beste op kan solderen: Haal bij je electronicaboer een experimenteerprintje. Da's een printje met gaatjes in een raster en koperen banen of eilandjes. Ik denk dat je het best een experimenteerprintje kan halen waarbij de gaatjes per 3 door middel van een koperbaantje aan elkaar vastzitten, maar op zich is dat een kwestie van smaak.

Ik meen dat er in de CM&E FAQ ook wel hints staan tov. solderen, tis misschien een goed idee om die ook even door te lezen en te kijken of je het juiste soldeer en de juiste bout in huis hebt.

Verwijderd

Met een PIC of AVR & een DS1307 (Realtime clock) kun je dit echt heel simpel doen, heb je die schakelklok van de gamma ook niet meer nodig. Instellen via de seriele poort van de PC en nog extra uitgangen om bv een koffiezetter aan te zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/jpAVR.jpg

US$ 19,90 AT2313 board, programmer zit onboard, geen apparte programmer nodig ! Wordt volledig ondersteunt in bascom.

DS1307 (Realtime clock) US$ 3.50 , deze kan zo in het AT2313 bordje geprikt worden.

Bascom: http://www.mcselec.com/bascom-avr.htm , gratis demo versie gaat tot 2Kb code, maar meer past er toch niet in de 2313 .

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/Pictures/ET-OPTO-ACOUT4.jpg

US$ 19,90 Triac board met 4 triacs.

Prijzen & producten van Futurlec: http://www.futurlec.com/

Als je zelf printjes kunt ontwerpen / maken kan het nog goedkoper en kleiner.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Sprite, mocht die 5MOhm nou moeilijk te krijgen te zijn, dan maak je die 100µF toch groter? Voor zover ik mij goed herinner, was een rc-netwerkje omgekeerd evenredig ten opzichte van beide componenten, dus een factor x lager R betekend een factor x grotere C (correct me if I'm wrong).

Dus zou je de 5MOhm kunnen vervangen voor een 100 KOhm (is wat makkelijker te krijgen) en de C voor een 4700µF van 16 Volt.

(pak ff de Binas erbij... en die zegt:
Afbeeldingslocatie: http://80.100.19.121/images/opladenC.png

en idd, de R en C zijn recht evenredig)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 16:45
kan je niet gewoon een dimschakelaar pakken, je lego motortje of waar dan ook vandaan, wat tandwieltjes en deze 2 op mekaar aansluiten? vervolgens het speakertje van je wekker eraf halen en die draden aansluiten op de motor....

Kosten : Dimschakelaar, oud motortje (floppy?/lego?) klaar!

om hem uit te zetten de stroom omdraaien..

Verwijderd

4700µF van 16 Volt
Dat soort elco's hebben een forse tolerantie (-20/+50 %) in waarde en lek stroom, wordt niet echt nauwkeurig.

Kijk ook eens naar dit project:

http://www.voti.nl/fader/n_index.html

Verwijderd

Hmmmm geen up-dates meer hier ik heb namelji9k nog veel interesse maar ben een electro n00b :)

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Hier is weer een update.
Ik heb nou de spulletjes gekocht en ga (na gedegen onderzoek welk pinnetje waar hoort het schemaatje van Sprite_tm bouwen. Misschien is er iemand die mij hierbij kan helpen (ja alweer :))

Ik heb de componentjes gekocht die op schemaatje staan. Alleen van sommige componentjes weet ik dus niet precies welke pinnetjes ik moet hebben. Dit is het geval bij:
De LM311. Deze heeft een stip in een hoek staan en ik neem aan dat dit iets met de orientatie van het ding te maken heeft
De var weerstand. Dit is een rond ding met 3 contacten eraan. Hiervan moeten er waarschijnlijk 2 gebruikt moeten worden en een dient als aarde ?
Ik heb nou een expirimenteer printje gekocht met enkele eilandjes (zeg ik het zo goed?) dus niet zoals sprite zei met 3 gaatjes bij elkaar. Niet goed opgelet (schaam). Ik neem aan dat ik dan het beste die enkele eilandjes aan elkaar kan solderen om zo toch een baan te creeeren of niet?
Van de NE555 heb ik al een datasheet gevonden en de buzz lijkt me vrij logisch of vergis ik mij hierin?

Hopelijk kan ik vandaag nog vertellen of het werkt. En anders wordt het komende week ergens.

[ Voor 1% gewijzigd door QkE op 24-10-2004 15:15 . Reden: Ff 'n enter toegevoegd ]

Verwijderd

Een wat late reactie, maar misschien voegt het toch nog iets toe.

Een TL geeft flink meer licht, en in de juiste kleur zorgt het er ook nog voor dat je je 'wakkerder' voelt, tenminste ooit iets over gelezen toen er een onderzoek over uitkwam. Daarnaast worden TL dimmers al heel veel toegepast binnen de aquaristiek, misschien handig om daar eens naar te kijken?

http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/index.htm

• Chickendorp
  • Niet online
Haha!!! inmiddels kost de lamp nog maar €45 bij: http://www.drjones.nl/def...d=_27608&product_id=23481
Pagina: 1 2 Laatste