Katsunami schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 13:45:
[...]
Voor zover ik weet wordt de andere scherptediepte veroorzaakt door de kleinere sensor van de digitale reflex, tegenover het formaat van een flim. Een 50mm lens haalt dan wel 80mm qua afstand, maar hij produceert niet dezelfde DOF als een 80mm. Hoe leg ik dat uit....
Met een tekening, dat is meestal echt het gemakkelijkste

Stel, we hebben een 50mm, met een bepaalde DOF x, bij afstand y, en film/sensor z.
Nu zet ik die lens op een camera met cropfactor 1.6. We houden x gelijk, maar y wordt kleiner.
Dan heb ik een lens van 50mm, die zich als 80mm "gedraagt" vanwege de cropfactor. Als nu de sensor géén cropfactor zou hebben, maar wél de lens "80 mm" zou maken, dan zou die lens tóch een DOF hebben van een lens van 50mm. Lees dat effe twee keer; het kan eigenlijk niet, maar het illustreert wat ik bedoel. Een cropfactor die de lens "80mm" laat lijken, verkleint de DOF niet; vanwege de kleinere sensor wordt de DOF zelfs groter.
Je hebt gelijk en ook weer niet.

Als je met een cropfactor gaat werken, dan wordt de DOF korter, zie rekenvoorbeeld:
1. 35mm formaat, 50mm lens, f/2.8, afstand tot object: 5m -> DOF: 1.893 m
2. APS-C formaat (crop 1.6), 50mm lens, f/2.8, afstand tot object: 5m -> DOF: 1.157 m
Als we nu de afstand tot het object veranderen met de cropfactor (zodat we hetzelfde beeld krijgen), dan wordt de DOF groter dan die op 35mm-formaat.
1. 35mm formaat, 50mm lens, f/2.8, afstand tot object: 5m -> DOF: 1.893 m
2. APS-C formaat (crop 1.6), 50mm lens, f/2.8, afstand tot object: 5*1.6=8m -> DOF: 3.037 m
Ik zit te denken of je de afstand niet moet vermenigvuldigen met de wortel van de cropfactor, ik denk niet helemaal helder op het moment hoor, maar je zou dan op 6.32455 meter afstand komen en dat komt niet uit. De DOF wordt dan 1.87m...
Zie het ook als het croppen van een foto die gemaakt is met een filmcamera... 50mm lens erop. Foto maken. Dan heb ik dus de DOF van een 50mm lens. Crop ik die foto in Photoshop, en druk hem op dezelfde grootte af, dan is de foto "ingezoomd"; maar de DOF is niet veranderd. (Filmbased SLR's hebben werkelijk een zéér kleine DOF, nog kleiner dan die van digiflexen... Als je een 50mm lens op een digireflex zet, dan heb je een "DOF". Wil je de 80mm die deze lens haalt ook op een filmbased SLR, dan moet je daar een _echte_ 80mm lens opzetten.... en dat verkleint de DOF. De grotere film verkleint de DOF nog veel meer.)
Het idee is leuk, maar het klopt niet en ook weer wel. Ik ben de weg kwijt.
Ik heb nu een
pagina gevonden waar de formules staan voor de berekeningen, eens kijken of ik daar iets uit kan halen.

Ik hoop een dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel

Niet echt, maar ik doe mijn best om het toch te begrijpen