XangadiX schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 18:56:
Ik vind het wel verassend dat jij uitmaakt wat wel en niet in dit topic thuishoort. Ik wist niet dat we daar een scheidsrechter voor hadden

.
Daarbij weet je helemaal niet of meer dan 50% wel of niet geschilderd is of dat het van een foto afkomt. Als je de moeite had genomen om het
proces even door te nemen had je gezien dat het panorama en de foto's gemaakt zijn aan de hand van een schets en een concept en niet andersom. Dat betekend dus dat het een werk is vanuit een autonome basis, en niet andersom, dat maakt het handgetekend. Gerefereerd of niet; het is handmatig schilderwerk en verdient op die basis een plek in dit topic, vind ik.
Daarbij zijn verbazend weinig delen echte fotos, het grootste gedeelte is ingevult met het handje. Bekijk hem maar eens op
ware grootte dan kun je zien dat het wel iets meer is dan een median en een watercolor effect.
Ik hoop dat je snapt dat na ruim 100 uur werk zo'n opmerking in het verkeerde keelgat schiet

Ik heb niet gekeken hoe je het aangepakt hebt en niet ingezoomd de 'op ware grootte-versie' bekeken, dat geef ik toe. Mijn excuses daarvoor.
Alhoewel ik uit het proces ook nog niet helemaal wijs word, schets en uitendelijke versie verschillen ook nogal, en wat daar tussenin is gebeurd......
Scheidsrechter spelen doe ik absoluut niet, ik geef alleen mijn mening mbt wat er in mijn ogen in dit topic past. Daarbij hoef je daar niet voor in as te veranderen.
Ik vraag me wel af of het, wat betreft de achtergrond, zin heeft om deze techniek te gebruiken als het puur voor een cd-inlay is. Dan was je er met bewerkte foto's waarschijnlijk makkelijker en sneller vanaf gekomen met nagenoeg hetzelfde resultaat. Als dit ook op een groter formaat geprint/gedrukt wordt kan ik me er nog wel in vinden.
De hoeveelheid werk vind ik niet echt relevant of je het handgetekend mag noemen of niet. Iemand kan natuurlijk wel een week lang een hele foto gaan overtrekken/tekenen/schilderen in Photoshop, maar dat maakt het nog geen handgetekend werk.

Of de basis een schets is zal me ook worst wezen eigenlijk, ik kan een mooie schets maken van 2 appels en een banaan die in een weiland liggen, vervolgens haal ik het benodigde fruit bij de AH en leg ze in het veld in de polder en ga ik er een foto van maken. Heb ik dan een handgetekende plaat? Natuurlijk niet. Zelfs niet als ik de foto wat ga bewerken om het een handgeschilderd effect te geven.
Verder zijn allerlei combinaties van dit soort technieken natuurlijk grijs gebied qua benaming, en meestal doet het er ook niet toe, het gaat om het resultaat.