Toon posts:

CPU fan even losgehaald, ging dit fout?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn computer al sinds maanden nauwelijks meer functioneert (waarschijnlijk haarscheurtje in het moederbord) en ik vanalles probeer om het precieze probleem te achterhalen, heb ik laatst geprobeerd de fan van de CPU even los te halen en schoon te blazen en zo (en eens te kijken hoe dat er allemaal uitziet, zoveel verstand heb ik niet van dit soort zaken). Ik opende de groene clip, centraal op de foto:

Afbeeldingslocatie: http://sublex.endoria.net/upload/uploaded/processor.jpg

Dat ging opvallend moeizaam, en toen ik 'm loskreeg hoorde ik een vrij nadrukkelijk geluid, alsof je twee onderdelen lostrekt die daarvoor tamelijk vastzitten. Nu heb ik zoveel verstand van dit soort dingen dat ik niet weet wat precies de processor is en wat deel van de koeling uitmaakt, ik verwachtte dat het hele zwarte geval inclusief cilindrisch ding de koeling was, maar vanwege het moeizame en luidruchtige loskomen begin ik te twijfelen. Ik nam ook aan dat de processor slechts een klein, plat ding is, waarschijnlijk het groene schijfje dat onder het zwarte blok zit.
Met moeite kreeg ik het blok weer terug op z'n plaats. Het zat trouwens nog op een bep. manier verbonden met het moederbord, ik kon niet zo goed zien hoe (en ik keek ook niet heel uitgebreid want ik schrok een beetje van dat rare loskomen), maar ik had wel de voedingskabel van de fan losgemaakt.
Lang verhaal kort: was ik dom bezig of is er niks aan het handje? Ik kan niet testen of-ie het nog doet want ik kreeg mijn pc sowieso al niet aan de praat.

Verwijderd

Rofl

Dat geluid is de pasta (stof dat er voorzorgt dat warmte goed van de cpu in de heatsink terecht komt). En wanneer dus de cpu warm wordt smelt dat zich vast zodat het goed kan geleiden. Das niet bepaald handig dat dan er vanaf te trekken.

volgensmij hoor je die dingen dan ook niet zo ff van elkaar af te trekken mocht je een nieuwe cooler willen.

Edit: OMFG! je hebt toch neit de cooler met cpu en al eruit getrokken?? :D Dan is ie echt helemaal stuk

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 14:29 ]

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-08 07:40
Modbreak:Het is hier de HK niet.

[ Voor 75% gewijzigd door BalusC op 23-09-2004 15:09 ]

What we do in life echo`s in eternity

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 09:02
Het zwarte gedeelte is idd je koeling welke met koelpaste met je CPU verbonden is. Vermoedelijk was de koelpasta droog en maakte het een krakend geluid.

Let wel: als je de koeler weer terug plaats, moet het contact met de koeler en CPU goed schoonmaken en nieuwe koelpasta er tussen smeren !

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:31

nwagenaar

God, root. What's the differen

Dat groene plaatje is inderdaad de CPU. De resterende gedeeltes (de cylinder en de fan) is inderdaad de CPU cooler. Wat ik denk, is dat de koelpasta zodanig opgedroogd was dat hij daar door er moeizaam af ging.

Ik denk dat je niet veel hebt beschadigt, mits je de koelblok voorzichtig eraf heb gehaald. Alvorens je gaat testen, zou ik eerst alle oude pasta van de CPU en de CPU cooler afhalen met iets als CPU Paste Remover of wasbenzine (al hoewel sommige personen zeggen dat wasbenzine niet goed is voor je CPU, het haalt er alles af en ik heb in mijn 5 jaar nog nooit een defecte CPU gezien door wasbenzine) en het voorzien van nieuwe koelpasta (verkrijgbaar bij de meeste pc shops).

Overigens, je had denk ik beter de fan er af kunnen halen en voorzichtig het stof op de CPU blok kunnen wegzuigen met een stofzuiger.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:40
Als je niet weet waar je mee bezig bent doe het dan niet :?

op de foto onder de fan zie je nog het een groen puntje , dat is de processor.

is de processor los van de koeling geweest?

zo niet dat heb je het socket dus niet open en dicht gedaan.

haal de proc lost van de koeling , doe het socket open , druk de proc weer op het bord, en doe dan pas de koeling er weer op.

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik snap niet dat je zulke acties onderneemt zonder enig verstand van zaken. De CPU (vooral de athlon XP, welke dat is zo te zien) is een erg kwetsbaar onderdeel welke je heel voorzichtig moet behandelen. De koeler moet je er ook heel voorzichtig opzetten en afhalen, anders loop je de kans dat de core (kleine vierkantje in het midden) beschadigd raakt.

Waarschijnlijk ging ie zo moeilijk los omdat er koelpasta tussen het koelblok en de processor zit. ALs dit er lang tussen zit wordt het hard enzo en gaat het heel moeilijk los. Het gaat makkelijker als je de PC een paar minuten aan hebt gehad waardoor de cpu warm is. Dan laat het makkelijker los.

Maar ik zou in jouw even iemand om hulp vragen die er meer ervaring mee heeft ;) Of desnoods even naar een computerzaak brengen. Wat het is zonde als je de boel helemaal sloopt door onkunde.... (en je hebt toch wel de stekker eruit gehaald toen je aan de pc ging sleutelen??)

[ Voor 18% gewijzigd door Palomar op 23-09-2004 14:32 ]

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 10:05
Modbreak:Negeren is het beste :) Post in het vervolg enkel een TR ;)

[ Voor 96% gewijzigd door BalusC op 23-09-2004 15:11 ]

• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11-2025

LocalJoost

plaatje hieronder

tazzdevil schreef op 23 september 2004 @ 14:29:
is de processor los van de koeling geweest?

zo niet dat heb je het socket dus niet open en dicht gedaan.
Volgens mij verbindt de socket de CPU met het moederbord, en niet met de koeler :?
tazzdevil schreef op 23 september 2004 @ 14:29:
haal de proc lost van de koeling , doe het socket open , druk de proc weer op het bord, en doe dan pas de koeling er weer op.
Volgens mij hoef je voor het aanbrengen van een koeler de CPU niet uit de socket te trekken, lekker laten zitten dus 8)7

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Je processor is hier niet door kapot gegaan hoor.

Je hebt gewoon de koeler eraf gehaald en je hoorde de koelpasta. Als je de koeler er weer netjes opdoet is er niks ergs gebeurd. Een processor gaat echt niet zomaar kapot, daar moet je toch wel meer moeite voor doen ;)

Ik kan je dus iig gerust stellen dat je je probleem niet erger hebt gemaakt :)

• tazzdevil
  • Laatst online: 17:40
j00stj3 schreef op 23 september 2004 @ 14:34:
[...]

Volgens mij verbindt de socket de CPU met het moederbord, en niet met de koeler :?

[...]

Volgens mij hoef je voor het aanbrengen van een koeler de CPU niet uit de socket te trekken, lekker laten zitten dus 8)7
ja klopt, wat ik probeer te zeggen is dat hij de proc met kloeling zo van het bord heeft getrokken, en hem er ook zo weer heeft in gedrukt.
dat heeft als gevolg dat de cpu geen goed contact met het bord meer maakt.

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt toch wel eerst de sockethendel naar boven gezet he???
Niet dat je de cooler en cpu in 1 stuk uit de socket getrokken hebt..
Post eens een foto van het boeltje dat je eruit gehaald hebt. Zonder pic, blijft het speculeren.

Verwijderd

Topicstarter
En ze zeggen dat ik niet impulsief genoeg ben. }:O

Fotootjes van cpu en koelblok met onderkant boven:

Afbeeldingslocatie: http://sublex.endoria.net/upload/uploaded/DSC00001.JPG

Afbeeldingslocatie: http://sublex.endoria.net/upload/uploaded/DSC00003.JPG

Ziet dit er schandalig uit of valt de schade mee? Noot: ik ga het moederbord al vervangen, dus misschien was dit een 1e stap in de demontage 8)7

Verwijderd

@ Tazzdevil: Dat lijkt me wel erg stug...

Het is ook flauw om te gaan roepen dat TS niet moet gaan rommelen. Zo leert iedereen het toch? Of gaan er serieus mensen in de leer bij zestienjarige bleekneuzen in de plaatselijke computertoko?
Als het misgaat is het jammer, als het lukt heb je weer iets om blij over te zijn.

@ TS: Je hebt het gewoon goed gedaan. De processor zit nog waar hij hoort, en de koeler heb je los gehad.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 15:10 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 15:08:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ziet dit er schandalig uit of valt de schade mee? Noot: ik ga het moederbord al vervangen, dus misschien was dit een 1e stap in de demontage 8)7
Geen schade (ga ik er ff vanuit dat je de cpu er niet uitgehad hebt ?).
Tuurlijk moet je dit wel zelf proberen, neem als gouden regel dat zodra iets veel kracht kost, je moet stoppen, of hulp moet vragen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door KillerAce_NL op 23-09-2004 15:11 ]

Verwijderd

Ziet er gezond uit, geen hoekjes van je core afgebroeken maar alleen wat restjes koelpasta. Ik verwacht dat je CPU gewoon werkt.

• BoAC
  • Laatst online: 12-08 08:24

BoAC

Memento mori

[afbeelding]

[afbeelding]

Als er geen braakschade is aan de core (dat kleine vierkantje op je processor) is er niets aan de hand. Je moet em alleen ff voorzichtig goed schoonmaken (hints al gegeven) en als je hem later weer plaatst en voor je de koeler erop zet (nooit scheef erop duwen!!!) 1 erwt koelpasta op de core doen.

Trouwens: Handleidingen voor het plaatsen van een processor/koeler zijn wel te vinden op de AMD-site ;)
System building guide

[ Voor 12% gewijzigd door BoAC op 23-09-2004 15:14 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Socratess: ik raad je aan om de FAQ van dit subforum eens te doornemen om jezelf enkele basics te vergaren:

PMG FAQ
* Een paar basiscursussen
* Hoe bouw ik een Athlon PC?
* Hoe installeer ik een Athlon CPU en heatsink? (filmpjes op AMD.com!)

Mocht je PC dan nog niet werken, dan hebben we nog altijd de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Verwijderd

Topicstarter
Oef, dat is wel een pak van mijn hart :D

Ik zal de rest overlaten aan een kennis van mij die er wél verstand van heeft. Maar, aan de andere kant: al spelende leert men :p

P.S. Waar haal ik koelpasta vandaan? :)

En oh ja, dat gele spul op de koeler dat min of meer de vorm van een ronde vlek heeft met een vierkante uitsparing van de chip, moet dat er ook af voordat het zaakje weer in elkaar gaat?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 15:17 ]

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
En voor het algehele probleem dat je pc het slecht doet, heb je al eens naar je condensators gekeken, volgens mij bollen die een beetje op (bovenop)...

System Specs

• nimmolon
  • Laatst online: 16:44
Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 15:15:
Computershop. Alternate bijvoorbeeld verkoopt het.

• BoAC
  • Laatst online: 12-08 08:24

BoAC

Memento mori

Oef, dat is wel een pak van mijn hart :D

Ik zal de rest overlaten aan een kennis van mij die er wél verstand van heeft. Maar, aan de andere kant: al spelende leert men :p

Bij je lokale computerboer ;)
En oh ja, dat gele spul op de koeler dat min of meer de vorm van een ronde vlek heeft met een vierkante uitsparing van de chip, moet dat er ook af voordat het zaakje weer in elkaar gaat?
Heb je al op de AMD site gekeken? Daar staan handvaten daarvoor ;)

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
dat is ook koel pasta, en moet je idd verwijderen voor je er weer nieuwe op doet.

koelpasta is in elke computer toko te halen. en het kan goed dat die kennis van je nog wel wat heeft liggen.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Topicstarter
killer1979 schreef op 23 september 2004 @ 15:17:
En voor het algehele probleem dat je pc het slecht doet, heb je al eens naar je condensators gekeken, volgens mij bollen die een beetje op (bovenop)...
Nu meen ik dat die zwarte cilindertjes condensators zijn... wat bedoel je precies met opbollen, en wat kan dat dan betekenen? Ik zou eigenlijk ook graag op dat rare computerprobleem ingaan... samenvatting daarvan: m'n pc is in de loop der jaren steeds verder afgetakeld, dwz dat hij steeds sneller en vaker bevroor. Eerste oplossing was processorsnelheid via bios naar beneden, dat hielp voor ongeveer een klein jaar. Toen kon de snelheid niet verder naar beneden. Ik heb het ding nog een hele poos werkzaam gehad door geduld, want bij de eerste twee keer was het vaak zo dat de computer niet volledig kon worden opgestart omdat hij voortijdig bevroor, maar een halfuurtje aan laten staan (= opwarmen) hielp vaak wel. Het afspelen van mp3's en het bewerken van worddocumenten was echter al funest (dus weer bevriezen). Huidige situatie is dat m'n computer niet meer volledig kan worden opgestart, te beroerd voor, haalt het maximaal tot vlák voor het inlogscherm van xp maar bevriest dan dus weer.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:20

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Een goede pc shop heeft deze (waar woon je? ) kost niet veel.
MiniMan in "CPU fan even losgehaald, ging dit fout?"
(ja, graag dus)

het spul heet pasta, maar wellicht is dat tegenwoordig niet meer zo'n nauwkeurige benaming aangezien dat spul na een poosje hard wordt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op 23 september 2004 @ 15:24:

Een goede pc shop heeft deze (waar woon je? ) kost niet veel.
Amsterdam. Dat zal dus wel loslopen.

Verwijderd

Als je je cpu met koeler en koelpasta weer terugplaatst en je computer weer aan zet controleer dan even of het koelblok op je cpu weer opwarmt.
Als dit niet gebeurt kan het je alsnog een cpu kosten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, CPU hoeft dus niet kapot te zijn. Voor het terugplaatsen van de koeler, koelpasta-vragen en eventueel het troubleshooten van het probleem verwijs ik Socratesss naar de eerder gelinkte delen uit de FAQ:
BalusC schreef op 23 september 2004 @ 15:13:
Socratess: ik raad je aan om de FAQ van dit subforum eens te doornemen om jezelf enkele basics te vergaren:

PMG FAQ
* Een paar basiscursussen
* Hoe bouw ik een Athlon PC?
* Hoe installeer ik een Athlon CPU en heatsink? (filmpjes op AMD.com!)

Mocht je PC dan nog niet werken, dan hebben we nog altijd de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Het heeft geen zin om hierover continu vragen te blijven stellen zonder zelf ook maar op zoek uit te gaan. Da's namelijk niet de bedoeling hier op GoT. Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.