Hoe bouw ik een Athlon PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.713 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

FAQ Processors, Mobo's & Geheugen

Hoe bouw ik een Athlon PC?

Inhoud

Introductie
Welke voorzorgsmaatregelen neem ik?
Plaatsen van CPU en koeler
Plaatsen van geheugen
Montage van moederbord in kast

Introductie

In een voorgaande editie liet ik de globale opbouw van een PC zien aan de hand van een socket370/slot1 PentiumIII. Om 1 of andere reden was er nog wat vraag naar de opbouw van een soortgelijk Socket A systeem. Aangezien de afgelopen tijd voor mij de mogelijkheid ontstond om de benodigde onderdelen aan te raken, heb ik deze update gemaakt. Op deze manier is dit topic nu IMHO een volledige aanvulling op hetgeen ik in de voorgaande FAQ alreeds had geschreven. De aanvullende matrialen staan in de Technische PMG FAQ: Hoe bouw ik een PC?.

In dit deel komen de volgende onderdelen/installatie aan bod: een AMD socketA Athlon1800+ XP, een Abit KG7-RAID moederbord (AMD761 chipset), een CoolerMasterkoeler (haast standaardkoeler te noemen) en een 256 Mb DDR Simmetje. Onderdelen als video, audio, HDs etc staan al.

Terug naar boven
Welke voorzorgsmaatregelen neem ik?

Statische elektriciteit die iedereen kan opwekken (bv met een kunststof trui) kan met een klein vonkje iedere chip voorgoed ruineren. Het is dus altijd zaak om te ontladen voordat er ook maar 1 onderdeel wordt aangeraakt. Hiervoor dient men zich te aarden. Dit aarden is niets meer dan het in contact komen met de massa (de aarde). Iedere verwarmingsbuis (mits niet geïsoleerd met verf oid) of kraan voldoet aan de eisen om te ontladen. Een betere ontaarding kan worden verkregen door de PCvoeding paradoxaal genoeg aan te sluiten op het lichtnet. Indien de PC op een geaard stopcontact (grote stekker met clipjes aan de zijkanten) is aangesloten is de kast automatisch ook geaard, zodat ieder contact met de kast ontlaadt. Bouwen aan een PC is daarom 1 van de weinige ingrepen in elektrische apparaten die men bij voorkeur met een aangesloten stekker uitvoert.

Note: ook als men een upgrade gaat uitvoeren in de PC, zal men ook ff aan de stroomvoorziening moeten denken. Indien de ATX-voeding op het moederbord is aangesloten loopt er reeds stroom door het moederbord (soms zichtbaar doordat een LEDje brand), kortsluiting etc is dus mogelijk. Zeker in het geval van upgrades moet rekening worden gehouden met de geladen condensatoren op het bord, dus is verwijdering van de ATX-voeding geen garantie dat er geen sluiting kan plaatsvinden. Het beste is altijd de ATX-voedingskabel van het moederbord ontkoppelen en dan de powerknop in te drukken. Het bord zal dan de condensatoren ontladen en er dan pas achter komen dat er geen voeding aangesloten is. Dan kan er weer veilig worden gewerkt met het mobo.

Terug naar boven
Plaatsen van CPU en koeler

In het geval van de pentiumIII had ik de beschikking over een socket370 -> slot1 converter. Het voordeel daarvan was dat ik moeiteloos de CPU + koeler in een socket kon monteren en vervolgens slechts deze converter op het bord te prikken. Bij de echte socket370 en de socketA wordt de CPU en de koeler rechtstreeks op het mobo aangesloten. Aangezien de montage toch een bewerkelijk karwei is kan deze klus beter buiten de kast worden uitgevoerd (ie, eerst de CPU etc monteren en dan pas het mobo in de kast vastzetten/schroeven).

Note: en in het geval van de Pentium4 wordt juist de koeler direct aan de kast vastgezet, vastgeschroefd aan de kast door de gaten in het mobo

Allereerst zal de hendel (hier plastic) moeten worden opgehaald, opdat de socket open is.

De CPU kan slechts op 1 manier in de ZIF (Zero Insertion Force)socket worden gestoken.

In 2 hoeken van het pinnenrooster van de CPU ontbreken pinnen, net zoals er in het socket gaatjes ontbreken daarvoor. De CPU past op slechts 1 manier eenvoudig, op alle verkeerde manieren zal de CPU niet in het socket vallen; forceren betekend dan meestal einde oefening. Na het naar beneden plaatsen van de hendel (geheel plat) zit de CPU goed aangesloten en muurvast. Het terughalen van de hendel kan enige weerstand opwekken, maar dat hoort zo. Pas als excessieve kracht nodig is kan beter gekeken worden of er iets verkeerd zit.

Montage van de CPU-koeler is altijd wel grappig. Deze past er op slechts 2 mogelijke manieren op waarvan er na goed kijken al 1 afvalt. Je hebt alleen wel altijd een risico dat je je CPU-core naar de kloten helpt, kijk dus altijd uit met waar je mee bezig bent.

De beugel heeft aan een van beide kanten een behoorlijk arsenaal aan aangrijppunten waar je je schroevendraaier in kwijt kan. Plaats dus eerst de andere kant om het aangrijpingspunt van het socket en dan kan je de andere kant monteren. Daarvoor is de grootste schroevendraaier die je kan vinden het handigste voor, daarmee kan je je kracht goed distribueren. Het over de clip heenbuigen kost dus enorm veel kracht, zorg er alleen voor dat je deze controleert voordat je je moederbord leksteekt.

De koeler hoort aan de onderkant een dun laagje kauwgum-achtig iets te hebben: das koelpasta. De koeler zal je bij het uitpassen van de lokatie niet zoveel over de CPU moeten slepen omdat anders deze pasta verplaatst kan worden. Na montage is het doel van de pasta alle mogelijke oneffenheden weg te werken/op te vullen zodat het contactoppervlak optimaal is. Na verwijderen van de koeler zul je zien dat deze flink is platgedrukt/weggedrukt, zodat je de koeler niet meer kan herbevestigen. Verwijder de koeling dus na plaatsen niet meer of breng nieuwe koelpasta aan.

Zonder goede koeling/aansluiting wordt je Athlon TE WARM. Stabiliteitsproblemen en doorfikken is met 70 Watt/cm geen enkel probleem

Kijk hier voor de effecten op een CPU zonder koeler

Terug naar boven
Plaatsen van geheugen

Wel, in dit bord past slechts DDR-SDRAM DIMM (Double Data Rate Synchronus Random Access Memory Dual Inline Memory Module), verkrijgbaar in 2 maten: PC1600 en PC2100. PC1600 is gegarandeert stabiel tot 100 MHz (of 200 Mhz DDR) maar iedere PC loopt tegenwoordig op 133/266 MHz, dus kies je alleen maar voor PC2100 geheugen (of PC2400/ PC2700 etc etc) zodat je geheugen er goed inpast. DDR Geheugen heeft een 1 gaatje en je banken heeft een palletje ergens zitten, dus past het geheugen er op 1 manier in. Recht naar beneden duwen totdat beide clipjes aan de zijkanten van de bank in de inkeping van de geheugenmodule vallen. Als ze er niet inzitten, is je module niet goed aangesloten en werkt het niet (goed). Kijk ook in je handleiding van je mobo met welke bank je moet beginnen. Het mobo heeft een logische volgorde van geheugen gebruik, indien je DIMM in een andere bak zit doet je PC simpelweg niets (ja, piepen dat er geen geheugen inzit :+). Op onderstaande foto zie je de plaatsing, inkeping goed. Voor de oplettende tweakers: hier gaat de DIMM dus in het verkeerde bankje zitten (want bank 2 moets eerst)

Terug naar boven
Montage van moederbord in kast

Nu alle onderdelen op het moeder geplaatst zijn, kan het mobo in de kast geplaatst worden. De kast hoeft hiervoor niet echt bijzonder te zijn, als er maar een ATX-mobo inpast en de voeding 300 Watt kan leveren (235 Watt voedingen komen ook voor, alleen loopt je Athlonsysteem vrijwel zeker te zeiken en te crashen). Kijk goed naar de plaatsen waar je moederbord printerpoorten etc heeft uitsteken, wellicht dat je voorgeboorde maar nog steeds afgeschermde gaatjes daar hebt zitten. Het is wel zo handig deze eerst open te slaan/draaien (de juiste gaten dus) zodat je mobo er inpast. Zorg ook dat het mobo niet direct valk op de bodem van de kast ligt, maar op verhogingen. Sommige kasten hebben op de schroefplaatsen een soort terp, anderen hebben een schroefachtig iets waar je weer schroeven in kan plaatsen.

Het bord past er ook op slechts 1 manier in, plaats het bord ongeveer goed (en tegen de achterkant) en positioneer het dan zo dat je de schroeven goed kan monteren. Na het vastzetten van het mobo kan je de overige insteekkaarten erin prikken. Daarvoor verwijs ik verder naar de FAQ: hoe bouw ik een PC :)

Je mobo heeft nog een hoekje waar je de kast op moet aansluiten: stekkertjes voor je LEDjes en knoppen. In de handleiding staat meestal goed vermeld hoe je deze moet aansluiten. Indien deze draden op de goede plaatsen maar verkeerd om aangesloten worden zal in het ergste geval een LEDje niet branden. Aan en uitzetten alsmede reset zal daar geen last van hebben iig. De ATX-voedingskabel (ook beschreven in de andere FAQ) aansluiten op je bord en in principe kan je de PC aanzetten (aannemend dat je iig je videokaart hebt aangesloten). Om daadwerkelijk te gaan werken zul je ook je HDDs en floppy drive moeten aansluiten.

Deze handleiding zou in combinatie met de voorgaande FAQ voldoende moeten zijn om een PC in elkaar te kunnen zetten.

Terug naar boven

[ Voor 146% gewijzigd door BalusC op 04-10-2004 10:11 . Reden: layout + pics ]

Dit topic is gesloten.