Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 18:06:
Sorry maar ik vind het geen overtuigend bewijs.
Er zijn namelijk ook gevallen bekend, dat bijvoorbeeld na een hartaanval de persoon zijn eigen zag lichaam zag liggen. De persoon kon precies zien wat de dokters aan het doen waren, wat er werd gezegd enzovoort. Later, toen de betreffende persoon weer bewustzijn was, bleek alles te kloppen !
Dat soort anekdotes blijken in de praktijk niet te kloppen of verzonnen.
Nu is het wel heel simpel te zeggen dat het onmogelijk is, maar het gebeurd meer dan eens. Ten tweede is het ook zo dat er veel overeenkomsten zijn in patronen bij mensen die een Bijna Dood ervaring hebben gehad.
Ik beweer nergens dat BDE's onmogelijk zijn. Ik beweer dat ze zeer waarschijnlijk niet ontstaan door bovennatuurlijke oorzaken maar door een puur medische oorzaak, zoals zuurstof tekort.
Ik stel dat er (nog) geen enkele grond is om aan te nemen dat achter die vaak gelijksoortige ervaringen ten zij je met overtuigend bewijs aan komt zetten. Dat is er niet. Ik daag je uit.
Overigens wordt hierboven terecht op gemerkt dat het juist waarschijnlijk is dat mensen gelijksoortige ervaringen hebben omdat wij fysisch ook ongeveer het zelfde in elkaar steken.
De wetenschap zal er veel moeite mee hebben deze dingen te verklaren. Misschien geloof jij zelf wel helemaal niet in dergelijke bovennatuurlijke zaken, maar toch wil ik je eens aan raden de volgende site eens grondig te bestuderen.
http://www.merkawah.nl
De wetenschap heeft een aantal prima alteratieve oorzaken die op zijn minst een stuk plausibeler zijn dan een bovennatuurlijke oorzaak. Er is geen enkele grond om op basis van wat mensen hebben ervaren meteen maar aan te nemen dat dit een bovenaardse oorzaak heeft.
Het is trouwens erg dubieus dat uitgerekend het onderdeel over mogelijke oorzaken nog in ontwikkeling is. Het lijkt vooral een site voor gelijk gestemden die saampjes lekker genieten van hun ervaring.
Nog een stukje van een andere site over BDE's:
"Voor mensen die geloven dat enkel fysieke gebeurtenissen echt zijn, is een BDE - of zelfs maar de gedachte aan zoiets - storend en belachelijk. Maar het fenomeen kan niet afgedaan worden als irreëel omdat wij het niet kunnen verklaren. Tientallen miljoenen mensen hebben inmiddels al een BDE gehad, zo blijkt uit onderzoek. De ervaringen zijn door de eeuwen heen voorgekomen, in verschillende culturen en religieuze tradities."
Dit is regelrechte onzin. Een BDE is absoluut echt. Die mensen hebben gerust een dergelijke ervaring. Maar over de oorzaak zijn we het niet eens.
Daarnaast beweer ik nergens dat het fenomeen niet verklaard kan worden. Ook beweer ik niet dat als wij het niet langs wetenschappelijke wijze kunnen verklaren, dat het dan irreeel is.
Google eens rond en kijk eens op
www.skepsis.nl . Er is zat informatie te vinden over dit onderwerp.
Laten we het weer over de evolutie van de mens hebben.
[
Voor 3% gewijzigd door
Q op 31-10-2004 20:19
]