Toon posts:

[Ervaringen] Shuttle XPC SN95G5 barebone

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.shuttle.com/share/simages/productimages/sn95g5.jpg

Ik ben van plan om mijn huidige desktop systeem te vervangen voor een barebone. Ik ben al jarenlang trouw aan AMD en daarom wordt mijn barebone ook een AMD systeem. Nu is mijn oog gevallen op de Shuttle SN95G5 met Socket 939 ondersteuning. Iemand die ervaringen heeft met deze barebone? Of kan iemand een andere aanraden? En waarom? Het hoeft trouwens niet per se een AMD gebaseerd systeem te zijn.

Bedankt!

Ps. Hier staan nog meer barebones waar ik ook wel zin in heb (maar ga liever voor S939 dan een 'oudere' standaard).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 12:09 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Aangezien ik eind dit jaar ook zo'n shuttle SN95G5 wil hebben, hier wat reviews die ik gevonden heb:

http://www.hardwareluxx.d...action=show&id=22&seite=1
http://www.nforcershq.com...ews&file=article&sid=1790
http://www.stargeek.com/item/224674.html
http://www.tec-world.net/...werg-im-test-shuttle.html

En natuurlijk HET forum over Shuttle barebones:
http://forums.sudhian.com...es.cfm?catid=43&forumid=1

update 23/9 :
nieuwe review: http://www.gamepc.com/lab...tent.asp?id=sn95g5&page=1

From a hardware perspective, Shuttle has a nearly perfect hardware setup for anyone who wants a small, quiet, Athlon64/FX game rig or workstation.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 24-09-2004 20:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 14:58:
.... (maar ga liever voor S939 dan een 'oudere' standaard).
zijn die twee sockets niet op hetzelfde moment uitgekomen????

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de barebone inmiddels besteld, ben benieuwd! Ik ga er een AMD64 3500+ in zetten, 1GB Kingston RAM, en een ASUS V9999 GE. Hoop dat alles gaat werken.. eind volgende week moeten de spullen leverbaar zijn volgens de shop waar ik het besteld heb. Bedankt voor de links Microkid. Als er interesse voor is zal ik mijn ervaringen hier posten.

Verwijderd

Topicstarter
Hephaistus schreef op 16 september 2004 @ 14:22:
zijn die twee sockets niet op hetzelfde moment uitgekomen????
Ik dacht dat S939 de opvolger is van S754? Althans, vanaf rating 4000+ o.i.d. zal AMD alleen nog maar verder ontwikkelen voor S939. Of zeg ik nu iets stoms?

• Microkid

Microkid

Smile

Socket 939 heeft een dual geheugen bus, de 754 niet. En ik ga er van uit dat tzt de 939 meer potentieel heeft dan de 754.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
klopt wel dat 939 meer potentieel heeft en dat daarop verder zal gebouwd worden . maar ik reageerde gewoon omdat je zei de "oudere socket"
terwijl ik dacht dat ze tegelijkertijd uit gekomen waren maar dat de één eerder budget/goedkoper was en de andere high-end.

that's all :)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hephaistus schreef op 16 september 2004 @ 20:04:
terwijl ik dacht dat ze tegelijkertijd uit gekomen waren maar dat de één eerder budget/goedkoper was en de andere high-end.

that's all :)
Nou, dat klopt dus niet. :) Er kwam idd een 754 socket en een ander tegelijk op de markt, maar dat was een socket 940. In principe dezelfde socket maar daar paste dus uitsluiteind geregistreerd geheugen in, Die extra pin moets dus weg voor de consumentenmarkt-doorbraak en zodoende kwam veel later pas eindelijk een 939 socket; wel dualchannel, niet geregistreerd geheugen voor de top-Athlons.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor mij wordt het een HTPC waarop ook gegamed gaat worden.
Ik zag dat er een 92mm fan in zat, niet meer een 80mm zoals voorheen, dus ik hoop dat deze lekker rustig z'n rondjes draait, en een beetje stil is. Ook benieuwd hoe goed C&Q z'n werk doet.

De barebone is al binnen, nu de rest nog :). Hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/949642 loopt trouwens ook een pietepeuterigklein topicje over deze nieuwe Shuttle ;).

[ Voor 3% gewijzigd door _XipHiaS_ op 19-09-2004 13:13 ]

• xerix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2020
Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 15:44:
Ik heb de barebone inmiddels besteld, ben benieuwd! Ik ga er een AMD64 3500+ in zetten, 1GB Kingston RAM, en een ASUS V9999 GE. Hoop dat alles gaat werken.. eind volgende week moeten de spullen leverbaar zijn volgens de shop waar ik het besteld heb. Bedankt voor de links Microkid. Als er interesse voor is zal ik mijn ervaringen hier posten.
En hoe bevalt ie? Ik wil hem zelf misschien ook gaan bestellen binnenkort.. maar ik zit nog te twijfelen of ik even moet wachten op een soortgelijke barebone met nforce4 chipset en pci express.

vtec just kicked in yo!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry xerix voor mijn late reactie! Was deze topic eigenlijk vergeten...

Maar, om toch je vraag te beantwoorden: mijn ervaringen zijn over het algemeen goed. Het installeren van het systeem is super simpel, ik vind het een mooi stijvol systeem (het oog wil ook wat natuurlijk), het systeem zelf is stil (jammer alleen dat m'n ASUS V9999GE zo veel lawaai maakt) en qua snelheid is het top! Deze punten vind ik zelf jammer:

-SmartFan optie van deze Shuttle werkt niet goed omdat de temperatuur metingen niet kloppen (zie forums van Sudhian). Dit houdt in dat je deze optie in de BIOS beter niet kunt gebruiken en de fans beter op LOW of MEDIUM kunt zetten. Heb hem zelf op LOW staan zonder problemen tot dusver wat redelijk stil is (m'n ASUS maakt toch meer herrie).
-M'n Plextor PX-712A bleef steken op het plastic klepje van de Shuttle. Dit was op te lossen door de bezel van de Plextor te verwijderen.
-De ASUS SmartDoctor software werkt niet goed met de Shuttle, wanneer deze namelijk automatisch opstart dan reboot de Shuttle elke keer. Maar ik weet niet of dit te wijten is aan de software of aan de Shuttle. Ik denk zelf de software aangezien ik daar al meer problemen mee heb gehad.

Ik kan dus de Shuttle zelf zeker aanraden alleen zou ik hem niet kopen in combinatie met een ASUS V9999xx kaart.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Niew BIOS (FN95S00J) http://www.shuttle.com/hq/support/d...sp?model=SN95G5.
Helaas nog geen temperatuur correctie.

New in deze versie:
Checksum: 2400 Date: 2004/10/08
1. Fixed sometimes Marvell LAN function fail after clear CMOS
2. Update Raid BIOS to v4.60

Ik flashte met een bootable CD. AWDFLASH FNS00J.BIN
Let op dat als je CD-RW gebruikt je de filenames met hoofdletters brand.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info _XipHiaS_! Ik wacht nog rustig op de BIOS update die de problemen met de temperatuur metingen oplost. Volgens iemand van Shuttle op de Sudhian forums komt de update eraan (al zeggen ze dat al maanden maar nu lijkt het er echt op).

• SquareHugo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

De nieuwe BIOS-versie zegt problemen met de ethernetcontroller te hebben opgelost. Met de oude BIOS (fn95s00g) had ik daar sowieso geen problemen mee, maar nu met de *j versie heb ik al twee keer een falende ethernetcontroller gehad!! Iemand hetzelfde ervaren?

XBOX 360 Gamertag

• _XipHiaS_
  • Niet online
En weer een nieuwe: http://www.shuttle.com/hq...oad/dwn2.asp?model=SN95G5

Nieuw in deze versie:
FN95S00M Checksum : C300 Date: 2004/11/01
1. Fixed Cool'n'Quiet function fail for Winchester CPU
2. Patch CPU temperature detect error.

Eindelijk dus een verbetering in temperatuuruitlezing. Bij mij zit de CPU temp. even na het opstarten op dezelfde temp. als het systeem, zo'n 33c. Voorheen zat de CPU (3500+130nm) rond de 22 (@ Low). Hopelijk werkt het nu wel ok met de 'Smart' setting.

[ Voor 4% gewijzigd door _XipHiaS_ op 05-11-2004 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hem inderdaad ook al gevonden maar nog geen tijd gehad om mijn Shuttle te updaten (ben nu op m'n werk). Ziet er goed uit deze update, hopelijk kan ik eindelijk de Smart functie gaan gebruiken inderdaad.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Even ter vergelijking, gemeten onder dezelfde omgevingstemperatuur, idle in het BIOS, 3500+.

Oud BIOS:
CPU: 22c
Sys: 35c
Fan: 1622rpm @ 'Low'

Nieuw BIOS:
CPU: 37c
Sys: 39c
Fan: 1041rpm @ 'Smart'

De gemeten CPU temperatuur is nu een stuk hoger, maar de 'Smart' stand laat bij deze temperatuur de Fan1 nog niet zo heel snel draaien, lager nog dan de 'Low' stand onder zelfde omstandigheden.
Daardoor loopt nu dus de Sys. temperatuur wat meer op, en daarmee ook weer de CPU temp.
Maar de RPM's van Fan1 worden niet zover opgehoogd dat de systeemtemperatuur ongeveer zo laag blijft als op 'Low'.
Het zou mooi zijn als bij de laagste/begin-stand (30c Tag) van 'Smart' ook een begin RPM zou kunnen worden meegegeven. De CPU C/RPM verhouding vind ik nu erg krap naar mijn smaak.
Zeker omdat er hier nog een oud PCI kaartje in het systeem zit, wachtende op een snelle/nieuwe AGP kaart. Dus ik denk dat de temperaturen daarmee nog behoorlijk gaan oplopen. Ben benieuwd hoe smart die 'Smart' dan werkt.

En ja, de Sys. temp. ligt hoger dan die vd CPU :).

Verder jammer dat de "chipset" Fan wel opgegeven kan worden voor regelen, maar dat die gewoon rond de 5000rpm blijft hangen, ik denk dat ik er maar een FanmateII tussen hang, ding maakt zo'n irritante fluittoon.

[ Voor 139% gewijzigd door _XipHiaS_ op 05-11-2004 14:28 ]

• MaZo
  • Niet online
Mooie lage temps, ik heb alles rond de 42 graden zitten met fan op MID. Dit is denk ik voornamelijk door m'n overclocks en het feit dat m'n Shuttle nogal vol is door die 2 Raptor schijven e.d.
Mijn specs zijn te vinden op http://www.tweakers.net/gallery/59469/sys

Ben overigens van plan om mijn 3500+ te vervangen voor een FX-55, gelukkig hebben een aantal users op het Sudhian forum hier al ervaring mee.

[ Voor 20% gewijzigd door MaZo op 07-11-2004 12:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na het installeren van deze BIOS versie heb ik er een nieuwe probleem voor in de plaats gekregen. Ik vraag me af wat ze daar bij Shuttle aan het doen zijn want ik ben niet de enige met dit probleem. Testen ze niets daar of zo? Na het uitvoeren van deze update kan ik niet meer normaal warm rebooten. Wanneer je XP opstart zijn er geen problemen maar als je dan reboot dan gebeurt er niets: beeld van de monitor gaat op zwart (no signal) en de enige manier om opnieuw op te starten is door de reset knop te gebruiken. Dit probleem doet zich voor wanneer Cool 'n Quiet is ingeschakeld maar ik weiger om dit uit te schakelen. Shuttle moet ervoor zorgen dat ik dit kan gebruiken :( Maar weer afwachten maar tot we weer een update krijgen die dit probleem verhelpt.

Nb. Er zijn nog meer problemem met de Shuttle, booten met S-ATA schijven werkt ook niet goed. Ik heb dit zelf niet ondervonden (gebruik een ATAPI schijf) maar op Sudhian zijn er meldingen genoeg.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 11:19:
Na het installeren van deze BIOS versie heb ik er een nieuwe probleem voor in de plaats gekregen. Ik vraag me af wat ze daar bij Shuttle aan het doen zijn want ik ben niet de enige met dit probleem. Testen ze niets daar of zo? Na het uitvoeren van deze update kan ik niet meer normaal warm rebooten. Wanneer je XP opstart zijn er geen problemen maar als je dan reboot dan gebeurt er niets: beeld van de monitor gaat op zwart (no signal) en de enige manier om opnieuw op te starten is door de reset knop te gebruiken. Dit probleem doet zich voor wanneer Cool 'n Quiet is ingeschakeld maar ik weiger om dit uit te schakelen. Shuttle moet ervoor zorgen dat ik dit kan gebruiken :( Maar weer afwachten maar tot we weer een update krijgen die dit probleem verhelpt.

Nb. Er zijn nog meer problemem met de Shuttle, booten met S-ATA schijven werkt ook niet goed. Ik heb dit zelf niet ondervonden (gebruik een ATAPI schijf) maar op Sudhian zijn er meldingen genoeg.
Ja, en meestal moeten er nogal wat kunstgrepen aan te pas komen. Iemand meldde dat het veranderen van bootvolgorde, of het op het 2e SATA kanaal aansluiten soms hielp, en inderdaad AMD's C&Q uitschakelen, maar het is natuurlijk achterlijk om zo'n feature niet te kunnen gebruiken.

Echter heb ik er wel wat vertrouwen in dat het verholpen gaat worden, ze zijn nu stukje bij beetje de boel aan het verbeteren met een nw BIOS.

Alleen is het natuurlijk stom dat dit soort veelvoorkomende fouten niet worden verholpen voordat een product op de markt komt, we lijken wel beta testers, maar dan niet-betaalde.

Ik erger me nogal aan de "chipset" fan, en naar het lijkt zit er niet eens een regelmogelijkheid in de hardware, al wordt dat wel gesuggereerd in de BIOS setting waar deze en de cpu fan beide als te regelen kunnen worden aangemeld.
Soms lijkt het wel of hij van RPM veranderd, steeds op en neer met een bepaalde interval, zeer irritand.

Maar ik ga er even een Fanmate tussen gooien, of langzamer draaiend fannetje op schroeven, van de zotte natuurlijk dat je dat zelf weer mag oplossen.

[ Voor 16% gewijzigd door _XipHiaS_ op 09-11-2004 12:34 ]

Verwijderd

SquareHugo schreef op woensdag 03 november 2004 @ 11:17:
De nieuwe BIOS-versie zegt problemen met de ethernetcontroller te hebben opgelost. Met de oude BIOS (fn95s00g) had ik daar sowieso geen problemen mee, maar nu met de *j versie heb ik al twee keer een falende ethernetcontroller gehad!! Iemand hetzelfde ervaren?
Ik heb precies het zelfde probleem, heb jij het al op kunnen lossen?
Inmiddels heb ik Shuttle gemailt over dit probleem en zij adviseren om hem om te laten ruilen... alleen het lijkt mij dat er niks kapot is aangezien hij het met de vorige versie van het BIOS het wel goed deed... Nu doet hij het enkel niet bij een koude boot. Na een warme boot werkt hij zonder problemen.

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 10:26:
[...]
Ik heb precies het zelfde probleem, heb jij het al op kunnen lossen?
[...]
Er komen aan de lopende band nieuwe BIOSsen uit. De huidige versie fn95s00m.bin heeft het probleem van de falende ethernet-controller zo goed als opgelost. Heel af en toe doet 'ie het niet. Maar dat is volgens mijn ervaring puur (BIOS-)softwarematig probleem dat door Shuttle zou kunnen worden opgelost. Het belangrijkste is dat de temperatuurwaarneming van de CPU nu wel klopt.
Het probleem dat ik nu heb (en zo velen met mij) is dat de warme reboot vanuit Windows XP niet goed werkt i.c.m. Cool'n'Quiet enabled. Zonder C'n'Q boot 'ie als een zonnetje.

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

dat had ik ook, maar nadat ik smartdoctor er af heb gehaald heb ik geen problemen meer

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn allemaal leuke suggesties maar ik heb mijn Shuttle gekocht zodat ik gebruik kan maken van features zoals C'nQ en SmartDoctor. Ik vind het waardeloos van Shuttle dat ze een BIOS uitbrengen die meer problemen oplevert dan oplost. Temperatuur metingen lijken nu te kloppen inderdaad maar ik kan alleen niet meer warm rebooten en af en toe wordt mijn NIC opnieuw gedetecteerd |:(

Verwijderd

Ben ook van plan deze barebone aan te gaan schaffen.

Iemand een idee of een Gefore 6600 agp (komt binnenkort) samen met een Hauppage Amity-2 tvkaart (pvr 150 mce) hier goed in past ?

Shuttle gaat namelijk dienen als een HTPC met MCE 2005 Nl !

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 09:39:
Ben ook van plan deze barebone aan te gaan schaffen.

Iemand een idee of een Gefore 6600 agp (komt binnenkort) samen met een Hauppage Amity-2 tvkaart (pvr 150 mce) hier goed in past ?

Shuttle gaat namelijk dienen als een HTPC met MCE 2005 Nl !
Hey leuk, ik ben ongeveer hetzelfde van plan. Mijn 6600GT is inmiddels besteld, zal nog wel even duren voordat 'ie er is, maar dan laat ik het even weten. Ik koos trouwens voor een Leadtek, omdat die een wat grotere fan op het coolblokje had zitten, en hopelijk dus een beetje stil z'n werk doet, verder zag ik alleen een Albatron met vergelijkbaar formaat, het meeste overige had van die kleine herrieschoppers, standaardcoolers.

Passen zal het probleem niet zijn, want ze zijn korter dan de 6800 series, en hebben ook geen cooler meer aan de achterkant waardoor ze geen ruzzie met een PCI kaart zullen krijgen.

Wat betreft tuner's ben ik nog even aan het afwachten of de onboard sound voldoet. Zoja, dan gaat er een PCI tuner in, zonee, dan een extere en gaat er een Audigy 2 ZS in of Terratec Aureon Space 7.1.

Ook een nw Seagate, Barracuda 7200.8, van tussen de 250 - 400 GB gaat er in komen, die komen met 8 tot 16 MB cache begreep ik, ideaal voor PVR gebeuren dus leek mij.

[ Voor 20% gewijzigd door _XipHiaS_ op 23-11-2004 10:47 ]

Verwijderd

_XipHiaS_ schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:43:
[...]

Hey leuk, ik ben ongeveer hetzelfde van plan. Mijn 6600GT is inmiddels besteld, zal nog wel even duren voordat 'ie er is, maar dan laat ik het even weten. Ik koos trouwens voor een Leadtek, omdat die een wat grotere fan op het coolblokje had zitten, en hopelijk dus een beetje stil z'n werk doet, verder zag ik alleen een Albatron met vergelijkbaar formaat, het meeste overige had van die kleine herrieschoppers, standaardcoolers.

Passen zal het probleem niet zijn, want ze zijn korter dan de 6800 series, en hebben ook geen cooler meer aan de achterkant waardoor ze geen ruzzie met een PCI kaart zullen krijgen.

Wat betreft tuner's ben ik nog even aan het afwachten of de onboard sound voldoet. Zoja, dan gaat er een PCI tuner in, zonee, dan een extere en gaat er een Audigy 2 ZS in of Terratec Aureon Space 7.1.

Ook een nw Seagate, Barracuda 7200.8, van tussen de 250 - 400 GB gaat er in komen, die komen met 8 tot 16 MB cache begreep ik, ideaal voor PVR gebeuren dus leek mij.
Waar heb je die Leadtek besteld ? En hoeveel heb je er voor neergelegd als ik vragen mag ?

Ik ga mijn Shuttle aansluiten via SPDIF op mijn receiver (yamaha 640), dus geluidskaart maakt mij niet zoveel uit. Onboard lijkt me voldoende. Misschien dat ik nog wacht op de twintuner van Hauppage (500mce), die is nu uit in de USA en komt snel hierheen wat ik begreep.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 12:01:
[...]

Waar heb je die Leadtek besteld ? En hoeveel heb je er voor neergelegd als ik vragen mag ?

Ik ga mijn Shuttle aansluiten via SPDIF op mijn receiver (yamaha 640), dus geluidskaart maakt mij niet zoveel uit. Onboard lijkt me voldoende. Misschien dat ik nog wacht op de twintuner van Hauppage (500mce), die is nu uit in de USA en komt snel hierheen wat ik begreep.
Hier ook via s/pdif om te beginnen, maar met games is een Audigy misschien net even mooier, ik wil er namelijk ook wat op gamen, ben dus nog even kijken wat het wordt, onboard, Aureon of Audigy :).
De kaart vond ik bij Alternate, en alleen daar, hooguit kom je de XFX verder tegen in de Pricewatch, voor overige merken is het wachten tot ze worden toegevoegd. Bij Alternate DE stonden ze al een tijdje, dus ik dacht ik houd het daar ook even in de gaten, en nu dus ook NL, maar het is nog allemaal pre-order op 1 merk na dacht.

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Ik heb een tijd lang de Audigy 2 in de Shuttle gehad. Nu gebruik ik de onboard-geluidskaart van de SN95G5, en die voldoet perfect. Maar goed, als je toch al een PCI-slot in de XPC overhebt... kan je 'em net zo goed nuttig gebruiken. De voeding trekt het sowieso. Ik had de Audigy 2 in combinatie met een XFX Geforce 6800 GT onovergeklokt.

XBOX 360 Gamertag

• Adarkar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025
is misschien een domme vraag, maar hier komt ie..

zijn de coolers in deze shuttle ook sterk genoeg om m'n processor te coolen? of moet im m'n "standaard" processor coolertje er ook in stoppen?

• Microkid

Microkid

Smile

Je standaard koelertje gaat er niet eens inpassen. De shuttles zijn standaard voorzien van hun I.C.E. koeling, en er kan geen andere koeling op. De ICE is gebaseerd op heatpipes en een fan die de warmte meteen naar buiten blaast. Beter kan je het niet krijgen :)

• MaZo
  • Niet online
_XipHiaS_ schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:43:
Hmm, ik heb een XFX 6800 GT + Audigy 2 en dat past ook gewoon perfect hoor.

• _XipHiaS_
  • Niet online
MaZo schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:42:
[...]
Hmm, ik heb een XFX 6800 GT + Audigy 2 en dat past ook gewoon perfect hoor.
Ook dat zal het probleem niet zijn, alleen de oudere FX kaarten, en de Leadtek's, hebben aan de andere kant vd kaart nogal een dik coolblok, die zou nog wel eens in de weg kunnen zitten. Bij de meeste 6600 en 6800's is dat niet meer het geval, alleen bij de passive versies van oa Gigabyte.

• Microkid

Microkid

Smile

Heb m'n Shuttle gisteren eindelijk eens in elkaar gezet. Eigenlijk zonder veel problemen. Moest alleen wel m'n XP installatie repairen ivm nieuwe drivers, maar daarna liep het als een zonnetje. Het ding is bloedsnel en behoorlijk stil. Ik moet alleen nog de nieuwe BIOS flashen ivm een temperatuursensor probleem, maar da's dan ook alles ook,
Al met al een zeer aan te raden barebone, die ook nog eens goed als gamedoos kan dienen.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Odie, een Shuttle medewerker, heeft op het Sudhian SFFTech forum een linkje naar het nw Beta BIOS vd SN95G5 gepost, versie FN95S00P: http://forums.sudhian.com...eadid=68773&enterthread=y hier draait het tot zover ok, maar houdt er rekening mee dat ze hem nog niet officieel hebben vrijgegeven. FN95S00M was de vorige versie.

[ Voor 14% gewijzigd door _XipHiaS_ op 04-12-2004 12:18 ]

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

_XipHiaS_ schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 12:16:
Odie, een Shuttle medewerker, heeft op het Sudhian SFFTech forum een linkje naar het nw Beta BIOS vd SN95G5 gepost, versie FN95S00P: http://forums.sudhian.com...eadid=68773&enterthread=y hier draait het tot zover ok, maar houdt er rekening mee dat ze hem nog niet officieel hebben vrijgegeven. FN95S00M was de vorige versie.
Een aanrader, zeker als je in Windows XP Cool & Quiet aan hebt staan. Geen falende reboots meer! Werkt goed, ook al heeft het nog BETA als label.

XBOX 360 Gamertag

• Microkid

Microkid

Smile

SquareHugo schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 15:40:
[...]
Een aanrader, zeker als je in Windows XP Cool & Quiet aan hebt staan. Geen falende reboots meer! Werkt goed, ook al heeft het nog BETA als label.
Het vreemde is dat bij mij de M bios ook al gewoon goed werkte. Blijkbaar zit er toch een verschil in de hardware qua processor of mobo revisie. Het is in elk geval goed te horen dat Shuttle momenteel werk maakt van de geconstateerde problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Op de Shuttle website zijn sinds gisteren ook nieuwe drivers te vinden voor LAN en chipset:

Chipset Driver for WinXP/2000 Size 23.52MB
Description SN95G5 (FN95V1.x) Release Date 12/6/2004

Chipset Driver fot Win9X Size 6.52MB

FileName Lan Driver Size 906KB

• Microkid

Microkid

Smile

En hier kan je de nForce 6.14 beta drivers downloaden. Ik heb ze geïnstalleerd, loopt als een zonntje.

Verwijderd

Zelf ben ik van plan om ook zo'n bakkie te kopen, maar ik lees toch vaak tegenstrijdige dingen.
Is zo'n shuttle nou wel of niet stiller dan een "normale"pc, of valt dat hartstikke mee?

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij viel het wel mee eigenlijk maar dat komt grotendeels door mijn grafische kaart. Als je een echt stille Shuttle wilt hebben neem dan een fanloze kaart zoals de GigaByte GV-N68128DH (al weet ik niet zeker of deze past maar volgens mij moet dat wel lukken of anders een andere fanloze kaart). Dan heb je natuurlijk geen echte topkaart voor spellen enzo maar voor de 'normale' dingen is die prima. Ook een spelletje als Doom 3 en Halo 2 zullen geen probleem zijn mits je maar niet op alles maximaal zet. De SN95G5 is zeker wel een aanrader vind ik nu, jammer van de problemen die ik heb gehad maar daar zul jij geen last meer van hebben waarschijnlijk omdat je nu de nieuwe BIOS versies hebt.

• Microkid

Microkid

Smile

Hij is zeker stil, en met wat modificaties nog veel stiller. Ik had nog een paar Fanmate's liggen, en heb die op de fan van de VGA kaart en Nortbridge gezet. De PC is nu onvoorstelbaar stil. Er komt ook nog een Vanten Iceberq4 Pro aan om de beroerde koeler van m'n videokaart te vervangen. En aangezien die fan wat groter is zal het nog wat stiller zijn.
Ik ben in elk geval 110% overtuigd. En ik heb zelfs een 2e Shuttle besteld ter vervanging van m'n web servertje. Shuttle rulez :)

Wat betreft die fanloze videokaart: let wel op dat je dan je PCI slot kwijt raakt.

En voor de geïntreseerden : zie m'n sig voor m'n huidige setup,

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 09-12-2004 18:44 ]

• MaZo
  • Niet online
Ik had nog een paar Fanmate's liggen, en heb die op de fan van de VGA kaart en Nortbridge gezet. De PC is nu onvoorstelbaar stil. Er komt ook nog een Vanten Iceberq4 Pro aan om de beroerde koeler van m'n videokaart te vervangen.
Kan aan mij liggen, maar volgens mij is VGA kaart en videokaart hetzelfde? ;)

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Op de Shuttle website is een nieuwe (officiële) BIOS (fn95s00q.bin) te vinden. Er zouden weer wat problemen zijn opgelost.

FN95S00Q Checksum : 9300 Date: 2004/12/07
1. Fix system boot fail when Cool'n'Quiet function enable.

Een actueel draadje op het Sudhian-forum geeft gebruikerservaringen.

PS. Weet iemand waar ik de originele Shuttle Wireless module kan aanschaffen? Niet in de pricewatch te vinden, google... Shuttle-website geeft alleen Duitse shop aan!

[ Voor 41% gewijzigd door SquareHugo op 21-12-2004 16:28 ]

XBOX 360 Gamertag

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Past de Gigabyte GeForce 6800 GV-N68128DH in de Shuttle XPC SN95G5? Ik wil namelijk van mijn 'blazerige' XFX 6800 GT af, en wil in 3D-performance een niet al te grote stap terug doen!

De Gigabyte is namelijk passief gekoeld. Op Sudhian staat wel een foto van deze videokaart in een SN45G, maar weet niet of deze interior hetzelfde toelaat als de SN95G5...

Afbeeldingslocatie: http://mitglied.lycos.de/andtwele/Giga_SN45G.jpg

Iemand een XFX GeForce 6800 GT 256MB incl. Doom 3 kopen? ;)

[ Voor 67% gewijzigd door SquareHugo op 18-01-2005 11:18 ]

XBOX 360 Gamertag

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:13

Wimo.

Shake and Bake!

Lijkt me geen probleem. Mijn oude 6800gt koeler stak er minder ver uit. Wel zal je een pci slot verliezen aan de achterzijde .. eigenlijk zou je de afstand tussen de achterkant v/d kaart en de drivebay moeten opmeten. Is die koeler ook los te koop?

• MaZo
  • Niet online
SquareHugo schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:38:
PS. Weet iemand waar ik de originele Shuttle Wireless module kan aanschaffen? Niet in de pricewatch te vinden, google... Shuttle-website geeft alleen Duitse shop aan!
Ik heb er een gelijktijdig met mijn SN95G5 aangeschaft bij PC Megastore.

Verwijderd

Topicstarter
SquareHugo het zou net moeten passen volgens dit bericht:
finally got my Gigabyte GV-N68128DH yesterday and would just like to share some information for those who are interested in having a comletely fanless 6800 in their XPC.
After reading a thread in this forum from TDiGuy who actually had problems fitting it properly into his SN95G5, I was quite concerned and already thinking of cancelling my order. Luckily, I did not cancel it!

The only "problem" during installation was, as already posted earlier, that the right tube of the heatpipe comes in contact with the drive cage. In order to fit the card into the socket, I first had to remove the drive cage. When placing the cage back into the Shuttle, the card is slightly pushed in direction of the case. Luckily, there is plenty of room left between the heatsink and the case and the card sits properly in the AGP-socket. At the moment, I am thinking of some kind of isolating foil to prevent the drive cage from catching heat from the card.
Als je er een koopt zou je ons dan kunnen laten weten hoe het bevalt? Ik zoek zelf ook een fanless oplossing voor mijn huidige Asus V9999 GE. Tnx!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:13

Wimo.

Shake and Bake!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 12:33:
SquareHugo het zou net moeten passen volgens dit bericht:

[...]

Als je er een koopt zou je ons dan kunnen laten weten hoe het bevalt? Ik zoek zelf ook een fanless oplossing voor mijn huidige Asus V9999 GE. Tnx!
Precies, de drive cage past niet .. Dacht ik al wel. Is die gigabyte koeler ook los te koop?

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Wimo. schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:51:
[...]
Precies, de drive cage past niet .. Dacht ik al wel. Is die gigabyte koeler ook los te koop?
Uit het verhaal maak ik op dat de drive cage wel past, maar de tubes van het VGA-koelelement die van de voor- naar de achterkant lopen op de kaart komen in licht geforceerd contact met de drive cage. Ik ga ervoor!

Nu nog eerst de gouden wissel truc toepassen, mijn 'oude' 6800 GT verkopen voordat ik de Gigabyte erin zet. Ik hou jullie op de hoogte.

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

Topicstarter
Graag :)

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Tot voor kort had ik problemen met de onboard Marvell-ethernet chip die af en toe na een verse boot opnieuw werd gedetecteerd door Windows XP Pro. Op het Sudhian-forum is dit probleem uitvoerig besproken, en de laatste Marvell-drivers v7.24.1.3 dd. 27-10-04 lijken dit probleem te hebben opgelost;
I was having problems until I manually uninstalled the driver (uninstall the NIC card from Device Manager, and delete the yk51x86.sys file (in mijn geval marvellwinxp.sys oid. -red) from the \windows\system32\drivers directory). Reboot, reinstall latest driver from Marvell, and viola, problem fixed. Bumped up HyperTransport to 5X and so far so good for at least 2 weeks.
--------

De Gigabyte GV-N68128DH is tijdelijk zeer moeilijk/niet verkrijgbaar. Nog geen fanloze videokaart voor mij dus! Moet het tijdelijk met een Asus GeForce 32MB doen :p, want mijn XFX GeForce 6800GT 256MB is mij al ontnomen ;)

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb precies hetzelfde probleem op dit moment. Zeer vervelend probleem en ik had deze oplossing toevallig vandaag ook op het Sudhian forum gelezen. Vanavond meteen proberen! Tnx voor het ook vermelden van deze oplossing in deze thread :)

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 11:25:
Ik heb precies hetzelfde probleem op dit moment. Zeer vervelend probleem en ik had deze oplossing toevallig vandaag ook op het Sudhian forum gelezen. Vanavond meteen proberen! Tnx voor het ook vermelden van deze oplossing in deze thread :)
Hmmm, vandaag tóch weer hetzelfde probleem gehad. Keihard een melding dat Windows XP welles effetjes mijn ethernet-controller heeft gevonden en es effuh lekker zal gaan installeren |:(

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

Topicstarter
LOL, ik had het vandaag ook weer! Twee dagen goed gegaag en ja hoor vanmorgen was die er weer. Heb toen de computer maar uitgezet voordat ik hem het raam uit zou gooien. Wordt er zo moe van dat het niet gewoon kan werken. Elke keer is er wel weer iets wat niet werkt. Met m'n Plextor PX-716A geinstalleerd kon ik bijvoorbeeld niet meer rebooten dus ben nu gedwongen om m'n oude PX-712A te gebruiken. Gebruik de laatste Bios, laatste drivers, etc. Ben benieuwd of ze dit ding ooit bugvrij krijgen.

Verwijderd

@SquareHugo,

Is het inmiddels al gelukt om die Gigabyte GeForce 6800 GV-N68128DH in de Shuttle XPC SN95G5 te krijgen? Ik ben heel benieuwd aangezien aan dezelfde configuratie zit te denken.
Alle info en bevindingen zijn welkom, alvast bedankt.

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 15:23:
@SquareHugo,

Is het inmiddels al gelukt om die Gigabyte GeForce 6800 GV-N68128DH in de Shuttle XPC SN95G5 te krijgen? Ik ben heel benieuwd aangezien aan dezelfde configuratie zit te denken.
Alle info en bevindingen zijn welkom, alvast bedankt.
Nou, ik zou bovengenoemde configuratie super graag willen!
Het probleem is dat tot op de dag van vandaag de GV-N68128DH nergens te verkijgen is. Geen enkele leverancier heeft de kaart meer op voorraad. Maar gisteren (donderdag 3 februari 2005) kreeg ik keurig een mailtje van PCMegastore waar ik de kaart ruime tijd geleden in bestelling heb geplaatst:
Geachte heer SquareHugo,

Bij deze wil ik u mededelen dat wij zojuist van onze leverancier hebben vernomen dat het door u bestelde product binnen enkele werkdagen aan ons uitgeleverd zal worden.
Wij zullen dan dezelfde dag nog overgaan tot verzending.
Ook begrijpen wij dat het voor u allemaal erg lang gaat duren maar ook wij zijn geheel afhankelijk van onze leverancier.

Hopende u hiermee voldoende te hebben ingelicht, verblijf ik met vriendelijke groet,

PC Megastore
Helaas zit carnaval de PCMegastore in de weg, en zal de kaart (pas) aankomende woensdag op mijn adres arriveren :+. Ook andere zaken (zie pricewatch) hebben de kaart inmiddels weer in het assortiment. Maar nog niet standaard in de magazijnen, zoals de PC Concurrent:
Beste SquareHugo,

Erg prettig dat u zelf de voorraad controlleert op de site. Wel moet ik erbij zeggen dat dit ter indicatie is en dat de kaart nog van de leverancier moet komen.

Met vriendelijk groet,

De PC Concurrent
I keep joe op de hoogte!

[ Voor 13% gewijzigd door SquareHugo op 05-02-2005 02:41 ]

XBOX 360 Gamertag

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Eindelijk binnen... De Gigabyte GV-N68128DH past (bijna) perfect! Alleen de drivecage zit in nauw contact met de tube die naar de achterkant van de kaart loopt.

De 6800-core op de GV-N68128DH heeft standaard 12 pipelines en 5 vertex shaders enabled. Met RivaTuner heb ik daar 16 pipelines en 6 vertex shaders van weten te maken. Dit zorgt voor een behoorlijke performanceboost. In 3DMark03 kreeg ik eerst 9032 punten toebedeeld, met de nieuwe instellingen 9926. 3DMark05 gaf eerst een magere 3126 punten, nu 3486. Geen vetpot, maar voor een passieve videokaart zeer riant! De temperaturen veranderen namelijk niet. Stressed werd de kaart maximaal 63 graden.

Voor een goede uitleg over RivaTuner lees het 6800 LE Topic Deel 15

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze informatie SquareHugo! Ik denk dat ik mijn ASUS V9999GE maar verkoop en zo'n fanloze kaart erin ga stoppen. Minder lawaai weegt voor mij op tegen betere performance. Jij hebt de kaart bij PC Megastore vandaan gehaald dus?

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 12:16:
Bedankt voor deze informatie SquareHugo! Ik denk dat ik mijn ASUS V9999GE maar verkoop en zo'n fanloze kaart erin ga stoppen. Minder lawaai weegt voor mij op tegen betere performance. Jij hebt de kaart bij PC Megastore vandaan gehaald dus?
Ja, gekocht bij de PC Megastore. Maar er zijn nog meer bedrijven die de kaart verkopen. Zie de pricewatch. Ik zou de besbetreffende bedrijven even bellen/mailen om te vragen of ze direct vanuit hun magazijn leverbaar zijn. De kaart is namelijk zeer schaars verkrijgbaar.

Trouwens, vette sjit zeg die kaart. Rost als een tiet op een toeter. Of hoe dat dan ook mag heten! Ben blij dat ik mijn 6800GT-haardroger heb verkocht voor deze stille 6800. Ik kwam net mijn kamer binnen en dacht even mijn PC aan te zetten... Stond 'ie al aan... :)

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

ik heb ook de sn95g5, er zit nu een 6600gt in. Ik wil dezelfde kaart, maar als ik zo kijk is er wel erg weinig ruimte, kun je mss een screenshot plaatsen van je config.

• Kheldar
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik wil de SN95G5 gaan gebruiken voor een MCE-systeem voor mijn ouders, maar het tv-meubel waar deze in moet komen is aan de krappe kant qua hoogte. Nu zie ik dat er pootjes onderzitten en ik vroeg me af of deze pootjes losgeschroeft kunnen worden en hoeveel ruimte daarmee te besparen is?

Verder las ik op onder andere Sudhian dat een aantal mensen problemen had met de USB-poorten. Deze zouden niet genoeg power leveren, waardoor onder andere usb wlan units na een tijdje niet meer werkten. Hebben mensen daar hier ook nog last van?

• Chillmeister
  • Laatst online: 11-01 20:53
Ik moet zeggen dat ik nu twijfel tussen de SN95GV2 en de ST20G5. Heb namelijk geen idee welke de betere keus zou zijn

Verwijderd

Topicstarter
Kheldar schreef op maandag 14 maart 2005 @ 01:57:
Nu zie ik dat er pootjes onderzitten en ik vroeg me af of deze pootjes losgeschroeft kunnen worden en hoeveel ruimte daarmee te besparen is?

Verder las ik op onder andere Sudhian dat een aantal mensen problemen had met de USB-poorten. Deze zouden niet genoeg power leveren, waardoor onder andere usb wlan units na een tijdje niet meer werkten. Hebben mensen daar hier ook nog last van?
Pootjes zijn inderdaad optioneel. Je moet ze er zelf onder schroeven als je dat zou willen. Overigens zitten er (bij mij althans) alleen aan de voorkant twee van die zilveren pootjes. Ik schat dat zonder pootjes de Shuttle 1,5 cm. lager wordt.

Met USB heb ik geen problemen ondervonden maar ik gebruik voornamelijk apparaten met een externe voeding (zoals een USB scanner, DVD brander en printer). Ik kan hier dus verder niet zoveel over zeggen.

• Kheldar
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 14:39:
[...]
Pootjes zijn inderdaad optioneel. Je moet ze er zelf onder schroeven als je dat zou willen. Overigens zitten er (bij mij althans) alleen aan de voorkant twee van die zilveren pootjes. Ik schat dat zonder pootjes de Shuttle 1,5 cm. lager wordt.
Ok, als de pootjes optioneel zijn, zou de hoogte van 18,5cm dan met of zonder deze pootjes zijn (ik zou het erg waarderen als iemand het ff na kan meten als het niet te veel moeite is :> )?
Met USB heb ik geen problemen ondervonden maar ik gebruik voornamelijk apparaten met een externe voeding (zoals een USB scanner, DVD brander en printer). Ik kan hier dus verder niet zoveel over zeggen.
Ok

Verwijderd

Topicstarter
Als ik straks thuis ben meet ik het even voor je na.

• Kheldar
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 15:48:
Als ik straks thuis ben meet ik het even voor je na.
Alvast bedankt d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Met pootjes eronder is de SN95G5 18,5 cm hoog. Zonder pootjes maak nagenoeg geen verschil omdat de sierpootjes degene zijn die je eronder schroeft maar standaard zitten er al pootjes onder die 0,5 cm korter zijn. Dus zonder (sier-)pootjes is de SN95G5 18 cm hoog. Hoop dat je er wat aan hebt!

• Kheldar
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 17:48:
Met pootjes eronder is de SN95G5 18,5 cm hoog. Zonder pootjes maak nagenoeg geen verschil omdat de sierpootjes degene zijn die je eronder schroeft maar standaard zitten er al pootjes onder die 0,5 cm korter zijn. Dus zonder (sier-)pootjes is de SN95G5 18 cm hoog. Hoop dat je er wat aan hebt!
Ok, dus bijna geen verschil dus, bedankt voor het meten iig :).

Verwijderd

Chillmeister schreef op maandag 14 maart 2005 @ 10:24:
Ik moet zeggen dat ik nu twijfel tussen de SN95GV2 en de ST20G5. Heb namelijk geen idee welke de betere keus zou zijn
ik zou absoluut wachten op de ST20G5 doe ik ook! alleen eerst nog eff wachten als ie uit is met kopen want meestal zakken ze aardig in prijs na de eerste weken dacht ik... ;)

by the way als je in die ST20G5 een XFX 6600GT douwt kun je theoretisch gezien maar liefst 4 schermen op je Shuttle aansluiten!! :D _/-\o_ je kunt zoiezo 3 displays erop aansluiten als je een pci-express videokaart erin doet ;)

weet iemand trouwens of een XFX 6600GT met die nieuwe kopere Zalmann koeler (V700 of zoiets)
past in een SN95GV2/ST20G5 kast?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 18:47 ]

• MaZo
  • Niet online
Equipped ATi RADEON XPRESS 200 chipset you can even play the latest games with the sensational built-in graphics.
:/

Dat met die vier schermen mag je me toch eens uit gaan leggen. Ik bedoel, as usual moet de on-board controller uit worden geschakeld om een AGP of PCI-X kaart te kunnen gebruiken. Of heb mis ik iets gemist bij dit model?

• Chillmeister
  • Laatst online: 11-01 20:53
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 15:09:
[...]

ik zou absoluut wachten op de ST20G5 doe ik ook! alleen eerst nog eff wachten als ie uit is met kopen want meestal zakken ze aardig in prijs na de eerste weken dacht ik... ;)

by the way als je in die ST20G5 een XFX 6600GT douwt kun je theoretisch gezien maar liefst 4 schermen op je Shuttle aansluiten!! :D _/-\o_ je kunt zoiezo 3 displays erop aansluiten als je een pci-express videokaart erin doet ;)

weet iemand trouwens of een XFX 6600GT met die nieuwe kopere Zalmann koeler (V700 of zoiets)
past in een SN95GV2/ST20G5 kast?
bedankt voor de info. Denk alleen dat een 6600GT te weinig is, de native resolutie van mijn scherm is 1680x1050. Maar beide kasten zien hetzelfde eruit en ik zie in dit topic dat er een 6800GT in de SN95GV2 past (dus ik neem aan ook de ST20G5)

• MaZo
  • Niet online
Ik heb een SN95V1 met een XFX 6800GT en ook dit draait zonder problemen.

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

MaZo schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 12:54:
Ik heb een SN95V1 met een XFX 6800GT en ook dit draait zonder problemen.
Ik heb een SN95V1.2, die ook stabiel draaide met een XFX 6800GT. Nu zit er een Gigabyte 6800 128MB in. Ook leuk!

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

Je hebt de SN95G5 en de SN95G5V2
Wat is daar het verschil tussen?
Ik heb al heel wat reviews gelezen, maar krijg geen verschil gevonden :r
Een vriend van me: De kleur..... Ik: Nee, ze zijn allemaal zwart

Kan iemand me uit de put helpen, zodat ik de beste van de 2 kan bestellen.
De V2 zal wel de beste zijn, maar dan wil ik toch de verschillen weten.

Wat ik al weet:
- De V2 heeft een nieuwere BIOS

Verder heb ik eigenlijk geen verschil kunnen vinden...

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 13:41:
Je hebt de SN95G5 en de SN95G5V2
Wat is daar het verschil tussen?
Ik heb al heel wat reviews gelezen, maar krijg geen verschil gevonden :r
Een vriend van me: De kleur..... Ik: Nee, ze zijn allemaal zwart

Kan iemand me uit de put helpen, zodat ik de beste van de 2 kan bestellen.
De V2 zal wel de beste zijn, maar dan wil ik toch de verschillen weten.

Wat ik al weet:
- De V2 heeft een nieuwere BIOS

Verder heb ik eigenlijk geen verschil kunnen vinden...
Als je van plan bent er een AMD Venice in te zetten zou ik nog even wachten, momenteel zitten er meerdere met spanning te wachten of die CPU compatible is, of is te maken met eenvoudig een BIOS update. Bij de Winchester ging het ook niet meteen bij iedereen goed tegenover de oudere Newcastles. Was echter met BIOS te verhelpen.

Verder loopt mijn SN95G5, oudste uitvoering, prima als HTPC. Geen instabiliteit en ook geen problemen met de netwerkkaart ondervonden wat sommigen nogal eens hebben.
Draai een 250GB Seagate 7200.8 SATA. Leadtek 6600GT en een setje Corsair CAS 2 TWINX XMS 3200XLPT op de snelste settings. Overclocken doe ik verder niet, dus daar kan ik niet veel over zeggen.
Heb 'm wel even een paar dagen laten Primen op een 12MHz hogere fsb, en dat was geen probleem. Verder zit er alleen een LiteOn DVD in. Gebruik de Realtek audio, Marvell LAN en de 6.53 nForceware remix chipset drivers.

Heb er niet veel USB spul op. Alleen de MCE remote, een Logitech bluetooth setje en Logitech Cordles rumblepad. Welke allen OK functioneren. Hoewel, 1 dom iets, hoewel goed ingestelt in het BIOS vertikt hij na een standaard XP shutdown om door een keypress te ontwaken, moet nog ff uitzoeken of dat te maken heeft met de Logitech of niet. Heb evengoed de PS/2 van dat setje aangesloten, hoewel het voor XP voldoet alleen de USB te gebruiken.
Kortom, mag altijd ff de knop op het fronje indrukken. Alleen vanuit standby/S3 werkt 't wel ok, dan lukt het zelfs met de MCE remote.

[ Voor 43% gewijzigd door _XipHiaS_ op 05-05-2005 18:02 ]

Verwijderd

Nee er komt een 3500 Newcastle in, een van de eerste die er waren.

De config die ik nu heb en wil overnemen:
- A64 3500 NC
- 2 x 512 Mb Corsair XL Pro met ledjes - 2225 @ 1T, neem aan dat de Shuttle dat ook ondersteund?
- MSI K8N Neo2 ... Zal het Shuttle mobo overnemen
- 2 x 120 Gb WD in Raid 0 heb ik nu, wil ik ook overnemen
- Asus 9600 XT
- Logitech bluetooth setje (tb en muis)
- Plextor PX-716A

USB prut:
- Creative NX Pro webcam
- HP digitale camera

Herinner ik het me goed, komen de bordjes die in de SN95G5 zitten van Asus af?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2005 22:55 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Ja, de SN95G5 ondersteund 2225@1T. De bordjes komen van Shuttle zelf, niet van Asus.
Zijn je huidige schijven ATA of Sata?

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 22:50:
Nee er komt een 3500 Newcastle in, een van de eerste die er waren.

De config die ik nu heb en wil overnemen:
- A64 3500 NC
- 2 x 512 Mb Corsair XL Pro met ledjes - 2225 @ 1T, neem aan dat de Shuttle dat ook ondersteund?
- MSI K8N Neo2 ... Zal het Shuttle mobo overnemen
- 2 x 120 Gb WD in Raid 0 heb ik nu, wil ik ook overnemen
- Asus 9600 XT
- Logitech bluetooth setje (tb en muis)
- Plextor PX-716A

USB prut:
- Creative NX Pro webcam
- HP digitale camera

Herinner ik het me goed, komen de bordjes die in de SN95G5 zitten van Asus af?
Ah, ziet er goed uit. Ik draai ook in de snelst mogelijk geheugentimings. Overclock verder niet, draait zonder problemen.
Wat je wel ff moet checken: voor zover ik weet zijn die LED reepjes iets hoger dan normaal geheugen, en de reepjes zitten in de Shuttle vlak onder de voeding, kortom, check ff of je genoeg hoogte hebt. Redelijke kans dat je je PSU ff moet demonteren om geheugen te plaatsen, wat op zich natuurlijk geen ramp is :) als het verder maar gewoon past.

Verwijderd

Microkid schreef op maandag 09 mei 2005 @ 05:28:
Ja, de SN95G5 ondersteund 2225@1T. De bordjes komen van Shuttle zelf, niet van Asus.
Zijn je huidige schijven ATA of Sata?
Sata... WD 120 Gb Sata
_XipHiaS_ schreef op maandag 09 mei 2005 @ 10:53:
[...]

Ah, ziet er goed uit. Ik draai ook in de snelst mogelijk geheugentimings. Overclock verder niet, draait zonder problemen.
Wat je wel ff moet checken: voor zover ik weet zijn die LED reepjes iets hoger dan normaal geheugen, en de reepjes zitten in de Shuttle vlak onder de voeding, kortom, check ff of je genoeg hoogte hebt. Redelijke kans dat je je PSU ff moet demonteren om geheugen te plaatsen, wat op zich natuurlijk geen ramp is :) als het verder maar gewoon past.
Daar had ik ook al aan zitten denken...

Weet iemand hoeveel ruimte er precies tussen de geheugenbank en voeding inzit?
Dan bedoel ik het randje van waar je het erin schuift, niet van het klipje wat zorgt dat het ram vast zit.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 19:58:
[...]

Sata... WD 120 Gb Sata

[...]

Daar had ik ook al aan zitten denken...

Weet iemand hoeveel ruimte er precies tussen de geheugenbank en voeding inzit?
Dan bedoel ik het randje van waar je het erin schuift, niet van het klipje wat zorgt dat het ram vast zit.
Ok, ik had nét m'n HTPC netjes in m'n kast weggebouwd... :'(
Maar ik heb wat voor je gevonden: http://www.sfftech.com/showdocs.cfm?aid=608&pid=2284
(Lees text onder plaatje van PSU :)).
Volgens deze review zou 't moeten passen.

[ Voor 6% gewijzigd door _XipHiaS_ op 10-05-2005 19:39 ]

Verwijderd

_XipHiaS_ schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 19:37:
[...]

Ok, ik had nét m'n HTPC netjes in m'n kast weggebouwd... :'(
Maar ik heb wat voor je gevonden: http://www.sfftech.com/showdocs.cfm?aid=608&pid=2284
(Lees text onder plaatje van PSU :)).
Volgens deze review zou 't moeten passen.
Mooi, hij is zaterdag of dinsdag binnen omdat ze hem niet op voorraad hadden...

Verwijderd

Hoe zie ik trouwens dat ik wel zeker weten een V2 model binnen heb gekregen?
Aan de bios? Welke bios zit daar standaard in?

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 11:17:
Hoe zie ik trouwens dat ik wel zeker weten een V2 model binnen heb gekregen?
Aan de bios? Welke bios zit daar standaard in?
Bij de AGP kaart kun je dat vinden als het goed is. Is trouwens alweer een versie 3 onderweg. Dit ivm Venice naar alle waarschijnlijkheid.

Verwijderd

In de cijfers/letters onder die barcode is geen V2 te vinden.
Welke bios hoort er in de V2 te zitten? of welke in de 'gewone' dus zonder V2?

Verder ben ik hartstikke te vreden over hem.
Alles is super netjes en strak afgewerkt, ik gok zo'n 10 keer beter dan mn Stacker ;)

Ik heb er 2 x 120 Gb WD Sata in Raid 0 inzitten en een Plextor PX-716A
De hardeschijven worden wel kokend heet hé?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 17:07 ]

• MaZo
  • Niet online
Wat boeit het nou welke versie het is. Behalve het verschil in processor ondersteuning (en hooguit nog de NIC fix) is er verder niks anders aan.

Ennuh, if it ain't broke, don't fix it. ;)

Wat betreft die warmte. Toen ik de SN95G5 net had, had ik er 2 74GB WD Raptor schijven in, in RAID-0. Verder ook nog een Plextor DVD-fikker.
Na een dag of twee heb ik er echter alweer één schijf uitgehaald, omdat het zo verschrikkelijk warm werd.
Dit is overigens met alle Shuttle's een probleem door de beperkte ruimte.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Nou, het kan in die zin boeien, dat als je een bepaalde ondersteuning nodig hebt je wel de juiste versie moet hebben :).
Wat betreft warme HDD's, als je je fan op Smart hebt ingesteld, check dan zeker even je versies. Het is namelijk bekend dat bij de 1e mobo versie met de eerste BIOSen, de temperatuuruitlezing niet goed verliep, waarbij als CPU temperatuur een veel lagere waarde werd uitgelezen dan hij in werkelijkheid was. Met als gevolg dat de RPM van de cooler dus in verhouding te laag werd bijgeregeld, waardoor dus ook de case temperatuur hoger oploopt dan de bedoeling is.

Verder heb ik de allereerste uitvoering, die het originele 1e BIOS bevatte. Ik had dus ook een foutieve temp.uitlezing.Nu, met laatste BIOS versie, absoluut geen problemen met de temperaturen, LAN of wat dan ook, zeer tevreden. Wel even een Zalman Fanmate II tussen de "chipset" cooler geplaatst en op +/- 3000 RPM ingesteld, de voorheen ruim 5000 RPM gierde mij een beetje teveel :).

[ Voor 31% gewijzigd door _XipHiaS_ op 21-05-2005 11:14 ]

• MaZo
  • Niet online
_XipHiaS_ schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 11:08:
Nou, het kan in die zin boeien, dat als je een bepaalde ondersteuning nodig hebt je wel de juiste versie moet hebben :).
Het was ook een reactie op Creationzz. Zo te zien draait zijn SN95G5 namelijk prima, maar hij lijkt zich toch enigzins druk te maken over het feit welke versie het nou is.

Het 'smart fan probleem' is inderdaad opgelost na een stuk of wat BIOS-en.

:)

[ Voor 9% gewijzigd door MaZo op 21-05-2005 15:30 ]

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Nog steeds heb ik problemen met de onboard Marvell-ethernet chip die af en toe na een verse boot opnieuw wordt gedetecteerd door Windows XP Pro SP2. Heeft iemand hier al een (softwarematige) oplossing voor?

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

_XipHiaS_ schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 11:08:
Wat betreft warme HDD's, als je je fan op Smart hebt ingesteld, check dan zeker even je versies. Het is namelijk bekend dat bij de 1e mobo versie met de eerste BIOSen, de temperatuuruitlezing niet goed verliep, waarbij als CPU temperatuur een veel lagere waarde werd uitgelezen dan hij in werkelijkheid was. Met als gevolg dat de RPM van de cooler dus in verhouding te laag werd bijgeregeld, waardoor dus ook de case temperatuur hoger oploopt dan de bedoeling is.

Verder heb ik de allereerste uitvoering, die het originele 1e BIOS bevatte. Ik had dus ook een foutieve temp.uitlezing.Nu, met laatste BIOS versie, absoluut geen problemen met de temperaturen, LAN of wat dan ook, zeer tevreden. Wel even een Zalman Fanmate II tussen de "chipset" cooler geplaatst en op +/- 3000 RPM ingesteld, de voorheen ruim 5000 RPM gierde mij een beetje teveel :).
Ik heb de fan's nog ingesteld zoals je hem krijgt.
Morge of overmorge ga ik ook even een Fanmate II halen bij MyCom voor de NB.

Verder heb ik nog geen problemen gevonden... Met LAN ook geen problemen gehad, drivers instaleren en klaar.
De melding dat de Marvell-ethernet opnieuw moest worden geinstaleerd na het opstarten ook niet gehad.

@ MaZo,
Ik wou gewoon krijgen waar ik voor had betaald.

Verder wil ik volgende maand ergens waterkoeling bestellen wat ongeveer zoiets zal worden:
- Alphacool NexXxoS XP Bold
- Black Ice: Micro / Pro / Extreme
- Hydor/Eheim/Innovatek 12 Volt pomp

Over de radiator ben ik nog niet helemaal uit. De ik weet niet hoe de Micro presteerd tegenover een Pro / Extreme.
De pomp moet de stilste zijn die verkrijgbaar is.

Kan ook zijn dat ik een vergleijkbaar setje bij AquaComputer bestel.

• _XipHiaS_
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 14:30:
[...]

Ik heb de fan's nog ingesteld zoals je hem krijgt.
Morge of overmorge ga ik ook even een Fanmate II halen bij MyCom voor de NB.

Verder heb ik nog geen problemen gevonden... Met LAN ook geen problemen gehad, drivers instaleren en klaar.
De melding dat de Marvell-ethernet opnieuw moest worden geinstaleerd na het opstarten ook niet gehad.

@ MaZo,
Ik wou gewoon krijgen waar ik voor had betaald.

Verder wil ik volgende maand ergens waterkoeling bestellen wat ongeveer zoiets zal worden:
- Alphacool NexXxoS XP Bold
- Black Ice: Micro / Pro / Extreme
- Hydor/Eheim/Innovatek 12 Volt pomp

Over de radiator ben ik nog niet helemaal uit. De ik weet niet hoe de Micro presteerd tegenover een Pro / Extreme.
De pomp moet de stilste zijn die verkrijgbaar is.

Kan ook zijn dat ik een vergleijkbaar setje bij AquaComputer bestel.
Misschien dat'k 'm zelf ook nog 's op water laat draaien. Zag hier: http://www.watercool.de/ trouwens een erg mooie 80mm rad, hoop dat ze ook nog een 90mm uitvoering erbij maken. Heb hun 3x120 rad ook voor m'n andere PC gebruikt, en die bevalt mij extreem goed.

Heb wel een beetje vermoeden dat de mensen met Marvell LAN problemen ooit de drivers vd CD gebruikt hebben, kan er naast zitten natuurlijk, maar zelf direct van alles het laatste van internet opgehaald bij de betreffende fabrikanten zelf (niets van Shuttle dan het BIOS), en nooit problemen. Of het zou moeten zijn dat ik MCE draai, maar dat lijkt me sterk.

Die van Marvell vind je hier: http://www.marvell.com/drivers/search.do. En dump eventueel even oude .inf files.

[ Voor 26% gewijzigd door _XipHiaS_ op 23-05-2005 14:49 ]

• MaZo
  • Niet online
Neem aan dat je de rad en/of pomp aan de buitenkant plaatst?
Zelf denk ik dat het totaal geen zin heeft. Omdat je min of meer gebonden zit aan een micro rad, zal de koeling niet veel beter zijn dan met de standaard ICE.

• _XipHiaS_
  • Niet online
MaZo schreef op maandag 23 mei 2005 @ 15:49:
Neem aan dat je de rad en/of pomp aan de buitenkant plaatst?
Zelf denk ik dat het totaal geen zin heeft. Omdat je min of meer gebonden zit aan een micro rad, zal de koeling niet veel beter zijn dan met de standaard ICE.
Ja ok, maar misschien wel wat stiller, en afgegeven warmte vd GPU en "chipset" hoeft dan niet door de kast en Ice heen afgevoerd. Dus overige onderdelen krijgen 't dan minder benauwd als't goed is (HDD onderandere). Misschien een pomp net achter de CD/DVD drive als je een korte uitvoering als bijv. LiteOn hebt. Anders is de Zalman toren ook nog een mogelijkheid. Kwestie van 2 slangen naar buiten voeren.

Waar ik trouwens achter kwam is dat de PSU niet alleen z'n warmte naar achter/buiten dumpt, maar ook deels door het rooster aan de kant van de bedrading-uitloop. Waardoor de spaningsregelaars en het geheugen een vlaag warmte te verduren krijgen, om maar te zwijgen over de HDD en diezelfde lucht die ook nog 's door de Ice worden heengetrokken.
Iemand enig id of de lucht vanaf het midden, waar de fan zit, richting de berdading ook nog warme onderdelen passeert, of zitten die alleen tussen midden en achter? Want ik denk dat ik dat interne rooster anders beter ff dichtmaak... Vind ik een klein minpuntje. Men had beter aan de zijkant apart lucht voor de PSU kunnen aanzuigen, kreeg die de koele buitenlucht, en werdt de case niet onnodig verwarmt.

[ Voor 61% gewijzigd door _XipHiaS_ op 23-05-2005 16:15 ]

• Microkid

Microkid

Smile

SquareHugo schreef op maandag 23 mei 2005 @ 12:29:
Nog steeds heb ik problemen met de onboard Marvell-ethernet chip die af en toe na een verse boot opnieuw wordt gedetecteerd door Windows XP Pro SP2. Heeft iemand hier al een (softwarematige) oplossing voor?
Niet anders dan de laatste BIOS erop zetten.

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Microkid schreef op maandag 23 mei 2005 @ 16:25:
[...]

Niet anders dan de laatste BIOS erop zetten.
De laatste BIOS (de Q-versie) had ik al een tijd. De laatste Marvell-drivers yk51x86_v827.zip echter nog niet.

Ik zie net dat sinds 24 mei 2005 voor de SN95G5 (FN95V1.x-versies) een nieuwe BIOS (fn95s00u.bin) beschikbaar is gesteld!! Download

[ Voor 3% gewijzigd door SquareHugo op 10-06-2005 11:20 ]

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze info SquareHugo! Lijkt er op dat deze nieuwe BIOS alleen nieuwe CPU's ondersteund:
FN95S00U Checksum : 4B00 Date: 2005/03/24
1. Update CPU microcode.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 16:03 ]

Verwijderd

Daar ben ik weer want ik heb een probleempje. Na een koude start - als hij een nachtje heeft uitgestaan - krijg ik geen beeld, de monitor springt dan gewoon op standby. De 230 V kabel naar de voeding er even uithalen heeft geen nut, heb ik meerdere keren geprobeert. Nou komt het: Hij start wel op als ik de behuizing eraf haal. En toen snapte ik het niet meer helemaal.

Iemand meer zoiets mee gemaakt?

• Microkid

Microkid

Smile

Over welke behuizing heb je het nu? van de SN95 of van je monitor?

Verwijderd

Van mijn SN95G5

• Microkid

Microkid

Smile

Hmm, vreemd. Ergens een kabel of stekker die tegen de kast aan komt? Te brede videokaart die tegen de kast komt?

Pagina: 1 2 Laatste