Toon posts:

Barebones, de dingen vooraf.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okee je wilt je pc gaan upgraden, en dan denk je van wat ga je pakken....
Nou ik kwam op het idee om mijn upgrade achterwegen te laten in zoverre en te gaan voor een shuttle.

In gedachte had ik : XPC SN95G5 van shuttle, deze heeft de NFORCE 3 Ultra enz enz. Opzich een mooi ding, vooral icm een amd 64.

Nou heb ik vooraf al wat dingen gelezen in het algemeen over shuttles en ben hier en daar wat minderheden tegengekomen zoals hitte, voeding problemen , lawaai.

Nou hitte problemen zouden in zoverre gewoon sporalies kunnen voorkomen en zouden met wat extra cheapass koperen koelribbuh opgelost kunnen worden.

Voedingproblemen zijn er echter niet al wordt dit gedacht door de aanwezigheid van maar 250watt, echter dit is ( na het lezen van nogal wat topics ) meer dan zat aangezien het een shuttle is. Vaker blijkt het echter te liggen aan de geheugen modules die je gebruikt, dit natuurlijk mbt de instabiliteit waar sommigen die in het bezit zijn van een shuttle, vaker gebruiken.

Klein maar fijn, dat is idd waar echter het zou toch wel wat lawaai met zich meebrengen.

Nou heb ik ook wat screenies bekeken van shuttles en wat mij opvalt is dat het agp slotje onder de pci zit, nou opzich is dit niet erg maar daar zit ik dan ook nog mee, namelijk de koeling. Aan het eind van dit alles zal ik opsommen waar mijn vragen liggen.

*Alle info heb ik uit andere topics mbt problemen en kan dus niet beoordelen of deze kloppen *

Okee screenies van de shuttle XPC SN95G5:

Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/sn95g5_3d2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/sn95g5_bay.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/sn95g5_top.jpg

Zie in de afbeelding hierboven de afstand van het agp slot tot eigenlijk de zijkant van de shuttle.

Screenie van de koeling voor de cpu:

Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/sn95g5_heatpipe.jpg

Specifications:

Mini aluminum barebone system
Supports Athlon 64 with Socket 939
Chipset: NVIDIA nForce3 Ultra
Low noise with ICE-Heatpipe cooling, 9.2cm fan
Supports 1GHz Hypertransport (2000MT/s)
Serial ATA150 Raid 0,1
Gigabit-LAN 1000MBit LAN
1x AGP (8X), 1x PCI (for simultaneous use)
2x DDR400 Dual Channel, 8x USB 2.0
6-channel-audio, firewire and more
Shuttle Silent-X 240W PSU

Wat bevind zich aan de voorkant van de shuttle:

Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/600/sn95g5_overview_e.jpg

1x Microphone
1x Line-out (Headphones)
2x USB 2.0
1x IEEE 1394 Firewire

Wat bevind zich aan de achterkant van de shuttle:

Afbeeldingslocatie: http://eu.shuttle.com/prod/xpc/600/sn95g5_overview_e.jpg

1x Serial Port
Parallelport (Optional)
Wireless-LAN (Optional)
1x IEEE 1394 Firewire 400
Gigabit-LAN
2x USB 2.0
6-Channel Audio
Line-in
PS/2 Mouse
PS/2 Keyboard
SPDIF in/out
Coaxial SPDIF out
Clear CMOS

Ook nu zie weer de afstand van afp tot zijkant.

Nu heb ik van mijn videokaart ( ati radeon 9700pro ) mijn koeler afgehaalt en daar een dikkere opgezet, zie foto hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/img/produkte/product_vga_silencer.jpg

Nou, allemaal leuk en aardig maar ik zit met een aantal dingen die ik toch graag van te voren nog wil weten voordat ik tot aanschaffing van een shuttle zou gaan.

- Iemand die in het bezit is van deze shuttle en hier en daar wat opmerkingen over heeft ? Tevreden / ontevreden....

- Biedt shuttle de mogelijkheid tot het overgaan op passieve koeling voor 'm'n vga want ik zie daar een probleem ontstaan mbt de grootte van de koeling.
Dus hoe doen jullie dit met je vga ongeacht het type van de shuttle ?

- Tevens heb ik gehoord dat er problemen waren met de nforce 3 ?.... Is dat de 250 versie of de Ultra ? ... ook dit zijn weer dingen die ik tegen ben gekomen dus alles is welkom.

Verder nog tips mbt eventueel geheugen ? Het plaatsen van extra koelingsribbels ?

Hopelijk kunnen jullie hier ook iets uithalen van informatie....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2004 02:53 ]

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb er in iedere geval een review van gevonden met mooi plaatjes :).
Hij is wel Duits :/.
http://www.hardwareluxx.d...action=show&id=22&seite=1

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjeee op 29-08-2004 01:36 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik heb sinds enige tijd de SN85G4 en ben er erg tevreden over. Hij maakt niet erg veel lawaai en dit is, aangezien t een A64 betreft, volledig in te stellen. In de smart optie heb ik de temperatuur iig nog niet boven de 51 graden gezien, en dat was dan de voeding. Ik heb een Ati 9600 erin zitten en een voodoo tv kaart. Afgezien van enkele hang-ups in deus-ex2 is het ding retestabiel met het kingston valueram. Je hebt niet veel plaats bij het agp slot, en ook de pci kaart zit met passen en meten. Je zou eventueel de vga kaart aan de behuizing vast kunnen maken als oppervlaktevergroting, met wat knutselen en koper moet je een heel eind kunnen komen.
Er zitten iig gaatjes langs de zijkanten waardoor een vga kaart normaalgesproken z'n koele lucht naar binnen kan trekken. Verder heb ik het idee dat zo'n dinge gewoon erg goed ontworpen is aangezien de temperaturen heel erg respectabel zijn voor zo'n volgepropt kastje :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Bartjeee schreef op 29 augustus 2004 @ 01:36:
Ik heb er in iedere geval een review van gevonden met mooi plaatjes :).
Hij is wel Duits :/.
http://www.hardwareluxx.d...action=show&id=22&seite=1
Bedankt voor de link, ik heb het even globaal doorgenomen, nogal laat nu geen zin om nog alles te lezen, verder zie ik gewoon heel weinig negatieve dingen erover.
Site kon ik btw niet, kon alleen maar toms hardware hut :-)
Atgast schreef op 29 augustus 2004 @ 01:49:
Ik heb sinds enige tijd de SN85G4 en ben er erg tevreden over. Hij maakt niet erg veel lawaai en dit is, aangezien t een A64 betreft..........
Ah das heel mooi om te horen dat alles bevalt, zijn die openingetjes groot aan de zijkant ? Dus is het echt voor normaal lucht happen of toch enigzins kleiner ? Verder heb jij je standaard koeling van de vid-kaart erop gelaten ?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Bij mij is alles standaard ja, als je het geruis nog zou willen verminderen dan zou ik het rooster aan de achterkant van de pc eruit halen. Ik heb het idee dat dit heel veel zou schelen op het geluid aangezien het allemaal scherpe randjes zijn en vanwege z'n vorm niet echt aansluit op de heat-pipe radiator. M'n video kaart heeft gewoon standaard koeling, maar let erop, die is bij een Ati 9600 toch al niet te groot. Een grote koeling op je agp kaart krijg je waarschijnlijk NIET in deze kast, daar er gewoon erg weinig ruimte over is aan deze kant.
De gaatjes zijn klein, genoeg om wat lucht naar binnen te laten, maar daarmee is het in principe ook gezegd.

je kan ze ook zien op de plaatjes: Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/K4P59B61I37Q/picserver.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan op 29-08-2004 12:07 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op 29 augustus 2004 @ 12:01:
Bij mij is alles standaard ja, als je het geruis nog zou willen verminderen dan zou ik het rooster aan de achterkant van de pc eruit halen. Ik heb het idee dat dit heel..........
je kan ze ook zien op de plaatjes: [afbeelding]
Inderdaad ik had het gezien ja, dan moet ik even kijken hoe ik dat ga oplossen met m'n vga. Want dus in princiepe zou je er niet een hedendaagse super dikke vga in kunnen knallen omdat die al vaker 2 slots in beslag nemen....

Bedankt voor de foto, heb ik tenminste een idee hoe of wat.

Atgast, verder nog een vraagje over geluid gesproken he, vind jij jouwn pc ( barebone ) er geluidsloos of geluidsmakend ?

Verder wat is jouwn config precies allemaal als ik zo mag vragen.

En ik zie dat als je een dikke vidkaart wilt kopen ( tegenwoordig 2 slots dik ) heb je dus wel even een probleem....

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dan maar eindelijk de barebone aangeschaft en werkt super alleen zit ik met 2 vragen.

Ik heb de nieuwe versie van motherboard monitor en die geeft aan dat de cpu ( idle ) 70 graden celcius is :S alleen als ik in de bios kijk is die gewoon 22 :D en er komt achter koele lucht uit . Iemand ?

En dan heb ik geheugen erin zitten 2 repen van 512 in dual en die zegt bij opstarten dual chan 128bit en dan zie je volgens mij daar de timings onder echter die kloppen niet als dat uberhaubt de timings moeten zijn. Iemand die hier verduidelijking kan inschaffen die ook een barbone heeft en ongeveer zo opgestelt ?

• Moerk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 21:51
Kijk voor de gein eens op forums.sudhian.com. Daar heb je hele forums over shuttle systemen, en daar zul je waarschijnlijk ook antwoord vinden op je vragen.

bla-di-bla

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mooie barebone dit. En de fan is nu een 92mm type ivp de voorheen gebruikte 80mm. Dus er zal aardig wat luchtverplaatsing zijn.

Heb hem ook binnen, alleen wacht ik nog op de CPU :). Als geheugen heb ik al 2 reepjes Corsair Twinx 3200XLPT van tezamen 1GB liggen. En dat zou met een beetje geluk CAS 2-2-2-5 moeten kunnen draaien.
Dit geheugen was al door verschillende personen op andere forums succesvol gebruikt. In tegenstelling tot een aantal die hun systeempje uitgerust met Geil en OCZ niet stabiel kregen (weet ff niet meer welke type het betrof).

De CPU die erin gaat komen is de 3500+, samen met een MSI NX6800 met zo'n mooie grote regelbare fan er standaard op, wat ruim voldoende moet zijn kwa snelheid, omdat dit m'n HTPC gaat worden :Y) , en er dus niet op hoge resolutie gegamed gaat worden.
Wel lekker een snelle CPU voor beeldbewerking en processing.
Verder komt er een SATA Seagate Barracuda 7200.8 van 200GB in.
Nec3500 of Pioneer 108 of A08 als DVD fikker.

Geluid moet ik nog ff beoordelen, moet via de optische spdif naar de receiver, 's kijken hoe de onboard klinkt met games, muziek en film, anders gaat er een Audigy II zs ofzo in.
Een TV tunner wordt er waarschijnlijk een via USB2, Hauppauge, Leadtek, Compro of iets anders.

Maar nog even geduld, ondertussen even de laatste nVIDIA 5.10 "chipset" drivers downen. :)

Heb ook al even een setje USB2 poorten van een niet gebruikte slot-bracket geschroefd. Deze paste zonder vijlen in de printerpoort uitsparing vd Shuttle, schroefuitsparingen en ook de plug en pin-out kwamen precies overeen, dus alvast 2 extra USB2 poorten erbij, want slechts 2 achterop was niet voldoende voor wat ik er op kwijt moet :D . De front USB's voor iets anders gebruiken dan tijdelijk inpluggen, is natuurlijk geen gezicht :) .

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/hawk2/pks/pictures/USB2.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door _XipHiaS_ op 19-09-2004 13:21 ]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Het lijkt me sterk dat een AMD 64 heet wordt, aangezien die uit zichzelf weinig wattjes eten en niet warm worden, mijn barebone met 2500+@3200+ wordt niet warmer dan 51C, en dat is nog in een warme kamer ook. Koeling is te regelen op temp in het bios, of anders met speedfan.
Shuttles happen in principe elk soort ram, wel even goed je bios nalopen of alle settings wel goed staan. Ook een volledig "loaded" Shuttletje moet geen stroomproblemen krijgen, de voedingen zijn altijd erg goed en stabiel. Wel heb je meer moeite met "even" iets vervangen of upgraden, maar als je er eentje gekocht hebt dan hoor je dat voor lief te nemen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Pagina: 1