[D-SLR] Konica Minolta Dynax 7D

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 8.352 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116136

Topicstarter
Aan het eind van deze maand zou de dynax 7d aangekondigd moeten worden. Aangezien ik hier op GoT-FG nog niets over gevonden heb, dacht ik er maar eens een draadje over te openen. Ik ben gaan zoeken naar wat specs en foto's, ik zal zosnel mogelijk updaten zodra ik meer weet!

[Pics]
Afbeeldingslocatie: http://www.bartware.nl/images/d7d01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bartware.nl/images/d7d02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bartware.nl/images/d7d03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bartware.nl/images/d7d04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bartware.nl/images/d7d05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bartware.nl/images/d7d06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bartware.nl/images/d7d07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bartware.nl/images/d7d08.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bartware.nl/images/d7d09.jpg

[Specs] - LET OP! dit is van Minolta zelf, maar nog niets is definitief!

- 6.1 Megapixels
- CCD met APS-C formaat
- 1.5x brandpuntsafstand
- Lay-out gebaseerd op de Dynax 7
- Minolta A mount
- Anti-Shake IN BODY
- Metaal/magnesium behuizing
- 9 AF sensors

Dit hele feest komt samen met een 18-80 zoomobjectief (27-120 35mm equivalent), nog niets bekend over de F waardes, en moet 1399$ gaan kosten (DOLLARS DUS!)

Volgens de laatste geruchten wordt hij in duitsland gelanceerd op 16 september, zelfde dag als de nieuwe nikon DSLR (toeval..? :P)

Edit:

Update: 10-9-04

De grootte van de display achterop is bekend gemaakt. 2,5 inch :9~
das 6,4cm ipv de 4,5 (1,8inch) op camera's als de 20D/300D/D70 etc

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 116136 op 10-09-2004 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gelijk ook maar de eerste reply :P

Ik vind het er allemaal erg mooi uitzien, en zeker aangezien de prijs 1400 DOLLAR is (wat met de huidige koers ongeveer 1115 euro is) zal de prijs hier dus hoogst waarschijnlijk 1200 of 1300 euro zijn ofzo. Niet slecht, maargoed, eerst maar eens even kijken wat de echte specs worden (hopelijk volgende week dus) en dan zien wat onze vrienden van dpreview.com en steve's ervan vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122543

offtopic:
Even semi off-topic: waar heb je gelezen over die nieuwe Nikon DSLR dan? Ik ben gezien het feit dat ik al met Nikon schiet veel meer geinteresseerd in Nikon namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 122543 op 10-09-2004 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Dan moet je vooral in deze draad reageren. Op dpreview staat een interview met een of andere kerel van Minolta die uitlegt dat de CCD meer dan een cm kan bewegen in de behuizing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:01

YellowCube

Wait...what?

vind het toch wel raar dat Minolta zo bijzonder laat uitkomt met een DSLR.
Heb toch zeker 2,5 jaar zitten wachten, i.v.m het hebben van Minolta lenzen e.d.
Nu komen ze er eigenlijk te laat mee...

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122543

offtopic:
Ik reageer toch op een opmerking in deze draad? Moet ik die opmerking soms verhuizen naar een andere thread en er dan daar op gaan reageren? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@roach: deels geruchten en ook staat op de nikon site dat er iets nieuws gaat komen in die periode die dus de geruchten redelijk bevestigen. (OA. DPZ)

@mig: idd, heb ik ook zitten lezen, echt fantastisch als het idd zo werkt. Geen bakken met geld meer voor IS/VR glas, maar gewoon glas en dat toch lekker stabiel schieten :)

*Gapster ziet zichzelf al een 80-210 F/4 kopen op ebay voor 75 dollar en die op max focal length @1/10sec uit de hand schieten :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
YellowCube schreef op 10 september 2004 @ 14:12:
Heb toch zeker 2,5 jaar zitten wachten, i.v.m het hebben van Minolta lenzen e.d.
idd is dat wel jammer, maar ze doen het wel slim! ze maken met die site waar om de zoveel tijd weer een vakje opengaat (een soort advent kalender, zo'n kest-countdown met elke dag een chocolatje :P) de hele wereld lekker voor die cam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07-2023

kauffmann

Dutch Power Chicken

Wat ik me afvraag: klopt het dat de lenzen van Minolta zoveel goedkoper zijn dan de lenzen van Canon / Nikon? Vergelijk de prijzen maar eens op: http://www.digitalstreet.nl/hoog/slrlens.htm

Waar zou dat aan liggen? Of kijk ik nou verkeerd? :?

[ Voor 6% gewijzigd door kauffmann op 13-09-2004 12:22 ]

Het stenen tijdperk is niet geëindigd wegens een gebrek aan steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het assortiment is bij die winkel een beetje beperkt. Zoek maar eens naar prijzen van de 28-70/ 2.8 G, de 70-200/ 2.8 G en de 300/ 2.8 G en je zult zien dat de prijzen gewoon overeenkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Aha, dat verklaart al weer wat meer. Dank je.

Hierbij trouwens nog twee links met wat info:

Interview: http://www.dpreview.com/n...080402dynax7interview.asp
Draadje op Dutchphotozone: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=10357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-03 00:24

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

YellowCube schreef op 10 september 2004 @ 14:12:
Kan je wel stellen ja. 2 jaar terug mijn hele Dynax7i spul inclusief peperdure xi objektieven en flitser de deur uit gedaan :(

(moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met m'n D70, daar niet van...)

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pleister op de wonde: die flitser had je toch niet kunnen gebruiken op de 7D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de 16e.. da's donderdag.. yeah!

/me G@pster kan niet wachten, 3 slapeloze nachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51
Poe hee... eindelijk!

In Maart stond de dummy al op de CeBIT. Beetje sneu, een niet-werkende dummy aan het publiek presenteren met de mededeling dat men spoedig met een werkende versie komt. En op de foto's hierboven zie ik nog steeds hetzelfde, hoewel de reflectie op het schermpje anders is, dus misschien is deze wel echt.

Ik snap alleen niet dat ze er twee van die gigantische draaiknoppen op gemaakt hebben... alsof ie door kinderen van 3 te bedienen moet zijn. Lijkt een beetje op een DSC-F828 van Sony, daar zit ook al zo'n idioot grote draaiknop op.

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 13-09-2004 21:46 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:25

mphilipp

Romanes eunt domus

dreamscape schreef op 13 september 2004 @ 21:44:
Ik snap alleen niet dat ze er twee van die gigantische draaiknoppen op gemaakt hebben... alsof ie door kinderen van 3 te bedienen moet zijn. Lijkt een beetje op een DSC-F828 van Sony, daar zit ook al zo'n idioot grote draaiknop op.
Ik kan je melden dat ik die draaiknoppen heel erg fijn vind werken. Ik heb een A1 van Minolta en die heeft ook twee function dials met twee selectiewieltjes en het werkt echt heel goed. Veel beter als die kleine kötknopjes waar je geen gevoel ik hebt. Een draaiknop 'voel' je gewoon veel beter. Maar misschien is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Je zou het gewoon moeten proberen, maar dan niet 10 minuten, maar een week ofzo intensief fotograferen. Je wilt dan niet anders meer.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik vraag me alleen af of het knopje voor de AF mode voorop wel handig is. Op mijn A1 is dit een schuifje aan de zijkant. Voordeel: je kunt het blind met één vinger bedienen (drie standen, makkelijk zat). Dit knopje moet je echt beetpakken tussen duim en wijsvinger. Volgens mij kun je dat niet zo makkelijk doen als je 'm beethebt en bezig bent te fotgraferen. Jammer, want aan de A1 te zien weten ze wél hoe het moet/kan...

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 13-06 10:09

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Daarnaast zijn grote draaiknoppen handig voor als je handschoenen aan hebt, verkleumd bent, of door een aandoening niet zoveel kracht/coordinatie in je handen hebt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
mphilipp schreef op 13 september 2004 @ 21:56:
[...]

Ik kan je melden dat ik die draaiknoppen heel erg fijn vind werken. Ik heb een A1 van Minolta en die heeft ook twee function dials met twee selectiewieltjes en het werkt echt heel goed. Veel beter als die kleine kötknopjes waar je geen gevoel ik hebt. Een draaiknop 'voel' je gewoon veel beter. Maar misschien is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Je zou het gewoon moeten proberen, maar dan niet 10 minuten, maar een week ofzo intensief fotograferen. Je wilt dan niet anders meer.
Ik neem aan dat we hem binnenkort bij ons op de redactie wel binnenkrijgen. Ik schiet vaak met een oudere Canon D60 en het kleine draaiwieltje bovenop en de grote aan de achterkant vind ik erg prettig. Het draaiwiel voor P- A- S-M (of bij Canon P-Av-Tv-M) hoeft voor mij niet zo groot te zijn, die hoef ik eigenlijk niet zo heel erg vaak te verstellen (staat bijna altijd op A).

Maar goed, ik zal hem binnenkort uitgebreid mogen testen, neem ik aan. Dan zal ik mijn bevindingen hier nog wel eens posten. Ben benieuwd, misschien vind ik het ook wel prettig hoor, dat wieltjesverhaal :)
mphilipp schreef op 13 september 2004 @ 21:59:
Ik vraag me alleen af of het knopje voor de AF mode voorop wel handig is. Op mijn A1 is dit een schuifje aan de zijkant. Voordeel: je kunt het blind met één vinger bedienen (drie standen, makkelijk zat). Dit knopje moet je echt beetpakken tussen duim en wijsvinger. Volgens mij kun je dat niet zo makkelijk doen als je 'm beethebt en bezig bent te fotgraferen. Jammer, want aan de A1 te zien weten ze wél hoe het moet/kan...
Dynax camera's hebben dat knopje meestal vooraan. Op de Dynax 7 van mijn vader zit hij ook daar, alleen is het gewoon een drukknopje om te kiezen tussen AF en MF. Verder ben ik een voorstander van AF/MF schakelaartjes op de lens en niet op de body.

Maar ik denk inderdaad ook dat dit knopje niet zo heel intuïtief te bedienen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12397

Ik ga hem vrijdag 1 oktober op Photokina 2004 eens even uitproberen en die lui de oren van hun kop vragen :D Heb er best wel zin in...

JERONiMO

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 12397 op 13-09-2004 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

dreamscape schreef op 13 september 2004 @ 22:14:
[...]
Het draaiwiel voor P- A- S-M (of bij Canon P-Av-Tv-M) hoeft voor mij niet zo groot te zijn, die hoef ik eigenlijk niet zo heel erg vaak te verstellen (staat bijna altijd op A).

Maar goed, ik zal hem binnenkort uitgebreid mogen testen, neem ik aan. Dan zal ik mijn bevindingen hier nog wel eens posten. Ben benieuwd, misschien vind ik het ook wel prettig hoor, dat wieltjesverhaal :)
[...]
Zo te zien hebben de draaiers een dubbele functie. Misschien zijn ze daarom aan de grote kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 12397 schreef op 13 september 2004 @ 22:21:
Ik ga hem vrijdag 1 oktober op Photokina 2004 eens even uitproberen en die lui de oren van hun kop vragen :D Heb er best wel zin in...

JERONiMO
/me slaat JERONiMO HARD op zn neus

ik ben benieuwd wat je ervan vind, en eveneens naar de ervaringen van dreamscape!
dreamscape schreef op 13 september 2004 @ 22:14:
[...]

Ik neem aan dat we hem binnenkort bij ons op de redactie wel binnenkrijgen. [...]
Dreamscape, redactie waarvan als ik vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Anoniem: 116136 schreef op 13 september 2004 @ 23:33:
Dreamscape, redactie waarvan als ik vragen mag? :)
CHIP Foto-Video Digitaal.

Redelijk nieuw blad op digicam-gebied, maar de ster is rijzende... :)

(zelfde redactie als CHIP en c't, vandaar...)

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 14-09-2004 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm klinkt goed, hoe lang bestaat dat al? als jullie komen met bijv. 7d reviews word het nog interessant ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Over dat Anti-Shake systeem. Ben ik de enige die gelijk associaties krijgt met het Steady-shot systeem wat op videocamera's gebruikt wordt?
Met andere woorden: een systeem voor mensen die te weinig camera-controle hebben?
Ik snap best dat het handig kan zijn als je idd met je 300 mm camera nog steeds op 1/10 wilt kunnen schieten, maar of het resultaat er echt naar is.
Misschien kan iemand me hierover verlichten?
Smallblock schreef op 13 september 2004 @ 17:55:
[...]

Kan je wel stellen ja. 2 jaar terug mijn hele Dynax7i spul inclusief peperdure xi objektieven en flitser de deur uit gedaan :(

(moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met m'n D70, daar niet van...)
wel, ik heb het nog steeds liggen...Ben wel blij dat de flitser toch niet zou werken, da's inderdaad een pleister op de wonden.
Voor degene die een 7D willen aanschaffen. Ik heb nog een nette Sigma 180mm macro lens liggen (APO). Heeft me destijds een godsvermogen gekost en ligt nu stof te happen.

[ Voor 43% gewijzigd door YellowCube op 14-09-2004 10:19 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

YellowCube schreef op 14 september 2004 @ 10:17:
Over dat Anti-Shake systeem. Ben ik de enige die gelijk associaties krijgt met het Steady-shot systeem wat op videocamera's gebruikt wordt?
Steady-shot werkt volgens mij door een groter CCD te nemen dan eigenlijk nodig is (zeg 2Mpix i.p.v. 1Mpix) waarop ergens in het midden het beeld met de gewenste grootte wordt geprojecteerd (die rechthoek van 1Mpix). D.m.v. een slim algoritme wordt steeds een deel van 1Mpix uit het CCD uitgelezen waardoor de beweging van de camera t.o.v. het onderwerp niet meer zichtbaar is. Je compenseert dus de beweging van de videocamera d.m.v. het slim uitlezen van een iets te groot CCD. Dit heeft _niets_ te maken met Anti-Shake van Minolta, IS van Canon of VR van Nikon. Deze systemen zijn er namelijk op gericht om de bewegingsonscherpte in één enkel beeld op te vangen, terwijl Steady-shot erop gericht is om de beweging in de camera over meerdere beelden (video) te elimineren.
Met andere woorden: een systeem voor mensen die te weinig camera-controle hebben?
Tsja, om dit nou meteen te associeren met 'weinig camera controle'... Je wint met een Anti-Shake/IS/VR systeem gewoon een of meerdere stops (oefenen!). Je kan dus bijvoorbeeld bij een concert ietsje meer diafragmeren zonder meteen een totaal bewogen beeld te krijgen.

Overigens werkt het Anti-Shake systeem van Minolta door de beeldsensor te laten bewegen in tegengestelde richting tot de beweging van de camera. Het is hier beknopt uitgelegd.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt Koraks, dat scheelt mij weer een boel uitleggen. Men spreekt bij videocamera's vaak over digitale beeldstabilisatie. Duurdere modellen hebben een optische beeldstabilisatie!

Daarnaast is het niet de bedoeling om mensen te bedienen die niet kunnen fotograferen, maar eerder om bewegingsonscherpte te voorkomen bij te weinig licht of een groot brandpuntsafstand (en eigk ook te weinig licht). Het kan met name erg handig zijn als je niet in de gelegenheid bent om een statief mee te zeulen. Je kunt dan toch het brandpunt en het diafragma kiezen dat je hebben wilt voor je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

^^duidelijk. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16

stunter

De officele site met info over de camera : http://konicaminolta.com/...amera/7digital/index.html
http://www.minolta.nl/?docID=2860&item_fk=889

[ Voor 17% gewijzigd door stunter op 14-09-2004 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
die eerste van minolta.COM is al zo sinds 9 september, maar eigenlijk is er de afgelopen 2 maanden niets nieuws bijgekomen.. de 4 vakjes die al open zijn zijn dat al sinds begin juli!

die minolta.nl is nóg ouder, die foto is nog van het houten proefmodel :+

maargoed, iig bedankt voor de poging tot posten van nieuws/updates :P

Anoniem: 80938

wat een mooie cam :9~ kan niet wachten tot deze uit is en ik 'm uit kan proberen! Ik zit nu al een tijdje te wachten totdat deze uitkomt, de specs beloven iig veel goeds! Nu hopen dat het in de praktijk net zo goed is als in de tech. specs ;)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Konica Minolta Dynax 7D officieel gereleased!

Daar is hij dan, de officiele press release met volledige specs lijst op dpreview.com:

http://www.dpreview.com/news/0409/04091504km7d.asp

Dat de Dynax 7D het maar goed mag doen, en Konica Minolta eindelijk aan zijn inhaalslag begint op het gebied van DSLR's maar ook digitale camera's in het algemeen waar het toch (qua verkoopcijfers) erg achterliep op de andere grote jongens.

Vandaag was ook de release van de Konica Minolta A200 een aan de ene kant geupgrade maar op sommige punten gestripte A2

[ Voor 6% gewijzigd door Stereotomy op 15-09-2004 10:45 ]

Alors.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:26

EXX

EXtended eXchange

Kunnen de extra lenzen die je bij de A2 kan krijgen ook op deze Maxxum 7D?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Je kunt toch helemaal geen extra lenzen bij de A2 krijgen, die heeft een vaste lens? Of wat bedoel je precies?

Wel kun je vrijwel alle lenzen van de analoge Maxxum's (naam in de VS) / Dynax's (naam in de rest van de wereld) erop gooien die dan ook daadwerkelijk van de Anti-Shake technologie gebruik maken, met uitzondering van wat fisheye's of macro lenzen die er wel op kunnen maar niet met anti-shake overweg kunnen.

Stel je je eens voor, je hele lenscollectie 'geupgrade' naar Anti-Shake.... hopelijk als de AS goed werkt op deze Dynax (op de A en Z3 werkt ie prima, maar die CCD sensor van de 7D is veel groter) dan heeft Minolta een hele sterke troef in handen.

[ Voor 45% gewijzigd door Stereotomy op 15-09-2004 11:26 ]

Alors.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Je kunt voor de A2 wel degelijk lenzen kopen; die gaan dan over de vaste lens heen/op de vaste lens. Maar ik heb even nagekeken en volgens mij past dat fysiek niet op de 7D; het zijn hele andere aansluitingen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ah, dát soort lenzen. ;-)

Nee, dat gaat niet werken, volledig andere diameter/brandpuntsafstand etc. etc.

Alors.

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Wat een geil apparaat !!!

Topicstarter
/me kwijl kwijl kwijl... :9~

nouja, dat word tijd voor een startpost update, ik ga aan de slag, hoop m ergens deze week te kunnen updaten ;)

Topicstarter
De 18-80 kitlens was dus een onwaar gerucht, dat is jammer :'( het zijn 2 lensjes geworden (ook vandaag aangekondigd) met de volgende specs:
1. AF 17 - 35 mm F2.8 - F4.0 (D) (respectievelijk 26-53mm op de 1.5 cropfactor van de 7D)
2. 28 - 75 F2.8 (D) (respectievelijk 42-113mm met de 1.5 crop)

die laatste is wel leuk, alleen jammer dat hij toch een stuk groothoek mist. Wel mooi lichtsterk allebij! Over de prijzen en leverbaarheid is nog niets bekend.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 14:40

Floor-is

5.2

Dat 2,5" schermpje staat mij wel aan eigenlijk. Maar denk maar niet dat ik nog ga switchen :P Mag ik mijn hele glasbak gaan vervangen :D

En dan ga ik er dik op achteruit qua body

[ Voor 22% gewijzigd door Floor-is op 15-09-2004 17:48 ]

Bericht hierboven

Topicstarter
floris, dealtje sluiten? ik koop een 7d met allebij de nieuwe lensjes, en dan ruilen we tegen je 1dmarkII met je glasbak ;) :+

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-03 00:24

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

@Yellocube

Ik heb een paar maanden de Minolta A2 met antishake gehad en ik kan je zeggen dat het perfekt werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door smallblock op 15-09-2004 19:09 ]

Leuke lamp, overigens !!

Ik zit een beetje in over de kwaliteit van het meganisme van die antishake, ik bedoel wat nou als ik m'n camera per ongeluk laat vallen of welke andere rare situatie dan ook, hoeveel blijft er dan van over ?

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Anoniem: 12397 schreef op 15 september 2004 @ 19:21:
Ik zit een beetje in over de kwaliteit van het meganisme van die antishake, ik bedoel wat nou als ik m'n camera per ongeluk laat vallen of welke andere rare situatie dan ook, hoeveel blijft er dan van over ?
Ik denk niet dat de anti shake eerder kapot gaat dan welk ander mechaniek van de camera dan ook. En je glas gaat dan sowieso kapot.

De CCD zit via mechanische overbrengingen zonder compliantie vast aan de beweegbare ophanging, en ik mag hopen dat die ophanging zonder compliantie vastzit aan de behuizing, net als een non-AS camera, dus schok is schok, bij zowel een beweegbare CCD als een normale.

Vergelijk het vallen van een harde schijf eens: de koppen staan daar altijd automatisch ook geparkeerd als de computer uitgezet wordt, en ik mag aannemen dat de AS-CCD ook gewoon "geparkeerd" staat als de camera uitgaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Stereotomy op 15-09-2004 20:08 ]

Alors.

* Anoniem: 22659 gaat ook naar de Fotokina en overweegt het bovengenoemde eens te testen!

Daar zit idd wat in...

• lasermen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-04 13:33
misschien een dom vraagje :o
Mijn moeder heeft een minolta 7000i met allemaal lensen.
Kan zij haar lezen op deze body zetten??
Alvast bedankt :)

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 07:55
lasermen schreef op 15 september 2004 @ 21:59:
misschien een dom vraagje :o
Mijn moeder heeft een minolta 7000i met allemaal lensen.
Kan zij haar lezen op deze body zetten??
Alvast bedankt :)
Yep dat kan

Dato DUO synth voor twee

Houd er alleen wel rekening mee dat de brandpuntsafstand wordt verlengd met een factor 1.5 en dat de autofocus van de objectieven waarschijnlijk een stuk langzamer zal zijn dan de camera aankan.

• Jiriki
  • Laatst online: 15:50
quote: YellowCube
Voor degene die een 7D willen aanschaffen. Ik heb nog een nette Sigma 180mm macro lens liggen (APO). Heeft me destijds een godsvermogen gekost en ligt nu stof te happen.
Lijkt me niet heel prettig, een 270mm equivalent macro :)

Maar wel heel prettig op mijn Dynax 7 :9~. Als je 'm nog hebt, wil je dan even contact opnemen? Evt. op Dutchphotozone, het eerder genoemde 7D topic ben ik gestart :D

[ Voor 3% gewijzigd door Jiriki op 16-09-2004 10:34 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Hoe kan ik weten of de autofocus van mijn huidige lensen de camera een beetje bijhouden.

Ik bedoel ik heb een DYNAX 505 Si SUPER Set met een "AF ZOOM 28-80mm 1:3.5 (22) - 5.6" en een "AF ZOOM 75-300mm 4.5 - 5.6 MACRO" lens erbij.

Is daar een lijst voor ofzo?

Topicstarter
ik geloof niet dat er echt een lijst voor is, met km/h focus snelheden ofzo :P maar je zou kunnen kijken op de minolta site, of op dpreview/ken rockwell/steve's/photozone.de etc. of daar iets staat (het zijn vrij courante lenzen, lijkt me sterk als niet een van deze sites er iets over te vertellen heeft!)

mocht je iets bruikbaars vinden: Keep us up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Een ander vraagje: de hotshoe, is die identiek op alle KM camera's? Kan ik de externe flits van de A2 ook op de 7D gebruiken? idem wat betreft de accu. Of is het allemaal heel ander spul.

Achtergrond: ik heb nu een A2 en indien het fotograferen mij zo aanstaat dat ik een DSLR wil, dan is het natuurlijk fijn dat je zaken die je bij de compact camera hebt gekocht ook bij de DSLR kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Laatst online: 13-06 15:15
EXX schreef op 17 september 2004 @ 09:12:
Een ander vraagje: de hotshoe, is die identiek op alle KM camera's? Kan ik de externe flits van de A2 ook op de 7D gebruiken? idem wat betreft de accu. Of is het allemaal heel ander spul.

Achtergrond: ik heb nu een A2 en indien het fotograferen mij zo aanstaat dat ik een DSLR wil, dan is het natuurlijk fijn dat je zaken die je bij de compact camera hebt gekocht ook bij de DSLR kan gebruiken.
Voor zover ik weet zijn alle hotshoes van redelijk recente Minolta of KonicaMinolta modellen gelijk. Sowieso is een flitser die je al op een digitale kamera gebruikt geschikt.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-06 11:48

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

KM heeft inmiddels twee sample images op de Dynax 7D site gepost. Ik geloof dat die er vorige week nog niet waren:

http://konicaminolta.com/...ax-7d/sampleimage001.html
http://konicaminolta.com/...ax-7d/sampleimage002.html

De kleurreproductie ziet er erg goed uit.

De adviesprijs voor Europa schijnt 1600 euro te zijn. De Franse blad Réponses Photo heeft een (blijkbaar erg vroege) sample getest waarop AS niet werkte en de lichtgevoeligheid beperkt was tot ISO 200-1600:
Four page review in French magazine Réponses Photo.
Body price 1600 euro, kit 2000 ( already coming down).
Prototype only 200-1600 iso ( explains previous reports)
and no A/S. Good noise to 800 iso as good as 300D but
less good than D70 at 1600. Excused by saying that calibration
of new circuit CXProcess III not yet finalised.

Scores 20/25 quality/price and a provisional overall score
of 82/100.
Zie deze discussie op het forum van DPReview.

Wel weer opvallend dat er over die Canon camera's eindeloos wordt gediscussieerd en al het moois van KM keihard wordt genegeerd :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vind ik ook jammer, iig bedankt voor de tip femme :)

ik zit nogsteeds heftig in twijfel tussen de 7D en de 20D (canon).. ik heb nu een analoge minolta, uiterst tevreden over, maargoed het glas is zo oud (1966 geloof ik) dus daar hoef ik het niet voor te doen. Allebij de merken zijn dus prima, ik hoef nergens rekening mee te houden. Ik heb echter heel erg last van deze afweging:

canon: meer glas, betaalbaar glas (en naar mijn idee) beter glas maar je betaald een GODSVERMOGEN voor een IS lens en al helemaal een ziek bedrag voor een lichtsterke IS (bijv. de 70-200L f/2.8 IS USM á €1700)
KM: de IS zit in de body, dus je kunt een hoop besparen op je glas.

/me ziet zichzelf al een 70-200 f/4 kopen op ebay voor 75 euro en daarmee een manntje met voor 1500euro aan IS glas eruit pannen :+

Ik weet niet in hoeverre ik de IS nodig ga hebben, maar ik schiet heel veel zegmaar "niet geplanned" dus ik heb nooit een statief bij de hand. In zo'n geval ben je dus redelijk beperkt qua sluitertijden enzo, dat vind ik nu onhandig, en dat zou dus met IS verholpen kunnen worden. Zeker met de sportfotografie die ik regelmatig doe (kanopolo, heftige sport, veel snelle actie) waar ik ook veel tele gebruik (200mm en hoger) lijk de IS een prachtige uitkomst te bieden om op 300mm vocal length nogsteeds 1/25ste te kunnen schieten ofzo, dit lijkt me echt fantastisch..

tot zover mijn verhaaltje voor vandaag, nu lekker eten :Y)

• Jiriki
Anoniem: 116136 schreef op 21 september 2004 @ 18:07:
canon: meer glas, betaalbaar glas (en naar mijn idee) beter glas maar je betaald een GODSVERMOGEN voor een IS lens en al helemaal een ziek bedrag voor een lichtsterke IS (bijv. de 70-200L f/2.8 IS USM á €1700)
Canon heeft wel meer glas, maar zeker niet allemaal beter. De beste lenzen die er zijn in de 300 f/2,8 en 70-200 f/2,8 klassen (alletwee populaire bereiken) zijn van Minolta. Maar dat zijn erg dure speeltjes helaas. In elk populair bereik is er wel een KM lens, en anders wel Sigma of Tamron (makro!). Over het algemeen is het KM alternatief nog goedkoper dan Canon ook, dankzij de AF in de body.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Woehoe! de dpreview.com crew heeft op de photokina vandaag een paar plaatjes mogen schieten met een beta-model van de KM-7D :9~ ze hebben 6 foto's gemaakt (vast wel meer, maar er staan er 6) met lage sluitertijden (1/30ste en lager) om de AS goed te testen.. ik moet zeggen dat vooral die van de mini erg goed gelukt is, 1/11ste sec sluitertijd met 60mm f/8 uit de losse hand, en ik heb een beetje zitten kloten met fotosoep, maar je moet HEEL VER croppen wil je bewegingsonscherpte vinden! geslaagd stukje techniek zo te zien, nu maar wachten tot hij leverbaar wordt... :9~

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb de Dynax 7D gisteren op de Photokina een paar minuten in mijn handen gehad. De eerste indrukken:

- De zoeker behoort inderdaad tot één van de betere, groot en helder.
- Camera voelt robuust aan, vlotte reactie van sluiter
- Bediening lag mij wel. Je mist de status LCD op de bovenkant van de body maar de weergave op de grote display is daar een goede vervanging voor
- Die nieuwe 2,5 inch LCD's zijn huge!
- Ik krijg de indruk dat anti-shake (CCD shift) beter werkt dan optische stabilisatie zoals bij de concurrentie

Ik had mijn CF kaartje in de camera gedouwd en even vlug wat foto's gemaakt met verschillende ISO settings. Over de belichting kun je weinig zeggen omdat er op de stand erg veel met de camera's gerommeld wordt. Je kunt wel een indruk krijgen van de ruisniveau's:

reviews: Konica Minolta Dynax 7D samples

ISO 400 valt misschien wat tegen, ISO 3200 ziet er denk ik wel goed uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 29-09-2004 08:48 ]

Topicstarter
wow, ziet er lekker uit! :9~
waar is de body van gemaakt? ik vind het er een beetje plastic-jes uitzien eigenlijk, maar ik hoop dat hij gewoon magnesium is zoals je kan verwachten van dit caliber cams. Hoe denk je dat het zit met stof/spettertjes ofzo? de canon 1 serie is echt weatherproof, maar de 20d/10d etc hebben ook weinig moeite met een regenbuitje ofzo, hoe denk je dat het hiermee zit? enne.. al iets over de prijs gehoord/gezien daar? en de levertijd in nederland..? ;)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Anoniem: 116136 schreef op 29 september 2004 @ 10:07:
wow, ziet er lekker uit! :9~
waar is de body van gemaakt? ik vind het er een beetje plastic-jes uitzien eigenlijk, maar ik hoop dat hij gewoon magnesium is zoals je kan verwachten van dit caliber cams.
Alleen plaatjes gekeken? :*
- Metaal/magnesium behuizing
;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• dreamscape
Beetje jammer dat er al één hot pixel in zit :)

Zaterdag ga ik richting Photokina. Toch ook maar even uitproberen, dat apparaat.
Wat ruisniveau vind ik 'm erg mooi. Zelfs die 3200 ziet er erg natuurlijk uit.

Topicstarter
dreamscape schreef op 29 september 2004 @ 10:16:
Beetje jammer dat er al één hot pixel in zit :)

Zaterdag ga ik richting Photokina. Toch ook maar even uitproberen, dat apparaat.
Wat ruisniveau vind ik 'm erg mooi. Zelfs die 3200 ziet er erg natuurlijk uit.
ik tel er 2 :( (in de foto van de vinger, rechts halverwege een groene en een blauwe net links naast de vinger.. beetje jammer maargoed kan gebeuren

mooi dattie gewoon van metaal/magnesium is
ik heb natuurlijk naar heel veel meer gekeken (de startpost is ook van mij) maar toen ik dat allemaal heb gemaakt was het nog niet zeker waar het huis van gemaakt zou worden.

nog iets femme, welke lens zat erop toen jij ermee schoot? :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Femme schreef op 29 september 2004 @ 08:47:
- Ik krijg de indruk dat anti-shake (CCD shift) beter werkt dan optische stabilisatie zoals bij de concurrentie
Ik heb datzelfde systeem ook op mijn Minolta A1 zitten en het werkt echt perfect. Geen vertragingen in het beeld en ook bij langere sluitertijden helpt het lekker mee. Bijvoorbeel laatste nog een binnenfoto van een kerk. Dan wil je niet flitsen en kun je soms alleen met een sluitertijd van 1 à 1.5 seconde een foto maken. Uit de losse hand gaat dat natuurlijk niet, maar ondersteund op een bankje ofzo wel. En dan is de AS wel zo handy voor die ene bibber die je dan hebt. Ik ben er in ieder geval erg blij mee.

Anoniem: 124732

Hi there,

een vraagje:
mijn huidige slr: 7xi met 28-105 xi en 100-300xi lens.
de flash: 3500xi.

met wat ik ondertussen gelezen heb op dit forum is dat de lenzen (zoals aangekondigd wél bruikbaar zijn, daarom had ik zolang gewacht :D ) maar......

Kan ik die flash (3500xi) nog gebruiken? ik hoop v wel! _/-\o_

Indien niet, bestaan er over vervalstukken die dit oplossen?

Thx! Johan

Nee, die flitser is niet te gebruiken. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste kunnen digitale camera's niet tegen hoge spanningen die uit de flitser komen (paar honderd Volt) en ten tweede is de flistmeting van die flitser hopeloos verouderd. Wil je een originele Minolta flitser dan moet je naar de 3600 HS of de 5600 HS. Daarnaast is er nog zo'n mini butt geval, waarvan ik uiteraard het type niet uit mijn hoofd weet.

• Jiriki
De 3500xi flitser geeft maar 1,88V af, dus dat zal het probleem niet zijn, het is wat dat betreft een van de "voorzichtigste" flitsers. Of hij ook op de 7D zal werken is nog maar de vraag.

Die kleine flitser, bedoel je de 2500?

Anoniem: 124732

maar zijn er dan nog geen specs vrijgegeven wat dat betreft?
Of is het allemaal nog wat fuzzy?
Shit zeg, had k nu 's een goeie flits in huis :(

@ Jiriki: weet ik niet, heb eerlijk gezegd ook geen zin om te klikken naar de KM site (hoewel dat minder werk is dan dit typen ;) ).

Volgens mijn informatie werken op de huidige digicams alleen de 3600 HS en de 5600 HS. Bij alle andere flitsers werkt de lichtmeting niet en flits je dus op vol vermogen. Op basis van deze info kom ik tot de conclusie dat deze flitsers ook niet werken op de 7D. Als iemand andere informatie heeft hoor ik dat graag.

Topicstarter
/me Gapster huilt..

boohoo :'( ze kunnen dus toch niet waarmaken wat ze hebben gezegd.. "10% onder de introductieprijs van de 20D" is wat ze altijd hebben vol gehouden.. ik las net op DPZ een replytje van iemand die naar de Photokina is geweest, en daar op de KM stand hoorde dat:
medewerkers op de stand wisten mij te vertellen dat hij halverwege november op de Duitse markt komt. De adviesprijs is 1599 euro voor de body en als kit wordt hij geleverd met het 28 - 100 objectief voor de prijs van 1699.
jammer.. jammer.. ff afwachten tot hij daadwerkelijk komt, maar als dit de prijs gaat worden, ben ik bang toch genoodzaakt te zijn om maar een 20D te gaan kopen..:S dit gaat echt net te ver voor mijn arme scholieren budget :(

edit:
TypVautjes..

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 116136 op 30-09-2004 21:46 . Reden: typvautjes.. ]

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 00:06
Anoniem: 116136 schreef op 30 september 2004 @ 21:45:
/me Gapster huilt..
jammer.. jammer.. ff afwachten tot hij daadwerkelijk komt, maar als dit de prijs gaat worden, ben ik bang toch genoodzaakt te zijn om maar een 20D te gaan kopen..:S dit gaat echt net te ver voor mijn arme scholieren budget :(
edit:
TypVautjes..
Ligt het nou aan mij of zijn de prijzen nagenoeg gelijk aan elkaar van deze camera's (bij Konijnenberg 20D body voor € 1649, kit voor € 1739)....

Overigens zou ik je eerder een zeer vermogende scholier willen noemen, of je nou de 7D of 20D kunt kopen. ;)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik weet niet of ze altijd hebben gezegd dat de prijs 10 procent onder die van de 20D zou blijven. Volgens mij is er erg weinig over de prijs gezegd. 1599 euro is zo ongeveer gelijk aan de adviesprijs van de EOS 20D. Er zijn al Duitse shops die de Dynax 7D voor rond de 1200 euro in de pre-order hebben dus de straatprijs zal wel meevallen.

Anoniem: 41851

1200 euro zou wel erg weinig zijn.

Dan zou deze camera qua prijs er zelfs de D70 uitblazen bij veel shops, en als ik het zo zie, wordt deze camera béter dan de D70.

Minolta schijnt de moeite waard te worden op DSLR gebied. Over een jaartje / 1.5 jaar stap ik wellicht over vanaf mijn F717, en meer merken is altijd beter. Alleen, ik ken werkelijk ladingen winkels die Sigma en Canon lenzen verkopen, en maar een klein aantal die Nikon lenzen verkopen... daarnaast ken ik geen enkele winkel die Minolta of Pentax lenzen verkoopt, Ik moet echter wel eerlijk bekennen dat ik op Minolta lenzen weinig heb gelet.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De D70 zit rond de 1000 euro voor de body. Ik denk dat 1400 zeker wel mogelijk gaat worden voor de Dynax 7D in Nederland.

Als ik zo kijk bij Kamera Express dan zijn daar genoeg lenzen te vinden voor Minolta-camera's. Bijna alle Tamron, Tokina en Sigma lenzen zijn verkrijgbaar voor Canon, Nikon én Minolta mounts en dan heb je ook nog een heel assortiment glas van KM zelf. Lijkt me dus niet echt een probleem om aan lenzen voor de Dynax 7D te komen.

Topicstarter
agiessen schreef op 30 september 2004 @ 21:53:
[...]

Ligt het nou aan mij of zijn de prijzen nagenoeg gelijk aan elkaar van deze camera's (bij Konijnenberg 20D body voor € 1649, kit voor € 1739)....

Overigens zou ik je eerder een zeer vermogende scholier willen noemen, of je nou de 7D of 20D kunt kopen. ;)
A ) konijnenberg is duur, zie de pricewatch :)
B ) geen zeer vermogende scholier, wel een scholier die bezeten is van zijn hobby en bereid is zich de vinkentering te werken om deze te kunnen financieren :*)

@femme: 1200 euro in de pre order in duitsland.. hmm dat word al interessant idd :) als de introductie prijs in nederland rond de 1400euro gaat zijn voor de body, wacht ik nog 2 - 3 maandjes tot dat het "fancy new effect" eraf is, en dan heb ik m alsnog voor mn body max budget (1250,- want ik kan wel meer blijven willen.. als ik het niet begrens moet ik nog een hele hoop uurtjes werken en eindig ik bij een 1ds mkII :P over 10 jaar dan hé)
trouwens, ik weet niet hoe het KM zit, zal wel eens informeren.. (wat je ermee moet doen als je in duitsland een cam koopt als nederlander en er zit bijv stof in, hot pixels of wat dan ook) soort rebel-verhaal van de 300D's

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 116136 op 30-09-2004 23:43 . Reden: stomme emoticons.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47828

Ik was vandaag bij CityFoto in Eindhoven daar hadden ze het over 1500-1600 eurie voor de body zonder de handgreep

afwachten wat de internetzaken doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm, het is allemaal koffiedik kijken denk ik, gewoon geduld hebben tot hij een beetje leverbaar word in nederland, dan krijg je vanzelf een goed beeld op de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Woohoo, 3x hoera voor phil! dpreview heeft het weer geflikt hoor, een serie van 21 testshots met de D7D! ze zeggen dat:
As promised we have today been out shooting with our pre-production Maxxum 7D and have put together a samples gallery of twenty one images including daylight low ISO and indoor high ISO shots. So far the results are impressive, especially low noise at high sensitivities and the very capable Anti-Shake system which allowed us to shoot as slow as 1/2 or 1/4 sec without a tripod (slower speeds do also seem possible but we can't be 100% confident without proper testing). Otherwise the images have good tonal balance, color response and a conservative approach to image sharpening (perhaps considered soft in appearance).
De foto's zijn genomen met 2 lensjes; de KM AF 17-35 mm F2.8-F4.0 (D) en de AF 28-75 mm F2.8 (D)

man man, 1/2 sec uit de losse hand, weew ik kan niet wachten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Kan ik hieruit opmaken dat je hebt besloten in het nadeel van de 20D?

(Wees gerust, als ik overstap op een DSLR, zou ik dat ook best eens kunnen doen :P Ik ben mijn "moet-Canon-hebben" mentaliteit kwijtgeraakt toen ik de G5 met de F717 vergeleek. Nu kijk ik naar alle merken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb nog niet besloten nee, maar ik neig wel heel sterk richting KM nu.. beetje afwachten of hij niet te duur wordt en wat de echte praktijkervaring van mede-tweakers gaat worden.. de 20D blijft natuurlijk ook prachtig, maar ik denk dat die AS toch wel eeeerg handig gaat zijn! Wat ook meespeelt is het starter-glas wat er natuurlijk bij moet komen, ik ben heel beniewd wat er precies als kitglas geleverd gaat worden met de D7D.. anders zit ik nogsteeds te denken aan de sigma 18-125DC maarja het zal nog wel even duren, geduld is een schone zaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
Weet iemand of de camera na aanzetten meteen kan schieten, of moet je enkele secondjes wachten zoals bij de 300D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Bij topfoto-online.de staat 'ie inmiddels in de voorverkoop. Bodyprijs: € 1.499,-- / Kitprijs met 28-100: € 1.599,--

Ook verkoop.net heeft 'm staan. Bodyprijs € 1.411,34 / Kitprijs met 28-100 mm: € 1.494,64. :D Maar... de beschrijving die erbij staat lijkt op de A200 8)7. Ik heb ze een mailtje erover gestuurd. O-)

Edit (Om 09:30 al antwoord terug):
Tijdens een import/export is er iets niet helemaal goed gegaan met de
verschillende Konica/Minolta producten.
De informatie is onjuist. In de loop van de ochtend zou dit geupdate
moeten zijn.

Bedankt voor de opmerkzaamheid.

Wellicht een aardige site om wat meer te lezen over de Dynax 7D

http://konicaminolta.com/...a/slr/dynax-7d/index.html

[ Voor 38% gewijzigd door kauffmann op 05-10-2004 09:52 . Reden: Antwoord terug van verkoop.net ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rofl, da's idd een leuk foutje. Nu maar wachten tot meer shops 'm in de etalage zetten, dan krijgen we tenminste een reël beeld over de prijs/levertijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ziet er dus naar uit dat de Dynax 7D inderdaad (iets) goedkoper gaat worden dan de EOS-20D.

Nu maar hopen dat ze vanaf november inderdaad meteen volop leverbaar zullen worden en dat er geen vage problemen zijn zoals bij de 20D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
:9~ ik kan niet wachten, ik ben eruit denk ik, het word deze (nadat ik m natuurlijk een paar keer praktijk getest heb..) maar ik ben nog steeds niet zeker over het glas... Ik houd niet echt veel van het budget over na de body, dus Of gewoon de kit (28-105) of een sigma 18-125.. ik denk dat ik gewoon de kit koop en later wel iets ga upgraden (naar de 24-100 bijvoorbeeld, net iets meer groothoek, maar vooral gewoon goed glas, komt erg goed uit verschillende tests op OA. photozone en dpreview.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 116136 op 05-10-2004 19:54 . Reden: typo, het is 28-100 en niet 105 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
Anoniem: 116136 schreef op 05 oktober 2004 @ 17:56:
:9~ ik kan niet wachten, ik ben eruit denk ik, het word deze (nadat ik m natuurlijk een paar keer praktijk getest heb..) maar ik ben nog steeds niet zeker over het glas... Ik houd niet echt veel van het budget over na de body, dus Of gewoon de kit (28-105) of een sigma 18-125.. ik denk dat ik gewoon de kit koop en later wel iets ga upgraden (naar de 24-105 bijvoorbeeld, net iets meer groothoek, maar vooral gewoon goed glas, komt erg goed uit verschillende tests op OA. photozone en dpreview.
Ik heb me verbaasd over de kitlens: 28-105. Is dit nu het 35mm equivalent of niet? Rekening houden met de crop-factor van 1.5x wordt dat een 42-157,5mm lens en dat vind ik een vreemd bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
agiessen schreef op 05 oktober 2004 @ 18:49:
[...]

Ik heb me verbaasd over de kitlens: 28-105. Is dit nu het 35mm equivalent of niet? Rekening houden met de crop-factor van 1.5x wordt dat een 42-157,5mm lens en dat vind ik een vreemd bereik.
Het is idd een vreemd bereik, maar dat is de lens nu eenmaal, ik heb overgens een typo gemaakt, het moet zijn 28-100, wat 42-150 maakt. Hiermee ga je je best een hoop groothoek missen, maar qua kwaliteit weet ik ook niet wat je kunt verwachten.. konijnenberg hebben ze het lensje los voor €112. Ik weet dus nog niet precies wat het wordt, anders gewoon nog ff doorsparen en er een (wel erg mooie, en kwalitatief goede) 24-105 bij kopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
Ik zat eerst naar een D70 te kijken, het bereik van die kit-lens vond ik perfect: 18-70mm. Aangezien ik al een analoge Minolta SLR heb en de D7D er daadwerkelijk aankomt, staat de D7D nu boven aan m'n lijst. Er mist echter, zowel bij Minolta zelf, als bij Sigma een lens met grootboekbereik. Helaas zijn de Sigma 18-125 en 18-50 voor alle mounts te krijgen, behalve voor Minolta...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Of je moet een dedicated groethoek aanschaffen zoals de Sigma 12-24/4.5-5.6 maf ex dg asp van € 669,00 B) bij Kamera Express. Zit je alleen nog met een gat naar de 28mm van de kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja, OF niet hé? :P dat schiet niet op natuurlijk.. wel als je geld overhebt, maar niet als je gewoon met 1 lensje (grofweg) 25-100 wil dekken, en er dan een 100-300 later bij koopt.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

agiessen schreef op 05 oktober 2004 @ 20:07:
Ik zat eerst naar een D70 te kijken, het bereik van die kit-lens vond ik perfect: 18-70mm. Aangezien ik al een analoge Minolta SLR heb en de D7D er daadwerkelijk aankomt, staat de D7D nu boven aan m'n lijst. Er mist echter, zowel bij Minolta zelf, als bij Sigma een lens met grootboekbereik. Helaas zijn de Sigma 18-125 en 18-50 voor alle mounts te krijgen, behalve voor Minolta...
Volgens mij heeft KM wel een lens met (een klein beetje) groothoekbereik aangekondigd: 17-35 mm. Samen met een 28-75 mm. Beiden speciaal voor de 7D. Met een cropfactor van 1,5 wordt dat dan 25,5-52,5 mm resp. 42-112,5 mm. Zie ook dpreview.com

Ik vind het wel jammer dat er niet een lens uitkomt zoals op de Canon met een bereik van 17-85 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
idd, want nu moet je gelijk 2 lensjes kopen voor dat bereik, zo fortuinrijk is niet iedereen..:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan ga je er wel in kwaliteit op vooruit. Ik weet dat het een verloren strijd is, maar vooruit nog een keer dan: met een groter zoombereik neemt de kwaliteit van het objectief alleen maar af. Ik snap dan ook niet dat mensen op een body van >1200 euro een prutobjectief zetten. Investeer eerst eens in glas en ga dan eens kijken naar een betere body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Ok, mee eens. Maar lever dan een lens die, rekening houdend met een cropfactor van 1,5 ten hoogste begint met 35 mm, liever iets lager.

Als KM een lens van bijvoorbeeld 20-70 (ik noem maar wat) gemaakt zou hebben zou je een lens hebben met een leuk bereik. Nu begint de ene lens met 28 x 1,5 = 42 (en maximaal 2,6x zoom) en de tweede stopt op 35 * 1,5 = 52,5 (maximaal 2x zoom). Dus óf je koopt beide lenzen (pak'm beet 800 euri) of je mist een fatsoenlijk stuk groothoek, óf je hebt wel groothoek, maar bijna geen zoom. En hoe werkt het als je twee lenzen met dit bereik hebt? Ben je dan niet vaker aan het wisselen?

Waarom kunnen Canon en Nikon wel goede lenzen leveren met groothoekbereik en een zoom van 3,5 á 4? Of wil je zeggen dat deze lenzen van KM superieur zullen zijn in kwaliteit? Dat de zoomfactor van 2 resp. 2,6 maximaal haalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
Anoniem: 22659 schreef op 05 oktober 2004 @ 23:15:
Dan ga je er wel in kwaliteit op vooruit. Ik weet dat het een verloren strijd is, maar vooruit nog een keer dan: met een groter zoombereik neemt de kwaliteit van het objectief alleen maar af. Ik snap dan ook niet dat mensen op een body van >1200 euro een prutobjectief zetten. Investeer eerst eens in glas en ga dan eens kijken naar een betere body.
En hier een redenering van de andere kant: elke DSLR kost veel geld, zelf de goedkoopste. Als je digitaal wilt schieten, heb je dus geen keuze. Over enkele jaren zal de prijs een stuk schappelijker zijn, maar nu moeten we ons bij die hoge prijs neerleggen.

De betere kwaliteit is inderdaad een voordeel. Daarbij vraag ik me wel af of iemand zoals ik het verschil in prijs het bedrag al dan niet gerechtvaardigd vind. Ik ben maar een goedbedoelde (beginnende) amateur... :)

Ik heb op dit moment een Minolta 505si met de kitlens en een Tokina 75-300mm. Vast geen wonderen der techniek, maar eigenlijk heb ik nooit klachten gehad over de kwaliteit foto's die ik ermee schiet. Heb ik dan een objectief nodig van (bijvoorbeeld) €800 nodig? Wellicht komt mijn wens voor betere objectieven wanneer ik meer ervaring heb.

Ten slotte vraag ik me af hoe zichtbaar de verschillen zijn. Kan iemand daar voorbeeld van laten zien dan wel een linkje posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

kauffmann schreef op 05 oktober 2004 @ 21:18:
[...]

Volgens mij heeft KM wel een lens met (een klein beetje) groothoekbereik aangekondigd: 17-35 mm. Samen met een 28-75 mm. Beiden speciaal voor de 7D. Met een cropfactor van 1,5 wordt dat dan 25,5-52,5 mm resp. 42-112,5 mm. Zie ook dpreview.com

Ik vind het wel jammer dat er niet een lens uitkomt zoals op de Canon met een bereik van 17-85 mm.
Dit zijn beide precies dezelfde optieken als de Tamron-versies. Dus ze zijn ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 00:18
Over de lenzen gesproken, m'n oom een tante hebben een Dynax 5 met een paar lenzen, gaan deze lenzen ook passen op de 7D? Ik lees wel zo af en toe dat de lenzen van de 7 passen, maar geldt dat ook voor de 5? Op internet kan ik hier niet echt een antwoord op vinden (zoektermen: Dynax-5 Dynax-7D lenses).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wees niet bang. Ook de Dynax 5 gebruikt de minolta A vatting. Objectieven zijn dus gewoon uitwisselbaar. Kort gezegd kunnen alle AF objectieven erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

agiessen schreef op 06 oktober 2004 @ 07:21:
[...]

En hier een redenering van de andere kant: elke DSLR kost veel geld, zelf de goedkoopste. Als je digitaal wilt schieten, heb je dus geen keuze. Over enkele jaren zal de prijs een stuk schappelijker zijn, maar nu moeten we ons bij die hoge prijs neerleggen.
Toch, als je besloten hebt om een dergelijk bedrag voor een camera neer te leggen is het min of meer kapitaal vernietiging als je daar dan geen fatsoenlijke lens bij gebruikt.
De betere kwaliteit is inderdaad een voordeel. Daarbij vraag ik me wel af of iemand zoals ik het verschil in prijs het bedrag al dan niet gerechtvaardigd vind. Ik ben maar een goedbedoelde (beginnende) amateur... :)
Het hoeft niet heel duur te zijn. Een 50mm 1.8 is niet duur en (gezien de cropfactor) je hebt er een fantastische portretlens aan. Bovendien kan je zeker als beginner veel leren van het schieten met een vaste brandpunt.
Ik heb op dit moment een Minolta 505si met de kitlens en een Tokina 75-300mm. Vast geen wonderen der techniek, maar eigenlijk heb ik nooit klachten gehad over de kwaliteit foto's die ik ermee schiet. Heb ik dan een objectief nodig van (bijvoorbeeld) €800 nodig? Wellicht komt mijn wens voor betere objectieven wanneer ik meer ervaring heb.
Op de tweedehands markt is zijn heel veel prachtige Minolta objectieven te vinden. Ik denk wel dat dit (iets) minder zal worden omdat veel mensen hun spul de deur uit deden wegens aankoop van digi-SLR van een ander merk. Dat hoeft nu niet meer...
Ten slotte vraag ik me af hoe zichtbaar de verschillen zijn. Kan iemand daar voorbeeld van laten zien dan wel een linkje posten?
Geloof me, dat zie je meteen. Ik heb inmiddels aardig wat (analoog) vergelijkingsmateriaal gezien en zelfs op een 10x15 afdruk is het verschil onmiskenbaar. Wat je meteen ziet is de veel grotere scherpte. Zeker als je tweedehands koopt is het het geld mijns inziens zeker waard, ook voor "goedwillende amateurs". Interessante lenzen zijn bijvoorbeeld de 28-70 F2.8 van Tokina en de 80-200 F4.0 van Minolta zelf. Die laatste is een Minolta klassieker die je veel tweedehands ziet.

Great minds think alike!

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.