3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Jammer genoeg geen documentatie bij, maar wat ik beschrijf is wel inherent aan elk resonerend systeem. De grootte van het probleem hangt van een hele hoop factoren af, met als voornaamste de combinatie van woofer/kast/tuningfrequentie. Maar ook dingen als de Q-factor van je resonerend systeem (kast en BR-buis) spelen een rol...Jasper Janssen schreef op 07 september 2004 @ 15:07:
[...]
Heb je daar wat documentatie bij? Dat is de eerste keer dat ik dit verhaal tegenkom, en ik vraag me af of het wel te rechtvaardigen is. Vooral de grootte van het probleem ("enige periodes") lijkt me overdreven.
Misschien zijn "enkele" periodes overdreven, misschien ook niet... ik heb ooit eens metingen van op Linkwitz z'n site gezien van een kritisch gedempte gesloten subwoofer. Hij stuurde er bursts door, en het duurde toch ook even eer je de volle output haalde. Spijtig genoeg is de bewuste pagina offline, of ik vind ze niet meer
Een en ander hangt ook af van hoe je definieert dat de gewenste output bereikt is... als dat 90% van het originele signaal is op een lineair display (scoop) zit je met heel andere resultaten dan als je uitgaat van -3dB (71% op een lineair display).
Jammer dat ik hier geen BR-sub tot m'n beschikking heb, anders kon ik het uitmeten
Uiteraard heb je geen grote baskasten nodig, en kom je toe met een 13cm woofertje op een 20cm plankjeVerwijderd schreef op 08 september 2004 @ 12:04:
Subsonick
Ik ben bang dat je met de Dipole sub toch niet helemaal gelijk hebt. De afstaring is inderdaad gelijk aan een ESL. Maar er zijn juist geen grote baskasten nodig. Een Plank is al voldoende. De hoop actieve correctie is slechts een grote spoel (of 6 db/octaaf actief filter)
Persoonlijk denk ik ook dat dipole subs met voorsprong de beste optie zijn voor de TS. Het is gewoon kwestie van drivers te vinden met een hoge luchtverplaatsing voor een redelijke prijs
Qua vermogen heb je voor een dipole sub trouwens niet waanzinnig veel nodig... met zo'n 30W krijg je de meeste drivers al over hun Xmax in het sublaag.
Verwijderd
Ik denk dat twee subs met 1 DPL 12 (30cm) voor HIFI bij een ESL al voldoende geluidsdruk geven als deze op 35 Hz worden gefilterd. Voor HT zal je veel meer units in moeten zetten.
De dipole geeft dan 16 Hz nog steeds een meer dan acceptabele laag weergave. (slechts 6 db/octaaf afval)
Persoonlijk vind ik een Qts van 0,5 voor het systeem mooier klinken dan 0,707 of 1. En een Adire DPL 12 (ongeveer 250 euro in Europa) is hier voor ontworpen.
Dat 30 Watt in het sublaag voldoende om de meeste drivers al over hun Xmax te krijgen komt omdat deze dan aangestuurd worden op hun resonantie frequentie zonder dat deze enige demping van de kast of Basreflex poort krijgt. Je kunt dit verhelpen door iets boven de resonantie frequentie actief en steil te filteren.
Het rendement van een dipole sub zal niet snel hoger zijn dan 86 db. Dus heb je vier maal zoveel vermogen nodig dan een 92 Db speaker. En met een aantal drivers parallel wil de impedantie nog wel eens te laag worden voor de huis tuin en keuken amp.
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
m.m : die 2 18" drivers waren toevallig geen Raveland WHX-488?
Verwijderd
Inderdaad kun je niet zomaar aangeven wat het rendement is bij een dipole sub. Dat is afhankelijk van de breedte van de plank, de frequentie waarbij je deze wilt inzetten en het rendement van de speaker. De breedte van de plank bepaald de frequentie waarbij de woofer in het hoog 6 Db/oktaaf gaat afvallen. Als je het randement hoog wild houden zal je deze frequentie laag moeten houden en dus de plank heel breed moeten maken (2,5 meter voor 70 Hz) Naar achter vouwen van de plank werkt maar beprkt daar deze anders weer als transmissielijn gaat werken.
Het aantal octaven tussen de gefilterde frequentie en de afval van de plank -1 * 6 Db is het randements verlies van de gebruikte driver. (er treed een 6 Db verhoging van de geluidsdruk op door het meewerken van de aucoustische kortsluiting.
Dus bij een dipole sub die van 35 tot 70 hz wordt ingezet is het rendement inderdaad gelijk aan het rendement van de gebruikte driver.
In praktijk zal bij een ESL al snel een groter bereik nodig zijn. Of de plank moet i.v.m. de WAF smaller worden. In die gevallen is het rendement en dus ook de SPL van het systeem lager. En voor elke 3 Db die je mist heb je een verdubbeling van het vermogen en gebruikte speakers nodig om de specificaties gelijk te houden.
Ik heb geen ervaring met de Raveland WHX-488 maar ik vind de resonantie frequentie en de Qts te hoog voor gebruik in een Dipole sub. Hoewel het wel een lekker goedkoop experiment is natuurlijk.
Ik denk idd dat je met de DPL 12 een mooie dipool kunt maken voor redelijk geld
[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 08-09-2004 15:12 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Helemaal met je eens daarom heb ik ook 5 ESL's met dipole woofers staan. Maar ik vind veel SPL dan ook minder belangrijk dan een natuurgetrouwe basweergave. En een grote ESL vind ik niet mooi klinken. (alle instrumenten worden ook zo groot en SPL is voor mij dan toch iets te laag)
En een iets zwaarde amp heb je voor de ESL toch al staan.
en welke subamp is het meest geschikt voor een dipoolsub?
Wat noem je betaalbaar? Ik denk opzich dat een standaard subamp prima geschikt zou kunnen zijn. Als je de correctie niet goed vind, kun je altijd nog zelf een actief filter erbij maken. Kijk eens naar de Detonation modellen, DT-150 en DT-300, die zijn erg leuk, maar ook de Hypex modules zijn niet mis.hilbren schreef op 08 september 2004 @ 15:56:
maar hoe laag kan je komen met een redelijk betaalbare driver als ik een dipool ga bouwen?
en welke subamp is het meest geschikt voor een dipoolsub?
niet echt veel als ik zo rondkijk
[ Voor 38% gewijzigd door hilbren op 08-09-2004 16:29 ]
Voor alles bij elkaar? Dan heb je idd weinig keuze... Tip is dan Barry's XXL amp en een leuk woofertje erbij, maar dan zul je zeker geen speaker krijgen met het niveauw van je ELS.hilbren schreef op 08 september 2004 @ 16:26:
mijn budget ligt rond de 200 euro
niet echt veel als ik zo rondkijk
Hoe wil je gaan filteren? Een actief linkwitz/riley filter dat de eindtrappen voor je ESL's en je sub aanstuurt oid?
Aangezien je budget erg krap is, kan je qua versterker eventueel denken aan een dingetje rond de LM3886 chip. Voor zo'n 60 EUR heb je dan een eindtrapje dat zo'n 80 à 90W RMS kan leveren, en bovendien uitstekend klinkt.
voor muziek mogen m'n esl's wel alles weergeven.
ik wil dus graag wel 1 sub
over het type filter heb ik nog helmaal niet nagedacht, daar zorgt m'n versterker wel voor.
[ Voor 29% gewijzigd door hilbren op 08-09-2004 16:46 ]
Verder moet je niet denken dat je per se 4x18inch per kant moet wegzetten voor een beetje laag, zo erg is het niet. In mijn front speakers zit ook dipool laag, 2x15" per kant. En ik kan je vertellen: dat is echt dikke overkill. Ik heb ze nooit ook maar in de buurt gekregen van de x-max. 1x12" zal denk ik genoeg output geven voor een ESL. Dikke amp is ook niet nodig, de driver zit toch al heel snel aan zijn x-max.
Maar goed, het beste kan je het allemaal hier lezen. Dat is een webarchive van de site van Siegfried Linkwitz, maker van het Linkwitz-Riley filter en sterk voorstander van dipool luidsprekers.
Verwijderd
Een DPL12 heeft een FS van 16 Hz. en kan dus vanaf 16 HZ weergeven. Maar ik raad ja aan deze toch bij 35 Hz (6 Db) te filteren. Je hebt dan nog niets eens 2 octaven 6 Db + de 6 DB die je gratis krijgt bij een dipol maakt minder dan 6 dB randment verlies. De 16 Hz wordt dan nog steeds heel hard weergegeven. (het is niet net zo als een Basrefllex systeem die onder de port frequentie zeer steil afvalt)
Daar bij deze configuratie door het beperte bereik geen rendements problemen hebt kun je met 1 DPL 12 en een normale amp toe. Als je zelf slim kan importeren vanuit de states kost deze maar 150 dollar. maar in duitsland ben ja al snel 250 euro kwijt. In nederland weet ik nog geen adresje.
Zoals ik al zei je mag bij mij best eens luisteren maar bij nu is de dipole woofer ingezet van 50 tot 400 Hz. En de subs moet ik nog maken.
Verwijderd
Je kunt een ESL en een dipole sub heel mooi in elkaar over laten gaan door gebruik te maken van de breedte van de speaker je hoeft dan geen fiters te gebruiken (dat scheeld weer een hoop fase ellende) Hans Satink heeft zijn speaker met hetzelfde concept en dezelfe units als mijn speakers mooi op zij site beschreven. http://www.ongeduld.nl/hybride/diy/
Toch welsubsonik schreef op 08 september 2004 @ 13:58:
Wat zitten jullie nou te lullen over het rendement van een dipool?Je kan er helemaal geen rendement opplakken, omdat het rendement simpelweg afhankelijk is van de frequentie... Stel dat je dipool sub begint af te vallen vanaf 200Hz, en een driver gebruikt met een rendement van 90dB. In dat geval heb je bij 50Hz nog een rendement van 78dB, bij 25Hz nog 72dB...
m.m : die 2 18" drivers waren toevallig geen Raveland WHX-488?Ik denk dat die drivers wel nog bruikbaar zijn voor serieuze dipole toepassingen, ze hebben een relatief harde en lineaire ophanging, en vervormen niet te hard in free-air toepassingen. Bovendien zijn ze gruwelijk goedkoop
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
dan val ik toch weer terug op TL-line, want voor muziek gebruik ik hem toch niet.
mijn plan:
ik ga 2 drivers gebruiken (tegen elkaar aan geschroeft) en dan bouw ik er een TL omheen.
eerste idee tekening:
[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 08-09-2004 20:50 ]
maar ik denk dat ik beter zoiets kan maken:
http://homepage.mac.com/t...gs/images/RS6_Xparent.JPG
[ Voor 17% gewijzigd door hilbren op 08-09-2004 21:11 ]
Verwijderd
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2004 21:24 ]
de versterker ga ik zelf bouwen, dan kan ik gelijk wat elektronisch corrigeren (als dat nodig is)
ik begrijp uit deze pdf dat een tl dus tabs kan lopen:Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 21:23:
Dit lijkt meer op een 4-e order isobaric gevouwen TL/hoorn
[ Voor 35% gewijzigd door hilbren op 08-09-2004 21:42 ]
Psst. Isobaric is dat je 2 drivers op elkaar plakt met een gesloten luchtkamer ertussen. Maarre... waarom wil je dat? Isobaric is meestal een 1.5-2 dB lager rendement in ruil voor 2x (dus 3 dB) zo veel power handling. Voordeel is wel dat je sommige oneffenheden gladstrijkt doordat die elkaar precies tegenwerken, maar gezien je beperkte budget vraag ik me af of een dubbele goedkope driver niet slechter is dan een enkele dure.hilbren schreef op 08 september 2004 @ 21:36:
Ja, ik blijf toch bij die 200 euro (ik heb wel gekkere dingen gedaan voor minder)
de versterker ga ik zelf bouwen, dan kan ik gelijk wat elektronisch corrigeren (als dat nodig is)
owja, dat was hetJasper Janssen schreef op 08 september 2004 @ 22:54:
[...]
Psst. Isobaric is dat je 2 drivers op elkaar plakt met een gesloten luchtkamer ertussen. Maarre... waarom wil je dat? Isobaric is meestal een 1.5-2 dB lager rendement in ruil voor 2x (dus 3 dB) zo veel power handling. Voordeel is wel dat je sommige oneffenheden gladstrijkt doordat die elkaar precies tegenwerken, maar gezien je beperkte budget vraag ik me af of een dubbele goedkope driver niet slechter is dan een enkele dure.
nou ik heb nog wel iets liggen alleen dat zijn van die cheapass drivers met een papiere ophanging. ze zijn wel redelijk stug dus ik denk dat de Q factor redelijk laag zal zijn.
dat isobaric heeft bij een BR subwoofer wel het voordeel dat je maar de helft van het orgineele volume nodig hebt... volgens winisd
[ Voor 10% gewijzigd door hilbren op 09-09-2004 10:27 ]
Verwijderd
moet wel een beetje lezen natuurlijk, de subamp bouw ik zelf, ik heb hier nog een paar onderdelen liggen.... verder ben ik bereid om een driver te kopen, maar ik heb er hier ook twee liggen (nu nog in m'n subwoofer)Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 10:40:
Isobaric is het monteren van twee drivers in schelpvorm tegen elkaar. De woofers werken dan uit fase in push pull. Isobaric wil niet perse zeggen dat er een gesloten kamer achter de speakers zit. Een gesloten kamer achter de speaker geeft het 4e orde aan. Als je die kamer ventileert naar buiten is het 6e orde. Ventileer je de kamer terug naar de kamer voor de speaker dan krijg je 7e orde. Maar voor 200 euro kun je echt niet veel raars doen. Je kan een budget subamp en speaker kopen. Ik denk dat je eisen te hoog zijn voor je budget. maar goed ik wil de pret niet drukken maar een beetje fatsoenlijke subamp kost al gauw 200+ euro.
het ging mij in eerste instantie om het type, maar nu ik zeker weet dat ik voor een tl ga, is het nu alleen nog een kwestie van reken.
wat ik veel zie is dat de meeste tl subwoofers zijn afgestemt op 35 Hz of lager.
wat ik alleen nog niet weet is hoe je moet rekenen als die TL een paar bochten heeft? moet je dan de kortst mogelijke bocht berekenen om moet je de middellijn nemen. verder zie ik dat sommige TL's steeds smaller worden, wat heeft dat nu eigenlijk voor effect?
edit: calculator gevonden: http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#transmissionline
[ Voor 4% gewijzigd door hilbren op 09-09-2004 11:44 ]
Probeer liever met die mathcad woksheets te werken, dan kun je precies zien wat iedere soort tl doet, en heb je meteen een curve erbij en kun je zien waar je stuffing moet aanbrengen!hilbren schreef op 09 september 2004 @ 11:24:
[...]
moet wel een beetje lezen natuurlijk, de subamp bouw ik zelf, ik heb hier nog een paar onderdelen liggen.... verder ben ik bereid om een driver te kopen, maar ik heb er hier ook twee liggen (nu nog in m'n subwoofer)
het ging mij in eerste instantie om het type, maar nu ik zeker weet dat ik voor een tl ga, is het nu alleen nog een kwestie van reken.
wat ik veel zie is dat de meeste tl subwoofers zijn afgestemt op 35 Hz of lager.
wat ik alleen nog niet weet is hoe je moet rekenen als die TL een paar bochten heeft? moet je dan de kortst mogelijke bocht berekenen om moet je de middellijn nemen. verder zie ik dat sommige TL's steeds smaller worden, wat heeft dat nu eigenlijk voor effect?
edit: calculator gevonden: http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#transmissionline
mathcad 8 zojuist geprobeert maar daar is niks mee te beginnen, wat een ... prog. zeg.
voorzover ik weet is alleen versie 8(trail) gratis verkrijgbaar
ik heb hier nog een stukje basis gevonden over TL:
http://www-personal.engin...n/rapture/basstheory.html
[ Voor 32% gewijzigd door hilbren op 09-09-2004 12:37 ]
Ik versie 8 niet aan het werk gekregen onder XP (in ieder geval de sheets niet), heb dus een andere verise moeten ritselen..hilbren schreef op 09 september 2004 @ 12:13:
ok, dat zal ik zo eens even gaan proberen.
mathcad 8 zojuist geprobeert maar daar is niks mee te beginnen, wat een ... prog. zeg.
voorzover ik weet is alleen versie 8(trail) gratis verkrijgbaar
ik heb hier nog een stukje basis gevonden over TL:
http://www-personal.engin...n/rapture/basstheory.html
jaja, dan weet ik voldoende.deepspace schreef op 09 september 2004 @ 12:38:
[...]
Ik versie 8 niet aan het werk gekregen onder XP (in ieder geval de sheets niet), heb dus een andere verise moeten ritselen..
die sheets heb je ook van http://www.quarter-wave.com/ zeker?
Verwijderd
Nee, de stijfheid van de ophanging (compliantie) heeft niets met de Q te zien. Een driver met een stugge ophanging heeft een kleine Vas en doorgaans een hoge Fs, meer niet.hilbren schreef op 09 september 2004 @ 10:23:
[...]
nou ik heb nog wel iets liggen alleen dat zijn van die cheapass drivers met een papiere ophanging. ze zijn wel redelijk stug dus ik denk dat de Q factor redelijk laag zal zijn.
Waarom wil je trouwens met alle geweld een TL subwoofer bouwen? Volgens mij kan je beter voor gesloten gaan...
- een low-Q gesloten speaker heeft een beter impulsgedrag dan een goed ontworpen TL
- een gesloten sub kan je veel kleiner maken
- bij een gesloten sub is het design niet erg kritisch, bij een TL moet je dagenlang experimenteren met stuffing (demping) e.d. om een goed resultaat te bekomen
- een TL subwoofer is, als je enige diepgang wil, gigantisch groot
Het enige voordeel van TL voor jou is dat je een iets hoger rendement haalt. Het argument van meer diepgang gaat niet echt op, bij een subwoofer kan je makkelijk actieve correctie toepassen dmv. een linkwitz transform. By the way, meneer Linkwitz himself gebruikt ook een kritisch gedempte gesloten subwoofer voor z'n LFE
Indertijd heb ik nog eens een database gemaakt van drivers die geschikt zijn voor een kritisch gedempte sub (Qts = 0.5) in een kast van max. 120 liter. Het lijstje vind je hier. Vb is het kastvolume in liters dat je nodig hebt om een kritische demping te bereiken. Fb is de resonantiefrequentie van de woofer in de kast, en tegelijk het -6dB punt (anechoïsch). SPL 20Hz is de maximale SPL bij 20Hz, ook anechoïsch. In-room mag je daar zo'n 15dB bijtellen. De Meniscus SW-1084 woofer is wat mij betreft de interessantste, maar wordt spijtig genoeg niet meer geproduceerd. Het is dezelfde woofer is als de ACI SV10, misschien dat je die wel nog ergens vindt...
dit maakt het allemaal wel verwarrend, moet ik dan toch een gesloten sub bouwen?
voordelen zijn iig dat het bijna niet mis kan gaan
ik kom die ACI SV10 helemaal niet tegen in jou tabel
en waarom juist die driver, waar moet ik op letten, ik snap er helemaal niks meer van.
ik begrijp dat de Q redelijk laag moet zijn.... maar wat nog meer?
wat vinden jullie bijvoorbeeld van deze:
http://www.speakertrade.c..._data.php?product=Mxaw210
dit zijn trouwens wel mooie metingen: http://home.hetnet.nl/~geenius/Optimo.html
dit is trouwens 1 van mijn laatste brouwsels voor een tl:
[ Voor 62% gewijzigd door hilbren op 09-09-2004 17:47 ]
Het probleem dat de frequentie response vroeg afvalt, is op te lossen door:
- actieve correctie (linkwitz transform)
- geschikte driver nemen, met zeer lage Fs, Qts rond de 0.3 à 0.4, en kleine Vas als je een hanteerbare kast wilt
Omdat je in full-range luidsprekers geen mogelijkheid hebt tot actieve correctie, wordt een kritisch gedempte behuizing hier bijna nooit toegepast, en grijpt men eerder naar TL. Bij een actieve subwoofer heb je dat probleem niet...
Als je een driver hebt die in een relatief kleine kast al een Qtc van 0.5 bereikt, kan je eventueel een weerstand in serie zetten, en een grotere kast gebruiken. Hierdoor daalt de resonantiefrequentie van de driver in de kast, en krijg je dus meer diepgang.
Voorbeeld: neem de Raveland AXX1010. In een 21 liter kast, zonder serieweerstand, heb je een kritisch gedempte afstemming met -6dB bij 54Hz. In een 50 liter kast, met 0.8 ohm serieweerstand, is je -6dB punt al gezakt tot 44Hz. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is het rendement in het diepbas-bereik gestegen! (ook al wordt er vermogen verstookt in de serieweerstand!)
Wat die ACI SV-10 betreft: die is op m'n pagina te vinden als de Meniscus SW-1084. Het is dezelfde woofer, die onder 2 benamingen verkocht werd.
Die XAW-210 woofer die je vermeld, heeft simpelweg niet de nodige luchtverplaatsing voor in een gesloten kast. Tenzij je met zéér bescheiden SPL's tevreden bent... De gehoorgrens bij 20Hz ligt bij ruim 80dB SPL, om je een idee te geven.
[ Voor 9% gewijzigd door hilbren op 10-09-2004 11:43 ]
edit: omdat ik andere niet kon vinden heb ik maar even verder gezocht naar andere speakers die jij ook hebt opgenomen. mijn keuze is gevallen op deze (XTR 10)
laat even weten wat je er van vindt?
ik begin het denk ik een beetje te begrijpen, de Q is de reactie snelheid van de speaker en de Xmax is volgens mij de maximale luchtverplaatsing, klopt dat?
[ Voor 69% gewijzigd door hilbren op 10-09-2004 14:09 ]
http://sound.westhost.com/project48.htm
Een sub in een zeer kleine gesloten enclosure, om de resonantiefrequentie hoog te krijgen, met elektronische correctie om de -12 dB afval onder resonantie tegen te gaan. Moet je wel driver(s) hebben met groot oppervlak en hoge xmax.
Maximale luchtverplaatsing wordt gegeven door het produkt van de conusoppervlakte en de xmax (peak, als er +- getallen worden gegeven dan dat maal twee). Een 12" met 6 mm Xmax verplaatst meestal (afhankelijk van hoeveel conusoppervlakte er is -- dat hangt binnen een buitenmaat nog af van hoe dik de ophanging is) iets meer lucht dan een 8" met 12 mm xmax.
[ Voor 37% gewijzigd door Jasper Janssen op 10-09-2004 14:52 ]
kunje trouwens niet beter de tl082 gebruiken? die had geloof ik wat minder last van ruis...
ow dus de Xmax zegt alleen iets over hoever de speaker heen en weer kan, het totale opp. maal de xmax is dus de totale luchtverplaatsing?
[ Voor 43% gewijzigd door hilbren op 10-09-2004 14:55 ]
De XTR-10 is zeer zeker bruikbaar, maar afhankelijk van je luisterruimte zal je misschien enige actieve correctie nodig hebben. Z'n rendement is wel vrij laag, je moet eens simuleren hoeveel vermogen je nodig hebt om het ding tot z'n grens te krijgen. Dat kan namelijk wel nog eens tegenvallen...
Dat project op westhost lijkt mij niet zo super... je verliest enorm aan efficiëntie, en je beperkt de bandbreedte van je sub erg. Je moet namelijk altijd onder de resonantiefrequentie van de woofer in de kast blijven...
En daarnaast hoeft het helemaal niet hard te gaan. Mijn elektrostaten kunnen ook niet extreem hard.
ik denk dat ik het bij deze houd, als ik het goed begrepen heb, moet er volgens de tabel een behuizing van minimaal 58 liter omheen?
Nee, het volume van de behuizing moet je nog gaan berekenen... Dat kan je goed met WinISD. De Nova XTR-10 bereikt een kritisch gedempte afstemming in een kast van 40 liter, met -6dB bij 40Hz. Bij 20Hz zit je op -14dB.
Probleem met de Nova woofer is dat het moeilijk is om de correcte specs te pakken te krijgen. Ik vrees dat de Xmax die ik opgenomen heb in m'n database foutief is. Vermoedelijk is de Xmax slechts 8.5 mm ipv 18mm, waardoor de maximale SPL bij 20Hz anechoïsch op 89dB komt te liggen. Hiervoor heb je overigens zo'n 50W nodig - bij 40Hz kan de woofer al 120W slikken. Tis overigens een woofer met 2 spoelen van 4 ohm.
Praktische gevolg is dat je best een wat kleinere behuizing vaak kan nemen met wat actieve correctie zonder max output te verliezen (en ook geen zwaardere versterker nodig). Gaat niet op voor elke driver/behuizing combinatie dat je geen output verliest, maar de Peerless XLS-10 kan prima in een klein doosje en presteert dan nagenoeg net zo goed als in een grote.
Hier valt het een en andere na te lezen over dit onderwerp (met de bekende Thor sub).
[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 10-09-2004 17:02 ]
wat zouden jullie kiezen voor ongeveer 150 euro, met als doel een gesloten behuizing?
Je zit dan wel met een budget-woofer, maar met 90W versterkervermogen krijg je het ding sowieso niet verder dan 2/3 van z'n maximale uitwijking. Qua vervorming verwacht ik dan ook geen problemen.
[ Voor 4% gewijzigd door subsonik op 10-09-2004 17:34 ]
maandag bestel ik hem.
Hoe wou je 90 W uit een LM3886 krijgen? Die is gespecced voor tot 68 Wrms aan 4 Ohm. Bridgen kan niet bij een 4 Ohm belasting, want dan ziet iedere amp maar 2 Ohm van de 4 Ohm load, en daar kan een 3886 niet tegen. Peak doet een 3886 wel over de 100 W aan 4 Ohm overigens.subsonik schreef op 10 september 2004 @ 17:32:
Ik persoonlijk zou dan gaan voor een Raveland AXX1212 in een kast van 50 liter (75 EUR), met een zelfbouw LM3886 ampje dat zo'n 90Wrms kan leveren (60 à 70 EUR). Daarbovenop nog een linkwitz transform uiteraard, met 6 à 8dB boost. Maximale SPL bij 20Hz is 91dB anechoïsch (bij 90Wrms).
Overigens haalt m'n eigen LM3886 bak ook 95Wrms continu, en 110Wrms dynamisch, wel in 8 ohm. Check de 2e link uit m'n sig maar voor metingen
Er staat daar ook een curve van THD tegen output power bij diverse frequenties, belastingen, en voedingsspanningen, en die gaan allemaal skyhigh into clipping onder de 100. Daarnaast houdt de output power vs input voltage curve gewoon op bij 90.subsonik schreef op 11 september 2004 @ 00:04:
Gaat prima hoorKwestie van voldoende koeling en een goed gedimensioneerde voeding. Kijk de datasheet er maar eens op na, er staan curves in van uitgangsvermogen tov. voedingsspanning.
Overigens haalt m'n eigen LM3886 bak ook 95Wrms continu, en 110Wrms dynamisch, wel in 8 ohm. Check de 2e link uit m'n sig maar voor metingen
Je kunt 't wel doen, hogere spanningen, en daarbij horende hogere stromen, maar je limiet is niet alleen maar thermisch. In feite zit je de boel te overklokken, wat echt niet goed gaat zijn voor je THD en noisefloor, en zeker niet lange termijn betrouwbaarheid.
Verwijderd
iig, ik zit een beetje met de versterker in de knoop, ik kan de lm3886 namelijk niet vinden bij conrad, waar kan je die dingen nog krijgen? (stuut en bruin in denhaag misschien?)
ik zie bij de conrad nog wel een tda7294 staan, is dat misschien wat.
of zal ik deze bouwen?:
De LM3886 is niet zo makkelijk te krijgen (jammer...), maar de meeste elektroboeren hebben hem wel (via de Onderdelenspecialist geloof ik). Je betaalt dan wel makkelijk 15 EUR per chip...
Farnell heeft de chip trouwens ook, voor zo'n 7EUR excl BTW dacht ik. Kan je echter niet bestellen als particulier... IA anyone?
ik heb pas ook zoiets geprobeert bij philips, met een classe D versterker
Misschien ga ik ook wel een actief filter maken voor mijn center, en dan heb ik dus de twee extra chipjes wel nodig. Maarja, als ik een sample kan aanvragen, moet dat iemand anders ook wel lukken.
[ Voor 50% gewijzigd door voodooless op 13-09-2004 22:54 ]
en waar zou je dat het beste mee kunnen meten? welke mic is daar het beste voor of zou het ook optisch kunnen?
linkje http://www.mfbfreaks.com/index1.html
[ Voor 10% gewijzigd door hilbren op 14-09-2004 10:16 ]
Optische feedback, mechanische feedback, mic... het is allemaal mogelijk, maar je uitleessysteem moet zeer lineair zijn. 1% afwijking in je uitleessysteem betekent 1% vervorming als het geheel af is...
Als ik jou was, zou ik gewoon beginnen met de gesloten sub. Later kan je dan eventueel nog een MFB circuit toevoegen.
je loopt namelijk altijd achter de feiten aan, op het moment dat je gemeten hebt dat de speaker de verkeerde kant op gaat ben je al te laat met corrigeren. daarom wordt het ook alleen maar gedaan bij lage tonen (voor zover ik weet) omdat de bewegingen zo langzaam zijn dat je het elektronisch nog net bij kan houden.
(contact via msn / email hilbren at msn.com)
Maar als je kunt wachten, wil ik tegen die tijd er wel eentje extra bestellen.
[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 15-09-2004 17:44 ]
Het is niet zozeer geduld, maar meer een moeder die zeurt dat ik meer aan mijn studie moet besteden en minder aan DIY , en die mijn kamer langzaam erg druk vind worden
En natuurlijk moeten er ook nog de financiele middelen aanwezig zijn. Die zijn er wel, maar ik heb wel graag wat reserver
LM3886TF (geïsoleerde versie, plastic behuizing): 7.30 EUR/stuk, 4.89 EUR/stuk vanaf 10
LM3886T (niet geïsoleerd, metalen behuizing): 9.63 EUR/stuk, 7.72 EUR/stuk vanaf 10
Prijzen incl BTW (21%). Ze hebben ook LM1875, LM3875 (gainclone), en nog meer leuke dingen zoals een enorm assortiment condensatoren enz...
Mail maar als je interesse hebt...
beetje rare conrad bestelling trouwens; grote doos..... doos open.... nog een doos

[ Voor 29% gewijzigd door hilbren op 23-10-2004 14:10 ]
Al tevreden over het geluid?
ja ik moest in de schuur verven en het weer zit de laatste tijd niet echt mee (< 10°C)m.m schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 10:42:
Zo, dat verven duurde lang
Al tevreden over het geluid?
maar het geluid is wel aardig, ik heb nog wel het gevoel dat er wat resonatie in zit. ondanks het feit dat ik 28mm mdf heb gebruikt... (en de frontplaat is 2x18mm)
k'ga van de week even kijken of ik ergens van die anti trilplaten kan halen..
[ Voor 10% gewijzigd door hilbren op 25-12-2004 11:19 ]
iig bezig geweest met de amp, 1 klein vraagje, ik heb het onderstaande schema ergens uit een pdffile gerukt maar dit moet de hele fasedraaiing schakeling voorstellen. maar ik begrijp er helemaal niks van. volgens mij kan die gewoon niet werken. als die potmeter in het midden staat geeft ie volgens mij geen geluid....
iig hier het plaatje:
heb trouwens de oplossing gevonden voor grondverf voor mdf.
ik gebruik nu grondverf voor mdf van albastine, 1 laag is al voldoende, beetje opschuren en je kan beginnen met verven van de uiteindelijke kleur. (lijkt bijna op reclame)
Gewoon wat echte verf bij de grondverf mengen, dan valt dat meteen minder opm.m schreef op maandag 03 januari 2005 @ 14:14:
Ja werkt prima, nadeel is wel dat als er een kras op komt je het grijs (of andere kleur) van de grondverf ziet.
Kun je mischien uitleggen waarom je denk dat de pot in de middenstand geen geluid zou geven? heb je dat getest ofzo?
Overigens vind ik het nut van zo'n faseregelaar nogal twijfelachtig. De fasedraaiing gebeurt bij een vaste (niet instelbare) frequentie... en als je je subwoofer op dezelfde luisterafstand als de frontspeakers plaatst, heb je helemaal geen fasedraaiing nodig. (hoogstens 180°, ff +/- van de sub omwisselen dus)
Vertraging = fase draaïnghilbren schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:04:
ok doe ik dat wel, de bovenstaande schakeling zorg waarschijnlijk alleen maar voor extra vertraging in het signaal.
en ik hier ook een paar elko's gevonden, maar ik kan de waarde niet achterhalen. wat ik er van weet is dat ze in een (foto)flitsapparaat hebben gezeten.
het enige wat erop staat is het volgende:
robert bosch
elektronik
KO 34/1x ,,K"
18.68
ik heb ze even gemeten met mn capaciteitsmeter (kwas vergeten dat ik dat ding nog had liggen) maar ik meet een capaciteit van ~500uF beetje te weinig voor mijn doel. maar ik wil nog wel weten wat nu echt de specs en de maximale spanning is..
[ Voor 30% gewijzigd door hilbren op 05-01-2005 16:38 ]
Verwijderd
nieuwe condensatoren zijn toch niet zooo duur
en die transfo, is ie -24,0,+24 of enkel 0 en +24?
als ie +-24 is kan je er wel een leuke versterker mee maken
al krijg je dan nog niet echt veel vermogen(of je moet je spoelen parallel zetten)
maar waarom condensatoren kopen als je ze gewoon hebt liggen?? (daarom dus)
Een nieuwe ringkerntrafo van 2x25V/160VA hoeft ook geen stukken van mensen te kosten, pakweg 40 EUR.
Elco's uit flitsers zijn absoluut onbruikbaar, veel te weinig capaciteit. Als je je haast kan je misschien deepspace eens mailen, hij had net ergens goede nichicon 10000µF elco's besteld aan 2.90 EUR / stuk, wat echt een koopje is
Verwijderd
je kan toch ook de Single Supply Application Circuit gebruiken.
dan heb je genoeg aan 1x24V. niet?
je komt dan uiteraard niet aan de 60W maarja
dan kan je later nog een betere trafo kopen als het niet genoeg is.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2005 15:13 ]
maar hij doet het wel goed!! ik heb er nu 1 LM3886 als eindtrap inzitten en die kan al flink wat herrie maken (voor mij meer dan genoeg)
maar voor de mensen die een kamer hebben die wat groter is als die van mij dan raad ik toch aan om een speaker te nemen die 1 slag groter is. omdat ik nu al vrij snel aan de maximale uitslag zit....
Verwijderd
ja die van mij ook(op breadbord) nu er nog een voedingkje bij en tis af(en wsl nog lang wacht op men lm's) maarjahilbren schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:21:
nou de schakeling is af,
ja wat wil je weten?
die ene lm3886 is toch te weinig, laatst trok ik hem in zn stroombegrenzer. dat was niet echt een fijn geluid. dus binnenkort ga ik toch eens die tweede chip er weer in zetten.
maar voor de rest is ie perfect!
hij sluit goed aan en gaat heel mooi diep laag, niet alleen bij films maar ook bij muziek een genot om naar te luisteren/voelen.
de linkwitz is afgeregeld op 17Hz met een Q(p) van 0,707 (zomaar een getal gekozen)