Tl Subwoofer?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.524 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
niemand??

heb trouwens de oplossing gevonden voor grondverf voor mdf.
ik gebruik nu grondverf voor mdf van albastine, 1 laag is al voldoende, beetje opschuren en je kan beginnen met verven van de uiteindelijke kleur. (lijkt bijna op reclame)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ja werkt prima, nadeel is wel dat als er een kras op komt je het grijs (of andere kleur) van de grondverf ziet.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op maandag 03 januari 2005 @ 14:14:
Ja werkt prima, nadeel is wel dat als er een kras op komt je het grijs (of andere kleur) van de grondverf ziet.
Gewoon wat echte verf bij de grondverf mengen, dan valt dat meteen minder op :) Bijkomend voordeel is dat de echte verf dan ook nog eens beter dekt.

Kun je mischien uitleggen waarom je denk dat de pot in de middenstand geen geluid zou geven? heb je dat getest ofzo?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• hilbren
nou omdat ik nergens een echt verdraaiend netwerk zie zitten. en omdat de potmeter als hij volledig inverteerd en als hij open staat hij niet inverteerd. in de middenstand doven die twee signalen elkaar dus uit... lijkt mij.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 23:02
Wat dacht je van dat RC netwerk (die 0.1µF en die potmeter) dan? Is dat geen vertragend netwerk? :P

Overigens vind ik het nut van zo'n faseregelaar nogal twijfelachtig. De fasedraaiing gebeurt bij een vaste (niet instelbare) frequentie... en als je je subwoofer op dezelfde luisterafstand als de frontspeakers plaatst, heb je helemaal geen fasedraaiing nodig. (hoogstens 180°, ff +/- van de sub omwisselen dus)

• hilbren
ok doe ik dat wel, de bovenstaande schakeling zorg waarschijnlijk alleen maar voor extra vertraging in het signaal.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05

voodooless

Sound is no voodoo!

hilbren schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:04:
ok doe ik dat wel, de bovenstaande schakeling zorg waarschijnlijk alleen maar voor extra vertraging in het signaal.
Vertraging = fase draaïng ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• hilbren
maar fasedraaiing =! vertraging laat dat duidelijk zijn :P

• hilbren
even een ander vraagje, ik heb nu eindelijk een trafo (gevonden in de schuur) 24 volt 22 Ampere :)
en ik hier ook een paar elko's gevonden, maar ik kan de waarde niet achterhalen. wat ik er van weet is dat ze in een (foto)flitsapparaat hebben gezeten.

het enige wat erop staat is het volgende:
robert bosch
elektronik
KO 34/1x ,,K"
18.68

ik heb ze even gemeten met mn capaciteitsmeter (kwas vergeten dat ik dat ding nog had liggen) maar ik meet een capaciteit van ~500uF beetje te weinig voor mijn doel. maar ik wil nog wel weten wat nu echt de specs en de maximale spanning is..

[ Voor 30% gewijzigd door hilbren op 05-01-2005 16:38 ]

Verwijderd

joew

nieuwe condensatoren zijn toch niet zooo duur

en die transfo, is ie -24,0,+24 of enkel 0 en +24?

als ie +-24 is kan je er wel een leuke versterker mee maken
al krijg je dan nog niet echt veel vermogen(of je moet je spoelen parallel zetten)

• hilbren
hij is 0 - 24V maar daar kun je ook een symetrische voeding van bouwen dat gaat wel lukken.

maar waarom condensatoren kopen als je ze gewoon hebt liggen?? (daarom dus)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 23:02
Met een transfo met 1 enkele wikkeling van 24V kan je wel een bruikbare versterkervoeding maken, maar het is zeker niet ideaal. Je moet dan namelijk gelijkrichten met een spanningsverdubbelingsschakeling, waardoor je enkelzijdige gelijkrichting krijgt ipv. dubbelzijdige. Hierdoor moet je de capaciteit van de elco's verdubbelen om de rimpel gelijk te houden...

Een nieuwe ringkerntrafo van 2x25V/160VA hoeft ook geen stukken van mensen te kosten, pakweg 40 EUR.

Elco's uit flitsers zijn absoluut onbruikbaar, veel te weinig capaciteit. Als je je haast kan je misschien deepspace eens mailen, hij had net ergens goede nichicon 10000µF elco's besteld aan 2.90 EUR / stuk, wat echt een koopje is :)

Verwijderd

laat je ons iets weten als je schakeling af is(PICS :D)

Verwijderd

aja
je kan toch ook de Single Supply Application Circuit gebruiken.
dan heb je genoeg aan 1x24V. niet?
je komt dan uiteraard niet aan de 60W maarja
dan kan je later nog een betere trafo kopen als het niet genoeg is.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2005 15:13 ]

• hilbren
nou de schakeling is af, k heb er alleen geen pics van. is ook niet zo boeient want er zit maar 1 ne5532 in met wat condensatoren en weerstanden.

maar hij doet het wel goed!! ik heb er nu 1 LM3886 als eindtrap inzitten en die kan al flink wat herrie maken (voor mij meer dan genoeg)

maar voor de mensen die een kamer hebben die wat groter is als die van mij dan raad ik toch aan om een speaker te nemen die 1 slag groter is. omdat ik nu al vrij snel aan de maximale uitslag zit....

Verwijderd

ja die van mij ook(op breadbord) nu er nog een voedingkje bij en tis af(en wsl nog lang wacht op men lm's) maarja

Verwijderd

nog nieuws?

• hilbren
ja wat wil je weten?

die ene lm3886 is toch te weinig, laatst trok ik hem in zn stroombegrenzer. dat was niet echt een fijn geluid. dus binnenkort ga ik toch eens die tweede chip er weer in zetten.
maar voor de rest is ie perfect!
hij sluit goed aan en gaat heel mooi diep laag, niet alleen bij films maar ook bij muziek een genot om naar te luisteren/voelen.

de linkwitz is afgeregeld op 17Hz met een Q(p) van 0,707 (zomaar een getal gekozen)

Verwijderd

mooi mooi
Pagina: 1 2 Laatste