Opera 7.60 preview 1 gereleased

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 12:16
Hier is het topic op My Opera Forums waar je Opera 7.60 preview 1 kunt downloaden, vooralsnog alleen voor Windows.
Verbeteringen t.o.v. 7.50:
- In-line error pages: als je nu dus naar een adres gaat dat niet bestaat, dan krijg je geen irritante popup, maar (net als in IE) een melding op de pagina dat hij niet bestaat.
- Medium screen rendering: met view->fit to width wordt de pagina zo verkleind dat de originele opmaak aardig behouden blijft, en het toch nog op het scherm past. (jee... GoT op 640x480 :P)
- Nog iets ontzettend gaafs, maar niet erg nuttig voor niet-blinden: CSS3 speech module en XHTML+Voice ondersteuning. Ofzo.
IBM Multimodal demo pagina
Ga bijvoorbeeld naar hierheen, houd scroll lock ingedrukt, of het microfoontje naast de adresbalk, en zeg "i would like twenty large pizzas with extra cheese, Olives, Mushrooms, Onions, Peppers, Bacon, Chicken, Ham, Meatball, Sausage and Pepperoni" (of wat je dan ook maar lekker vindt ;))

[ Voor 9% gewijzigd door zeekoe op 24-08-2004 20:30 ]

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 23:52

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ziet er strak uit , maar hij is wel 6-mb .

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooralsnog nog steeds geen ondersteuning voor xmlHttp, het is toch niet te geloven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK
  • Laatst online: 20-09 22:39

GeekK

Rag Mama Rag

RZB schreef op 24 augustus 2004 @ 21:40:
Ziet er strak uit , maar hij is wel 6-mb .
Komt door de voice support. De final build zal mét en zonder te downloaden zijn: http://my.opera.com/forum...threadid=65041#post663133 .

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 21:47:
Vooralsnog nog steeds geen ondersteuning voor xmlHttp, het is toch niet te geloven :X
Is ook in principe geen officiele standaard. Je hebt iig wel gelijk dat het handig zou zijn als het ondersteund wordt, als ik de mensen hier mag geloven. :)

[ Voor 14% gewijzigd door zeekoe op 24-08-2004 21:59 ]

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeekoe schreef op 24 augustus 2004 @ 21:55:
[...]

Is ook in principe geen officiele staandaard. Je hebt iig wel gelijk dat het handig zou zijn als het ondersteund wordt. :)
Imo is het gewoon een beetje duf om te zeggen als bouwer "het is geen standaard", maar als je als browser bouwer een beetje wilt meespelen in de markt moet je toch echt wel gaan kijken naar gebruikers en niet naar technische puristische ego's van techneuten :)

Vooralsnog sluit Opera mogelijkheden uit, die de browser goed kan gebruiken, zeker met het oog op de huidige stand van zaken en acceptatie van bijv. xml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
Vooralsnog sluit Opera mogelijkheden uit, die de browser goed kan gebruiken, zeker met het oog op de huidige stand van zaken en acceptatie van bijv. xml.
zoals ook IE mogelijkheden uitsluit en workarounds nodig heeft voor handige w3c standaarden (met name CSS). Maar IE heeft 90% van de markt, dus hoeft voorlopig niet aangepast te worden want mensen gebruiken het toch wel. Vraag me af waarom XMLHttp niet tot standaard wordt verheven als het toch vrij breed ondersteund wordt, en naar ik begrijp geen toereikende alternatieven voor zijn. Dat zou ook een mooie stok achter de deur voor Opera zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door zeekoe op 24-08-2004 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeekoe schreef op 24 augustus 2004 @ 22:12:
[...]

zoals ook IE mogelijkheden uitsluit en workarounds nodig heeft voor handige w3c standaarden (met name CSS).
Met als verschil dat IE een stokoude browser is, en Opera een spiksplinternieuwe browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

eens kijken of ze de float-bugs eindelijk eens opgelost hebben...

edit: woei; mijn testcase werkt nu goed :)

[ Voor 27% gewijzigd door crisp op 24-08-2004 22:42 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

nu nog een linux client :)

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

crisp schreef op 24 augustus 2004 @ 22:30:
eens kijken of ze de float-bugs eindelijk eens opgelost hebben...

edit: woei; mijn testcase werkt nu goed :)
Which testcase? :>

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Eigenlijk heel simpel; een UL met float left/right en daarbinnen LI's die ook weer gefloat werden. Voor Opera 7.5x moest je dan de UL een width geven, anders werden de LI's alsnog onder elkaar geplaatst. Een width op de UL is echter niet altijd handig, je wil dat ding gewoon variabel hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door crisp op 25-08-2004 14:55 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 21:47:
Ik lees het volgende in de changelog

* XMLHttpRequest, XMLSerializer, and DOMParser (interoperable with existing implementations)

Ik dacht dus dat het er wel in zit (zou super zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdjanson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
dat xmlhttp waar iedereen het over heeft. op wat voor sites kom ik dat tegen? ik zit er namelijk aan te denken deze opera eens te proberen, maar als die XMLHttp veel te vaak voorkomt op een hoop sites oid, dan blijf ik bij m'n oude browsertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

sjoerdjanson schreef op 25 augustus 2004 @ 15:56:
dat xmlhttp waar iedereen het over heeft. op wat voor sites kom ik dat tegen? ik zit er namelijk aan te denken deze opera eens te proberen, maar als die XMLHttp veel te vaak voorkomt op een hoop sites oid, dan blijf ik bij m'n oude browsertje
Ik heb geen verstand van xmlhttp etc., maar Opera werkt met 99% van de sites. Natuurlijk zijn er nog steeds sites die niet (goed) werken... maar dit is een lange discussie.
Kijk eens op de Opera forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdjanson
  • Niet online
oke, simpel voor mij dus; Opera wordt mijn keuze, en voor de site die niet lekker werken is er altijd nog IE op de pc te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Weet iemand toevallig of Gmail in deze versie al werkt?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 17:53

evaarties

Powerball @ 12.582

Luxx schreef op 25 augustus 2004 @ 16:20:
Weet iemand toevallig of Gmail in deze versie al werkt?
Toevallig iets van gelezen dat hij zou moeten werken (iig identifyen als Opera). Op de site van opera staat ook een workaround oid voor 7.54.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 15:39:

Ik lees het volgende in de changelog

* XMLHttpRequest, XMLSerializer, and DOMParser (interoperable with existing implementations)

Ik dacht dus dat het er wel in zit (zou super zijn).
Nee helaas, net gecontroleerd. Opera heeft niet eens de createDocument support.

De persoon die vroeg wat xmlHttp was, dat is een functieset in MSIE, Mozilla, en Safari 1.2 die het mogelijk maakt om XML documenten op de achtergrond op te halen, te versturen, en dit zelfs asynchroon te doen. Voordeel is dat je behoorlijk geavanceerde trucs kunt uithalen die bij moderne interfaces goed van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdjanson
  • Niet online
dus net Opera gedownload en geinstalleerd, voorlopig helemaal tevreden over. die tabbladen ook heel handig, en popups blijven weg waar ik het wil, en irritante activeX onderdelen kom ik ook (nog) niet tegen. super! een aanrader, over deze versie kan ik nog weinig melden omdat het m'n eerste is, maar 1 ding staat vast, hij is stabieler als MSIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
over gmail: er is idd een workaround voor. Je kunt inloggen met opera 7.60, je kunt de email lijst bekijken, maar dan houdt het ook op. Maar daar zijn ze druk mee bezig als ik het goed begrijp :) (gebruikt gmail trouwens ook xmlhttp?)
sjoerdjanson: inderdaad, van die irritante ActiveX popups ben je af, want da's een IE only ding. Er zit trouwens ook een IRC client in, maar die was in 7.5 niet echt volgroeid, over 7.60 weet ik het niet. En een e-mail client die misschien even wennen is, maar ik wil nu nooit meer terug naar outlook express. Maar dat kan persoonlijk zijn :)
En handige dingetjes als ctrl+z = venster sluiten, aan te passen lijst met zoekmachines, enz.
Persoonlijk vind ik Opera 7.60p1 niet erg stabiel vergeleken met 7.5x, gisteren in 1 uur al 2x gecrasht. Maar dat gaat ongetwijfeld veranderen tegen de tijd dat hij geen beta status meer heeft. Hij voelt sneller aan dan 7.5, da's altijd positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeekoe schreef op 25 augustus 2004 @ 19:01:
(gebruikt gmail trouwens ook xmlhttp?)
Ja, gmail draait in principe helemaal op een xmlhttp laag. Voordeel wat ze ermee bereiken is dat ze alleen de data hoeven op te halen, en niet weer een hele pagina. Ze halen dus de rauwe data op met xmlhttp, en geven deze door aan functies die al aanwezig zijn. Deze vervangen vervolgens stukken in de interface met deze data. Geheel dynamisch en garant voor snelheid en daardoor een prettige user experience om het zo maar even te noemen.

Daarom hamer ik ook zo op xmlhttp support, dat brengt zoveel mogelijkheden voor oa webapplicaties zoals gmail dat ook is.

Er is een andere mogelijkheid, en dat is om dynamisch iframes aan te maken, script elementen aan te maken, etc. Maar die bieden niet de mogelijkheid om asynchroon te werken (dwz dat verzoeken simultaan kunnen worden verzonden en ontvangen ipv om de beurt = drastisch hogere snelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3news
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:42
ben blij met een aantal vernieuwingen, zoals XMLHttpRequest ondersteuning.
Zo kan ik client-side ook gegevens uit extern xml bestand halen.
Ik zie dat opeens een aantal sites van me nu wel half al werken. :*)

Had al net gezien dat ook via andere manier kon:
http://alpha.w3news.org/opera-xml.html
(xml: http://alpha.w3news.org/xmlFile.xml)
Maar toch blij dat eindelijk opera ook dit ondersteund, dan kan ik mijn ideen eindelijk maken voor mozilla, opera en ie.

Dus zullen de opera fans binnenkort ook mijn nieuwe site kunnen bezoeken.
(moeten ze wel minimaal opera 7.60 dan hebben)

op http://www.w3news.org/versie.html kun je ook zien dat meer ondersteund dan vorige versie.
XMLHttpRequest: support :*)

[ Voor 11% gewijzigd door w3news op 25-08-2004 22:02 ]

Een beter internet begint bij jezelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w3news schreef op 25 augustus 2004 @ 22:00:
ben blij met een aantal vernieuwingen, zoals XMLHttpRequest ondersteuning.
Zo kan ik client-side ook gegevens uit extern xml bestand halen.
Ik zie dat opeens een aantal sites van me nu wel half al werken. :*)
Werkt dus niet helaas. Al getest. Of heb jij wel een werkende case met XMLHttpRequest?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 22:53 ]

Verwijderd

Het werkt dus wel echt hoor :

http://jibbering.com/2002/1/asyncget.html

Voor de mensen die met asp.net 2.0 bezig zijn : Script Callbacks in opera zijn nu ook mogelijk Woot :)

IE en opera gedragen zich anders als je innerHTML gebruikt zoals je kan zien maar dit is niet echt een probleem. Ik heb gelezen dat de admins van GMail zelf de nodige aanpassingen gaan doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2004 00:42 ]

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Lekker, werkt ook zo goed :S
code:
1
2
error: Failed dependencies:
        libqt.so.3 is needed by opera-7.60-20040824.3

code:
1
2
3
4
5
6
[root@gold internet]# locate libqt | grep /usr/lib/qt
/usr/lib/qt-3.3/lib/libqt-mt.so.3.3
/usr/lib/qt-3.3/lib/libqt-mt.prl
/usr/lib/qt-3.3/lib/libqt-mt.so.3
/usr/lib/qt-3.3/lib/libqt-mt.so.3.3.3
/usr/lib/qt-3.3/lib/libqt-mt.so

Moeten ze toch beter hun best doen, want 7.54 installeert perfect en hiervoor kan ik de multithreaded library niet gebruiken? Bah :(

Moet ik toch de statische library downloaden dan maar :| - Edit
He, opera-7.60-20040824.5-shared-qt.i386-en.rpm heeft het opgelost :D - Edit2

[ Voor 12% gewijzigd door Darkvater op 26-08-2004 01:10 ]

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• w3news
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 21:42
Verwijderd schreef op 25 augustus 2004 @ 22:26:
[...]

Werkt dus niet helaas. Al getest. Of heb jij wel een werkende case met XMLHttpRequest?
Het is nog even wat uitproberen, maar aantal sites met xmlhttp werkt half, haalt in begin wel op, en dan niet verder.
maar denk dat ik met wat verbeteringen wel meer uit krijg. (hoop van wel)
Maar zal flink mee bezig gaan, en als ik ook wat goed werkend heb, laat ik wel zien.

van site die half werkt?
http://wpv.w3news.org
dit haalt in begin die users.xml wel op, maar daarna gaat fout met andere xml bestand.

Een beter internet begint bij jezelf...

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Darkvater schreef op 26 augustus 2004 @ 00:58:
Moet ik toch de statische library downloaden dan maar :| - Edit
He, opera-7.60-20040824.5-shared-qt.i386-en.rpm heeft het opgelost :D - Edit2
Dit wel doorgelezen? Heb zelf geen verstand van Linux - maar je bent er zelf gelukkig al uitgekomen. :)

Verwijderd

Ja en nu met een XML document ipv een txt ;)

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 11:08
Ik gebruik eigenlijk heel veel vuurvos. Maar het lijkt me de moeite om dit eens te gaan proberen. Vooral die voice mogelijkheid gharandeerd weer vollop speelplezier.

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

GeekK schreef op 26 augustus 2004 @ 01:50:
[...]
Dit wel doorgelezen? Heb zelf geen verstand van Linux - maar je bent er zelf gelukkig al uitgekomen. :)
Tja, toen ik voor de eerste keer daar kwam, was .5 er nog niet uit :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 08:37:
[...]

Ja en nu met een XML document ipv een txt ;)
XML is toch text? Wat wil je dan nog meer?

Opera ondersteund innerHTML dus nu kunnen we de interface updaten zonder een roundtrip naar de server.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 13:14:
[...]

Opera ondersteund innerHTML dus nu kunnen we de interface updaten zonder een roundtrip naar de server.
:D Je doet niks anders dan de inhoud direct met innerHTML plempen ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 13:14:
[...]

Maar je mist alle functionaliteit om integriteit van je data te behouden. Het enige wat je krijgt is een grote plas met karakters, en die kan je vervolgens tonen, of zelf helemaal uit elkaar gaan pluizen.

Als ik met een browser die goed XML kan parsen een XML document ophaal, kan ik de responseXML benaderen als een XML document waarbij er onderscheid is tussen nodes, childnodes, attributes, etc.

Ik kan bij Opera niet bijvoorbeeld responseXML.childNodes[0].nodeType aanroepen, want het is text, geen XML object.

Verwijderd

Jij denkt al een stap verder dan. Vermits dit door het w3c is gestandardiseerd is, is er goede kans dat Opera dit gaat ondersteunen (laten we hopen).
Vooralsnog nog steeds geen ondersteuning voor xmlHttp, het is toch niet te geloven
Ik dacht dat we daar nog over hadden (wat opera nu eindelijk ondersteunt :) )

Maar nu je allerlei zaken terug aan de server kan uitbesteden zonder dat je de pagina ververst kan je je XML manipultie ook aan de server overlaten.

Ik zie hier ook een aantal voorderlen :
- De meeste servertalen zijn krachtiger kwa functionaliteit
- Geen zorgen over cross browser compatibileit

Een nadeel is natuurlijk de snelheid maar je moest toch sowiso iets vragen aan de server. Dan kan ie toch al het werk voor je doen.

Eigenlijk heb je nu aan client zijde ook server functies ter uwer beschikking zonder dat de gebruiker er iets van merkt.

Nu nog een een rijke edit omegeving zoals je die tegenkomt bij IE/Moz (tekst bold maken, css toepassen op een selectie,...) en Opera heeft voor mij alle troeven voor de webontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

hele nasty CSS bug in opera
ik heb me hier uren op zitten doodstaren :(

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt en dan treedt de fout in ieder geval op in 7.54. Heb jij een indicatie of dat in 7.60 is opgelost?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowmeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 11:12

Crowmeister

Stop!.... Continue

In 7.54 word de eerste niet blauw.
Is dat erg?

Chewing gum while cutting unions will prevent you from crying, it won't prevent you from being sad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Mr. Liu schreef op 29 augustus 2004 @ 01:26:
[...]

Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt en dan treedt de fout in ieder geval op in 7.54. Heb jij een indicatie of dat in 7.60 is opgelost?
in 7.60 zelfde probleem
Crowmeister schreef op 29 augustus 2004 @ 01:41:
In 7.54 word de eerste niet blauw.
Is dat erg?
de eerste div zou in eerste instantie grijs moeten zijn - inline styles gaan altijd voor op stylesheet rules. Bij het manipuleren via JS manipuleer je ook de inline style, maar Opera blijft bij de #elementid #subelementid { } constructie hardnekkig de stylesheet rule toepassen - dat is dus een spec violation.

Intentionally left blank

Pagina: 1