Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-07 23:09
Hij zou pas in september op de markt verschijnen, maar blijkbaar zijn er al een paar officiele panasonic dealers die er 1 toegestuurd hebben gekregen want ik heb er in Duitsland 1 weten te bemachtigen van zo'n dealer.

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0407/Panasonic/hands-on/fz3allroundview-001.jpg

Opm: De maten zijn in actieve staat, in off stand scheelt het een paar cm in de diepte.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jbansems/FZ3%20specs%20v2.jpg

Voor degene die het niet kunnen lezen (iedereen dus met monitor < 21" B)) is http://members.home.nl/jbansems/FZ3%20specs.jpg de grote versie.

------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben dus wat je noemt een echte amateur op foto gebied, maar ik wilde graag een camera met een groter zoom bereik dan 3x. De camera bied behoorlijk veel handmatige instellingen welke ik absoluut nog niet onder de knie heb. Vandaar dat de getoonde foto's nagenoeg allemaal op vol automatisch (P) geschoten zijn. Een enkele keer heb ik de iso vastgezet op 80 om te kijken hoe het verschil is met de automatische keuze.

link verwijdert ivm tijdelijk webspace gebrek..

De foto's zijn geenszins bewerkt en tonen het beeld wat een beginneling er mee schiet. Ik moet het momenteel nog even doen met de bijgeleverde 16mb kaart wat me dus belet om er opuit te gaan om mooie plaatjes te schieten. Alle foto's zijn dan ook van rond het huis, behalve de luchtballonnen die ik toevallig onderweg tegen kwam toen ik de camera bij me had. Deze week volgen er ongetwijfeld nog meer.

Commentaar is uiteraard welkom, opbouwende kritiek nog liever 8). Ik zal deze week ook mijn eigen bevindingen mbt de camera hier posten.

[ Voor 75% gewijzigd door FreeMen op 08-02-2005 09:47 . Reden: ivm webspace gebrek link naar foto's weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

we kunnen de fotos niet zien ;) tenzij je je gebruikers naam en pass post :P : andere server ?

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
shameblaster schreef op 22 augustus 2004 @ 17:08:
we kunnen de fotos niet zien ;) tenzij je je gebruikers naam en pass post :P : andere server ?
oops, was de upload site. Nu moet ie wel werken. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door FreeMen op 22-08-2004 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26457

Hi.... ik doe mee ...snel gedaan Freeman ;)

Dit lijkt mij inderdaad een prima compact toestelletje, met veel goede functies zoals de 12 zoom, stabilisator en (persoonlijk belangrijk gevonden) AF assist lampje.

Helaas ontbreekt volgens mij manual focus.
De grotere broertjes, FZ15 en FZ20 kunnen dit wel, maar zijn minder compact en duurder.

Zal nog een lastige keus worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119912

Is FZ-serie van Panasonic beter dan Z serie van minolta volgens jullie? Volgens mij heeft FZ serie geen last van horzoniale lijnen en CA maar Ruis???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119912 schreef op 22 augustus 2004 @ 17:53:
Is FZ-serie van Panasonic beter dan Z serie van minolta volgens jullie? Volgens mij heeft FZ serie geen last van horzoniale lijnen en CA maar Ruis???
De lijnen lijken in ieder geval niet meer aanwezig te zijn. En de ruis op de Z3 foto's lijkt meer aanwezig dan op de FZ3... is voorlopig een korte en snelle conclusie van mijn kant na het zien van de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-07 12:37
Dat van horizontale lijnen schijnt niet bij iedereen te zijn bij de Z3.
Die CA ligt aan de lichtinval.
Maar wat voor een invloed heeft een ccd van 1/3.2 3.2mp tegen een 1/2.7 tegen 4.3 mp? Dit snap ik namelijk niet al te best. 8)7
Maar die FZ3 ziet er beter uit dan verwacht. Wat, zoals al vermeld, is dat hij geen manual zoom heeft een nadeel, althans voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
@lost &@dagg (zoom=focus schat ik)
Idd ontbreekt de manual focus. Ik heb wat specs. vergeleken en het lijkt er haast op dat dat ook het enige is samen met de mp en de lcd scherm grootte wat er verschillend is. Ik moet wel zeggen dat ik nog geen enkele keer moeite heb gehad met de autofocus. Maar ik heb dan ook nog geen foto gemaakt door glas/tralies. Wel heeft het toestel diverse focus instellingen waarbij er vast wel 1 zal werken (hoop ik).

Anderzijds wat met erg opviel is dat deze camera bijzonder licht is voor een 12x zoom camera. De ZF15 zou maar liefst bijna het dubbele wegen :| (laat staan de ZF20) en dat is voor mij toch wel te zwaar. Tevens heb ik de z3 hand gehad en die is toch behoorlijk wat zwaarder. Dit komt wel mede door de accu (zf3) vs de 4 nimh batterijen (z3).

@jelle
Ik/we beweren niet dat dit toestel beter is dan een z3. Voor wat betreft de horizontale lijnen en ca ben ik niet zo'n kenner om dat eruit te halen, maar als het er bij de zf3 al is, is het niet opvallend want ik zie het niet. De ruis is een veelbesproken punt bij de z3 en één van de voornaamste redenen dat ik de z3 niet gekocht heb maar de zf3. Ik heb bij de winkel 2 foto's genomen met zowel de z3 als de zf3 en die fullsize op de computer bekeken. Ik kan niets anders zeggen dan dat de z3 meer ruis had en minder detail bevatte (mn bij shaduw van gevelbelettering en de speciale duitse ramen).

Tevens ontbeert de z3 een hulplicht wat de zf3 weer wel heeft. En ik moet zeggen, binnenshuis licht dat hulplicht vaak op dus echt "onnodig" lijkt het me niet. Daarbij is deze camera ook nog een stuk lichtsterker dan de z3.

Het was/is een gok want er is letterlijk niks te vinden van de zf3 op het net. Maar so far moet ik zeggen dat de ruis mij erg meevalt. De luchtballon foto bv laat in de lucht amper ruis zien (12x zoom) enkel de schaduwkant van de ballon bevat ruis maar ik weet niet of dat "normaal" is.

Een nadeel van de zf3 is wel zijn 3,1 mp. Voor uitsnedes zou je wel eens in de problemen kunnen komen.

Om dit alles dan ook deze topic. Ik wil graag de "kenners" de foto's tonen zodat er tenminste 'iets' te vergelijken valt. En waar ik zeker niet op uit ben is dat mijn camera beter zou moeten zijn (hoop van wel natuurlijk :+ )

[ Voor 16% gewijzigd door FreeMen op 22-08-2004 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 13:34

janklp

FortyTwo Capital

Mooi ding maar voor mij de kodak dx6490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Januszjes schreef op 22 augustus 2004 @ 18:42:
Mooi ding maar voor mij de kodak dx6490
Ook een mooi ding, dat was mijn eerste keuze totdat deze voorbij kwam, maar let wel dat deze niet gestabiliseerd is. Bij > 5x zoom wordt het verdraaid moeilijk een strak beeld te krijgen (heb het geprobeert).

[ Voor 11% gewijzigd door FreeMen op 22-08-2004 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dagg schreef op 22 augustus 2004 @ 18:32:
Wat, zoals al vermeld, is dat hij geen manual zoom heeft een nadeel, althans voor mij.
...bedoel je niet de "manual focus" ?
FreeMen schreef op 22 augustus 2004 @ 18:40:
Ik kan niets anders zeggen dan dat de zf3 meer ruis bevatte en gewoonweg minder detail bevatte (mn bij shaduw van gevelbelettering en de speciale duitse ramen).
...en ik vermoed dat je bedoelt dat de Z3 juist meer ruis bevat etc... (Z3. FZ3...de fout is gauw gemaakt... ;) )

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 26457 op 22-08-2004 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 22:32

MJV

Hoe zit het met de snelheid van de AutoFocus. Een + van de Z3 van Minolta is namelijk de snelle AF.

Is de AF bij deze camera snel te noemen, dus sneller als de meeste andere digitale camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
DutchBlood schreef op 22 augustus 2004 @ 18:59:
Hoe zit het met de snelheid van de AutoFocus. Een + van de Z3 van Minolta is namelijk de snelle AF.

Is de AF bij deze camera snel te noemen, dus sneller als de meeste andere digitale camera's?
Wat is snel, zo snel in ieder geval dat ik er geen last heb. Soms zie ik tijden bij reviews vermeldt, maar dat lukt mij echt niet om te meten.

Indien het niet snel genoeg is kun je bij deze camera altijd continuous af aanzetten. Heb dit nu direct even getest en hij stelt zich bijna altijd direct scherp (ruim < 1sec). Enige nadeel van deze mode is wel dat hij dus ook telkens verandert als de sensor iets anders signaleert.

Wat hij wel goed doet is focussen in het donker, geen probleem daar zolang er maar wat te focussen valt natuurlijk. Ik heb het geprobeerd in mijn hobbykamer waar er op het lcd nauwelijks iets te zien was enkel een a4 wat op buro lag. Daarop gefocussed op een afstand van ca 3 a 4 meter en na het af licht was hij direct in focus.

[ Voor 20% gewijzigd door FreeMen op 22-08-2004 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

FreeMen schreef op 22 augustus 2004 @ 19:13:
[...]

Wat is snel, zo snel in ieder geval dat ik er geen last heb. Soms zie ik tijden bij reviews vermeldt, maar dat lukt mij echt niet om te meten.

Indien het niet snel genoeg is kun je bij deze camera altijd continuous af aanzetten. Heb dit nu direct even getest en hij stelt zich bijna altijd direct scherp (ruim < 1sec). Enige nadeel van deze mode is wel dat hij dus ook telkens verandert als de sensor iets anders signaleert.

Wat hij wel goed doet is focussen in het donker, geen probleem daar zolang er maar wat te focussen valt natuurlijk. Ik heb het geprobeerd in mijn hobbykamer waar er op het lcd nauwelijks iets te zien was enkel een a4 wat op buro lag. Daarop gefocussed op een afstand van ca 3 a 4 meter en na het af licht direct in focus.
Heb je al geprobeert om bijen/libelles/vliegen/andere snel van plek verplaatsende objecten te fotograferen?

Was het trouwens een eenmalige deal bij die dealer of had ie er nog meer in de verkoop ?

-edit-
Zijn er al richtprijzen bekend?

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 22-08-2004 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreeMen schreef op 22 augustus 2004 @ 19:13:
[...]
Wat hij wel goed doet is focussen in het donker, geen probleem daar zolang er maar wat te focussen valt natuurlijk.
...en daar gaan toch veel camera's de mist in, in het donker/schemer. imho een zeer sterk pluspunt van deze cam daar deze het wel goed doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[..moest edit zijn ipv quote...] |:(

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 26457 op 22-08-2004 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Anoniem: 26457 schreef op 22 augustus 2004 @ 19:19:
[...]
...en daar gaan toch veel camera's de mist in, in het donker/schemer. imho een zeer sterk pluspunt van deze cam daar deze het wel goed doet...
Ook nog 1 geprobeerd met "zwart" lcd scherm (dwz 0 licht), no problem. Zal hem zo online zetten. Deze was echter wel van ca 50cm.
DutchBlood schreef op 22 augustus 2004 @ 19:18:
[...]
Heb je al geprobeert om bijen/libelles/vliegen/andere snel van plek verplaatsende objecten te fotograferen?

Was het trouwens een eenmalige deal bij die dealer of had ie er nog meer in de verkoop ?

Zijn er al richtprijzen bekend?
Richtprijzen zijn niet te vinden op het net. Ik heb me wezeloos gezocht, maar helaas. De door mij betaalde prijs was dan ook een komplete gok voor mij, maar aangezien een z3 daar dezelfde prijs was zal ik niet zwaar teveel betaald hebben (hoop ik). Hij had er maar 1 vrijdag binnen gekregen en wist niet wanneer ze weer verkrijgbaar waren.

Wat betreft bijen etc bij ik nog in de leer (boekwerk). Er zitten diverse modus op om dergelijke foto's te maken (oa panning, waarbij je een snel voorwerp horizontaal volgt. De achtergrond wordt dan vaag "uitgesmeerd" maar het object blijft scherp om zo snelheid te krijgen). Er zitten ook burst modussen, sport modus etc op die juist voor die foto's zijn, maar met 16 mb kun je dat nog geen 2x doen :'( . Anyway, dit wordt nog vervolgt in de loop van de week met een 256mb kaartje 8)
Zijn allemaal previews en zeggen allemaal hetzelfde = panasonic pressrelease tekst. Zegt niet zo veel.

[ Voor 22% gewijzigd door FreeMen op 22-08-2004 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ok, ik ben benieuwd.

In de VS kost ie zo'n $400, maar helaas kun je dat dus niet zomaar omrekenen naar € ivm heffingen etc etc.

Enige negatief punt wat ik tot nu toe opgespoord heb is het ontbreken van een lensring voor de manual focus. De andere FZ modellen hebben dit wel.

De officiele panasonic site:
http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/fz3/index.html

Leuk trouwens dat de lenskap:
Afbeeldingslocatie: http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/fz3/img/mainparts/image05.jpg

Standaard erbij geleverd wordt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Yup, was ik even vergeten te melden. Ander nadelig punt is wellicht de 3,1 mp. Dat is iets waar ik nog "bang" voor ben. Sommige vinden de looks :r , maar dat valt echt enorm mee. Vriendin verkoos heb direct boven de z3.

[ Voor 33% gewijzigd door FreeMen op 22-08-2004 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Richtprijs €399 (FZ15 €499, FZ20 €599).... Ik weet alleen niet meer waar ik dit nu gelezen heb... helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Anoniem: 26457 schreef op 22 augustus 2004 @ 18:51:
[...]

...bedoel je niet de "manual focus" ?
Oeps, klopt ja sorry |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Anoniem: 26457 schreef op 22 augustus 2004 @ 19:46:
Richtprijs €399 (FZ15 €499, FZ20 €599).... Ik weet alleen niet meer waar ik dit nu gelezen heb... helaas.
Klopt ja die heb ik ook gezien maar betwijfel ik ten zeerste. Diezelfde waardes worden ook in $ genoemd. Ik verwacht de winkelwaardes hier hier zoals jij beschrijft maar dan € 100 hoger per model en dat zou ook veel meer in de richting van de concurrentie liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

FreeMen schreef op 22 augustus 2004 @ 19:44:
Yup, was ik even vergeten te melden. Ander nadelig punt is wellicht de 3,1 mp. Dat is iets waar ik nog "bang" voor ben.
Met croppen kan het inderdaad niet altijd optimaal zijn.

Alhoewel ik vind dat de mate waarin je kunt croppen erg afhankelijk is van de kwalitiet van de lens, en ik denk dat dat in dit geval(Leica) dik in orde is.

Voorbeeld, foto's met !!!CANON POWERSHOT A60.!!!
Afbeeldingslocatie: http://matthijs.info/IMG_2012.jpg

Crop daaruit:
Afbeeldingslocatie: http://matthijs.info/IMG_2012crop.jpg
!!!CANON POWERSHOT A60.!!! dus.

Die crop hangt hier op 20x30 afgedrukt aan de muur en de kwaliteit is prima om te zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Niceness :9, btw heb de specs van de handleiding gescanned en de oude specs mee vervangen. Zaten teveel fouten in en deze is uitgebreider.

[ Voor 97% gewijzigd door FreeMen op 22-08-2004 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LOST is dan ook heel blij met zijn huidige toestel... de A60 inderdaad! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreeMen schreef op 22 augustus 2004 @ 19:51:
Klopt ja die heb ik ook gezien maar betwijfel ik ten zeerste. Diezelfde waardes worden ook in $ genoemd. Ik verwacht de winkelwaardes hier hier zoals jij beschrijft maar dan € 100 hoger per model en dat zou ook veel meer in de richting van de concurrentie liggen.
Pricewatch:
Panasonic Lumix DMC-FZ15 € 498,-
Panasonic Lumix DMC-FZ20 € 598,

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/62/top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Deze bedoel je :)
http://www.dpreview.com/news/0407/04072107panasonicfz15.asp
Alleen jammer dat ze aangeven dat dat de prijs is in de US in DOLLARS ipv EUR :'(

Wat ik wel weer fijn vind aan de FZ15 en FZ20 is de handmatige scherpstelling op de lens. Weet iemand welke digicams dat nog meer hebben?
Misshien wel een leuk alternatief voor mij die Panasonic's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Anoniem: 26457 schreef op 22 augustus 2004 @ 19:59:
[...]

Pricewatch:

Let wel dat dat een Belgische webwinkel is.

Maar €399 voor deze camera is niet duur vind ik. Qua prijs/prestatie.
Dagg schreef op 22 augustus 2004 @ 20:01:
[...]

Alleen jammer dat ze aangeven dat dat de prijs is in de US in DOLLARS ipv EUR :'(

Wat ik wel weer fijn vind aan de FZ15 en FZ20 is de handmatige scherpstelling op de lens. Weet iemand welke digicams dat nog meer hebben?
Misshien wel een leuk alternatief voor mij die Panasonic's
De Fuji FinePix S5000 heeft het.

[ Voor 42% gewijzigd door MJV op 22-08-2004 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Anoniem: 26457 schreef op 22 augustus 2004 @ 19:59:
[...]

Pricewatch:

Eerst zien dan geloven. Welgetelt 1 winkel heeft ze erop staan en ze zijn daar (nog) niet leverbaar. Er is altijd 1 winkel die er ver naar beneden uitspringt en als het er op aan komt hebben ze hem niet maar je zit wel op hun site! Zeg niet dat dat bij deze ook zo is, maar ben het vaak zat tegen gekomen met bv videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ik heb Memory Perfect zojuist een mailtje gestuurd met de vraag wanneer de de FZ3 kunnen gaan leveren.

Ik ben benieuwd.

Hij staat dus inmiddels al wel voor €398 op hun site

-edit-
Mailtje terug al!
Op dit moment totaal onbekend.

[ Voor 54% gewijzigd door MJV op 22-08-2004 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
m2, 2 lokale foto zaken hebben hem zaterdag nog niet in hun bestand en konden absoluut nog geen prijzen geven.

Overigens, ik zie geen op of aanmerkingen op de foto's. Of er is niks op of aan te merken of jullie zien ze niet :?

[ Voor 36% gewijzigd door FreeMen op 22-08-2004 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dagg schreef op 22 augustus 2004 @ 20:01:
[...]

Nee, die bedoel ik niet. Had het wel gezien, maar heb ze ook dus in euro's met dezefde getallen nog ergens gezien (behalve de pricewatch dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

FreeMen schreef op 22 augustus 2004 @ 20:13:
m2, 2 lokale foto zaken hebben hem zaterdag nog niet in hun bestand en konden absoluut nog geen prijzen geven.

Overigens, ik zie geen op of aanmerkingen op de foto's. Of er is niks op of aan te merken of jullie zien ze niet :?
Echte op of aanmerkingen op je foto's heb ik niet. Ze zijn niet echt speciaal. Ga door met fotograferen, dan krijg je vanzelf oog voor speciare compositie's etc.

@LOST: Zie boven.

[ Voor 5% gewijzigd door MJV op 22-08-2004 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
DutchBlood schreef op 22 augustus 2004 @ 20:17:
[...]

Echte op of aanmerkingen op je foto's heb ik niet. Ze zijn niet echt speciaal. Ga door met fotograferen, dan krijg je vanzelf oog voor speciare compositie's etc.

@LOST: Zie boven.
Het was ook niet de bedoeling dat jullie gingen reageren op WAT er op de foto's staat, maar over de kwaliteit. De z3 is bekritiseert om zijn ruis en ca en ik wil juist graag weten wat er mis is met de foto's van de fz3.

@Dutchblood,
dat bedoel ik nou. Geen 1 winkel heeft info erover. Het schijnt dat panasonic geen prijzen vrijgeeft en ook geen release data's. Het feit dat ik mijn camera heb wordt meer en meer een wonder (hopelijk heet dat wonder niet pre-release, maar dat lijkt met sterk met 6 verschillende talen handleidingen).

[ Voor 29% gewijzigd door FreeMen op 22-08-2004 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

FreeMen schreef op 22 augustus 2004 @ 20:21:
[...]

Het was ook niet de bedoeling dat jullie gingen reageren op WAT er op de foto's staat, maar over de kwaliteit. De z3 is bekritiseert om zijn ruis en ca en ik wil juist graag weten wat er mis is met de foto's van de fz3.
Ik vind de zoom absoluut verbluffend. Vooral die luchtballon. Ook de scherpte vind ik erg goed. Met mijn A60 + Teleconverter werden foto's die ik maakte met de 7.5x zoom van bijv. een luchtballon niet scherp.

Ook De macro met 12x zoom is indrukwekkend. Scherpte, en, macro's op full zoom vind ik erg knap/goed van de camera.

Bij de foto van de kaarsen zonder flits zie ik wel aardig wat ruis, maar waarschijnlijk is dit wel op te lossen door de ISO waarde vast te zitten op 50/80/100 en met een statiefje een foto te maken.

Over de flitser durf ik op basis van de foto van die cradle niks te zeggen, ik ben benieuwd tot hoeveel meter ie effectief is.

Ook ben ik benieuwd naar Purple fringing, dus paarse randjes naast donkere objecten t.o.v een lichte achtergrond. De Z2(twee ja) had hier namelijk aardig wat last van. Van de Z3 weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Iso 50 gaat niet lukken, iso 80 is het laagste (nog een nadeel(tje)). Wat betreft flitsbereik staat er een tabelletje:

AUTO: 30cm - 4,6m
ISO 80: 30cm - 2,0m
ISO 100: 30cm - 2,3m
ISO 200: 40cm - 3,2m
ISO 400: 60cm - 4,6m

Wat betreft eigen ervaring. Ik heb net een foto gemaakt van mijn kamer in nagenoeg complete duisternis. De afstand van de deuropening tot gemikte punt (monitor) is ong. 3 meter en eerlijkheidshalve gezegt kreeg hij hier geen focus, ook niet mbv hulplicht (lukt overigens wel prima als de monitor aan staat). Nu is dit vlgs mij ook wel erg ver en erg donker om nog te focussen in duisternis. Ondanks de out of focus heb ik toch de foto gemaakt waarbij de flits de gehele kamer bijzonder fel verlicht! Hij heeft iso150 genomen waarbij er hier wel ruis optreedt zij hit binnen een zeer acceptabel niveau voor de lichtomstandigheden.

NB ik upload hem niet, het is hier een enorme t*ringzooi }:O

[ Voor 5% gewijzigd door FreeMen op 22-08-2004 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Kan je in de P-modus de ISO niet vastzetten op 80?

Linkje van de Panasonic FZ3 en de Minolta Z3 naast elkaar op dpreview.com:
http://www.dpreview.com/r...minolta_dimagez3&show=all
Verschillen (Panasonic vs Minolta)
- 3 ipv. 4 MP
- Max shutter: 8 sec vs 15 (Klopt dat?)
- Macro focus range: 5cm vs. 1 cm (Klopt dat?)
- Laagste voor de FZ3 is ISO80, ISO50 voor de Minolta
- Geen manual white balance zo te zien. (Klopt dat?, ik lees namelijk iets anders op de panasonic site.)
- Geen optie voor een externe flitser
- Lagere resolutie voor filmpjes. 320x240 vs. 800x600
- 8MB geheugen kaart die erbij geleverd wordt ipv. 16MB
+ Far more pixels op het LCD. 114.000 vs. 78.000. LCD's zijn beide 1.5"
+ 4fps t.o.v 2.5fps in Continous mode.
+ Verdere flash range
+ Lensvatting zonder adapter
+ 2 of 10 sec. timer, Minolta heeft alleen 10.
± Grotere CCD
± Oplaadbare accu + lader vs. 4 batterijen.
± Panasonic is ong. 100g lichter.

Voor een flink aantal van de -punten moet je zelf bedenken of je die dingen belangrijk vind natuurlijk. Ik vind de shutter speed jammer, de macro focus range, en de witbalans...

Hoelang gaat trouwens een accu ongeveer mee, en hoelang duurt het laden?

Bij een aantal Duitse webwinkels kost ie €385 ong. http://www.idealo.de/prei...fersOfProduct/142023.html

[ Voor 125% gewijzigd door MJV op 23-08-2004 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
DutchBlood schreef op 23 augustus 2004 @ 10:57:
[...]
- Max shutter: 8 sec vs 15 (Klopt dat?)
- Macro focus range: 5cm vs. 1 cm (Klopt dat?)
- Laagste voor de FZ3 is ISO80, ISO50 voor de Minolta
[...]
- Lagere resolutie voor filmpjes. 320x240 vs. 800x600
[...]
+ Far more pixels op het LCD. 114.000 vs. 78.000. LCD's zijn beide 1.5"
[...]
+ Grotere CCD, in de regel betere kwaliteit.
[...]
+ 2 of 10 sec. timer, Minolta heeft alleen 10.
± Oplaadbare accu + lader vs. 4 batterijen.
± Panasonic is ong. 100g lichter.
[...]
Het verschil in shutter, macro en iso kloppen, dat van die filmpje zouk niet naar kijken voor je eindoordeel net zoals de grote van het lcd scherm, minolta heeft ook 2 sec timer en pluspunt accu is niet zo zeer een voordeel te noemen net zoals het gewicht.

De gevaarlijkste uitspraak die je maakt is wel dat een grotere ccd in de regel betere kwalitieit is. Kijk eens naar de duurdere modellen, die hebben ook zowat allemaal 1/2.5. Je moet kijken naar de combinatie van en niet naar bv ccd grote en aantal mpx.
De combo van (soort)lens, ccd, filters, enz is bepaalend voor de kwaliteit.

maar zoals je al zei:
DutchBlood schreef op 23 augustus 2004 @ 10:57:
[...]
Voor een flink aantal van de -punten moet je zelf bedenken of je die dingen belangrijk vind natuurlijk.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Dagg schreef op 23 augustus 2004 @ 12:40:
[...]

Het verschil in shutter, macro en iso kloppen, dat van die filmpje zouk niet naar kijken voor je eindoordeel net zoals de grote van het lcd scherm, minolta heeft ook 2 sec timer en pluspunt accu is niet zo zeer een voordeel te noemen net zoals het gewicht.

De gevaarlijkste uitspraak die je maakt is wel dat een grotere ccd in de regel betere kwalitieit is. Kijk eens naar de duurdere modellen, die hebben ook zowat allemaal 1/2.5. Je moet kijken naar de combinatie van en niet naar bv ccd grote en aantal mpx.
De combo van (soort)lens, ccd, filters, enz is bepaalend voor de kwaliteit.

maar zoals je al zei:

[...]
Heb mijn bericht wat aangepast.

En er staan ± tekens bij die accu en het gewicht hè.

Filmpjes zijn inderdaad niet belangrijk voor een fotocamera. Maar ik vond het toch de moeite waard om het weer te geven.

Die shutterspeed+macro vind ik jammer. ISO80 is zoals op de foto's te zien nog van uitstekende kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Klopt ja, maar heb je andere quote er niet voor niets bij gezet ;)

Maar de FZ10 kost EUR 749,00 heb ik gezien, terwijl de FZ15 EUR 499,00 wordt gegeven, ben benieuwd, de FZ15 is toch wel een optie.
En de FZ10 is hier nergens meer verkrijgbaar terwijl niemand de komst van de FZ15 weet te bevestigen, sommige wisten geen eens dat hij er aan zat te komen :?
Beetje vreemd, ze bevolen mij aan om iig de beurzen in de gaten te houden, dan zal hij waarschijnlijk wel geintroduseerd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 22:43
Dagg schreef op 23 augustus 2004 @ 13:06:
Klopt ja, maar heb je andere quote er niet voor niets bij gezet ;)

Maar de FZ10 kost EUR 749,00 heb ik gezien....
En de FZ10 is hier nergens meer verkrijgbaar...
FZ10 voor €537 en op voorraad. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119912

panasonic heeft helemaal geen grotere CCD chip :( . 1/3.2= 0.3125 inch= ongeveer 0,8 cm. Dimage z3 1/2.5=0,4 inch= 1 hele centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ik zie het ja, ben alleen vergeten bij mijn vorige post er bij te zetten dat het om het dorp waar ik woon :P
Maar dan nog wordt de FZ15 goedkoper aangegeven :9~

En wat die afmetingen betreft, je hoeft maar een dingetje verkeerd te zetten in je rekenmachine en de panasonic is groter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Dagg schreef op 23 augustus 2004 @ 13:25:
[...]

Maar dan nog wordt de FZ15 goedkoper aangegeven :9~
Is ook een mindere camera dan de FZ10 natuurlijk. Voor die €38 extra wist ik het wel. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
MartijnA3 schreef op 23 augustus 2004 @ 13:33:
[...]

Is ook een mindere camera dan de FZ10 natuurlijk. Voor die €38 extra wist ik het wel. :)
Weet je dat zeker, ik had de indruk van niet eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Wat bedoel je? Of de FZ10 beter is of niet?

Voor die €38 heb je 1MP meer en een groter LCD scherm, manuele focus (heeft de FZ3 niet als ik het goed heb) en de mogelijkheid tot het handmatig instellen van de witbalans.

Het enige waar de FZ3 beter in is is de burst mode. Het buffer kan max. 13 frames aan ipv 5, maar aangezien het geen DSLR is zal het object wat je fotografeert moeilijk te volgen zijn.

Correct me if I'm wrong. :)

PS: Kun je macro- en/of teleconverters gebruiken bij de FZ3?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

MartijnA3 schreef op 23 augustus 2004 @ 14:43:
Wat bedoel je? Of de FZ10 beter is of niet?

PS: Kun je macro- en/of teleconverters gebruiken bij de FZ3?
Er zit niet voor niks 55mm schroefdraad op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
DutchBlood schreef op 23 augustus 2004 @ 15:48:
[...]

Er zit niet voor niks 55mm schroefdraad op denk ik.
Kan ook alleen voor de zonnekap zijn, bij de FZ10 moet je eerst in het menu instellen of je een converter gebruikt. :)

Edit, zie net dat de zonnekap geen gebruik maakt van schroefdraad. Waar zie jij dan dat de FZ3 schroefdraad heeft? Zie dat zo gauw niet.

[ Voor 21% gewijzigd door MartijnA3 op 23-08-2004 15:56 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

MartijnA3 schreef op 23 augustus 2004 @ 15:54:
[...]

Kan ook alleen voor de zonnekap zijn, bij de FZ10 moet je eerst in het menu instellen of je een converter gebruikt. :)

Edit, zie net dat de zonnekap geen gebruik maakt van schroefdraad. Waar zie jij dan dat de FZ3 schroefdraad heeft? Zie dat zo gauw niet.
Ik maakte het op uit de Accessoires, een filter en een protector die er niet anders uit zien als een standaard filter. Met de types: DMW-LND55.

Op dpreview staat het ook in de specs:
Lens thread Yes
http://www.dpreview.com/r...onic/panasonic_dmcfz3.asp

[ Voor 14% gewijzigd door MJV op 23-08-2004 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Waarschijnlijk is het alleen voor filters dan. Want als je bij de FZ10 en FZ20 kijkt, zie je een apart stukje over conversion lenses en dat zie je niet bij de FZ3.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

MartijnA3 schreef op 23 augustus 2004 @ 16:10:
Waarschijnlijk is het alleen voor filters dan. Want als je bij de FZ10 en FZ20 kijkt, zie je een apart stukje over conversion lenses en dat zie je niet bij de FZ3.
Dan heeft Panasonic ze zo te zien niet nee.
Maar zijn er geen andere merken die 'universele' converters uitbrengen?

Nog een vraagje:
Ik heb her een macro +tele converter voor mijn A60, 52mm schroefdraad, kan ik die, met adapter, op de FZ3 gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
converter
De ZF3 heeft geen schroefdraad, het is een uitsparing voor de lenskap en de filters. Echter er zit een losse adaptor-ring bij die je er eerst op moet zetten en die heeft wel schroefdraad waarop je dus wel een converter kunt plaatsen (aldus de verkoper).

macro
Ik denk dat ze de 5cm aan de voorzichtige kant gehouden hebben want ik heb het net geprobeerd met een dode vlieg en die kreeg ik telkens direct in focus op ca 2 a 2,5cm. Ook 1 cm lukt, alleen dan gem 1 op de 5x en geeft hij aan dat hij out of focus is, maar het scherm is wel scherp (zie foto van 1cm hieronder).

foto van 2,5 cm http://members.home.nl/jb...macro%202,5cm,%20auto.JPG (9 uur 's avonds buiten, licht is niet al te best).
foto van 1 cm http://members.home.nl/jb...20macro%201cm,%20auto.jpg , behoorlijk wat ruis onderin waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik de lens heb laten rusten op de ondergrond.

witbalans
Je hebt keuze uit auto, maar ook uit diverse vooraf instellingen. Daarbij heb je ook nog de mogelijkheid de witbalans handmatig af te stellen door een wit vel waarna je hem ook nog eens extra kunt afstellen dmv rood en blauw afstelling.

geheugenkaart
Wat betreft het geheugenkaartje, dat is echt 16mb en geen 8mb zoals overal genoemd wordt.

filmresolutie
800x600 klinkt leuk, maar vlgs mij is dat zeker niet op 30fps, dat zou een geheugenkaart never trekken. Vlgs mij is 640x480 al bijna niet te doen op 30fps.

vergeten belangrijke pluspunten
+ lichtsterkte van 2.8 over gehele bereik vs 2.8-4.5 (hij maakt buiten nagenoeg
alle foto's standaard op iso80, vaak ook bij volle zoom)
+ AF hulplicht
+ TIFF opslag
+ Focus op 30cm vs 50cm
+ Sluitertijd 1/2000 vs 1/1000
? Real time histogram (weet niet of z3 die ook heeft)

En wellicht minder ruis. Tenminste voor wat ik tot nu toe gezien heb.

prijs
Wat betreft de prijzen blijft het speculeren. Ik vermoed zelf dat de prijzen wel wat hoger liggen dan de hierboven genoemde. Ik kan me niet voorstellen dat de FZ20 goedkoper wordt dan de FZ10 (normale prijs). Tevens lijkt me € 499 voor de FZ15 ook wel aan de lage kant.

De normale winkelprijs van de Z3 ligt rond de €599. De directe concurrent van panasonic wordt daarvoor de FZ15 (mogelijk FZ20, maar die schaal ik toch hoger in). Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je het topmodel van de FZ reeks voor dezelfde prijs zou kunnen krijgen als de Z3.

Persoonlijk schat ik de prijzen van de FZ3 op € 499, FZ15 op €599 en FZ20 op €699. Dit zou veel meer in lijn met de concurrentie zitten (al is de FZ3 dan nog €100 goedkoper dan de Canon S1 IS)

[ Voor 102% gewijzigd door FreeMen op 23-08-2004 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreeMen schreef op 23 augustus 2004 @ 19:12:
Tevens lijkt me € 499 voor de FZ15 ook wel aan de lage kant.
...maar het zou wel heel mooi en aantrekkelijk zijn... :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
[...]
Wat betreft de prijzen blijft het speculeren. Ik vermoed zelf dat de prijzen wel wat hoger liggen dan de hierboven genoemde. Ik kan me niet voorstellen dat de FZ20 goedkoper wordt dan de FZ10 (normale prijs). Tevens lijkt me € 499 voor de FZ15 ook wel aan de lage kant.
[...]
Dat zei ik al, dat kan nooit dat hij goedkoper is dan de FZ10, maar we zullen zien, zal iig leuk zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

witbalans
Je hebt keuze uit auto, maar ook uit diverse vooraf instellingen. Daarbij heb je ook nog de mogelijkheid de witbalans handmatig af te stellen door een wit vel waarna je hem ook nog eens extra kunt afstellen dmv rood en blauw afstelling.

vergeten belangrijke pluspunten
+ lichtsterkte van 2.8 over gehele bereik vs 2.8-4.5 (hij maakt buiten nagenoeg
alle foto's standaard op iso80, vaak ook bij volle zoom)
+ Focus op 30cm vs 50cm
? Real time histogram (weet niet of z3 die ook heeft)

En wellicht minder ruis. Tenminste voor wat ik tot nu toe gezien heb.

prijs

De normale winkelprijs van de Z3 ligt rond de €599. De directe concurrent van panasonic wordt daarvoor de FZ15 (mogelijk FZ20, maar die schaal ik toch hoger in). Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je het topmodel van de FZ reeks voor dezelfde prijs zou kunnen krijgen als de Z3.

Persoonlijk schat ik de prijzen van de FZ3 op € 499, FZ15 op €599 en FZ20 op €699. Dit zou veel meer in lijn met de concurrentie zitten (al is de FZ3 dan nog €100 goedkoper dan de Canon S1 IS)
Die witbalans is iig mooi.

De Z3 heeft volgens mij wel realtime histogram informatie.

Een groot pluspunt van de Panasonic is inderdaad de lens. Leica is naar ik weet erg goede kwaliteit. En de constante F2.8 is natuurlijk erg mooi.

De + voor de normal focus range gaat niet op, even de macro modus inschakelen en je kunt wel vanaf bijv. 30 cm focussen met de Z3.

In de pricewatch is te zien dat de Z3 bij veel Nederlandse webwinkels €430 kost. De FZ3 zal denk ik via internet dus wel goedkoper dan €499 zijn denk ik.

Ik denk dat je met de prijs van de Z3(€599) erg hoog zit. Bij een foto speciaalzaak als Camex kost ie €479.

Op dit moment neig ik naar de Z3 op de volgende punten:
- 15 sec shutterspeed.
- Mogelijkheid tot 50 ISO
- 1 mp meer.

Alhoewel ik nog erg twijfel, ondermeer door de goede kwaliteit en degelijkheid van de FZ3.

[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 23-08-2004 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
DutchBlood schreef op 23 augustus 2004 @ 23:35:
[...]

De + voor de normal focus range gaat niet op, even de macro modus inschakelen en je kunt wel vanaf bijv. 30 cm focussen met de Z3.

In de pricewatch is te zien dat de Z3 bij veel Nederlandse webwinkels €430 kost. De FZ3 zal denk ik via internet dus wel goedkoper dan €499 zijn denk ik.

Ik denk dat je met de prijs van de Z3(€599) erg hoog zit. Bij een foto speciaalzaak als Camex kost ie €479.

Op dit moment neig ik naar de Z3 op de volgende punten:
- 15 sec shutterspeed.
- Mogelijkheid tot 50 ISO
- 1 mp meer.

Alhoewel ik nog erg twijfel, ondermeer door de goede kwaliteit en degelijkheid van de FZ3.
Focus, heb je gelijk in, niet eens aan gedacht |:( , maar de zf3 focussed ten alle tijden op 2-2,5cm waardoor het verschil mi niet zo groot meer is.

Wat betreft de prijs vergelijk ik liever met "normale" winkels. Dixons bv. verkoopt de z3 voor € 599 en ik heb deze prijs vaker gezien in "normale" winkels. Uiteraard zijn er altijd winkels die camera's voor een lagere prijs (aanbieding?!) hebben liggen, maar dat geldt voor beide camera's.
Webwinkels hebben idd andere prijzen maar die zijn moeilijk te vergelijken want daar zie je de meest vreemde prijzen. Via internet zal de ZF3 ongetwijfeld voor rond de € 400 te vinden zijn. De prijzen in duitsland liggen nl ca 10% hoger in de winkel dan bij ons op het web en dat klopt dan precies voor zowel de zf3 (Duitsland € 445, web € 398) als de z3 (Duitsland € 455, bij ons op web € 385). Deze 10% heb ik er overigens graag voor over om in een winkel te kopen zodat ik ten alle tijden terug kan als er iets is zonder hem op te hoeven sturen.

Pluspunt van de z3 is zeker de 1mp meer, maar als je de plaatjes naast elkaar ziet begin je echt te twijfelen. Ik heb 2 identieke foto's naast elkaar gezien (weliswaar beide iso 100) en de z3 had echt meer ruis en was veel minder levend (donkerder) en gedetailleerd. Iso 50 zou de ruis wat verder kunnen verminderen bij de z3, maar mi komt dit dan weer niet ten goede van de helderheid en detail.

Wat overigens zeker een pluspunt is voor de minolta is de manual focus. Bij bijv. een spin op de voorgrond van een haag is het moeilijk focussen op de spin. Hij pakt eerder de haag. Het lukt wel, maar je moet dan wel iets van hoek veranderen.

Mijn advies, wacht zeker nog even totdat de ZF3 in de winkels ligt en doe hetzelfde als ik. Maak met beide camera's een foto en vergelijk ze. Dit heeft voor mij absoluut de doorslag gegeven.

[ Voor 25% gewijzigd door FreeMen op 24-08-2004 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Dixons is een erg dure winkel. Maar als je alle prijzen van Dixons pakt kun je natuurlijk wel vergelijken.

Ik twijfel ook nog door de snelheid van de AF/shutterlag. Ik wil een cam met snelle AF, om snelbewegende beestjes te fotograferen. Als de FZ3 in de winkels ligt ga ik denk ik daar even kijken hoe snel de AF is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
DutchBlood schreef op 24 augustus 2004 @ 17:02:
Ik twijfel ook nog door de snelheid van de AF/shutterlag. Ik wil een cam met snelle AF, om snelbewegende beestjes te fotograferen. Als de FZ3 in de winkels ligt ga ik denk ik daar even kijken hoe snel de AF is.
Tsja, dat kan ik je moeilijk zeggen. Ik heb geen mogelijkheid om dat te meten en staat ook nergens vermeld. Daarbij weet ik ook niet hoe snel "snel" is. Eigen ondervinding is dan idd het beste.

• Jelle Steenbergen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 10:17
Inmiddels staat de FZ3 ook op de site van Verkoop.net. Voor 410€ en hij is bij hun in bestelling en nog niet leverbaar.
http://www.verkoop.net/in...a679376&keyword=panasonic

• Dagg
Daar is de FZ20 bijna even duur als de FZ10, jammer alleen dat de FZ15 er niet bij staat.
Alleen wel jammer dat de laagste iso 80 is maar goed, daar moet je dan maar mee leven.

[ Voor 34% gewijzigd door Dagg op 26-08-2004 12:31 ]

• FreeMen
Dagg schreef op 26 augustus 2004 @ 12:30:
Daar is de FZ20 bijna even duur als de FZ10, jammer alleen dat de FZ15 er niet bij staat.
Alleen wel jammer dat de laagste iso 80 is maar goed, daar moet je dan maar mee leven.
ISO 80 icm met de Leica lens is een behoorlijk aangenaam leven hoor :+

Dagg schreef op 26 augustus 2004 @ 12:30:
jammer alleen dat de FZ15 er niet bij staat.
FZ15 is eigenlijk niet voor de Europese maar Amerikaanse markt. Via-via zal er echter wel aan te komen zijn... maar jammer is het wel. IMO juist een mooi "tussenmaatje".

pricewatch staat ie voor €498.-
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ15 (4MP, 12x zoom, 36-432mm, f/2.8)
Deze prijzen heb ik dus (eindelijk gevonden !) bij dezelfde shop gezien:
http://www.geheugenkaart.be/nederlands/begin.htm ...

FZ15 heeft trouwens laagste ISO van 64

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 26457 op 26-08-2004 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120135

Nu snap ik er helemaal niks meer van, de FZ10 is duurder dan de FZ15. Terwijl mij de FZ15 beter lijkt. (FZ10 heeft alleen een hotshoe extra, wat voor mij persoonlijk niks uitmaakt) Was eerst van plan de FZ10 te kopen, maar de FZ15 lijkt me fijner, bijv al de body van de FZ20 dus beter vast te houden)

Kan iemand mij uit de knoop halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Die prijzen zijn als je het mij vraagt allemaal "nep" en lokkertjes om op de site te kijken. Geen van deze "aanbieders" kan de camera leveren en panasonic zelf heeft geen prijzen vrijgegeven. M.i. zijn al deze genoemde prijzen speculatief, de tijd zal het leren. Wat je zegt mtb de prijzen van de fz10 fz15 geldt nl ook voor de fz1 vs fz3. Fz1 op internet € 435 vs FZ3 €398...

De normale winkelprijzen zullen mi liggen op € 499 (fz3). €599 (fz15 als ie al hier komt) en € 699 (fz20).

[ Voor 11% gewijzigd door FreeMen op 27-08-2004 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120135 schreef op 27 augustus 2004 @ 13:27:
[...lapje tekst...]
Kan iemand mij uit de knoop halen :P
Je ziet het toch wel eens vaker, dat nieuwere modellen (digicam, tv, printer...etc noem maar op) goedkoper zijn dan hun voorgangers.

De nieuwe serie is goedkoper in productie geworden, en krijgt zijn prijs hier ook naar. De "oudere" modellen waren duurder destijds om te produceren en moeten dan ook een bepaalde marge halen om nog iets op te brengen tov hun kostprijs en kunnen/mogen boekhoud-technisch niet veel verder in prijs zakken (simpel gezegd)... de oude voorraad kan dus op die manier duurder (of met slechts een klein verschil) in prijs uitvallen dan de nieuwe lichting.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 26457 op 27-08-2004 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreeMen schreef op 27 augustus 2004 @ 14:02:
Die prijzen zijn als je het mij vraagt allemaal "nep" en lokkertjes om op de site te kijken.
@ FreeMan:
:? ...je hebt zelf toch ook de FZ3 voor even boven de 400 euro gekocht ? Dus zo "nep / lokkertjes" zijn die prijzen dan toch niet ... ?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 26457 op 27-08-2004 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Anoniem: 26457 schreef op 27 augustus 2004 @ 14:11:
[...]

@ FreeMan:
:? ...je hebt zelf toch ook de FZ3 voor even boven de 400 euro gekocht ? Dus zo "nep / lokkertjes" zijn die prijzen dan toch niet ... ?
Wellicht niet, maar in duitsland liggen de prijzen behoorlijk anders dan in nl. Wat betreft de € 399 zou het kunnen via internet, maar panasonic heeft geen prijzen vrijgegeven en hij staat maar bij 1 aanbieder (notabene belgie) die hem niet kan leveren.

Zowieso kun je mi internetprijzen niet hanteren als "de prijs". De prijs is voor mij de prijs die je in een winkel betaald en geen 1 winkel (heel Nijmegen bv) kan een prijs geven omdat ze die niet hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door FreeMen op 27-08-2004 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreeMen schreef op 27 augustus 2004 @ 14:18:
[...]
Zowieso kun je mi internetprijzen niet hanteren als "de prijs". De prijs is voor mij de prijs die je in een winkel betaald[...]
Juist... Wel dat zou een apparte discussie kunnen worden, aangezien ik vind dat de tegenwoordige internetprijzen prima als richtlijn gehanteerd kunnen worden, temeer ook dat er bij "internetwinkels" regelmatig de producten ook afgehaald kunnen worden.
De pricewatch, die toch ook vaak als referentie dient voor de aanschaf van spullen voor de tweakers, gebruikt toch ook (o.a.) de prijzen van internetwinkels...
Maar zoals gezegd, dit zou een apart topic kunnen worden over internet, prijzen en winkels.... dus on -topic maar weer ? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 26457 op 27-08-2004 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Anoniem: 120135 schreef op 27 augustus 2004 @ 13:27:
Nu snap ik er helemaal niks meer van, de FZ10 is duurder dan de FZ15. Terwijl mij de FZ15 beter lijkt.
Zoals al eerder gezegd, de FZ15 zal alleen in de USA uitkomen:
The DMC-FZ15 will be available only in the US

Maar misschien gaan winkels hier in NL dat ding wel weer importeren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Ik zou niet een import willen hebben. Heb al diverse mensen gehoord die iets hebben met een import artikel en hier totaal geen support krijgen. Met een camera die enkel in Amerika wordt geleverd neem je wel een risico als er iets stuk gaat.

@lost
Je hebt idd wel een deel gelijk. Probleem is dat internetwinkels vaak producten prijzen die ze helemaal niet kunnen leveren. Als je in een winkel een camera koopt en je krijgt een prijs dan kunnen ze hem in 99% vd gevallen ook leveren en ook voor die prijs. Op internet valt het nog te bezien of bij de goedkoopste aanbieder het betreffende product ook daadwerkelijk (voor die prijs) te krijgen is.

[ Voor 49% gewijzigd door FreeMen op 27-08-2004 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Waarom zou de FZ15 dan alleen maar in The US uitgebracht worden, marketing truuk :P van Panasonic in America ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Niet online
Weet iemand of er op de Panasonic FZ3 een eye-cup kan? of moet er dan (Zoals ik op google tegen kwam) een eye-cup van bijvoorbeeld Nikon op zoals bij de FZ10 gedaan was?
(de post was hier op het forum, enkel door google niet vindbaar. Ergens in het FZ10 topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07-2023

kauffmann

Dutch Power Chicken

Heb eventjes gemailed naar Panasonic om te vragen of de FZ15 gaat echt niet gaat komen hier. Zie mail hieronder. Jammer, jammer, jammmer :'(
Geachte heer Kauffmann,

Helaas gaan wij de DMC-FZ15 niet voeren in Nederland, De DMC-FZ20 wordt begin Oktober in Nederland verwacht.
Wij hebben ook opgemerkt dat de handleiding niet goed vertaald is, helaas hebben wij dit niet in eigen hand, echter is hier melding van gemaakt.
Hopelijk zijn in het vervolg de handleidingen van betere kwaliteit.

Met vriendelijke groet,

Menion Heutink
assistant info-centre
Haagtechno bv

www.panasonic.nl

De informatie opgenomen in dit bericht kan vertrouwelijk zijn en is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien u dit bericht onterecht ontvangt, wordt u verzocht de inhoud niet te gebruiken en de afzender direct te informeren door het bericht te retourneren.

The information contained in this message may be confidential and is intended to be exclusively for the addressee. Should you receive this message unintentionally, please do not use the contents herein and notify the sender immediately by return e-mail.

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: -----------------------
Verzonden: maandag 30 augustus 2004 7:58
Aan: Einfo-centre
Onderwerp: Vraag/opmerking via www.panasonic.nl: Lumix DMC-FZ15 / DMC-FZ20

Bedrijfsnaam: -
Telefoonnummer: -

---------------------------------------------------------------------------
Hallo,
Graag zou ik vernemen of het klopt dat de DMC-FZ15 helemaal niet naar Europa gaat komen. De reden dat ik geïnteresseerd ben in de FZ15 is dat ik vermoed dat 4 Megapixel op dezelfde CCD grootte als de FZ20 wellicht (nog) minder ruis op zal leveren. In ieder geval zie ik dat de laagste ISO gevoeligheid van de FZ15 lager is (64) dan de FZ20 (80). En de extra featuers als de hot-shoe en de opname van bewegende beelden op de FZ20 heb ik niet nodig.
Tevens ben ik benieuwd wanneer de FZ20 (en eventueel dus de FZ15) beschikbaar gaat komen in Nederland.
Als laatste wil ik opmerken dat ik momenteel in bezit ben van de FZ10 (hulde, prachtige camera!) en dat ik me iets verbaasd heb over de vertaling in de handleiding. "Noise" wordt bijvoorbeeld vertaald met "lawaai" in plaats van "ruis". En er wordt beweerd dat het verkleinen van een lensopening een zachtere achtergrond geeft. Dat laatste is natuurlijk onjuist. Enige doorlezen leert dan wel hoe het bedoeld wordt, maar toch... Wellicht dat er aan de nederlands vertaling van de handleiding van de FZ20 (en hopelijk ook FZ15) meer aandacht geschonken kan worden?

Met vriendelijke groet,
Arend-Jan Kauffmann.
.
Uiteraard ook even naar geheugenkaart.be gemailed of hun echt wel die FZ15 gaan leveren. Moet nog antwoord terug krijgen.

Het stenen tijdperk is niet geëindigd wegens een gebrek aan steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

... en dus begin oktober in plaats van het gehoopte begin september... das wel jammer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

geheugenkaart.be gaf niet echt snel antwoord, dus ik heb ze maar even gebeld. :+

Wat blijkt? Ze krijgen op 13 september 25 zwarte FZ20's binnen :Y) maarrrr..... dat zijn versies inclusief 1 GB SD-Card, tas en batterij en die sets gaan € 750,-- kosten. |:( Dat is basisprijs + de accessoires. Panasonic (en anderen) schijnen eerst de koppelverkoop te doen en pas in november verwacht men "kale" versies. ;(

De FZ15 is alleen voor de Amerikanen, oh nee, voor Zuid-Afrikanen, oh nee meneer voor Latijns Amerika en alleen militairen van Soesterberg en zo kunnen ze bestellen dus die hebben we maar die moet nog wel komen 8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 09:35
Wie kan er Japans lezen/vertalen? :)

review gevonden met veel pics..

Ik vind de foto's daar zwaar tegenvallen qua scherpte, had er meer van verwacht... :'(
Hopelijk dat die gast gewoon niet met z'n camera kan omgaan?

Systeem Specs

... anders maar de FZ15....

En voor de vertaling werkt babelfish .... ;) http://babelfish.altavista.com/

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 26457 op 02-09-2004 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kauffmann schreef op 31 augustus 2004 @ 17:04:
geheugenkaart.be gaf niet echt snel antwoord, dus ik heb ze maar even gebeld. :+

Wat blijkt? Ze krijgen op 13 september 25 zwarte FZ20's binnen :Y) maarrrr..... dat zijn versies inclusief 1 GB SD-Card, tas en batterij en die sets gaan € 750,-- kosten. |:( Dat is basisprijs + de accessoires. Panasonic (en anderen) schijnen eerst de koppelverkoop te doen en pas in november verwacht men "kale" versies. ;(

De FZ15 is alleen voor de Amerikanen, oh nee, voor Zuid-Afrikanen, oh nee meneer voor Latijns Amerika en alleen militairen van Soesterberg en zo kunnen ze bestellen dus die hebben we maar die moet nog wel komen 8)7 :X
Ze (www.geheugenkaart.be) geven nu op de site aan dat de FZ15 direct uit voorraad leverbaar is.... Was dit al zo of is dit pas sinds kort ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann

kauffmann

Dutch Power Chicken

Anoniem: 26457 schreef op 07 september 2004 @ 09:35:
[...]

Ze (www.geheugenkaart.be) geven nu op de site aan dat de FZ15 direct uit voorraad leverbaar is.... Was dit al zo of is dit pas sinds kort ?
Ja, dat was al zo. Als je de produktinformatie bekijkt staat er onderaan "Geen stock op dit moment". Als je "In karretje" aanklikt staat er "Verwachte leveringstijd: Direkt uit vooraad ". 8)7

De site geeft in ieder geval niet de indruk dat het de actuele voorraadstand dynamisch toont. Bellen is het beste.

• FreeMen
Zoals gewoonlijk mag europa weer een "paar" euries meer betalen :(

Street price
• US: $399 * 0,80 = € 320
• UK: £350 * 1,47 = € 515

Maaaaar....hij komt wel ERG goed uit de test als ik het zo lees. De paar minpuntjes gaan bijna allemaal om foto's bij extreme situaties. Hij wint het van de Canon PowerShot S1 IS (3.2 MP, 10x zoom), Fuji FinePix S5000 Zoom (3.1 MP, 10x zoom) en de Konica Minolta DiMAGE Z2 (4 MP, 10x zoom). Lijkt me toch niet echt slecht _/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door FreeMen op 15-09-2004 13:10 ]

Anoniem: 41851

Jammer van de macrostand.

Er kan niets worden ingesteld betreffende sluitertijd en diafragma zo te zien. (Of heb ik dat verkeerd begrepen?) Dat maakt de camera voor mensen die graag eens een macrootje schieten jammer genoeg bijna onbruikbaar. Daarintegen schijnt de IS van dit beestje wel geweldig te zijn, dus als je geen macrofan bent....

• FreeMen
Anoniem: 41851 schreef op 15 september 2004 @ 13:16:
Jammer van de macrostand.

Er kan niets worden ingesteld betreffende sluitertijd en diafragma zo te zien. (Of heb ik dat verkeerd begrepen?) Dat maakt de camera voor mensen die graag eens een macrootje schieten jammer genoeg bijna onbruikbaar. Daarintegen schijnt de IS van dit beestje wel geweldig te zijn, dus als je geen macrofan bent....
Straks eens even testen. Heb dat eigenlijk niet echt gemerkt, waarschijnlijk omdat al mijn macro's in auto zijn geschoten. Het lijkt met overigens wel een beetje kort door de bocht om te suggereren dat je zonder handmatige instellingen geen goede macro foto's zou kunnen maken.

Wat evt. wel kan is de "non-macro" stand gebruiken om een macro foto te maken. Heb dat paar x gedaan en eerlijk gezegt zie ik het verschil niet. Hij focussed ook gewoon :?

[ Voor 12% gewijzigd door FreeMen op 15-09-2004 13:22 ]

Anoniem: 41851 schreef op 15 september 2004 @ 13:16:
Er kan niets worden ingesteld betreffende sluitertijd en diafragma zo te zien. (Of heb ik dat verkeerd begrepen?)
Klopt dit ? Misschien kan Freeman deze vraag even oplossen voor de nieuwschierigen onder ons :)

Anoniem: 26457 schreef op 15 september 2004 @ 13:33:
Klopt dit ? Misschien kan Freeman deze vraag even oplossen voor de nieuwschierigen onder ons :)
Van DPReview.com:
Note that macro has its own mode - you cannot change exposure (save for AE compensation) when shooting macro.
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicFZ3/images/fz3_modedial.jpg

Je kunt dus alleen AE (-2 t/m +2 EV) aanpassen, niet specifiek de sluitertijd en het diafragma.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 15-09-2004 14:12 ]

• FreeMen
Net even getest (30 min. pauze op werk is genoeg :p).

Inderdaad kun je in de macro modus geen sluitertijd of diafragma instellen. Het werkt ip identiek aan de P-modus (automatische mode). :'(

Maaaar, wat echter wel lukt is op dezelfde afstand als je de macro modus zou gebruiken gewoon de A (aperature) modus of de S (sluitertijd modus) gebruiken. De camera focussed gewoon hetzelfde als in macro modus. Beide kan uiteraard ook in M (manueel) modus.

Enig probleem wat hier ontstaat is bij de A-modus dat bij een hoog F getal hij een lage sluitertijd kiest wat bij weinig licht kan resulteren in een onscherper beeld bij beweging. Bij de S-modus resulteert dab een lagere sluitertijd in een onderbelichting bij weinig licht. Dit is echter mi niet anders dan wanneer je wel de sluitertijd en diafragma zou kunnen instellen in de macro modus. Correct me if i'm wrong.

Saillant detail -> in P modus (automatisch) focussed de camera dus niet op dezelfde afstand als in Macro, A of S modus 8)7

Indien gewenst zal ik de foto's die ik genomen heb vanavond online erbij kunnen zetten. Foto's zijn wel binnen genomen bij matig licht zonder flits.

[ Voor 18% gewijzigd door FreeMen op 15-09-2004 14:54 ]

FreeMen schreef op 15 september 2004 @ 14:47:
Inderdaad kun je in de macro modus geen sluitertijd of diafragma instellen. Het werkt ip identiek aan de P-modus (automatische mode). :'(
Anoniem: 41851 schreef op 15 september 2004 @ 14:11:
Je kunt dus alleen AE (-2 t/m +2 EV) aanpassen, niet specifiek de sluitertijd en het diafragma.
Het ging mij niet meer om de macrostand maar om de "algemene" programma's bij het foto's maken mbt de handmatige diafragma en sluitertijd.... of je dit dan dus wel handmatig kan instellen.

Ow, dat kan gewoon. De instellingsbeperking schijnt alleen voor de macrostand te gelden. :)

• FreeMen
Anoniem: 26457 schreef op 15 september 2004 @ 15:10:
[...]

[...]

Het ging mij niet meer om de macrostand maar om de "algemene" programma's bij het foto's maken mbt de handmatige diafragma en sluitertijd.... of je dit dan dus wel handmatig kan instellen.
Dat kan "uiteraard" wel. Mijn replay was ook gericht aan Firepower.

Verkort de mogelijkheden:

Hartje modus = zeer simple modus, auto sluitertijd en diafragma (+ beperkte overige instel mogelijkheden en max 1600x1200)

P-Modus = automatische modus, auto sluitertijd en diafragma (+ alle overige instelmogelijkheden)

A-Modus = diafragma modus, handmatige diafragma (f2.8 - f8.0 voor 1x tot 12x zoom) automatische sluitertijd (verder alle overige instelmogelijkheden)

S-Modus = sluitertijd modus, auto diafragma, handmatige sluitertijd (1/2000 tot 8 sec) (+ alle overige instelmogelijkheden)

M-Modus = handmatige modus, handmatige diafragma + handmatige sluitertijd (+ alle overige instelmogelijkheden)

Macro modus = gelijk aan P-modus

Hopelijk beantwoord dit je vraag.

[ Voor 10% gewijzigd door FreeMen op 15-09-2004 16:24 ]

FreeMen schreef op 15 september 2004 @ 16:22:
[...]
Verkort de mogelijkheden:
[...lapje met verhelderende tekst...]
Hopelijk beantwoord dit je vraag.
...vraag beantwoord ;) _/-\o_

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:11
Erg indrukwekkend, vooral de fotos van de TS. Ik twijfel zoals veel mensen tussen een aantal camera's:
- Canon Powershot S1
- KM Dimage Z3
- Fuji Finepix S5500
- Panasonic FZ3

Ze hebben natuurlijk allemaal hun nadelen, Z3 levert brakke jpeg's, Fuji geen Image Stabilizer. Dus het gaat momenteel tussen de Canon en de Panasonic.
Nu vind ik dat de Panasonic (verreweg) de beste plaatjes produceert. Maar hij heeft een accu! Dat is toch ontzettend onhandig? Of zie ik dat verkeerd?

Edit:
En de Canon heeft natuurlijk de video-mode... Het is dan wel geen videocamera, maar toch...

[ Voor 11% gewijzigd door DRAFTER86 op 15-09-2004 18:06 ]

• FreeMen
Tsja...accu of batterijen is mi kwestie van smaak. Ik ga voor accu omdat het aanzienlijk lichter is.

Je kunt ca 150 tot 200 foto's maken met 1 accu (panasonic claimt ca 250, maar geloof me dat haal je niet). Mocht dat niet genoeg zijn voor 1 dag foto's maken (vanuitgaande dat je hem 's avonds aan de oplader gooit) dan zul je idd een dure 2e accu moeten kopen.

Maar ja, als je een camera met batt. koopt ben je al direct "verplicht" een dure lader met dure batt. te kopen. Dit kost ong. ook € 40. Een accu zit er altijd bij en voor een paar euro meer heb je een 2e accu.

Enne, videomode bij de canon....je bedoelt? Belangrijke feature van de canon lijkt me de manual focus...dit ontbeert de fz3 helaas :(

[ Voor 26% gewijzigd door FreeMen op 15-09-2004 21:38 ]

In duitsland toch al voor 376 euro ...

http://www.pluspark.de/cg...f=NR&c=2022039&t=temartic

• FreeMen
Das nie duur, zeg maar gerust helemaal niet duur. Hier kost hij op internet al tussen de 398 en 457
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ3 (3MP, 12x zoom, 35-420mm, f/2.8-8.0)

Naja...ik heb eur 445 betaald...verschil is te behappen (early adaptors betalen eenmaal wat meer ;) )

Anoniem: 12199

Ik had hem denk ik als eerste en voor het laagste bedrag :*) :*)

Maar de Camera bevalt me uitstekend, hij is nu sinds 2 weken vanuit voorraad leverbaar via de Importeur van Panasonic Nederland.

Echter dien je hem wel via een dealer te kopen.

Anoniem: 12199 schreef op 16 september 2004 @ 16:05:
Ik had hem denk ik als eerste en voor het laagste bedrag :*) :*)

Maar de Camera bevalt me uitstekend, hij is nu sinds 2 weken vanuit voorraad leverbaar via de Importeur van Panasonic Nederland.

Echter dien je hem wel via een dealer te kopen.
... en hebben de mede-tweakers daar ook nog wat aan ;) ?
Waar kunnen die, en voor welke prijs, het apparaat halen ? (... en waar heb jij hem voor binnen gehengeld ?)

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:11
FreeMen schreef op 15 september 2004 @ 21:36:
Enne, videomode bij de canon....je bedoelt? Belangrijke feature van de canon lijkt me de manual focus...dit ontbeert de fz3 helaas :(
Ik bedoel dat de Panasonic niet kan zoomen tijdens het filmen, en een lagere resolutie heeft. Manual focus is inderdaad een belangrijke plus voor de Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12199

Anoniem: 26457 schreef op 16 september 2004 @ 17:53:
[...]

... en hebben de mede-tweakers daar ook nog wat aan ;) ?
Waar kunnen die, en voor welke prijs, het apparaat halen ? (... en waar heb jij hem voor binnen gehengeld ?)
Ik werk zelf voor de Importeur van Panasonic in Nederland dus heb hem zelf bij mezelf binnengehengeld ;)
Pagina: 1 2 3 Laatste