Ruik ik hier het begin van een inkoopactie?Anoniem: 12199 schreef op 17 september 2004 @ 15:47:
[...]
Ik werk zelf voor de Importeur van Panasonic in Nederland dus heb hem zelf bij mezelf binnengehengeld
Altijd mensen die het beter hebbenAnoniem: 12199 schreef op 17 september 2004 @ 15:47:
[...]
Ik werk zelf voor de Importeur van Panasonic in Nederland dus heb hem zelf bij mezelf binnengehengeld
Ok, volgens mij kom ik steeds dichter bij een beslissing, ik ben dus opzoek naar een camera met >10x zoom en twijfel tussen de Canon S1 en de Panasonic FZ3.
Voordelen van de Canon:
- Zoomen tijdens filmpjes, hogere resolutie filmpjes
- Manuele focus
- Panaroma-modus
- Max sluitertijd van 15 sec tov 8 sec bij de FZ3 (weet niet of dit zoveel uitmaakt)
Tot zover volgens mij, dan nu de sterke punten van de FZ3
- Meer zoom, 10x tov 12x
- Betere autofocus, sneller (althans, dat lees ik op het internet) en ook beter in het donker
- Voor zover ik kan beoordelen een betere lens, een diafragma-bereik van F2.8 - F8.0 over het gehele zoom bereik. Verder is iedere reviewer razend enthousiast over de lens...
- Voor zover ik het kan zien aan fotos die op het internet staan produceert de FZ3 de betere plaatjes, minder paarse randen bij hoge contrasten (CA, toch?) en gewoon scherper.
Voor het vergelijken van de cameras zou ik het liefste beide camera's gewoon proberen, maar ik ben bang dat maar weinig winkels dit doen...
Maar zoals het er nu voorstaat wordt het toch de FZ3... (als die verkrijgbaar is natuurlijk
)
Voordelen van de Canon:
- Zoomen tijdens filmpjes, hogere resolutie filmpjes
- Manuele focus
- Panaroma-modus
- Max sluitertijd van 15 sec tov 8 sec bij de FZ3 (weet niet of dit zoveel uitmaakt)
Tot zover volgens mij, dan nu de sterke punten van de FZ3
- Meer zoom, 10x tov 12x
- Betere autofocus, sneller (althans, dat lees ik op het internet) en ook beter in het donker
- Voor zover ik kan beoordelen een betere lens, een diafragma-bereik van F2.8 - F8.0 over het gehele zoom bereik. Verder is iedere reviewer razend enthousiast over de lens...
- Voor zover ik het kan zien aan fotos die op het internet staan produceert de FZ3 de betere plaatjes, minder paarse randen bij hoge contrasten (CA, toch?) en gewoon scherper.
Voor het vergelijken van de cameras zou ik het liefste beide camera's gewoon proberen, maar ik ben bang dat maar weinig winkels dit doen...
Maar zoals het er nu voorstaat wordt het toch de FZ3... (als die verkrijgbaar is natuurlijk
Verwacht van de Manual focus op de S1 niet teveel hoor...
Ik vind hm erg omslachtig werken, vooral omdat je het knopje continu in moet houden om een afstand te kiezen, niet echt makkelijk imo
In de FZ3 heb ik me nooit echt verdiept, maar veel succes met kiezen!
Ik vind hm erg omslachtig werken, vooral omdat je het knopje continu in moet houden om een afstand te kiezen, niet echt makkelijk imo
In de FZ3 heb ik me nooit echt verdiept, maar veel succes met kiezen!
@DRAFTER, gewoon vragen in de winkel of je ze beide kunt testen. Er is heus wel een winkel die dat doet. Ik weet er wel 1 in Kleve (duitsland) dus mocht je er niet al te ver vanaf wonen.
Oh ja...nog een pluspunt voor de FZ3, waarschijnlijk (stuk) goedkoper dan de canon.
Oh ja...nog een pluspunt voor de FZ3, waarschijnlijk (stuk) goedkoper dan de canon.
[ Voor 19% gewijzigd door FreeMen op 17-09-2004 23:25 ]
Ok, Kleve is hier niet zover vandaan, (Arnhem) dus dat kan wel. Maar de FZ3 goedkoper? Op kieskeurig is hij ong. 15 euro duurder... Maar de FZ3 is natuurlijk nog niet echt geod verkrijgbaar in nederland.FreeMen schreef op 17 september 2004 @ 23:23:
@DRAFTER, gewoon vragen in de winkel of je ze beide kunt testen. Er is heus wel een winkel die dat doet. Ik weet er wel 1 in Kleve (duitsland) dus mocht je er niet al te ver vanaf wonen.
Maar ik begrijp dus dat de Manual focus van de Canon niet echt super is, dan is de beslissing snel gemaakt, ook omdat de auto-focus van de FZ3 véél beter schijnt te zijn...
Edit:
Nog een vraagje, hoe zit het met het instellen van het diafragma? Kent deze meerdere stappen? Ik heb namelijk nu een Canon A40, daar kun je kiezen tussen F2.8 en F8.0... Ik heb zogezegd niet veel verstand van fotograferen, dus misschien is het een domme vraag

[ Voor 16% gewijzigd door DRAFTER86 op 18-09-2004 01:05 ]
Mocht je idd naar kleve gaan, dan kun je bij "donners" alle camera's vrijelijk testen ter plekke (mits ze nog een fz3 hebben liggen natuurlijk). Die winkel licht recht tegenover de "neue mitte" waar ook saturn in zit. Als je eruit loopt loop je recht tegen die fotozaak aan.
Wat betreft de diafragma...ff gechecked, de stappen zijn f2.8 f3.3, f3.7, f4.0, f4.6, f5.2, f5.6, f6.5, f7.3 en f8.0. Genoeg stappen lijkt me.
Wat betreft de diafragma...ff gechecked, de stappen zijn f2.8 f3.3, f3.7, f4.0, f4.6, f5.2, f5.6, f6.5, f7.3 en f8.0. Genoeg stappen lijkt me.
[ Voor 5% gewijzigd door FreeMen op 18-09-2004 08:57 ]
Dat is goed om te horen, ik vind het trouwens grote klasse dat FreeMen dit topic zo bijhoudt!FreeMen schreef op 18 september 2004 @ 08:56:
Mocht je idd naar kleve gaan, dan kun je bij "donners" alle camera's vrijelijk testen ter plekke (mits ze nog een fz3 hebben liggen natuurlijk). Die winkel licht recht tegenover de "neue mitte" waar ook saturn in zit. Als je eruit loopt loop je recht tegen die fotozaak aan.
Maar dan denk ik dat ik onze oosterburen maar eens een bezoekje ga brengen...
Ik weet niet of het mag, maar ik waag het er toch maar op... 
Als je nog een extra batterij zoekt voor je eventuele nieuwe FZ3, ik heb er eentje over. Staat op Vraag & Aanbod + op Marktplaats.
Ik zie wel of ik nou gebanned wordt
Als je nog een extra batterij zoekt voor je eventuele nieuwe FZ3, ik heb er eentje over. Staat op Vraag & Aanbod + op Marktplaats.

[ Voor 7% gewijzigd door kauffmann op 18-09-2004 12:39 ]
Het stenen tijdperk is niet geëindigd wegens een gebrek aan steen.
Ik heb nog geen FZ3, dus hoef de batterij nog niet maar ik ben wel benieuwd wat hij gekost heeft en op moet brengen...kauffmann schreef op 18 september 2004 @ 12:39:
Altijd handig een 2e batt. maar echt nodig heb ik hem (nog) niet. Heb een bod gedaan. Alleen waarom heb je die er niet bij verkocht?kauffmann schreef op 18 september 2004 @ 12:39:
Np, kleine moeite. Heeft ook wel wat om eens iets als eerste te hebben.DRAFTER86 schreef op 18 september 2004 @ 09:59:
[...]
Dat is goed om te horen, ik vind het trouwens grote klasse dat FreeMen dit topic zo bijhoudt!![]()
Maar dan denk ik dat ik onze oosterburen maar eens een bezoekje ga brengen...
[ Voor 34% gewijzigd door FreeMen op 19-09-2004 02:27 ]
Goeie vraag.FreeMen schreef op 19 september 2004 @ 02:23:
[...]
Altijd handig een 2e batt. maar echt nodig heb ik hem (nog) niet. Heb een bod gedaan. Alleen waarom heb je die er niet bij verkocht?
[...]
Het antwoord is simpel, ik verkeerde toen nog in de veronderstelling dat ik een FZ20 wilde gaan kopen. Daarom hield ik die batterij achter.

Maar inmiddels heb ik besloten om verder te sparen voor een nieuwe dSLR.
En dus heb ik die batterij niet meer nodig, maar kan ik er een ander een plezier mee doen...

Mijn ervaring met de FZ10 is overigens dat die tweede batterij absoluut van pas komt. Ik heb meerdere malen in de loop van een dag de batterij moeten verwisselen. (En dan gebruikte ik alleen de EVF).
Als het goed is is bij de ZF3 het energie verbruik aanzienlijk vermindert tov de FZ10 (ergens gelezen). Je kunt nu ca 150-200 foto's schieten met 1 batt. Voor mij is dat vooralsnog genoeg, maar ik ga vlgd jaar naar mexica en dan zou het idd wel eens anders kunnen uitpakken. Maar ja...mij 256 mb gaan ook maar 170 foto's op
[ Voor 3% gewijzigd door FreeMen op 20-09-2004 08:51 ]
Heb je misschien al wat meer fotos FreeMen? Ik heb die op je homepage nu al z'on 30x bekekenFreeMen schreef op 20 september 2004 @ 08:51:
Als het goed is is bij de ZF3 het energie verbruik aanzienlijk vermindert tov de FZ10 (ergens gelezen). Je kunt nu ca 150-200 foto's schieten met 1 batt. Voor mij is dat vooralsnog genoeg, maar ik ga vlgd jaar naar mexica en dan zou het idd wel eens anders kunnen uitpakken. Maar ja...mij 256 mb gaan ook maar 170 foto's op
Sorry voor de slechte foto updates. Ik heb eigenlijk nog geen tijd gehad (naja..gehad wel, niet genomen) om wat interessante plaatjes te schieten. Ik heb er nog wel een paar op de pc staan, maar veel zijn het er niet. Zal deze week m'n best eens doen.
Update: staan 10 nieuwe foto's bij. Het zijn geen bijzondere foto's (voor 3e dan), maar geven wel een indruk van het toestel denk ik.
Update: staan 10 nieuwe foto's bij. Het zijn geen bijzondere foto's (voor 3e dan), maar geven wel een indruk van het toestel denk ik.
[ Voor 23% gewijzigd door FreeMen op 20-09-2004 19:11 ]
Als FZ10 bezitter kan ik je zeggen, dat ik deze zomer met één acculading een 256 MB kaart volgeschoten heb, na overzetten op de imagetank had ik nog ca 30 foto's gemaakt, in totaal waren het er die dag 200 -210, weet het niet excact, want heb er een aantal direct weggegooid. Aan het eind van de dag gaf de accu nog steeds 2 van de drie streepjes. Er zaten misschien 10 flitsfoto's bij, voor mij was het in elk geval ruim voldoende. Als de FZ3 minder gebruikt, dan haal je de 250 van Panasonic ook wel. Wat ik op deze review lees en zie toont aan dat Panasonic weer een pracht van een camera gemaakt heeft!FreeMen schreef op 20 september 2004 @ 08:51:
Sometimes it rains, sometimes the sun shines.... I like the sunshine!
Hopelijk is het waar wat je zegt. Moet wel zeggen dat er veel met de camera gespeeld is tijdens de opnames. Veel zoomen, terugkijken, aan de pc hangen etc. Ook is de flitser regelmatig gebruikt (ca 30% vd tijd).
En wat betreft de camera ben ik blij dat ik de FZ3 verkozen heb boven de Z3 van minolta.
En wat betreft de camera ben ik blij dat ik de FZ3 verkozen heb boven de Z3 van minolta.
[ Voor 19% gewijzigd door FreeMen op 21-09-2004 08:57 ]
Natuurlijk is het best mogelijk om met één batterij een dag te doen (weinig flitsen / niet terugkijken enz.) En natuurlijk kun je dan 's avonds je batterij opladen. 
Maar... als je batterij een keer eerder leeg is, of je hebt 'm de vorige avond niet opgeladen dan kun je ook niets meer met je camera.
En met twee batterijen heb je de camera altijd operationeel
en hoef je nooit te wachten tot het ding opgeladen is. Die paar tientjes extra wat een batterij kost geven dus wel veel meer gemak.

Maar... als je batterij een keer eerder leeg is, of je hebt 'm de vorige avond niet opgeladen dan kun je ook niets meer met je camera.
Heel erg bedankt! Wederom mooie fotos, eigenlijk mooier dan die op de panasonic-site...FreeMen schreef op 20 september 2004 @ 12:37:
Vooral P1010176.JPG vind ik erg gaaf, het is mij nog nooit gelukt om met een digicam een foto met zo een scherpte/diepte te maken...
Weet niet of je nu het verkeerde nummer te pakken hebt, maar die foto heeft vlgs mij helemaal geen scherpte/diepte. De achtergrond is zeker niet scherp. Dit komt doordat het diafragma maar op f3.8 stond. Heb deze gemaakt met sluitertijd priority op 1/320.DRAFTER86 schreef op 21 september 2004 @ 15:51:
[...]
Heel erg bedankt! Wederom mooie fotos, eigenlijk mooier dan die op de panasonic-site...
Vooral P1010176.JPG vind ik erg gaaf, het is mij nog nooit gelukt om met een digicam een foto met zo een scherpte/diepte te maken...
Maar ik kan me vergissen in wat je bedoelt.
Sorry, ik zal het wel fout zeggen, maar ik bedoel dus wel een vage achtergrond met een scherp object op de voorgrond. Ik weet ook dat dit iets met scherpte/diepte is, alleen niet of het veel of weinig isFreeMen schreef op 21 september 2004 @ 18:09:
[...]
Weet niet of je nu het verkeerde nummer te pakken hebt, maar die foto heeft vlgs mij helemaal geen scherpte/diepte. De achtergrond is zeker niet scherp. Dit komt doordat het diafragma maar op f3.8 stond. Heb deze gemaakt met sluitertijd priority op 1/320.
Maar ik kan me vergissen in wat je bedoelt.
Ah, nu is het me duidelijk.
Eigenlijk is dat heel simpel, als je het object scherp wilt hebben maar de achtergrond niet, lage diafragma kiezen (f2.8). Wil je alles scherp (of zo goed als) een hoge diafragma kiezen (f8.0).
Kleeft echter wel een nadeel aan bij een hoge diafragma, de lens is zo klein dat hij veel licht nodig heeft. Als dat er niet is, compenseert de camera dit met een lage sluitertijd (1/20) wat weer een vaag plaatje oplevert als je beweegt.
M.i. moet dit met elke digitale camera lukken die een aparture (diafragma) stand heeft.
Eigenlijk is dat heel simpel, als je het object scherp wilt hebben maar de achtergrond niet, lage diafragma kiezen (f2.8). Wil je alles scherp (of zo goed als) een hoge diafragma kiezen (f8.0).
Kleeft echter wel een nadeel aan bij een hoge diafragma, de lens is zo klein dat hij veel licht nodig heeft. Als dat er niet is, compenseert de camera dit met een lage sluitertijd (1/20) wat weer een vaag plaatje oplevert als je beweegt.
M.i. moet dit met elke digitale camera lukken die een aparture (diafragma) stand heeft.
Jawel, maar met de opmerking dat hoe kleiner de sensor grootte, hoe groter de "Depth Of Field". Dus met de FZ3, die een kleinere sensor heeft dan bijvoorbeeld de FZ20, zal de achtergrond verder weg moeten zijn voor hetzelfde effect.FreeMen schreef op 22 september 2004 @ 09:02:
...
Zie ook: http://www.luminous-lands...standing-series/dof.shtml
En vergeet niet dat de scherptediepte zich uitstrekt van 1/3 deel voor het focuspunt tot 2/3 deel achter het focuspunt.
Alors.
Phew...ingewikkelde materie. Lang leve het digitale tijdperk, onbeperkt schieten totdat je het gewenste plaatje hebt (als het uiteraard binnen de capaciteit van de camera ligt
)
FreeMen, heb je al afdrukken gemaakt? Ik ben zeer geïnteresseerd in deze camera, maar vraag me af of de 3mp wel voldoende is voor 30x20cm afdrukken.
Ik twijfel nu nog tussen deze camera's.
3MP is zeker voldoende voor 20x30, mits van een goede camera natuurlijk. Ik druk foto's van mijn Canon Powershot A60, 2MP regelmatig op 20x30 af en de kwaliteit is dan al goed.oZy schreef op 22 september 2004 @ 11:08:
FreeMen, heb je al afdrukken gemaakt? Ik ben zeer geïnteresseerd in deze camera, maar vraag me af of de 3mp wel voldoende is voor 30x20cm afdrukken.
Nee helaas. Ik heb nog steeds geen afdrukken laten maken. Dat wil ik echter dit dit weekend wel doen als ik tijd heb.oZy schreef op 22 september 2004 @ 11:08:
Wat betreft de afdrukgrootte heb ik ooit eens gelezen dat je de horizontale en verticale pixels moet delen door 300(dpi) waarna je het "maximale" fotoformaat krijgt. Voor de FZ3 zit je dan op 2016/300=6,72inch*3cm=20cm bij 1512/300=5,04 inch*3cm=15.
De optimale kwaliteit behoud je dus bij max. afdrukken van 20x15. Als je naar 30x20 gaat zul je in dpi gaan zakken en dus ook in kwaliteit. Voor 30x20 zul je dus terug moeten naar 200dpi. Of je dat zult zien...dunno, denk het wel maar echt schrikbarend zal het niet zijn.
Anoniem: 26457
BoBshop heeft hem "al" voor € 362.-
http://www.bobshop.nl/cat...h_result.php?keywords=fz3
[FZ20 is daar inmiddels € 564.-]
Heb de knoop doorgehakt, en de camera besteld, bij Bobshop. ben benieuwd hoe lang het duurt!Anoniem: 26457 schreef op 22 september 2004 @ 18:52:
BoBshop heeft hem "al" voor € 362.-
€ 362...:( das wel erg goedkoop. Betwijfel of er uberhaupt een vergelijkbare camera kan tippen aan de prijs/kwaliteitverhouding bij zo'n prijs.

Ik had toch verwacht dat ie iets kleiner zou zijn, eerlijk gezegd valt me dit formaat ietsiepietsie tegen.
of degene die m vasthoudt heeft hele kleine handen.. Let's hope so dan maar
Ik vind het eerlijk gezegd wel lekker, een beetje fatsoenlijke grootte, ik kan met die kleine camera's geen fatsoenlijke foto maken, zit steeds met mn hand voor de flits/lens enz...Occy74 schreef op 28 september 2004 @ 20:58:
[afbeelding]
Ik had toch verwacht dat ie iets kleiner zou zijn, eerlijk gezegd valt me dit formaat ietsiepietsie tegen.
Ben nog steeds in afwachting van mn bestelde FZ3, eind van de week wordt hij geleverd...
Heb inmiddels wel 512 mb geheugen gekocht, voor 59 euro ofzo (incl verzenden).
...vindt het idd ook nogal flink overkomen. Vraag mij af hoe groot we dan de FZ15 en de FZ20 moeten gaan zien ?Occy74 schreef op 28 september 2004 @ 20:58:
[afbeelding]
het verschil is er nog wel hoor:
FZ3: 68 * 108 * 85 mm
FZ20: 87 * 128 * 106 mm
FZ3: 68 * 108 * 85 mm
FZ20: 87 * 128 * 106 mm
Dit is 1 van de "grotere" exemplaren, kan alleen niet goed zien welke het nou is..Anoniem: 26457 schreef op 29 september 2004 @ 08:09:
[...]
...vindt het idd ook nogal flink overkomen. Vraag mij af hoe groot we dan de FZ15 en de FZ20 moeten gaan zien ?

...oogt helemaal als een volwaardige camera, qua formaat dan.Occy74 schreef op 29 september 2004 @ 12:53:
[...]
Dit is 1 van de "grotere" exemplaren, kan alleen niet goed zien welke het nou is..
[afbeelding]
Denk toch ook dat de manier waarop het apparaat op de foto is gezet het formaat optisch groter doet lijken...
Nou, hij is net zo groot als mijn FZ10. Da's een flinke camera, alhoewel een slr als de EOS 300D met standaard lens weer net ietsje groter is. Ook de Nikon D70 is wat groter. Op de FZ10 berichten bladzijde 10 [rml][ Panasonic DMC-FZ10] 12x zoom, IS, 4MP[/rml]Anoniem: 26457 schreef op 29 september 2004 @ 13:30:
[...]
...oogt helemaal als een volwaardige camera, qua formaat dan.
Denk toch ook dat de manier waarop het apparaat op de foto is gezet het formaat optisch groter doet lijken...
staat een FZ10 op een CD doosje afgebeeld. Als je daar naar kijkt valt het formaat weer reuze mee. Volgens mij doe je er goed aan om eens naar een winkel te gaan waar ze het ding hebben, voel hem eens en toen ik dat met mijn FZ 10 deed was ik gelijk verkocht.....
Overigens: Ik vind het inderdaad een "volwassen" camera.... Succes met kiezen, en wat de minolta betreft: ik heb de z2 in handen gehad (overigens ook de z1), niet de z3, maar het kan veel, maar voelt gammel aan.
[ Voor 12% gewijzigd door Ajajong op 29-09-2004 15:01 ]
Rofl...geloof me, die foto geeft dus echt GEEN goed beeld van de werkelijke grootte. Hij is zo goed als de zelfde grootte als de Z3 van minolta, maar wel 100gr. lichter.
Deze geeft WEL de juiste indruk!
http://www.dpreview.com/r...Z3/images/fz3_inhand2.jpg
Het grotere exemplaar is vlgs mij de FZ20 (zie link beneden en vergelijk)
Ter verglijk met een FZ20
http://www.dpreview.com/n...ands-on/fz3sidebyside.jpg
http://www.dpreview.com/r...Z3/images/fz3_inhand2.jpg
Ter verglijk met een FZ20
http://www.dpreview.com/n...ands-on/fz3sidebyside.jpg
[ Voor 29% gewijzigd door FreeMen op 29-09-2004 15:54 ]
...aha..dat geeft inderdaad een beter beeld en indrukFreeMen schreef op 29 september 2004 @ 15:48:
Niet als Andre the Giant hem vasthoudt op die fotoAnoniem: 26457 schreef op 29 september 2004 @ 16:06:
[...]
...aha..dat geeft inderdaad een beter beeld en indruk

En eindelijk is het zover! Bobshop heeft gebeld, en maandag wordt de camera bezorgd! Tevens heb ik meteen 512mb geheugen besteld, bij PCone, daar was ik voor 59,- klaar...
Ben benieuwd!
Ben benieuwd!
van Harte hoor ! We wachten met spanning op je ervaringen
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 26457 op 30-09-2004 16:40 ]
En hij is binnen! Erg leuk speelgoed
Heb meteen 2 extra accu's besteld bij http://www.fitformobile.de/
Morgen komt als het goed is een 512mb SD kaartje binnen.
Tot nu toe niks dan lof, maar moet nog beetje meer spelen...
Nou, ik denk dat hij kwa afmetingn wel meevalt. Die beide foto's hiervoor zijn gemaakt met de cam in een (kleine) vrouwenhand.DRAFTER86 schreef op 03 oktober 2004 @ 13:24:
En hij is binnen! Erg leuk speelgoed![]()
En wat voor mooie foto's maakt deze cam?
Overigens op DCRESOURCE staat de review van de FZ20. Valt me kwa foto's niet mee, dan lijkt me de FZ3 nog beter.... Zie http://www.dcresource.com...c_fz20-review/index.shtml
Jemig, wat me het meest opvalt is die foto van het huis/dak. Ik heb zelf een dergelijke foto gemaakt met zowel de FZ3 als de Z3 en daarbij viel me ong. hetzelfde op wat je hier ziet, maar hier is het wel een HEEEEL duidelijk verschil.Ajajong schreef op 04 oktober 2004 @ 07:32:
[...]
Nou, ik denk dat hij kwa afmetingn wel meevalt. Die beide foto's hiervoor zijn gemaakt met de cam in een (kleine) vrouwenhand.
En wat voor mooie foto's maakt deze cam?
Overigens op DCRESOURCE staat de review van de FZ20. Valt me kwa foto's niet mee, dan lijkt me de FZ3 nog beter.... Zie http://www.dcresource.com...c_fz20-review/index.shtml
Enne, weet niet of je de hele topic hebt gelezen maar ik heb al diverse foto's gemaakt en online gezet. Opgemerkt dat er geen enkele bewerking aan gedaan is (dus ook geen levels/contrast corr.).
http://members.home.nl/jbansems/
[ Voor 16% gewijzigd door FreeMen op 04-10-2004 11:30 ]
Hele mooie foto's, zeker mooier dan die van de Z3 voorzover ik er over kan oordelen. Ook al heb ik zelf met volle tevredenheid een FZ10, de FZ3 is een pracht van een camera!FreeMen schreef op 04 oktober 2004 @ 11:28:
[...]
Jemig, wat me het meest opvalt is die foto van het huis/dak. Ik heb zelf een dergelijke foto gemaakt met zowel de FZ3 als de Z3 en daarbij viel me ong. hetzelfde op wat je hier ziet, maar hier is het wel een HEEEEL duidelijk verschil.
Enne, weet niet of je de hele topic hebt gelezen maar ik heb al diverse foto's gemaakt en online gezet. Opgemerkt dat er geen enkele bewerking aan gedaan is (dus ook geen levels/contrast corr.).
http://members.home.nl/jbansems/
Ik las toevallig net dat de FZ15 net als de FZ 3 geen flitsschoen voor een externe flitser heeft. Het moet dan wel de FZ 20 zijn, de FZ10 heeft een "scherpere" handgreep.Occy74 schreef op 29 september 2004 @ 12:53:
[...]
Dit is 1 van de "grotere" exemplaren, kan alleen niet goed zien welke het nou is..
[afbeelding]
Op dcresource staat ook nu een review van de FZ3, niet slecht. Ik vind deze reviews een veel eerlijker beeld geven van een camera, Steve vind altijd alle camera's goed. De FZ 3 komt er goed vanaf! Vergelijk hem maar eens met andere camera's welke onder aan de review genoemd worden, dan doet ie het echt goed!
Batterijen en kaartjes die op een statief niet vervangen kunnen worden is een euvel dat vrijwel alle digicams hebben als wel een veel te klein meegeleverd kaartje.
Kijk maar eens op http://www.dcresource.com...mc_fz3-review/index.shtml
Anoniem: 30995
Welke akku moet je erbij hebben? de FZ3 wordt niet bij de akkus vermeld op die site.
DRAFTER86 schreef op 03 oktober 2004 @ 13:24:
En hij is binnen! Erg leuk speelgoed![]()
[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 30995 op 12-10-2004 21:14 ]
Gewoon dezelfde als van de FZ10 en nog meer panasonic camera's.
Anoniem: 30995 schreef op 12 oktober 2004 @ 21:12:
Welke akku moet je erbij hebben? de FZ3 wordt niet bij de akkus vermeld op die site.
Ajajong schreef op 12 oktober 2004 @ 16:43:
[...]
Kijk maar eens op http://www.dcresource.com...mc_fz3-review/index.shtml
... kan iemand misschien gewoon effe een type en prijs neerzetten, want de eerder genoemde site is niet echt duidelijk van opzet vrees ik, en er blijft onduidelijk bestaan waarover het nu gaat, gezien de terugkerende vraag hierover...FreeMen schreef op 13 oktober 2004 @ 12:37:
Gewoon dezelfde als van de FZ10 en nog meer panasonic camera's.
klikAnoniem: 26457 schreef op 13 oktober 2004 @ 13:21:
[...]
... kan iemand misschien gewoon effe een type en prijs neerzetten, want de eerder genoemde site is niet echt duidelijk van opzet vrees ik, en er blijft onduidelijk bestaan waarover het nu gaat, gezien de terugkerende vraag hierover...
[ Voor 5% gewijzigd door Occy74 op 13-10-2004 13:27 ]
ik neem aan dat hij de accu bedoelt ?
Dat is de: Panasonic CGA-S 002
er is ook een een versie van Lenmar, kost een stuk minder: Lenmar (DLP-002) Panasonic CGA-S002
Ging mij idd om de accu, niet de cam (... dat is inmiddels wel duidelijk over welke cam het hier gaat
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 26457 op 13-10-2004 17:46 ]
Nu ben ik ook al een tijdje opzoek naar een nieuwe cam.. Had de hele tijd de Canon A95 op het oog.. maar ik zag deze ineens.. werd spontaan verliefd
Hij is natuurlijk niet echt te vergelijken met de A95, maar meer dan 3x optische zoom wilde ik het liefst wel indien mogelijk.
Nu las ik in een ander topic dat de FZ3 serieuze firmware problemen heeft.. crashen, slecht focussen enzo. Is er iemand die dat ook heeft ervaren?
Hij is natuurlijk niet echt te vergelijken met de A95, maar meer dan 3x optische zoom wilde ik het liefst wel indien mogelijk.
Nu las ik in een ander topic dat de FZ3 serieuze firmware problemen heeft.. crashen, slecht focussen enzo. Is er iemand die dat ook heeft ervaren?
... kan je een linkje geven van dat andere topic ?hars73 schreef op 14 oktober 2004 @ 15:11:
Jazeker... hier is ie (het één na laatste bericht van Oxigun):Anoniem: 26457 schreef op 14 oktober 2004 @ 16:26:
[...]
... kan je een linkje geven van dat andere topic ?
Panasonic FZ20 of FZ3?
Het is een beetje loze opmerking tussendoor naar mijn gevoel..
... het gaat in dat gedeelte van het topic over de Z3 van Minolta... niet de FZ3 van Panasonic (... de namen geven idd aanleiding om ze snel door elkaar te halen...hars73 schreef op 14 oktober 2004 @ 15:11:
Maakt je keus misschien weer wat makkelijker...
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 26457 op 14-10-2004 17:35 ]
Ik heb de FZ3 nu een poosje, en heb nog nooit ook maar enige onregelmatigheid als crashes enz mee gemaakt.
Wat ik persoonlijk erg handig vindt is de indicator in de manual modus die aangeeft of er genoeg licht is, is dat er niet dan kun je de sluitertijd groter maken of het diafragma vergroten (F verkleinen). Ik meer dan tevreden over de camera. Overigens heeft www.dpreview.com ook een forum-sectie met een speciaal panasonic onderdeel, daar is erg veel info te vinden.
Ik wacht momenteel alleen nog steeds op m'n accu's uit duitsland
Wat ik persoonlijk erg handig vindt is de indicator in de manual modus die aangeeft of er genoeg licht is, is dat er niet dan kun je de sluitertijd groter maken of het diafragma vergroten (F verkleinen). Ik meer dan tevreden over de camera. Overigens heeft www.dpreview.com ook een forum-sectie met een speciaal panasonic onderdeel, daar is erg veel info te vinden.
Ik wacht momenteel alleen nog steeds op m'n accu's uit duitsland
Sorry.. ik zat weer met m'n neus te kijkenAnoniem: 26457 schreef op 14 oktober 2004 @ 17:33:
[...]
... het gaat in dat gedeelte van het topic over de Z3 van Minolta... niet de FZ3 van Panasonic (... de namen geven idd aanleiding om ze snel door elkaar te halen...)
Maakt je keus misschien weer wat makkelijker...

Ja ik denk dat ik van mijn (Canon)geloof ga vallen en de Canon A95 even op de tweede keus ga zetten. Deze Panasonic FZ3 heeft mij geloof ik een beetje in zijn greep gekregen
De Panasonic heeft dan niet een uitklapbaar schermpje en niet de 5 megapixels van de Canon.. maar daar krijg je nogal wat andere dingen voor terug!!
Deze cam lijkt mij veel interessanter dan de Canon S1 die ik eerst op het oog had. Het is wel jammer dat deze Panasonic geen swivel-LCD heeft.
Ik heb echter nog één vraag, en dat is of de lader in de auto (dus op 12 volt) te gebruiken is, en zo nee, of er een lader beschikbaar is die dat wel kan. Weet iemand dat? Ik zal de cam namelijk één keer per jaar gebruiken op een meerdaags openluchtfestival, en ik heb geen zin om twee extra accu's te kopen die de rest van het jaar maar wat stof zitten te happen omdat ik in alle andere situaties wel toegang heb tot netstroom, en ik zodoende aan twee accu's genoeg heb.
Ik heb echter nog één vraag, en dat is of de lader in de auto (dus op 12 volt) te gebruiken is, en zo nee, of er een lader beschikbaar is die dat wel kan. Weet iemand dat? Ik zal de cam namelijk één keer per jaar gebruiken op een meerdaags openluchtfestival, en ik heb geen zin om twee extra accu's te kopen die de rest van het jaar maar wat stof zitten te happen omdat ik in alle andere situaties wel toegang heb tot netstroom, en ik zodoende aan twee accu's genoeg heb.
...And the world goes on racing, like the world always will...
Zie http://www.batteriespack.com/panasonic/CGR-S002.htm.Parlor_Inventor schreef op 15 oktober 2004 @ 11:33:
Deze cam lijkt mij veel interessanter dan de Canon S1 die ik eerst op het oog had. Het is wel jammer dat deze Panasonic geen swivel-LCD heeft.
Dus ja zo'n lader bestaat.
Welke tas heeft iedereen hier die al een FZ3 heeft? De FZ3 heeft volgens mij de afmeting 10.8 breed x 6.8 diep x 8.5 hoog. Ik ben eens een beetje aan het rondkijken en heb bij Lowepro de volgende gezien. Lowepro beveelt zelf Rezo TLZ10 aan.
Lowepro D-Res 30AW (15 breed x 6.5 diep x 15 hoog)
Lowepro D-Res 40AW (18 breed x 12.5 diep x 15 hoog)
Lowepro Rezo TLZ 10 (13.5 breed x 9.5 diep x 14 hoog)
Zijn er nog andere merken/modellen/types die in aanmerking komen?
Ik zie zelf ineens nog onderstaand model staan. Volgens mij zou die net wel/niet kunnen passen. Als deze wel past lijkt me dit wel een optimaal tasje waar de camera goed strak inpast!
Lowepro D-Res 25AW (15 breed x 6.5 diep x 9 hoog)
Lowepro D-Res 30AW (15 breed x 6.5 diep x 15 hoog)
Lowepro D-Res 40AW (18 breed x 12.5 diep x 15 hoog)
Lowepro Rezo TLZ 10 (13.5 breed x 9.5 diep x 14 hoog)
Zijn er nog andere merken/modellen/types die in aanmerking komen?
Ik zie zelf ineens nog onderstaand model staan. Volgens mij zou die net wel/niet kunnen passen. Als deze wel past lijkt me dit wel een optimaal tasje waar de camera goed strak inpast!
Lowepro D-Res 25AW (15 breed x 6.5 diep x 9 hoog)
[ Voor 30% gewijzigd door hars73 op 19-10-2004 10:53 ]
Ik heb er 1 gekocht bij saturn in duitsland. De fotowinkel wilde me er een verkopen van € 49,95. Ik ben toen toch maar eerst even naar saturn gelopen en heb daar een perfect passend model gekocht voor € 12,95. Het tasje heeft een dubbele rits bovenop waardoor je als het ware een "klep" opent over de hele breedte van het tasje waardoor er geen sprake is van "erin proppen".
Zal vanavond even kijken welk merk/type en zal ff een foto'tje plaatsen.
[ Voor 24% gewijzigd door FreeMen op 19-10-2004 15:23 ]
Nog een vraagje : Onthoudt hij de tijd, de instellingen en de afbeeldingenteller als je de batterij er uithaalt? Zo ja, hoe lang? Mijn Olympus C2040z kan namelijk niet langer dan een paar minuten zonder batterijen voordat hij alle instellingen wist, en dat is af en toe behoorlijk irritant.
Had je toevallig al gekeken?FreeMen schreef op 19 oktober 2004 @ 15:21:
Ik heb er 1 gekocht bij saturn in duitsland. De fotowinkel wilde me er een verkopen van € 49,95. Ik ben toen toch maar eerst even naar saturn gelopen en heb daar een perfect passend model gekocht voor € 12,95. Het tasje heeft een dubbele rits bovenop waardoor je als het ware een "klep" opent over de hele breedte van het tasje waardoor er geen sprake is van "erin proppen".
Srry, windows prob. Heb hele pc opnieuw geinstalleerd en ben het toen vergeten. Maar hier dan alsnog. De camera pas er perfect in, geen loze ruimtes. De extra lichtkap kan er helaas niet in. Het merk is DEJA en ik heb hem gehaald bij Saturn Duitsland.
Buitenafmetingen LxBxH 13x14x10
Buitenafmetingen LxBxH 13x14x10
hmm fijn he Windows
Maar ziet er goed uit dat tasje!! Lekker compact volgens mij! Als ik mijn FZ3 heb moet ik volgens mij maar eens wat tasjes gaan passen in fotozaken. En dat de lenskap er niet bij inkan is jammer, maar dan heb je volgens mij al bijna een videocameratas nodig. Is weer zonde...

Maar ziet er goed uit dat tasje!! Lekker compact volgens mij! Als ik mijn FZ3 heb moet ik volgens mij maar eens wat tasjes gaan passen in fotozaken. En dat de lenskap er niet bij inkan is jammer, maar dan heb je volgens mij al bijna een videocameratas nodig. Is weer zonde...
Kan de zonnekap dan niet achterstevoren op de lens zodat hij wel in het tasje past? Even de zonnekap erop klikken als je de cam uit de tas haalt is zo gedaan.
Ik hoop dat de FZ3 in mijn Tamrac tasje past. In dat tasje zit nu mijn Oly C2040z + CLA1 lensadapter + uv-filter. Scheelt iig weer een paar tientjes....
Ik hoop dat de FZ3 in mijn Tamrac tasje past. In dat tasje zit nu mijn Oly C2040z + CLA1 lensadapter + uv-filter. Scheelt iig weer een paar tientjes....
Dit is dus degene die Lowepro zelf aanbeveelt... Hier ligt je camera dus met zijn lens naar beneden. Voordeel dat deze vorm heeft is volgens mij dat de tas minder breed is, waardoor hij eventueel aan je riem kan hangen.

Anoniem: 16495
Eehm.. ik heb zelf zo'n Toploader van LowePro. Ideale tas voor mijn EOS 300D, maar aan je broek hangen doe je echt niet, hoor.... Daarvoor is tie iets te groot.hars73 schreef op 22 oktober 2004 @ 13:49:
Dit is dus degene die Lowepro zelf aanbeveelt... Hier ligt je camera dus met zijn lens naar beneden. Voordeel dat deze vorm heeft is volgens mij dat de tas minder breed is, waardoor hij eventueel aan je riem kan hangen.
Nou degene hierboven is dus geen Topload, maar een Rezo TLZ 10, die is volgens mij een stuk kleiner. Even vergelijken:Anoniem: 16495 schreef op 22 oktober 2004 @ 14:20:
[...]
Eehm.. ik heb zelf zo'n Toploader van LowePro. Ideale tas voor mijn EOS 300D, maar aan je broek hangen doe je echt niet, hoor.... Daarvoor is tie iets te groot.
Rezo TLZ 10 : 13.5 x 9.5 x 14 cm
Topload Zoom Mini : 15 x 10 x 16.5 cm
Topload Zoom 1 : 16.5 x 11.5 x 19.5 cm
Topload Zoom 2 : 18 x 12.5 x 25 cm
D-Res 25 AW : 9 x 6.5 x 15 cm
De D-Res 25 AW is dus nog een stukje kleiner en volgens mij zou de FZ3 daar net in moeten kunnen!
Anoniem: 126846
Ok ik heb de lowepro topload zoom 1 voor mijn fz20.
En die past daar met de zonnekap op zeer goed in
Verder is het een zeer stevige tas met voldoende ruimte voor wat extras spulletjes.
Maar aangezien de fz3 iets kleiner is kan je ook voor de wat kleinere gaan.
En die past daar met de zonnekap op zeer goed in
Verder is het een zeer stevige tas met voldoende ruimte voor wat extras spulletjes.
Maar aangezien de fz3 iets kleiner is kan je ook voor de wat kleinere gaan.
[quote]Anoniem: 38311 schreef op 25 oktober 2004 @ 19:39:
ik heb de orginele tas:
[\quote]
Hey.. die heb ik nog niet eerder gezien, waar heb je die gekocht? En die past precies neem ik aan? Ziet er in ieder geval stevig uit. Kan deze ook aan je broekriem?
ik heb de orginele tas:
[\quote]
Hey.. die heb ik nog niet eerder gezien, waar heb je die gekocht? En die past precies neem ik aan? Ziet er in ieder geval stevig uit. Kan deze ook aan je broekriem?
Anoniem: 38311
jep....kan aan je riem. en ik heb hem gratis gehad van Panasonic NL.
Moest hem wel ophalen
maar had hun een mail geschreven met de vraag welk merk tas ze aanraden . Kreeg ik dus een RE dat ik er een mocht ophalen....gratis
wat een service
Moest hem wel ophalen
maar had hun een mail geschreven met de vraag welk merk tas ze aanraden . Kreeg ik dus een RE dat ik er een mocht ophalen....gratis
wat een service
Hmm da's nog een keer een service!! (alhoewel.. ik moet vanuit Assen komen, weet niet waar Panasonic NL zit.. vast niet hier in de buurtAnoniem: 38311 schreef op 26 oktober 2004 @ 09:33:
jep....kan aan je riem. en ik heb hem gratis gehad van Panasonic NL.
Moest hem wel ophalen
wat een service

Nou zo snel als ik mijn FZ3 heb zal ik Panasonic eens een mail sturen!! Thanks!
Anoniem: 127312
@Poudaman,
Hey die originele tas van je, kan die ook wat extra materiaal bevatten?
Zonne-lenskap, extra geheugen, extra batterij enzovoort?
Ik ga volgende week mijn FZ3 in Duitsland halen en ga anders gelijk die tas meenemen.
Thanks,
Tom
Hey die originele tas van je, kan die ook wat extra materiaal bevatten?
Zonne-lenskap, extra geheugen, extra batterij enzovoort?
Ik ga volgende week mijn FZ3 in Duitsland halen en ga anders gelijk die tas meenemen.
Thanks,
Tom
Anoniem: 38311
toestel past er in met de zonnelens erop gemonteerd.....ook al is het maar net. Of er meer in past betwijvel ik. Zit wel een klein intern tashje in voor extra geheugen denk ik maar accu zal lastig worden denk ik.
Ik heb Donderdag mijn FZ3 bij een lokale fotozaak besteld, komt half November binnen, precies als ik genoeg geld heb om de cam + uv-filter + tas + extra accu + 1 GB Sandisk Ultra II te kopen
Ik heb Foto Konijnenberg in Den Ham gemaild of ze hem op voorraad hebben.. kost daar 369,- euro. En ik probeer evt. mijn Minolta 500si plus 2 lenzen erop in te ruilen... ff afwachten nu dus
Hmm... hij kostte daar vorige week nog 399, ik heb hem voor 450 besteld omdat ik dan het voordeel heb dat het bij een zaak in de buurt is, en garantieafhandeling enzo wat makkelijker gaat, en hij na een jaar even helemaal wordt nagekeken. Als ik wist dat ik hem voor 369 bij Konijnenberg kon krijgen dan had ik hem daar gekocht. Nouja, niets aan te doen, ik probeer wel wat van de prijs af te krijgen.....hars73 schreef op 01 november 2004 @ 10:30:
Ik heb Foto Konijnenberg in Den Ham gemaild of ze hem op voorraad hebben.. kost daar 369,- euro. En ik probeer evt. mijn Minolta 500si plus 2 lenzen erop in te ruilen... ff afwachten nu dus
Konijnenberg zit voor mij op een dikke 45 minuten rijden vanuit mijn huis.. en een half uurtje van mijn werk.. dus kan er zo even naar toe. Gewoon nog wat onderhandelen joh.. de adviesprijs van Panasonic zit op 449,- en ik vind dat ze best een beetje onder die prijs mogen gaan zitten. En trouwens goede service is ook wat waard he!! Als ik lees wat een ellende er bijvoorbeeld is bij PixmaniaParlor_Inventor schreef op 01 november 2004 @ 10:58:
[...]
Hmm... hij kostte daar vorige week nog 399, ik heb hem voor 450 besteld omdat ik dan het voordeel heb dat het bij een zaak in de buurt is, en garantieafhandeling enzo wat makkelijker gaat, en hij na een jaar even helemaal wordt nagekeken. Als ik wist dat ik hem voor 369 bij Konijnenberg kon krijgen dan had ik hem daar gekocht. Nouja, niets aan te doen, ik probeer wel wat van de prijs af te krijgen.....
Dan betaal ik liever ietsje meer...
Ik heb hem besteld bij Foto Anno Bakker in Hoogeveen, tien kilometer van mijn huis. Mijn huidige cam (Oly C2040z) heb ik er ook gekocht, en de service was prima, ook bij de afhandeling van de garantie omdat ik een dooie pixel had. Konijnenberg is 30 a 35 km rijden, maar in Den Ham kom ik normaalgesproken nooit terwijl ik bijna wekelijks in Hoogeveen kom. Toen ik in de winkel zei dat ik hem voor 400 op Internet kon krijgen zeiden ze dat er wel wat vanaf kon, maar toen ik zei dat er zaken waren die hem voor 360 aanboden zeiden ze dat ze niet wisten hoe daar winst op gemaakt kon worden.hars73 schreef op 01 november 2004 @ 11:14:
[...]
Konijnenberg zit voor mij op een dikke 45 minuten rijden vanuit mijn huis.. en een half uurtje van mijn werk.. dus kan er zo even naar toe. Gewoon nog wat onderhandelen joh.. de adviesprijs van Panasonic zit op 449,- en ik vind dat ze best een beetje onder die prijs mogen gaan zitten. En trouwens goede service is ook wat waard he!! Als ik lees wat een ellende er bijvoorbeeld is bij Pixmania![]()
Dan betaal ik liever ietsje meer...
Ik probeer het hele setje gewoon te kopen, en daar een mooi rond prijsje van te maken....
Hoe toevallig kan het leven zijn he hahaha.. ik werk in Hoogeveen.. woonde ook altijd in Hoogeveen maar sinds 3 jaar in AssenParlor_Inventor schreef op 01 november 2004 @ 11:22:
[...]
Ik heb hem besteld bij Foto Anno Bakker in Hoogeveen, tien kilometer van mijn huis. Mijn huidige cam (Oly C2040z) heb ik er ook gekocht, en de service was prima, ook bij de afhandeling van de garantie omdat ik een dooie pixel had. Konijnenberg is 30 a 35 km rijden, maar in Den Ham kom ik normaalgesproken nooit terwijl ik bijna wekelijks in Hoogeveen kom. Toen ik in de winkel zei dat ik hem voor 400 op Internet kon krijgen zeiden ze dat er wel wat vanaf kon, maar toen ik zei dat er zaken waren die hem voor 360 aanboden zeiden ze dat ze niet wisten hoe daar winst op gemaakt kon worden.
Ik probeer het hele setje gewoon te kopen, en daar een mooi rond prijsje van te maken....
Ik heb toen mijn Minolta 500si bij Anno Bakker gekocht.. goede service.. prima fotograaf... Ben toevallig vrijdag naar Objektief geweest in Hoogeveen. Ze hadden de FZ-3 nog niet maar kon wel besteld worden.. waarschijnlijk voor zo'n 449,- euro, maar er kon wel iets vanaf tot zo'n 420,-
LOL, tja dat geluk had ik niet. Toen ik hem kocht was de prijs nog niet eens bekend dus wilde de verkoper niets van de prijs af doen. Achteraf gezien was het dus gewoon de adviesprijs van € 449. Ach ja, early adaptors betalen nu eenmaal wat meer 
En wat betreft die tas. Ik heb het ook geprobeert bij panasonic, maar daarop kreeg ik een mailtje dat ze geen tasjes hadden voor het FZ3 model. Wel raadde hij aan te gaan kijken bij Mediamarkt voor een passend model. Nu ik weet dat er wel degelijk een specifiek model is, vind ik dit een waardeloze afhandeling van email
En wat betreft die tas. Ik heb het ook geprobeert bij panasonic, maar daarop kreeg ik een mailtje dat ze geen tasjes hadden voor het FZ3 model. Wel raadde hij aan te gaan kijken bij Mediamarkt voor een passend model. Nu ik weet dat er wel degelijk een specifiek model is, vind ik dit een waardeloze afhandeling van email
[ Voor 40% gewijzigd door FreeMen op 01-11-2004 12:51 ]
Ja, je was er wel vroeg bij.. maar nog steeds geen spijt neem ik aan? De camera bevalt nog steeds goed?FreeMen schreef op 01 november 2004 @ 12:49:
LOL, tja dat geluk had ik niet. Toen ik hem kocht was de prijs nog niet eens bekend dus wilde de verkoper niets van de prijs af doen. Achteraf gezien was het dus gewoon de adviesprijs van € 449. Ach ja, early adaptors betalen nu eenmaal wat meer
Ik kreeg trouwens hetzelfde antwoord van Panasonic...

Zeker geen spijt. Helemaal niet nu ik een nieuwe printer heb aangeschaft (canon ip4000), deze combinatie is subliem. Superscherpe kleurrijke en kleurechte prints. Voor iedereen die een photo printer wil aanschaffen, dit is een super aanrader en absoluut niet duur (prijs ca € 135-€160) en hij heeft 5 seperate inktpatronen en print als snelste in zijn klasse. Hij komt er (toevallig) ook als beste koop en beste test uit bij PCM. Hij print foto's randloos en heeft 2 invoerlades.
Foto Konijnenberg heeft hem op dit moment niet op voorraad.. ze zijn wel in bestelling. Dus als ie daar weer leverbaar is stap ik in de auto
En dan horen jullie hier wat mijn ervaring met het toestel is.
En dan daar maar eens tassen passen, ze hebben daar zoveel keus, moet vast wat tussen zitten.
En dan daar maar eens tassen passen, ze hebben daar zoveel keus, moet vast wat tussen zitten.
Een nieuwe review op Imaging Resource!!! Hij zit alleen vol met fouten, volgens mij zijn er hele stukken gecopieerd van zijn review van de FZ15.
En wat mij het meeste zorgen baart is dat hij nogal vaak noemt dat de autofocus traaaaaaaaaag is. Ben ik volgens mij nog niet eerder tegengekomen in reviews.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/FZ3/FZ3A.HTM
En wat mij het meeste zorgen baart is dat hij nogal vaak noemt dat de autofocus traaaaaaaaaag is. Ben ik volgens mij nog niet eerder tegengekomen in reviews.
In dit draadje op het dpreview forum begrijpt ook niemand wat van de resultaten van die test:hars73 schreef op 04 november 2004 @ 10:55:
Een nieuwe review op Imaging Resource!!! Hij zit alleen vol met fouten, volgens mij zijn er hele stukken gecopieerd van zijn review van de FZ15.
http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=10936655
Ik ben iig ook erg benieuwd naar de testmethoden die gebruikt zijn, want elders op het DPReview forum wordt de FZ3 aangeprezen als geweldige sport- en actie-cam.
Shutter Lag and Cycle Time: Sluggish shutter response, reasonably good cycle times. The FZ3 is a real mixed bag in the speed department. Like many long-zoom digicams, its shutter delay is downright leisurely, with a range from 1.23 - 1.49 second for full-autofocus operation. Prefocused though, it's positively blazing, at 0.037 second.
Hij doet wat langer over zonder pre-focus (al vind ik dit wel erg lang), maar is razend snel in prefocus. Aangezien ik 95% vd foto's in prefocus maak, is het voor mij geen probleem. Zonder prefocus weet je ook niet of de belichting, sluitertijd en diafragma wel goed gaan, tenzij het bijzonder helder weer is uiteraard.
Hij doet wat langer over zonder pre-focus (al vind ik dit wel erg lang), maar is razend snel in prefocus. Aangezien ik 95% vd foto's in prefocus maak, is het voor mij geen probleem. Zonder prefocus weet je ook niet of de belichting, sluitertijd en diafragma wel goed gaan, tenzij het bijzonder helder weer is uiteraard.
[ Voor 86% gewijzigd door FreeMen op 04-11-2004 15:59 ]
Blijkbaar heeft hij gedacht dat dit een iets andere uitvoering was van de FZ15 die hij vorige week gereviewd heeft, heeft hij de FZ3 vluchtig bekeken, en toen de FZ15 review gekopieerd en aangepast. Er staan namelijk veel meer rare fouten in. Zoals dat de lens op tele stand f/4.6 zou zijn ipv f/2.8, een fout die je zou kunnen maken als je naar de cam kijkt, maar die je toch niet over het hoofd kunt zien als je de cam echt gebruikt en test.FreeMen schreef op 04 november 2004 @ 15:52:
Begrijp ook niet helemaal waar dit vandaan komt. Je hebt bv een continue focus optie en die focussed zo snel dat hij allang scherp staat voordat je uberhaupt je onderwerp midden in beeld hebt.
Hij focussed misschien niet als snelste, maar dat het lang duurt, nou nee. Enig probleem dat je wel eens hebt is bij makro foto's op < 2 cm, dan raakt hij wel eens in de war.
Hmm hij verontschuldigt zich nu aan alle kanten en gaat de teksten en resultaten aanpassen. Wel noemt ie het feit dat de autofocus traag is in "multi-area AF mode" en in de andere AF modes niet! Misschien een handige tip voor mensen hier die de FZ3 al hebben en dit evt. kunnen uitproberen/bevestigen?Parlor_Inventor schreef op 04 november 2004 @ 16:01:
[...]
Blijkbaar heeft hij gedacht dat dit een iets andere uitvoering was van de FZ15 die hij vorige week gereviewd heeft, heeft hij de FZ3 vluchtig bekeken, en toen de FZ15 review gekopieerd en aangepast. Er staan namelijk veel meer rare fouten in. Zoals dat de lens op tele stand f/4.6 zou zijn ipv f/2.8, een fout die je zou kunnen maken als je naar de cam kijkt, maar die je toch niet over het hoofd kunt zien als je de cam echt gebruikt en test.
Zijn commentaar is hier te vinden: http://photo-forums.com/WebX?50@@.ee9baa5/0
Anoniem: 21792
Nog zo'n grove fout:
Volgens mij gaat het hier echt wel om een zilverkleurige camera. Deze 'review' is gewoon een schaamteloze copy/paste met wat wijzigingen in.
The DMC-FZ3's all-plastic, matte-black body ...

Volgens mij gaat het hier echt wel om een zilverkleurige camera. Deze 'review' is gewoon een schaamteloze copy/paste met wat wijzigingen in.
Anoniem: 127312
Hey jongens,
Ik heb hem vorige week in Duitsland gekocht en heb de originele tas eens kunnen bekijken. Ze ziet er cool uit maar je krijgt er niks in en qua waterdichtheid scoort ze heel slecht door de ritssluiting. Ik heb nu een tasje van Euractiv (performance reeks). Daar kan de camera perfect in met zonnekap + adapter + extra batterij en nog wat extra klein materiaal.
Mijn eerste indruk:
- de bediening van de camera is heel eenvoudig en natuurlijk
- het schermpje is klein maar bijzonder helder en zeer fijne pixels
- de zoom werkt heel snel en is dus ook redelijk gevoelig (maar ben een 2-traps zoom gewend daarmee waarschijnlijk wat aanpassen!)
- camera werkt heel snel en 4 fps is zo goed als haalbaar! Echt indrukwekkend.
- In het donker is het moeilijk kaderen omdat het schermpje niet lichter wordt. Maar de foto komt er wel goed uit dankzij het goede AF assist lampje en de goede flits.
- De simple mode is handig voor snapshots maar eens de lichtomastandigheden iets moeilijker worden schakel je toch beter over op één van de manuele modi
- De camera is bijzonder klein als je hem vergelijkt met zijn concurrenten. langs de ene kant is dat iets nadelig voor de grip op de camera, langs de andere kant heeft ie dezelfde en meer power in een compacter en dus draagbaarder doosje.
Al bij al toch zeer tevreden met de aankoop. Nu nog wat verder gaan oefenen!
Ik heb hem vorige week in Duitsland gekocht en heb de originele tas eens kunnen bekijken. Ze ziet er cool uit maar je krijgt er niks in en qua waterdichtheid scoort ze heel slecht door de ritssluiting. Ik heb nu een tasje van Euractiv (performance reeks). Daar kan de camera perfect in met zonnekap + adapter + extra batterij en nog wat extra klein materiaal.
Mijn eerste indruk:
- de bediening van de camera is heel eenvoudig en natuurlijk
- het schermpje is klein maar bijzonder helder en zeer fijne pixels
- de zoom werkt heel snel en is dus ook redelijk gevoelig (maar ben een 2-traps zoom gewend daarmee waarschijnlijk wat aanpassen!)
- camera werkt heel snel en 4 fps is zo goed als haalbaar! Echt indrukwekkend.
- In het donker is het moeilijk kaderen omdat het schermpje niet lichter wordt. Maar de foto komt er wel goed uit dankzij het goede AF assist lampje en de goede flits.
- De simple mode is handig voor snapshots maar eens de lichtomastandigheden iets moeilijker worden schakel je toch beter over op één van de manuele modi
- De camera is bijzonder klein als je hem vergelijkt met zijn concurrenten. langs de ene kant is dat iets nadelig voor de grip op de camera, langs de andere kant heeft ie dezelfde en meer power in een compacter en dus draagbaarder doosje.
Hieronder een stuk wat Dave op Imaging Resource inmiddels heeft vermeld (hij heeft de review verbeterd en aangepast en is nu een stuk positiever!)Anoniem: 127312 schreef op donderdag 11 november 2004 @ 23:09:
Wat mij nog steeds erg interesseert is zijn opmerking over de 9-area autofocus. Ik heb mijn FZ3 nog niet, maar als je toch aan het oefenen bent
"The FZ3 shares the FZ15's sluggishness when operated in its 9-area autofocus mode, but happily works quite quickly in all other AF modes: Avoid the 9-area option and you should be happy with the camera's responsiveness"
"Bottom line, the DMC-FZ3 is a very capable camera that offers a lot of capability in an affordable consumer digicam, with an excellent 12x zoom lens, and optical image stabilization to boot. With a full range of exposure control modes, including a full manual setting and no less than nine preset "Scene" modes, the DMC-FZ3 is an approachable camera for both novices and more experienced users alike. Recommended, and another "Dave's Pick" in the long-zoom category."