Toon posts:

Mentaal wakker worden voordat je lichaam wakker wordt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.047 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al aan veel mensen voorgelegd maar nog nooit iemand tegengekomen die dit ook ervaren heeft:

ik word wakker, ik begin te denken over de dingen die ik de komende dag ga doen, ik ben volledig bewust aan het denken. Ik wil mijn deken afdoen, maar mijn hand iligt als een blok beton op het bed. Ik probeer mijn voeten nast het bed te zetten, maar er is geen beweging in te krijgen. het is weer zo ver: ik ben wakker, maar mijn lijf slaapt nog. Keer op keer dwing ik mijn ledemeten tot beweging maar er gebeurt niets, ik lijk geheel verlamd. En opeens met een enorme mentale inspanning (en een heftige beweging van mijn hele lijf) is mijn lichaam ook wakker en beweegt weer.

(Dit is dus anders dan een arm of zo waar je de bloedsomloop van hebt gestremd: het is echt mijn hele lijf)

De eerste keer dacht ik uiteraard dat ik verlamd was: ik kon mijn ogen niet eens bewegen. het was echt HEEL ERG ENG, ik was dagen van sllag. Nu herken ik het voor wat het is, maar toch blijft het een heel onaangename ervaring.

Het zou natuurlijk ook een tijds-volgorde probleem kunnen zijn, zoals bij dromen: jij hoort de wekker gaan en droomt allang dat je al uren beschoten wordt.
In dit geval: ik word wakker en in een kwart seconde verzint mijn onderbewustzijn het verlammingsverhaal voor het gevoel vooraf erbij.

Ook zoiets ervaren, andere verklaringen...? Ik ben benieuwd!

DutchVince

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ja heb ik ook vaak gehad. Aan het begin is het wel eng, en schrik je erg en raak je in paniek. Maar tegenwoordig weet ik wat het is, en kan ik mezelf dwingen om 'wakker' te worden door heel hard te concentreren (ook als ik droom dat ik wakker wordt). Je moet er voor zorgen dat je onbewust weet wanneer dit het geval is, en dan op de een of andere manier controle krijgen. Ik denk (!) dat dit erg lijkt op training voor lucid dreaming, bv. steeds op je horloge kijken en dan weten dat je droomt.

Verwijderd

Ik maak het ook wel eens mee, alleen is het bij mij niet zo heftig als jij beschrijft. Er is ook een wetenschappelijke term voor, maar kan er even niet op komen.

Bij mij is het meer dat je heel geleidelijk wakker wordt, je verkeert nog in sluimer toestand. Je doet je ogen een beetje open en beseft dat je eigenlijk wakker bent, maar je kunt je nog niet bewegen. Kort daarop wordt ik echt helemaal wakker en zijn alle fucties weer "online".

Vreemde gewaarwording, maar veel mensen maken het wel eens mee.

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Ik heb het twee keer meegemaakt ongeveer 20 jaar geleden, maar niet in een heel heftige vorm. In Amerika is er onderzoek naar gedaan door sceptici die niet in "alien abduction" geloven. Zij vermoeden dat de abduction ervaringen dezelfde oorzaak hebben. Sorry ik heb geen directe bron maar er was ooit een programma over op discovery channel. Het lijkt volkomen normaal te zijn

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Verwijderd

Ik dacht ooit gehoord te hebben dat het te maken heeft met het feit dat je hersenen je lichaam uitschakelen tijdens de slaap om te zorgen dat je, je dromen niet werkelijkheid maakt. Bij mensen die slaapwandelen werkt dit systeem niet goed. Bij jou en enkele andere iets te goed en dus ook nog even terwijl je al wakker bent.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12 13:40

dawuss

gadgeteer

Hier kun je erg leuke dingen mee doen. Eigenlijk kun je elke wereld schapen die je wilt, zodra je controle krijgt over je dromen.

Lees er ook dit topic eens op na:
lucid dreaming

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

dawuss schreef op 22 augustus 2004 @ 18:06:
Hier kun je erg leuke dingen mee doen. Eigenlijk kun je elke wereld schapen die je wilt, zodra je controle krijgt over je dromen.

Lees er ook dit topic eens op na:
lucid dreaming
Nee het is geen lucid dreaming, dat is bewust dromen en je dromen kunnen sturen. het verschijnsel hier is een ander. Je motoriek is uitgeschakeld en je verstand is klaar wakker, je droomt niet je bent echt wakker.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Heel erg eng ja als het je de eerste keer overkomt.
Had het een 8 maand geleden voor het eerst, sindsdien hen ik het steeds vaker..... de teller staat nu op 6 keer.

Heel vervelend imo

Smiling as the shit comes down...

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:21
Ook wel slaapverlamming genoemd. Ik weet helaas de wetenschappelijke benaming niet.

Dit verschijnsel gaat meestal ook samen met hallucinaties. Je hersenen kunnen dan nog 'dingen' er bij verzinnen om het echt eng te maken. Je ziet echt je eigen slaapkamer en vervolgens gaat de deur open en laat een of andere schim je 7 kleuren s******n.

Deze schim is niet echt maar een hallucinatie. De kamer is wel echt en dat besef je je maar al te goed, daarom is het ook zo eng.

Vervolgens wil je alles bij elkaar schreeuwen, schoppen en slaan maar niks kan --> verlamming. Erg spooky, 'helaas' nog niet meegemaakt, wel een aantal dingen over gelezen.

Lucide dromen heeft in zoverre met slaapverlamming te maken dat als je een goede lucide dromer bent je makkelijker uit deze slaapverlamming kunt komen. Je kunt jezelf dan beter overtuigen dat je echt wakker moet worden. Deze overtuiging, ofwel 'bewust zijn', heeft tot gevolg dat je jezelf 'echt' wakker kunt maken.

Deze vorm van 'bewust zijn'(niet de slaapverlamming) tijdens je dromen heet lucide. Je bent als het ware een klein beetje wakker tijdens het dromen. Doordat je gedeeltelijk bij bewustzijn bent kun je 'alles'.( met de nodige oefening, daarom ook tussen quotjes). Leuke dingen om te doen zijn o.a.: Vliegen( _/-\o_ ), onzichtbaar worden, onder water ademen, transformeren(jezelf, je omgeving enz), enz, enz, enz. De mogelijkheden zijn echt eindeloos.

http://www.ld4all.nl/ en http://www.ld4all.nl/forum ( http://www.ld4all.com voor de internationale variant ) voor de mensen die geinteresseerd zijn in lucide dromen, slaapverlammingen en andere verwante zaken.

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:47

MaDLiVe

.-Observer-.

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 18:01:
Ik dacht ooit gehoord te hebben dat het te maken heeft met het feit dat je hersenen je lichaam uitschakelen tijdens de slaap om te zorgen dat je, je dromen niet werkelijkheid maakt. Bij mensen die slaapwandelen werkt dit systeem niet goed. Bij jou en enkele andere iets te goed en dus ook nog even terwijl je al wakker bent.
Dit klopt inderdaad. Tijdens de REM (rapid eye movement, tevens de droom fase) slaap worden diverse neuronen die verantwoordelijk zijn voor beweging uitgeschakeld. Erg handig kan ik je vertellen, iedereen heeft namelijk wel eens de ervaring gehad dat je tijdens je droom wakker werd om je heen meppend omdat je die monsters in je droom wou weg hebben :)

Een omgekeerde situatie dus. Jij wordt dus wakker of tijdens je REM slaap (komt vaker voor dan je denkt) of een fase die daar vlak naast ligt maar waarbij wel de motorische neuronen zijn buitengesloten.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• De Bij
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Over dit fenomeen heb ik wel eens gehoord. Het schijnt te zijn dat je uittreed tijdens je slaap. Je verlaat je lichaam en gaat met je geest ergens naar toe. Op het moment dat je wakker wordt is je geest nog niet in je lichaam terug gekeerd. Hierdoor kan je je lichaam nog niet 'besturen'.
Meeste mensen die dit ervaren, ervaren dromen dan ook als zwemmen/vliegen.

check mijn webshop!

Verwijderd

De slaapverlamming is bij mij ook een aantal keren opgetreden, een hele vreemde gewaarwording. En inderdaad worden er boodschappen aan spieren geblokkeerd anders zouden er vreemde dingen ontstaan. Je kunt het vaak mooi waarnemen bij dieren: als mijn hond (labrador) een aantal minuten slaapt dan zie en hoor je de hond soms zachtjes piepen op een vreemde ingehouden manier, en de poten proberen te bewegen maar lijken vastgebonden. Dit verschijnsel duurt een aantal minuten en houdt dan op. Ik vermoed dat er dan een andere slaapfase aanbreekt.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:11

Apie!

Newer, better & confusinger

Dit heb ik ook wel eens gehad een jaar of 11 terug (was toen 19 ofzo). Wat ik me nog kan herinneren is dat ik toen een droom in een droom had. Toen ik wakker werd had ik het gevoel alsof ik m'n eigenlichaam werd uitgetrokken. DAMN wat was ik bang :) ik heb denk ik drie kwartier rillend op de bank gezeten voordat ik ook maar een woord kon uitbrengen.

Ik lag in mijn eigen bed te slapen en ik droom dat ik op m'n eigen kamer lig te slapen. Ik droom dat m'n moeder er is en in de tuin zit. Ik ga naar de tuin en schiet een bal door de bomen, over de schutting. Ik zie een indiaan tussen de bomen (vraag me niet waarom). De bal komt achter me neer. Ik droom dat ik wakker wordt en dat ik in mijn eigen bed lig. Ik hoor mijn moeder in de tuin. Ik ga naar de tuin en schop een bal door de bomen over de schutting en denk "Hey dit heb ik eerder gedroomd". Ik word wakker. kijk naar links, kijk naar rechts, maar m'n hoofd beweegt niet mee en de rest van m'n lichaam ook niet. Toen kwam het gevoel dat ik uit m'n lijf werd getrokken. Ik zag opeens zwart voor de ogen en zag een soort van zwarte stromingen. Ik heb het toen uitgeschreeuwd like a mofo en kon me toen weer bewegen en ben toen naar beneden gerend.
Beneden vroeg ik aan m'n oma of ze me niet had horen schreeuwen. "Ja hoor, maar ik dacht dat je wat op je voet had laten vallen ofzo". Ik heb echt de longen uit m'n lijf geschreeuwd en zij denkt dat ik wat op m'n voet laat vallen :? Bleek dat m'n moeder dus inderdaad was geweest en in de tuin had gezeten met m'n oma.

Ik was denk ik half wakker en weer in slaap gevallen om vervolgens weer wakker te worden met een lichaam dat nog sliep ofzo.

[ Voor 66% gewijzigd door Apie! op 24-08-2004 15:20 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Zo iets als dromen dat je droomt en niet wakker kunnen worden?
Of in je bed een heel groot lichaam krijgen met enorme benen, voeten en armen, benen die je niet op kunt tillen terwijl je wakker bent (of denkt te zijn)?
Dit eertse overkomt mij af en toe. 't went wel....
Het laatste overkwam me in mijn jeugd wel eens.

Verwijderd

Ook ik ken het, het is echt bizar en eng. Wt ik had is dat het gevoel zeg maar optrok terwijl ik half wakker was.. Ergo ik kon steeds minder bewegen totdat ik me concentreerde en met een heftige beweging het bed uit jumpte...

Dit heb ik 3 keer gehad en bij alle drie de keer had ik de avond daarvoor veel maar dan ook echt veel te veel gedronken...

Was dit bij een van jullie ook het geval??

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-12 17:44
Ik heb ook iets vergelijkbaars.

Soms als ik lig, moe maar nog geen zin om te slapen, Bijvoorbeeld tegen mijn vriendin aan op bed. Dan droom ik weleens dat ik loop en dan schik ik met een stuiptrekking wakker omdat ik dan in de droom val. Volgens mij heb ik vaker dezelfde droom. Heel vaag in ieder geval, soort van dagdromen ofzo.

Laatst zat ik met een vriendin te praten en zij vertelde dat ze dat ook had en zij legte het precies hetzelfde uit. Ze vertelde me ook dat ze soms ook enkel de stuiptrekkingen heeft in dat stukje tussen slaap en wakker.

Ook dat wat de TS vertels heb ik ook weleens gehad, enkel dan minder bewust.

Soms dan lig ik 'te slapen' en dan staar ik gewoon naar het plafond en dan dan komt mijn moeder binnen lopen, daar praat ik dan mee en dat soort zaken. Als ik daar dan sochtens naar vraag weet ze van niks. Ik zou zweren dat het geen dromen waren...

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Verwijderd

Of dat gekke wiebelende gevoel wat je af en toe kan hebben lig je lekker op de bank ben je moe lijkt het nog of alles begint te bewegen en je langzaam van links naar rechts gaat.

trouwens @ kieltju

ken het gevoel

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-12 19:30
Ik heb het misschien een paar keer meegemaakt, dat weet ik niet zeker. Ik heb mijn hele leven al de mogelijkheid om mijn dromen te sturen en echt actief bezigzijn met mijn dromen (lucid dreaming). Ik heb het hier ook vaak over met een spirituele groep, maar ik denk dat ik het een aantal keer heb gehad en heel erg snel wakker werd erna. Ik deel mijn "gave" (for lack of a better term) met mijn moeder en we hebben ook af en toe als we op dezelfde plek verblijven dezelfde droom/nachtmerrie, ongeacht hoeveel tijd hier tussen zat. Mijn bekenste herrinering was toen ik een keer in het ouderlijk huis van mijn moeder verbleef, op dezelfde kamer, en ik kreeg de ergste nachtmerrie van mijn leven en ik kon er niets mee (ik was echt alleen "observator" in de droom) en omdat ik het zo vreemd vond vertelde ik het later aan mijn moeder, die toegaf dezelfde nachtmerrie te hebben gehad toen zij mijn leeftijd was. Ze wist de droom in het kleinste detail na te vertellen, zelfs kleine details die ik niet verteld had.

Oeps, beetje OT gegaan....maar ik wou t zoiezo even plaatsen om te kijken of meer mensen zoits hebben

Edit: Dat van die stuiptrekkin krijg ik steeds vaker, maar ik weet niet zeker of ik dan aan het dromen ben of "wakker" ben, het gebeurt daar te snel voor. maar ik schrik me steeds helemaal de ****** en heb daarna echt een heel bang gevoel, ook met hogebloeddruk+pulse :?

[ Voor 12% gewijzigd door Rmanen op 25-08-2004 03:11 ]

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dit heb ik vroeger ook gehad. Ik weet dat ik wakker was, ik zag mn kamer enzow. Maar ik kon me gewoon niet meer bewegen, zelfs schreeuwen lukte niet :| Gelukkig heb ik dit tegenwoordig niet meer.

Wat ik nu meemaak is iets anders. Ik ga liggen om te slapen, en opeens zie ik me zelf lopen op straat, maar dan kom ik erachter dat ik eigenlijk aan het slapen ben en dus niet daar kan zijn. En op dat moment lijkt het alsof ik val zeg maar, maar het heeft ook echt effect op mn lichaam, ik val daar in mn "droom" maar in werkelijkheid lijkt het (en voelt het) alsof ik van een meter hoog ofzow in mn bed val.
Beter als dit kon ik het niet beschrijven, iemand die dit bekend voorkomt of weet waardoor het komt?

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• vulcan
Chester schreef op 25 augustus 2004 @ 03:23:
Wat ik nu meemaak is iets anders. Ik ga liggen om te slapen, en opeens zie ik me zelf lopen op straat, maar dan kom ik erachter dat ik eigenlijk aan het slapen ben en dus niet daar kan zijn. En op dat moment lijkt het alsof ik val zeg maar, maar het heeft ook echt effect op mn lichaam, ik val daar in mn "droom" maar in werkelijkheid lijkt het (en voelt het) alsof ik van een meter hoog ofzow in mn bed val.
Beter als dit kon ik het niet beschrijven, iemand die dit bekend voorkomt of weet waardoor het komt?
Ben je dan ook gelijk wakker of ga je door met lucide dromen? ( lucide dromen is dromen waarin je weet dat je droomt en dus enige tot veel controle hebt over wat er in de droom allemaal gaat gebeuren )

Wat veel mensen hebben als ze net 'leren'(of volkomen onbewust) lucide te dromen, dat ze gelijk wakker worden. Dit komt omdat als je pas met lucide dromen bezig bent, je zo enthousiast bent dat je je bewustzijn verliest en vaak gelijk wakker bent of verder gaat met normaal dromen.

Puur door het enthousiasme raak je dus je concentratie kwijt en dus ook je lucide 'krachten'. Je hebt dan 2 opties: of wakker worden of verder 'normaal' dromen.

Andere optie is het bekende 'uit je slaap vallen'. Je bent dan altijd direct wakker met het gevoel alsof je uit je bed viel. Ben even op zoek naar de wetenschappelijke verklaring van dit verschijnsel. Ik weet dat ik het ergens gelezen heb maar weet niet meer waar.

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:11
vulcan schreef op 25 augustus 2004 @ 10:40:
Andere optie is het bekende 'uit je slaap vallen'. Je bent dan altijd direct wakker met het gevoel alsof je uit je bed viel. Ben even op zoek naar de wetenschappelijke verklaring van dit verschijnsel. Ik weet dat ik het ergens gelezen heb maar weet niet meer waar.
Dat ken ik wel ja. Dan ben ik aan het dromen en krijg ik ineens een enorme stoot adrenaline of een soort schrikreactie zonder duidelijke oorzaak. Net of je ineens in een diepte stort. Volgens mij komt dat door stress of oververmoeidheid.

You are in a maze of little twisting passages, all different.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31
Dat ik echt bij volle bewustzijn was (qua stuurbare gedachten iig, motorische schors was duidelijk nog in hibernation :P) was bij het ontwaken uit narcose. Heb wel een uurtje of 2 gewacht totdat ik weer kon bewegen. Ik was trouwens wel erg moe, maar dat zal van de operatie gekomen zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• vulcan
blorf schreef op 25 augustus 2004 @ 22:36:
Dat ken ik wel ja. Dan ben ik aan het dromen en krijg ik ineens een enorme stoot adrenaline of een soort schrikreactie zonder duidelijke oorzaak. Net of je ineens in een diepte stort. Volgens mij komt dat door stress of oververmoeidheid.
Ik heb het net even nagezocht en volgens mij reageer je perongeluk op het proces van spieren verslappen.

Als je gaat slapen worden je spieren namelijk verslapt om te zorgen dat je niet met je armen of benen gaatzwaaien als je die alien aan het schoppen bent in je droom. :)

Ik kan dit zelf ook wel onderschrijven want als dit me overkomt dan voel ik dat al mijn spieren spannen en dus daarvoor verslapt/slapper waren.

De oorzaak dat je reageert op dat proces van verslappen wil ik niet gelijk op stress gooien maar het kan natuurlijk wel.

Verwijderd

Uhm door het surfen ben ik op dit forum terecht gekomen. Het is misschien niet hetzelfde onderwerp maar ik wou ff doorgaan op dat lucide dromen. Want dit is de eerste keer dat ik hier iets over lees. Ik ben nl ook bewust van mijn dromen IN mijn droom. En kan dan mijn dromen manipuleren. Diegene die me daar meer kunnen over vertellen mogen me altijd mailen. En voor de kenners moeten eens naar mijn homepage gaan kijken bij het dromen. En hopelijk kunnen zij me van antwoord dienen.
Groetjes
Steve

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12 17:02
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 15:06:
Uhm door het surfen ben ik op dit forum terecht gekomen. Het is misschien niet hetzelfde onderwerp maar ik wou ff doorgaan op dat lucide dromen. Want dit is de eerste keer dat ik hier iets over lees. Ik ben nl ook bewust van mijn dromen IN mijn droom. En kan dan mijn dromen manipuleren. Diegene die me daar meer kunnen over vertellen mogen me altijd mailen. En voor de kenners moeten eens naar mijn homepage gaan kijken bij het dromen. En hopelijk kunnen zij me van antwoord dienen.
Groetjes
Steve
Ik denk dat je veel hebt aan de link die al eerder in dit topic genoemd is: http://www.ld4all.nl/ . Overigens succes met het zoeken, en ik denk dat je wel een antwoord op je droom hier zal vinden.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 02:13:
Al aan veel mensen voorgelegd maar nog nooit iemand tegengekomen die dit ook ervaren heeft:

ik word wakker, ik begin te denken over de dingen die ik de komende dag ga doen, ik ben volledig bewust aan het denken. Ik wil mijn deken afdoen, maar mijn hand iligt als een blok beton op het bed. Ik probeer mijn voeten nast het bed te zetten, maar er is geen beweging in te krijgen. het is weer zo ver: ik ben wakker, maar mijn lijf slaapt nog. Keer op keer dwing ik mijn ledemeten tot beweging maar er gebeurt niets, ik lijk geheel verlamd. En opeens met een enorme mentale inspanning (en een heftige beweging van mijn hele lijf) is mijn lichaam ook wakker en beweegt weer.
Ik herken dit precies! Ik heb dit ook regelmatig. Exact hetzelfde, je bent wakker, maar je kunt je niet bewegen. Meestal merk ik het als ik me wil omdraaien, dat gaat dan niet. Ik verbreek het altijd door mij heel erg te concentreren, en dan met een mentale schok breek je eruit.

Dacht altijd dat het zelfzaam was maar kennelijk valt dat dus mee :)

Ik vind het nooit zo erg. Het is alleen jammer dat je altijd helemaal klaarwakker bent nadat je je in beweging hebt gedwongen. Dat is vervelend als je wilt uitslapen.

Het heeft dus, zoals hierboven geloof ik al gezegd, te maken met het feit dat je hersenen je spieren tijdens het slapen 'uit' zetten. Dit is basicly om te voorkomen dat mensen gaan slaapwandelen en andere rare dingen gaan doen in hun slaap. En bij sommige mensen gaat het weer aanzetten kennelijk niet zo goed altijd.

Voor zover ik weet is het niet schadelijk. Maar heb er nooit onderzoek naar gedaan ofzo. Ik hoop iig dat ik niet op een dag wakker wordt en tot de conclusie kom dat ik wat ik ook doe niet meer kan bewegen :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

vulcan schreef op 26 augustus 2004 @ 08:11:
[...]

Ik heb het net even nagezocht en volgens mij reageer je perongeluk op het proces van spieren verslappen.

Als je gaat slapen worden je spieren namelijk verslapt om te zorgen dat je niet met je armen of benen gaatzwaaien als je die alien aan het schoppen bent in je droom. :)

Ik kan dit zelf ook wel onderschrijven want als dit me overkomt dan voel ik dat al mijn spieren spannen en dus daarvoor verslapt/slapper waren.

De oorzaak dat je reageert op dat proces van verslappen wil ik niet gelijk op stress gooien maar het kan natuurlijk wel.
ik heb gehoord dat het kwam omdat je tijdens je slaap geen zuurstof meer inademt(tong slaat naar achter ofzo) en daardoor de "val" droom krijgt

geen idee of het waar is,
maar ik heb het vrij vaak en het is echt zeer irritant, ik schrik altijd vrij hevig en ben daarna lijkt het alsof ik buiten adem ben, meteen terug inslapen lukt niet, aangezien ik na zo'n droom klaarwakker ben

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-12 08:29

T-8one

take it easy, take a sisi

Dat niet kunnen bewegen terwijl je wel wakker bent komt mij heel bekend voor. Ik heb er de laatste tijd wat minder last maar voorheen heel erg veel.
Ik wordt op een gegeven moment (half) wakker, en wil me omdraaien om verder te slapen. (ik ben niet helemaal bij bewustzijn, dus ik beschrijf hoe het voelt, wat ik echt doe weet ik niet) Helaas lukt het omdraaien me niet en blijf ik op m'n rug liggen. Hierdoor raak ik lichtelijk in paniek, en probeer rustig te ademen. Ik heb zelfs wel eens gehad dat ademen heel erg zwaar (leek te gaan) ging.
Op zo'n moment zoals de TS ook omschrijft moet ik me dan echt heel erg concentreren en dan met een grote schok omdraaien.
De ene keer kost dat omdraaien me veel meer moeite als een andere keer, evenals het weer op gang brengen van m'n ademhaling. Meestal kan ik na het omdraaien weer verder slapen, maar soms ben ik zo geschrokken dat ik eerst maar even m'n bed uitga en een rondje door het huis ga lopen.

Het gebeurd bij mij echt als ik nog half slaap, en niet volledig bij bewustzijn ben. Wat het precies is heb ik nooit begrepen maar het wordt ondertussen wel minder en als het me nu nog eens overkomt weet ik hoe ik het op moet lossen.

Het onderwerp van droomen kunnen sturen heeft hier denk ik niet zo heel erg veel mee te maken. Ik denk dat dit indd echt een questie is van iets willen doen geest/gedachten en je lichaam die niet helemaal samenwerken.

wel appart btw dat er meer mensen zijn die hier last van hebben. Ik heb er regelmatig met anderen over gepraat maar niemand die het herkende.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Verwijderd

Ik heb het ook vaak gehad, de laatste tijd niet meer eigenlijk. Ik slaap, ik word wakker(denk ik), ik kan denken, alleen lijkt het alsof ik keihard door een tunnel raas. Ik kan niet bewegen, niet ademen, niks, alleen denken. Dan lijkt het heel spannend te worden om optijd weer in beweging te komen, omdat ik niet ademen kan. Door me dan inderdaad erg hard te concentreren kan ik ineens m'n hele lijf wakker gooien. Ik werd dan meestal wakker en het eerste wat ik deed was een hele grote hap lucht m'n longen in pompen. Ik heb het zo vaak gehad dat ik het onder controle heb, kan het zelfs (bewust of onbewust, dat weet ik niet) oproepen, dus alles lam leggen, ook m'n ademhaling, alleen m'n denken werkt nog. Erg vaag, ken ook verder niemand die het heeft. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar meetsal kreeg ik het vroeger als ik flink stoned was.
Pagina: 1