Na heel wat problemen met de levering van het bord, zijn de eerste eindelijk binnen bij de tweakers Zo ook bij mij, en hierbij verklaar ik het echte Ervaringen topic voor geopend! In a nutshell, MSI can be greatly considered as the "King of K8 platform." ![]() |
CPU • Supports Socket 939 for AMD® Athlon™ 64 FX / Athlon™ 64 processor • Supports up to 3500+, 3800+ Athlon 64 FX 53, or higher CPU Chipset • nVIDIA® nForce3 Ultra Chipset - HyperTransport link to the AMD Athlon 64/Athlon 64 FX CPU - HyperTransport supporting speed up to 1GHz (2000MT/s) - AGP3.0 8X interface at 533 MT/s (million transfers per second) - Two independent SATA controllers, for four drives - IEEE 802.3 NVIDIA MAC for 1000BASE-T - Dual Fast ATA-133 IDE controllers Main Memory • Supports dual channel DDR 266/333/400, using four 184-pin DDR DIMMs. • Supports a maximum memory size up to 4GB with ECC. • Supports 2.5v DDR SDRAM DIMM. Slots • One AGP (Accelerated Graphics Port) 1.5V 4X/8X slot • Five 32-bit v2.3 Master PCI bus slots (support 3.3v/5v PCI bus interface). On-Board IDE/SATA • An IDE controller on the nVIDIA nForce3 Ultra chipset provides IDE HDD/CD-ROM with PIO, Bus Master and Ultra DMA133/100/66 operation modes. - Can connect up to 4 IDE devices • Supports 4 SATA ports. Transfer rate is up to 150MB/s. • NV RAID (Software) • Supports up to 4 SATA & 2 ATA133 Hard drives - RAID O or 1, 0+1, JBOD is supported - RAID function work w/ATA133 + SATA H/D or 2 SATA H/D Audio • 7.1 channel audio codec RealTek ALC850. - Compliance with AC97 v2.3 Spec. - Meet PC2001 audio performance requirement. LAN • Supports dual LAN jacks - 1 LAN supports 10/100/1000 Fast Ethernet by Marvell 88E1111 PHY - 1 LAN supports 10/100/1000 Fast Ethernet by Realtek 8110S (1000Mbps) IEEE1394 • VIA 6306 chipset - Supports up to 3 x 1394 ports. - Transfer rate is up to 400Mbps On-Board Peripherals On-Board Peripherals include: - 1 floppy port supports 2 FDD with 360K, 720K, 1.2M, 1.44M and 2.88Mbytes - 1 serial port - 1 parallel port supports SPP/EPP/ECP mode - 1 Audio jack(5-in-1), coaxial/fiber SPDIF out - 8 USB 2.0 ports (Rear x 4 / Front x 4) - 2 RJ45 LAN jack - 3 IEEE 1394 connectors (Rear x 1/ Front x 2) BIOS • The mainboard BIOS provides "Plug & Play" BIOS which detects the peripheral devices and expansion cards of the board automatically. • The mainboard provides a Desktop Management Interface(DMI) function which records your mainboard specifications. Dimension • 30.5cm(L) x 24.5cm(W) ATX Form Factor Mounting • 6 mounting holes. MSI’s Digicell CoreCell Chip has four new technical features: Speedster, BuzzFree, PowerPro, and LifePro. The Speedster technology of CoreCell Chip contains the most flexible BIOS options for overclocking, including async mode of FSB and memory frequency, 0.05V increment for memory voltage adjustment and the minimal increment of 0.0125V for Vcore. BuzzFree technology examines the current system utilization and temperature level before leveraging thermal requirement & fan speed. It dramatically cuts the system noise by 50% by getting rid of the annoying buzz. Moreover, it also improves the quality of audio and video. PowerPro prolongs the life of the motherboard, CPU, and fan by maintaining them under the optimum condition. It also detects and manages the motherboard utilization to prevent possible factors that may contribute to system crash. LifePro technology prolongs the life of the motherboard, CPU and fan by maintaining then under the best condition. It can also detect and manage motherboard utilization to prevent possible factors that may contribute to system crash. CoreCenter™, this all-in-one hardware console is an advanced combination of the popular PC alert and Fuzzy logic applications. It offers powerful functions such as hardware monitor, system alert, and instinctive overclocking UI. Live Update™ 3 is a single utility software that automatically checks BIOS and driver updates. It includes MSI's Live BIOS™, Live Drive™, Live VGA BIOS™, and Live Utility™. Advanced users would also receive the latest information about MSI products and activities from MSI technical support. De Doos ![]() [Meer...] Inhoud: • MSI Motherboard • MSI Driver/Utility CD • Sata(-raid)-Driver Floppy • Sata-Cable (Optional) • Sata Power-cable (for 2 Sata-devices) • D-Bracket 2 (2 usb-ports) • Round Cable of IDE-devices • Round Cable of Floppydisk • User's Guide • Quick Guide • Test Report • Back IO Shield |
Dit bordje is ook aardig interessant om over te klokken. Anandtech kreeg in hun review het bordje met gemak op het maximale instelbare, namelijk 300 mhz FSB Ik kreeg hem zelf met een zalman nj47b blokje op 330 HTT. Zoals te zien is, is het een wat andere plaats dan dat je gewend bent voor een northbridge (er is eigenlijk geen sprake meer van north- en southbridge, er is maar 1 chip). Voor waterkoeling op de northbridge lijkt deze plaats niet echt slim uitgekozen. Maar zoals je kan zien zou waterkoeling niet veel nut hebben, je zou er niet hoger door kunnen klokken. Verder zijn er wel wat wc-blokjes die erop passen. Bij koelercompatibility in de eerste reply staat welke koelers je zoal kan gebruiken. Dit zijn de instelbare items met betrekking tot overklokken: FSB: 200-450mhz, in stappen van 1mhz. Let wel dat je minimaal bios versie 1.2 erop moet hebben voor een max fsb van 450 mhz (bios 1.0: tot 300 mhz bios 1.1: tot 350 mhz) . Bios-links vind je onder links van dit topic. CPU Multiplier: 4 - 20 x, Voor FX-cpu's kan men boven de standaard MP instellen. Vanaf bios 1.2 is het mogelijk dit met halve multipliers in te stellen AGP: 66-100mhz, in stappen van 1mhz Vcore: 1.55-1.85V, in stappen van 0,05V , maar met de Speedster technology van de Corecell in stappen van 0.0125V Vdimm: 2.50-2.85V, in stappen van 0,05V. (vind ik een klein beetje jammer AGP-voltage: 1.50-1.85V, in stappen van 0,05V Verder zijn er ook nog Hidden Bios Opties: Vid Hiermee kan je het voltage van de voltageregulator regelen als ik het goed heb begrepen. Dit zou misschien wat impact kunnen hebben op de hoogte en stabiliteit van de vcore. NV/ATI Speed up Met deze setting kan je jou agp-kaart wat extra mhz-en laten geven, geregeld door het moederboard. Zowel je videogeheugen als gpu wordt iets opgekrikt (10 à 20 mhz). Clock je liever zelf gewoon je kaart over, zet deze functie dan op disabled. Lees voordat je aan het overklokken gaat nog even de tips door, hier staan belangrijke dingen zoals het gebruik van sata-poorten en overklokken... |
• Mods |
OCZ DDR-Booster Na even rondgeneusd te hebben op Xtreme Systems kwam ik een post tegen waar iemand de OCZ DDR-Booster gebruikte op de k8n Neo 2 Ok I am now running the ddr booster at 3.2v on my Neo2. It does work fine and has allowed me to hit 300HTT 1:1 so far on my 3500 EBs. * Tutti-frutti heeft zelf de ddrbooster getest, en het werkte |
Hier staan bekende problemen met oplossingen, of tips waardoor je meer performance kan krijgen. Hogere Memory-bandwidth Voor hogere geheugen scores moet je in het Cell-menu, bij memory settings de "1T/2T Memory Timings" op 1T zetten. De score met een HTT van 200 (ddr400) vliegt dan van zo'n 4800 MB/s naar 5900 MB/s ! Oplossing voor de combinatie: overklokken + Sata-schijven Het blijkt dat de Sata-poorten 1 en 2 geen goedwerkende PCI-lock hebben. De pci-lock functioneert wel correct op de poorten 3 en 4. Gebruik daarom als je van plan bent te gaan overklokken de sata-poorten 3 en4. Zorg er ook voor dat je minimaal bios 1.2 draait. Met de satapoorten 1 en 2 zou je niet hoog kunnen komen met de htt. Misschien komt hier nog een biosupdate voor... Pas op met het gebruik van halve multipliers Sinds bios 1.2 kunnen er in de cell menu (bios) halve multipliers voor de cpu-speed ingesteld worden. Het is aan te raden om deze niet te gebruiken, omdat je dan performance verliest op je geheugensnelheid. Het werkt namelijk alsvolgt: Als je cpu-HTT en mem 1:1 lopen, en de multiplier van de cpu is 11x, dan wordt de memspeed vastgelegd door de cpu speed door 11 te delen. Voorbeeld: HTT=250, MP=10. Mem speed = 2500/10 = 250 (ddr500). Pak je nu 10.5 als multiplier, dan wordt de mem speed als volgt: cpu-speed = 10.5x250 = 2625 Mem-speed = 2625/11 = 239 mhz. Dit zit hem in de cpu memcontroler en kan helaas niet veranderd worden, de cpu kan alleen door hele multipliers delen. Halve multipliers zijn wel aan te raden , als je cpu nog niet aan zn max zit, maar mem wel. Je kan zelf het beste even kijken wat het beste resultaat oplevert. In mijn geval heb ik ook even getest. Ik ga zelf wél voor een halve mp: 11x232 , ddr464 = 6903 MB/s @ sisoft membench 10.5x243 , ddr464 = 6907 MB/s @ sisoft membench ik heb meerdere malen getest, maar veel verschil is het natuurlijk niet... thnx to Pakjebakmeel voor quote van forum Windows installeren op een Sata-Raid array Tijdens het laden van de windows setup moet je, zoals gewoonlijk met raid-configuraties, op F6 rammen. Bij het bord is een floppy geleverd met daarop de Raid drivers. Je moet tijdens de setup niet 1, maar 2 drivers installeren, namelijk: -Raid Class Driver -Storage Controller Dit is erg belangrijk, anders ziet windows de schijven appart, en niet als 1 raidarray. BSOD's ? Aggressive timings op Disabled zetten! Aggressive Timings blijkt nu ook een erg bekende oorzaak te zijn van de blauwe schermen. Je zal waarschijnlijk, met Aggresive timings aan, veel BSOD's krijgen met "Beginning of dump Physical Memory". Wanneer je Aggressive timings uitzet in het Cel menu, zal je systeem hoogstwaarschijnlijk stabiel zijn Nog steeds Instabiel ? Nadat er erg wat postings geweest waren met instabiliteitsproblemen lijkt het erop dat de gegevens uit de SPD-chips op de geheugenmodules niet goed worden uitgelezen. Ik weet niet of dit aan het bord of aan de geheugencontroler van de cpu's ligt. Oplossing lijkt gewoon het zelf instellen van memorytimings en geheugen voltage. Daarnaast is het aan te raden om ALTIJD satapoort 3 en 4 te gebruiken, zoals hierboven beschreven. Dual Channel, welke slots ? Als je DUAL CHANNEL wilt laten werken dan moet je de 2 latjes ram in het groen EN paarse slot steken(slot 1 & 2). Dit zijn dus de 2 onderste geheugenbanken. Dit is dus niet, zoals bij intel, in het eerste en derde slot. Als je het in slot 1 & 3 plaatst heb je kans op een instabiel systeem. Dit staat ook volledig uitgelegd in de manual thnx to kennes Audio-driver installeren, erg belangrijk! Als je standaard de drivers van nvidia installeerd (nforce drivers) dan worden de audio drivers niet geinstalleerd. En dan kan je de nvmixer ook niet gebruiken. En omdat de nvidia drivers veel beter klinken zijn die drivers toch aan te raden. Om hier gebruik van te kunnen maken moet je de drivers MANUEEL installeren. Rechts klikken in apparaatbeheer op het audiodingie. dan moet je NIET ZOEKEN nemen en dan bladeren en dan de file nvmcp.inf, en vervolgens 1 van de die items die erop komen. (die nvmcp.inf file haal je uit de c:\NVIDIA\4.27\audiodrv-map). Je kan op deze manier gebruik maken van alle nvidia geluidsfuncties, en bijvoorbeeld ook het volume per box instellen thnx to kennes |
• Fabrikantinfo: MSI K8N Neo 2 Platinum • Handleiding De Handleiding V1.1 (pdf , 7MB) • Reviews Anandtech Socket939 motherboard Round Up PC Perspective Review Een magere Zdnet review Hot Hardware S939-motherboard round up • Waar is de MSI K8N Neo2 het goedkoopste? Link Naar de pricewatch • Biossen Update je bios, en je moederboard wordt instelbaar tot 450mhz Msi Biossen In bios 1.2 zitten de volgende changelogs: - Support FSB to 450MHz - Support K8 CPU Rev. D 939-Pin 128-bit + Added .5 multipliers ! + Fixed CPU temps ! + Pci-lock werkt correct. Helaas nog niet op sata-poort 1 en 2 Beta: Hier en hier kan je beta biossen vinden. Nummering van biossen werkt als volgt: 1.23 = 1.2 beta 3 , 1.2= 1.2 official (nieuwer dan 1.23). |
Mijn ervaring: Na hem bij de volgende shops besteld te hebben, heb ik hem eindelijk binnen: -Euromaxi -Salland Automatisering -Rodep IT -Komplett, de gelukkige verkoper Ik zal jullie eerst een foto impressie geven! De lay-out Het eerste wat mij opviel dat deze pcb van een ander materiaal is gemaakt, het lijkt wel een soort hardboard of iets. Ik weet niet wat voor materiaal het is De lay-out van dit bord is erg goed. Zo is de socket bijvoorbeeld 90 graden gedraaid met wat we "gewend" zijn, s939 staat nog aardig in de kinderschoentjes natuurlijk. Maar voor bepaalde koelers heeft dit namelijk wel een voordeel, want de warme lucht wordt daardoor direct naarboven geblazen. Verder blaast de cpu koeler de lucht over de dimm sloten heen, zodat de ramreepjes gekoeld worden. Op het bord zitten 4x 3-pin fan connectors, waarvan er 1 door de standaard southbridge koeler wordt gebruikt. Onderin, naast de bios chip zit een aansluiting voor een system-fan. Onder de atx-connector zit er een voor de standaard sb-koeler. Links van de socket vinden we de cpu-fan connector, en als laatste plaats voor een 2e systemfan boven in het bord (bij de dimsloten). Er is dus overal wel een aansluiting in de buurt. Wat alleen een beetje jammer blijft is de plaatsing van de nforce-chip. Deze valt net onder de agp kaart, waardoor het plaatsen van bijvoorbeeld waterkoeling op de NB, of een grote koeler op je vga (als je ook een andere koeler op de nforce wilt) misschien een beetje moeilijk wordt. Zelf heb ik een Zalman NB47-j die ik er heb opgezet. Dit bleek eigenlijk heel erg mee te vallen. Het enige wat ik nog hoefte te doen, is 3 koelvinnen naar binnen buigen. Dit is zelfs overbodig, omdat het alleen het chassis van een condensator van de 9800pro lichtjes aanraakt: Wat ook me ook opvalt is dat de connectors: IDE, FDD, ATX bij elkaar geplaatst zijn. Dit heeft bij inbouwen het voordeel dat alles vanuit 1 punt naar de rest van de kast gaat, is weer wat netter Revisie De revisie die op mijn bord staat is: Resultaten Ik zal hier binnenkort mijn ervaring plaatsen met betrekking tot overklokken. Ik zal benchmarks plaatsen. Waar ik erg naar benieuwd ben is de memory score. Ik haalde met mijn asus A8V-deluxe namelijk maar 4800 MB/s op 200mhz fsb (cas2.5-3-3-7) Dit zijn nu mijn systeem specs: Msi K8N Neo2 Platinum + Wireless AMD64 3500+ (code) 2x 512 MB DDR400 c2.5-3-3-7 Twinmos pair (maybe vervang ik deze) 2x Maxtor DMP9 SATA 80GB @ Raid0 Sapphire 9800pro 128MB R350 @ 420/365 Creative Audigy 2 Player Levicom 500w voeding Waterkoeling: Alphacool NexXxos HP cpublok, Tha_Mafkees gpublok, 900l/u pomp, evo360 rad. Samsung dvd-rom Lite-on 832s dvd-rw Update: De eerste resultaatjes. Dit is nog totaal on-getuned. De Nvidia sata-raid controler vind ik erg goede prestaties leveren. Op elk niveau beter dan mijn nforce2-bordje met silicon image controler. Ik haalde daarmee max 105 MB/s. Dit is het resultaat nu: Dan de geheugen bench Htt van 230 ddr460 2.5-3-3-7 (1t timings), helaas wel memtest errors: En ook een htt van 280 is no problemo voor dit bord: 3dmark heb ik ook gedraaid. Dit is met een 9800pro op 405mhz gpu en 365 mem. Cpuspeed is uitgelezen met cnq aan, waardoor de cpu op dat moment 1050mhz liep. Tijdens de test was dit 11x210= 2310 mhz. http://service.futuremark.com/compare?2k3=2969671 |
Toevoegingen / Vragen ? |
Heb je nog vragen of toevoegingen waarvan je denkt dat dit de startpost moet komen ? Mail me via |
[ Voor 143% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-09-2004 14:15 . Reden: Nieuwe lay-out en "compatible koelers" ]