Features:
- Kleine speler, 35mm x 68mm x 16mm
- Lichtgewicht: ~42,5 gram
- Afspelen in verschillende formaten (MP3, WMA, ASF en OGG)
- OLED Kleurenscherm (Blauw, Groen, Oranje en 128 grijstinten)
- Ingebouwde lithium polymer accu (oplaadbaar)
- Equalizer support (Normal, Classic, Jazz, Rock, Pop, User 1/User 2, DBB Sound, QBS, 3D Sound)
- FM Radio en opname
- FM Radio timer opname functie
- Spraakopname en opnemen van externe bron functie
- Tijdsweergave
- Boodschap scanner functie
- Diverse mogelijkheden voor herhaald afspelen
- Media Sync functie
- Firmware en lettertype upgrade functie
- Tekstweergave functie
- Grafische weergave van afbeeldingen
- Draagbaar Opslagmedium
- Onbeperkt mappen aanmaken
- Time Step functie
- Bewerken van afbeeldingen
- Songteksten bewerken (dmv PC)
- Text-To-Speech functie (optie)
- Sleep functie
- Per seconde resume functie
- Instelbare afspeelsnelheid
- Auto Mail functie
- Book Mark functie
- Stop Watch functie
- 2x20mW output
- USB 1.1 transfer (4mbps transfer speed)
- Frequentie bereik 20 ~ 20.000 Hz
- Signal to Noise player > 90DB
- Signal to Noise tuner > 55DB
- 2 Jaar garantie
In de doos:
EZAV Xen EMP-400 256MB
Stereo oortelefoon set (Sennheiser MX300)
Neopreen beschermhoesje
Sportarmband
USB kabel
USB verlengstukje
Handleiding (Nederlands, Engels)
Audio line in kabel
Halsketting (neck strap)
Installatie CD
USB Reis adapter (optie)
Externe microfoon mic-30s (optie)

Eerste indruk:
Ik kreeg de doos binnen, maakte het open en daar zat een heel klein kistje (zie plaatje boven) met daarin de EMP-400.
Het is ongeveer hetzelfde doosje als van de EMP-200 maar dan in het wit.
Doe pakte ik natuurlijk alles uit die doos en zette ik de speler aan.
Ik zag een mooi opstartscherm en een mooi display!
Ik heb mijn Sony oordopjes erin geplugt en het via de USB kabel op me PC aangesloten.
Alles werkte zoals ik kon verwachten, Windows XP zag het als een externe Harde schijf.
Meteen snel wat liedjes erop gezet USB kabel eruit en de Play knop ingedrukt.
De geluidskwaliteit is weer eens geweldig met zijn 40mW output.
Ik heb mijn eigen EQ ingesteld om zo het beste uit het geluid te halen.
Geluid
Het geluid is zeer indrukwekkend, een enorme diepe bass wat ik eruit kan krijgen!
Alleen jammer dat de Sennheiser MX300 oordopjes die erbij geleverd worden niet zo mooi klinken.
Vandaar dat ik mijn Sony gebruik.
En de Equalizer is ook heel handig.
Je kunt er zelf 2 stuks instellen en er zijn aardig wat presets gemaakt (zie in de feature list).
QbigSound 3D geeft een vreemd maar mooi effect aan je muziek zodat het lijkt alsof je ook daadwerkelijk overal om je heen muziek hoort.
de Ogg Vorbis functie is dus ook heel erg handig, want dit is volgens mij ook echt de #1 feature request door de meeste gebruikers..
Vandaar dat je het nu ook hebt.
Microfoon
De Microfoon is hetzelfde als die van de EMP-200 en dus vrij goed om gewoon iets op te nemen.
Maar als je wat professioneler wilt opnemen moet je de externe Stereo microfoon gewoon kopen!
Er zit ook een heel originele functie op dat Monitor heet..
Als je die functie aanzet dan heb je als de playback gestopt is dat ie de microfoon activeerd zodat je niet je oordopjes eruit hoeft te halen en alsnog alles om je heen kunt horen.
Best wel grappig dus..
Radio
De Radio werkt precies zoals je het ook wilt.
Hij krijg signaal vanuit het draadje van je koptelefoon en geeft niet veel ruis.
Je kunt switchen tussen Mono en Stereo wanneer je wilt en je kunt tot 20 zenders opslaan.
Display

Deze speler heeft als 1 van de weinigen een Oled scherm waarmee je verschillende kleuren kunt weergeven.
In dit geval 128 grijstinten en 3 kleuren.
Hierdoor heb je geen backlight nodig en kun je alles duidelijk zien wat iedere pixel geeft zijn eigen licht.
Het scherm is zeer duidelijk en je kunt alles goed zien.
Het navigeren gaat simpel, je kunt gewoon door alles mappen en bestanden bladeren zonder moeite.
Dat gaat natuurlijk ook heel simpel door het joystick wat deze speler beschikt.

Deze speler kan zelfs plaatjes weergeven en text bestanden weergeven.
De plaatjes zien er niet slecht uit voor grijstinten en weinig pixels!
Alleen tekst lezen gaat wat minder makkelijk dan je denkt.
Aangezien er niet zoveel tekst op 1 pagina op het scherm past.
Maar toch leuk dat het erin zit als je bijv. een kleine note moet onthouden zet je het gewoon op de speler!
EMP-200 vs EMP-400

Zoals je kunt zien is de EMP-400 een 'verbeterde' EMP-200, hij is kleiner en heeft een Oled display.
Ook heeft de EMP-400 een ingebouwde batterij wat voor sommige mensen een nadeel is en voor anderen een voordeel, koop daarom dus ook een A/C Adapter erbij!
Het heeft 18uur speeltijd terwijl de Xen EMP-200 'maar' 16uur heeft.
Het menu systeem is veranderd waardoor je nu bij iedere optie een icoontje hebt.

Extra's
De speler heeft een stopwatch functie voor als je een keer de tijd voor iets wilt opnemen.. wel handig dus in sommige gevallen
Er is een 'slide' functie waarmee je de tijd kan instellen wanneer een andere pagina van een text bestand moet worden weergegeven of wanneer er een nieuwe plaatje moet worden weergegeven.
Ook heeft de speler MovieFriend waarmee je filmpjes kan maken en in de speler kunt afspelen.
Op dit moment kun je nog alleen het als opstart of afsluit logo gebruiken maar binnenkort kun je het ook gewoon afspelen!
Het filmpje kan max. 20frames hebben, van 1 tot 20seconden (1sec. kan dus 20frames hebben, 20sec 1fps)
En als de speler een keertje vastloopt (door een corrupte MP3 ofzo) kun je met een pinnetje en knopje in drukken dat je naast de usb poort kunt vinden, het schakelt dan de speler meteen uit.
Conclusie
Het is een heel erg mooie en kleine mp3 speler met ontzettend veel features!

Positief:
+ klein en licht
+ Ingebouwde batterij met 18 uur afspeeltijd
+ Ogg Vorbis support
+ Radio
+ Goede geluidskwaliteit
+ Plaatjes en Filmpjes afspelen
Negatief:
- Het USB klepje gaat een beetje moeilijk doen als je de USB kabel erin wilt doen
Downloads
Firmware:
EMP-400 v1.14G
EMP-400 v1.16G
EMP-400 v1.17G
Overige:
Handleiding Engels EMP-400
MusicFriend eNOM
MusicFriend 3.1 (* aanbevolen voor 1.17G)
MovieFriend
Let-op: Deze programma's zijn gemaakt voor de emp-400 en er wordt dus geen support gegeven aan de emp-200
Prijzen:
128MB: € 155.00
256MB: € 185.00
512MB: € 275.00
Klik om de actuele prijs en winkels te zien in de PriceWatch van Tweakers.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 16:28 ]