Bor de Wollef schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 10:22:
Ik verbaas mij telkens weer hoeveel mensen op Tweakers en GoT dit elke keer weer roepen. Hier zijn al weet ik hoeveel discussies over gevoerd. Vaak een gebrek aan kennis of een misschatting van de risico's. Je kunt zelf nooit de controle bieden die een goede virusscanner en personal
firewall continu bieden en bovendien loop je niet alleen risico door onverstandig internet te gebruiken. OOk de mensen die denken het zelf beter te kunnen dan een AV lopen risico door lekker in het OS of andere applicaties.
Helaas worden ook weerwoorden gegeven waaruit blijkt dat men verwacht dat de godganze wereld op Windows draait. Niet iedereen doet dat en dat is ook de reden waarom niet altijd een virusscanner en
firewalls worden gebruikt. Als je een desktop pc hebt die Linux draait waar verder niks aan services op zitten en die achter de
firewall van je router/NAT doosje hangt heb je die extra
firewall ook niet nodig. Die zal echt niet meer doen dan dat die
firewall op die router al doet. Voor de paranoide medemens is het verstandig om alsnog de boel te
firewallen. Een Windows machine onbeschermd laten is geen slim idee, al is het maar omdat die by default vanalles aanzet en opengooit. Die mensen die andere systemen dan Windows gebruiken zwerven hier ook op het forum rond btw, ze hebben zelfs 2 aparte subfora (NOS en Apple Talk). Een beetje stilstaan bij het feit dat er meer aan besturingssystemen op deze planeet bestaan dan Windows zou sieren in deze "discussie".
En daar heb je er weer zo eentje die niet schijnt te weten dat er meer besturingssystemen op deze planeet zijn dan alleen Windows. Wat zie je aan results in die test? Juistem, Windows en dan ook nog eens specifiek 2000 en XP. Als ik zie wat axis heeft dan lijkt me dat geen Windows en dus is die test al niet representatief/van toepassing. De vraag is echter ook hier of die test uberhaupt wel met IPv6 over weg kan. Veruit de meesten werken nog op basis van IPv4. Ja, hij zou inderdaad 0 punten scoren in die test omdat het een Windows only test is
Mind you, wat axis aan setup heeft is zo'n beetje wat ieder bedrijf heeft aan setup. Alles hangt achter een
grote firewall of achter meerdere
firewalls waarop flink wat zooi wordt geblokkeerd. Ze zetten alleen datgene open wat nodig is. De clients zelf zijn dan weer niet voorzien van
firewalls. Dat hoeft ook niet want je hebt ook nog zoiets als inverse
firewalling waarbij je dan je LAN verkeer filtert i.p.v. het internet verkeer. Dan hebben we het over
firewalls met een zeker certificaat op security gebied (ICSA bijv.), niet de minste dus. Die dingen zijn trouwens ook prima na te bouwen met Linux en iets als FreeBSD of OpenBSD. Sterker nog, vaak draaien die machines al iets van Linux/FreeBSD/OpenBSD/etc.