Toon posts:

Surfen op buurmans's lijn. mag dat?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 695 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Onze buurman heeft draadloos netwerk en tot mijn verbazing kan ik gewoon internetten via zijn verbinding... Volgens mijn vader mag ik volgens de wet niet via zijn lijn internetten. Hij vergelijkt dat met de stelling: "als iemand zijn deur open laat staan mag je er ook niet zomaar naar binnen lopen". Maar ik dacht dat het zo was dat je zolang je niets hoeft te kraken of omzeilen je gewoon mag inloggen.

Ik heb op het forum gezocht of de vraag eerder gesteld is maar dat blijkt van niet en Google laat het ook afweten... Ik hoop dat dit topic hier goed staat.

Kan iemand dus de vraag beantwoorden of ik dus gebruik mag maken van zijn verbinding?

Bij voorbaat dank!

lees dit:

Ok, heel erg bedankt jongens en meiden!

Even het volgende: willen de mensen die niet serieus replyen ophouden met de reacties "is het een snelle verbinding?"

Heeft er iemand misschien een link die verwijst naar het wetboek waar in de regel staat?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 21:53 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het mag niet, het is precies zoals je vader zegt :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

volgens de wet niet, aangezien je er niet voor betaald hebt, het is niet jouw verbinding...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 21:18 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In principe is het gewoon inbreuk op de privacy.
Dus als je beetje aardig bent geef je dit even aan bij je buurman en vraagt desnoods of hij het erg vind dat je op zijn lijntje aanhet inetten bent.

Verwijderd

AtleX schreef op 16 augustus 2004 @ 21:17:
Het mag niet, het is precies zoals je vader zegt :)
Niet helemaal....als de voordeur open staat kom je op ZIJN terrein! Nu blijf je gewoon in jou huis...maar ontvang je zomaar een signaal :*)

Maar ik vind ook dat het niet hoort ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:30

job

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 21:16:
Maar ik dacht dat het zo was dat je zolang je niets hoeft te kraken of omzeilen je gewoon mag inloggen.
Dus een huis waarvan de deur openstaat mag je ook gewoon gebruiken.
Een auto waar de sleutels van in het contact zitten, mag je gewoon meenemen?

• commeric
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 22:32
damster schreef op 16 augustus 2004 @ 21:19:
[...]
Jep, wist je dat niet? :*)

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

jouw buurman zorgt voor straling in jouw huis waar jij last van hebt...zo kan je t ook bekijken...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

hehe is de verbinding de moeite waard of zit ie op 56k:P?
tja als ie 8 mbit had en nix ermee deed zou ik ook zuigen.. moet je maar je poortjes goed dichten lijkt mij. kan nix aan doen als het signaal door je huis zeeft toch? O-)

• DTorro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-12 00:19
daarentegen ben je ook weer vrij om alle signalen die door de lucht gaan op te pikken met een ontvanger

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-12 18:32

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

in principe mag het niet. Dat lijkt me duidelijk. Wat me echter nog niet duidelijk is is wat een ISP ervan vindt als je je buurman laat meesurfen op jouw verbinding. Mijn buurman surft via mijn wireless lan mee op mijn verbinding, en betaalt in ruil daarvoor een deel van het abbo.

Ik heb ook overigens een tijdje geleden al topics voorbij zien komen van complete straten die 1 groot lan waren geworden :)

Launching containers into space

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Zolang je geen enkel wachtwoord of codering gekraakt hebt valt dit niet onder criminaliteit. Zodra je ook maar 1 username moet invullen om erin te komen... ben je strafbaar.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Even om dit interessant te houden:

Als je buurman een appelboom heeft die OVER de schutting heen groeid, mag je alle appels in jou tuin hebben en opeten!! Dat is wetteljik vastgelegd (niet zozeer letterlijk over de appels, maar jullie snappen het wel.

Hier gaat de vergeljking met WIfi wel heel erg op vind ik.. Het is van je buurman, maar als het jou huis binnenkomt, mag je er dan gebruik van maken?

Ik denk dat er wettelijk nog niks geregeld is hiervoor. Daarvoor is het product nog te nieuw. Er zijn waarschijnlijk meerdere wetten op van toepassing, dus het is afwachten wat er precies uit komt...

Uiteraard mag het kraken van beveiliging e.d. niet... dat spreekt voor zich en is wettelijke wel vastgelegd!

[ Voor 9% gewijzigd door Rac-On op 16-08-2004 21:24 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:56
Is het een snelle verbinding? >:)

Nee, ik vind dat je dit het beste niet kunt doen.......omdat jou buurman toch de betaler is.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:39
Volgens de wet mag het wel. Ik dacht dat Den Haag het binnenkort wil aanpassen, maar dat is iets anders, idem dat het absoluut niet netjes is en dat je zelfs problemen kan veroorzaken door een loop te creëren.

Volgens de wet mag je namelijk alle signalen opvangen en versturen in de vrije etherfrequenties.
Volgens de computervredebreuk-wet, is het pas vredebreuk indien er een beveiliging doelbewust wordt omzeilt/gekraakt.
Misschien dat er nog een speciaal wetje is, maar ik ken die niet.

Persoonlijk zou ik naar je buurman gaan en een cursus "hoe leg ik een WLAN aan." geven.

edit: Wat gaat deze topic snel zeg.

[ Voor 5% gewijzigd door FireWood op 16-08-2004 21:30 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Fl4sh3r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10-2023
Stel nou dat je buurman internet heeft en een lijntje heeft gelegd naar jouw huis (ja, duur de muur) of jou toestemming geeft zijn wireless te gebruiken. Mag het dan (van zijn provider/volgens de wet) wel?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Uiteindelijk komt het er toch op neer dat jouw PC een verzoek indient voor een IP-adres. Zonder morren geeft de router van de buurman het gevraagde aan jouw PC, en een verbinding is gemaakt. Ik zou het wel vreemd vinden als dat echt illegaal is. Een analogie in de grote mensenwereld die meer op gaat dan zomaar naar binne lopen is dan ook dat je aan buurman vraagt of je z'n huis binnen mag lopen en buurman zegt "ja", nee sterker: geeft je een eigen sleutel.
Wie weet is er ergens een clueless rechter of wetgever die wat jurisprudentie of wetgeving heeft gebouwd waardoor dit problemen kan opleveren, maar dat zou ik onterecht vinden.

Zoef

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik heb ook zoiets op mn kamer. Heb er zelf een Ad-hoc netwerk met WEP, maar nu ik terug van vakantie ben zie ik een AP-netwerk "Default" zonder beveiliging. Ik was er zelfs (onwetend) op aan het internetten, omdat er niet automatisch verbonden werd met mn Ad-hoc (hij was de WEP vergeten).
Ik ga dr echter geen gebruik van maken verder, denk dat ik de buurman (neem ik aan tenminste, maar kan goed ook een bovenbuur zijn) even waarschuw met een net send. Want ook al zn shares zijn te bekijken, inclusief prive-documenten.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• gerbennn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 17:42
ik heb het even op gezocht.
Van computervredebreuk is sprake als iemand tegen de wil van de eigenaar of beheerder opzettelijk binnendringt in een computersysteem of deel daarvan, en daarbij bovendien:

'enige beveiliging' doorbreekt of

een valse sleutel, valse signalen, een valse hoedanigheid
of een technische ingreep hanteert.

Er moet wel sprake zijn van 'enige beveiliging'. Ook moet duidelijk zijn dat binnendringen ongewenst is. Hoe zwaar de beveiliging moet zijn wordt niet in de wet aangegeven. Alleen een bericht 'verboden toegang voor onbevoegden' is in ieder geval onvoldoende! Er moet iets zijn als een toegangsbeveiliging met wachtwoordcontrole.
Bron : www.infopolitie.nl

Volgens de wet mag het dus als je geen beveiligin omzeilt ofzo. Of het netjes is...

</signature>

• Gassie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2023
"Juridisch" gezien denk ik dat er genoeg argumenten voor en tegen te vinden zijn.

Persoonlijk vind ik dat je het niet moet doen zonder zijn toestemming.

Ik draai dit soort dingen altijd maar om en vraag me af hoe ik het zou vinden als de buurman gebruik zou maken van mijn verbinding zonder dat ik het weet
(niet leuk dus!!!)

Let's get lost! I know the way

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 21:16:
"als iemand zijn deur open laat staan mag je er ook niet zomaar naar binnen lopen"
Volgens de docent die ik ooit voor recht heb gehad (+/- twee jaar terug), mag dit wel mits je niets aanraakt en ophoepelt bij het eerste verzoek.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Mag dat niet?
O, dacht dat het een hotspot was :+

• Tenesmia
  • Laatst online: 28-11 20:59

Tenesmia

First Sergeant

Ad Astra Per Aspera

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:59
Nu maar hopen dat je buurman zich heeft afgemeld bij switchpoint incasso. :+

• Gassie
  • Laatst online: 23-11-2023
offtopic:
[quote]Kuijpmans schreef op 16 augustus 2004 @ 21:43:
http://www.pcmweb.nl/nieuws.jsp?id=340212

:*) ;) [/quote]

Gassie staat de behanglijm al te roeren

Let's get lost! I know the way

Verwijderd

De meeste ISP's verbieden het delen van de i'net verbinding met buren expliciet in het contract, helemaal los van het feit of het wettelijk mag of niet.
nou is dat erg lastig te controleren (zeker als er een NAT-routertje tussen staat), maar als de provider er toch achter komt zou dat wel eens einde abbo kunnen betekenen voor je buurman, dus hem vragen of hij dat pietepeuterige risico wil nemen zou wel zo netjes zijn...
/me ReSc heeft ook een WiFi routertje, maar geen buren die met 'm willen connecten ;( 't zijn allemaal digibeten...aan de andere kant, hij kan daardoor wel ongestoord gamen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok heel erg bedankt jonges en meide!

Even het volgende: willen de mensen die niet seriuus replyen ophouden met de reacties "is het een snelle verbinding?"

Heeft er iemand mischien een link die verwijst naar het wetboek waar in de regel staat?

edit:
gerbennn schreef op 16 augustus 2004 @ 21:38:
ik heb het even op gezocht.

[...]

Bron : www.infopolitie.nl

Volgens de wet mag het dus als je geen beveiligin omzeilt ofzo. Of het netjes is...
Dit dus ja... ;)
Stuur deze maar naar mn buuf
Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 21:51:
De meeste ISP's verbieden het delen van de i'net verbinding met buren expliciet in het contract, helemaal los van het feit of het wettelijk mag of niet.
nou is dat erg lastig te controleren (zeker als er een NAT-routertje tussen staat), maar als de provider er toch achter komt zou dat wel eens einde abbo kunnen betekenen voor je buurman, dus hem vragen of hij dat pietepeuterige risico wil nemen zou wel zo netjes zijn...
/me ReSc heeft ook een WiFi routertje, maar geen buren die met 'm willen connecten ;( 't zijn allemaal digibeten...aan de andere kant, hij kan daardoor wel ongestoord gamen :)
Ok, maar ik ben niet strafbaar dat ik deel uit maak van zijn netwerk... hij laat me immers binnen en geeft me verbinding.

????

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 22:00 ]

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Gassie schreef op 16 augustus 2004 @ 21:39:
Ik draai dit soort dingen altijd maar om en vraag me af hoe ik het zou vinden als de buurman gebruik zou maken van mijn verbinding zonder dat ik het weet
(niet leuk dus!!!)
En dan draai ik het nog maar een keer om: als je de pech hebt een buurman te ontmoeten die wel van wanten weet en een beetje voyeuristisch ingesteld is, ben je natuurlijk ook zwaar de lul. Zijn alle sites die jij bezoekt even netjes? En op hoeveel websites kom jij waar je plaintext inlogt? En gaat al je mail via SSL? Etc.
Je buurman heeft redelijk vrij spel met jouw verkeer, natuurlijk!

[ Voor 5% gewijzigd door Zpottr op 16-08-2004 22:08 ]

Zoef

Verwijderd

Ik heb hier ook een achterbuurman met een WiFi zonder enige vorm van beveiliging. Ik had het even uitgepeild waar meneer zat en ben er naartoe gegaan om dit te melden, wel zo keurig. Kreeg ik te horen dat hij het zeker niet was maar iemand anders in de straat, ookal had hijzelf een netwerk in de lucht! Hij gaf mij het gevoel dat ik met mijn melding meer lastig was dan behulpzaam en poeierde me een beetje weg... Dit was 2 maanden geleden en ik kan nog steeds zijn netwerk op, zonder maar enige vorm van beveiliging te doorbreken. Soms, als mijn eigen netwerk down is logt mijn notebook automatisch in op zijn netwerk omdat zijn signaal aanwezig is... dan heeft tie toch mooi pech! Zover mij geleerd is (ambi) moet er enige vorm van beveiliging doorbroken worden om te kunnen praten over computervredebreuk... meuken die hap! })

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 21:52:
Ok, maar ik ben niet strafbaar dat ik deel uit maak van zijn netwerk... hij laat me immers binnen en geeft me verbinding.

????
strafbaar niet, lijkt me , je buurman zet er immers geen slot op...., tis een soort recht van overpad zullen we maar zeggen ;)...
't wordt wat anders als je op zijn compu gaat rondsnuffelen...

tis meer dat je buurman last met z'n ISP zou kunnen krijgen, omdat ie jou zijn i'net verbinding laat gebruiken(al dan niet onwetend)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 22:28 ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Zoo ik heb net even de buurman gewaarschuwd, Net send werkte niet echter. Nu heb ik maar een txt bestand met de naam WAARSCHUWING op zn share gezet.
Hij had namelijk zelfs aanstaan dat andere zn bestanden konden veranderen en verwijderen. 8)7

Edit: @ Noobxxl : nou miaauw hoor, ik zie niet in hoe mijn bericht onder die reply's valt. Ik heb hetzelfde probleem als jij. Alleen laat ik dus merken dat ik het moreel niet juist vind om via de buurman te surfen. Je mag dan wel het topic gestart hebben, maar dat betekent niet dat ik niet zou mogen antwoorden met mijn situatie die toch enigzins gerelateerd is met de jouwe. Laten we het wel gezellig houden he?

[ Voor 47% gewijzigd door MaximusTG op 16-08-2004 22:32 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

Topicstarter
MaximusTG schreef op 16 augustus 2004 @ 22:22:
Zoo ik heb net even de buurman gewaarschuwd, Net send werkte niet echter. Nu heb ik maar een txt bestand met de naam WAARSCHUWING op zn share gezet.
Hij had namelijk zelfs aanstaan dat andere zn bestanden konden veranderen en verwijderen. 8)7
Even het volgende: willen de mensen die niet seriuus replyen ophouden met de reacties "is het een snelle verbinding?"

Ook jou bericht valt hier onder ;)... This maar dat je het weet...

Verwijderd

Dit hele topic gaat -tot nu toe- nergens over. Als er niet snel opgehouden gaat worden met offtopic geouwehoer zoals de replies hierboven gaat dit topic gewoon dicht.

Vanaf hier enkel beargumenteerde posts in deze discussie dus, jullie hebben één kans.

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 12:25
Ik weet niet hoe noob je buurman is, maar hij zal er vanzelf achter komen. Heeft hij een virusscanner/firewall dan zal die vragen naar de in te stellen restricties van een bepaald ip. Tevens zal hij het uiteindelijk zien. Vertel het nu gewoon, meeste mensen vinden het prima en voor een schamele vergoeding heb je nu misschien internet.

Digital Media Junkie

• ADMK
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2022
Hey.. dat ben jij toch niet hè... buurman

Ben je helemaal belazerd? Lees mijn melding hierboven nog eens :/

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 00:33 ]

• nhimf
  • Laatst online: 18-12 13:29

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Het is bij de wet legaal om tot een bepaald maximum aan vermogen te zenden op bepaalde frequenties (oa wifi), ook mag je _alles_ wat de ether in wordt geslingerd afvangen en demoduleren.
Je mag _niet_ enige vorm van beveiliging omzeilen.
Ook is het inmiddels verboden om ook maar voor de gein ergens een usernamen en wachtwoord in te tikken op een plek waar je geen account hebt.
Dus als je probeert in te loggen op mijn server, dan kan ik je al aanklagen voor computervredebreuk/progin tot cracken/oid

Dus imo is het zo, zolang je niets dan de standaard instellingen hoeft te doen om bij hem zijn datalimiet vol te zetten, is het volkomen legaal, want hij geeft jou een signaal en jij stuurt een signaal (wat legaal is) en je omzeilt geen enkele vorm van beveiliging.
Als je echt moet gaan zoeken naar zijn netwerk instellingen (dns, gateway, subnet, netmask en dat soort dingen), dan denk ik dat je wel aangepakt zou kunnen worden. Maar als je buurmaan ook vrolijk dhcp aan heeft staan, dan is het imo volkomen legaal.

Maar het is idd niet netjes om het te doen. Je kan in zo'n geval beter zeggen dat hij niet slim bezig is en evt vertellen hoe hij het moet oplossen.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
nhimf schreef op 17 augustus 2004 @ 00:38:
Het is bij de wet legaal om tot een bepaald maximum aan vermogen te zenden op bepaalde frequenties (oa wifi), ook mag je _alles_ wat de ether in wordt geslingerd afvangen en demoduleren.
Je mag _niet_ enige vorm van beveiliging omzeilen.
Ook is het inmiddels verboden om ook maar voor de gein ergens een usernamen en wachtwoord in te tikken op een plek waar je geen account hebt.
Dus als je probeert in te loggen op mijn server, dan kan ik je al aanklagen voor computervredebreuk/progin tot cracken/oid

Dus imo is het zo, zolang je niets dan de standaard instellingen hoeft te doen om bij hem zijn datalimiet vol te zetten, is het volkomen legaal, want hij geeft jou een signaal en jij stuurt een signaal (wat legaal is) en je omzeilt geen enkele vorm van beveiliging.
Als je echt moet gaan zoeken naar zijn netwerk instellingen (dns, gateway, subnet, netmask en dat soort dingen), dan denk ik dat je wel aangepakt zou kunnen worden. Maar als je buurmaan ook vrolijk dhcp aan heeft staan, dan is het imo volkomen legaal.

Maar het is idd niet netjes om het te doen. Je kan in zo'n geval beter zeggen dat hij niet slim bezig is en evt vertellen hoe hij het moet oplossen.
Kijk, nu gaan we het interessant maken... Want ik ben niet degene die gaat kijken naar zijn instellingen. Dat doet Windows. Windows gaat kijken met welke instellingen hij het beste kan werken met zijn netwerk. Is Windows dan niet illegaal bezig? 8)7

En nogmaals houd aub op met die off-topic reacties! Ik en waarschijnlijk meer willen dat dit topic open blijft. :/
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 00:23:
Dit hele topic gaat -tot nu toe- nergens over. Als er niet snel opgehouden gaat worden met offtopic geouwehoer zoals de replies hierboven gaat dit topic gewoon dicht.

Vanaf hier enkel beargumenteerde posts in deze discussie dus, jullie hebben één kans.
Kunt u mischien alle off-topic reacties verwijderen? Dan wordt het topic wat overzichtelijker... Alvast bedankt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 08:17 ]

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-12 20:22

Sorki

world wide wubbish

damster schreef op 16 augustus 2004 @ 21:19:
[...]
jaja... maar als je buur's kersenboom z'n takken over jouw domein hangen mag je de kersen aan jouw kant hebben :)

Sorki#2242

Verwijderd

mij lijkt het best gevaarlijk om je verbinding van buitenaf aan te laten staan,
strax doet iemand strafbare feiten via jou ip# via jou verbinding

hoe wou je dit uitleggen aan justitie als er via jou verbinding het een en ander is gefraudeerd

stel dat je niet weet dat er op je lijn word rondgesnuffeld hoe wou je dit dan bewijzen

ik wacht op de eerste rechtzaak die hier op lijkt :)

Dader opgepakt vanwege fraude op internet
-dader weet van niets en ontkend
dader buurman komt niet eens in aanmerking,.

dan verzinnen ze als feit dat buurman1 ze netwerk beter had moet beveiligen. dat is ook wel weer terrecht. :) of krijgt meneer een boete vanwege sharen van verbinding in het openbaar

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 08:36 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde meegemaakt.

Kreeg net m'n nieuwe laptop, ik zet em aan en hoppatee.... direct windows updates en andere ongein.

Ik wilde helemaal niet het internet op maar dankzij een van de 3 buurmannen om me heen zat ik direct op het internet .... kwetsbaar voor allerlei rotzooi. En m'n kindereren die opeens zonder toezicht konden surfen.

Als ik uitvindt welke buurmannen/vrouwen hun internetverbinding niet goed afschermd hebben zal ik hem ze snel mogelijk aanklagen! en een schade vergoeding eisen voor alle tijd die ik nodig heb gehad om mezelf te beschermen tegen ongewilt internet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 08:36:

Kreeg net m'n nieuwe laptop, ik zet em aan en hoppatee.... direct windows updates en andere ongein.

Ik wilde helemaal niet het internet op maar dankzij een van de 3 buurmannen om me heen zat ik direct op het internet .... kwetsbaar voor allerlei rotzooi. En m'n kindereren die opeens zonder toezicht konden surfen.

Als ik uitvindt welke buurmannen/vrouwen hun internetverbinding niet goed afschermd hebben zal ik hem ze snel mogelijk aanklagen! en een schade vergoeding eisen voor alle tijd die ik nodig heb gehad om mezelf te beschermen tegen ongewilt internet.
Veel succes. Het is niet verboden om voor hotspot te spelen, voor zover ik weet. (Misschien overtreedt de deler wel de voorwaarden van z'n ISP, maar dat is ISP- en abo-afhankelijk.)

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-11 20:09

Godjira

To infinity and beyond!

Simpel, het mag niet en het is al helemaal niet netjes dat je het doet. Loop naar je buurman en zeg dat zijn draadloze netwerk niet of niet goed beveiligd is. Is wel zo netjes, je blijft vrienden met je buurman (ik bedoel, stel dat hij erachter komt dat je op zijn kosten zit te internetten) en wie weet krijg je wel de melding dat je mag mee internetten.

Profile

• paultje1966
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12 10:06

paultje1966

feel the force

Het mag niet, maar als je tegenwoordig gebruikt maakt van draadloze verbindingen ontkom je er niet aan dat je vaak zonder problemen meerdere verbindingen vind waar je zo op kan.
Zolang je de verbinding alleen gebruik om te internetten en niet gaat rondsnuffelen op mappen die gedeeld zijn kan het weinig kwaad.
Maar waarom zou je als jezelf een knappe intenet verbinding hebt.

Laat je buurman eens kijken op www.paulkramer.nl hier staan wat tips om zijn draadloze netwerk te beveiligen. :)

het nadeel van een draadloos netwerk is dat je zoveel kabels moet trekken

• Karel2001
  • Laatst online: 03-06-2022
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 08:36:

ja veel geluk met aanklagen, kan je niet beter even met de buurman/vrouw praten voordat je naar de rechter stap :? beetje over reacting imho

en dat je kinderen zonder toezicht kunnen surfen...hebben die ook allemaal WLAN ??? of via je laptop ??? beetje wazig >:)

Verwijderd

waarom stuur je eigenlijk een text bericht? ok, dat t hier stikt van de computer freaks, a la, maar je kan toch ook gewoon bij de beste man aanbellen? waarschijnlijk heeft ie t helemaal niet zelf aangelegd, maar is dat dor zo'n installatie bedrijfje gedaan, en die zetten er geen beveiliging op, omdat dat soort mensen dan binnen een week aan de telefoon hangen omdat ze niet meer op hun eigen netwerk komen. wep key niet opgeschreven etc. en een recovery cd van dell/hp etc er doorheen gedraaid.. de oplossing voor alle pc problemen :9

Verwijderd

Karel2001 schreef op 17 augustus 2004 @ 08:46:
[...]

ja veel geluk met aanklagen, kan je niet beter even met de buurman/vrouw praten voordat je naar de rechter stap :? beetje over reacting imho

en dat je kinderen zonder toezicht kunnen surfen...hebben die ook allemaal WLAN ??? of via je laptop ??? beetje wazig >:)
Ik heb ook helemaal geen kinderen, maar stel dat ik nu kinderen zou hebben die ongelovelijk verwend zouden zijn en allemaal een nieuwe laptop voor sinterklaas zouden krijgen zonder dat ik verstand heb van wireless "toestanden" en ik ben in de veronderstelling dat die kinderen gewoon hun huiswerk doen en dat ze een spelletje patiencen mogen spelen. Nu blijkt dat ze hun toekomst vergooien omdat ze zonder toezicht dankzij de buren zitten te internetten.

En ik weet natuurlijk niet welke buurmannen/-vrouwen dat gratis internet providen. (in mijn geval kan ik gewoon de isp waarschuwen en het ipadres doorgeven, maar als ik zo rijk zou zijn dat mijn kinderen allemaal een laptop voor sinterklaas zouden krijgen en ik heet geen bill gates dan heb ik waarschijnlijk geen idee hoe dat zou moeten.)

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:31

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Anders gebruik je gewoon je gezond verstand: Waarom zou jij zonder medeweten van je buurman gebruik maken van iest waar hij voor betaald en voor verantwoordelijk is?

In vredesnaam, wat is er mis met deze maatschappij dat je hier een wetboek voor nodig hebt? |:(

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Verwijderd

Jazzy schreef op 17 augustus 2004 @ 09:08:
Anders gebruik je gewoon je gezond verstand: Waarom zou jij zonder medeweten van je buurman gebruik maken van iest waar hij voor betaald en voor verantwoordelijk is?

In vredesnaam, wat is er mis met deze maatschappij dat je hier een wetboek voor nodig hebt? |:(
Dat zie je verkeerd. De buurman verprutst iets wat ik juist goed probeer te doen. In dit geval de educatie van mijn kinderen! (die ik niet heb maar wat wel zou kunnen). De buurman moet gewoon z'n internetverbinding afschermen. Nog beter. De ISP moet de verbinding van buurman dichttimmeren mits de verantwoordelijkheid voor alles wat er met zijn internetverbindinging te maken heeft door de buurman genomen kan worden.

Stel je voor dat er een wardrivende spammer voorbij komt en alle open internetverbindingen gebruikt om tonnen spam de wereld in te helpen.... dan ben je blij.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:56
nhimf schreef op 17 augustus 2004 @ 00:38:
Echter, als jij als 'computerdeskundige' keer na keer de datalimiet van je buurman voltrekt zodanig dat hij schade leidt of dat je je buurman belemmert in zijn normale gebruik dan kan een rechter je wel veroordelen voor het plegen van een onrechtmatige daad.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 09:14:
Dat zie je verkeerd. De buurman verprutst iets wat ik juist goed probeer te doen. In dit geval de educatie van mijn kinderen! (die ik niet heb maar wat wel zou kunnen). De buurman moet gewoon z'n internetverbinding afschermen. Nog beter. De ISP moet de verbinding van buurman dichttimmeren mits de verantwoordelijkheid voor alles wat er met zijn internetverbindinging te maken heeft door de buurman genomen kan worden.
Ik reageerde op de startpost maar jij illustreert toevallig heztelfde euvel. :) Waarom leg je de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van je kinderen bij anderen neer, dat is toch absurd?

Je bent ten alle tijde verantwoordelijk voor het doen en laten van je kinderen. Als jij niet wilt dat ze ongecontroleerd Internet gebruiken dan moet je ze de middelen daarvoor niet verschaffen of zorgen dat je dit zelf in de hand kunt houden.

Nu is je houding misschien wel leuk voor een beetje discussie maar ik zou het zelf niet al te serieus nemen als ik jou was. Ik hoop tenminste dat jet niet niet echt meent.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 09:14:
[...]

Stel je voor dat er een wardrivende spammer voorbij komt en alle open internetverbindingen gebruikt om tonnen spam de wereld in te helpen.... dan ben je blij.
Waarom ga je er niet ff naar toe om aan te bieden om te helpen dan. Uit jouw post begrijp ik dat jij wèl weet hoe je WLAN goed beveiligd (niet iedereen snapt dat nl.)

Ga erlangs leg e.a. uit, en bied dan aan om te helpen.

[goed-fout-mode]Als uitterste redmiddel: Log je in op z'n router (80% kans dat het ****:**** :X ). Dan doe je het voor hem zonder dattie het door heeft.[/goed-fout-mode]

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 09:39 . Reden: ff wat standaard ww's verwijderd. ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 10:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 08:28:
mij lijkt het best gevaarlijk om je verbinding van buitenaf aan te laten staan,
strax doet iemand strafbare feiten via jou ip# via jou verbinding

hoe wou je dit uitleggen aan justitie als er via jou verbinding het een en ander is gefraudeerd

stel dat je niet weet dat er op je lijn word rondgesnuffeld hoe wou je dit dan bewijzen

ik wacht op de eerste rechtzaak die hier op lijkt :)

Dader opgepakt vanwege fraude op internet
-dader weet van niets en ontkend
dader buurman komt niet eens in aanmerking,.

dan verzinnen ze als feit dat buurman1 ze netwerk beter had moet beveiligen. dat is ook wel weer terrecht. :) of krijgt meneer een boete vanwege sharen van verbinding in het openbaar
Ook al is er met jouw verbinding een strafbaar feit gepleegd, nog steeds zal justitie moeten aantonen dat jij dat ook echt gedaan hebt. Ik neem aan dat die ook met de tijd meegaan en als ze zien dat je draadloos internet, dan zal daar gerust wel aandacht aan besteden worden.

Btw, als je pc gehackt wordt en er gebeurt iets, dan is er ook een strafbaar feit gepleegd via jouw verbinding.

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:32
ja, je mag wel gebruik maken van zijn Wireless verbinding, je mag alles gebruiken wat in je woning komt, al wordt het signaal van de FBI door je kamer gestraald

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Hann1BaL schreef op 17 augustus 2004 @ 09:26:
Ook al is er met jouw verbinding een strafbaar feit gepleegd, nog steeds zal justitie moeten aantonen dat jij dat ook echt gedaan hebt. Ik neem aan dat die ook met de tijd meegaan en als ze zien dat je draadloos internet, dan zal daar gerust wel aandacht aan besteden worden.

Btw, als je pc gehackt wordt en er gebeurt iets, dan is er ook een strafbaar feit gepleegd via jouw verbinding.
Dee juridische kant van de zaak ligt anders maar het is geen enkel probleem om je account kwijt te raken of op de draaien voor extra dataverkeer door toedoen van iemand anders. Bij het aangaan van een overeenkomst met je internetprovider heb je er voor getekend dat je ten alle tijde verantwoordelijk bent voor wat er gebeurt met je internetverbinding, idem voor je username/password combo.

Dat houdt in dat wanneer de TS via de verbinding van de buurman bestanden deelt via P2P-software dat de buurman door zijn toedoen zwaar in de problemen kan komen.
donald_dick schreef op 17 augustus 2004 @ 09:29:
ja, je mag wel gebruik maken van zijn Wireless verbinding, je mag alles gebruiken wat in je woning komt, al wordt het signaal van de FBI door je kamer gestraald
Ik denk dat je in de war bent met het opvangen van radiosignalen. Zo niet, geef eens een onderbouwing.

[ Voor 16% gewijzigd door Jazzy op 17-08-2004 09:33 ]

• TheoQ
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 09:24:
[...]

[goed-fout-mode]Als uitterste redmiddel: Log je in op z'n router (80% kans dat het <****:**** is :X ). Dan doe je het voor hem zonder dattie het door heeft.[/goed-fout-mode]
En dit is wel strafbaar

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 09:24:
[...]

Waarom ga je er niet ff naar toe om aan te bieden om te helpen dan. Uit jouw post begrijp ik dat jij wèl weet hoe je WLAN goed beveiligd (niet iedereen snapt dat nl.)

Ga erlangs leg e.a. uit, en bied dan aan om te helpen.

[goed-fout-mode]Als uitterste redmiddel: Log je in op z'n router (80% kans dat het admin:admin is :X ). Dan doe je het voor hem zonder dattie het door heeft.[/goed-fout-mode]
Ik weet niet wie allemaal zijn internetverbinding deelt, er zijn er 4 door wep beveiligd en 3 niet. Ik heb niet zulke hele goede ervaringen met Chello(UPC) en Tiscali (Dit zijn de ISP's waarover ik contact met het internet kan maken)contact met deze maatschappijen heeft meestal geen nut(naar mijn ervaring)), en neem ook niet verantwoordelijkheid om de isp's van de buren of overburen of weet ik veel wie in te lichten en uit te leggen wat er aan de hand is. ik vindt dat die verantwoordelijkheid bij ISP ligt.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

TheVMaster

Moderator WOS
Whieee schreef op 16 augustus 2004 @ 21:22:
in principe mag het niet. Dat lijkt me duidelijk. Wat me echter nog niet duidelijk is is wat een ISP ervan vindt als je je buurman laat meesurfen op jouw verbinding. Mijn buurman surft via mijn wireless lan mee op mijn verbinding, en betaalt in ruil daarvoor een deel van het abbo.

Ik heb ook overigens een tijdje geleden al topics voorbij zien komen van complete straten die 1 groot lan waren geworden :)
Indeed...hier is het ook een groot lan....maa rehh...dat wireless gebruiken mag volgens mij indeed niet zonder toestemming :)

• donald_dick
Jazzy schreef op 17 augustus 2004 @ 09:31:

Ik denk dat je in de war bent met het opvangen van radiosignalen. Zo niet, geef eens een onderbouwing.
wat is wifi dan? geen ethersignaal?

• rollebol
  • Laatst online: 22-08 14:55
Het is al een keer geprobeerd het om te draaien, maar misschien iets explicieter:

Is een buurman die zijn netwerk heeft openstaan medeplichtig aan een strafbaar feit als een spammer zijn verbinding gebruikt om zijn mail de deur uit te doen? Ik ben bang van niet, hem kan nauwelijks nalatigheid worden verweten omdat hij het aangeschafte produkt (wireless access point) gebruikt zoals dat mag worden verwacht: je haalt het uit de doos en zet het aan.

De verantwoordelijkheid voor het beveiligen van de verbinding ligt, vind ik, bij de fabrikant van het access point. Zeker in het geval van de gecombineerde ADSL+WLAN apparaten mag worden verwacht dat de standaardinstellingen zoals ze nu zijn leiden tot maatschappelijk ongewenst gedrag. Zo'n produkt hoor je niet in de winkel te kunnen kopen.

Verwijderd

Nee mag niet, draden die langs je huis lopen naar de buur bv mag jij ook niet zomaar aftappen.

Als je op zijn pc op shared files enzo nakijkt ben je zowiezo in de fout, aangezien je dan inderdaad een inbreuk op de privacy maakt.

Als je je alleen beperkt tot het surfen, en echt niet kijkt naar zijn aparatuur wordt het misschien iets moeilijker.

Misschien te vergelijken met een overbuur die een DVD gaat huren maar die jij via zijn raam kan kijken.

Het enigste wat jij misschien kan doen is het inderdaad even melden aan je buur, wie weet vind hij het helemaal niet erg als je alleen surft en geen bestanden afhaalt.

Ik denk niet dat hij over zoiets een rechtszaak kan maken, tenzij hij kan aantonen dat je echt wel te goor bent geweest (bv dagelijks teveel binnen halen via zijn connectie). Maar moest er een rechtszaak zijn zal er ongetwijfeld gezegd worden dat je dit niet ter goeder trouw hebt gedaan, (aangezien je het wist maar er niets aan deed zoals het bv even melden)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 09:36:
[...]

Ik weet niet wie allemaal zijn internetverbinding deelt, er zijn er 4 door wep beveiligd en 3 niet. Ik heb niet zulke hele goede ervaringen met Chello(UPC) en Tiscali (Dit zijn de ISP's waarover ik contact met het internet kan maken)contact met deze maatschappijen heeft meestal geen nut(naar mijn ervaring)), en neem ook niet verantwoordelijkheid om de isp's van de buren of overburen of weet ik veel wie in te lichten en uit te leggen wat er aan de hand is. ik vindt dat die verantwoordelijkheid bij ISP ligt.
Je kan contact maken met 2 ISP's :?

Ik neem aan dat je buurman er maar één heeft. Is het dan niet mogelijk dat er nog een andere openstaande WLAN in de buurt is (of is die 2e van jezelf ?).

Daarnaast kan je toch je eigen PC's configureren dat ze geen gebruik meer maken van router xx met MAC xx, of alleen via provider xxxx naar het i-net gaan. Of een andere manier om te zorgen dat je dan maar jezelf "aan jouw kant" beveiligd ?

Maar eerst: Bied je buurman aan om de beveiliging voor hem te regelen (het is immers eigenlijk zijn probleem, al weet hij mogelijk niet hoe hij dat moet oplossen).

Overiogens ligt de verantwoordelijkheid niet bij de ISP maar bij de buurman. Hij is er voor verantwoordelijk dat hij zijn signaal gebruikt zoals dat in de algemene voorwaarden staat (niet delen / goed beveiligen tegen hackers & spammers etc).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 09:55 ]

Verwijderd

omgekeerde wereld lijkt dit wel
jouw niet bestaande kinderen mogen niet meekijken op de open internet verbinding van de buurman.

Ad 1 als je het niet wilt zien kijk dan niet.

Ad 2 je stelt de buurman verantwoordelijk voor een dieper liggend probleem met jezelf want je hebt geen kinderen zeg je zelf.

Ad 3 wat is er mis met je eigen verbinding hoezo meekijken met de buurman.

Ad 4 neem een chinese internet provider misschien helpt dat.

Ad 5 ach laat maar ook

• donald_dick
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 09:40:
Nee mag niet, draden die langs je huis lopen naar de buur bv mag jij ook niet zomaar aftappen.
draden zijn iemands eigendom, " luchttrillingen' niet
Als je op zijn pc op shared files enzo nakijkt ben je zowiezo in de fout, aangezien je dan inderdaad een inbreuk op de privacy maakt.
dan zou iedereen in mijn netwerk ook fout bezig zijn.
het heet niet voor niks shared folder, pas als je handelingen moet verichten om op zijn pc te kijken is het strafbaar
Als je je alleen beperkt tot het surfen, en echt niet kijkt naar zijn aparatuur wordt het misschien iets moeilijker.

Misschien te vergelijken met een overbuur die een DVD gaat huren maar die jij via zijn raam kan kijken.
:? dat is niet strafbaar, sinds wanneer is het strafbaar om gewoon uit je ogen te kijken :?

• rollebol
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 09:40:
Het enigste wat jij misschien kan doen is het inderdaad even melden aan je buur, wie weet vind hij het helemaal niet erg als je alleen surft en geen bestanden afhaalt.
Maar het is wel erg! Als hij het niet erg vindt, spreek dan een key af die jullie gebruiken, maar metsel het wel dicht.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

donald_dick schreef op 17 augustus 2004 @ 09:39:
[...]

wat is wifi dan? geen ethersignaal?
Jazeker maar jou psoting luidde:
donald_dick schreef op 17 augustus 2004 @ 09:29:
Het opvangen van signalen is wat anders dan 'gebruiken'. Maw. sniffen mag maar verder moet je er met je handen vanaf blijven.

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik denk dat we er nu wel over uit zijn.

1. Gebruik wat voorhanden is*

*Geen passwords kraken.

Ik zou gewoon lekker op je buur's lijntje gaan surfen. Je kan het hem vertellen dat hij onbeveiligd wifi gebruikt, maar wanneer hij er geen gehoor aan geeft...tja.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Joe-star schreef op 17 augustus 2004 @ 09:56:
Ik denk dat we er nu wel over uit zijn.
Spreek voor je zelf. Ik blijf bij mijn mening:

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 09:42:
[...]

Je kan contact maken met 2 ISP's :?

Ik neem aan dat je buurman er maar één heeft. Is het dan niet mogelijk dat er nog een andere openstaande WLAN in de buurt is (of is die 2e van jezelf ?).

Daarnaast kan je toch je eigen PC's configureren dat ze geen gebruik meer maken van router xx met MAC xx, of alleen via provider xxxx naar het i-net gaan. Of een andere manier om te zorgen dat je dan maar jezelf "aan jouw kant" beveiligd ?

Maar eerst: Bied je buurman aan om de beveiliging voor hem te regelen (het is immers eigenlijk zijn probleem, al weet hij mogelijk niet hoe hij dat moet oplossen)
met 3 ISP's (via WIFI van de omgeving) en 1 van mezelf.
En ik zie niet in dat de verantwoordelijkheid van een fatsoenlijk internet bij een toevallige passerende ict'er ligt, maar bij de zuinige ISP.

----
omgekeerde wereld lijkt dit wel
jouw niet bestaande kinderen mogen niet meekijken op de open internet verbinding van de buurman.

[Ad 1 als je het niet wilt zien kijk dan niet.]
"DAT KAN DUS NIET!!!" lezen aub.. Zonder ook maar iets te doen, zit m'n net nieuwe pc op het internet. En dat wil ik niet eens.. Pas na aanpassingen van mijn zijde is m'n laptop van het internet verwijderd.

[Ad 2 je stelt de buurman verantwoordelijk voor een dieper liggend probleem met jezelf want je hebt geen kinderen zeg je zelf.]
Mijn zakelijke laptop zat zonder dat ik dat wilde op het internet dankzij 3 buurmannen... dat wil ik dus niet. en wat die kinderen betreft.. das is geen probleem voor mij, maar ik kan me voorstellen dat je als ouder niet graag wilt dat je kinderen zonder toestemming zo maar op het internet zitten.

[Ad 3 wat is er mis met je eigen verbinding hoezo meekijken met de buurman.]
ik wil die laptop niet op het internet hebben en al helemaal niet op onveilige verbinding van de buren.

[Ad 4 neem een chinese internet provider misschien helpt dat.]
nvt
[Ad 5 ach laat maar ook]
nvt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 10:03 ]

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12 19:10
Leuke topic, jammer van de OT replies, maar ja, lezen is een kunst.

Je mag idd geen beveiligingen omzeilen, dwz je mag zoveel usernamen intikken als je wilt, of je er nu wel of geen account hebt (misschien is guest bewust enabled, zonder WW), maar je mag geen passwords "raden". Zonder WW beveiligde accounts mag je dus gebruiken, wie en waar dan ook.

Zoals eerder opgemerkt is de abonnementshouder altijd verantwoordelijk voor wat er met of via zijn verbinding gebeurt (vgl kenteken / auto) Of buurman wel of niet beveiligt is zijn eigen keus, maar hij kan zich er niet achter verschuilen als er via hem gespamd of andere illegale dingen gedaan worden.

WIFI is radio. Alle wetgeving daaromtrent geldt. Dus ook de vrije ontvangst. Nogmaals, als je ergens niet mee om kunt gaan, moet je er niet aan beginnen. Ik soldeer ook geen gasleidingen dus als buurman WIFI installeert zonder dat hij weet wat ie eigenlijk aan 't doen is is dat buurmans probleem.

Anders wordt het wanneer jij (bij buurman) schade veroorzaakt. Buurman (en ieder ander) kan je altijd in rechte aanspreken voor "onrechtmatige daad" (zoek maar eens bij overheid.nl op dat begrip).
Als buurman last heeft van jouw gedrag, of daarvan (gevolg)schade ondervindt kan hij die schade bij jou(~w vader) claimen, desnoods voor de rechter. Afhankelijk hoe hard buurman 't kan maken (bewijs dat jij dat deed), zonder dat jouw gedrag expliciet bij Wet verboden is, wijst de rechter meestal de claim toe.

Jikra

• kEUS
  • Laatst online: 03-04-2021

kEUS

eeeeeeeehhhhh 'mmmke

Heb het zelf ook gehad met mijn onder buur, netjes langs gegaan geholpen en nu zit hij dicht. Hij was wel blij dat ik het kwam melden. Heb verder ook goede relatie met onder buur.l

Echter kwam ik er laatst achter dat mijn naaste buur het zelfde probleem had, echter heb ik hier minder tot geen contact mee. Hij is jong en geen digibeet :X (heeft een webdesign bedrijfje (wie niet tegenwoordig |:( )

Zag laatst wel (waarschijnlijk na de uitzending van zembla) dat hij wep aangeslingerd had.

btw router had default w8woord en login

Nu voor reactie op mensen die zeggen dat je geen usernaam mag proberen.
Stel ik ben ingelogd als administrator zonder wachtwoord en de andere pc ook dan deel je dezelfde usernaam en heb je geen login prompt. Maakt dat jou ook strafbaar aangezien je geen inlog procedure hebt gehad.

En je wilt niet weten hoeveel mensen een administrator met leeg w8worod hebben, windows XP default . Hoezo MS houdt zich met beveiliging bezig :)

een schoner internet begint bij jezelf

Verwijderd

donald_dick schreef op 17 augustus 2004 @ 09:46:
[...]
draden zijn iemands eigendom, " luchttrillingen' niet
Luchttrillingen komen van ergens, eigenaar van de bron zou ik zeggen. Ik denk niet dat er een rechter ooit zal beweren dat een luchttrilling van niemand is. Is dat ook niet waarom je niet zomaar een radio station mag opstarten? Of ga je beweren dat ze jou nooit kunnen straffen voor zoiets omdat de trillingen niet van jou zijn?
dan zou iedereen in mijn netwerk ook fout bezig zijn.
het heet niet voor niks shared folder, pas als je handelingen moet verichten om op zijn pc te kijken is het strafbaar
Dat is omdat het inderdaad zo bedoeld is dat iedereen op jou netwerk het MAG zien, jij hebt die toestemming echter nooit aan je buur gegeven. Die bestanden staan op een PC waar jij geen toegang tot mag hebben. Het is niet omdat een deur openstaat en je kruipt binnen om je bal te halen dat je alle boeken mag lezen die er open liggen he? (even niet op de vergelijking van de bal ingaan, want dat zou natuurlijk niet mogen, in tegenstelling tot het WiFi gebeuren dat hier betwist wordt)

[...]
:? dat is niet strafbaar, sinds wanneer is het strafbaar om gewoon uit je ogen te kijken :?
Inderdaad, ik bedoelde net dat het WiFi ermee te vergelijken viel. Je kan niemand straffen om die DVD mee te kijken. Misschien dat je op een gelijkaardige manier kan verbieden om die verbinding te gebruiken. Uw buur kan altijd beveiligen (de gordijnen dicht doen)

Ik denk dat dit een moeilijke situatie is, en dat het niet direct verboden is om die verbinding te gebruiken, vraag is dan alleen wat je er juist mee doet!

a) als je enkel surft denk ik niet dat het ooit in een rechtbank zou kunnen voorkomen, het enigste wat je buur dan kan doen is het beveiligen moest hij het te weten komen. Afhankelijk of je buur vriendelijk is of niet kan dit natuurlijk wel uitdraaien in een ruzietje. Als hij vriendelijk is kan je het misschien best even zeggen
b) als je grote bestanden begint over te halen, en fysiek in zijn netwerk begint rond te kijken, en moest je er iets minder moois doen (bestanden verwijderen, etc) en het komt voor een rechtbank dan ben je zowiezo in fout.

Ik zou zeker zeggen, als het enkel bij af en toe surfen blijft, doe maar op! Als het een vriendelijke buur is, ff gaan zeggen, misschien kan je wel iets uitwerken met jullie getwee? (security verhogen, misschien surft hij er niet veel op en mag je zelfs downloaden op die connectie etc). Als het een kwade buur is, niks zeggen, eigen schuld })

• rollebol
Jikra schreef op 17 augustus 2004 @ 10:01:
Anders wordt het wanneer jij (bij buurman) schade veroorzaakt. Buurman (en ieder ander) kan je altijd in rechte aanspreken voor "onrechtmatige daad" (zoek maar eens bij overheid.nl op dat begrip).
Als buurman last heeft van jouw gedrag, of daarvan (gevolg)schade ondervindt kan hij die schade bij jou(~w vader) claimen, desnoods voor de rechter. Afhankelijk hoe hard buurman 't kan maken (bewijs dat jij dat deed), zonder dat jouw gedrag expliciet bij Wet verboden is, wijst de rechter meestal de claim toe.
Qabooze heeft dus een interessant punt. Als de laptop van zijn kinderen ;) virussen oploopt en hij daardoor schade lijdt, is de buurman dus misschien wel verantwoordelijk te stellen, als te bewijzen is dat het zijn netwerk is die dat faciliteert?

• m3gA
  • Laatst online: 15:01
rollebol schreef op 17 augustus 2004 @ 10:21:
[...]

Qabooze heeft dus een interessant punt. Als de laptop van zijn kinderen ;) virussen oploopt en hij daardoor schade lijdt, is de buurman dus misschien wel verantwoordelijk te stellen, als te bewijzen is dat het zijn netwerk is die dat faciliteert?
Qabooze dient de laptop van zijn kinderen te voorzien van een up to date virusscanner en patches. Dan heeft hij hier geen last van dus vind ik het geen argument
en als hij niet wil dat zijn kinderen zomaar op internet kunnen dan kan hij de netwerkkaart eruit halen (mits het pcmcia is) of gewoon disablen.

• we_are_borg
  • Laatst online: 24-12 16:48

we_are_borg

You will Comply

Het verdrag van Rome verteld ons dat wij gewoon elk signaal in de lucht mogen onderscheppen (recht van ontvangst). Wat niet mag is een onrechtmatige daad er mee verrichten die tegen de wet geving in gaat.

Waar je wel op gepakt kan worden zolang er geen wetgeving is omtrent dit, is het zelfde als waar ze in het beging joyriders mee oppakte, namelijk diefstal van brandstof. Dit kan ook gedaan worden met dit namelijk stelen van dataverkeer en stelen van processor kracht. Ook is het mogelijk dat je door je actie om gebruik te maken van iets waar jij niets vanaf weet communicatie verstoort van het interne netwerk.

Het geen wat ik wil aantonen is dat wat niet srafbaar is, wel op een andere manier aangepakt kan worden.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• rollebol
m3gA schreef op 17 augustus 2004 @ 10:30:
[...]

Qabooze dient de laptop van zijn kinderen te voorzien van een up to date virusscanner en patches. Dan heeft hij hier geen last van dus vind ik het geen argument
en als hij niet wil dat zijn kinderen zomaar op internet kunnen dan kan hij de netwerkkaart eruit halen (mits het pcmcia is) of gewoon disablen.
Het is wel degelijk een argument, het is namelijk exact hetzelfde argument als de buurman zou hanteren als zijn lijn werd misbruikt.

Los daarvan: Een computer die niet verbonden is met internet hoeft geen virusscanner te hebben, en qabooze verkeerde in de veronderstelling dat hij niet op internet zat. Veel laptops hebben WLAN ingebouwd en het staat af-fabriek gewoon aan.

[ Voor 5% gewijzigd door rollebol op 17-08-2004 10:35 ]

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 09:59:
[...]

[Ad 1 als je het niet wilt zien kijk dan niet.]
"DAT KAN DUS NIET!!!" lezen aub.. Zonder ook maar iets te doen, zit m'n net nieuwe pc op het internet. En dat wil ik niet eens.. Pas na aanpassingen van mijn zijde is m'n laptop van het internet verwijderd.

[Ad 2 je stelt de buurman verantwoordelijk voor een dieper liggend probleem met jezelf want je hebt geen kinderen zeg je zelf.]
Mijn zakelijke laptop zat zonder dat ik dat wilde op het internet dankzij 3 buurmannen... dat wil ik dus niet. en wat die kinderen betreft.. das is geen probleem voor mij, maar ik kan me voorstellen dat je als ouder niet graag wilt dat je kinderen zonder toestemming zo maar op het internet zitten.

[Ad 3 wat is er mis met je eigen verbinding hoezo meekijken met de buurman.]
ik wil die laptop niet op het internet hebben en al helemaal niet op onveilige verbinding van de buren.
Persoonlijk ben ik van mening dat als jij het niet wilt ontvangen dat je er zelf voor moet zorgen dat je het niet binnen krijgt!
Dus als je via de laptop niet via de buurman wilt surfen moet je WiFi uit zetten of instellen dat hij via je eigen gateway gaat.
Als je bv je kinderen via restricities wilt laten internetten moet je dat zowiezo instellen en dan heb je helemaal geen last meer van de signalen van de buurman.
Je weet niet eens wat de reden is voor de buurman om het zo in te stellen.
Ik vind het zowiezo een slecht menatliteit om direct te dreigen/beginnen van rechtzaken zonder dat je de persoon daarvan op de hoogte hebt gesteld en de gelegenheid hebt gegeven.

Zolang het niet bij wet verboden is heb je ook geen poot om op te staan.
Hij bied misschien wel een mogelijkheid maar verplicht jou niet om daar gebruik van te maken. Dat is nog altijd je eigen verantwoordelijkheid.
Je geeft de buurman nu dus de schuld dat windows zonder te vragen gebruikt maakt van een verbinding. Ik vind eerder dat Windows moet vragen of jij van die verbinding gebruik wilt maken!
De isp bied standaard ongelimiteerd en niet gefilterd internet aan als jij je kinderen beperkte toegang wilt geven of zelfs helemaal niet moet je daar zelf actie voor ondernemen.
Dus een proxy of gewoon netwerk uitschakelen!

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

In deze zaak is het eigenlijk een beetje krom, maar het ligt aan de manier hoe het bekeken en opgevat wordt.

Ten eerste mag je indien je geen wachtwoorden en dergelijke heb moeten omzeilen om tot een verbinding te komen, via de ether een verbinding maken met een "onbekende" host.
Feit is wel dat er een strafbaar feit ten lasten gelegd kan worden indien er misbruik wordt gemaakt van de verbinding om te browsen naar enige prive documenten van de eigenaar.
Dit is tevens hetzelfde alszijnde gebruik maken van zijn e-mail en andere programma's.

Indien de router of verbinding niet beveiligd is door wat dan ook, is het mogelijk een verbinding tot stand te brengen.
Volgens de wet is dit tot op heden nog niet verboden.

Feit is wel dat de internet provider de rechtmatige eigenaar is van de belijning en het abonnement.
De buurman daarentegen is de "huurder" van het product en heeft hierin geen bepaling. Indien de provider een clausule heeft ingebouwd dat er maar 1 lijn c.q. account gebruikt mag worden, en internet niet mag worden verdeeld onder meerdere computers, kan het zijn dat het contract door de ISP wordt beeindigd.

Aangezien in deze huidige tijden de reglementen zijn aangepast aangaande het delen van de verbindingen kan de ISP c.q. Eigenaar hierop geen aanspraak maken.
Wel kan de rechtmatige eigenaar c.q. ISP het contract verbreken doormede van bovenstaande. de Eigenaar dient dit schriftelijk aan de huurder kenbaar te maken, en dient een gegronde reden op te geven voor beeindiging.

Is bovenstaande niet opgenomen in de algemene voorwaarden van de eigenaar, dan mag er gebruik worden gemaakt van de verbinding.

LET WEL :

Indien je gebruik maakt van de verbinding is het ten strengste verboden om pagina's en dergelijke op te zoeken die volgens de wet strafbaar zijn.
Indien dit wel gebeurt kan justitie de extra gebruiker van de lijn strafbaar stellen voor het prlegen van een strafbaar feit.

• donald_dick
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 10:10:

Luchttrillingen komen van ergens, eigenaar van de bron zou ik zeggen. Ik denk niet dat er een rechter ooit zal beweren dat een luchttrilling van niemand is. Is dat ook niet waarom je niet zomaar een radio station mag opstarten? Of ga je beweren dat ze jou nooit kunnen straffen voor zoiets omdat de trillingen niet van jou zijn?
thats not the point, wat ik bedoelde was dat er trillingen gevraagt/ongevraagt jouw huis binne komen, deze mag je gebruiken zoals je wilt, bij een radiostation zend je trillingen uit, das nou net het verschil
Dat is omdat het inderdaad zo bedoeld is dat iedereen op jou netwerk het MAG zien, jij hebt die toestemming echter nooit aan je buur gegeven. Die bestanden staan op een PC waar jij geen toegang tot mag hebben. Het is niet omdat een deur openstaat en je kruipt binnen om je bal te halen dat je alle boeken mag lezen die er open liggen he? (even niet op de vergelijking van de bal ingaan, want dat zou natuurlijk niet mogen, in tegenstelling tot het WiFi gebeuren dat hier betwist wordt)
welke rechter zou me ooit straffen omdat ik me bal bij de buurman zijn tuin haal :? verzekeringen keren ook nooit geld uit als je je deur niet op slot doet en je spullen worden gejat. oftewel je mag geen aanleiding geven. Kromme rechtgang, dat wel..
[...]
Inderdaad, ik bedoelde net dat het WiFi ermee te vergelijken viel. Je kan niemand straffen om die DVD mee te kijken. Misschien dat je op een gelijkaardige manier kan verbieden om die verbinding te gebruiken. Uw buur kan altijd beveiligen (de gordijnen dicht doen)
:)

btw, al gaat ie spammen op de lijn van zijn buurman, de lijn blijft van de buurman. oftewel hij is de 1st aansprakelijke man. laat hem maar eens bewijzen dat zijn buurjongen zijn lijn heeft gebruikt om te spammen

'vriend' heeft childporn op pc wat nu?
ff een andere link over misbruik maken van iemands lijn

[ Voor 3% gewijzigd door donald_dick op 17-08-2004 10:50 ]

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
ff mijn opinie hieromtrent samenvatten:

1) Hééél erg jammer dat iemand er uberhaupt maar aan denkt hiervoor een wetboek nodig te hebben. Iemand met een klein beetje sociale ingesteldheid waarschuwt de buurman ff

2) Wettelijk gezien mag het misschien. Langs de andere kant: ontsnappen uit een gevangenis is ook niet strafbaar, enkel de schade die je daarbij aanricht en zo kunnen bestraft worden, niet het ontsnappen op zich. Het is niet omdat het niet strafbaar is dat we het allemaal maar massaal moeten gaan doen

3) Als jij per ongeluk op internet zit door dat onbeveiligde netwerk van je buurman is dat dikke pech voor jou. Te gaan stellen dat je buurman verantwoordelijk is voor de opvoeding van je kinderen is van den zotte. Waarschijnlijk zul jij de winkelier die zijn appels op straat zet voor z'n winkel verantwoordelijk stellen als jouw kinderen er een stelen: "hij had ze namelijk maar binnen, in z'n winkel moeten zetten"

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• m3gA
rollebol schreef op 17 augustus 2004 @ 10:34:
[...]

Het is wel degelijk een argument, het is namelijk exact hetzelfde argument als de buurman zou hanteren als zijn lijn werd misbruikt.

Los daarvan: Een computer die niet verbonden is met internet hoeft geen virusscanner te hebben, en qabooze verkeerde in de veronderstelling dat hij niet op internet zat. Veel laptops hebben WLAN ingebouwd en het staat af-fabriek gewoon aan.
ik ben nog altijd van mening dat je zelf verantwoordelijk bent voor je pc. Als je weet dat er openstaande WLANs aanstaan en je wilt niet dat je die oppikt moet je gewoon je kaartje even disablen, je pc inrichten en dan alles in orde maken (je WLAN etc) En als je last hebt van je buurman dan ga je gewoon ff langs en dan leg je het uit.

Verwijderd

Yoeri,

Ten eerste heb ik geen kinderen ten tweede vindt ik het niet zo heel erg dat mijn laptop even een "vreemde" internetverbinding had. Het gaat er hier om wie er verantwoordelijkheid heeft over de internetverbinding. Het viel me gewoon op dat mijn laptop (Nieuw van de leverancier) bij het aanzetten een internetverbinding had. Tuurlijk kan ik WLAN uitzetten. Ik installeer zelf het OS altijd opnieuw naar eigen wens. maar ik ben wat dat betreft redelijk uitzonderlijk. (niet van diegenen die hier meediscuseren veronderstel ik). maar de laptop die ik heb kan je gewoon bij het kruitvat en v&d kopen. dus iedereen kan zo'n laptop hebben.

Ik zal mijn buurmensen ook niet gaan aanklagen.. ik vindt het zelfs wel prettig om een 3tal wifi aansluitingen te hebben in de buurt. zo kan mijn visite met hun eigen laptop gewoon gebruik maken van het internet zonder dat ik daarvoor een touwtje of een accesspoint moet aanluiten.

MAAR.... stel dat je mijn berichten gelezen had, en ik zou in DIE uitzonderlijke situatie zitten die overigens over 10 jaar niet meer uitzonderlijk is, dat kinderen van 7 jaar een laptop hebben voor hun huiswerk en dat de ouders nog niet voldoende verstand hebben van die systemen. zodat die kinderen zonder begeleiding/beveiliging op internet zouden kunnen komen. En dat lijkt mij dus niet zo verstandig. Dit kan je oplossen door de Wifi netwerken eenvoudig te beveiligen. en ik denk dat er schone taak ligt bij de ISP omdat die door slecht beveiligde accesspoints op hun netwerk voor enorm hoge kosten kunnen komen staan wanneer de wirelessnetwerken misbruikt worden. Helaas willen de ISP's zo goedkoop mogelijk internet bieden en begeleiden ze hun gebruikers niet goed.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Yoeri schreef op 17 augustus 2004 @ 10:48:
ff mijn opinie hieromtrent samenvatten:

1) Hééél erg jammer dat iemand er uberhaupt maar aan denkt hiervoor een wetboek nodig te hebben. Iemand met een klein beetje sociale ingesteldheid waarschuwt de buurman ff
Hier heb je 110% gelijk in als je nieuwschierig ben kijk je een paar minuten rond en loop je even naar de buurman toe en zeg je het hem dat iedereen bij hem op de computer kan komen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Uhm paar vraagjes en tippies:
1) Weet je buurman dat jij lekker van zijn verbinding kan snoepen en zo ja: doet hij daar dan niks tegen?
2) Ga eens bij hem langs en vertel dat je lekker kan internetten. Misschien is hij zo aardig dat ie dan zegt: Nou ja ik internet toch niet zo veel en het is toch een snelle verbinding die niet zo snel overbelast raakt, dus van mij mag je wel van mijn verbinding gebruik maken hoor. Maar of hij zoooo aardig is?...

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 12:04:
Ik zal mijn buurmensen ook niet gaan aanklagen.. ik vindt het zelfs wel prettig om een 3tal wifi aansluitingen te hebben in de buurt. zo kan mijn visite met hun eigen laptop gewoon gebruik maken van het internet zonder dat ik daarvoor een touwtje of een accesspoint moet aanluiten.
Wat jouw visite doet is illegaal. Jij weet dat (nu).
dat kinderen van 7 jaar een laptop hebben voor hun huiswerk en dat de ouders nog niet voldoende verstand hebben van die systemen. zodat die kinderen zonder begeleiding/beveiliging op internet zouden kunnen komen. En dat lijkt mij dus niet zo verstandig.
Eerder in dit draadje schreef ik al:
Waarom leg je de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van je kinderen bij anderen neer, dat is toch absurd?

Je bent ten alle tijde verantwoordelijk voor het doen en laten van je kinderen. Als jij niet wilt dat ze ongecontroleerd Internet gebruiken dan moet je ze de middelen daarvoor niet verschaffen of zorgen dat je dit zelf in de hand kunt houden.
Geen verstand er van hebben is geen excuus, je blijft zelf verantwoordelijk. Als je niet wilt dat je kinderen bepaalde zaken kunnen met je laptop dan moet je je beter laten voorlichten bij de aankoop van zo'n apparaat.

Ik kan me werkelijk geen excuus bedenken waarom die verantwoordelijkheid bij de buurman zou liggen. Wat nu als de buurman niet genoeg verstand van zijn draadloos netwerkje heeft? Is hij daar ook niet zelf verantwoordelijk voor?
Nu is je houding misschien wel leuk voor een beetje discussie maar ik zou het zelf niet al te serieus nemen als ik jou was. Ik hoop tenminste dat jet niet niet echt meent.
Nogmaals, toon een beetje verantwoordelijkheidsgevoel.

Verwijderd

jij krijgt ongevraagd een signaal aangeboden in je huis. Mijn inziens mag je daarmee doen wat je wil...

Verwijderd

Mijn achterbuurman had zn wifi-routertje ook wagenwijd open staan, heb hem even opgebeld en verteld dat ik het tegen een vriendenprijsje wel goed wil installeren. Daar was hij zeer blij mee!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 13:00:
jij krijgt ongevraagd een signaal aangeboden in je huis. Mijn inziens mag je daarmee doen wat je wil...
Jouw inzicht verschilt helaas met dat van de wetgever.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 13:00:
true, echter wat doe je ermee? jij stuurt requests om nog _meer_ signalen, kortom jij gebruikt het op een andere manier dan bijvoorbeeld een radio ;)

Verwijderd

Als je windows XP gebruikt kun je het haast niet voorkomen! Deze ziet het netwerk en verbind gewoon automatisch. Je merkt het eigenlijk niet en je kunt 'gek genoeg' gewoon internetten.

Hoe kan dat nou strafbaar zijn dan?

Maar eh, als je er voldoende verstand van hebt dan heb je natuutlijk wel door wat er aan de hand is. En velopgevoede sociale nederlanders melden dat dan wel gewoon aan de buurman en stellen daar vervolgens even de juiste beveiliging in he? Iemand anders zou je buurman anders kunnen misbruiken om spam te versturen (of andere illegale activiteiten te ontplooien) en daar hebben we allemaal last van.

Verwijderd

Jazzy schreef op 17 augustus 2004 @ 13:04:
[...]
Jouw inzicht verschilt helaas met dat van de wetgever.
Jazzy, Daar gaat het nu om..... dus dat hoef je niet te herhalen.

Wat mijn visite doet is NIET illegaal. Als zij hun laptop aanzetten (buiten het bereik van hun netwerk) en ze zitten op internet dan is dat NIET illegaal. Ik zal nogmaals typen dat ze helemaal NIETS hoeven in te stellen op hun laptop om op die 3 netwerken bij mij in buurt te komen.

Als je denkt dat dat verboden is, dan is het dus verboden om Je laptop aan te zetten. (als je een virusscanner, automatic updates en MSNmessenger aan hebt staan bij het aanloggen). Je maakt namelijk dan al direct gebruik van het internet van een van de buren... zonder dat je dat wil.... als je wat beter leest dan had ik dit nu niet nog een keer hoeven te typen. Als ik zeg dat ik het wel fijn vindt dat ik geen kabeltje of accesspoint voor m'n gasten wil kopen, wil dat niet zeggen dat mijn gasten dan maar direct alle wifi netwerken in en om m'n huis moeten MISbruiken... ze komen er op zonder dat ze dat willen.... en dat is onmogelijk strafbaar...

Leuke vergelijking: Je buurman geeft z'n tuin water, jij loopt op de stoep waar ook wat druppels neerkomen... Jij hebt dorst, doet je mond open... en op dat moment wordt je gearresteerd omdat je water van de buurman hebt gejat. In iran gaan je handen eraf voor diefstal van water......

voor: Apple, Atari, Commodore, MSX en meer! geldt natuurlijk wat anders.. dan moet je wel heeel bewust je instellingen wijzigen om gebruik te kunnen maken van de wifi netwerken van de buren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 13:21 ]

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Fijn dat je mijn berichten ook leest. Blijft deze vraag nog over:

En begin nu niet weer over de opvoeding van de denkbeeldige kinderen waar de buurman schade aan toebrengt. Waarom niet gewoon met je virtuele handen afblijven van wat niet van jou is?

Verwijderd

Jazzy schreef op 17 augustus 2004 @ 14:07:
Fijn dat je mijn berichten ook leest. Blijft deze vraag nog over:

[...]
En begin nu niet weer over de opvoeding van de denkbeeldige kinderen waar de buurman schade aan toebrengt. Waarom niet gewoon met je virtuele handen afblijven van wat niet van jou is?
Ik kom er niet aan... ik weet niet van wie de internetverbinding is ... ik wil helemaal niet het internet op maar het gebeurt wel en dat wil ik NIET! nogmaals lezen voordat je zegt dat ik ergens aankom.... pas op hoor anders veroordeel ik je nog voor het plattrappen van de hondedrol van mijn virtuele hond.. Je hebt dan een gedeelte van de hondedrol mee naar binnengenomen in je huis en dat is pure diefstal!

• Ewald !
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
over dat het strafbaar is denk het niet. Op netwerk van de NOS gingen ze ook War-driven door de Randstad. Ze lieten zien hoe ze met NetStumbler een netwerk opzochten, en gingen sniffen met linux. Je zag zelfs welke (vieze) url's de medewerkers van de bedrijven bezochten. Heeft men er ooit iets van gehoord dat er juridische stappen tegen deze mensen zijn getroffen?

• m3gA
Ewald ! schreef op 17 augustus 2004 @ 14:24:
over dat het strafbaar is denk het niet. Op netwerk van de NOS gingen ze ook War-driven door de Randstad. Ze lieten zien hoe ze met NetStumbler een netwerk opzochten, en gingen sniffen met linux. Je zag zelfs welke (vieze) url's de medewerkers van de bedrijven bezochten. Heeft men er ooit iets van gehoord dat er juridische stappen tegen deze mensen zijn getroffen?
Weet wel iets dergelijks met zembla

http://www.webwereld.nl/nieuws/18695.phtml
Een medewerker van Rijkswaterstaat bezocht een pornosite, stelde Zembla vast.

Tegen deze werknemer heeft Rijkswaterstaat inmiddels 'passende maatregelen' genomen. De openstaande verbinding heeft de overheidsinstelling naar eigen zeggen onmiddellijk gesloten.

• Ewald !
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
dat was het dus... zembla.. sorry.. die bedoelde ik

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-12 15:10

NEK

Dit heeft niets te maken met privacy maar met geweten.

Je kan het bekijken als: "Iedereen kan toch ook sateliet gegevens ontvangen mits hij/zij daarvoor de correcte aparatuur heeft".

dus ook:

"Iedereen kan toch ook WiFi gegevens ontvangen mits hij/zij daarvoor de correcte aparatuur heeft". In dit geval ligt het probleem dus bij de buurman.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

NEK schreef op 17 augustus 2004 @ 14:33:
Dit heeft niets te maken met privacy maar met geweten.

Je kan het bekijken als: "Iedereen kan toch ook sateliet gegevens ontvangen mits hij/zij daarvoor de correcte aparatuur heeft".

dus ook:

"Iedereen kan toch ook WiFi gegevens ontvangen mits hij/zij daarvoor de correcte aparatuur heeft". In dit geval ligt het probleem dus bij de buurman.
Ja en Nee.

Je mag signalen ontvangen dat klopt is Europeese wetgeving voor. Maar die zelfde Europeese wetten verbieden illigale activiteiten. Een illigale activiteit kan zijn verstoren van communicatie tussen computers op interne netwerk. Stelen van dataverkeer, stelen van Electrischiteit (router gaat uit op moment dat er niets gebeurd, maar dit gaat danzij jouw niet, stelen van processorkracht.

Vergeet niet met een omweg kan je bestraft worden net zoals ik daarnet al zei met joyriden, dit was in het begin niet strafbaar maar je werd bestraft op het feit van brandstof diefstal.

Verwijderd

Topicstarter
Ok einde topic wat mij betrefd... we weten dat het niet netjes is maar ik doe het toch. Mijn buurman is een eikel 1e klas dus ik ga gewoon misbruik maken van zijn lijn. Scannen en inbreken op weerloze SQL servers. En een onbeperkt data limiet is ook niet weg... Bedankt voor de vele reacties!

Wat mij betrefd maggie dicht!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 14:59:
Ok einde topic wat mij betrefd... we weten dat het niet netjes is maar ik doe het toch. Mijn buurman is een eikel 1e klas dus ik ga gewoon misbruik maken van zijn lijn. Scannen en inbreken op weerloze SQL servers. En een onbeperkt data limiet is ook niet weg... Bedankt voor de vele reacties!

Wat mij betrefd maggie dicht!
als het een eikel is zou ik voor de zekerheid wel alles doen via een encrypted VPN....
Hann1BaL schreef op 17 augustus 2004 @ 09:26:
[...]

Ook al is er met jouw verbinding een strafbaar feit gepleegd, nog steeds zal justitie moeten aantonen dat jij dat ook echt gedaan hebt.
dus als ik een open wifi-AP aan mijn server hang mag ik lekker kiddiepr0n sharen omdat ik altijd kan zeggen dat het iemand anders moet zijn geweest?

Verwijderd

Volgens mij is niet alleen jouw buurman een eikel eerste klas.

Ik wil nog wel even aanhalen dat de meeste moderne (Win XP) PC's automatisch verbinden met zo'n netwerk. Dus dat kan toch niet echt strafbaar zijn denk ik. Maar als je willens en wetens daar misbruik van gaat maken ben je wel verkeerd bezig! Meekijken met de data die langs komt is overigens ook wat anders, dat mag volgens mij gewoon. Als je buurman echt zo'n eikel is heb je misschien meer lol met het monitoren van de sites die hij bezoekt ipv het plegen vanstrafbare feiten via zijn aansluiting. Je denkt toch niet dat je onvindbaar bent op die manier?
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.