Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Jaja, Deepspace weer nauwkeurig he
NedisVerwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 15:56:
Ik kom op 8,036L uit...
Waar ga je je units bestellen?
Lijstje ;
VS-PRITEX1 GRAY FOAM FOR DAMPING
VS-ST77 TERMINAL GOLD-PLATED 78MM
VS-W130SC/4 5"LOW/MIDRANGE DRIVER 4 O
VS-SC10N LSP.SHIELDED 1" TWEETER
Voor 41,89 ex BTW
Filter bij Speaker&Co.. zijn we nog mee bezig
Hout is eral 2,40 EUR
Kunnen wij het maken??? NOU EN OF!!
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 16:04 ]
Pritex of het wol??
Iemand in een oplossing voor dit probleem????
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 23:52 ]
Speakers komen maandag, en hopelijk filter onderdelen ook
Heeft iemand antwoord op me vraag van welke dempingsmateriaal ik moet gaan gebruiken???
Even de front afgetekend :-)
Achterkant even afgetekend, Bass-reflex staat hier nog niet op
Inmiddels nu wel
Bij gaten horen boren
Van links naar rechts; 50mm (Bass-reflex), 80mm (Terminal), 86mm (Tweeter),
108mm (Midrange).
Plaatmateriaal!
Lijm, MDF Vuller
Ik geef jullie allen een tip!! ik heb hier een 108MM kostte 35 EUR,
Deze is zeer krachtig, Dus als je niet met boren kan omgaan, asjeblieft doe dit niet, hij draait zo je pols om, als je een dikke Hitachi van 160 EUR gebruikt
Maar eind resultaat mag er wezen
Lijmen maar!!!
Is ie strak of is ie strak?
Mag ik jou dan een tip geven?Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 20:52:
Nou nou, kijk is aan, de gatenzagen hebben hun werk gedaan,
Ik geef jullie allen een tip!! ik heb hier een 108MM kostte 35 EUR,
Koop volgende keer van die 35 euro een bovenfrees (gewoon een simpele van Kinzo ofzo)
Hiermee kun je ook prachtige ronde gaten maken, en bovendien ook luidsprekers verzinken. Pluspunt is dat je de maat dan ook nog eens kunt variëren, zodat je niet voor elk gat een nieuwe gatenzaag hoeft te kopen
Maar het wordt erg netjes hoor!
Nou tip is overbodigRazorfist schreef op 20 augustus 2004 @ 21:34:
[...]
Mag ik jou dan een tip geven?
Koop volgende keer van die 35 euro een bovenfrees (gewoon een simpele van Kinzo ofzo)
Hiermee kun je ook prachtige ronde gaten maken, en bovendien ook luidsprekers verzinken. Pluspunt is dat je de maat dan ook nog eens kunt variëren, zodat je niet voor elk gat een nieuwe gatenzaag hoeft te kopen
Maar het wordt erg netjes hoor!
Wij kopen de gatenzagen voor metaal, aangezien mijn vader een scheepswerf heeft, en er gaan elke week een aantal aan stront
Dat ziet er imo een stuk netter uit.
Wise enough to play the fool
Maar iedereen zn smaak vindt ik, ik wil het wat uitstekener hebben..
als je alles goed lijmt dan heb je toch niks te vullen?
Ps ik heb hier ook nog 2x W130 liggen, moet ook nog een speaker omheen gebouwd worden.
[ Voor 28% gewijzigd door hilbren op 21-08-2004 09:05 ]
Voor de evt bewerking het is net plamuur maar dan voor mdf ..hilbren schreef op 21 augustus 2004 @ 09:04:
Even een vraagje tussendoor; wat moet je met die mdf vuller?
als je alles goed lijmt dan heb je toch niks te vullen?
Ps ik heb hier ook nog 2x W130 liggen, moet ook nog een speaker omheen gebouwd worden.
http://www.alabastine.nl/producten/MDF_Vuller.htmhilbren schreef op 21 augustus 2004 @ 10:19:
Ow ok, want ik heb pas m'n esl's met gewone plamuur gedaan, dat ging eigenlijk best goed.
Tis wel handig, als je wat fouten heb gemaakt, of er zit wat scheef, je ziet het nooit weer terug als je het overschilderd, Altijd maar ook altijd vlak!
Gisteravond even een bodemplaat gelijmd, ik moest druk produceren aangezien het zijkantje tegenwerkte om de bodem recht tegen de lijn te kregen, dus vandaar de vele stenen
Ik ga inder ieder geval, even MDF Reiniger halen.. tenminste beter dan lichtbazig ammonia..
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 10:40 ]
Ik heb een 8liter behuizing ook Bass-reflex, -3db punt op 59Hz..
Krijg maandag alles binnen hoop ik.., Speakers vandaag al maar er is niemand op kantoor, dus die moet ik maandag afhalen (Kwist niet dat het zo snel was)...
Sjah het boven resultaat, de bovenkant is nog niet gelijmd hoor
PVC-pijpje, geheel onbewerkt, deze is nu zovlak als het hout, zeer nette resultaat vind ikzelf
Wat aanzicht kiekjes
Morgen weer verder met schuren, krijg maandag alles binnen
of is dat niet nodig?
Verder vind ik het er netjes uit zien. so far so good
Wise enough to play the fool
Niet van toepassing, buisje is 14,6CM getuned op 57 Hertz..
[ Voor 157% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 13:59 ]
Das juist het leuke van DIY vindt ik zelf, gewoon je grenzen verleggen (creativiteit, netheid, aandacht), het is geen kast.. het is een pronk-kast het moet pronken tochdeepspace schreef op 22 augustus 2004 @ 18:06:
Zo, jij laat het er niet bij zittenZiet er goed uit!
Hoop dat ik de filteronderdelen ook krijg, wordt nog even afwachten
Ill keep you up to date
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 00:16 ]
Krijg er zelf ook jeuk van
Jij begon binnenkort toch ook weer met een project?
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Klopt, ben al begonnen eigenlijk. Maar da's alleen op de computer.
Ik wil timmeren
Het houdt je bezig hoor..
EDIT : Postbode niet gekomen
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2004 15:40 ]
Verwijderd
Denk dat ze er in het echt nog mooier uit zien dan op de foto.
Filtertje ziet er eigenlijk redelijk basic uit (12dB/oct, toch?).
Naja, zit wel goed denk ik
triple_A: 12dB/octaaf is zo wel de standaard voor de meeste speakers hoor. Je moet echt al naar high-end spullen gaan kijken om 18dB/octaaf of hoger te vinden.
Verwijderd
Ja, dat bedoel ik ook nietsubsonik schreef op 24 augustus 2004 @ 16:41:
triple_A: 12dB/octaaf is zo wel de standaard voor de meeste speakers hoor. Je moet echt al naar high-end spullen gaan kijken om 18dB/octaaf of hoger te vinden.
Maar ik bedoel dat het geen filter is waarbij (om maar iets te noemen) eventuele frequentie pieken gedempt worden..
Denk nou niet dat ik dat een eis ofzo vind hoor
Het filter komt uit de Hobby Hifi, Mini-Monitor Basic ontwerp.subsonik schreef op 24 augustus 2004 @ 16:41:
Wat een overkill filter in verhouding tot de gebruikte speakers(en dan doel ik vooral op die grote luchtspoel voor de woofer). Niet dat het kwaad kan natuurlijk
Ik hoop iig dat de SC10N tweeter jou bevalt... ik vind'm maar erg matig klinken. Voor surroundspeakertjes is dat gelukkig geen ramp
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Verwijderd
Sundapp: het nadeel is dan dat je filter niet gaat werken zoals het hoort. Het kan bv. zijn dat de woofer meer hoge tonen krijgt dan bedoeld, of de tweeter net minder hoge tonen dan zou moeten.
[ Voor 37% gewijzigd door subsonik op 24-08-2004 21:02 ]
Ik denk dat het dus geen slechte keuze is geweest om aan het filter wat meer centen uit te geven... het resultaat mag er immers zeker wezen, zoals ik vernomen heb
Verwijderd
Op welke overgangsfrequentie zit dit filter? Ben wel benieuwd hoe ze bij dit ontwerp met de sc10n omgaan.
Als de spoelen te dicht op elkaar zitten, bestaat het risico dat tengevolge van de wederzijdse inductie (trafowerking) een klein deel van de lage tonen in de tweetersectie terecht komt. De koppeling tussen de spoelen kan verminderd worden, door de afstand te vergroten, en door de kleine spoel zoveel mogelijk haaks op de grote spoel te zetten.Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 20:29:
Oeps, wat zijn hier de nadelen van?
Zie hieronder hoe het beter kan. Als ik jou was zou ik het zekere voor het onzekere nemen, en het filter opnieuw opbouwen.
Maar het geluid is zeer goed te noemen...
De enige optie is als het lukt het kleine spoeltje omdraaien..
90 graden dus..
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 21:27 ]
mmt, zal de HH er ff bij pakken...Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 21:11:
Interresant dit.
Op welke overgangsfrequentie zit dit filter? Ben wel benieuwd hoe ze bij dit ontwerp met de sc10n omgaan.
zo, het is uitgave 4/2004 btw
Het is gewoon een recht toe recht aan 12 db filter, met een L-pad voor de tweeter. In serie met de condensator van het laag staat nog een weerstand van 1 Ohm... X-over is rond de 2,3 Khz aan de grafiekjes te zien. Eventueel kan er nog wat extra impedantiecorrectie uitgevoerd worden...
Verwijderd
Ja dat is een goede optie, alleen het kleine spoeltje omdraaien. En een goed filter (luchtspoelen en MKP condensatoren) betaalt zich echt wel terug.Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 21:14:
Het probleem is, het filter zit nu al vast in de kast, en de kast is al dicht...
Maar het geluid is zeer goed te noemen...
De enige optie is als het lukt het kleine spoeltje omdraaien..
En laag dat ze gaan, voor zon speaker en een super geluid..
Maar mis soms wel wat hoog, of ik ben nu zo moe, dat ik het niet echt meer hoor.. morgen toch maar is kijken
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 22:54 ]
Achterkant!
Close-upje:
K heb ze voor 10 eur gekocht 4x Profigold banaanplug
Ik heb de spoel nog steeds niet omgekeerd, ik mis eignelijk geen hoog..
Ook geen laag, dus ja.. maar ik ga het wel doen als ik hem ga spuiten, dan ga ik natuurlijk wel ff verschil meten
Want de tweede moet ook worden gemaakt, en deze komt ook volgende week.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Ik zal vanavond wel ff zien bij de doe het zelf zaak
Welke kleuren ze allemala hebben!
Gewoon mooi spiegelend piano black
Ik zou idd de hoeken ook een beetje afrond / schuin frezen
[ Voor 31% gewijzigd door DinoBe op 27-08-2004 21:58 ]
Verwijderd
Na de afwerking nog een subbie en het feest is compleet
Als je bij de DHZ-zaak bent, kijk of je zwarte schroefjes kunt krijgen
Om een indruk te krijgen van een hoogglans zwarte box:
Dit was na 5 lagen plamuur, 3 lagen grondverf, en 4 lage zwarte hoogglansverf. Dit omdat het na bijna iedere laag weer nét niet perfect was.
Succes!
Hmm, ik heb 2 in1 MDF Grondverf, naden zijn vlak (gelijmd) ultra vlak geschuurt ook bij de BR, dat lijkt misschien ruimte en naden, maar dat is doorzichtig lijmBarry|IA schreef op 28 augustus 2004 @ 00:05:
Ik weet niet hoe je van plan bent de luidsprekers af te werken, maar als je er zo verf op smeert wordt het natuurlijk nét niks. Het mooiste is om alle naden te plamuren, en vooral tussen je BR. Om een nog strakker resultaat te krijgen: kan je de grondverf mengen met de gewone verf (Als de verfsoort hetzelfde in tenminste). Voordat je begint te verven even de boxen ontvetten, na iedere (grond)laag lichtjes opschuren, behalve de laatste laag uiteraard.
Om een indruk te krijgen van een hoogglans zwarte box:
[[url=http://www.freewebs.com/loef_barry/[DIY]%20Woofer!.JPG]afbeelding[/url]]
Dit was na 5 lagen plamuur, 3 lagen grondverf, en 4 lage zwarte hoogglansverf. Dit omdat het na bijna iedere laag weer nét niet perfect was.
Succes!
Ik zit nu ook te denken aan 2 3weg speakers en en dan deze als achter ..Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 22:01:
Dat wordt een heel leuk setje speakers!![]()
Na de afwerking nog een subbie en het feest is compleet(dacht ergens gelezen te hebben dat je idd een subje wou gaan bouwen
)
Verwijderd
Conclusie: De beinvloeding van luchtspoelen is beperkt ongeacht de plaatsing en geloof mij nou maar, dat hoor je ECHT niet!
[ Voor 16% gewijzigd door Redheinz op 28-08-2004 11:05 ]
Zin.
De groupdelay blijft dan ook lager en sluit dan beter aan bij mijn elektrostaten.
en ik zoek ook nog een online shop, ik had al rond gezocht maar volgens mij zijn er een paar online speakershops uit de lucht
[ Voor 3% gewijzigd door subsonik op 05-09-2004 19:08 ]
ik ga zoiezo bij conrad bestellen dus het is wel handig als ik de tweeters daar ook kan bestellen.
ik zat zelf te denken aan een tweetertje van tonsil, kwa buget wil ik niet hoger gaan dan 20 euro per tweeter.
Krijg morgen de andere speakers voor de andere monitor binnen, en ook voor de fronts!
ik heb even met winisd gespeeld en ik ga mij speaker gesloten maken.
ook heb ik het filter proberen uit te rekenen, ik wist alleen niet Bass Z en Tweeter Z was? en is er een vuisregel om de cutoff freq. te bepalen?
ik heb nu gekozen om de woofer tot 1700 te laten gaan en de tweeter tot 25000
voor de Bass Z en de Tweeter Z heb ik 87 en 90 ingevult, redament van de drivers (leek mij het meest logisch
ik kom op deze filter uit:
woofer:
11,519 mH
1,522 uF
tweeter:
0,405 mH
0,05 uF
klopt dit een beetje?
Ho, stop, halt, ga nier verderhilbren schreef op 01 oktober 2004 @ 11:51:
... kriebels verhaal ...
Als je de zelfde units hebt als Sundapp en ongeveer hetzelfde kastje, kun ook dat fliter wel gebruiken. Heb je een andere woofer moet je weer bij 0 beginnen. Misschien kun je even zeggen welke woofer je hebt, dan kunnen we misschien helpen?
[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 01-10-2004 12:18 ]
alleen ik kan nergens terug vinden welke onderdelen Sundapp besteld heeft voor zijn filter
[ Voor 3% gewijzigd door hilbren op 01-10-2004 12:30 ]
Welke W130? Er zijn geloof ik 4 modellen... Als je de 4 Ohm versie hebt (liefst de CS), dan mag je zijn filter idd gebruiken. Het filter komt uit de HobbyHifi. Ik weet niet of er hier ergens een plaatje van te zien is, anders ff Sundapp vragen (heb helaas geen scanner, anders had ik het wel ff gescant).hilbren schreef op 01 oktober 2004 @ 12:29:
De W130 heb ik al liggen, de behuizing wil ik 8,8 liter gaan maken. (Win isd geeft daar het mooiste resultaat voor een gesloten behuizing)
alleen ik kan nergens terug vinden welke onderdelen Sundapp besteld heeft voor zijn filter
ik was zojuist al aan het zoeken naar informatie en calculators voor de filter.
Helaas kun je een goed filter alleen maken als je de curves kunt meten... Gebruik je totaal geen curves, dan heb je helaas weinig kans van slagen..hilbren schreef op 01 oktober 2004 @ 12:37:
nee helaas, het is de W130 S 8 Ohm.
ik was zojuist al aan het zoeken naar informatie en calculators voor de filter.
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Groenhilbren schreef op 23 oktober 2004 @ 19:16:
nee, kweet nog geen kleur, suggesties?
Ik zeg maar wat hoor
Ziet er wel netjes uit zo! En hoe klinken ze?
Die sub die daar staat : hilbren in "Tl Subwoofer?"Barry|IA schreef op 23 oktober 2004 @ 22:10:
Ik zie steeds meer mensen met een AXX1010 subwoofer. Zou wel een leuk woofertje zijn om een dipool subje mee te maken denk ik. Hij heeft in BR-opstelling al niet superveel kastinhoud nodig.
die zit in een gesloten kast. en daar ga ik dus een "linkwitz transform" schakeling op loslaten. ik heb hem nu alvast passief aangesloten, en klinkt nu al vrij goed!!
photoshop rood (niet heel erg goed gelukt)
photoshop zilver
[ Voor 14% gewijzigd door hilbren op 24-10-2004 10:37 ]
Subsonik heeft het al ontkracht maar waaróm dacht je dat 'ie wel goed voor dipool zou zijn?Barry|IA schreef op 23 oktober 2004 @ 22:10:
Ik zie steeds meer mensen met een AXX1010 subwoofer. Zou wel een leuk woofertje zijn om een dipool subje mee te maken denk ik. Hij heeft in BR-opstelling al niet superveel kastinhoud nodig.
waarom denk je dat ik hier vraag?? (omdat ze het daar niet wistenm.m schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 17:01:
Je kunt het daar vragen lijkt me?
ik vroeg mij af of het effect een beetje hetzelfde zou blijven..
[ Voor 14% gewijzigd door hilbren op 28-12-2004 17:52 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
ja maar het moet wel in je kamer passen....Motorfret schreef op woensdag 29 december 2004 @ 20:07:
mooi rood is inderdaad niet lelijk:
[afbeelding]