Toon posts:

[DIY] Surround-speakertjes..

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Willen jullie trouwens het eind resultaat zien ?

Verwijderd

Maar uiteraard willen wij dat zien! Zoveel mogelijk pics en wips uiteraard!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Tuurlijk! Heb je de spoel nog kunnen omdraaien? Merk je verschil?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Voorkant, moet nog even zien welke kleur ik wil :)
Afbeeldingslocatie: http://potsjebier.ispholland.nl/sundapp/27.JPG

Achterkant! :) met Profigold banaanstekkers
Afbeeldingslocatie: http://potsjebier.ispholland.nl/sundapp/28.JPG

Close-upje:
Afbeeldingslocatie: http://potsjebier.ispholland.nl/sundapp/29.JPG

K heb ze voor 10 eur gekocht 4x Profigold banaanplug :)

Ik heb de spoel nog steeds niet omgekeerd, ik mis eignelijk geen hoog..
Ook geen laag, dus ja.. maar ik ga het wel doen als ik hem ga spuiten, dan ga ik natuurlijk wel ff verschil meten :), Maar dat doe ik pas over 1 week ongeveer.
Want de tweede moet ook worden gemaakt, en deze komt ook volgende week.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Wat een prachtige dingen zijn dat geworden zeg! _/-\o_ Ik zou ze wit maken, en dan met de freesmashine, de zijkantjes een beetje ronden.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Sja wit, hmm...
Ik zal vanavond wel ff zien bij de doe het zelf zaak ;)
Welke kleuren ze allemala hebben! :D

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 12:53
als je een foto maakt van je speakers op de uiteindelijke plaats, dan kun je ze met photoshop elke kleur geven die je wilt.

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-07 09:20
Die zien er heel schattig uit! :)
Gewoon mooi spiegelend piano black :D

Ik zou idd de hoeken ook een beetje afrond / schuin frezen

[ Voor 31% gewijzigd door DinoBe op 27-08-2004 21:58 ]

Verwijderd

Dat wordt een heel leuk setje speakers! ;)

Na de afwerking nog een subbie en het feest is compleet :o (dacht ergens gelezen te hebben dat je idd een subje wou gaan bouwen :) )

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Erg gaaf geworden :) Proficiat!
Als je bij de DHZ-zaak bent, kijk of je zwarte schroefjes kunt krijgen ;) Dat maakt het nèt wat meer af nog :)

• Barry|IA
Ik weet niet hoe je van plan bent de luidsprekers af te werken, maar als je er zo verf op smeert wordt het natuurlijk nét niks. Het mooiste is om alle naden te plamuren, en vooral tussen je BR. Om een nog strakker resultaat te krijgen: kan je de grondverf mengen met de gewone verf (Als de verfsoort hetzelfde in tenminste). Voordat je begint te verven even de boxen ontvetten, na iedere (grond)laag lichtjes opschuren, behalve de laatste laag uiteraard ;) .

Om een indruk te krijgen van een hoogglans zwarte box:

Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/loef_barry/%5BDIY%5D%20Woofer!.JPG

Dit was na 5 lagen plamuur, 3 lagen grondverf, en 4 lage zwarte hoogglansverf. Dit omdat het na bijna iedere laag weer nét niet perfect was.

Succes!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op 28 augustus 2004 @ 00:05:
Ik weet niet hoe je van plan bent de luidsprekers af te werken, maar als je er zo verf op smeert wordt het natuurlijk nét niks. Het mooiste is om alle naden te plamuren, en vooral tussen je BR. Om een nog strakker resultaat te krijgen: kan je de grondverf mengen met de gewone verf (Als de verfsoort hetzelfde in tenminste). Voordat je begint te verven even de boxen ontvetten, na iedere (grond)laag lichtjes opschuren, behalve de laatste laag uiteraard ;) .

Om een indruk te krijgen van een hoogglans zwarte box:

[[url=http://www.freewebs.com/loef_barry/[DIY]%20Woofer!.JPG]afbeelding[/url]]

Dit was na 5 lagen plamuur, 3 lagen grondverf, en 4 lage zwarte hoogglansverf. Dit omdat het na bijna iedere laag weer nét niet perfect was.

Succes!
Hmm, ik heb 2 in1 MDF Grondverf, naden zijn vlak (gelijmd) ultra vlak geschuurt ook bij de BR, dat lijkt misschien ruimte en naden, maar dat is doorzichtig lijm :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 22:01:
Dat wordt een heel leuk setje speakers! ;)

Na de afwerking nog een subbie en het feest is compleet :o (dacht ergens gelezen te hebben dat je idd een subje wou gaan bouwen :) )
Ik zit nu ook te denken aan 2 3weg speakers en en dan deze als achter ..

Verwijderd

Ik moet het toch nog even kwijt. Ik heb zelf ook filters gemaakt met vrij grote luchtspoelen en de kernen zitten op ongeveer 5cm afstand van elkaar (het koper dus 1 cm). Hier lees ik dat het zgn. zo slecht zou zijn en dat ze elkaar flink zullen beinvloeden. Om niet zomaar wat te blaten heb ik er net ff met mn pa de scoop aan gehangen en hebben we wat tests gedaan. Op deze afstand, wekt de ene spoel 10mw op als je door de andere 10w pompt. Dwz: een dempingsfactor van ongeveer 30!! Db... in de praktijk komt het erop neer dat je een hele knappe jongen bent als je dat kunt horen. Ok... volgende test, wat nou als je de ene spoel haaks op de andere zet (op z'n kant dus)... weer gemeten en dat was IETS beter. Dwz, in plaats van een dempingsfactor van 30db zaten we nu op 36db... maar in totaal scheelt het dus echt niet zoveel. En nog even over de afstand... iedere keer dat jij de afstand tussen de kernen verdubbeld neemt het vermogen dat opgewekt wordt in de ander kwadratisch af... Dus om maar weer even in db's te praten: Als jij de kern ipv op een afstand van 2cm ---> 4cm zet, scheelt dat +- 6db

Conclusie: De beinvloeding van luchtspoelen is beperkt ongeacht de plaatsing en geloof mij nou maar, dat hoor je ECHT niet! :D

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Als je nou toch je filter aan het construeren bent is het toch handig die extra 6dB mee te pakken. Je zou gek zijn dat niet te doen. Ook al hoor je er in de praktijk misschien weinig/niets van. Alle beetjes helpen: Alles optimaal is beter dan alles net niet... Gaaf dat je dat gemeten hebt trouwens! Wat mij betreft juist het bewijs het wel te doen... :)

[ Voor 16% gewijzigd door Redheinz op 28-08-2004 11:05 ]

Zin.

Verwijderd

Topicstarter
Ach dat gebeurd nog wel is een keer :) als ik hem ga verfen :)

• hilbren
Ok, ik wil deze speakers ook gaan bouwen, alleen ik heb met winisd gemerkt dat ik ze net zo goed gesloten kan maken (8,8 liter).
De groupdelay blijft dan ook lager en sluit dan beter aan bij mijn elektrostaten.

en ik zoek ook nog een online shop, ik had al rond gezocht maar volgens mij zijn er een paar online speakershops uit de lucht :? kan dat kloppen?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 17:33
In Duitsland zijn er wel redelijk wat online shops. Nadeel is dat je een paar dagen langer moet wachten, voordeel is dat het meestal iets goedkoper is... Ikzelf heb goede ervaringen bij plus-elektronik.de.

[ Voor 3% gewijzigd door subsonik op 05-09-2004 19:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vakantie bericht

Ik ga op vakantie!!

Dus over 1 week ga ik weer verder

Verwijderd

Topicstarter
->> Back From Vacation!! <<-

Verwijderd

Mag ik vragen waar je die bananen pluggen weg hebt (10 euro voor 4)??

bvd

Verwijderd

Topicstarter
Bij een lokale electrowinkel krijg daar korting dusja.

• hilbren
ik ga ze ook bouwen, ik heb alleen nog goede tweeeters nodig.
ik ga zoiezo bij conrad bestellen dus het is wel handig als ik de tweeters daar ook kan bestellen.

ik zat zelf te denken aan een tweetertje van tonsil, kwa buget wil ik niet hoger gaan dan 20 euro per tweeter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles bestelt bij Nedis, moet je wel als bedrijf ingeschreven staan, maarja,

Krijg morgen de andere speakers voor de andere monitor binnen, en ook voor de fronts!

• hilbren
ik bestel wel dezelfde tweeters als de topic starter ;)

ik heb even met winisd gespeeld en ik ga mij speaker gesloten maken.
ook heb ik het filter proberen uit te rekenen, ik wist alleen niet Bass Z en Tweeter Z was? en is er een vuisregel om de cutoff freq. te bepalen?

ik heb nu gekozen om de woofer tot 1700 te laten gaan en de tweeter tot 25000
voor de Bass Z en de Tweeter Z heb ik 87 en 90 ingevult, redament van de drivers (leek mij het meest logisch :?)
ik kom op deze filter uit:
woofer:
11,519 mH
1,522 uF
tweeter:
0,405 mH
0,05 uF
klopt dit een beetje?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ho, stop, halt, ga nier verder ;) ! Ten eerste wordt met Z de impedantie bedoelt en het het rendement. Ten tweede moet je met winISD geen filters uit gaan rekenen, want dat gaat totaal mis! winISD is voor het simuleren van behuizingen i.c.m met bassluidsprekers. Je moet er geen tweeters e.d mee gaan simuleren, en het al zeker niet gebruiken om een filter mee in elkaar te knutselen. Dat gaat gewoon in 99 van de 100 gevallen niet klinken omdat er wel wat meer bij komt kijgen dan een x-over freuqntie kiezen! Geen vuistregels dus, en je zult op zijn minst nog een L-pad nodig hebben.

Als je de zelfde units hebt als Sundapp en ongeveer hetzelfde kastje, kun ook dat fliter wel gebruiken. Heb je een andere woofer moet je weer bij 0 beginnen. Misschien kun je even zeggen welke woofer je hebt, dan kunnen we misschien helpen?

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 01-10-2004 12:18 ]

• hilbren
De W130 heb ik al liggen, de behuizing wil ik 8,8 liter gaan maken. (Win isd geeft daar het mooiste resultaat voor een gesloten behuizing)

alleen ik kan nergens terug vinden welke onderdelen Sundapp besteld heeft voor zijn filter :?

[ Voor 3% gewijzigd door hilbren op 01-10-2004 12:30 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hilbren schreef op 01 oktober 2004 @ 12:29:
De W130 heb ik al liggen, de behuizing wil ik 8,8 liter gaan maken. (Win isd geeft daar het mooiste resultaat voor een gesloten behuizing)

alleen ik kan nergens terug vinden welke onderdelen Sundapp besteld heeft voor zijn filter :?
Welke W130? Er zijn geloof ik 4 modellen... Als je de 4 Ohm versie hebt (liefst de CS), dan mag je zijn filter idd gebruiken. Het filter komt uit de HobbyHifi. Ik weet niet of er hier ergens een plaatje van te zien is, anders ff Sundapp vragen (heb helaas geen scanner, anders had ik het wel ff gescant).

• hilbren
nee helaas, het is de W130 S 8 Ohm.
ik was zojuist al aan het zoeken naar informatie en calculators voor de filter.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hilbren schreef op 01 oktober 2004 @ 12:37:
nee helaas, het is de W130 S 8 Ohm.
ik was zojuist al aan het zoeken naar informatie en calculators voor de filter.
Helaas kun je een goed filter alleen maken als je de curves kunt meten... Gebruik je totaal geen curves, dan heb je helaas weinig kans van slagen..

• subsonik
Een meetmicrofoon is een onmisbaar tool voor dit soort dingen... met een goede meetmic en wat basiskennis elektronica kan je desnoods je filter à la trial and error opbouwen.

• hilbren
Afbeeldingslocatie: http://img4.imgspot.com/u/04/296/07/0000718Small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img8.imgspot.com/u/04/296/07/0000719Small.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door hilbren op 23-10-2004 14:09 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Geinig dat je ze aan de voorkant iets toe laat lopen, weet je al in welke kleur je ze wilt hebben?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• hilbren
nee, kweet nog geen kleur, suggesties?

• MM
  • Niet online

MM

Ik vind zelf zwart mooi voor speakers.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

hilbren schreef op 23 oktober 2004 @ 19:16:
nee, kweet nog geen kleur, suggesties?
Groen :P

Ik zeg maar wat hoor ;) Ik zou ff kijken naar je interieur en dan even bepalen welke kleuren het beste passen.

Ziet er wel netjes uit zo! En hoe klinken ze?

Verwijderd

donker rood is wel mooi denk ik

• Barry|IA
Inderdaad!! Hoogglans rood staat superrrr!!! O-)

Verwijderd

Of een combie van zwart en zilver :)

• Barry|IA
Ik zie steeds meer mensen met een AXX1010 subwoofer. Zou wel een leuk woofertje zijn om een dipool subje mee te maken denk ik. Hij heeft in BR-opstelling al niet superveel kastinhoud nodig.

• subsonik
Te lage Q voor dipool, en ik vrees dat de ophanging ook niet voldoende lineair is om goed bruikbaar te zijn... voor een dipool sub heb je een heel erg goede woofer nodig als je de vervorming binnen de perken wil houden.

• hilbren
zilver en rood zijn idd wel mooie kleuren, (zwart moet je zo vaak afstoffen op mijn slaapkamer) en als ik ze rood doe dan dan neem ik wel een hele donkere rood...
Barry|IA schreef op 23 oktober 2004 @ 22:10:
Ik zie steeds meer mensen met een AXX1010 subwoofer. Zou wel een leuk woofertje zijn om een dipool subje mee te maken denk ik. Hij heeft in BR-opstelling al niet superveel kastinhoud nodig.
Die sub die daar staat : hilbren in "Tl Subwoofer?"
die zit in een gesloten kast. en daar ga ik dus een "linkwitz transform" schakeling op loslaten. ik heb hem nu alvast passief aangesloten, en klinkt nu al vrij goed!!

photoshop rood (niet heel erg goed gelukt)
Afbeeldingslocatie: http://img4.imgspot.com/u/04/297/03/photoshoprood.jpg
photoshop zilver
Afbeeldingslocatie: http://img7.imgspot.com/u/04/297/03/photoshopsilver.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door hilbren op 24-10-2004 10:37 ]

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 22:04
Hoogglans donkerrood is mooi.

• MM
  • Niet online

MM

Barry|IA schreef op 23 oktober 2004 @ 22:10:
Subsonik heeft het al ontkracht maar waaróm dacht je dat 'ie wel goed voor dipool zou zijn?

• hilbren
weet iemand toevallig of je hamerslag van gamma kan mengen met een andere kleur verven?? (alleen om de hamerslag een lichte tint te geven)

• MM
  • Niet online

MM

Je kunt het daar vragen lijkt me?

• hilbren
m.m schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 17:01:
Je kunt het daar vragen lijkt me?
waarom denk je dat ik hier vraag?? (omdat ze het daar niet wisten ;) )

ik vroeg mij af of het effect een beetje hetzelfde zou blijven..

[ Voor 14% gewijzigd door hilbren op 28-12-2004 17:52 ]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:23
* interresant topic, maar helaas doen 75% van de plaatjes het bij mij niet,... misschien server overbelast o.i.d. of ligt het aan mij...?? *

• MM
  • Niet online

MM

Ouder topic met mensen die hun home directory nogal vaak opruimen :)

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-07 12:12
mooi rood is inderdaad niet lelijk :) :
Afbeeldingslocatie: http://www.speakerland.com/images/bb1-comp.jpg

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• hilbren
ja maar het moet wel in je kamer passen....
Pagina: 1 2 Laatste