[Panasonic DMC-FZ20] 12× zoom, IS, 5MP

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort in de winkels, hier alvast wat info en pics (clickable):

Het toestel:

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0407/Panasonic/fz20silver.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0407/Panasonic/fz20telelens.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0407/Panasonic/fz20top-001.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0407/Panasonic/fz20flash-001.jpg

Pre production sample pics:
Sample1
Sample2
Sample3 (vergroting 1 en vergroting 2)
Panasonics eigen samples

Online manual (PDF)

De specs:

Sensor

• 1/2.5" Type CCD
• 5.3 million pixels total
• 5.0 million effective pixels

Image sizes
• 2560 x 1920
• 2048 x 1536
• 1600 x 1200
• 1280 x 960
• 640 x 480
• 1920 x 1080 (16:9 HDTV)

Movie clips
• 320 x 240 (10 / 30 fps)
• With audio
• Limited only by storage

File formats
• Still: TIFF, JPEG (EXIF 2.2): Fine / Standard
• Movies: MOV (Motion JPEG)

Lens
• 36 - 432 mm equiv. (12x zoom)
• F2.8 (throughout zoom range)
• MEGA OIS (Mode 1 / Mode 2)
• "LEICA DC VARIO-ELMARIT"

Image stabilization • Yes, optical, two modes

Conversion lenses • Yes

Digital zoom • Yes, up to 4x

Focus
• AF mode
• Normal/Macro(Dial)
• Continuous AF On/Off
• Manual Focus(Ring)
• One-shot AF

AF area modes
• 1 point
• 3 points
• 9 points
• Spot

AF assist lamp • Yes

Focus distance
• Normal: 0.3 m - Infinity
• Macro: 5 cm

Metering
• Intelligent Multiple
• Center weighted
• Spot

ISO sensitivity
• Auto
• ISO 80
• ISO 100
• ISO 200
• ISO 400

Exposure compensation
• +/- 2.0 EV
• 1/3 EV steps

Exposure bracketing
• 3 frames
• 0.3 to 1 EV steps

Shuttter speed • 8 - 1/2000 sec

Aperture • F2.8 - F8.0

Modes
• Program (with shift)
• Aperture Priority
• Shutter Priority
• Manual
• Macro
• Simple
• Moving Image
• Playback

Scene modes
• Portrait
• Sports
• Landscape
• Night Landscape
• Panning
• Night Portrait
• Fireworks
• Party
• Snow

White balance
• Auto
• Daylight
• Cloudy
• Halogen
• Flash
• Manual

White balance fine tune • Yes

Self timer • 2 or 10 sec

Continuous shooting
• Full resolution: 3 or 2 fps
• Full resolution: max 7 images (standard mode), 4 images (fine mode)
• Infinite consecutive (unlimited but slower shooting rate)

Image parameters
• Contrast (Low, Standard, High)
• Sharpness (Low, Standard, High)
• Saturation (Low, Standard, High)
• Noise reduction (Low, Standard, High)

Flash
• Built-in
• Modes: Auto, Auto with red-eye reduction, Slow sync, On/Off
• Range: 7.0 m
• External flash via hot-shoe

Viewfinder
• 0.33" EVF (electronic viewfinder)
• 114,000 pixels

LCD monitor
• 2.0" TFT LCD
• 130,000 pixels

Connectivity
• USB 1.1
• A/V out
• DC-IN

Print compliance • PictBridge

Storage
• Secure Digital / MMC card
• 16 MB SD card supplied

Power
• Lithium-Ion rechargeable battery
• Charger included

Weight (no batt) 520 g (1.1 lb)
Weight (inc batt) 556 g (1.2 lb)

Dimensions 128 x 87 x 106 mm (5.0 x 3.4 x 4.2 in)

Mocht er iets niet kloppen of heb je meer info: ICQ is een prachtig medium :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2004 13:24 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

De belangrijkste vraag is eigenlijk: wat zijn de veranderingen tov van de 4 megapixel versie? Is het alleen die extra megapixel of zijn er nog andere dingen toegevoegd/ verbeterd?

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Topicstarter
Rudedadude schreef op 12 augustus 2004 @ 13:01:
De belangrijkste vraag is eigenlijk: wat zijn de veranderingen tov van de 4 megapixel versie? Is het alleen die extra megapixel of zijn er nog andere dingen toegevoegd/ verbeterd?
De FZ10 geeft bij de opname eigenschappen de opties "natuurlijk", "standaard" en "levendig/kleurrijk". De FZ20 geeft (min of meer) handmatige controle over Contrast, Scherpte, Verzadiging and Ruis Reductiie. (in 4 stappen meen ik)

De FZ20 heeft een AF assist lampje, de FZ10 niet.

De FZ20 heeft "brackets" zodat je beter kunt zien wat je nu eigenlijk schiet (ala TTL viewfinder).

Met de FZ20 kun je continu achter elkaar door schieten, totdat je geheugen vol is.

Er zijn vast nog meer verschillen, ik ben nu de online manual (net gevonden, zie boven) aan het doorspitten :)

• Rudedadude

Rudedadude

En de tweede vraag is of meer megapixels op dezelfde ccd wel een beter resultaat zullen opleveren. Maar dat is aan de testers om te bepalen. Verder lijkt het wel een topper te kunnen worden in het megazoom segment.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Op dpreview.com staat een
hands-on Preview

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik het vergeet:

De FZ20 heeft ook nog de optie om beelden als TIFF (geen RAW, waarschijnlijk willen ze er toch een of ander algoritme op los laten voordat je het resultaat mag zien) op te slaan. En de scherpte van de EVF is aan te passen.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

hmm... idd, het heeft alle functies die worden gemist op de FZ10. Vreemd genoeg heeft deze ISO80 als laagste waarde tegenover de ISO50 van de FZ10.
Al met al om te smullen.

De continous mode lijkt wat minder te zijn geworden. 3 fps tegenover de 4fps.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
athlonkmf schreef op 12 augustus 2004 @ 22:12:
hmm... idd, het heeft alle functies die worden gemist op de FZ10. Vreemd genoeg heeft deze ISO80 als laagste waarde tegenover de ISO50 van de FZ10.
Al met al om te smullen.

De continous mode lijkt wat minder te zijn geworden. 3 fps tegenover de 4fps.
Lijkt me ook logisch: er word nu 5MP aan data weggeschreven t.o.v. 4MP van de FZ10. Zou de framerate omhoog gaan als je de cam instelt op 4MP?

En de hogere ISO waarde snap ik ook niet helemaal. Maar ik ga er vanuit dat hij op deze waarde geen last heeft van ruis en een lagere waarde dus niet nodig is (je hebt tenslotte ook meer handmatige controle).

Voor zover ik kon zien aan de hand van de (pre production) sample pics is het ruis gehalte in elk geval stukken lager dan de Dimage Z3. Maar ik heb nog geen pics gezien van ISO200/400...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me zeggen wanneer deze camera ongeveer leverbaar zal zijn?
De Z3 ligt vandaag of morgen in de winkel, en ik vraag me af hoeveel langer ik moet wachten als ik deze liever wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 18:43:
Kan iemand me zeggen wanneer deze camera ongeveer leverbaar zal zijn?
De Z3 ligt vandaag of morgen in de winkel, en ik vraag me af hoeveel langer ik moet wachten als ik deze liever wil.
panasonic.de geeft 15 september aan als leverdatum.

Deze link geeft aan 27 Augustus aan als release datum

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 18:12 ]

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
Ik snap niet dat Panasonic deze camera uitbrengt zonder er een grotere sensor in te zetten. Ik heb nog geen foto's gezien van dit toestel die er beter uitzien dan die uit mijn FZ10.
De laagste ISO waarde van 80 lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de kwaliteit, de FZ10 heeft alleen op ISO50 echt ruis vrije foto's.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 20:31

Abu

Abu!

Ik wacht al een tijdje op deze cam maar duurt niet zo heel erg lang meer. Dit kreeg ik van Panasonic NL te horen:

Geachte heer/mevrouw,

De DMC-FZ20 zal ook in nederland verkocht gaan worden, echter is onze site nog niet ge-update, wij gaan deze camera rond midden september introduceren. Vanaf dan zal deze ook te koop zijn bij onze dealers.

Met vriendelijke groet,

Aleksander Konieczek

Insanus sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Bij deze review staan een aantal foto's gemaakt met de Panasonic. Weet eerlijk gezegd niet of het een pre-productiemodel is of een definitieve versie. Mijn Japans is niet zo goed de laatste tijd :P

review

Verwijderd

Is er iemand die al met de Panasonic FZ20 'kiekjes' heeft gemaakt? En de eerste kiekjes met de teakers wil delen?

Wat zijn nu de pro en cons zijn van deze camera FZ20 (Panasonic) ik heb bij dpreview en bij steves-digicams nog geen test gezien.

Wie heeft er een link naar een fullreview, met goede metingen! zoals in links hieronder.

Kortom gaat de Panasonic zijn meer prijs waar maken?

http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
http://www.dpreview.com/reviews/ (hij heeft een show model en mag hem niet testen van panasonic )

geen lappen tekst, een linkje werkt ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de camera vast besteld bij bobshop.nl (zie pricewatch) voor € 564.
Toch geen slechte prijs lijkt me. In Duitsland heb ik 'm niet goedkoper gezien.

Ik heb nooit eerder besteld bij bobshop, maar de mogelijkheid tot afhalen van producten maakte de keuze wat makkelijker :)

Ze hebben de camera nog niet binnen, hopelijk laat Panasonic Nederland niet al te lang op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07-2023

kauffmann

Dutch Power Chicken

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 07:57:
Is er iemand die al met de Panasonic FZ20 'kiekjes' heeft gemaakt? En de eerste kiekjes met de teakers wil delen?

Wat zijn nu de pro en cons zijn van deze camera FZ20 (Panasonic) ik heb bij dpreview en bij steves-digicams nog geen test gezien.

Wie heeft er een link naar een fullreview, met goede metingen! zoals in links hieronder.

Kortom gaat de Panasonic zijn meer prijs waar maken?

http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
http://www.dpreview.com/reviews/ (hij heeft een show model en mag hem niet testen van panasonic )

geen lappen tekst, een linkje werkt ook..
In het forum van dpreview hebben al heel wat gebruikers foto's van de FZ20 gepost. Zoek maar eens naar de postings van ene Lin Evans.
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1033

Het stenen tijdperk is niet geëindigd wegens een gebrek aan steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauffmann
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07-2023

kauffmann

Dutch Power Chicken

Verkoop.net heeft de zilveren versie binnen. Net een mailtje gekregen:
Heb de zwarte nog niet binnen (verwacht op of rond 4 october) Wel hebben
wij inmiddels de zilverkleurige
uitvoering binnen gekregen .
Standaard accessoires: SD Card (16MB), Batterij, batterijlader, USB
kabel, AV kabel (video), lenskap, lenshood
en lenshood adapter, polsriempje, CD-ROM en nederlandstalige
handleiding. (Geen nederlandstalige menuinstelling mogelijk)

Met vriendelijke groet
Prijs bij hun voor deze set: € 634,27
Ik zie 'm bij Bobshop.nl overigens voor € 599 staan? :? http://www.bobshop.nl/cat...info.php?products_id=3693

Het stenen tijdperk is niet geëindigd wegens een gebrek aan steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kauffmann schreef op 24 september 2004 @ 13:23:
Prijs bij hun voor deze set: € 634,27
Ik zie 'm bij Bobshop.nl overigens voor € 599 staan? :? http://www.bobshop.nl/cat...info.php?products_id=3693
Gisteren was de prijs nog € 564, blijkbaar vonden ze dat toch iets te goedkoop t.o.v. de concurrentie :)
Ik heb het nog even gecontroleerd en in mijn orderoverzicht staat ook nog steeds € 564 gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

hey, een ervaringsdeskundige in spé :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

http://www.dcresource.com...c_fz20-review/index.shtml

Eerste review op internet van een bekende reviewsite!

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
  • Laatst online: 16-08-2023
hoezo 599 goedkoop ? :)

http://www.pixmania-pro.c...anasonic/dmc_fz20e_s.html

Ik zit echt heel erg te twijfelen om deze camera te kopen, of deze of de FZ3 (of de powershot s1 IS). Argh |:( Reden waarom ik twijfel is het formaat... 8)7

Net m`n Z2 verkocht. Prima camera, maar zonder IS of AS is het schieten van zoom foto`s niet te doen. Vond ik echt een minpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nee, da's behoorlijk duur eigenlijk.

532,77*1,19 = €633,99

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik vind het jammer dat de Fz-15 in Nederland niet komt. Die zal waarschijnlijk minder ruis hebben dan de fz-20, zoals in de review vermeld staat. Het gebrek aan een flitsschoen valt dan nog wel overheen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet mogelijk om een gezamenlijke order te plaatsen?
Ik heb de toezegging om ergens in Nederland te bestellen voor 564 euro
Maar dan moet het wel gaan om een aantal bestellingen tegelijk.
Laat 't me efkes weten via vogel@swnet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op 01 oktober 2004 @ 22:42:
Ik vind het jammer dat de Fz-15 in Nederland niet komt. Die zal waarschijnlijk minder ruis hebben dan de fz-20, zoals in de review vermeld staat. Het gebrek aan een flitsschoen valt dan nog wel overheen te komen.
Ik ben geen expert, maar de ruis lijkt me toch niet zo'n groot probleem?
Het valt nauwelijks op en al helemaal niet bij prints.
Veel verschil in ruis zie ik trouwens niet eens met de andere camera's die ik aan het overwegen was.

In de gevallen dat je denkt dat ruis wat meer zichtbaar wordt kan je toch de noise reduction settings aanpassen of sharpness op lager instellen?

Ik denk dat ik toch maar voor scherpere foto's ga en dan eventueel achteraf de foto's met een teveel aan ruis bewerk met noise reduction software.

De mogelijkheid tot het aansluiten van een externe flash is trouwens iets waar ik juist wel blij mee ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag heb ik mijn panasonic fz20 opgehaald :). Momenteel zit de batterij nog in de lader :(. Als ik de komende dagen tijd heb zal ik wat foto's hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 15:57:
Vandaag heb ik mijn panasonic fz20 opgehaald :). Momenteel zit de batterij nog in de lader :(. Als ik de komende dagen tijd heb zal ik wat foto's hier plaatsen.
hou ons op de hoogte! Ben benieuwd, sta zelf ook op het punt de camera aan te schaffen.

Kun je een foto maken (in de spiegel oid) met de camera in je hand, om een idee te krijgen van de grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05

oZy

CK schreef op 04 oktober 2004 @ 16:10:
hou ons op de hoogte! Ben benieuwd, sta zelf ook op het punt de camera aan te schaffen.
offtopic:
Lastige keuze he? Ik heb hetzelfde probleem gehad, ze hebben allemaal hun plus/min punten.. uit eindelijk heb ik de canon 300d gekocht, ver boven budget maar ik heb in ieder geval alle punten die ik zocht. Succes verder :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CK schreef op 04 oktober 2004 @ 16:10:
[...]

Kun je een foto maken (in de spiegel oid) met de camera in je hand, om een idee te krijgen van de grootte?
Hier zijn wat uitprobeersels:

Afbeeldingslocatie: http://www.brendel.cx/P1000003-1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.brendel.cx/P1000004-1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.brendel.cx/P1000005-1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.brendel.cx/P1000006-1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.brendel.cx/P1000008-1.JPG

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb m'n FZ20 (zwart) gisteren ook afgehaald. Heb er nog weinig mee kunnen experimenteren, maar hij ligt in ieder geval lekker in de hand, zeer degelijk uitgevoerd.
Heb nu tenminste het gevoel een echte camera in m'n handen te hebben i.p.v. dat plastic speelgoed :)

Wel jammer dat er standaard geen camera case bij zit. Nu dus maar op zoek naar een goede camera case...

Even aan ander punt aansnijden : SD geheugenkaarten
Snelheidsverschil tussen de verschillende kaarten is zeer groot heb ik gelezen op verschillende sites. Zo'n 1GB Dane Elec standaard is dan wel zeer goedkoop, maar ook zeer traag.
Vooral als je van de burst optie gebruik wil maken dan kan je beter een snelle kaart halen zoals de Kingmax of Sandisk Ultra II.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2004 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
Lastige keuze.. ik vind de A200 (of A2) van Minolta ook zeer aantrekkelijk. De foto`s van Mich hebben me nog niet echt overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CK schreef op 07 oktober 2004 @ 16:55:
Lastige keuze.. ik vind de A200 (of A2) van Minolta ook zeer aantrekkelijk. De foto`s van Mich hebben me nog niet echt overtuigd.
Mist de Minolta de Image Stabilisator niet ? En Minolta heeft mindere zoom en heeft geen auto focus assist lampje....
Zou anders eens de FZ15 in gedachten houden: zelfde goede opties als FZ20 , alleen minder duur, en inmiddels (via de pricewatch) in 2 winkels te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 20:34:
[...]

Mist de Minolta de Image Stabilisator niet ? En Minolta heeft mindere zoom en heeft geen auto focus assist lampje....
Zou anders eens de FZ15 in gedachten houden: zelfde goede opties als FZ20 , alleen minder duur, en inmiddels (via de pricewatch) in 2 winkels te bestellen.
Minolta heeft Anti Shake.

Maar die 12x zoom trekt me wel. De Fz15 is idd ook een optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
Argh, teveel keus, ik kan niet kiezen, de Konica Minolta Dimage A1 is nu even duur als de DMC-FZ20.

Ik wil er indoor foto`s mee maken, met name sport foto`s, dus een beetje lichtgevoeligheid is wel nodig. Hoe is die ingebouwde flitser eigenlijk van die panasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Iemand enig idee of iedere externe flitser hier zomaar opkan? is er een standaard oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CK schreef op 19 oktober 2004 @ 22:28:
Argh, teveel keus, ik kan niet kiezen, de Konica Minolta Dimage A1 is nu even duur als de DMC-FZ20.

Ik wil er indoor foto`s mee maken, met name sport foto`s, dus een beetje lichtgevoeligheid is wel nodig. Hoe is die ingebouwde flitser eigenlijk van die panasonic?
... optische zoom van 7x voor Minolta is voldoende voor je ipv de 12x :P van de panasonic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor wie nog twijfelt over de aankoop, op deze site http://www.progress.nl/ (gewoon fz10 en/of fz20 in zoek venster intikken) vind je op dit moment fz10 in de aanbieding voor geen € 485,00! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jérôme69 schreef op 01 november 2004 @ 21:35:
voor wie nog twijfelt over de aankoop, op deze site http://www.progress.nl/ (gewoon fz10 en/of fz20 in zoek venster intikken) vind je op dit moment fz10 in de aanbieding voor geen € 485,00! ;)
De FZ15 heb je bij hun "al" voor 447.- ... Lijkt mij een betere keus dan de duurdere FZ10 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Edit: laat maar, beter lezen.

[ Voor 92% gewijzigd door MartijnA3 op 02-11-2004 09:41 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik vind het wel een strakke behuizing. De plaatjes vind ik echter niet echt overtuigend. Ik mis wat scherpte. Ook vind ik de ruis in de achtergrond best wel hoog en ik zie bij de foto van de bloem aan de linkerkant van de blaadjes wat kleurafwijkingen (lichte randjes).

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:48
Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 00:09:
[...]

De FZ15 heb je bij hun "al" voor 447.- ... Lijkt mij een betere keus dan de duurdere FZ10 ;)
Dit was mij ook al opgevallen, maar ik heb er een beetje mijn twijfels over. Ik vind het een nogal vage aktie van Progress. Aangezien de FZ15 (officieel) hier niet leverbaar is vraag ik me ook af of en op wat voor termijn je hem van Progress mag verwachten en hoe het met garantie zit... De shopsurvey laat niet eenduidig positieve verhalen zien over deze winkel; iemand hier ervaring mee?

Ik zou graag een FZ15 kopen maar heb hier mijn bedenkingen over. De FZ10 duurder vind ik ook een bedenkelijke "aanbieding", aangezien de FZ15 op een aantal (niet zo zichtbare) punten gewoon beter is (hoewel hot shoe / geluidsopname ontbreken)

Kortom: is Progress een goed adres om die FZ15 bij te bestellen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
Nondeju net de fz-20 in het echt gezien. Damn dat ding is inmens groot, ik ga nu 100% voor de Dimage A2!!!

Die fz-20 is net zo groot al dan niet groter dan de EOS 300D. Mij een beetje te groot iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dude de fz20 is eg niet groter dan een 300d .
Ik vindt het persoonlijk zeer prettig dat hij tog wat groter is (grote klauwen ;) )

Ik ben echt wel tevreden over de fz20 heel verschil met me vorige cam, vooral die 12x zoom is erg prettig.

Kan ook vrij lang toe met de batterij red de 200 foto´s makkelijk .

Maar oke ik ben dan ook nieuw op het gebied van fotografie dus misschien wel sneller tevreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 16:50:
Dude de fz20 is eg niet groter dan een 300d .
Ik vindt het persoonlijk zeer prettig dat hij tog wat groter is (grote klauwen ;) )

Ik ben echt wel tevreden over de fz20 heel verschil met me vorige cam, vooral die 12x zoom is erg prettig.

Kan ook vrij lang toe met de batterij red de 200 foto´s makkelijk .

Maar oke ik ben dan ook nieuw op het gebied van fotografie dus misschien wel sneller tevreden ;)
als je de lens van de 300D niet mee rekent dan. Maar de body is inmens! Ik vond het een afknapper.

Maar wie ben ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CK schreef op 02 november 2004 @ 14:00:
Nondeju net de fz-20 in het echt gezien. Damn dat ding is inmens groot, ik ga nu 100% voor de Dimage A2!!!

Die fz-20 is net zo groot al dan niet groter dan de EOS 300D. Mij een beetje te groot iig :)
Zelf heb ik liever een groot fototoestel. Da's, vind ik, veel gemakkelijker vasthouden dan een kleine camera. In de zomer ben ik op vakantie geweest met Olympus Stylus 410. Dan heb ik toch liever mijn fz20 mee.

Het meest iritante aan de FZ20 vind ik dat de flits niet automatich uitklapt. Tot nu toe had ik meestal met een Canon eos 300 foto's gemaakt. En die klapt wel netjes de flits uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke ik dwing je ook niet. hehehe. ;)

Maar dat is mijn idee hierover en gelukkig, smaken verschillen. :)

Als deze cam je niet bevalt koop je toch gewoon een ander die je wel bevalt tis ook geen 10 eurie waar we het hier over hebben.

Ik had eerst de konica minolta z3 in gedachte maar toen ik die in het echt zag (toy cam) en al eerder hier op GOT zeer negatieve dingen over gelezen had zag ik die niet meer zo zitten.

Dus ben ik voor de fz20 gegaan en IK vindt het een mooie cam in het zwart. :)

Moet je hem eens met de zonnekap erop zien dan is ie pas groot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even de maten erbij gezocht

A2 117x85x113,5

FZ20 127x87,2x106,2

Dus een A2 verschilt helemaal qua grootte niet zoveel van een FZ20 en de A2 is ook nog iets zwaarder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
Verwijderd schreef op 02 november 2004 @ 18:51:
Even de maten erbij gezocht

A2 117x85x113,5

FZ20 127x87,2x106,2

Dus een A2 verschilt helemaal qua grootte niet zoveel van een FZ20 en de A2 is ook nog iets zwaarder. :)
ja idd qua specs is het niet zo`n mega verschil, i agree. Maar ik zag hem in de showroom toen dacht ik echt "holy cows" wat een groot ding. misschien dat het kwam omdat de fz-3 ernaast stond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parlor_Inventor
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

review op megapixel.net : http://www.megapixel.net/html/issueindex.php?lang=en (reviews in het linkermenu, en dan de laatste review. Directe link lukt niet zonder het navigatiemenu kwijt te raken)
review op dpreview.com : http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz20/

Beide reviews zijn de afgelopen dagen gepost

...And the world goes on racing, like the world always will...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:30
Ik zou hier graag eens wat meer foto's zien gemaakt met de FZ20 dus mensen, schiet je kaartje vol en plaats hier de resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

baldbelow schreef op 09 november 2004 @ 19:08:
Ik zou hier graag eens wat meer foto's zien gemaakt met de FZ20 dus mensen, schiet je kaartje vol en plaats hier de resultaten!
Hier kun je er heel veel vinden:
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1033

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:49
Ik heb zelf de A2 en heb onlangs bij vrienden even met een FZ20 gespeeld. Wat me opviel was dat de FZ20 veel trager dan de A2. En dan bedoel ik bijvoorbeeld startup en focus-lock tijd.

De lens is echter echt een beauty. Jammer dat de wideangle pas bij 36mm begint maar het tele bereik is echt waanzinnig met z'n 432mm, en ook nog met een constant diafragma. Ik zou 'm er graag "bij" willen als "ultrazoom" camera, dan moet wel de prijs nog wat gaan zakken.

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

catchingfire schreef op 11 november 2004 @ 15:17:
Ik heb zelf de A2 en heb onlangs bij vrienden even met een FZ20 gespeeld. Wat me opviel was dat de FZ20 veel trager dan de A2. En dan bedoel ik bijvoorbeeld startup en focus-lock tijd.

De lens is echter echt een beauty. Jammer dat de wideangle pas bij 36mm begint maar het tele bereik is echt waanzinnig met z'n 432mm, en ook nog met een constant diafragma. Ik zou 'm er graag "bij" willen als "ultrazoom" camera, dan moet wel de prijs nog wat gaan zakken.
Heb je de FZ3 dan al overwogen? Ik bedoel, als het als cam voor 'er bij' is, is 3Mpix genoeg en bespaar je al gauw 200 euro. Tenzij je handmatig scherp wilt stellen of een externe flitser wilt gebruiken.

Verwijderd

Parlor_Inventor schreef op 11 november 2004 @ 16:35:
[...]

Heb je de FZ3 dan al overwogen? Ik bedoel, als het als cam voor 'er bij' is, is 3Mpix genoeg en bespaar je al gauw 200 euro. Tenzij je handmatig scherp wilt stellen of een externe flitser wilt gebruiken.
...eventueel als "gulden middenweg" de FZ15 misschien een optie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideface
  • Laatst online: 30-09-2021
mss domme vraag (en om sommigen voor te zijn: die bestaan wel :P ), maar hoe/waar kan ik mijn SD kaartje in de camera formatteren?

Ik heb daar al even naar gezocht, omdat ik wat problemen had met fotos op de HD te krijgen, maar ik vind deze optie nerges; noch op de camera zelf, noch in de manual :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sideface schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:55:
mss domme vraag (en om sommigen voor te zijn: die bestaan wel :P ), maar hoe/waar kan ik mijn SD kaartje in de camera formatteren?

Ik heb daar al even naar gezocht, omdat ik wat problemen had met fotos op de HD te krijgen, maar ik vind deze optie nerges; noch op de camera zelf, noch in de manual :?
Ahh das niet zo moeilijk zet je camera op de afspeelstand dat is het groene symbooltje, en druk op menu en dan helemaal naar beneden daar vind je dan format That´s it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:spam is not allowed here.
<!-- If you care about your money... If you have a friend in Germany, order your FZ20 from www.nomatica.de. For 550 Eur I have got the camera ;) , a bag (not small, not prfect, but better than nothing), a spare battery (also LiIon), a minitripod and a mini USB 1.1 hub. The camera was not in stock, so it took 12 days to get it. You can pay with the credit card (so the invoce comes on your name) and the camera can be delivered to the German address.
You can order everything also (still at good price) also on www.nomatica.nl, but here is the catch: Panasonic.nl does not offers anything if you buy the camera (cheap bastards :) ). On the other hand, Panasonic.de offers a 256 MB Panasonic SD card if you buy a FZ20 in Germany (between 15.11 and 31.11.2004). What you have to do is only to register your camera and fax the invoice to them. The trick is to click the "FZ-20 AKTION" on the "Spezial" tag. Normal registration will not bring you any memory card. I have fax my invoice yesterday evening and today someone from Panasonic Germany called (YES! Called me!) to tell me that everything is OK and next week I will get the SD card.
In conclusion, great deal with a GREAT camera.
Hope you have some friends in Germany as well and good luck! -->

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 02-12-2004 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
Net de FZ15 besteld na lang wikken en wegen. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik heb sinds kort een FZ20. Verwacht niet dat ineens elke foto er zomaar perfect uitziet, maar als je er een weekje mee gespeeld hebt...

Gaaf! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[deleted]

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Sinds een ruime week in het bezit van de FZ20 en ben er erg over te spreken. Na mijn Coolpix 3100 eindelijk weer dingen die je kunt instellen (sluitertijd / diafragma / iso / etc) :) Het valt me eigenlijk op dat slechts weinig mensen deze camera overwegen. De kwaliteit is weliswaar minder dan een dSLR, maar hij kost ook een stuk minder. Daarnaast loop je wel rond met een gestabiliseerde 12x zoomlens die ook nog eens f/2.8 door het hele bereik heeft. De cam is verder lekker compact dus neem je hem makkelijker mee. Maar genoeg "reclame", tijd voor wat foto's. Deze zijn tussen kerst en oud & nieuw op Schiermonnikoog gemaakt (eerste week met de cam). Allen onbewerkt alleen voor hier geresized.

#1 Vuurtoren, lucht laat helaas toch wat ruis zien wat eigenlijk ook meteen het grootste "probleem" van de cam is... Schiet eigenlijk alleen op <= ISO 100.
Afbeeldingslocatie: http://www.lukaskoning.nl/tweak/P1010057_t.jpg
ISO 80 | FL 25mm (150mm) | F/4 | 1/800s.

#2 Macro. Dit paddestoeltje (mosklokje?) is hooguit 0,5 cm. De macro is wat mij betreft dan ook dik in orde...
Afbeeldingslocatie: http://www.lukaskoning.nl/tweak/P1010089_t.jpg
ISO 80 | FL 16mm (96mm) | F/8 | 1/60s.

#3 Portret. Scherpte is ok. Licht was best lastig (lage felle zon) toch heeft de cam over het algemeen een prima belichting.
Afbeeldingslocatie: http://www.lukaskoning.nl/tweak/P1010112_t.jpg
ISO 80 | FL 33mm (198mm) | F/2.8 | 1/500s.

#4 Strand. Foto van het strand rond de avond.
Afbeeldingslocatie: http://www.lukaskoning.nl/tweak/P1010161_t.jpg
ISO 80 | FL 8mm (48mm) | F/2.8 | 1/100s.

Kortom: moet nog flink wat oefenen, maar dit is imho wel een cam waar je prima foto's uit kunt krijgen.

PS. De originelen zijn behoorlijk groot (1.5 - 2.5 MB) dus kan even duren soms... Enne wees aub een beetje zuinig op mijn bandbreedte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morrar schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 17:31:
#1 Vuurtoren, lucht laat helaas toch wat ruis zien wat eigenlijk ook meteen het grootste "probleem" van de cam is... Schiet eigenlijk alleen op <= ISO 100.
Mooie foto's.

Wat die ruis betreft: heb je al geëxperimenteerd met de ruisreductie instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Nu online
Ook maar 1 van mijn probeersels:

Afbeeldingslocatie: http://www.famvanschie.demon.nl/foto/P1000776_thumb.jpg%20www.nu.nl

Ik heb tegenwoordig noise reduction, contrast en sharpness laag staan. Bewerken met software lijkt betere resultaten te geven. En je hebt wat meer detail ook. Met name bij close-ups van gezichten wel prettig soms.

[ Voor 5% gewijzigd door djiedjee op 08-01-2005 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Hoe doet de camera het bij het grijzige donkere weer van de laatste tijd?

Ik merk met m'n Minolta A2 (die ook beeld-stabilisatie heeft en zelfs een grotere sensor heeft) dat ik bij wat optische zoom meteen de ISO moet gaan verhogen.... en tsja.. dat is natuurlijk meteen funest bij "compacts".

Ik vraag me dus af of een FZ20 daar goed in is. Hij heeft dan wel een fantastische lens maar een klein sensortje waar een hoop pixels op gefrot zijn. De reviews klagen al bij ruis @ISO100 dus daarboven hoef je blijkbaar al helemaal niet te komen..... of moet ik toch een keer de grote stap naar een dSLR maken. Super-smooth ISO800 platen maken is wel leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
@mdonkers: thnx voor de het commentaar. Ik heb niet geexperimenteert met de sharpness / noise settings van de cam. Maar ik zou ze net als djiedjee eerder lager dan hoger zetten aangezien achteraf met software meestal betere resultaten oplevert. Alle foto's zijn dus met 'std' instelling genomen.

@stefimke: tsja ruis is idd het enige echte probleem met deze cam als je het mij vraagt. Te veel mpixel op een kleine sensor. Had misschien daarom ook liever een FZ15 gekocht, maar die zijn een stuk lastiger te krijgen... Zelf heb ik alleen op 80 en 100 ISO geschoten en dan vind ik de ruis nog wel acceptabel. Op ISO 200 kun je volgens mij ook nog wel printbare (heb zelf nog niks laten afdrukken) resultaten halen als je bv NeatImage er overheen gooit.

Kortom: zelf hou ik het op ISO 100 of 80 en ik kan je dus niet uit eigen ervaring vertellen hoe hogere ISO's er uit komen te zien (met name in print). Op DPReview staan wel veel samples. Eventueel kun je er daar 1 van af laten drukken. Ik wil als je daar prijs op stelt ook wel wat testshots maken op 80, 100, 200 en 400 ISO.

Als ruis een probleem is kun je een FZ15 overwegen of idd een dSLR. Vond zelf de KM Z3 / Z2 en Canon S1 IS beiden minder presteren dan de FZ-reeks (meer chrom. abberaties / onscherpte door mindere lens). Ik heb zelf laatst een D70 vastgehouden en moet wel zeggen dat die toch een behoorlijk stukje groter is. Zou dus zeker eerst even zelf gaan 'voelen' als ik jou was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Nou m'n vraag is naar aanleiding van een Disneyland Paris trip van afgelopen week. Zo rond de schemering (17-18uur) werd de lucht wat spannender, de lampjes gingen aan, fantastische plaatjes mogelijk - in theorie. Tot m'n grote frustratie moest ik echter met m'n optisch gestabiliseerde A2 meteen naar ISO400 (of eigenlijk naar ISO800) om nog enigszins platen te krijgen zonder bewegingsonscherpte. ISO400 na NeatImage kan nog net, maar ISO800 is niets moois meer van te maken, leuk voor de "beter een foto dan geen foto"-situaties maar meer ook niet, zelfs niet op 10*15 formaat. Ook het focusseren gaat tergend traag of soms zelfs helemaal niet in bovengenoemde situaties, met name bij bewegende dingen als parades echt mission impossible.

Moeilijk, eigenlijk zou je in dezelfde situatie ook eens een FZ20 en een 300D met bijvoorbeeld een Sigma 18-125 (da's best een leuke combo met hetzelfde bereik als m'n A2: 28-200mm) moeten proberen. Dan heb je pas vergelijk. De ISO100 van een 300D zal wel totaal niet overeenkomen met de ISO100 van een A2 of een FZ20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Nu online
Wat ruis betreft:hier is al ERRUG veel over gezegd. Kijk maar eens op de dpreview-forums.

Volgens mij is de algemene gedachte:
Nee, het is niet veel erger dan een vergelijkbare 5 Mp camera in dezelfde prijsklasse. Wel zo erg dat je echt niet op 400 moet komen. 100 gaat prima, 200 gaat wel, is evt. nog prima achteraf weg te poetsen met noise ninja of neat image. (en ik schiet nu met NR low)
Nee, je kan de FZ15/FZ20 zeker niet vergelijken met een 300D of D70. Die hebben echt een veel betere kwaliteit.
Ik kan zelf soms wat foto's schieten met een 300D en een 1D mark II. Dat is echt wel iets anders. Scherpte-diepte is nog beter mee te spelen.

Maar....:
Wil je zo'n camera hebben met gestabiliseerde lens over een range van 35 tot 400, dan ben je erg veel geld kwijt, je sjouwt je een breuk, mist een aantal foto's omdat je de verkeerde lens erop hebt zitten.
En op een afdrukje van 10x15 cm zie je echt nauwelijks verschil.

Voor mij persoonlijk is een FZ20 dus een veel betere keuze, en het komt qua gevoel met fotograferen (AF-snelheid en afdrukvertraging) redelijk in de buurt van een 300D.

[ Voor 7% gewijzigd door djiedjee op 09-01-2005 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

De FZ-15 is moelijk te verkrijgen in NL, is dit uberhaupt wel mogelijk?

Is het cker dat de CMOS chip in de FZ-20 het aantal MP (5 megapixels) niet aankan en daardoor de ruis veroorzaakt of komt het domweg door de LEICA lens, omdat deze zo scherp het beeld laat doorschemeren. Als de FZ-15 minder ruis heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Ga die F2.8 en IS niet vergelijken met een DSLR. Heeft helemaal geen nut. Ik ben in het bezit van de FZ10 en schiet nooit boven ISO100 vanwege de ruis. Mijn neef heeft een 300D en een 70-300 Canon lens en die kan gewoon op ISO800 schieten met snellere sluitertijden dan ik onder moeilijke weersomstandigheden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik heb nu 2week mijn FZ20 in gebruik naar volle tevredenheid :)
Soon is de gallerij van m'n vakantiefoto's wel bezichtbaar :)

Hoe maak je overigens de lens schoon? Ik heb wat condens-droog-vlekken op m'n lens zitten, deze wil ik er graag afhalen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 13:45
Op www.imaging-resource.com kan je makkelijk foto's van de fz15 tegenover de fz20 zetten. Het verschil in ruis is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
@M. Mulder: in de pricewatch staat alleen Progress met de FZ15, maar op de site staat niks over levertijden en afhandeling v. garantie enzo... Ik heb daarom ook besloten om voor de FZ20 te gaan. En zoals pluisman al aangeeft vind ik in de online samples het verschil in ruis ook niet heel schokkend.

Dat de ruis door de lens komt geloof ik niet. Juist in lege vlakken en onscherpe / geblurde vlakken zie je de ruis extra goed. Dat zou je niet verwachten als de lens de oorzaak zou zijn.

@MartijnA3: een vergelijking met een DSLR is inderdaad niet eerlijk. Een DSLR heeft veel minder ruis. Nadeel is prijs (D70 kit = 1034 euro + lens ~ 200 euro) en hoeveelheid zooi die je mee moet sjouwen. Wat je belangrijker vind is nogal persoonlijk.

@Lucky: je kan schoonmaaksetjes halen bij de fotograaf. Eerst met een "blaasbalg-kwastje" (die je ook voor dia's gebruikt) de harde stofjes eraf blazen / kwasten. Daarna met een oplossing en een doekje de boel schoonvegen. Dat doe je door vanuit het midden naar de rand te vegen (op internet zijn hele gidsen te vinden hoe het moet). Er schijnen ook vloeistoffen te zijn die je op de lens kunt gieten en die een soort laag vormen die je er af kunt trekken, maar toen ik daarnaar vroeg in de fotozaak kreeg ik alleen een paar opgetrokken wenkbrauwen. Kortom: geen idee of het echt bestaat en werkt en niet te krijgen denk ik. Belangrijk met schoonmaken is dat je het !!voorzichtig!! doet, zodat je de coating (beschermlaag / onspiegellaag) van de lens niet verkloot.

[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 10-01-2005 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Heb even op http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM de FZ20 met de Canon EOS 300D vergeleken en wat mij gelijk opvalt is dat de FZ20 scherpere foto's weergeeft. Als je een foto gaat bewerken en deze maak je scherper met behulp van filters dan krijg je dezelfde soort ruis als bij de FZ20 foto's.
Wordt er softwarematig nog iets met de foto's gedaan binnen de camera, bijvoorbeeld scherper maken. Of kan het liggen aan de manier waarop de JPG wordt gecompressed ?

Volgens mij kan het n.l. niet aan de chip liggen die de 5 MP opslaat, tenzij deze de volledige 5 MP capaciteit niet aankan en de JPG iets zwaarder gecompressed wordt of er een andere dergelijke filter aan te pas komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Nu online
M. Mulder schreef op maandag 10 januari 2005 @ 18:04:
Wordt er softwarematig nog iets met de foto's gedaan binnen de camera, bijvoorbeeld scherper maken. Of kan het liggen aan de manier waarop de JPG wordt gecompressed ?
.
In elke camera worden foto's bewerkt, tenzij je RAW schiet.
JPEG-artifacts kunnen wel een beetje op ruis lijken, maar is echt iets anders.
Je kan wel een aantal zaken instellen op de FZ20, maar de ruis krijg je daar niet mee weg. Die wordt nml. veroorzaakt door de CCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
@M. Mulder: een foto wordt van alle kanten bewerkt binnen de camera... Bij de FZ20 gebeurd dit door de zogenaamde Venus II-engine. Wat er precies gebeurd kun je alleen naar raden. Meestal noise eruit halen, chrom. abberaites corrigeren, aanscherpen (high pass filter) etc. Natuurlijk wordt de foto daarna idd vaak gecomprimeerd (JPG) opgeslagen. De foto rechstreekst uit een camera is dus al van alle kanten bewerkt :) Je kan overigens met de 300D op RAW schieten (toch?) en met de FZ20 op TIFF. Dan zou je wellicht een betere vergelijking kunnen maken...

Dat de FZ20 beter is dan de 300D qua ruis lijkt me sterk gezien de verhouding sensoroppervlak <-> megapixel. Kleinere sensor betekent gewoon meer ruis, maar misschien is de FZ20 (bij de samples) gewoon efficienter geweest in het verwijderen ervan.

Dat de FZ20 lens scherper is zou kunnen, maar is niet zeker. Een sterke zoomlens is veel lastiger te bouwen. Aan de andere kant vind ik foto's van Canon's wel vaker een beetje "soft" (laat de enorme massa Canon-fanboy's het niet horen ;) )

//Edit: overigens vind ik bij die eerste foto van de vrouw met dat boeket de ruis bij de FZ20 veel duidelijker zichtbaar (met name in het boeket).

[ Voor 12% gewijzigd door Morrar op 10-01-2005 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Ik vind de foto's van de CANON idd ook wat soft, maar goed ieders zijn mening :)
De ruis is idd hoger dan de CANON 300D, maar scherpte toch beter.

Heb even een technisch verhaal van het blad EOS (toepasselijk) erbij gehaald en daar geven ze aan dat CCD-chips door het hoge omzettingsrendement van lichtquanten in elektronen en een lage eigen ruis, een zeer goede beeldkwaliteit hebben.
Een CMOS heeft meer integratie van functies op de beeldchip, wat leidt tot een lager oppervlakterendement en als gevolg daarvan een mindere beeldkwaliteit.

Ik vraag me echt af hoor of het idd aan de CCD-chip ligt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
Zover ik weet zijn de cmos en ccd chip nauwelijks nog verschillend, het gaat om de groote van de sensor in verhouding met het aantal megapixels.

Daarnaast gebruikt de panasonic een matsumatsu (Matsushita) sensor. Geen canon, nikon, sony enz. Of dit een goeie sensor is durf ik niet te zeggen

Edit:

Nikon = sony
Canon = canon
Panasonic = matsushita
olympus = kodak

Nog meer smaken?

[ Voor 19% gewijzigd door pluisman op 10-01-2005 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Dan had Panasonic (het bedrijf kennende) er toch wel een grotere CCD chip ingeplant. Of lopen de kosten dan exponentieel op ofzo. Ze maken in principe een dijk van een toestel en dan "bezuinigen" ze op de chip.
Koop je een Ferrari zit er een Fiat Panda motor in (1600 cc) B)

Ik kan me wel voorstellen dat als een iets grotere chip 150 euries duurder is, ze de markt misslaan qua prijssegment voor 5 MP en 10/12 optisch.

De CMOS chips zijn vast wel beter geworden, waarom hebben ze die er dan niet ingedrukt, want die spiegelreflex van CANON (300D) is wat duurder, maar daar ligt de prijs mijns inziens in het spiegelreflexmechanisme en niet in de CMOS-chip. Toch ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Hallo, de chip van de EOS 300D is qua oppervlak veel en veel groter dan die van de Panasonic. Dat is ook de reden waarom het minder ruis geeft.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
@M. Mulder: Tsja er zijn een paar dingen die je niet moet vergeten. Ten eerste is een grotere chip echt wel een heel stuk duurder. Niet alleen de chip is duurder, ook het hele lens-systeem moet op de schop. Dit komt omdat de lens afgestemd is op de chip. Onscherpe hoeken van een lens kun je bijvoorbeeld buiten de chip laten vallen. En natuurlijk is er de "crop-factor": grotere chip betekent (kort door de bocht i know) minder zoom. Dus de prijs zou hoger worden...

Daarnaast zijn er andere overwegingen natuurlijk. De FZ-serie is prima gepositioneerd met wat de concurrentie nu te bieden heeft *. Het is marketing technisch gezien dan niet verstandig om een nog veel betere cam te gaan maken. Je moet ook nog wat overhouden voor de FZ30 ;)

* Met name KM Z3 (onscherper, meer ruis imho), Canon S1 IS (softer, ook veel ruis imho) en Nikon 5700 (kwalitatief goed, maar geen stabilizer)

[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 10-01-2005 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Dus de ruis van de Panasoninc heeft te maken met de afmeting van de chip, of het nou een CCD of een CMOS is, maakt geen bal uit.

Rest mij nog steeds de vraag, waarom heeft Panasonic vermoedelijk geen grotere beeldsensor gebruikt. Het enige wat er dan overblijft is kostenbesparing of onwetendheid (lijkt me zeer sterk). Of laat deze manier van fotograferen qua toestel, i.t.t. een spiegelreflexcamera moeilijk een grotere beeldsensor toe?

Edit:

Morrar je was me net iets te snel :+ Maar mijn antwoord wordt idd bevestigd door jou. Grotere chip betekent aanpassing van het gehele toestel en daarmee ook hoogstwaarschijnlijk de lens zelf. Nu kunnen de krommingen aan de buitenkant van de foto's verdoezelen, omdat deze simpelweg er buiten valt :)

Maar ondanks de ruis ben ik toch wel van plan deze aan te schaffen of weet iemand nog een betere optie in deze prijsklasse en soort (10 a 12 optische zoom)

[ Voor 36% gewijzigd door M. Mulder op 10-01-2005 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Als je kijkt naar hoe snel die FZ20 is gekomen na de FZ10, denk ik dat ze gewoon extra geld probeerden binnen te slepen in de race vor megapixels. Iedereen wil toch liever een 5mp camera dan een 4MP model? Paar extra features erop en je hebt een nieuw model camera.

Ik lees dat de FZ20 hierboven toch weer wordt vergeleken met de 300D. Niet doen. Op die site staat niet eens aangegeven met welke lens de foto's van de 300D zijn gemaakt, ik vermoed dat het de kitlens is geweest. Die staat algemeen bekend als een prutsding.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
M. Mulder schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:26:Maar ondanks de ruis ben ik toch wel van plan deze aan te schaffen of weet iemand nog een betere optie in deze prijsklasse en soort (10 a 12 optische zoom)
Voor die prijs is het een fantastische camera. Als je een beetje tijd steekt in nabewerking met Photoshop en/of NeatImage, kun je er aardige resultaten mee behalen, dit is met een FZ10 gemaakt:
http://www.airliners.net/open.file/736699/L/
http://www.airliners.net/open.file/655816/L/
http://www.airliners.net/open.file/735494/L/

Hier een full size foto uit de FZ10, de camera steunde op de leuning van een stoel, sluitertijd 1/4e seconde, F2.8, ISO100. De oren zijn wazig omdat die bewogen. ;) Alleen jpg compressie iets verhoogd om het bestand een beetje kleiner te maken, verder geen nabewerking:
Afbeeldingslocatie: http://img148.exs.cx/img148/1115/p10707724sx.th.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Nu online
M. Mulder schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:26:

Maar ondanks de ruis ben ik toch wel van plan deze aan te schaffen of weet iemand nog een betere optie in deze prijsklasse en soort (10 a 12 optische zoom)
Ik heb zo'n beetje alle beschikbare toestellen bekeken (op internet vooral). Dit lijkt op dit moment gewoon het beste overall toestel in deze categorie.
Anderen hebben vaak geen IS, 10 x zoom ipv 12x,zeker geen diafragma 2.8 op tele, geen focus-assist, zijn langzaam etc, etc.
De enige wat qua specs een beetje in de richting komt, is een KM Z3 (4 mp dan). Maar als je die in je handen houdt, voelt dat veel goedkoper aan. Kwaliteit van de Z3 is ook iets minder.

De Z3 is voor filmpjes daarentegen wel erg gaaf! Maar ja, daar heb ik dan een videocam voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Ik heb hier ook cker een goed gevoel bij en ben gewoon het internet, zoals ik altijd doe :D , aan het afspeuren om de reviews e.d. te lezen.

Daarbij wil ik graag ook directe meningen over items hebben die de apparaten betreffen, nou op tweakers krijg je vaak wel goede respons.
Forums dienen ervoor om elkaar hierin de weg te wijzen en miskopen te voorkomen c.q. duidelijkheid te verschaffen.

Panasonic maakt btw ook stabiele producten, daar staan ze bekend om. Ze gebruiken alleen componenten waarvan ze vrijwel cker zijn dat het lang en goed meegaat. Ik vergelijk het altijd met een Toyota. Hmm zal vast niet voor niets zijn dat ze in de F1 samen de sponsoring doen, :*)

nou genoeg gel#ld :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me zelf afvroeg bij deze camera was hoe de lens geconstrueert is.
Heb hem een tijdje gebruikt (redelijk snel doorverkocht ten faveure van de d20, vooral omwille van ISO bereik), en pas nu ik met dSLR bezig ben en serieus het aanbod lenzen aan het afspeuren ben, realiseer ik me wat een knappe lens er op de ZF20 zit.

Leica 36-432mm (als ik het me goed herinner), 2.8f over de hele lengte, Aspherisch en met IS.
Ik weet niet zeker of hierbij al een cropfactor is meegerekend, maar ik ga ervanuit van wel.

Als ik kijk naar wat bijvoorbeeld een canon 70-200mm 2.8f al weegt en kost, ben ik bijzonder benieuwd naar welke techniek er is gebruikt om een camera te construeren die een fractie van de prijs en gewicht heeft. Ik ga ervanuit dat dit te maken heeft met het feit dat de lens niet verwisselbaar is (wat in het ontwerp waarschijnlijk wat extra vrijheid geeft), maar heb zelf te weinig technische kennis om een compleet antwoord te kunnen bedenken.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, iemand die me hier meer over kan vertellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens wat er op de lens zelf staat 6-72 mm. Ik vermoed dat dat heel wat eenvoudiger te maken is dan een echte 70-200. Daarnaast kan de 70-200 van Canon een kleinbeeldnegatief volledig belichten terwijl het panasonic lensje maximaal een halve postzegel van licht kan voorzien. Resultaat: veel minder glas nodig, dus goedkoper. Tot slot is de resolutie van de 70-200 vele malen hoger dan die van de panasonic lens, maar dat verschil kun je niet zien, omdat je met die panasonic eerst tegen de limiet van de sensor aanloopt. Voldoende duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat het 6-72mm betreft vertrouw ik je op je woord, heb de camera zelf niet meer liggen.
De rest is een duidelijk verhaal idd.
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
MartijnA3 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:40:
Als je kijkt naar hoe snel die FZ20 is gekomen na de FZ10, denk ik dat ze gewoon extra geld probeerden binnen te slepen in de race vor megapixels. Iedereen wil toch liever een 5mp camera dan een 4MP model? Paar extra features erop en je hebt een nieuw model camera.
Natuurlijk.... en die MP-race is nog in volle gang. Een maand ofzo geleden stond er ergens, ik weet even niet meer waar een linkje naar een interview met een hoge piet van Canon digitale camera's. Daaraan werd ook de vraag gesteld of met name met compacts de MP-limiet nog niet bereikt was en het niet eens tijd werd om aandacht te besteden aan beeldqualiteit (als in: ruis). Het antwoord was: nee, de markt vraagt naar meer megapixels....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En zo zien we dat op dit moment bijna alle 3 mp camera's uitlopend zijn en 4 mp instapcamera's worden. Waarom? Ik heb echt geen idee. 3 mp is voor de gemiddelde consument zat.
(waarschijnlijk bezitten de camera bedrijven aandelen Sandisk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
Ik heb hem besteld! Hoe is eigenlijk de kwaliteit van de accu? 680mA is natuurlijk niet al te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Ben zelf van een Nikon Coolpix 3100 overgestapt en heb het gevoel dat de accu van de FZ20 langer meegaat. Ik fotografeer vrijwel altijd met de LCD aan en soms met flitser. Vind het accugebruik dan best acceptabel, maar verwacht geen wonderen. Ik heb overigens wel een tweede accu erbij zodat ik een dagje intensief schieten ook door kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pluisman schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 21:37:
Ik heb hem besteld! Hoe is eigenlijk de kwaliteit van de accu? 680mA is natuurlijk niet al te veel.
Volgens mij hangt dat ook nog af van het voltage! Die 2400 mAh van AA batterijen zijn bij 1,2 volt. Ik denk dat die accu een hoger voltage haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een gebruiker. :P
Ik heb er een 2e accu bijgekocht van lenmar maar die vindt ik lang niet zo sterk als de panasonic.
Oke hij is natuurlijk wel een stuk goedkoper, dacht wel wel meer dan de helft, maar hij haalt het bij lange na niet aan de accu duur van de standaard pana accu. :)

idd voltage is dacht ik 7,2 volt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Heeft iemand trouwens deze adapterringen ergens in Nederland kunnen vinden?
http://www.nextphoto.net/FZ20.htm

Die ring is veel netter / kleiner dan de Raynox-versie (RT5264P) zoals je hier kunt zien:
http://www.nextphoto.net/images/FZ20/FZ20-55a.jpg vs.
http://raynox.co.jp/english/digital/fz10/index.htm

Aan de andere kant passen op die Raynox wel tele / wide angle converters en op die kleinere ring niet... Iemand daar ervaringen mee? Vind over het algemeen de scherpte van opzet telelenzen niet denderend. Dus vroeg ik me een beetje af of die opzet telelenzen nou echt nuttig zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 20-01-2005 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de DMC-FZ20 van de week gehaald en ben er erg blij mee. Maar nu de vraag welk geheugen stop je er in. Ik kon in de winkel geen keuze maken en ben dus zonder extra memory de deur uit gelopen. Standaard zit er 16Mb bij, precies genoeg voor ongeveer 11 foto's. Da's niet veel.

Nu ben ik in geheugenland gedoken en blijkt er veel verschil in prijs en prestatie te zitten. Als je bijvoorbeeld op [url] http://www.memoryshop.nl/geheugen/18 [url] kijkt dan zie je dat er verschil in schrijfsnelheid is en natuurlijk in prijs.

Maar is snel geheugen nu echt nodig in de FZ20 of is het gewone geheugen toereikend?

Want voor de prijst van 512Mb snel geheugen koop je ook één Gig gewoon geheugen.

Welke Secure Digital card hebben jullie er in zitten en zijn jullie tevreden over de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Ik heb een 256Mb SimpleTech Pro X 10Mb/s SD kaartje in mijn FZ10 en het wegschrijven gaat echt stukken sneller dan bij het standaard 16Mb kaartje. Vooral als je op burst mode schiet zul je dit merken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:(
MartijnA3 schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 10:06:
Ik heb een 256Mb SimpleTech Pro X 10Mb/s SD kaartje in mijn FZ10 en het wegschrijven gaat echt stukken sneller dan bij het standaard 16Mb kaartje. Vooral als je op burst mode schiet zul je dit merken.
Zijn er andere FZ gebruikers die het snelle geheugen aanraden boven conventioneel of juist andersom?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 11:54 . Reden: Dikke worsten vingers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjah het is maar wat je er mee wilt gaan doen . Als je snel achter elkaar foto´s wilt maken dan heb je echt een high speed kaartje nodig. Dan kun je er in high burstmode 4 of 5 achter elkaar wegschrijven binnen een tel van een seconde en op continuos burstmode 3 per seconde dacht ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
Afgelopen vrijdag de camera gehaald, echt super!!! Hoop ruis bij hoge ISO, dat dan weer wel. Hier gebruik ik NoiseNinja voor om bij sommige plaatjes de ruis te verwijderen.

Ik heb nog niet veel ervaring met fotograferen, toch lukt het me aardig mooie plaatjes te schieten.

[ Voor 30% gewijzigd door pluisman op 28-01-2005 12:51 ]

Pagina: 1 2 Laatste