Toon posts:

PC stottert na vervangen grafische kaart en harddisk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok het zit zo..
Ik heb sinds kort nieuwe pc onderdelen gekocht. Ik heb een GF4 TI 4400 vervangen door een sapphire radeon 9800 pro (256 bits) en een 40 gb nog wat hard schijf vervangen door een samsung sata 120 gb 7200 rpm 8mb cache hardeschijf.
Maar ik heb niet het gevoel dat mijn pc beter is gaan presteren in games. Bv als ik ut2004 ga doen zijn mijn laadtijden bijna dubbel zo lang dan dat ze eerst waren met mijn oude onderdelen, en als ik dan eindelijk geladen ben *stottert* het beeld eerst nog een paar minuten voordat ik eindelijk fatsoenlijk kan spelen. Ik heb hetzelfde probleem overigens ook bij andere spellen zoals Far cry.
Iets in mijn systeem houdt de rest tegen om fatsoenlijk te presteren en ik heb het gevoel dat het iets aan mijn geheugen is maar dat weet ik niet zeker.

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij kon helpen met dit probleem...

Mijn verdere specs zijn athlon xp 2800+
epox 8RDA3+
512 mb kingston 400 mhz

Verwijderd

Heb je al geprobeerd te:

- formatteren (aan te raden na installatie van veel nieuwe hardware)
- virusscannen
- spyscannen
- defragmenteren

WAT heb je eigenlijk al geprobeerd? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 23:43 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
alle drivers geupdate.... verder voedingswaardes bekeken, kortom, nog meer informatie :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 23:41:
Iets in mijn systeem houdt de rest tegen om fatsoenlijk te presteren en ik heb het gevoel dat het iets aan mijn geheugen is maar dat weet ik niet zeker.
Ik denk dat er ergens een drivertje van je oude hardware is blijven hangen dat nu voor problemen zorgt :) Installeer ff Windows opnieuw, dan weet je meteen of het hard- of software is.

Verwijderd

Topicstarter
Oei ik heb voordat ik alle onderdelen heb geinstalleerd wel mijn pc geformateerd en meteen daarna alle nieuwe drivers eropgezet en alles.
Ik heb pas nog eens gedefragmenteerd en dat hielp ook niet echt.

Mijn voeding is 350 watt trouwens (wel een no name crap ding overigens O-) )

• MelvinvdC
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 15:22
Het is inderdaad aan te raden om gewoon ff de hele bende te formateren en windows erop nieuw op te zetten. PC kunnen traag worden als er veel te veel rotzooi op de hardeschijf staat. Vaak haalt een uninstall lang niet alles weg, ook je oude Nvidia drivers blijven vaak nog gedeeltelijk zitten. Ik had het ook toen ik van een Geforce FX5900XT overstapte naar een Sapphire 9800 Pro, de PC was vaak traag en soms ging ie in spellen flink lopen happeren. Nadat ik weer een schone windows erop gezet had was het probleem verholpen. Mocht het daarna toch nog steeds niet lekker lopen kan je hardware kapot zijn.

Net te laat... TS was me voor....

Maar een brakke voeding KAN er ook mee te maken hebben, probeer anders ff een goede voeding van iemand te lenen en kijk of dat werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door MelvinvdC op 10-08-2004 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet er ook bij zeggen dat ik rond de 60 fps haal gemiddeld tijdens ut2004 maar toch blijft ie haperen.

Rare zaak... 8)7

Ik zal idd eens proberen morgen om een andere voeding er in te zetten kijken of dat helpt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 23:55 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je DMA voor je HD wel aan staan?

Verwijderd

Topicstarter
DMA?
Sorry ik ben niet echt zo'n pc guru...

• MelvinvdC
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 15:22
Kan goed kloppen, had ik ook na de omwisseling van mijn FX 5900XT naar een 9800 pro. Gewoon een 3Dmark score van 6000+ maar toch happeringen in spellen, en rare happeringen ook; 2 sec. vloeiend een 0,5 sec gewoon stil 3 sec. vloeiend weer een 0.5 sec stil etc. etc.

• Palomar
  • Niet online
http://gathering.tweakers.net/forum/find

[edit] Ik moet toegeven dat de search hier op GoT vreselijk brak is, dus je kunt het hoe en waarom misschien niet meteen vinden....

DMA zorgt er dus (grofweg gezegd) voor dat het gebruik van de harde schijf niet zoveel processorkracht kost. Als je DMA niet aan hebt staan duurt laden dus langer en tijdens het spel kan het ook haperen als de harde schijf dan bezig is. Kijk in windows bij apparaatbeheer/devicemanager bij je harddisk controller (staat bij raid geloof ik) of het aan staat. Misschien met je eerst in het bios DMA aanzetten voor S-ATA.

[ Voor 116% gewijzigd door Palomar op 11-08-2004 00:05 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

OM FAQ / Beleid = Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

PMG FAQ = Hoe kan ik het geheugen op fouten testen?

Welke voeding heb ik nodig? Deel 5

Al gelezen?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben via apparatenbeheer in de tab van mijn harde schijf gekomen maar er is nergens iets van DMA te bekennen.

Thx voor de links btw, ik ga eens ff lezen of ik daar wat in vind...

• Palomar
  • Niet online
je moet niet de tab van je harde schijf hebben maar de tab van je harde schijf controller.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk ook eens hoe je CPU verbruik is. Mocht deze relatief hoog zijn tijdens schijfbewerkingen of zelfs tegen 100% zitten, kijk dan in de FAQ van dit subforum onder "Mijn CPU verbruik is 100%, hoe komt dat?" :)
Ok ik ben via apparatenbeheer in de tab van mijn harde schijf gekomen maar er is nergens iets van DMA te bekennen.
Je moet inderdaad in de tab van de I/O controller wezen.

Verder heb ik niet het idee dat je überhaupt ook maar iets hebt uitgezocht, uitgevonden, uitgeprobeerd danwel uitgesloten met betrekking tot dit probleem. En dat is net niet de manier om van GoT gebruik te maken. Zoals in het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] staat uitgelegd wordt hier inzet en vooronderzoek van je verwacht. Logica is ook onmisbaar.

Als je PC stottert, dan is het behoorlijk logisch dat je zoveel mogelijk dingen moet bekijken/testen. Bekijk de CPU verbruik via de taakbeheer, test de schijfsnelheid middels benchmarktooltjes, test het geheugen mbv testtooltjes, etcetera. Achtergrondinformatie is gewoonlijk te vinden in de FAQ van het probleem-gerelateerde GoT-subforum :)

Als je iets niet begrijpt, zoals DMA, dan had je dat best even kunnen opzoeken. Google bijvoorbeeld: [google=dma definition]. Of via de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum: OM FAQ - Een paar basiscursussen. Om nou bij elk afkorting direct te gaan reageren in de trant van "wat is dat? ik ben een n00b".. :/

Tot slot heb ik de titel van dit topic ook uitgebreid. "Trage Pc" is werkelijk nietszeggend.

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 11-08-2004 07:30 ]

Pagina: 1