Welkom bij deel 2 van het Dell Inspiron 510m Topic! |
![]() |
De kennismaking |
Goede dag, en welkom in deel 2 van het Dell 510m Topic, hier kunnen bezitters en geïnteresseerden discussiëren over deze, in mijn ogen, prachtige laptop. De 510m werd geïntroduceerd als een snelle laptop, bedoeld voor de mensen die meer mobiel wouden zijn. De laptop is lichter dan de meeste laptops (2,5 kilo in plaats van +3), maar valt ook niet in de ultra lichte categorie (1 kilo Mobiel computergebruik op zijn best Op zoek naar een krachtig, licht en aantrekkelijk notebook? De Dell Inspiron 510m is de ideale oplossing voor een zeer aantrekkelijke prijs. De Inspiron 510m biedt het beste op het gebied van mobiel computergebruik met de nieuwe Centrino Mobile-technologie van Intel, een reeks draadloze oplossingen, keuze tussen 14.1" of 15.0" LCD-schermen * en verschillende aansluitingen in een dun en licht ontwerp. Dell biedt u, zoals altijd, de mogelijkheid de Inspiron 510m helemaal aan uw behoeften aan te passen. * Dell adverteert wel met 14.1" schermen, maar kan ze niet leveren, ze blijven bij hoog en laag beweren dat het niet kan. Dus enkel 15"! Kracht voor prestaties De Inspiron 510m biedt een onverzettelijke prestatie voor zowel zakelijk als recreatief gebruik, met moderne kantoortoepassingen, multimedia programma's en DVD-films. De krachtige mobiele Intel Centrino-technologie, de 802.11b Wi-Fi-technologie en de Pentium M-processor zijn speciaal ontworpen om een efficiënte verwerkingstijd te bieden en de levensduur van de accu te verlengen. Oplossingen voor al uw communicatiebehoeften Alle Inspiron 510m-systemen zijn uitgerust met netwerktechnologie waarmee u zowel thuis als onderweg verbinding kunt maken. Het systeem heeft een ingebouwde 10/100 Ethernetkaart, een ingebouwde wireless LAN-kaart of een faxmodem voor inbeltoegang voor als u onderweg bent. Het toevoegen van randapparatuur zoals camera's en printers is uiterst gemakkelijk met de ingebouwde IEEE 1394 (Firewire)- en USB 2.0-aansluitingen. Voor handige draadloze verbindingen met printers, faxapparaten, toetsenborden, handhelds of andere Bluetooth-apparaten kunt u de ingebouwde Bluetooth-optie selecteren om uw persoonlijke netwerk op te zetten. Ben je een fanatiek gamer? Dan kan je beter opzoek gaan naar de Dell 8600c/9100, of een andere laptop met een Ati of Nvidea kaart, de Dell 510m heeft namelijk een onboard Intel Extreme Graphics kaart. Opzich kan je er wel op game, maar niet echt geweldig. 3dmark 2001se zal rond de 2500~3000 zitten, en op 1024*786 draaien de eerste testen prima (40fps), bij de high details tests krijgt hij het echter wel moeilijk. Een gamepje als CS, UT, NFSPorche draait ook wel prima |
Het begin, Icey koopt een laptop |
Ik was toe aan een nieuwe laptop, mijn oude vertrouwde Compaq 366mhz trok het niet helemaal meer, en ik merkte bij mezelf dat ik eigenlijk meer achter mijn oude laptop zat, dan dat ik achter mijn brute gamebak zat. Ik besloot mijn oude compaqje te verkopen, en er een eurotje of honderd bij te leggen om een mooie 2e hands pIII mobile te kopen. Waar het uiteindelijk op neerkwam is dat ik liever een nieuw systeem kocht ivm met garantie, na wat informeren bleek ik nog mee te kunnen doen aan een mooie pc privé projectje. Tadaa, weken van nadenken, configureren en lezen volgde. Ik ging opzoek naar een laptop die niet al te duur was, en het hoefde geen bruut beest te worden. Ik heb namelijk al een goede pc, en game etc doe ik er toch niet op. Ik ging dus opzoek naar een laptop die ik veel gebruik voor school/werk/draadloos gebruik. Eigenlijk kom je dan automatisch terecht bij een Centrino, dit omdat deze laptops lang meegaan op hun accu, en toch erg krachtig kunnen zijn wanneer nodig. Ik kwam uiteindelijk bij Dell uit, allereerst was de bedoeling dat ik gewoon zelf een laptop zou kopen, na een aantal grote topics van mij kwam ik tot de conclusie dat ik wellicht het beste de Pavilion ze4522EA zou kunnen aanschaffen. Niet lang nadat ik deze beslissing had genomen, en ik bijna letterlijk met die laptop in mijn hand stond werd ik gebeld. Ik kreeg groen licht voor de aanschaf van een laptop bij Dell. 1400 euro kon ik uitgeven, mijn vader moet er 4 dagen voor werken, ik betaal hem 100 euro per dag en alles boven die 1400 moet ik zelf betalen. Ikzelf ben geen grote fan van Dell getuige deze post van een a4tje, maargoed ik geef ze de voordeel van de twijfel en de mogelijkheid om het goed te maken. Ze kregen van mij de mogelijkheid om het goed te maken, Dell kreeg het voorelkaar, binnen 5 dagen was hij klaar, en nog eens 7 dagen later afgeleverd door UPS. De laptop is in mijn ogen compleet, netjes, strak, stil en gewoonweg compleet. Voor mijn doeleinde geweldig! |
Waar bestaat de Dell 510m uit? | |
![]() | |
Algemeen | |
Processor | Intel Pentium M (Centrino) tot maximaal 755 (2,0 Ghz) |
Chipset | Intel 855GME |
Power-saving technology | Enhanced SpeedStep |
Geheugen | 256 MB 266 MHz DDR RAM standaard, uitbreidbaar tot maximaal 2 GB * In de praktijk krijgt iedereen DDR333 |
Gewicht | 2.57 kg |
Video/Beeldscherm | |
Beeldschermgroote | 14,1-inch TFT XGA maximaal 1024 x 768, 16,8 miljoen kleuren |
15-inch TFT XGA maximaal 1024 x 768, 16,8 miljoen kleuren | |
15-inch TFT SXGA+ maximaal 1400 x 1050, 16,8 miljoen kleuren | |
Videocontroller | Intel 855GME geïntegreerde chipset |
Videogeheugen | 32 MB bij een systeem met minder dan 256 MB SDRAM |
64 MB bij een systeem met meer dan 256 MB SDRAM | |
Opslag / Drives | |
Hardeschijf | 20, 30, 40 of 60GB 4200 rpm Ultra ATA harde schijf, (als je Dell opbelt, kan je vragen om een 5400rpm hdd, voor een paar euro extra. Zie de benchmarks voor het ongelofelijke verschil!) |
2de 40-GB 5400 rpm Ultra ATA harde schijf voor modulaire media bay | |
Cdrom/dvd | 24x Cdrom of |
8x Dvdrom of | |
Combinatiestation: 24x/10x/24x CD-RW en 8x DVD of | |
DVD+RW: 4x DVD+RW/2x DVD+RW, CD-RW 24x/10x/24, 8x DVD, 24x CD | |
Uitbreidingsmogelijkheiden / aansluitingen | |
Pcmcia | 1 x Type II |
Modem | V.92 56K Modem |
Lan | Intel PRO/100 VE Network Connection |
Parallel ports | 1 |
Serial ports | 1 |
Infrared ports | 1 |
PS/2 ports | NEE! |
VGA port | 1 |
IEEE 1394 ports | 1 |
USB ports | 2x usb2.0 |
Video-out | S-video aansluiting, tulp via verloopje |
Wireless | |
Standaard | Draadloze Intel ProWireless 2100 (802.11b) mini-PCI-kaart |
Optioneel: | Draadloze Dell TrueMobile 1300 802.11 b/g mini-PCI-kaart |
Optionele interne draadloze Dell TrueMobile 1400 (802.11a/b/g) mini-PCI-kaart | |
Optionele Dell TrueMobile 300 Bluetooth-module (1.1) |
Benchmarks! | |||||
![]() | |||||
Uiteraard is een topic over een hardware product niet compleet zonder benchmarks, met deze benchmarks kan je vrij makkelijk zelf conclusies trekken, of lees de conclusies die ik gemaakt heb voor jou. Een aantal dingen zijn eerder nog niet naar boven gekomen, de actuele verschillen tussen de 4200/5400rpm harddisk, en de batterij conclusie over de 4 of 6 cell is voor iedereen heel belangrijk. De conclusie is, als je een 4 cell accu neemt ben je een sukkel (whahaha). |
Batterijduur, 4 Cell Accu? Of toch de 6 Cell nemen? | |||||
Weer bijna een hele dag van mijn leven verpest voor jullie, waar doe ik het toch voor ![]() Test programma: Battery Eater Pro, na aanleiding van een revieuw van X-bitlabs. Hou er rekening mee, Ik heb niet iedere keer 4 uur gewacht tot mijn batterij compleet leeg is, maar na een half uurtje was de tijd die het programma aangaf zo dusdanig gestabiliseerd dat het een goed beeld geeft. Immers, alles is beter dan de eerder genoemde 'ik denk dat hij 4 uur meegaat'. Het programma gaat uit van wat Windows aangeeft zeg maar, en echt precies is het niet, maar iets zeg me dat het niet veel zal schelen. Tijdens IDLE ben ik gewoon aan het internetten, msnen, mailen etc, met idle spreek ik hier dus over 'normaal gebruik! Tijdens Full staat er een zware open Gl applicatie aan, waardoor ook het scherm HEEL VEEL moet verversen, vandaar ook dat het dan opeens niet veel scheelt of je met of zonder dimmer werkt. | |||||
Modus | Load | Wifi | Scherm | Test Duur | Geschatte Batterijduur |
1 | Full | Uit | Hoog | 37,04 | 01:45:47 |
2 | Full | Uit | Laag | 21,03 | 01:56:46 |
3 | Idle | Uit | Hoog | 30,41 | 03:08:38 |
4 | Idle | Uit | Laag | 55,45 | 04:34:42 |
5 | Idle | Aan | Laag | 41,51 | 04:21:04 |
6 | Idle | Uit | Uit | 30,18 | 06:18:21 |
![]() | |||||
Conclusie: - Het wel of niet gebruiken van je WIFI scheelt ongeveer 15 minuten van je totale gebruikerstijd. - In idle, scheelt het 1,5 (!!!) uur tussen het volledig aanzetten van je scherm, of hem zo gedimd mogelijk zetten. Het scheelt ook aanzienlijk als je hem een klein stapje van full afzet (zeg 3 treetjes naar beneden). Het uitzetten van het scherm scheelt ook weer 2 uur. Ik mag dus gerust concluderen dat het grootste gedeelte van je accutijd afhangt van het scherm Voor de mensen die zich afvragen waarom iemand in hemels naam zijn scherm uitzet (modus 6), ik heb nogal vaak muziek opstaan, gewoon laptop aan, muziek aan, en scherm dicht klappen. Zoals bijv. op mijn vakantie, de gehele terugweg had ik goede muziek op. Dit zijn dus mijn ervaringen, maar omdat ikzelf enkel een 6 cell accu heb moest ik opzoek gaan naar meer gegevens. Ik heb gegevens van Maarten21 gebruikt om een tabel te maken tussen de 4 en de 6 cell accu... enkel vind ik dat programma dat we daarvoor gebruikte zelf niet zo nauwkeurig (het schommelt nogal) als mijn eerdere testgevens, maar het kan GOED gebruikt worden voor een vergelijking. Je heb nu een idee hoeveel het ongeveer scheelt. | |||||
32 W/u (4cell) | 53 W/u (6cell) | ||||
Idle Scherm Laag | 13,7w | 2,20u | 3,52u | ||
Idle Scherm Hoog | 118,5w | 1,43u | 2,52u |
Hardeschijf, 4200 vs 5400 rpm | |||||
Een van de belangrijkste onderdelen van een laptop is waarschijnlijk de hardeschijf, in een normale pc is de hardeschijf al het langzaamste onderdeel, maar een laptop hardeschijf is nog langzamer, 4200 rpm tegenover 7200, 10.000 of zelfs 15.000. Gelukkig kan je, als je telefonisch besteld, Dell vragen of ze er voor een paar euro een 5400 rpm hardeschijf in kunnen zetten, ipv een 4200 (die standaard is). Ik was heel erg benieuwd naar de verschillen tussen die twee, omdat ikzelf als een van de eerste een 510m had, en dus geen 5400 rpm Ik maakte gebruik van de HDTACH 3. Welke de volgende uitkomsten gaf: | |||||
Dell 510m Hdd Benchmark | |||||
4200 RPM | 5400 RPM | ||||
Type | Fujitsu MHT2040AT | Fujitsu MHT2060AH | |||
Random Acces (lager is beter) | 19.2 ms | 18.8 ms | |||
Burst Speed (hoger is beter) | 32.7 MB/s | 47.2 MB/s | |||
Average Read (hoger is beter) | 23.7 MB/s | 25.6 MB/s | |||
Acoustic Noise (fabrikant gegevens) | 2.3 bels (typical) at idle | 2.9 bels (typical) at idle | |||
Power Consumption (fabrikant gegevens) | Read / Write | Read 2.0W / Write 2.1W | 2.3W | ||
Idle | 0.65W | 0.85W | |||
Standby | 0.25W | 0.25W | |||
Sleep | 0.10W | 0.10W | |||
Conclusie, neem de 5400rpm, het langzaamste onderdeel van de laptop word opeens een stuk sneller, en het energie verbruik bij die dingen is echt te verwaarlozen... |
Prestatie Benchmarks |
Er bestaat geen beter vergelijkingsmateriaal dan gewoon een aantal benchmarks, de onderstaande komen van pconline.com.cn, of zijn eigen fabrikaat |
![]() ![]() ![]() ![]() Resultaten rechtstreeks na de aflevering van dell, omdat Dell nogal veel crap meeinstalleerd ziet het er beter uit na een format: 3dmark 01se 3DMark Score 2446 3D marks Game 1 Car Chase - Low Detail 47.3 FPS Game 1 Car Chase - High Detail 18.5 FPS Game 2 Dragothic - Low Detail 50.4 FPS Game 2 Dragothic - High Detail 18.9 FPS Game 3 Lobby - Low Detail 43.4 FPS Game 3 Lobby - High Detail 14.4 FPS Game 4 Nature No hardware support |
Fotos | |
![]() | |
![]() Voorkant | ![]() Logo |
![]() Achterkant | ![]() Zijkant |
![]() Bovenkant | ![]() Onderkant |
![]() Adapter |
"Houston, we need more info!" |
![]() |
Reviews: -Trustedreviews.com Features 9 Performance 6 Value 7 Overall 7 -Officinado.com -ZDnet.co.uk Service & support 8 Design 8 Features 8 Battery life 8 Performance 7 - It Reviews Bekende 'problemen': * Toetsenbord rammelt Sommige mensen hebben last van een raar probleem links van hun toetsenbord, hij tikt een beetje zeg maar... *Tv Out? Sommige mensen hebben een probleem met hun tv-out, ikzelf denk dat het een instelling is, ik ramde de kabels erin, en selecteerde de tvout en het werkte... Voor de Linux gebruikers Het is mogelijk om Linux te draaien op je Dell 510m, echter vereist het een beetje moeite volgens mij. Op het internet kwam ik tegen: Not recommended for LINUX users. It can be tricky to get XFREE86 correctly. The integrated graphics chip 855GME does not have extra graphics memory but uses the main memory of the computer. And the BIOS is set to use 800K, not enough for 1024x768 high color. Maar dit is op te lossen met een Bios revision A04. Het videokaart probleem is makkelijk op te lossen, er zijn verschillende patches voor (zie google of http://davaraj.com/500m/) |
Dankwoord: |
Hierbij wil ik wil iedereen bedanken voor de informatie en prettige omgeving, tevens ook Aikeleer voor zijn enorme geduld om mij niet te bannen |