[Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 3

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 6.151 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Llurch
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06-2012

Lord Llurch

graftakke

ander vraagje, heb ik uit mijn andere draadje overgenomen, werd een beetje te veel off-topic......

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/ftkort/img/mbm5xeon.png

wat me opvalt alleen: een klein temperatuur verschil, heb dat al eerder gelezen, dus zal wel normaal zijn, oorzaak is misschien dat die koeler ruim 250 RPM langzamer draait? (wat zijn jullie ervaringen daarmee? (en ik zal morgen eens de fans van plek verwisselen))
En de Vcore wordt niet goed uitgelezen, alsmede de negatieve voltages (dat laatste boeit me niet echt)
Ik kan ook niet de vierde fan sensor aan de gang krijgen, iemand ervaring?
Ik gebruik MBM 5.3.5.1

There is one more thing: It's been emotional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26

Movinghead

ing.

ASWM 2.0 werkt ook op de PCH-DL :)

@afterburn kan je meer screenshots maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Jawel, wat wil je zien? :)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

wat er nog meer de functies zijn van ASWM 2.0 want op Asus zijn geen screenies te vinden,

kan dat helaas zelf nog niet zien aangezien alternate nog geen moederbord kan leveren dus moet nog ff geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 13:20
Mijn xeon systeempje draait nog steeds naar volle tevredenheid. De cpu´s draaien op dit moment op 2.97 (stock 20x100) Ghz zonder voltageverhogingen en met lage temps :)
Vandaag heb ik twee stock xeon koelers gehaald en twee fan adapters 60-80mm om hopenlijk iets hoger te komen. Nu tijdens het bekijken van de koelers en de fan adapters vraag ik mij een beetje af hoe ik die adapters goed gemonteerd krijg. Heeft iemand misschien een close-up foto en/of een goede beschrijving. Als het zonder de dremel kan ben ik weer iets blijer :)
Dan nog een vraagje, ik heb het idee dat mijn cpu´s nog hoger kunnen, 16x200 bv >:)
Met de moosemod kom ik er niet helemaal uit, want het systeem wil dan niet opstarten wegens de te hoge systeembus en te hoge standaard mp, hoe krijg ik eerst de mp op 16 en dan pas de bus op 200? Of doe ik het niet goed en moet ik het verhaal over de moosemod nog maar een keertje bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:36
ransbal, wat voor HSF's heb je? Ik heb zelf ook Intel HSF's met daarop een 60-80mm adapter gemonteerd alleen zijn er verschillende Intel stock HSF's (ik heb die originele lawaaitunnels zeg maar, waar je de fan ook bovenop kunt plaatsen).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

wat moet ik instellen aan de FSB en multiplier voor de xeon's of gaat dat automatisch

K heb 2x Xeon 2.8GHz 512KB cache
geheugen DDR333

is dat nu 21x133 of 10.5x166?

btw ik krijg morgen mijn PCH-DL mobo binnen, dus over een paar uur ben ik happy :+

[ Voor 22% gewijzigd door Movinghead op 17-11-2004 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:45
Je hoeft alleen de fsb in te stellen (op 133), maar dat zal wel haarfijn in de handleiding bij je mobo uitgelegd worden :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• ransbal
Ik heb ook de heatsinks die ik kan gebruiken als tunnel, het plastic plaatje bovenop moet ik er nog uitbreken. Ik wil de fans eigenlijk de lucht erdoor laten zuigen en middels een airduct de hete lucht er direct aan de achterkant van de kast uitgooien. Als ik het goed heb gekeken lijkt het toch dat ik de pinnetjes en klipjes er aan de bovenkant af moet halen en de fa adapter met schroefjes vast moet zetten, klopt dat?

• Abbadon
Je hoeft in principe niet met schroefjes bezig. Met de juiste fanadapter kun je gewoon het zaakje vastklikken.

Dit is hoe ik het heb gedaan: standaard fanadapter welke ik op de juiste plekken (even meten dus :P ) voorzien heb van inkepingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/fanadapter_cut.jpg

En die bovenop de tunnel geplaatst en vastgeklicked met de klemmen die normaal de 60mm stock fan's turbine's vasthouden:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/hsf.jpg

Heel simpel maar erg doeltreffend :) Beide zijn 19dB(A) Papst fan's welke blazen en zo is het spul koel genoeg en extreem stil :P

• ransbal
kijk 's aan, fotootjes zijn altijd leuk :)
Thnx voor de closeup, tis me nu duidelijk, straks toch maar even dremelen dan :)
Zie ik nou goed dat je ook de plastic beschermkappen van de heatsinks er nog op hebt zitten :?

• Abbadon
Ja, die tunnels (beschermkappen zo je wilt) zijn juist nodig om de fanadapter op vast te clicken:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/fanadapter_ontop.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/fanadapter_clicked.jpg

Zo is het één geheel (met de fan er op) welke je zo om de heatsink kunt plaatsen. Voordeel is dat je het zaakje er ook zonder al te veel problemen weer af kunt halen (clicker-die-clack) :)

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 13:12
Ik zie bij jullie de fans allemaal horizontaal staan, maar je kunt ze toch ook aan de zijkant van de heatsink bevestigen?

Zo ongeveer: Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/support/processors/xeon/img/tunnel.gif
Of is dat een andere cooler?

• ransbal
@abbadon: thanx, ik heb ze nu gefixed zoals jij ze ook hebt, morgen gaan ze erin (mocht niet meer verder prutsen van vriendinnetje...) Heb jij ze gemonteerd met die thermal pads of heb je iets van AS gebruikt?
Nog even over die beschermkappen, ik heb het idee dat ik plexiglazen kapjes zie bij koelers, dus niet het zwarte deel van de tunnels...

De koelers zijn inderdaad te gebruiken als tunnels, je kunt de standaard intel turbines op twee manieren erop klikken. Als je ze gebruikt als tunnels kun je zeker geen fan adapter meer gebruiken. Ook anders kun je in de problemen komen met de heatsinks op het mainboard die meestal op de vrm´s zitten (zoals bij de PC-DL)

• Movinghead

Movinghead

ing.

kutkip schreef op donderdag 18 november 2004 @ 22:34:
Ik zie bij jullie de fans allemaal horizontaal staan, maar je kunt ze toch ook aan de zijkant van de heatsink bevestigen?

Zo ongeveer: [afbeelding]
Of is dat een andere cooler?
Daar is geen ruimte voor op het moederbord

Ik heb vandaag eindelijk mijn moederbord binnengekregen, en dit is de eerste post van mijn dual xeon systeem :D

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:52
gefeliciteerd :) En nu snel foto's maken ;)

tja...

• Kippenijzer
  • Laatst online: 15-06 20:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ligt het aan mijn of passen op de pch-dl en waarschijnlijk dus ook de pc-dl geen 2 80mm koelers naast elkaar? Ik heb er 2 70mm grote HP's op (PCH-DL) en die zitten volgens mij extreem dicth op elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Met een beetje duwen en trekken passen er 2 80mm fan adapters op een pc-dl. Ik heb ze er nu net opzitten en staan beide iets van 1 mm uit het lood. Morgen haal ik ze er nog een keer vanaf om de adapters iets af te vijlen zodat ze er helemaal recht opzitten, ik zal dan ook even een pic posten ;)

Tis trouwens wel pokkewerk met de k** klemmen om de heatsinks te bevestigen, die ga je echt niet voor je lol er nog een keertje af halen. Ik hoop trouwens dat die thermal pads goed genoeg zijn, kon mijn as nergens vinden...

Tijdens het verwijderen van de andere meegeleverde retentie gevallen is een van die witte pinnetjes afgebroken waar je de lipjes die door het moederbord gaan uit elkaar perst. Weet iemand waar die te krijgen zijn of heeft Asus een goed serviceapparaat dat ik er een paar kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ga toch gewoon voor de "degelijke" oplossing van plates achter je mobo, en van de retentie gevallen die je gewoon met schroeven vastschroeft. Die dingen die je zoekt vind je niet los, dan moet je gewoon een hele retentie geval regelen :P
Echter zie ik het wel zo zijn dat een behulpzame tweaker die zelf wel gewoon met de bij een retail PC-DL bijgeleverde plates voor achter het mobo zijn dingen heeft vastgeschroeft je zo het ding wat je zoekt kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 14:54
Inmiddels een leuke ontwikkeling op 2cpu gezien. De Nocona's kunnen zo goed als zeker ook op een PC-DL, PCH-DL en D800. Met een aangepaste NCCH bios zou dit mogelijk zijn.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29799

Hallo!

Hier weer een happy new duallie. Zie specs.

Het is, met wat (veel) klus werk mogelijk om een nagenoeg stille machine te hebben, die er ook nog cool uitziet. Gewoon veel blauwe neon gebruiken ;)

Ik gebruik de orginele Xeon heatsinks zonder fan en daarover een fanduct van lexaanplaat (denk plexiglas).
De koeling wordt verzorgd door twee 80mm fans die via Qfan worden aangestuurd. Heel stil en vrij cool.

Verder nog 1 fan achter de HDD's en 1 die lucht geleid naar de 9800Pro met Artic Cooler.

4x Prime95 doet de temp stijgen tot 55-60 graden met dichte kast.

Zal zsm foto's posten.

Was een probleemloze installatie. Gewoon "moosemodden" (deze Xeons heb ik trouwens via Ebay van Klaus zelf gekocht), win XP Pro erop en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

johoo schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 14:51:
Inmiddels een leuke ontwikkeling op 2cpu gezien. De Nocona's kunnen zo goed als zeker ook op een PC-DL, PCH-DL en D800. Met een aangepaste NCCH bios zou dit mogelijk zijn.
Heb je hier eventueel ook een linkje bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zo, stiekum zit ik hier ook een dual Xeon koop voor te bereiden. Even wat vraagjes:

Ik ben van plan een PCH DL van Asus te nemen. Hier kom tzt nog een raidcontrollertje in met wat harde schrijven, maar vanwege het budget, is dat voor een andere keer. Hier komen dan 2 2,4's in. Ik hoop deze nog een beetje naar 3,0ghz te kunnen krijgen, misschien nog meer.

Hier kan dus alle soorten, smaken en typen geheugen in. Ik weet dat registered of ECC niet hoeft (of kan), maar verder is het ook niet kieskeurig? Mijn reepje 512MB PC3200 van Infeneon kan hier prima in?

Wat is eigenlijk nu het verschil tussen 603 en 604 pinnen? Hoe zit het met dit platform, kan ik over zeg 2 jaar 64bits Xeon's in dit mobo prikken of hoef ik dat niet te verwachten (ik zie hier boven mij 1 en ander over Nocona's).

En hoe stil zijn de Xeon boxed koelers? Vanwege het geld doe ik het daar eerst maar effe mee, maar ik wil wel even weten wat me te wachten staat :)

Dan nog het voeding gebeuren, de mijne (Antec 430 Truepower) is in principe zwaar genoeg (voldoende amps op de resp. lijnen), dus hier wil ik het mee gaan proberen. Nu heeft het Asus mobo EPS aansluitingen. Ik begreep half dat je die toch aan kon sluiten, is dat zo en hoe succesvol en verstandig is dat? Ik zag het volgende staan op ebay:

Afbeeldingslocatie: http://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/10059023/Images/2024%26XEON8PIN.jpg

Is dit een slimme zet, en zoja, waar vind ik die in Nederland? In de pricewatch kon ik ze niet vinden.

- een toekomstige tevreden Xeon gebruiker :P

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 21-11-2004 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Breepee schreef op zondag 21 november 2004 @ 21:18:
Zo, stiekum zit ik hier ook een dual Xeon koop voor te bereiden. Even wat vraagjes:
Kom maar op :)
Ik ben van plan een PCH DL van Asus te nemen. Hier kom tzt nog een raidcontrollertje in met wat harde schrijven, maar vanwege het budget, is dat voor een andere keer. Hier komen dan 2 2,4's in. Ik hoop deze nog een beetje naar 3,0ghz te kunnen krijgen, misschien nog meer.
Wacht er niet te lang mee, want ik denk dat de 2.4 processoren niet zo lang meer nieuw verkrijgbaar zullen zijn. De eerste tijd wel nog, maar in mei volgend jaar wordt het wellicht moeilijk....
Hier kan dus alle soorten, smaken en typen geheugen in. Ik weet dat registered of ECC niet hoeft (of kan), maar verder is het ook niet kieskeurig? Mijn reepje 512MB PC3200 van Infeneon kan hier prima in?
Dit zegt de Asus site:

4 x 184-pin DIMM sockets
.Each DIMM socket supports 64MB to 1GB PC2700 DDR unbuffered memory (ECC and non-ECC)
.Supports ECC-based 128MB to 4GB memory capacity

Het lijkt er dus op dat er gewoon standaard geheugen (unbuffered) ingaat, en buffered geheugen (=registered) geheugen niet ondersteund wordt. Het unbuffered geheugen kan wel/niet ECC hebben. Wil iemand even corrigeren, mocht ik ernaast zitten...
Wat is eigenlijk nu het verschil tussen 603 en 604 pinnen? En hoe stil zijn de Xeon boxed koelers? Vanwege het geld doe ik het daar eerst maar effe mee, maar ik wil wel even weten wat me te wachten staat :)
603 pinnen = 400 MHz FSB
604 pinnen = 533 MHz FSB

Dat is gedaan om te voorkomen dat een 533 MHz proc in een 400 MHz bord past, waarna het 400 MHz bord op 533 zou moeten lopen om de processor volledig te benutten. Eigenlijk had Intel dit ook moeten doen bij de 800MHz FSB procs (605 pinnen dus?), om te voorkomen dat ze in 533 MHz borden passen, maar dat hebben ze om de een of andere reden niet gedaan. Een 400MHz proc past echter gewoon in een 533 MHz FSB bord, al benut je dan je bord niet volledig.

"Hoe stil zijn de boxed coolers" vraag je?
Je kunt beter vragen: "Hoe lang duurt het voordat ik doof ben?"

Zet er met een fanadapter 80mm fans op, of desnoods koelers van een andere fabrikant.
Dan nog het voeding gebeuren, de mijne (Antec 430 Truepower) is in principe zwaar genoeg (voldoende amps op de resp. lijnen), dus hier wil ik het mee gaan proberen. Nu heeft het Asus mobo EPS aansluitingen. Ik begreep half dat je die toch aan kon sluiten, is dat zo en hoe succesvol en verstandig is dat? Ik zag het volgende staan op ebay:

[afbeelding]

Is dit een slimme zet, en zoja, waar vind ik die in Nederland? In de pricewatch kon ik ze niet vinden.

- een tevreden Xeon gebruiker in spe :P
Hierin kan ik je niet helpen. Het convertortje zou best goed kunnen werken, zeker als je voeding genoeg vermogen heeft. Het zijn slechts stekkertjes om het vermogen op de goede pinnetjes te krijgen. Ik zou het proberen. Iwill's oplossing, te vinden op hun site, waarbij je gewoon niet alle EPS pinnen aanlsuit, zou ik vermijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 41851 op 21-11-2004 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Breepee schreef op zondag 21 november 2004 @ 21:18:
Intel chipsets slikken praktisch alles, behalve #Mx4 geheugen, welke veel voorkomt in B-merken geheugen. Infineon is een A-merk, het zal dus wel goed zitten :)
Wat is eigenlijk nu het verschil tussen 603 en 604 pinnen?
So603 heeft een FSB van 100MHZ QDR, terwijl So604 een FSB van 133MHz QDR en hoger heeft.
En hoe stil zijn de Xeon boxed koelers?
Niet stil, maar ook niet luidruchtig. Swiftech en Coolermaster koelers zijn stiller. Of je moet even stille 80mm fans via een fanadapter op de boxed heatsinks monteren, zoals Abbadon ook heeft gedaan :Y)

[afbeelding]

Ik zou de converters gebruiken. Kijk rond / vraag na bij www.freezinghardware.nl ;)

edit:
Gevonden: http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1681

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 21-11-2004 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Deze heb ik gisteren net binnen gekregen. Moest daar toch een paar kleine dingen halen :) In afwachting op een dual Xeon systeem :*) Vandaag heb ik mij verder in alle materie verdiept en ongeveer de hele dag gelezen, en allerlei verschillende moederborden tegenover elkaar gezet.

Ik denk dat ik meteen maar voor 2 Nocona's ga.
2xIntel Xeon 2.8Ghz, 800Mhz, S-604, 1Mb, Active, Box 261€ per stuk

Als het goed is zijn dit dus Nocona's, die EM64T, SSE3 en een power management functie hebben.
Die koelers zien er ook veel beter uit dan van die 533 Xeon's, ze hebben 70mm ipv 60 fans, dus dat is zeker positief. En ook nog eens helemaal van koper gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.gamepc.com/images/labs/rev-nctd-mountingSM.jpg

Alleen wel jammer dat ze nog 3pin connectors hebben, terwijl veel moederborden al 4pin connectors hebben, die de fans langzamer kunnen laten draaien. Gelukkig hebben Asus mobo's nog Qfan.

Momenteel kijk ik naar het Asus NCCH-DL moederbord, die ook echt 800Mhz Nocona's ondersteunt. Met bios hacks e.d. schijnt de PCH-DL het ook te kunnen. Kan iemand mij dat duidelijk uitleggen misschien :? En bij de nieuwe boxed koelers heb je ook een extra plaat nodig voor onder je moederbord om ze op vast te schroeven, heeft die PCH-DL wel ook zo'n juiste plaat? Want op de prijs na verschillen die 2 mobo's niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Weet iemand al of er koeler beschikbaar zijn die gebruik maken van de nieuwe 4-pins mobo aansluiting? QFAN werkt wel, maar het verschil is niet zo groot en de standaard koelers maken best wel herrie.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Ja die bestaan wel: CoolerMaster E3W-N7WSS-04 (3U/normaal) en E2U-N7WCS-04 (2U). Alleen je betaald dus wel voor een koeler die bijna hetzelfde is als dat je al hebt, afgezien van de fan dus.

http://ecd.coolermaster.c...index.php?page=1&cat_id=2
http://ecd.coolermaster.c...index.php?page=1&cat_id=3

Wat voor geheugen heb jij er trouwens inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Die had ik inderdaad al gezien, maar zijn nog niet echt verkrijgbaar en de prijzen die ik tot nu heb gezien zijn $99/stuk. Ik wil graag een die 4-pins aansluiting gebruiken, maar nog niet ZO graag. :)

Vraag me af of er inmiddels nog anderen zijn.

EDIT: Heb zojuist een Duitse shop gevonden die ze voor €45/stuk verkoopt, da's een stuk vriendelijker.

[ Voor 18% gewijzigd door afterburn op 22-11-2004 10:29 ]

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 41851 schreef op zondag 21 november 2004 @ 21:31:
[...]
Wacht er niet te lang mee, want ik denk dat de 2.4 processoren niet zo lang meer nieuw verkrijgbaar zullen zijn. De eerste tijd wel nog, maar in mei volgend jaar wordt het wellicht moeilijk....
Ik hoop dit jaar nog de aankoop te doen.
603 pinnen = 400 MHz FSB
604 pinnen = 533 MHz FSB
Als ik in de pricewatch kijk zie ik cpu's met een 400MHz FSB en 604 pinnen en 533MHz FSB en 603 pinnen. Typo's (in de pricewatch)?
BalusC schreef op zondag 21 november 2004 @ 21:37:
[...]
Intel chipsets slikken praktisch alles, behalve #Mx4 geheugen, welke veel voorkomt in B-merken geheugen. Infineon is een A-merk, het zal dus wel goed zitten :)
OK, das fijn.
Niet stil, maar ook niet luidruchtig. Swiftech en Coolermaster koelers zijn stiller. Of je moet even stille 80mm fans via een fanadapter op de boxed heatsinks monteren, zoals Abbadon ook heeft gedaan :Y)
Dat is idd misschien de slimste stap.
Ik zou de converters gebruiken. Kijk rond / vraag na bij www.freezinghardware.nl ;)

edit:
Gevonden: http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1681
Yo, bedankt! Koop ik daar meteen fanadapters (fans heb ik nog wel :)). Trouwens, moeten die fans per se op de connector van het mobo, of kan ik ook fans gebruiken die je aan een molex moet zetten (misschien dat er een alarm afgaat vanwege het feit dat er geen toerental v/d fans wordt gemeten ofzo :P).

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 22-11-2004 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Breepee schreef op maandag 22 november 2004 @ 16:44:
Als ik in de pricewatch kijk zie ik cpu's met een 400MHz FSB en 604 pinnen en 533MHz FSB en 603 pinnen. Typo's (in de pricewatch)?
Ongetwijfeld. Ik heb reeds een PW dude geschopt :)

edit:
Aangepast door Longbeard \o/

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 22-11-2004 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BalusC, bij deze verbied ik je om steeds het gras voor mijn voeten weg te maaien, door altijd net een kwartiertje eerder in een topic te kijken. :(

Niet dat je je er wat van zult aantrekken :X :P

Of zou het toch eraan liggen dat jouw twee processoren sneller zijn dan de mijne :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 41851 schreef op maandag 22 november 2004 @ 22:20:
BalusC, bij deze verbied ik je om steeds het gras voor mijn voeten weg te maaien, door altijd net een kwartiertje eerder in een topic te kijken. :(
Wel, ik heb nog wat ongemaaid gras voor je hoor :) :
Trouwens, moeten die fans per se op de connector van het mobo, of kan ik ook fans gebruiken die je aan een molex moet zetten (misschien dat er een alarm afgaat vanwege het feit dat er geen toerental v/d fans wordt gemeten ofzo :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Ik laat het antwoord maar aan Firepower over O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
BalusC schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 06:26:
Nouja, je hoeft je van mij ook weer niet in te houden hoor :+

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 23-11-2004 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Als je stilte en temperatuurcontrole wil, dan moet je de fans vooral op het moederbord aansluiten. Als je geen probleem mee hebt dat de fans op volle toeren daaien, dan kun je de fans wel op de molexen aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
BalusC schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 09:28:
Als je stilte en temperatuurcontrole wil, dan moet je de fans vooral op het moederbord aansluiten. Als je geen probleem mee hebt dat de fans op volle toeren daaien, dan kun je de fans wel op de molexen aansluiten :)
Mijn voeding heeft een speciale, voor fans bedoelde, temperatuur gestuurde, molex-connector, dus als ik hier fans op zet hoor ik die niet (heb er nu 4 cansefans op, is onhoorbaar). Dus als het moederbord niet gaat zeuren dat er geen koelers op de connectors zitten, doe ik het gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Het grootste probleem is alleen als je het zo aansluit dat de fans op de proc worden aangestuurd door de temp van de voeding/kast en niet door de temp van de proc.
Als je een goede airflow hebt kan de temp van voeding/kast laag blijven en onder last te temp van de proc op lopen omdat die fans niet harder gaan draaien. Dat moet je in het begin denk ik even goed in de gaten houden.
Durf niet te voorspellen of dat helemaal goed gaat.

[off topic]
Volgens mij heeft FirePower zijn computer nu wel heel erg ondergeklokt want de reactie tijd is op gelopen van 15 min naar meer als 3 uur >:)
[/off topic]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ronny schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 09:56:
Dat moet je in het begin denk ik even goed in de gaten houden.
Tuurlijk, dat was ik ook wel van plan hoor. Ik kan ze anders nog altijd op gewone molexxen zetten.

Heeft de PCH-DL eigenlijk een PCI/AGP-lock?

[ Voor 36% gewijzigd door Brent op 24-11-2004 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61635

Mijn beoogde bordje (http://www.supermicro.com...eon800/E7525/X6DA8-G2.cfm) heeft de volgende sloten:

1 16x PCI-E slot voor Video
1 4x using 16x PCI-E slot
1 PCI-X 133 Mhz 64-bit slot
2 PCI-X 100 Mhz 64-bit sloten
1 PCI 33 Mhz 32-bit slot.

Nu was mijn plan om ze als volgt te gebruiken:

16x PCI-E voor een snelle Dual-DVI videokaart (moet ik nog uitzoeken)
4x using 16x PCI-E voor toekomstige uibreidingen
PCI-X 100 Mhz 64-bits sloten voor SATA RAID+U320 RAID controllers
PCI 33 Mhz 33-bit slot voor Creative Audigy 4 Pro

Het PCI-X 133 Mhz slot wil ik als een gewoon 33 Mhz slot laten fungeren. Daarop moet de 2e videokaart komen. Nu heb ik gezocht naar een PCI-videokaartje met DVI van 3.3 volt, maar die heb ik niet kunnen vinden. Hebben jullie ervaring met zulke videokaarten? En wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

k heb nu de pch-dl, nu zit er nog een mogelijkheid bij om 2 extra usb poorten erbij te prikken maar ik kan nergens op dat mobo de aansluiting vinden staat ook niet in de manual, is dat bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Movinghead schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 21:43:
k heb nu de pch-dl, nu zit er nog een mogelijkheid bij om 2 extra usb poorten erbij te prikken
AFAIK is die mogelijkheid er niet? De totale 4 poorten zitten achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

Breepee schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 23:20:
[...]

AFAIK is die mogelijkheid er niet? De totale 4 poorten zitten achterop.
klopt dat er 4 achterop zitten weet ik, maar je krijgt er nog zo'n pci slot vul module bij waarop 2 usb aansluiting en 1 gameport zitten die gamer port kan ik wel kwijt maar die usb stekker niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BalusC schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 06:26:
LOL :P * buigt * Zeer vereerd. :+

:
Trouwens, moeten die fans per se op de connector van het mobo, of kan ik ook fans gebruiken die je aan een molex moet zetten (misschien dat er een alarm afgaat vanwege het feit dat er geen toerental v/d fans wordt gemeten ofzo :P).
Ja, je kunt de fans ook aansluiten op de connectors van je voeding, met een verloopje. Je moet dan wel de RPM-detectie uitzetten, anders start het moederbord (en het systeem) niet op. In elk geval, bij mijn Asus PC-DL. Daar is een snelheid van 1800 RPM op de 2 fanheaders verplicht, óf je moet de detectie uitzetten. Voordeel van aansluiten op het moederbord is dat je Q-Fan, de snelheidsregeling op basis van temperatuur, kunt gebruiken. (Bij Asus.)
ronny schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 09:56:
[off topic]
Volgens mij heeft FirePower zijn computer nu wel heel erg ondergeklokt want de reactie tijd is op gelopen van 15 min naar meer als 3 uur >:)
[/off topic]
Mijn PC stond compleet te stressen man :X Ik kon niet meer posten :P (Mja, sommige mensen doen ook tussendoor nog eens wat werk... soms.... O-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Movinghead schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 23:23:
[...]

klopt dat er 4 achterop zitten weet ik, maar je krijgt er nog zo'n pci slot vul module bij waarop 2 usb aansluiting en 1 gameport zitten die gamer port kan ik wel kwijt maar die usb stekker niet
Dit is puyur een kostenbesparing voor Asus bij mijn weten, ze leveren geheel geen losse gameport modules, dus leveren ze deze die ze sowiezo ook al bij veel andere bordern leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trick63
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 16:00
Hi Duallie-fans,

Wil graag weten wat jullie van deze config vinden:

- Kast: CM Stacker STC-T01
- Voeding: Antec 480W Neopower
- Bord: Asus PC-DL Deluxe
- PROC: 2x 3,06 GHz XEON 533FSB
- Proc coolers: 2x Zalman CNPS5100-CU S423/603/604/462 CPU Cooler
- 4x1GByte Kingston DDR333 p/n KVR333X64C25
- Systeem/Data HD: 2x Maxtor 300 GB 7200rpm 16MB SATA in CM Bracket met 120mm fan
- Video HD: 2x WD 74 GB 10000rpm SATA in CM bracket met 120 mm fan uitschakelbaar
- Graphics: PNY Quadro FX 3000

Krijg ik op deze manier EN stilte EN stabiliteit ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stabiliteit: Ja. als je het bord niet tever overklokt lukt dat wel. Mijn bak is nog niet gecrasht door toedoen van hardware. (Wel door toedoen van brakke software.)
Stilte: Dat ligt echt helemaal aan je koeloplossing. Met Zalman moet er wel iets te regelen zijn. Met de Intel Stock Cooler oplossing niet. Mijn dual heeft zegge en schrijve 8 fans (2x proc, 3x case, 1x GPU, 2x voeding), maar door de lage toerentallen van 1500-1700 toeren is hij merkbaar stiller dan veel "standaard zelfbouw PC's" die ik hier krijg ter reparatie. Zó stil zelfs, dat sommige van die standaard-PC's mijn dual bak compleet in het niet laten vallen qua geluid. Met een béétje achtergrondmuziek op, is hij al niet meer hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trick63
Ik ben enigszins verbaasd dat niemand de Zalmans geprobeerd heeft. Ik dacht dat deze stiller waren dan de oplossingen van Swiftech en CM. Het enige waar ik nog niet zeker van ben is de voeding: is de Antec Neopower stiller dan de Tagan ?

En what about de WD 10Krpm schijven: als deze in een apart gekoeld en van rubbers voorzien CM rack zitten, worden deze dan draaglijk ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Als ik naar de specs kijk v.d. die Zalmans komen ze er hier al bij voorbaat niet in: fan's die 3000~5200rpm doen zijn me wáááy to much.

Wat de EPS PSU's betreft, ze maken allemaal teveel herrie. Zelf heb ik m'n zogenaamd relatief stille Enhance 520W ontdaan van beide 80mm fans en heb er één enkele 19dB(A) Papst voor in de plaats gezet. Het is qua koeling marginaal maar qua geluid een ware uitkomst :)

Dan zit je nog met je grafische kaart. Standaard maken die dingen ook veel teveel herrie, daar zul je dus ook een andere koeloplossing voor moeten verzinnen.

Wanneer de disken in rubbers hangen kom je qua geluidsreductie al een heel eind heen is mijn ervaring. Nu weet ik niet precies wat voor rubbertjes in de CM Stacker zitten maar als dat kleine/dunne dingen zijn zal het natuurlijk minder opschieten dan grotere en meer flexibele rubbers.

Anyhow, wanneer je je dual Xeon tamelijk stil wilt houden zul je elk aspect bij langs moeten. Het heeft b.v. geen enkele zin je disken en cpu's zoveel stiller te maken dat je je gaat ergeren aan het geluid van je grafische kaart koeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

Nou Abbadon ik heb een Tagan 480 EPS voeding, maar ik hoor totaal die fans niet zo stil. en zo stabiel :)

• trick63
De Zalmans doen 20 dBA op 3000rpm en 36 op 5500rpm. Op 3000rpm schijnt de koeling voldoende te zijn, zelfs bij volle belasting. Ik heb echter geen idee hoeveel lawaai de QuadroFX 1100 maakt. Iemand enig idee ?

Anoniem: 92913

trick63 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 00:20:
De Zalmans doen 20 dBA op 3000rpm en 36 op 5500rpm. Op 3000rpm schijnt de koeling voldoende te zijn, zelfs bij volle belasting. Ik heb echter geen idee hoeveel lawaai de QuadroFX 1100 maakt. Iemand enig idee ?
enig idee waar deze nog te koop zijn? bij freezinghardware kosten ze 25€ maar ze zijn niet meer leverbaar daar, heb ze reeds gemaild.

Zouden er nog andere coolers van zalman passen op een PC-DL?

• trick63
Zelf heb ik een leverancier die mijn componenten desnoods uit Timbuctu haalt, maar dan moet je niet naar de prijs vragen. Maar ik dacht dat Informatique ze ook leverde !!!

Ik dacht dat Zalman officieel geen 603/604 koelers had, maar volgens http://www.quietpc.com/uk/p4cooling.php kun je de 5100 daar wel voor gebruiken.
Op dit moment zoekt mijn leverancier uit wat de betere oplossing is: De Zalman 5100 of de Coolermaster E3W-NPTXC-01 met 8cm fans erop.

[ Voor 46% gewijzigd door trick63 op 25-11-2004 11:53 ]

• Brent
Zo, ik heb alles besteld. Nu tijdelijk even via de laptop computeren, maar daarna via m'n dualbakkie :)

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-04 23:30
Voor de geïnteresseerden onder jullie: Alternate heeft de beschikbaarheidsstatus van het ASUS NCCH-DL aangepast van
"Voor dit artikel hebben wij een schriftelijke bestelling nodig"
naar
"Levering in 3-5 dagen"
Ik denk dat ik nu maar eens ga bestellen, m'n Nocono's beginnen te jeuken ;) . Even afwachten of ik revisie 1.02 of 1.04 krijg.

Kun je niet naar die revisie vragen, en zeggen dat je alleen 1.04 wilt ?

• Eldee
Anoniem: 41851 schreef op donderdag 25 november 2004 @ 22:28:
Kun je niet naar die revisie vragen, en zeggen dat je alleen 1.04 wilt ?
Hmm, kan ik natuurlijk wel proberen. Ik laat wel weten wat ze zeggen als ik besteld heb.

• kutkip
Komen er ook nog dual Xeon bordjes met PCI-Express sloten én ondersteuning voor DDR (I of II) nonECC unbuffered RAM of is dat niet mogelijk kwa chipsets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 26-06 13:39
Een klasgenoot van mij heeft gister al zijn spullen binnengekregen voor zijn Dual Xeon setup:
Asus NCCH-DL.
2x Intel Xeon 2.8ghz Nocona.
2x Thermaltake 2U Cooler (A1608).
1x Western Digital Raptor 74gb.
1x Vantec 550 watt EPS voeding.

Dit alles komt in een 2U kast te zitten van Procase.
Nu heeft hij een flink probleem : Het moederbord (NCCH-DL) heeft echt mega gaten in het moederbord zitten om de cooler vast te schroeven. Dit omdat Asus zelf een soort bevestiging meelevert om de cooler vast te schroeven. Nu heeft mijn klasgenoot speciaal een Thermaltake 2U cooler erbij gekocht, omdat de stock cooler van Intel te hoog is. Deze cooler van thermaltake (URL ) maakt gebruik van een retention bracket, die vastgezet wordt op het moederbord doormiddel van een klik systeem (zoals dat ook bij een normale P4 het geval is). Omdat Asus zelf mega gaten in het moederbord heeft om de cooler vast te zetten wil dit dus voor geen mogelijkheid passen. Ik heb gekeken, maar Asus is de enigste die gebruik maakt van deze "mega gaten" . Zie ook de Asus site. Wie heeft een oplossing voor mijn probleem? In de manual raden ze aan dat er een Intel Certified heatsink op kan, maar dus alleen met een schroefverbinding :X . Het probleem is gewoon dat ik alleen een cooler kan installeren die maximaal 53mm hoog is, om nog voldoende ruimte te houden tussen de bovenkant van de kast en de cooler zelf. Een passive oplossing is denk ik geen optie (te slechte airflow).

Alvast bedankt.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

indien het in de case past (zo niet, dan zou het andere spul overigens ook niet passen) kun je gewoon van die backplates met schroefdraad achter het mobo doen, en daar de "normale" retension brackets in schroeven (dus niet die click-troep, maar gewoon een met schroeven). Echter heb ik de indruk dat je sowiezo een niet-nocona koelers te pakken hebt. Socket 604 heeft tegenwoordig 2 smaakjes koelers die tot op zeker hogte niet met elkaar uit te wisselen zijn. Dus of het zal passen (vooral wat de hoogte betreft) is maar de vraag, maar het zou zomaar kunnen, gezien een stukje van de reguliere retention *in* die gaten zal vallen, en het geheel dus inderdaad iets lager uit zou komen.

Gevonden, helaas strooit ThermalTake, net als zoveel mensen/bedrijven e.d. iets teveel met de naam Nocona. De koeler die je hebt gekocht is voor een 533MHz FSB "nocona" (da's dus geen nocona imho)
Je had moeten bestellen : http://www.thermaltake.com/coolers/rackmount/a1964/a1964.htm

Bedoelt voor de 800MHz FSB nocona (dstaat gewoon in het lijstje van koelers vermeld waarvoor ze geschikt zijn).

[ Voor 24% gewijzigd door Kippenijzer op 26-11-2004 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Kippenijzer schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 09:49:
indien het in de case past (zo niet, dan zou het andere spul overigens ook niet passen) kun je gewoon van die backplates met schroefdraad achter het mobo doen, en daar de "normale" retension brackets in schroeven (dus niet die click-troep, maar gewoon een met schroeven). Echter heb ik de indruk dat je sowiezo een niet-nocona koelers te pakken hebt. Socket 604 heeft tegenwoordig 2 smaakjes koelers die tot op zeker hogte niet met elkaar uit te wisselen zijn. Dus of het zal passen (vooral wat de hoogte betreft) is maar de vraag, maar het zou zomaar kunnen, gezien een stukje van de reguliere retention *in* die gaten zal vallen, en het geheel dus inderdaad iets lager uit zou komen.

Gevonden, helaas strooit ThermalTake, net als zoveel mensen/bedrijven e.d. iets teveel met de naam Nocona. De koeler die je hebt gekocht is voor een 533MHz FSB "nocona" (da's dus geen nocona imho)
Je had moeten bestellen : http://www.thermaltake.com/coolers/rackmount/a1964/a1964.htm

Bedoelt voor de 800MHz FSB nocona (dstaat gewoon in het lijstje van koelers vermeld waarvoor ze geschikt zijn).
:X :X . Beetje jammer dus...... Ik had die cooler die jij nu opgeeft ook al gevonden, maar ik was bang dat de ruimte tussen de bovenkant van de kast en de cooler zelf gewoon echt veels te klein was (2 cm). Zou jij zo weten of dit een probleem is? Blijft de airflow dan goed?
Iig bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Waarom heeft hij niet gewoon de BX80546KG2800EP besteld? Dit is met de 2U passive cooler van Intel, speciaal voor dit soort kasten. Hij is zelfs nog een beetje goedkoper dan de BX80546KG2800EA met actieve 3U/workstation cooler die hij nu heeft.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

afterburn schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:17:
Waarom heeft hij niet gewoon de BX80546KG2800EP besteld? Dit is met de 2U passive cooler van Intel, speciaal voor dit soort kasten. Hij is zelfs nog een beetje goedkoper dan de BX80546KG2800EA met actieve 3U/workstation cooler die hij nu heeft.
Ik reageer even heel bot, en het is dan ook NOFI, maar ik denk zo effe dat er extreem bespaard is op de 2U porcase, dus het een cheap-ass model is (C2S ofzo misschien) die niet voldoende koeling kan leveren voor passieve xeon's.

Verder is die 2cm *meer* dan voldoende. Het ding wordt niet voor niets verkocht als 2U model :P. Ik weet nie of je ook 1U oplossing kent, maar dat zijn vaak dezelfde fan met misschien eens 5mm ruimte erboven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
afterburn schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 11:17:
Passive is geen optie. De kast ( :r )die hij heeft is daar gewoon niet goed genoeg voor. Hij heeft slechts 2 fans in de kast staan, die niet echt super geplaatst staan. Ze geven naar mijn idee te weinig airflow. Daarom is er gekozen voor een active cooling ipv een passive cooling :Y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Ik heb ook mijn spullen bij elkaar. Maar wat denk je, toch een probleem.

Mijn PP-DLW in elkaar, BIOS geupdate en multipliers goed gezet voor 3.06.

Opstarten = no problemo, maar met XP installeren wel een probleem. Deze hang op het scherm "bestanden copieren" helemaal aan het begin van de installatie. Daarna is er geen enkele schijfactiviteit te bespeuren, maar HD ledje is continu aan.

Opnieuw opstarten van DOS-CD lukt overigens dan weer wel, en ook memtest86+ loopt stabiel. De hele 2 Gb ECC registerd lijkt oké.

Bij nader onderzoek blijkt in het bios de TAGAN 480 die ik heb maar 11.27 maximaal te geven op de 12V lijn. En dat lijkt mij het probleem. Niet verwacht van een dergelijke voeding :?

Om e.a. te testen heb ik mijn case opengezet en alle casefans van de stroom afgehaald. Dit gaf maar een heel mariginaal verschil in de 12V waarde, die steeg naar 11.34. Nog te laag, en nog geen stabiel systeem.

Ik zou overigens niet echt meer weten wat het anders kan zijn dan die voeding behalve "simpele dingen", zoals de xeons van socket wisselen ofzo, of de helft van het geheugen eruit halen.

Nu vraag me af of een ander een beetje hetzelfde heeft meegemaakt met zo'n voeding. Want ook de mobo-sensors kunnen niet goed zijn natuurlijk bijvoorbeeld (heb hier geen multimeter om te checken btw).

Of mss heeft iemand nog een andere tip die ik kan proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zo kaal mogenlijk proberen inderdaad, en misschien met een andere cdrom spelert en install cd? (wie weet)

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 27-11-2004 12:15 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 18:20
Ok, dan eindelijk een paar pics. Valt nog tegen wat leuke foto's te maken met dit donkere weer.

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/linuxhowto.html/img_0045-800.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/linuxhowto.html/img_0046-800.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/linuxhowto.html/img_0047-800.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/linuxhowto.html/img_0058-800.jpg

Hmm, te lang geleden dat ik wat met HTML heb gedaan, is me niet gelukt
om direct netjes de plaatjes in de tekst te krijgen :(

[ Voor 6% gewijzigd door Abbadon op 27-11-2004 14:23 . Reden: [img] tags geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Lintweaker, gewoon [img] tags er omheen zetten. Heb 't maar even voor je gedaan :) Ziet er goed uit alleen kun je die lange grijze kabels (USB I guess) niet iets beter wegwerken, lijkt net spaghetti zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 18:20
Draadjes wegwerken moet ik inderdaad nog doen. Staat nog op de planning, doe ik als ik een extra 4-in-3 device module heb ingebouwd (met een leuke Maxtor DiamondMax 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Over de NCCH-DL:
johoo schreef op dinsdag 26 oktober 2004 @ 19:33:
[...]
Er zijn wat problemen met sensoren op het mobo die niet samenwerken met MBM, Sandra of ander soortige progjes.

Er zijn borden die een probleem melden met verschillende voltages wanneer je 2 cpu gebruikt. Er zijn ook meldingen die dit probleem niet hebben.

Op de nieuwe revisie zou je de cpu voltage moeten kunnen regelen.

Er komt een heatsink op de 2e VRM.

En heel misschien komt er een kleine aanpassing dat IWT Koelers wel passen zonder dremel werk.
Alternate heeft de NCCH-DL inmiddels op voorraad, vandaag eentje opgehaald :9 .
Het is helaas wel revisie 1.02, maar er zitten wel twee heatsinks op, dus op beide VRM's

De overige zaken zal ik - voor zover ik kan - eens onderzoeken.
(Dat over die IWT koelers kan ik b.v.niet beoordelen)

Ik heb vast wat foto's in mijn tweakers foto-album gezet, kan ik in een post daarnaar linken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Hmmm, ik kreeg m'n twee Nocona's niet tegelijk aan het werk op m'n NCCH-DL :( .

Ik heb een TG380 (zonder EPS) met alleen een verloopje voor de 20->24 kabel, de TG480 (met EPS) en het verloopje van 4->8 had Alternate niet op voorraad.

Ik heb dus maar zelf een kabeltje gefabriceerd: aan de ene kant een 4-polige 12-volts connector van een oude voeding het plastic iets bijgesneden zodat 'ie past (de 8-polige connector bestaat uit 2 gespiegelde 4 polige connectors, zodat een 4-polige normaal gesproken maar op 1 plek past). Vervolgens een oud molex verloopkabeltje doorgeknipt en van de male connector de gele en zwarte draden verbonden met de aangepast 4-polige connector. De pin-pout was simpel genoeg (zelfs voor mij). De molex op een drive-connector en op het mobo aangesloten: nu werken beide Nocona's naar behoren.
Ik voel me al bijna een echte tweaker... :9

Ik heb in dit topic al vaker dit onderwerp zien passeren, ik weet het nu in elk geval zeker: met 4-polige 12-volts ATX aansluiting géén Dual XEON op een NCCH-DL (dit laatste n.a.v. de opmerking van Kippenijzer).

[ Voor 79% gewijzigd door Eldee op 30-11-2004 16:52 . Reden: vraag omgezet naar ervaringsverhaaltje; opm Kippenijzer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Er zijn borden waar deze stelling niet opgatt en die *prima* in dual werken op 20+4

[ Voor 6% gewijzigd door Kippenijzer op 30-11-2004 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eldee schreef op maandag 29 november 2004 @ 22:33:
Hmmm, ik kreeg m'n twee Nocona's niet tegelijk aan het werk op m'n NCCH-DL :( .

Ik heb een TG380 (zonder EPS) met alleen een verloopje voor de 20->24 kabel, de TG480 (met EPS) en het verloopje van 4->8 had Alternate niet op voorraad.

[...]

Ik heb in dit topic al vaker dit onderwerp zien passeren, ik weet het nu in elk geval zeker: met 4-polige 12-volts ATX aansluiting géén Dual XEON.
Ik denk dat dat eerder aan het wattage van je voeding ligt. Ze geven in het boekje van de NCCH-DL dacht ik een veel hoge wattage op voor een voeding.

Het in het boekje opgegeven wattage is imo veel te hoog, maar de 380 watt van jou is vlgs mij toch echt weer te weinig.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 30-11-2004 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Opgegeven voltages gaan altijd uit van een redelijk belanden systeem. Kijk maar naar 1U servers, zit er een bord in met "minimaal 420W" aanbevolen in de handleiding, hangt hij (zonder problemen btw) op een 250W voeding bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 08:54:
[...]
Ik denk dat dat eerder aan het wattage van je voeding ligt. Ze geven in het boekje van de NCCH-DL dacht ik een veel hoge wattage op voor een voeding.
Ben ik echt niet met je eens, die TG380 moet echt voldoende zijn als je er verder niet teveel gekke dingen in stopt.
Het werkt het nu iig prima met een AGP Video kaart, een 64-bit SCSI kaart, 2 x 512, een 73GB Raptor, een DVD brander erin.

Toen ik aan het testen was zaten er alleen nog maar de 2 CPU's, 2 x 512 MB DIMM en een simple APG kaartje in, en dat moet zeker kunnen met die TG380.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ja, ik had in ieder geval mss een vergelijkbaar probleem. Bij mij liep ea ook niet stabiel, en/of hij wilde één van de 2 cores niet initialiseren.

Bij nader onderzoek bleek dat mijn Tagan 480 maar 11,07 volt gaf op de 12V-lijn als mijn systeem belast werd. Deze is dus per vandaag RMA. Ik hoop dat dat mijn problemen oplost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zo, m'n eertje postje vanaf m'n twee 2,4'tjes :) Ben nu effe aan 't optuigen, ga natuurlijk als alles prima loopt een kijken of die moosemod gaat lukken :) Ik heb SL72D cpu'tjes, das dus M0 :) Wel een groot plankje, zo'n PCH-DL.

Naja, * Brent is happy :)

Updateje:
N.a.v. de berichten hierboven mij: mijn Antec Truepower 430watt (ATX, met EPS verloopje) houd zich prima. Geen enkele vorm van instabiliteit te bekennen. 12V lijntje zit op 12,1 ~ 12,2, 3V op 3,34 en 5V op 4,99 ~ 5,07. Erg netjes dus. Moet bij gezegd worden dat ik slechts 2 schijven, 2 CDROM/DVD dingesen en een GF5900XT heb.

[ Voor 49% gewijzigd door Brent op 30-11-2004 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29799

Na intensief verder tweaken en stressen lopen mijn twee 2,4 D1 nu 3,2 GHz @ 1,47 Vcore.

Volgende stap: Vcore mod en Vddr mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-07-2023
Na intensief verder tweaken en stressen lopen mijn twee 2,4 D1 nu 3,2 GHz @ 1,47 Vcore.

Volgende stap: Vcore mod en Vddr mod.
Goed werk! _/-\o_
Ik wou dat mijn D1's dat ook konden. Ik heb op 2CPU ook nog wat navraag gedaan, ik heb waarschijnlijk niet zulke beste Xeon's :|. Althans wat OC'en betreft.

Ik ben nu op zoek naar 2,4 Ghz M0 stepping, maar dat valt niet mee. Zelfs als je ze nieuw wilt kopen wordt de stepping niet gegarandeerd.

Wil hier nog iemand van zijn 2,4 Ghz M0 stepping Xeon's af? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Mr.Groove! schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 20:28:
Ik ben nu op zoek naar 2,4 Ghz M0 stepping, maar dat valt niet mee. Zelfs als je ze nieuw wilt kopen wordt de stepping niet gegarandeerd.
Ik heb ze net gekocht, bij een winkel die ze vers van de groothandel had. Dus misschien moet je naar een winkel gaan die ze niet op voorraad heeft. Ik heb ze overigens bij HBit.nl vandaan, dus je kunt een gokje wagen. Van te voren niets gevraagd, dus gewoon 'toevallig' gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
Breepee schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 21:10:
[...]

Ik heb ze net gekocht, bij een winkel die ze vers van de groothandel had. Dus misschien moet je naar een winkel gaan die ze niet op voorraad heeft. Ik heb ze overigens bij HBit.nl vandaan, dus je kunt een gokje wagen. Van te voren niets gevraagd, dus gewoon 'toevallig' gekregen.
Bedankt voor de tip. HBit is ook nog eens de goedkoopste in de Pricewatch. Ik wil alleen zekerheid dat ik M0's krijg. Het zou toch heel erg zuur zijn als ik 2 nieuwe Xeon's koop en ik alsnog D1 stepping krijg, aangezien ik deze al heb. Misschien dat ik iets met hun kan regelen.

Breepee, ik ben heel erg benieuwd of de Moosemod bij jou gaat lukken. Zal vast goed gaan, maar ik ben ook benieuwd naar je maximale OC. Zo te lezen op 2CPU kunnen de M0 makkelijk over 3,4 Ghz gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
Mr.Groove! schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 21:45:
[...]

Bedankt voor de tip. HBit is ook nog eens de goedkoopste in de Pricewatch. Ik wil alleen zekerheid dat ik M0's krijg. Het zou toch heel erg zuur zijn als ik 2 nieuwe Xeon's koop en ik alsnog D1 stepping krijg, aangezien ik deze al heb. Misschien dat ik iets met hun kan regelen.

Breepee, ik ben heel erg benieuwd of de Moosemod bij jou gaat lukken. Zal vast goed gaan, maar ik ben ook benieuwd naar je maximale OC. Zo te lezen op 2CPU kunnen de M0 makkelijk over 3,4 Ghz gaan.
Op 2cpu staat een uitleg over de code die op de doos moet staan om een zo groot mogelijke kans op M0 cpu's te krijgen. Vraag me niet welk bladnummer (er zijn er ondertussen zo veel), maar het had te maken met de productiedatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
johoo schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 21:51:
[...]
Op 2cpu staat een uitleg over de code die op de doos moet staan om een zo groot mogelijke kans op M0 cpu's te krijgen. Vraag me niet welk bladnummer (er zijn er ondertussen zo veel), maar het had te maken met de productiedatum.
Ja is mij bekend, dit gaat over de sSpec code. op deze intel site -> http://processorfinder.intel.com/scripts/default.asp <- kun je ze allemaal zien. SL72D en SL73L zijn de M0 steppings. Deze sSpec codes staan ook op de verpakking.

Ik heb trouwens ook al bij HBit navraag gedaan, zij willen de dozen wel controleren voordat ze het verzenden. Echt een goede service die HBit, zelfs 's avonds reageren ze op de mail.

Het gekke is dat ik nu een beetje twijfel of ik niet een beetje te erg doordraaf 8)7 in de 800FSB goal. Huidige configuratie loopt zeer stabiel op 3Ghz (18*166). Nog maar een nachtje over slapen dan maar :z .

Blijf nog steeds benieuwd naar de OC resultaten van Breepee :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Mr.Groove! schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 23:43:
[...]
Blijf nog steeds benieuwd naar de OC resultaten van Breepee :) .
Vandaag ga ik het proberen, dus stay tuned :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Mr.Groove! schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 23:43:
[...]
....
Het gekke is dat ik nu een beetje twijfel of ik niet een beetje te erg doordraaf 8)7 in de 800FSB goal. Huidige configuratie loopt zeer stabiel op 3Ghz (18*166). Nog maar een nachtje over slapen dan maar :z .
....
same here, mijn 2 Ghz (400 Mhz fsb) cpu´s doen 18x165 of 20x150, in mijn race naar de 800 Mhz fsb heb ik alles uit de kast getrokken en was bijna van plan om een paar honderd euro uit te gaan geven aan nieuwe cpu´s. Ik heb uiteindlijk maar besloten dat mijnes op 3 Ghz prima hun werk doen en de performancewinst mijns insziens niet opweegt tegen de investering. Al met al, 50% overclock ie een erg nette score voor een paar cpu´s :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
Ik ben niet echt tevreden over de stock Nocona koelers op de 2.8 Nocona's in m'n NCCH-DL. Ondanks (of juist dankzij?) Smart Q-Fan van ASUS draaien ze iig in het begin veel te snel en maken daarbij erg veel herrie.

Ik heb het in mijn testopstelling even geprobeerd met 2 lage toeren PAPST 80mm koelers (1 x 8412N/2GLE en 1 x 8412N/2GML) op de stock koelblokken, maar dat koelde niet genoeg. (Het paste overigens precies, met tie-wraps, dat wel.) Ook viel me op dat CPU1 constant een paar graden warmer is dan CPU 2, heeft iemand anders dat ook? Heb nog eigen koelpasta geprobeerd i.p.v. de patch, maar dat hielp ook niet echt. Ik ga 't toch ook eens proberen met andere PAPST koelers, die kan ik ook voor andere doeleinden gebruiken. Als dat niet werkt ga ik op zoek naar vervangende koelers.

@lintweaker: waar heb je die swiftech MCX604-V CPU koelers vandaan? ik kan alleen de 603 vinden, en die passen vast niet op een Nocona moederbord

Ik wil ook een andere kast kopen, maar als ik zie wat sommige/vele van jullie voor een kast zonder voeding uitgeven! Ik heb al even rond gekeken, maar het aanbod is wel erg groot. Ik zoek een kast waar de airflow goed is met de lay-out van de NCCH-DL voor ong. 100 eur (zonder voeding), iemand een goeie tip?
Wat vinden jullie overigens van de kasten van ProCase b.v. de CRS8000 met 1 x 120mm fan erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Die 603's zijn exact hetzelfde met het verschil dat er bij de 604 standaard een retentionkitje bijzit. Ik heb de 603's besteld met extra retentionkitje bij Salland. Hierop draaien 2x Papst 19dB en als PSU heb ik een Silentmaxx 480Watt genomen (Met ook 2x Papst 19db op Asus NCCH-DL met 2x 2.8 nocona)
Ik heb vorige week gebouwd en die jongen die de pics heeft komt vanmiddag langs om samen even een postje/bouwverslag in elkaar te zetten. De Swiftechs en die Voeding kan ik iedereen aanbevelen. Het enige wat irri is dat er bij het asusbord hele rare boute bij zaten die net niet door de 4 socketgaten vielen. Je moet dan ook de hoogte schatten aan de hand van 3 setjes die ze erbij leveren. 1 van die setjes dien je te gebruiken. De 1e keer had ik een te hoog setje gebruikt waardoor er druk kwam te staan tussen die bouten en het bord. Ik had echter nog niks vastgezet en heb toen de lagere boutenset en rubbertje gebruikt. Omdat je dus met asus, swiftech en Intel te maken hebt qua handleidingen zat er her en der nog wel een stukje "vaag gebied". Ik ben het meest uitgegaan van de swiftechhandleiding retentionkit; daarin staat dat je een busje moet pakken dat "Slightly lower" is dan je mobo. Dit hele probleem had volgens mij voorkomen kunnen worden als asus gewoon betere boutjes met 8x plastic/kunststof beschermringetjes voor het bord erbij had gedaan. Pics en het uitgebreide verslag volgen dus vandaag.
Ook viel me op dat CPU1 constant een paar graden warmer is dan CPU 2, heeft iemand anders dat ook
Daar had ik alleen de eerste 2, 3 uur last van, toen zat er bij mij soms wel 7 a 8 graden verschil in. Ik heb vervolgens de koeler op 2 bout3n met het imbusje een extra slag gegeven omdat ik vermoedde dat de sink niet helemaal 100% vlak op de heatspreader zat. Nu heb ik geen rare afwijkingen meer. Een paar graden is wel normaal hoor. Zeker bij het booten en als je geen smtp software gebruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door under-world op 01-12-2004 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zo, even wat pics van mijn nieuwe, uiterst saaie setup. Todo is dus nog wat stillere koeling, voor zowel CPU's als videokaart.

Overzichtje:
Afbeeldingslocatie: http://img68.exs.cx/img68/4265/IMG_229.jpg

ATX>EPS-verloopje:
Afbeeldingslocatie: http://img68.exs.cx/img68/591/IMG_228.jpg

The Two Towers zal ik maar zeggen :P
Afbeeldingslocatie: http://img68.exs.cx/img68/1438/IMG_231.jpg

CPU's fans nemen ook even die twee koelblokjes rechts ervan mee, zal wel handig. Wordt helemaal niet warm.
Afbeeldingslocatie: http://img68.exs.cx/img68/7327/IMG_233.jpg

Kwaadaardige videokoeler:
Afbeeldingslocatie: http://img90.exs.cx/img90/4472/IMG_115.jpg

Mooie zwarte Idekabel-bende.
Afbeeldingslocatie: http://img90.exs.cx/img90/9603/IMG_116.jpg

Nog meer kabelbende :P
Afbeeldingslocatie: http://img90.exs.cx/img90/7445/IMG_117.jpg

En 1 om het af te leren. De videokaart komt erg dicht bij de harde schijven. Beetje onhandig, dus ik weet niet hoe zo'n passief Zalman blok hier gaat lukken, maar de schijven kunnen altijd nog ergens anders heen.
Afbeeldingslocatie: http://img90.exs.cx/img90/6671/IMG_118.jpg

Wat ik ook erg handig vind is de optische uitgang van de onboard geluidskaart. Stukken minder ruis (zo op het eerste oor zelfs geen) ruis, en zo kan ik makkelijk minidiscs opnemen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Brent op 01-12-2004 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Breepee schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:36:
Zo, even wat pics van mijn nieuwe, uiterst saaie setup. Todo is dus nog wat stillere koeling, voor zowel CPU's als videokaart.
[...]
Ziet er leuk uit :) maar uit jouw verhaal maak ik op dat kabels opruimen ook op de todo lijst staat. Want er lopen er nogal wat door die kast zeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 100386 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:40:
[...]

Ziet er leuk uit :) maar uit jouw verhaal maak ik op dat kabels opruimen ook op de todo lijst staat. Want er lopen er nogal wat door die kast zeg ;)
Nou, ik heb even de befaamde Nooit-ernaast-zittende Handtest© gedaan, en ook even speedfan erbij gehaalt en de temps zijn laag genoeg, dus voor de airflow is het niet echt nodig (ik heb de kabels dan ook een beetje weggemoffeld naar plaatsen waar het niet waait). Dus misschien dat ik uit estetisch oogpunt nog wat ga herleggen, maar hoger op de todo staat stillere koeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Breepee schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:36:
Leuke pix :)
Mooie zwarte Idekabel-bende.

Nog meer kabelbende :P

En 1 om het af te leren.
:X staat wel erg in contrast tot de kabel"bende" in mijn kast :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12209/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12210/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12211/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12212/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/9865/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/12304/full.jpg

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
BalusC schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:46:
[...]
Leuke pix :)
[...]
:X staat wel erg in contrast tot de kabel"bende" in mijn kast :P

:9
Ik heb gelukkig geen window, dus ik zie er niks van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

knappe setup, alleen die ccfl's, niet echt mijne smaak voor een server setup ;-)

welke spec zijn dat juist?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 92913 op 01-12-2004 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Llurch
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-06-2012

Lord Llurch

graftakke

Anoniem: 92913 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:29:
knappe setup, alleen die ccfl's, niet echt mijne smaak voor een server setup ;-)
waar zie jij een server?

There is one more thing: It's been emotional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
De workstation van BalusC ziet er erg goed uit!
Maar het systeem van Breepee is ook niet echt verkeerd, de kabels houden volgens mij in de huidige opstelling geen warme (of koude ...) lucht tegen.

Ik zal ook eens aan de gang gaan met de kabels en een foto posten.
Breepee schreef op woensdag 01 december 2004 @ 07:55:
[...]

Vandaag ga ik het proberen, dus stay tuned :)
Heb je de jumper al verzet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

read workstation... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Mr.Groove! schreef op woensdag 01 december 2004 @ 17:13:
De workstation van BalusC ziet er erg goed uit!
Maar het systeem van Breepee is ook niet echt verkeerd, de kabels houden volgens mij in de huidige opstelling geen warme (of koude ...) lucht tegen.

Ik zal ook eens aan de gang gaan met de kabels en een foto posten.

[...]

Heb je de jumper al verzet? ;)
Yeps :) draai nu op 3,2. Ik probeerde eerst 3,6, maar toen gaf XP een STOP-scherm, dus toen maar effe de multiplier omlaag geschroeft. TZT kijken of 3,4 kan, maar eerst zo maar eens de stabiliteit aanzien. FSB staat dus nu op 200 en de multiplier op 16.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 01-12-2004 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGroove
Breepee schreef op woensdag 01 december 2004 @ 18:20:
Yeps :) draai nu op 3,2. Ik probeerde eerst 3,6, maar toen gaf XP een STOP-scherm, dus toen maar effe de multiplier omlaag geschroeft. TZT kijken of 3,4 kan, maar eerst zo maar eens de stabiliteit aanzien. FSB staat dus nu op 200 en de multiplier op 16.
Ahhh, cool man :). Je kon dus zelfs booten op 3,6Ghz. Misschien dat een VCore mod je stabiel op 3,6Ghz brengt. Maar 16*200 is ook al te gek.

Mr.Groove! vraagt zich nu toch weer af of hij toch maar nieuwe Xeon's moet gaan bestellen bij HBit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

iemand al ervaring met de 1004 versie bios ?
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.