![]() |
Intro.. |
Welkom tweakervrienden/-vriendinnen!! Vandaag breng ik jullie de start van een nieuw CIP topic, eentje waarvan jullie al vele gezien zullen hebben maar deze is toch weer anders: een biercomputer. Mijn bedoeling is om een topsysteem in een watergekoelde krattenkast te bouwen. Deze kast zal drie kratjes Heineken Pilsener bier groot zijn. Aquacomputer.de zal een elite waterkoeling leveren die hierin moet worden verwerkt om de zwaar overklokte Intel pentium 4 processor te koelen. Wie ben ik? Ik ben Niels ten Have uit Appingedam, ik ben hier niet heel erg actief maar op aanraden van iemand die het topic op het Tweakzone forum zag heb ik hier ook een verzoek ingediend. Hopelijk verschijnen er hier evenveel positieve reacties als op TZ.nl en met een beetje geluk komen hier nog een paar handige tips van jullie Tweakers. |
De inspiratie.. |
Het is niet de eerste biercomputer die uit mijn garage zal verschijnen. De Twin-Heineken was de voorganger, zeer geslaagde voorganger zelfs. Echter met de afwerking was een hoop loos en veel kon verbeterd worden. Ook een nieuw systeem en het inbouwen van waterkoeling waren reden om tot het besluit te komen een nieuwe biermod te maken. |
Doelstelling.. |
- Een keihard overclocksysteem - met een minimale FSB van 1100Mhz - gekoeld met water - in een oerdegelijke kast van bierkratten - die jaren meegaat |
Updates.. |
#1 - 18 juli 2004 - De videokaart #2 - 19 juli 2004 - Onderste krat en bodemplaat #3 - 20 juli 2004 - Nieuwe plannen #4 - 21 juli 2004 - Kast bouwen #5 - 22 juli 2004 - Wieletjes en verven (en goed nieuws) #6 - 26 juli 2004 - Proefritje, LCD plaatsen en weer verven #7 - 28 juli 2004 - Het systeem is binnen #8 - 28 juli 2004 - De waterkoeling is binnen #9 - 29 juli 2004 - Eerste benchmarks en reservoir inbouwen #10 - 1 augustus 2004 - Moederbordtray en begin tussenplaat #11 - 8 augustus 2004 - PiFast #12 - 17 augustus 2004 - Waterblokken monteren & VGA modden #13 - 29 augustus 2004 - Southbridge koelen & waterkoeling testen #14 - 4 oktober 2004 - Mini: DVD-Writer modden #15 - 4 november 2004 - Het onderste deel, één #16 - 8 november 2004 - Het onderste deel, twee #17 - 9 november 2004 - Mobo-tray plaatsen en aansluitingshoek maken #18 - 15 november 2004 - Bovenin, iets met de DVD-rewriter #19 - 16 november 2004 - Het stekkerdeurtje #20 - 17 november 2004 - De voltooiïng nadert #21 - 19,20 november 2004 - Een zware tegenvaller #22 - 19,20,21 november 2004 - Weer veel te doen.. Lanparty.. #23 - 29 november 2004 - Voorlopig KLAAR!! |
De hardware.. |
cpu: Intel Pentium 4 2.8GHZ HT 800FSB 512Kb "Northwood" mobo: ABIT IC7 Max3 mem: Corsair TWINX1024-Pro PC4000 DDR500, kit of 2 /w LEDS vga: Asus Radeon 9800XT sound: Creative Audigy 2 ZS hdd1: Western Digital 36Gb "Raptor" 10.000rpm SATA hdd2: Maxtor 200GB 7.200rpm SATA dvd: BTC 1004IM, DVD +/- psu: Antec SL400 |
De waterkoeling.. |
De waterkoeling komt (grotendeels) van Aquacomputer.com en zal d.m.v. een plug&cool-configuratie de koeling van de processor, northbridge en vga tot zich nemen. De setup: - CPU: Cuplex Pro S478 - NB: Twinplex voor P4-Chipset Type 3 - VGA: Twinplex Rev. 1.2 voor Grafische kaart - Res.: Aquatube 1.1 Zilver + grill + inbouw + spoelleiding - Pomp: Eheim 1048 + aansluitset Plug&Cool - Rad.: Airplex EVO 240 + grill - en nog wat watertoevoegingen, koppelstukjes, slang etc. |
De kast.. |
Deze zal bestaan uit 3(!!) kratjes van het (door ons allen geliefde bier-) merk Heineken. In de onderste komt de waterkoeling en de voeding. De twee erop zullen veel op de Twin Heineken gaan lijken want hier komt het systeem in met een raampje voorin en de onderste (dus middelste) krat. De bovenste twee kratjes: ![]() Het onderste kratje: ![]() Opmerking: de indeling klopt niet helemaal met hoe het er inmiddels voorstaat. Hier alvast een eerste impressie van de voorkant zoals deze gepland is aan de hand van een foto. ![]() |
Overige dingetjes.. |
Er zal een LCD-schermpje voorin de onderste krat worden geplaatst. Een raampje zal in de middelste krat komen en de rest wordt vanzelf wel duidelijk |
De naam.. |
H2O is de scheikundige benaming voor het element water (klopt dit zo Coen/Robert?). Dit slaat terug op de waterkoeling. Tevens staat de H voor Heineken en de O voor overclocked. |
Tot slot.. |
Een paar verzoekjes en mededelingen: - zeur niet om updates - probeer ontopic te blijven - beargumenteer je eventuele commentaar - wanneer je het TZ topic bekijkt, reageer nog niet op een update die hier nog niet staat - ik heb toestemming van m-m - updates worden steeds als gewone post in het topic geplaatst |
[ Voor 89% gewijzigd door t-h op 29-11-2004 21:53 . Reden: updates 22 en 23 toegevoegd, 29 nov 04 ]