Even wat kritische punten van PES3 / WE7i.
Niet dat dit een slecht spel is, integendeel, het is fantastisch!
Maarrrr, na bijna 1 jaar spelen beginnen mij toch negatieve dingen op te vallen, die verbeterd moeten in PES4;
- De kapbewegingen.
In PES3/WE7i kun je alleen spelers uitkappen als je sprint, en soms lukt zelfs dat niet eens (ze kappen de verkeerde kant uit zodat ze ineens met de neus naar de tribune staan etc).
Ik wil fatsoenlijke kapbewegingen, dus aanzetten tot een schot en dan de beweging, óók als je in het normale tempo loopt.
- De AI.
De AI doet de vreemdste dingen.
Hoevaak komt de AI wel niet in de gelegenheid om de sidestep, shotfake, e.d. te gebruiken?
Vaak, in ieder geval bij mij wel.
Wat gebeurt er nou meestal; de AI-speler gebruikt niet zo'n mooie beweging maar hij loopt recht naar boven en dan lijnrecht naar de zijkant om de tackle te ontlopen.
Erg onnatuurlijk, welke voetballer doet dit nou?
Dan heb je nog het probleem van de "loose ball".
Stel, je schiet op doel en de bal ketst af op de verdediging.
De bal komt in een gebied waar geen spelers van jou staan, alleen een AI-verdediger.
Wat verwacht je; de AI-verdediger rost de bal naar voren, of hij lost het op met een één-tweetje, of hij knalt 'm in de tribune.
Bovenstaande gebeurt bijna nooit; meestal maakt de verdediger een overdreven kapbeweging (ook al is er geen tegenstander in de buurt), ofwel hij draait zich om waarbij hij de bal onder zich door meeneemt onder de zool van de voet (wat een echte voetballer nóóit doet, je bent de bal altijd kwijt omdat je er een paar seconden geen zicht op hebt).
- Hakjes.
De hakjes zijn raar, ze komen altijd aan terwijl de speler toch echt zijn doel niet kan zien.
- Het rennen.
Als een voetballer in het echt een bocht maakt, dan neemt hij de bal mee met zijn voet in een vloeiende beweging.
In PES3 of WE7i is het zo dat die beweging helemaal niet vloeiend is, behalve als je sprint.
- De tackles
De tackles zijn op zijn zachtst gezegd vreemd.
Er is iets raars aan, de bal komt altijd achter de rug van de speler die de sliding uitvoert terecht.
- De schoten bij penalty's
Bij penalty's kiest in het echt het grootste deel van de spelers ervoor om met de binnenkant geplaatst te schieten.
In PES3 en WE7i is dit niet eens mogelijk, je móet keihard met de wreef knallen; wie doet dat nou, het is maar elf meter.
- De voorzetten.
Dit is ook een rare situatie.
Stel, je loopt als Verón zijnde op het middenveld, je ziet in je ooghoek hoe de linksback (bv. Babayaro, neem maar een back) opstoomt en je geeft 'm de bal diep mee.
Die back loopt ongehinderd door, haalt de achterlijn, zet de bal voor; om de voorzet gaat het.
De voorzetten zijn soms zo gaar, dat ze richting middenstip gaan, zeg maar.
Ik overdrijf het nu een beetje, maar het gaat om het idee.
- Slidings/lange ballen
Soms dan wil je met een sliding (D op de PC, rondje op de PS2) de bal binnenhouden nét voor de zij-of achterlijn.
Ik heb al verscheidene keren gehad dat de speler ipv een sliding de bal keihard in de tribune knalde!
Dit kan in een verdedigend opzicht natuurlijk prima, maar het gebeurt tijdens aanvallen net zo goed.
zóooo...dat lucht op!