Verwijderd

Topicstarter
Déjà vu, voor velen een bekend fenomeen. Geschat wordt dat 70% van de wereldbevolking dit fenomeen kent. Letterlijk betekent het "al gezien". Personen in de leeftijdscategorie van 15-25 jaar hebben hier het meest mee te maken. Ook mensen met een afwijking aan de hersenen ervaren dit fenomeen vaak.

Ik persoonlijk heb vaak last van déjà vu's. Ik val in de leeftijdscategorie hierboven beschreven, maar heb zover ik weet geen hersenafwijking (al is dit nooit onderzocht). Ondanks dat de meeste mensen op aarde dit regelmatig meemaken, heb ik sterk het idee dat het bij mij anders is.

Vaak weet ik voordat de déjà vu begint dat deze gaat beginnen. Vlak voordat de déjà vu aanvangt denk ik eraan dat ik een déjà vu-ervaring ga krijgen. Dit is tot nu toe ook altijd zo geweest. Door de jaren heen is dit gevoel ook sterker geworden en de déjà vu voel tegenwoordig haast aan als "voorspelbaar".

Mijn laatste ervaring:

Ik heb sinds een week of 4 een nieuw huis. Hier ben ik samen met mijn vriendin afgelopen zaterdag ingetrokken. Vandeweek stonden we beiden in de keuken te koken. Het gesprek ging meer over koetjes en kalfjes dan wat serieus. Op een gegeven moment, na een korte stilte, begon mijn vriendin op een serieuzere toon met "O ja," op datzelfde moment schoot er bij mij binnen dat er een déjà vu kwam. Voordat mijn vriendin kon beginnen met de rest van de zin had ik mijn déjà vu beleefd en kon ik precies vertellen wat ze te zeggen had.

Ik heb in het verleden vaker déjà vu's meegemaakt, maar deze keer was ik er een beetje door beangstigd. Sinds die tijd ben ik wat gaan zoeken naar informatie over déjà vu's.

Ik heb, na het lezen van diverse artikelen, het idee dat wat ik mee maak geen déjà vu meer is. Wat wel, weet ik niet.

Wat ik me afvraag is of hier mensen zijn met meer inzicht in dit fenomeen en/of er mensen zijn die déjà vu's net zo sterk als mij ervaren.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:48
Ik weet niet van wat ik nu ga vertellen of dat een Déjá vu is, maar ik heb wel eens dromen gehad waarin ik gewoon wat dagelijkse dingen doe, zoals na de supermarkt enz. Een week nadat ik die droom had gehad, stond ik in de supermarkt, en ik wist echt gewoon precies wat er allemaal ging gebeuren, het leek gewoon verdacht veel op die droom die ik had gehad. Ik weet ook niet hoe je dit verschijnsel kunt noemen, maar ik heb het wel eens vaker........het ziet erna uit dat we allebei met een raadsel zitten :/

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-12 14:57
Het fenomeen kan ook als volgt verklaard worden: je hersenen maken een fout waardoor jij denkt "iets" eerder meegemaakt te hebben. Je krijgt precies hetzelfde gevoel als bij een "echte" herkenning.

Even over jou voorbeeld: heb je je vriendin verteld wat ze zou gaan zeggen?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12 11:41

André

Analytics dude

Hmm, bekend fenomeen. Ik heb het ook wel eens: dat je ergens bent en denkt "Hé, dit heb ik al meegemaakt". Ik vind het altijd wel grappig maar ik kan het niet verklaren.
MetHod schreef op 22 juli 2004 @ 16:12:
Het fenomeen kan ook als volgt verklaard worden: je hersenen maken een fout waardoor jij denkt "iets" eerder meegemaakt te hebben. Je krijgt precies hetzelfde gevoel als bij een "echte" herkenning.
Het is vaak na een droom die ik me nog wel kan herinneren, dus mijn hersenen verzinnen dat gevoel ook niet.

[ Voor 56% gewijzigd door André op 22-07-2004 16:15 ]

Verwijderd

Hardcore_gamer schreef op 22 juli 2004 @ 16:11:
Ik weet niet van wat ik nu ga vertellen of dat een Déjá vu is, maar ik heb wel eens dromen gehad waarin ik gewoon wat dagelijkse dingen doe, zoals na de supermarkt enz. Een week nadat ik die droom had gehad, stond ik in de supermarkt, en ik wist echt gewoon precies wat er allemaal ging gebeuren, het leek gewoon verdacht veel op die droom die ik had gehad. Ik weet ook niet hoe je dit verschijnsel kunt noemen, maar ik heb het wel eens vaker........het ziet erna uit dat we allebei met een raadsel zitten :/
Ik heb dat zelfde maar soms gebeurt het pas een paar weken / maanden later echt.
het is meestal maar een gebeurtenis van enkele tientallen van seconden. Ik val btw buiten de categorie van 15-25 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter

Ik heb haar inderdaad verteld wat zij mij van plan was te zeggen. Zoals je vaak leest begint het deja vu gevoel vaak nadat iets is gebeurt. Bij mij vaak vlak voor of tijdens de gebeurtenis. Het door mij beschreven voorval was duidelijk voordat de gebeurtenis voltrok.

Er wordt door verschillende wetenschappers beweert dat een deja vu kan worden veroorzaakt door een aandoening in een deel van je hersenen...

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 19:33
Ik heb gelezen dat het komt doordat je ene oog het beeld iets eerder doorstuurt naar de hersenen dan je andere oog. Beide beelden worden wel vastgelegd, maar omdat de hersenen dit niet in tijd kunnen plaatsen lijkt het alsof je het al veel eerder hebt gezien. Dat terwijl het misschien een miliseconde is, in plaats van maanden/dagen.

Misschien heb jij dit fenomeen ook met je oren. Dat geluid in je ene oor eerder wordt "geregistreerd" dan in het andere oor waardoor je hersenen het wederom als twee aparte gevallen behandelt.

Obviously you're not a golfer

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:48
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 16:17:
[...]

Ik heb dat zelfde maar soms gebeurt het pas een paar weken / maanden later echt.
Ja, dat is waar....ik heb 't ook weken daarna....maar ik noemde maar even een voorbeeld.

Verwijderd

Hardcore_gamer schreef op 22 juli 2004 @ 16:23:
Ja, dat is waar....ik heb 't ook weken daarna....maar ik noemde maar even een voorbeeld.
Feit is wel dat theorieën als ogen / oren die iets eerder registreren hier niet opgaat. Ook bij Drugar niet, omdat hij het aan zijn vriendin kan vertellen vóór dat zei het vertelt heeft.

Het betreft ook altijd een droom die goed te onthouden is, terwijl ik over het algemeen niet "bewust" droom (of niet onthoud). Ook al ben ik een rugslaper, wat over het algemeen heftigere dromen als gevolg heeft, vaak ook nachtmerries.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 16:29 ]

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hmm ik denk dat je eerder paranormaal bent.

Bij een deja vu is het toch meer zo dat je DENKT iets al eerder meegemaakt te hebben? Ik zelf heb er ook wel eens een.

Als jij je vriendin precies verteld wat ze wil gaan zeggen zou ik eerder denken dat je special powers hebt :*)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:59

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wat verder uitgelegd:
deze theorie heeft te maken met het bewustzijn, dat neurologisch los functioneert van het verwerken van bepaalde ervaringen:
instinctieve reacties kunnen veel sneller 'afgehandeld worden (in de Hersenstam zelf of de kleine hersenen) terwijl je bewustzijn in je grote hersenen zeteld en meer verwerking vergt.
oftewel je bewustzijn krijgt een vertraging waardoor je iets zelf pas later waarneemt, terwijl je al wel gereageerd kan hebben.

Volgens mij speelt in Deja Vu situaties het vaak mee dat je in een onbekende omgeving bent, maar waar vaak bepaalde elementen juist zeer bekend zijn.

Onlangs heb ik ook gehoord over een enigszins verwant neuro-biologisch experiment gehoord, waar test-personen op basis van een impuls een beslissing moesten nemen (ze keken naar een scherm en moesten op basis van een visuele impuls hun rechterhand ofwel hun linkerhand naar het scherm brengen)
Tijdens dit experiment werden verschillende hersenactiviteiten gemeten: het bleek dat de reactie zelf al bepaald werd in de Hersenstam, deze bepaalde ook of men zijn rechter danwel linkerhand bewoog.

de verwerking in het bewustzijn kwam pas later, toch gaven de personen aan dat zij het idee hadden 'gekozen' te hebben welke hand ze bewogen:

Dat heeft ook filosofische gevolgen, immers het 'ik' van een mens wordt normaal geplaatst juist door het bewustzijn (Descartes, cogito ergo sum):
echter het is wel degelijk zo dat juist ook veel reacties, mogelijk de persoonlijkheid van een mens ook al veel sterker bepaald wordt door de hersenstam, het instinctieve en vaak gedacht 'lagere' deel van de hersenen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de bovenstaande theorie over het eerder registreren van geluiden of beelden aannemelijk.

Echter verklaart dit niet hoe ik voordat de zin is uitgesproken al weet wat er wordt gezegt. Hierbij wordt dit wel getriggered door een gebeurtenis. Ik denk dat in mijn laatste ervaring het begin van de zin - "O ja" - de trigger is geweest. Hierdoor ben ik ook eerder geneigd te denken aan een deja vu dan aan bijvoorbeeld helderziendheid.

@ViNyL

Wat ik wel zeker weet van dit alles dat ik elke keer voordat het gebeurt de gedachte bij me opkomt dat het gaat gebeuren. Hierdoor denk ik toch eerder aan een deja vu dan aan een paranormale gave. Het is niet dat ik het paranormale ontken, in tegendeel, echter ben ik aan de hand van mijn eigen ervaring en van wat ik erover lees tot mijn eigen conclusies gekomen. Daar hoort een paranormale gave niet bij, tenzij je een deja vu ziet als een paranormale gave.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 16:35 ]

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12 08:38

TwoR

Gekleurde stippen

Het voorbeeld dat je geeft dat je al weet wat je vriendin wil zeggen dat ken ik ook en meestal zeggen mijn vriendin en ik op hetzelfde moment hetzelfde of de een denkt het en de ander zegt het. Maar komt dit niet gewoon omdat je al een tijd bij elkaar bent en elkaar erg goed kent, zodat je weet wat de ander wil gaan zeggen?

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

RèLF schreef op 22 juli 2004 @ 16:20:
Ik heb gelezen dat het komt doordat je ene oog het beeld iets eerder doorstuurt naar de hersenen dan je andere oog. Beide beelden worden wel vastgelegd, maar omdat de hersenen dit niet in tijd kunnen plaatsen lijkt het alsof je het al veel eerder hebt gezien. Dat terwijl het misschien een miliseconde is, in plaats van maanden/dagen.

Misschien heb jij dit fenomeen ook met je oren. Dat geluid in je ene oor eerder wordt "geregistreerd" dan in het andere oor waardoor je hersenen het wederom als twee aparte gevallen behandelt.
dit is de wetenschapelijke verklaring. Hoewel dat met die oren lijkt me niet kunnen want dan kom je meer in de richting van stereo, afstand van geluid.. anders gezegd je oren doen dit altijd al.

Ken het gevoel van de topic starter erg goed. Na mijn idee heb je meerdere vormen van deja vu. 1. de wetenschapelijke versie zoals hierboven. 2. de droom je hebt het in je slaap dus al eens mee gemaakt (voorspelende droom etc ander topic :) )
3. Paranormaal verschijnsel.

Geen idee welke het bij jou is.. boeit het.. werk er aan om het te ontwikkelen als het je bevalt. Mocht het paranormaal zijn dan doe je voordeel er mee of stoot het af als het je in de weg zit.

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Verwijderd

Topicstarter
TwoR schreef op 22 juli 2004 @ 16:34:
Het voorbeeld dat je geeft dat je al weet wat je vriendin wil zeggen dat ken ik ook en meestal zeggen mijn vriendin en ik op hetzelfde moment hetzelfde of de een denkt het en de ander zegt het. Maar komt dit niet gewoon omdat je al een tijd bij elkaar bent en elkaar erg goed kent, zodat je weet wat de ander wil gaan zeggen?
Nee, absoluut niet. We zijn inmiddels wel een geruime tijd samen (bijna 6 jaar), maar ik weet niet alleen wat ze gaat zeggen, ik zie het haar ook zeggen. Ik zie de beelden hoe ze beweegt en dat ze het zegt. De details zie ik meestal ook, echter kan ik die me nooit meer herinneren nadien. Wat er gezegt is en het beeld dat ze het zegt blijf ik me wel herinneren.

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 16:37:
[...]
Nee, absoluut niet. We zijn inmiddels wel een geruime tijd samen (bijna 6 jaar), maar ik weet niet alleen wat ze gaat zeggen, ik zie het haar ook zeggen. Ik zie de beelden hoe ze beweegt en dat ze het zegt. De details zie ik meestal ook, echter kan ik die me nooit meer herinneren nadien. Wat er gezegt is en het beeld dat ze het zegt blijf ik me wel herinneren.
mm das inderdaad net een stap verder. Ik 'hoor' het haar ook altijd wel zeggen maar dat is denk ik omdat ik haar stem ken en weet hoe ze praat.
De details of bewegingen zie ik nooit. Heel soms denk ik wel eens he dat heb ik ook wel eens gezien en op de een of andere manier is dat bijna altijd op het moment dat ik denk dat ik flauw ga vallen(gebeurt nog wel eens).

Op zo'n moment ga je zitten of je houd je ergens aanvast en dan denk ik he bij deze paal heb ik al eens gestaan terwijl het de eerste keer is dat ik soms ergens kom.

Verwijderd

Topicstarter
TwoR schreef op 22 juli 2004 @ 16:41:
[...]

mm das inderdaad net een stap verder. Ik 'hoor' het haar ook altijd wel zeggen maar dat is denk ik omdat ik haar stem ken en weet hoe ze praat.
De details of bewegingen zie ik nooit. Heel soms denk ik wel eens he dat heb ik ook wel eens gezien en op de een of andere manier is dat bijna altijd op het moment dat ik denk dat ik flauw ga vallen(gebeurt nog wel eens).

Op zo'n moment ga je zitten of je houd je ergens aanvast en dan denk ik he bij deze paal heb ik al eens gestaan terwijl het de eerste keer is dat ik soms ergens kom.
Ik heb het geregeld. Ik heb het idee dat het vaak gebeurt als ik ergens naar kijk. Mijn voorbeeld is denk ik de combinatie van zien en het horen van het begin van de zin. Is er al iemand geweest in de medische wereld die een verklaring heeft gegeven over je neiging tot flauwvallen?

----

Ik kan de gebeurtenis voor mezelf als volgt beschrijven:

fase 1: de gebeurtenis die de deja vu triggered start

fase 2: de gedachte schiet me te binnen dat er een deja vu aankomt. Dit gebeurt nog voordat of tijdens de gebeurtenis waarover ik de deja vu heb.

fase 3: de deja vu

fase 4: ik ben verbaasd en weet direct, of direct na de gebeurtenis, te melden wat er is gebeurt.

Hierbij de kanttekening dat mijn deja vu's tot nu toe voor of tijdens de gebeurtenis die het triggered aanvangt met de gedachte dat de deja vu begint. Ik denk - kan ik niet herinneren - dat de deja vu altijd eerder volledig is afgespeeld dan de gebeurtenis.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 16:52 ]

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 16:48:
Ik heb het geregeld. Ik heb het idee dat het vaak gebeurt als ik ergens naar kijk. Mijn voorbeeld is denk ik de combinatie van zien en het horen van het begin van de zin. Is er al iemand geweest in de medische wereld die een verklaring heeft gegeven over je neiging tot flauwvallen?
Nooit mee naar de dokter of iemand anders geweest. Ik denk altijd maar zo het is vanzelf gekomen en zal daarom ook vanzelf weer weg gaan. En opzich heb ik er niet zo heel veel last van want ik weet wanneer het gebeurt en kan het meestal gewoon voor zijn.

Verwijderd

Topicstarter
TwoR schreef op 22 juli 2004 @ 16:51:
[...]

Nooit mee naar de dokter of iemand anders geweest. Ik denk altijd maar zo het is vanzelf gekomen en zal daarom ook vanzelf weer weg gaan. En opzich heb ik er niet zo heel veel last van want ik weet wanneer het gebeurt en kan het meestal gewoon voor zijn.
De reden dat ik het vraag is omdat er veel wordt gerefereerd naar afwijkingen in de hersenen waardoor de deja vu's ontstaan. Ikzelf heb geen directe problemen met mijn hersenen zover ik weet. Indirect heb ik een probleem met de spieren in mijn nek die geregeld voor langere tijd (> 1 week) in de kramp schieten waardoor de druk op mijn schedel vergroot en ik vreselijke pijn op de achterkant van mijn schedel ervaar. Zlef heb ik de link met deja vu's niet gelegd.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
zo maakte ik afgelopen donderdag iets mee:

ik heb zo'n 13 jaar geleden een keer iets gedroomt wat ik dus toen meemaakte.
das opzich ook best eng.

het was zo dat me vader iets uit de koelkast pakte en de houdbaarheidsdatum oplas, en ik wist al precies wat die datum was voordat hij hem oplas. ook pakte hij die vla (dat was het) uit precies hetzelfde vak van de koelkast als in me droom, en liet hem ook bijna vallen (als in de droom)
daarvoor had ik idd ook, wat jij zegt, het gevoel dat er iets ging gebeuren.

trouwens hadden wij die koelkast nog niet 13 jaar terug, en dus is het een soort van 'in de toekomst kijken'

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

BasieP schreef op 22 juli 2004 @ 17:07:
zo maakte ik afgelopen donderdag iets mee:

ik heb zo'n 13 jaar geleden een keer iets gedroomt wat ik dus toen meemaakte.
het is sterk de vraag in hoeverre je werkelijk exact die droom herinnert.
het menselijk brein is erg sterk in het omvormen van ervaringen/herinneringen om te passen binnen het eigen verwachtingspatroon:
De meeste mensen zouden het nooit toegeven en denken dat het herinneringsvermogen onfeilbaar is, maar zelfs de meest onfeilbare en fotografische herinneringen worden 'aangepast' door het brein zelf, ook aan latere 'toevoegingen' of 'correcties'.

Vraag maar eens 5 personen om een specifieke ervaring een week later na te vertellen en ga specifiek in op bepaalde details (bv de kleding van een persoon):
de kans is best aanwezig dat mensen die schijnbaar absoluut overtuigd zijn van hun herinnering toch de betreffende persoon in compleet andere kleding voor de geest halen.
das opzich ook best eng.
ik neem aan dat de vla over datum was ;)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• BasieP
  • Laatst online: 19-10 08:18
hehe, nee vla was goed, maar het enge was dus wel dat ik me exact die datum wist voordat me pa het oplas.

en tuurlijk, het beeld van die koelkast is later gekomen, want toen hadden wij die koelkast nog niet. ik kan me dus vrij onmogenlijk een beeld vormen van een ding dat ik ni ken.

maar dat ik precies die datum wist is raar.
en dat me pa die vla bijna liet vallen ook.

ik stond daar dan ook 10 seconden compleet stil te zijn zo. :|

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Mja zoals in Deze topic te lezen is heb ik ook soms wel eens van deze voorvallen.
Niets ernstigs ofzo, meestal gaat het inderdaad gewoon over "koetjes en kalfjes" of whatever, maar toen ik de TS las had ik wel zoiets van... Ja, dat heb ik ook zeg maar. Een verklaring heb ik er niet voor, paranormaal of kapoete hersenfunctionaliteit of iets dergelijks. Maar wat de TS ook zegt, hij ziet er veel detail in. Dat heb ik ook, soms complete lichaamsbewegingen van mensen. En bij dit soort dingen blijf ik ook altijd terug denken aan "de eerste keer"... dat was toen ik denk ik een jaar of 7 / 8 was.

Ik zat op de bank, met mijn rug naar de TV, in een lade te kijken, daarin vond ik een flesopener in de vorm van een grote dop, helemaal wit met daarop het symbool van de sing-in band oid waar m'n vader op dat moment in zat. Mijn zus zapte het beeld naar een paardrij wedstrijd en ik liet van schrik het ding weer terug in de lade vallen.

Dit slaat helemaal nergens op, waarom ik dit me zeg maar onthou, want (door een hoeveelheid operaties aan m'n schisis denk ik) ik herinner me eigenlijk van voor mijn 10e vrij weinig, en al zeker niet zulke details.
Maar zoals hier gezegd werd, k probeer m'n voordeel er mee te doen, en als je het verder weet te "ontwikkelen" kan het zich misschien ook bij belangrijkere situaties voor doen. Maar erg veel suc6 heb ik nog niet geboekt...
(ben nu 17 btw)

Verwijderd

Topicstarter
Het ontwikkelen van deze "gave" is niet iets waar ik naar streef. Om eerlijk te zijn zou ik niet eens weten hoe je dat zou moeten aanpakken, gezien de ervaringen niet op vaste momenten gebeuren en ik ze niet lang genoeg van te voren zie aankomen. Als dat zo zou zijn geweest had ik het misschien wel kunnen ontwikkelen, maar dan hebben we het niet meer over deja vu maar over helderziendheid.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12 14:02

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 16:18:
[...]

Ik heb haar inderdaad verteld wat zij mij van plan was te zeggen. Zoals je vaak leest begint het deja vu gevoel vaak nadat iets is gebeurt. Bij mij vaak vlak voor of tijdens de gebeurtenis. Het door mij beschreven voorval was duidelijk voordat de gebeurtenis voltrok.

Er wordt door verschillende wetenschappers beweert dat een deja vu kan worden veroorzaakt door een aandoening in een deel van je hersenen...
Wat jij hebt is geen déjà vu, maar meer een geval van wat ze "op 1 lijn zitten" noemen.

Ik heb dit vaak met mijn moeder en mijn zus, dat ik precies weet wat ze gaat zeggen, dit heeft meer met gedachten lezen te maken dan met déjà vu...
Het enige nadeel hieraan is dat ik het wel kan vertellen, maar verder is er zo weinig informatie over.....

WS ligt jou hersengebruik boven het gemiddelde, waardoor je de "macht" hebt om "meer" dingen te doen :)

Over meer info, zoek op bijv. google naar geestelijke verwantheid :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Topicstarter
Woorden als hogere hersenfunctionaliteit en hogere macht vind ik maar eng, ik ben ook maar een gewone boerenpummel die toevallig wat rare dingen mee maakt! Niet meer, niet minder.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

BasieP schreef op 22 juli 2004 @ 17:49:
hehe, nee vla was goed, maar het enge was dus wel dat ik me exact die datum wist voordat me pa het oplas.
de 'ervaring' maakte het dus achteraf eng..
oftewel op het moment dat je de datum 'hoorde' (althans de informatie die je binnekreeg verwerkt had, interpreteerde), merkte je pas dat het een deja vu was, en werd het eng:
toch zullen alle mensen die een deja vu hebben, hun 'deja vu'-ervaring plaatsen _voordat_ze de informatie hoorden (wat dus een fysische onmogelijkheid is) alsof ze dit vooraf 'wisten'.

Die 'tijdskronkel' ligt ten grondslag aan het gevoel zelf, een mens kan sneller informatie verwerken dan dat zijn 'bewustzijn' van deze verwerking functioneert (de grote hersenen zijn 'logger', 'trager' dan de eerder instinctief werkende Hersenstam).

Misschien kun je dat vergelijken met het afspelen van een film op een computer met een slome videokaart, er ontstaat een hakkelig beeld, het bewustzijn zal echter dit zelf al proberen te corrigeren en kan dan opeens de tijdsvolgorde door elkaar gooien, je denkt een beeld al gezien te hebben voordat het voorkomt; dat denken is echter een hersenfunctie zelf van de grote hersenen, niet de hersenstam.

Verwijderd

Topicstarter
Die 'tijdskronkel' ligt ten grondslag aan het gevoel zelf, een mens kan sneller informatie verwerken dan dat zijn 'bewustzijn' van deze verwerking functioneert (de grote hersenen zijn 'logger', 'trager' dan de eerder instinctief werkende Hersenstam).
Dat klinkt allemaal aardig, maar hoe kan de hersenstam informatie verwerken die door de bron van de informatie nog niet is voortgebracht. Misschien had mijn vriendin de zin die ze wilde zeggen niet eens geformuleerd voor haarzelf, hoe kan mijn hersenstam dit, al dan niet instinktief, oppakken en mij laten "ervaren" in watvoor gebeurtenis de bron zich gaat begeven? Klinkt erg onlogisch als je het mij vraagt.

• KatirZan
  • Laatst online: 04-12 14:02

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 11:38:
[...]

Dat klinkt allemaal aardig, maar hoe kan de hersenstam informatie verwerken die door de bron van de informatie nog niet is voortgebracht. Misschien had mijn vriendin de zin die ze wilde zeggen niet eens geformuleerd voor haarzelf, hoe kan mijn hersenstam dit, al dan niet instinktief, oppakken en mij laten "ervaren" in watvoor gebeurtenis de bron zich gaat begeven? Klinkt erg onlogisch als je het mij vraagt.
Wat wel bewezen is, is dat er een andere mogelijkheid is van overdracht van hersen gedachtes :) alleen is nog niet bewezen hoe dit precies te werk gaat ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12 17:56

Tpn

ik zelf ervaar het ook wel vaker, meestal is het dan een conversatie, een bepaalde sfeer, ik weet dan ook al hoe het gespek vervolgt, wat ik ga zeggen, en wat het antwoord is.

dit zijn bij mij dan altijd de koetjes en kalfjes gesprekken. best wel vreemd.
ik heb dan ook een hele sterke vorm van herkenning.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 11:38:
[...]

dat in jouw bewustzijn zij nog niet iets gezegd heeft, betekent nog niet dat zij zelf die informatie niet al uitgesproken heeft, enkel jouw bewustzijn dat nog niet heeft opgepikt.
(is Schrödinger's kat al dood of leeft hij nog?)

Jouw 'wezen' rust in je bewustzijn, oftewel in je grote hersenen, toch worden 90% van de beslissingen helemaal niet door je grote hersenen genomen, maar door je hersenstam.

De mensen die 'deja vu' ervaringen melden, melden er vaak ook specifiek gevoelens van bevreemding bij, beslissingen die ze namen, zonder exact te weten waarom.

verder is een deja vu altijd een interpretatie achteraf, pas nadat de ervaring verwerkt is in de grote hersenen, in je bewustzijn 'kwalificeer' je die ervaring als zijnde een 'deja vu', gebaseerd op een soort van schaduwen die Plato's grot binnenvallen.

Je hebt het idee dat jouw bewustzijn de 'norm' is, echter jouw bewustzijn kan tijd 'buigen en vervormen' onafhankelijk van het bewustzijn van jouw vriendin of van een externe omstander.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als mijn vriendin's bewustzijn haar zegt dat de zin nog niet is uitgesproken, en mijn bewustzijn zegt dat de zin niet is uitgesproken, dan kun je er toch van uitgaan dat dat ook nog niet het geval is???

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-12 14:57
Nog iets anders: op het moment dat jij een deja vu krijgt, en je meldt dus wat zij gaat zeggen, dan is het geen deja vu meer, immers je grijpt vantevoren in. Dus je deja vu is niet meer "authentiek". Kun je me volgen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 23-07-2004 12:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
MetHod schreef op 23 juli 2004 @ 12:25:
Nog iets anders: op het moment dat jij een deja vu krijgt, en je meldt dus wat zij gaat zeggen, dan is het geen deja vu meer, immers je grijpt vantevoren in. Dus je deja vu is niet meer "authentiek". Kun je me volgen? :)
Ik volg je ja :)

Echter weet ik niet hoe ik het anders zou moeten omschrijven. Er is altijd een trigger, en de ene keer wordt het voor de gebeurtenis en de andere keer tijdens de gebeurtenis getriggered. Ik weet dat een deja vu vaak pas na de gebeurtenis als een herinnering naar boven komt en het bij mij tijdens of ervoor gebeurt.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 12:20:
Maar als mijn vriendin's bewustzijn haar zegt dat de zin nog niet is uitgesproken, en mijn bewustzijn zegt dat de zin niet is uitgesproken, dan kun je er toch van uitgaan dat dat ook nog niet het geval is???
Er is geen mogelijkheid dat jullie beide bewustzijns-centra direkt met elkaar communiceren (ik refereerde eerder aan Schrödinger's kat, ondanks dat dat een natuurkundig gedachte-experiment is, over quantum-tijd en de werkelijkheid-beleving, is dit eigenlijk ook gerelateerd aan de gevoelswaarde van tijd op neurologisch vlak: 'kan een kat gelijktijdig zowel dood als levend zijn'), oftewel je weet niet hoe het bewustzijn over die situatie bij je vriendin is en je heeft geen objectieve maatstaf om deze situatie te beoordelen, anders dan je 'gevoel' van die situatie, en dat is, juist, de interpretatie van je eigen bewustzijn.

Overigens wil ik je ervaring niet 'wegpraten', een 'deja vu' is wel degelijk een bijzondere belevenis.
Mijn 'verklaring' is enkel de neurobiologische verklaring ervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door RM-rf op 23-07-2004 12:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp wat je bedoeld RM-rf en kan de theorie hierover wel bevatten.

Toch blijft het moeilijk te aanvaarden dat ondanks dat zowel de zender als de ontvanger bewust zijn van de situatie en de gegevensoverdracht nog moet plaatsvinden (in hun bewustzijn), de hersenen/hersenstam de gegevens al ontvangt en er zelfs al informatie uit weet te halen. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer respect ik voor dat hoopje weefsel in de hersenpan krijg.

Dit soort gesprekken doen je de term " bewust " en " bewustzijn " anders intrepeteren. Dit doet me ook nadenken over wat realiteit nu eigenlijk betekent... maar dat is een andere discussie.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 12:43 ]

Verwijderd

Ik heb ook regelmatig déjà-vu's. Nou, regelmatig is een te groot woord, "af en toe" is misschien beter :). Ik zou eigenlijk wel willen dat ik er meer had, want 't is wel een interessant fenomeen.

Ik heb meerdere personen in deze thread zien refereren aan "een voorval gedroomd hebben". Hoewel ik me nooit na het wakker worden iets kan herinneren van een aankomende déjà-vu, heerst bij mij na het hebben van de déjà-vu ook altijd het `gevoel' dat de oorspronkelijke belevenis inderdaad uit een droom afkomstig is. Vaak met erbij een `gevoel' dat de informatie een paar weken tot maanden oud is.

De vraag is dus, is de informatie die je denkt te bezitten (dat wil zeggen, de bron van de informatie, en de leeftijd ervan) correct, of is deze informatie vervalst?

Als deze informatie correct is, dan gaat het om een vorm van helderziendheid. Dat is natuurlijk allemaal heel machtig interessant, maar aangeboren scepticisme dwingt me naar andere mogelijkheden te zoeken. Het paranormale accepteren we pas als al het normale buiten spel gezet kan worden. Dus, we gaan ervan uit dat de informatie niet klopt, maar dat er ergens een fout opgetreden is in je hersens.

Ik ga nu speculeren, want ik heb hier niet genoeg kennis van, of onderzoek naar gedaan, maar wat ik wel heb is een groot respect voor de werking, flexibiliteit en ondoorgrondelijkheid van de menselijke geest. Waar ik op af wil is dat het misschien mogelijk is, dat de gebeurtenis in je geheugen wordt opgeslagen, maar dat er, om maar in computertermen te spreken, een verkeerde "timestamp" aan wordt gehangen. Daardoor lijkt het of de informatie veel ouder is dan hij werkelijk is, zodra je deze informatie ophaalt en vergelijkt met de nieuwe informatie. Deze is hetzelfde, maar de gegevens uit je geheugen lijken veel ouder te zijn en dat veroorzaakt het déjà-vu gevoel.

Nogmaals, dit is maar een theorie, en eentje waar ik bar weinig onderbouwing voor heb. Ik zou zelfs al meteen mijn eigen theorie uit de lucht kunnen knallen, als we beschouwen dat het geheugen uit twee delen bestaat, te weten korte-termijngeheugen en lange-termijngeheugen.

Alle informatie komt je hoofd binnen in het korte-termijngeheugen, en kan van daaruit opgeslagen worden in het lange-termijngeheugen. De "valse" kopie van de informatie zou [waarschijnlijk] uit het lange-termijngeheugen moeten komen, om daarna vergeleken te worden met een [actuele] kopie uit het korte-termijngeheugen. Het probleem daarbij is: hoe komt deze kopie om te beginnen in het lange-termijngeheugen? Je gaat niet alles wat je hoofd binnenkomt meteen opslaan in je lange-termijngeheugen, en aangezien het déjà-vu gevoel meestal plaats heeft binnen een paar seconden nadat de betreffende gebeurtenis begonnen is, geeft dat niet veel tijd de gebeurtenis te "consolideren". Aangenomen dat alleen informatie die interessant is wordt opgeslagen in het lange-termijngeheugen (niet zo'n vreemde veronderstelling lijkt me), geeft dat je hersens maar een korte tijd om een gebeurtenis als interessant te evalueren, op te slaan (De corruptie van de timestamp kan bijvoorbeeld gebeuren bij het kopiëren naar langetermijngeheugen). Nou kan dat natuurlijk wel, en misschien kunnen ze nog wel veel sneller evalueren, maar déjà-vu's gaan meestal altijd over onbenullige alledaagse dingen. Althans, bij mij wel. Ik vind het dus al met al een beetje onwaarschijnlijk dat de gebeurtenis direct in het langetermijngeheugen wordt opgeslagen, alwaar hij gecorrumpeerd wordt en niet meer klopt met de huidige belevenis.

Van de andere kant is er natuurlijk ook de mogelijkheid dat de informatie gecorrumpeerd raakt in het korte-termijngeheugen zelf...

Maar nu houd ik op, want ik heb al veel te veel onsamenhangend gerateld in deze post, zonder nou eigenlijk ècht te weten waar ik het over heb :p.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2004 14:27 ]

Verwijderd

Hebben jullie wel eens gehad dat jullie droomden en WISTEN dat jullie droomden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 23:27:
Hebben jullie wel eens gehad dat jullie droomden en WISTEN dat jullie droomden?
Zoek even naar 'lucid' of 'lucid dreaming' hier op het forum. Daar is een tijd geleden een aantal topics over geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 23:31 ]

Verwijderd

heeft wel iets weg van causaliteit. gevolg(registreren in je hersenen) voor oorzaak(een handeling). Alleen gebeurt causaliteit normaal niet op deze schaal naar mijn weten :D

Verwijderd

Ik weet niet of het ook onder het déjà vu kopje valt, maar als mensen mij iets vertellen heb ik redelijk vaak het idee dat ik het allemaal al eerder heb gehoord of gezien, terwijl ik 100% zeker weet dat het de eerste keer is dat die persoon het verteld.

Mijn dromen zijn, voor zover ik ze kan herinneren, alleen erg raar. Zo zat ik tijdens mijn laatste droom in de werkruimte (het kantoor zegmaar) in mijn oude huis (ben drie jaar geleden verhuisd). Daar stond een zeer groot bureau. Om de een of andere reden zat ik daar aan de boot van de lokale reddingsbrigade te sleutelen (deze stond op het bureau) wat opzich natuurlijk al raar is.

Even later was ik in een grote stad (het voelde aan als Parijs of Londen) waar ik rondliep met een zwarte doos waarvan ik niet heb kunnen achterhalen wat er in zat.

Het kan zijn dat mijn brein door allemaal losse feiten te combineren zo een droom 'maakt'. Ik ben namelijk lid van de reddingsbrigade, vind het jammer dat ik dat grote bureau niet meer heb en ben laatst nog op vakantie geweest naar Londen. Alleen die zwarte doos kan ik niet verklaren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 01:18:
Mijn dromen zijn, voor zover ik ze kan herinneren, alleen erg raar. Zo zat ik tijdens mijn laatste droom in de werkruimte (het kantoor zegmaar) in mijn oude huis (ben drie jaar geleden verhuisd). Daar stond een zeer groot bureau. Om de een of andere reden zat ik daar aan de boot van de lokale reddingsbrigade te sleutelen (deze stond op het bureau) wat opzich natuurlijk al raar is.

Even later was ik in een grote stad (het voelde aan als Parijs of Londen) waar ik rondliep met een zwarte doos waarvan ik niet heb kunnen achterhalen wat er in zat.

Het kan zijn dat mijn brein door allemaal losse feiten te combineren zo een droom 'maakt'. Ik ben namelijk lid van de reddingsbrigade, vind het jammer dat ik dat grote bureau niet meer heb en ben laatst nog op vakantie geweest naar Londen. Alleen die zwarte doos kan ik niet verklaren.
Dromen verwerken een hoop en geven soms antwoorden op vragen. Daarom is mijn vrije uitleg en slightly off-topic: een zwarte doos is een registratie apparaat zodat je achteraf kan achterhalen wat er gebeurd is (vergelijk met het brein :)). Je kan ook zeggen: recordings van zwarte dozen geven antwoorden op vraagstukken; misschien is de zwarte doos een symbool voor hetgeen je allemaal in je leven meemaakt en mee hebt gemaakt en vraag je je af wat de volgende stap moet zijn of wat je nu moet gaan doen? Ik moet inderdaad zeggen: erg vrij vertaald, maar wonderbaarlijk samenvallend :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 14:08:
[...]

Dromen verwerken een hoop en geven soms antwoorden op vragen. Daarom is mijn vrije uitleg en slightly off-topic: een zwarte doos is een registratie apparaat zodat je achteraf kan achterhalen wat er gebeurd is (vergelijk met het brein :)). Je kan ook zeggen: recordings van zwarte dozen geven antwoorden op vraagstukken; misschien is de zwarte doos een symbool voor hetgeen je allemaal in je leven meemaakt en mee hebt gemaakt en vraag je je af wat de volgende stap moet zijn of wat je nu moet gaan doen? Ik moet inderdaad zeggen: erg vrij vertaald, maar wonderbaarlijk samenvallend :)
Interessant. Men zegt dat je altijd droomt, je onthoud het alleen bijna nooit. Ik heb best wel vaak dat ik weet dat ik iets gedroomt heb, ik vergeet het alleen steeds :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 14:44:
[...]

Interessant. Men zegt dat je altijd droomt, je onthoud het alleen bijna nooit. Ik heb best wel vaak dat ik weet dat ik iets gedroomt heb, ik vergeet het alleen steeds :X
Bij mij is het zo dat ik dromen alleen onthoud als ik tijdens de droom wakker wordt...
Dit zijn niet echt 'lucid dreams', want ik ben me er tijdens de droom niet van bewust dat ik droom. Pas als ik wakker wordt dringt het besef tot me door dat het een droom was.

Ontopic:
Ik heb precies, maar dan ook precies hetzelfd als de topicstarter. Wat voorbeelden:
Ik zat ooit op een houten hek, en ik zag mezelf er doorheen zakken. nog geen seconde later zakte ik ook daadwerkelijk door het hek, dus voor m'n gevoel zakte ik 2 maal door het hek. Dit voorval is enigzins te vergelijken met de kat uit de Matrix die Neo voorbij ziet lopen.
In mijn herinnering zie ik mezelf er ook wel eens in 3de persoon doorheen zakken.... Vaag.

Een andere keer (ook een tijd terug) vroeg ik aan m'n leraar AK waar de Atlassen lagen. Nog voor ik m'n eigen vraag voltooid had, wist ik precies wat de leraar ging zeggen; dit klopt letterlijk.

Ik heb ze de laatste tijd wat minder (ben nu 16) maar ik vind er eigenlijk niks engs ofzo aan. Ermee naar de dokter gaan? Ach, of hij verwijst je door naar de shrink, of je krijgt een mooi wit jasje met extra lange mouwen :+
En om je nou als 'paranormaal begaafd' te laten bestempelen ofzo, of een hersenscan te laten maken... Beetje vergezocht imho.

Ik denk dat het meer te maken heeft met de manier waaróp je je hersenen gebruikt, dan met hoe ze inelkaar zitten en of er bij jou dan een afwijking zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 00:03 ]

Verwijderd

Ik kan geen voorbeelden geven, maar ik heb bij bepaalde momenten gebeurtennissen of wat dan ook een soort geur van iets. Heel vaag.

• GeekK
  • Laatst online: 19-12 20:22

GeekK

Rag Mama Rag

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 14:25:Ik heb meerdere personen in deze thread zien refereren aan "een voorval gedroomd hebben". Hoewel ik me nooit na het wakker worden iets kan herinneren van een aankomende déjà-vu, heerst bij mij na het hebben van de déjà-vu ook altijd het `gevoel' dat de oorspronkelijke belevenis inderdaad uit een droom afkomstig is. Vaak met erbij een `gevoel' dat de informatie een paar weken tot maanden oud is. [...]
Je post is interessant en komt ook redelijk overeen met de gedachten die ik er zelf over heb.

Vorige week verscheen in The Chronicle een artikel over déjà vu - The Tease of Memory door David Glenn.

Volgens Brown (een psycholoog die in het artikel genoemd wordt en een boek over het verschijnsel geschreven heeft) vallen de theorieën over déjà vu in vier 'families' uiteen, waarvan bovenstaande (uit de quote) in de derde categorie valt:
Mr. Brown's third category consists of memory theories. These propose that déjà vu is triggered by something we have actually seen or imagined before, either in waking life, in literature or film, or in a dream. Some of these theories hold that a single element, perhaps familiar from some other context, is enough to spark a déjà vu experience.
Het is aan te raden om dit artikel eens helemaal door te lezen, het bevat heel wat lijntjes die interessant zijn om te overwegen. Overigens denken de 'deskundigen' dat het probleem van meerdere kanten bekeken moet worden, en dat het nog een tijd zal duren voordat we het zullen begrijpen. Waarschijnlijk zijn er meerdere dingen tegelijk aan de hand.

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Verwijderd

Ik schop dit topic maar eens even omhoog, omdat ik een interessant artikel ben tegengekomen.

"Can This Black Box See Into the Future?"
Stukje uit het artikel:

It is possible - in theory - that time may not just move forwards but backwards, too. And if time ebbs and flows like the tides in the sea, it might just be possible to foretell major world events. We would, in effect, be 'remembering' things that had taken place in our future.

'There's plenty of evidence that time may run backwards,' says Prof Bierman at the University of Amsterdam. 'And if it's possible for it to happen in physics, then it can happen in our minds, too.' In other words, Prof Bierman believes that we are all capable of looking into the future, if only we could tap into the hidden power of our minds. And there is a tantalising body of evidence to support this theory.

Dr John Hartwell, working at the University of Utrecht in the Netherlands, was the first to uncover evidence that people could sense the future. In the mid-1970s he hooked people up to hospital scanning machines so that he could study their brainwave patterns. He began by showing them a sequence of provocative cartoon drawings. When the pictures were shown, the machines registered the subject's brainwaves as they reacted strongly to the images before them. This was to be expected. Far less easy to explain was the fact that in many cases, these dramatic patterns began to register a few seconds before each of the pictures were even flashed up. It was as though Dr Hartwell's case studies were somehow seeing into the future, and detecting when the next shocking image would be shown next. It was extraordinary - and seemingly inexplicable.

But it was to be another 15 years before anyone else took Dr Hartwell's work further when Dean Radin, a researcher working in America, connected people up to a machine that measured their skin's resistance to electricity. This is known to fluctuate in tandem with our moods - indeed, it's this principle that underlies many lie detectors. Radin repeated Dr Hartwell's 'image response' experiments while measuring skin resistance. Again, people began reacting a few seconds before they were shown the provocative pictures. This was clearly impossible, or so he thought, so he kept on repeating the experiments. And he kept getting the same results.

'I didn't believe it either,' says Prof Bierman. 'So I also repeated the experiment myself and got the same results. I was shocked. After this I started to think more deeply about the nature of time.' To make matters even more intriguing, Prof Bierman says that other mainstream labs have now produced similar results but are yet to go public. 'They don't want to be ridiculed so they won't release their findings,' he says. 'So I'm trying to persuade all of them to release their results at the same time. That would at least spread the ridicule a little more thinly!' If Prof Bierman is right, though, then the experiments are no laughing matter.

They might help provide a solid scientific grounding for such strange phenomena as 'deja vu', intuition and a host of other curiosities that we have all experienced from time to time.
Wel, ik ben een grote scepticus als het gaat om dit soort verschijnselen en ik heb geen idee wie deze mensen zijn en hoe zorgvuldig deze site is in zijn berichtgeving, maar ik vond dit artikel op zijn minst intrigerend. Grote onzin, of een nog onbekend verschijnsel - het laatste woord over Deja Vu en de 'richting' van tijd is zo te zien nog niet gezegd.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Sceptische kijk op dat zogenaamde 'global consciousness': http://www.skepticreport.com/psychics/radin2002.htm

Professioneel Hyves-weigeraar

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

'There's plenty of evidence that time may run backwards,' says Prof Bierman at the University of Amsterdam. 'And if it's possible for it to happen in physics, then it can happen in our minds, too.'
Helaas verkeerd deze beste man in de veronderstelling dat we in de fysica zouden waarnemen dat de tijd soms 'achteruit' loopt, iets wat je reinste kul is. Hoewel sommige wiskundige beschrijvingen de intuitieve fysische interpretatie hebben dat de tijd achteruit loopt, betekent dat niet dat de tijd werkelijk achteruit loopt. Dat zou onafhankelijk moeten worden aangetoond en dat is, voorzover ik weet, nooit gebeurd.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Voor de topicstarter: Mensen die erg visueel ingesteld zijn, denken ook vaak vooruit in beelden. Dit in combinatie met het goed kennen van je vriendin is volgens mij voldoende antwoord. Maar ja, ben je visueel ingesteld?

• bskibinski
  • Laatst online: 16-12 11:28

bskibinski

Frontend Developer

Tsja, ik heb een beetje alle reacties hierop gelezen, en iedereen komt een beetje met zijn eigen uitleg. Zelf heb ik het gevoel van deja vu ook vaak genoeg mee gemaakt, een bijna onverklaarbaar gevoel, wat op het moment heel helder lijkt, maar het duurt nooit langer dan een paar seconden.
Ik denk zoiezo dat het niks te maken heeft met het paranormale, aangezien ik daar niet in geloof. Wat ik denk dat het is, of tenminste iets in die trend;
Je hersenen zijn zeer complex, de mens weet er nog steeds maar heel weinig van af, maar wat me vooral opvalt is dat de hersenen vaak toch niet zo heel betrouwbaar zijn, of minder betrouwbaar dan we denken. Ik heb namelijk een docu gezien, waarin een groep testpersonen iets meemaakte (een wandeling door het bos ofzo, en onderweg kwamen ze een "zogenaamde" UFO crash site tegen. ik dacht ongeveer een maand (tenminste een lange periode van tijd) moesten die mensen gaan vertellen over die dag, en wat bleek, veel mensen begonnen dingen te vertellen die helemaal niet waar waren, maar de testpersonen dachten wel dat ze de waarheid vertelde (ze hadden geen reden om te liegen) na 2 maanden weet je dus al niet meer precies wat je hebt gedaan, en je verzint er zelf gewoon dingen bij, die jij als waarheid beschouwt. Ik denk dat het met deja vu ongeveer hetzelfde zit, alleen dan op een wat kortere termijn. Zie het als een soort Bug in je hersenen, dat je denkt dat je het al eerder hebt meegemaakt, maar ik denk dat je dat pas ontwikkelt na je deja vu ervaring, korte uitleg,
Je Deja vu begint, je denkt dat je dus iets meemaakt wat je al hebt meegemaakt en dat je het zelfs kan voorspellen. Ik denk dus dat je pas achteraf denkt dat je het kan voorspellen (wanneer je het dus al gehoort/gezien hebt) maar doordat je eigen hersenen jezelf zegmaar voorliegt, denk jij dat dat waar is, dat je het echt kan voorspellen. Ik hoop dat het zo duidelijk is, maar zie het dus als een bug in je hersenen.
Goed dat zijn mijn 2 cents over deja vu :Y)

Accessibility first

• mrClass
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 19:14
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2004 @ 16:05:
Voordat mijn vriendin kon beginnen met de rest van de zin had ik mijn déjà vu beleefd en kon ik precies vertellen wat ze te zeggen had.
Mensen onderschatten naar mijn mening vaak de kracht van de hersenen. Je bent vanaf jongs af aan, al bezig met het imiteren van mensen om hun heen (Zo leren mensen). En na 20 of 25 jaar ben je daar erg goed in geworden. Je bent door de uitputtende kennis (Band) van je vriendin, goed geworden in het imiteren van haar. Het is dus ook niet verwonderlijk dat je precies weet, en kunt zeggen, hoe ze ergens op reageerd.

• Lord_Salo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Voor zover ik weet van Déjà vu is, dat de ene oog dominanter is dan de andere, waardoor de informatie van de dominante oog sneller is bij de hersenen en eerder wordt verwerkt dan de andere oog. Het verschil waar we over hebben is haast nihil. Maar toch zie/denk je dat je eerder iets gezien hebt of eerder hier bent geweest, terwijl dat niet zo is.

Het heeft niks met paranormaals of bovennatuurlijks te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Salo op 17-02-2005 09:31 ]

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Net het topic doorgelezen en het is een zeer interessante materie.

Ikzelf heb ook regelmatig/af en toe déjà vu's. Deze komen in verschillende varianten bij mezelf, maar degene die ik zelf als 'waar' acht zijn ongeveer zoals de TS.

Ikzelf heb tot nu toe 3 soorten déjà vu's ervaren, dewelke in chronologische volgorde waren:

Stilstaand beeld

Dit is een soort die vele onder ons wel zullen meegemaakt hebben, en volgens sommigen zelfs wetenschappelijk verklaard kan worden. Ik leg me hierbij neer en aanvaard de wetenschappelijke verklaring

Bewegend beeld

Moeilijker te verklaren mijn inziens. Na een reeks van deja vu's met enkele stilstaande beelden begon ik stilaan meer déjà vu's te krijgen waarbij ik een reeks gebeurtenissen kon navertellen. De duur is sterk afhankelijk (tussen enkele tientallen seconden tot een paar minuten). Wel valt het op dat de duur geleidelijk aan is toegenomen.
Ik besef zelf dat het makkelijk is om te denken 'dit heb ik al gezien' maar ik ben vrij sceptisch. Soms krijg ik ook fake-déjà vu's. Dit zijn gebeurtenissen waarbij ik het typische "seen this done that"-gevoel krijg (mensen die déjà vu's volgens triggers krijgen, weten absoluut wat ik bedoel), maar bij nader inzien moet vaststellen dat kleine details verschillen (bijvoorbeeld een andere foto in de fotolijst). Het is dus zo dat mijn déjà vu's vrij gedetailleerd zijn.
Maar goed, zelfs bij dit soort déjà vu's wil ik nog wel geloven dat er valse déjà vu's tussen zitten

Bewegend beeld + geluid

Wat echter mijn bevattingsvermogen overstijgd is als ik een conversatie van 5minuten tussen 3 personen (een discussie) op voorhand kan 'navertellen' (exact dus, niet zo een beetje), terwijl ik die personen totaal niet van karakter of gebruiken ken (het was een meisje waarmee ik in de klas heb gezeten, haar lief en een vriend van haar lief).
Al mijn recente déjà vu's zijn van dit type.

Hoe ik aan deze informatie kom, is me onbekend. Ik ga er net zoals een andere poster vanuit dat ik droom (onbewust) over wat er gaat gebeuren. Dit kan ik 'aantonen' doordat ik sommige déjà vu's meermaals in mijn dromen te zien krijg. Op het moment van 'triggeren' is het zo dat ik nogmaals 'zie' wat er gaat gebeuren, ik besef dan dat ik het reeds 'gezien' heb. In sommige gevallen besef ik zelfs dat ik het meermaals beseft heb. Onlangs (gisteren) heb ik een nieuw soort déjà vu mogen ervaren.

Déjà vu's over déjà vu's

Ik zat achter de computer forums af te schuimen toen ik plotseling op een tv-programma (Thuis) een bepaalde zin hoorde (neen het was geen herhaling) toen ik besefte dat ik dit reeds 'gezien' had. Ik wist dus wat er ging gebeuren.

In mijn déjà vu ging ik normaal beseffen dat ik een déjà vu heb gekregen (een déjà vu van het beseffen van een déjà vu dus). Normaal doe ik dan steeds wat ik 'gezien' heb. Wat volgens mijn déjà vu het volgende zou zijn: Ik zou opstaan van mijn computer en naar de verwarming stappen, erop leunen en naar het televisietoestel kijken om mijn déjà vu te bevestigen (dus door de conversatie opnieuw in mijn hoofd af te spelen en kijken of ik toch niet mis was). Zoals normaal had ik gelijk en keerde ik terug naar de computer.
Ik hoorde vanop mijn plaats de trigger. Dan gebeurde iets vreemd, ik zag vanuit een ander standpunt wat ik ging doen (ongeveer zo ter hoogte van het plafond, overziend dus). Heel vreemd want normaal zie ik alles vanuit mijn eigen ogen. Misschien valt het te verklaren omdat ik een déjà vu had over het beseffen van een déjà vu. Een dubbele déjà vu als het ware.

Ik ben zelf 17, geen hersenafwijkingen en ASO-student. Mijn conclusie: een vreemd verschijnsel dat soms gerelativeerd moet worden, maar niet altijd.

Graag had ik wel een verklaring gehad voor mijn laatste déjà vu maar ik denk dat het niet mogelijk is. Wat ik wel geleerd heb eruit is dat de 'toekomst' niet vaststaat. Normaal doe ik steeds / gebeurt steeds wat ik zag in mijn déjà vu. Deze keer heb ik het niet gedaan zonder gevolgen, dus zelfs déjà vu's staan niet vast :p.

Performance is a residue of good design.

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-11 09:15
Als je precies weet wat er gaat gebeuren heb je het misschien echt al eens meegemaakt. Misschien spoelt de tijd zich wel af en toe terug en onthoud je af en toe vage herinneringen van wat je ooit eens hebt gedaan. 8)

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Ik betwijfel sterk of ik een dergelijk voorval al eerder heb meegemaakt. Het voorval dat beschreven staat onder beeld+geluid lijkt me sterk onmogelijk omdat het zich afspeelde op Leuven kermis. Dat was overigens de enige keer dat ik samen met die mensen naar die kermis ben geweest. Een uniek voorval, en voor de buitenwereld het sterkste voorbeeld dat je kan aanhalen.

Performance is a residue of good design.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb ook wel ns last gehad van Déjà Vu's.. Bij mij is het zo dat ik iets zie, maakt niet uit wat, en dan is het alsof ik "terugval" naar het verleden, en dat ik vanuit daar weer verder leef.
Beetje vaag omschreven misschien, maar mijn hersenen lijken dan terug te gaan naar dat punt dat ik meen eerder te hebben gezien/meegemaakt.

Verder ben ik geen instabiel persoon ofzo :P

• Gray|IA
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06-2021

Gray|IA

geen ondertitel

Volgens mij ontstaat het dejavu-gevoel door het brein dat onderhevig is aan 'sugestie',
net zoals wanneer we tijdens onze slaap geluiden horen, dat ook in onze droom opnemen (bvb deur die dichtslaat enz...)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 23:07:
Wel, ik ben een grote scepticus als het gaat om dit soort verschijnselen en ik heb geen idee wie deze mensen zijn en hoe zorgvuldig deze site is in zijn berichtgeving, maar ik vond dit artikel op zijn minst intrigerend. Grote onzin, of een nog onbekend verschijnsel - het laatste woord over Deja Vu en de 'richting' van tijd is zo te zien nog niet gezegd.
Het eerst waar ik aan dacht is dat de hersenen zich klaar maken voor de volgende afbeelding, daardoor 'alvast' schokkend reageren. Da's netzo iets als met die hond van een of andere rus(Pavlov?), als je maar vaak genoeg een bel laat luiden op een vast tijdstip voor het eten, zal de hond op den duur bij het horen van de bel als rond etenstijd gaan kwijlen

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1