Je speelt 5 tegen 5 en in tegenstelling tot de meeste publics functioneer je echt als een team. Ieder lid heeft een andere taak en een ander deel van de map om te verdedigen/aan te vallen.
Meestal worden ze gespeeld op de de maps (demolition dus, bommetje planten) en meoten de counter-terroristen de terroristen stoppen terwijl ze proberen de bom te planten.
Komt redelijk wat skill, denkvermogen, teamplay en tactiek bij kijken wil je op beetje niveau mee kunnen komen.
Er zijn dan nog 3 varianten met betrekking tot de regels.
Veruit de meest gespeelde is Maxrounds 12 (kort MR12) en aan iedere kant (T of CT) speel je 12 rondes en degene die het eerst 13 rondes heeft heeft gewonnen.
Bij deze variant is er geen tijdlimiet.
2de variant werd vroeger veel gespeeld: Charges only (CO rules)
Hierbij speel je aan iedere kant 20 of 30 minuten en worden alleen de winnende rondes als terrorist geteld.
3de variant is All Rounds Count (ARC)
Hierbij speel je ook op een tijdlimiet en tel je alle rondes en het team met de meeste rondes wint
Alle 3 de types vereisen weer andere tactieken, zo is het bij CO rules veel rushen en snel aanvallen om zoveel mogelijk rondes te kunnen spelen en dus ook zoveel mogelijk Terrorist rondes te kunnen winnen. Bij Mr12 zie je veel afwachtende tactieken, rushes faken, terugvallen, weer oprukken en gewoon langzaam de tegenstander gek maken en ervoor zorgen dat ze heen en weer gaan lopen tussen bombspots en dus zwak worden op 1 bombspot.
Voor mij is dit vooral de reden dat CS leuk blijft, als ik een public join heb ik er vaak na 15 minuten al geen zin meer in. Of het gaat te makkelijk, of er huppelen een boel cheaters rond, teamkillers, teamflashers, blockers noem het maar op, zoveel manieren om je te ergeren. In wars heb je gewoon 2 teams die willen winnen en daar hun best voor doen (meestal, zitten natuurlijk ook rotte appels tussen helaas).
Plus dat je bevriend raakt met de gasten waarmee je samen speelt natuurlijk